Dr Csomasz Tth Klmn:
rokhty Blrl hallnak huszontdik vforduljn
(1967)
Megjelent: Theologiai Szemle 10 (1967) 219-221.
Amikor a huszont vvel ezeltt, 1942. mrcius 28-n elhunyt rokhty Blra emlkezem, f feladatomat nem abban ltom, hogy letrajzi adatokat vagy mveibl vett idzeteket soroljak fel. Ennl sokkal tanulsgosabb s az vfordult tekintve is idszerbb azzal megprblkoznom, hogy rokhty munkssgt s szemlyt a magyar reformtus egyhz zenei letnek trtnelmi sszefggseiben szemlltessem s lltsam a mai nemzedk tudatban arra a helyre, amely szegnyes s elhanyagolt egyhzzenei kzmveltsgnknek ezt a korszer s eurpai felkszltsg, apostoli lelklet s nmagt maradktalanul kldetsnek ldoz munkst mltn megilleti.
Hogy rokhty Bla letnek s munkjnak jelentsgt a maga trtnelmi sszefggsei szerint rtkelhessk, rviden t kell tekintennk azokat a megelz llapotokat, amelyek a hazai reformtus egyhz zenei kzmveltsgt kezdettl fogva a legjabb idkig meghatroztk.
A hazai reformci hajnaln iskolai zenei oktatsunk kizrlag az nekes egyszlam gregorin liturgikus gyakorlat, az gynevezett cantus planus cljait szolglta. Az iskolkban teht nem tantottak semmifle hangszeres zent, sem tbbszlam neklst. Az els protestns gylekezeti nekesknyvek csaknem kizrlag hangjegyek nlkl, csupn szvegekkel s azok felett olykor kzismert dallamokra utal ntajelzsekkel jelentek meg. Az egyhz nekl gyakorlata a szbelisg mveltsgi fokn llott: egyik ember vagy egyik nemzedk halls utn adta t a msiknak az nekek dallamt. A dallamok ilyetn hasznlat - csakgy, mint a npzenben - idvel avagy tjanknt kisebb-nagyobb eltrseket, n. varinsokat hozott ltre, de az egyes dallamtpusok karaktere nem vltozott el; a varilds inkbb sznezdst, gazdagodst eredmnyezett.
Az ilyen zenei szabad vegetci azonban nem teremthet egysget, mrpedig az egysges forma, a zrt rsbelisg elengedhetetlen felttele annak, hogy egy bizonyos kzsen hasznlt mveltsgi anyag trben s idben az egsz np, az egsz egyhz maradand rvny kzkincsv vlhasson.
Sajnlatoskppen a reformtus istentisztelet hazai forminak egyenetlen fejldse s a zenei kzmveltsg emelsre sztnzst nem nyjt ignytelensge, ennek kvetkeztben a kell felkszltsg tantk (lelkszek s kntorok) hinya mr igen korn, s a jelenkorig tart rvnnyel reztette hatst. Szilvs-jfalvi Imre 1602. vi nekesknyve elszavban ismtelten sajnlkozva vallja meg a sajt s kortrsai zenei ismereteinek fogyatkossgt; Asztalos Andrs a zsoltrfordt Szenci Molnr Alberthez rott tbb levelben panaszolja, hogy megvannak a szp zsoltrok, de nincs, aki tantsa ket, mert - gymond - „az msica az magyaroknl tudatlansgban vagyon, nehezen talljk ki az ntit az ditsreteknek". Geleji Katona Istvn az reg Gradual terjedelmes elszavban rja le, hogyan „vonsszk ki" a tudatlan dikok a kntor szjbl az neket. Miszttfalusi Kis Mikls 1684-ben keseren panaszolja a zsoltrnekls botrnyos llapott. Id. Rvsz Imre (1866) arrl ad szmot, hogy a XVIII. szzadban volt id, amikor a debreceni templomokban maga az egyhzi vezetsg tiltotta be az neklst, olyan botrnyos volt a zrzavar s a tudatlansg.
Ilyen llapotok kztt, a nagy debreceni pestisjrvny idejn szervezte meg a klfldi tanulmnytjrl nemrg hazatrt fiatal professzor, Marthi Gyrgy, a maga dik nek-kvartettjt. Hogy a trtneti hsgnek eleget tegynk, Marthi nem az egyetlen, taln nem is a legels reformtus egyhzzenei reformtor volt ebben az idben, de volt a legeredmnyesebb s a legmaradandbb hats. Erdlyben az 1740-ben elhunyt Szigeti Gyula Istvn pspk, Bod Pter tansga szerint mr korbban megprblkozott az egyhzban a zenei oktats s a gylekezeti nekls sznvonalnak emelsvel. Szatmron Bardc Pl 1742-ben vezette be a „hrmonis nekls"-t, Kolozsvr 1746-ban, Srospatak 1752-ben kvette a pldt. Marthi reformmunkjt taln szernyebb felkszltsggel, de szemlytelen szernysggel s nagy buzgsggal folytatta Varjas Jnos, majd rendre tvettk ezt a „kollgiumi" stlust a tbbi reformtus iskolk is. Marthi kezdemnyezse haznkban egy egsz zenetrtneti stluskorszakot indtott el s jelez ma is.
Mgis azt kell mondanunk, hogy ez a kollgiumi nekkari gyakorlat -vagyis a Nyugaton a XIV. szzadtl a XVI. szzad msodik felig uralkodott n. tenorpraxis, mely egyszer akkordikus szerkezetben a tenorszlamba helyezte a tbbi nekszlam kz gyazott fdallamot - ez a praxis, mely a renesznsz s a barokk nagy mvszettl elmaradott ignytelensgben a nmet-svjci reformtus gylekezetek nekegyesleteiben, az n. Collegium Musicumokban egszen a XIX. szzadig fenntartotta magt, eurpai mrtkkel mrve, a XVIII. szzadban mr rgta l anakronizmus, kurizumszer cskevny volt csupn. Ezt a primitv tbbszlamsgot a XVI. szzadi humanista iskolkban is csak a valdi tbbszlamsgba val bevezetsknt tantottk. Semmi adatunk nincs arra nzve, hogy Marthi, ht vre s t orszgra terjed klfldi tanulmnyai idejn ezen tlra, az egykor eurpai zene nagy stlusaira kitekintst szerzett volna, holott Bach s Hndel a szzad harmincas veiben llottak plyjuk deleljn, nem is szlva a szmos kisebb preklasszikus mesterrl s zenjkrl. Ha ennek azt vethetnk ellene, hogy a reformtus egyhzi felfogsnak csakis a mindenfle hangszert, mg az orgont is mellz, a-capella voklis zene felelhetett meg az akkori idben, mg mindig fennmarad az a tny, hogy Marthi a tisztn voklis renesznsz stlus java alkotsait sem ismerte, vagy ha ismerte volna, akkor sem gondolhatott arra, hogy megksreljen egy magasabb fejlettsg zenei stlust az akkori hazai talajba tltetni.
A XIX. szzad msodik felben a srospataki Ivnka Smuel ksrelte meg az egyhzi nekls, a kntorkpzs s az egyhzon belli zenei kzmveltsg magasabb szintre emelst, de fradozsai nem jrtak orszgosan rezhet sikerrel.
rokhty Bla annyiban j s egyedli jelensg a magyar reformtus zenei letben, hogy volt az els lelksz, aki teolgiai tanulmnyaival prhuzamosan teljes rtk, eurpai sznvonal zenei szakkpzettsget szerzett, s ezt a szakkpzettsgt korszer s nagy tvlat, egyhza trtnetnek zenei terletn j korszakot nyit, sokoldal tant s szervez tevkenysgben igyekezett sok kzny, sok rtetlensg s ellenlls kzepette gymlcsztetni. A Zenemvszeti Fiskoln, mint 1925-ben ksztett nletrajzban rja, egyidejleg kt ftanszakot vgzett. Zeneszerzsben Kodly Zoltn, Sikls Albert s Weiner Le, az orgona tanszakon Antalffy Zsiross Dezs volt a tanra. Majd 1923-ban Skciba ment tanulmnytra s az edinburghi egyetem teolgiai, l. zenei fakultsn tanult kt vig. Itt a zenei doktortus elkszt vizsgjt is sikerrel letette, de szigorlatra a vezet professzor hosszas betegeskedse miatt nem volt lehetsg. Skciai tartzkodsa idejn Edinburghban a St. John's egyhzkzsg orgonistja s karnagya volt, s a brit zenszek szvetsge (The Association of British Musicians) tb. tagjv vlasztotta. Sajt templomn kvl a St. Giles katedrlisban s msutt szmos orgonahangversenyt adott s karvezeti, valamint zeneszerzi minsgben is gyakran szerepelt.
Sktorszgi tanulmnytja eltt, 1920-1923-ig a budapesti teolgiai akadmia nek- s zenetanra volt. Hazatrse utn ezt a munkakrt betltve tallta. Ugyanakkor sikertelenl plyzott a debreceni Kollgiumban megresedett zenetanri llsra. Vajon hogyan alakult volna a reformtus nek- s zenegy fejldse a kt vilghbor kztti idszakban, ha rokhty akr a budapesti teolgin fhivatsszeren megmaradhatott, vagy akr a debreceni tanrsgot elnyerhette volna?...
gy azutn a reformtus egyhz els s egyetlen magasfok mvszi s tudomnyos zenei szakkpzettsggel rendelkez lelksze legsajtosabb hivatst holtiglan csak mellk-foglalkozsknt gyakorolhatta. Ebben a sziszifuszi munkban gett el az lete, rldtt fel 52 ves korra minden energija. Leghsgesebb, legllandbb bzisa a jzsefvrosi gylekezet volt, amelyben 1927 ta hallig orgonista-karnagyi minsgben is szolglt. Miutn mr 1920-ban rendezte meg a Klvin tren hetenknt kilenc hten t az els, stlus s tartalom szerint egyarnt magas sznvonal zens htatokat s zenetrtneti hangversenyeket, st sorozatokat tartott szmos nagyobb vidki vrosban is, 1928-ban megalaktotta a Korl-Kamara nek- s zenekart, hogy ezzel az egyttessel megszlaltathassa a protestns egyhzi zeneirodalom legszebb, nlunk csaknem ismeretlen remekmveinek egsz sort. Mr a hszas vekben megkezdte harct a kntorkpzs sznvonalnak emelsrt, a ritmikus zsoltrneklsrt, az si dallamok hangnemi tisztasgnak helyrelltsrt, az nekkari kultra sznvonalnak emelsrt s az orgonatervezs reformjrt. Ez utbbi trekvseinek szolglatba lltotta kiadvnyait: a „Korl fzetek"-et s a Zalnf Aladrral kzsen tervezett, ktktetesnek sznt Szentek Krusa c. karnekgyjtemnyt, valamint harmincngy orgonatervt, amelyek kzl legyen elg csak a nagykrsit s a budapest-jzsefvrosit emlteni. Kiadvnyai, melyekhez sehonnt nem kapott tmogatst, slyos anyagi ldozatokat kveteltek tle, de mindent szvesen vllalt, csakhogy kldetst betlthesse. Rengeteg munkja sajnlatosan sztforgcsolta erejt; ennek kvetkeztben kitn elmleti rsainak sem tudott annyi idt szentelni, amennyire szksge lett volna, hogy minden mondanivaljnak kifejezst adjon, de mg a sajt s hitvese, valamint tbb kortrsnak bevallsa szerint, szmos orgonra, valamint magn- s karnekre vagy hangszerekre rt s eladsra kerlt kompozcija kzl is alig maradt fenn egynhny. Ez a nhny fennmaradt m a Korl-fzetek egyikben-msikban kerlt kiadsra.
Mindezekben a fradozsaiban, fleg kiadvnyai ltrejttben emberileg s szakmailag egyarnt sokat jelentett szmra Karcsony Sndor s Zalnfy Aladr bartsga s segtsge. Kodly Zoltn pedig elssorban rokhty sztnzsre kezdett rdekldni a genfi zsoltrok irnt; ilyen mdon a nagy mester szpszm nekkari zsoltrkompozcija is kzvetve rokhtynak ksznheti ltrejttt. Ilyen rtelm nyilatkozatot nekem is volt alkalmam magtl Kodlytl hallani.
Orgonaknyve, a Psalterium, a maga idejben messze elre mutat alkots volt s rtke ma is fennll, ha nem is tkrzi mindenben a zsoltrdallamok hangnemi jellegnek maradktalanul megfelel, s a svjci, francia, valamint holland reformtusok legjabb zsoltrkiadvnyaiban vagy akr az j magyar koriknyvben is kifejezett harmniai felfogst.
Gyakorlati jelentsgt s hatst tekintve legjelentsebb alkotsa a szerkesztsben 1939-ben megjelent jugoszlviai reformtus nekesknyv. Ennek koncepcija, kvetkezetes felptse adta meg az sztnzst a hazai egyhz vezetsgnek az nekesknyvi reform munklatainak 1941-ben trtnt elindtsra, s ez az nekesknyv szolgltatta a kzvetlen pldt az 1949-ben megjelent j nekesknyv szerkeszt bizottsgnak is. Termszetes, hogy tz v eltelte utn mr a jugoszlviai nekesknyvnl tovbb kellett jutnunk nhny lpssel, nhny jabb felismers megvalstsnak ksrletvel, kivlt a zsoltrdallamok modlis alakjnak teljes rvnyre juttatsa s fleg a magyar s klfldi reformtori nekanyag vlogatsi terletnek kiszlestse s felhasznlsa tekintetben. Ebbl addik, hogy ma, jabb 18 v elteltvel a jelenlegi reformtus nekesknyv is maga veti fel az elbb-utbb esedkes revzi krdst. Egy ilyen eljvend revziban csak az rokhty szerkesztmnybl mertett tanulsg llthatja fel a majdani szerkesztk el azt a mindig rvnyes normt, hogy a jl megrtett s letszeren tovbb folytatott hagyomny az a fundmentom, amelyre az „itt s most" idszer felptmnyt szervesen, hasznosan s sznvonalasan r lehet lltani.
A nvnyvilghoz hasonlan az emberi mvelds terletn is minden talaj ltrehozza a maga sajtos tenyszett, s minden tenyszet a maga talajnak adottsgai, lehetsgei szerint alakul ki. A magyar reformtus egyhzi nekls s zene a maga, ha nem is egszen sivatagi, de legalbbis szikes talajban idig csak itt-ott hozott ltre valamelyes sszefgg vegetcit, vagy egy-egy magnyos szemlyben kibontakozott, elszigetelt virgokat. A valaha ds s egszsges kulturlis aljnvnyzet, a gylekezeti npnekls a gondozatlansg vagy az elhibzott vezets hatsra elformtlanodott; a tarts sikert nlklz szrvnyos felemelsi ksrletekbl nem alakulhatott ki eurpai igny s sznvonal. Ezt az eurpai ignyt s sznvonalat hirdette meg a XX. szzad els felben rokhty Bla, aki mvszi s tudomnyos felkszltsg tekintetben ngyszz esztend alatt elsl emelkedett fel a magyar reformtus lelkszek kzl az egyhzzenei magaskultra lvonalba. Az egyhznak ma is van s mg sokig lesz tanulnivalja az szellemi rksgbl s letnek pldjbl.
Kompozciinak tlnyom rsze elkalldhatott, nagyobb llegzet tudomnyos mvei letnek knyszer sztforgcsoldsa miatt meg sem rdhattak; mveiben s tantsainak kzvetlen hatsban mrhet rksge szernynek ltszhatik. Mgis egyike a hazai reformtus zenei tudat s zenei let trtnelmi jelentsg bresztinek. Neve mltn foglal helyet a zsoltrfordt Molnr Albert s a krusszervez Marthi Gyrgy trsasgban.
|