Teolgiatrtneti ttekints az 1870-tl kezdd flszzadrl egyhzunkban
Az orszgos egyhztrtneti szaktanfolyamon elhangzott elads ifj. Szalay Pl Ferenc magnetofon-felvtele s lejegyzse alapjn, kisebb igaztsokkal
1867-ben eldlt, hogy Magyarorszgon gyz, ha fl-feudlis maradvnyokkal is, a polgri liberalizmus. Ez szabad versenyt jelentett, s ennek kvetkeztben a trsadalom tovbbi gyors szttagoldst. Akik idejekorn belekapcsoldtak a gazdasgi szabadversenybe, vagyont halmoztak fel s szinte behozhatatlan elnyt szereztek azokkal szemben, akik ksve kapcsoldtak be a folyamatba. Ennek a gazdasgi differencildsnak a nyomban mveltsgi, morlis s szocilis szttagolds jrt. A lakossg egyes csoportjai egymstl elklnl letformjuk miatt kln-kln tmbket kezdtek alkotni, aszerint, hogy be tudnak-e kapcsoldni ntevkenyen a gpi termelsbe, vagyonuk megsokszorozsba, vagy pedig nincs ehhez lehetsgk. A termeleszkzkhz val viszony alapjn vgbemegy egy akaratlan s egyelre ntudatlan tagozds, amely azonban az letbevg tnyek erejnl fogva csakhamar tudatosodik. Az llampolgri jogokban forma szerint egyenlen, a valsgban azonban egszen ms mdon rszesl trsadalmi osztlyok llnak egymssal szemben.
A vagyoni s szocilis szttagoldssal egyttjr a mveltsgi s a morlis is. A rgebbi, meglehetsen egysges kzmveltsg s kzerklcs szttredezben volt. risi klnbsgek tmadtak emberek tudomnyos mveltsge, vilgbeli tjkozottsga tekintetben. Az egysges kzerklcst pedig a szabadverseny nagyobb mozgsignye, a kls s bels vndorls tmegess vlsa, az otthon, a szomszdsg ktelkeinek elhalvnyodsa bomlasztotta. Ezrek kerltek mrl holnapra olyan j krnyezetbe, ahol nem ismerte ket senki, s ahol egszen mskpp viselkedhettek, s sokan viselkedtek is. mint addig. A javakrt foly szabadverseny tterjedt egy nmileg knnyebbben meghdthat terletre, a javak ltal biztosthat kisebb-nagyobb lvezetekre. Megfogyatkoztak az ltalnos letforma korbbi puritn vonsai. Szabad teret kapott az az letvitel, amelyik ezt a szabadsgot ajnlotta s dicstette.
Az egyhzi let trsadalmi httere az 1870-tl kezdd idszakban a fenti irnyban ment t rohamos vltozson. Mg nehezebb lett annak az rk feladatnak a munklsa, hogy az egyhz a trsadalom egysgnek kovsza legyen. Rgebbi rksgknt mr felekezetekre oszlott, most pedig a megvltozott trsadalom j feladatai bontjk olyan tborokra, amelyek homlokegyenest ellenkezen tlik meg a teendket. Mg korbban meglehetsen nagy idszakokban jelent meg egy-egy jabb teolgiai irny, addig az 1870 utni flszzadban legalbb hat olyan ramlatrl kell beszmolni, amelyek elvitatjk egyms ltjogt.
A Protestns Egylet tbora
Ez a csoport fleg azokat a feladatokat ltta, amelyek el a mveldsi szttagolds lltotta az egyhzat. Megllaptottk, hogy az igehirdets egyre kevsb kti le s tartja meg az egyhz szmra az rtelmisget. Kutatni kezdtk e jelensg okt. Felismertk, hogy korszerbben kellene elhangzania az egyhz igehirdetsnek, „a kor mveltsgvel sszhangban''1. Ezt rta zszljra 1870-ben a liberlis teolgusoknak az a csoportja, amely mg Hegel befolysa alatt llt. Megalaktottk a Magyarorszgi Protestns Egyletet, ln az ids Ballagi Mrral, aki ekkor 55 ves, mellette a fiatal Kovcs Alberttel s Kovcs dnnel. Az elbbi 32, az utbbi 26 ves volt. E hrom teolgiai professzor s az egylet tbbi tagjai is pesti, pataki, pozsonyi s kolozsvri reformtus, evanglikus s unitrius teolgiai tanrok kzl kerlnek ki, valamint a lelkipsztori karbl.
Ballagi Mr programbeszde meglehetsen lesre sikerlt. A szoksos, idhz kttt istentiszteleti kultuszt is idejt mlt valaminek lltotta be. Az egyhz mondanivaljnak kzlst szerinte jobb lenne rbzni knyvekre, eladsokra, az iskolra s a tudomnyra. Elavultnak tekintette az egyhz hitvallsait s dogmit is2, valamint azt, hogy az egyhz megksse lelkszeit s tagjait e hitvallsokkal. Btortotta a fiatalabbakat, hogy ne vdekezzenek a hitvallsokhoz val htlensg vdja ellen, hanem k lpjenek fel tmadan. Megprblta elmagyarzni, hogyan felelsek a hitvallsok az egyhz egsz leromlott helyzetrt, nem pusztn a mveltsg s modernsg szempontjbl, hanem egyenesen erklcsi vonatkozsban. Azt krdezte, nem hazugsg-e, ha a szeretetvendgsgben (az rvacsort nevezte gy) hivatalos egyhzi formula szerint tesznk vallst olyan dolgokrl, amelyeknek egyrszt nemcsak hogy el nem hisszk, de akarva se hihetjk, mert elrehaladott ismereteink szerint csak gy nem gondolhatok, mint a ngyszglet kr, vagy a fbl vaskarika. Innen az letnkn vgigvonul nagy szakads.3 Innen a trsadalom minden morlis baja — rvel tovbb Ballagi —, a pesti keresked adcsalsa, a vidki kupec lelkiismeretlen fondorkodsa, az eladsodott fldesr szemfnyveszt pompakifejtse. Az ember, miutn megtanulta, mint kell idegen arcot ltenie Isten hzban, tviszi a ktszn jtkot a polgri letbe s megmrgezi a trsadalmi egyttltet4.
Szerencsre nem ez a szlssges, egyhzilag nagyon sokat kockztat hozzlls volt a jellemzje ennek a csoportosulsnak. A fiatalabbaknak tbb rzke volt a mrtktartshoz. A Protestns Egylet vidki fikegyletek szp hlzatt hozta ltre, klcsnknyvtrakat s elads-sorozatokat szervezett, kivette a rszt a diaknibl s tmogatta a bibliafordts gyt is. Igen rtkes teolgiai kiadvnyai kztt ott talljuk XVI. szzadi magyar reformtus hitvallsainkat, amelyeket a korbbi hitvallsos teolgia elfelejtett magyar nyelven a lelkipsztorok kezbe adni.
A hitvallsos irny ellentmadsa Debrecenbl indult el a tmads, id. Rvsz Imre s Balogh Ferenc voltak az oszlopai. Szmonkrtk a Protestns Egylet vezetin s tagjain az egyhz folytonossgban val benne llst, ami nagyon komoly szmonkrs volt. Id. Rvsz Imre felvetette, hogy a Protestns Egylet emberei .,legjobban teszik, ha klnvlnak az egyhztl"5. Legjobb lesz, „ha nem gyngtik az egyhz bels lett bennmaradsukkal, nem experimentlnak anyjuk hulljn”6. Szintn a Figyelmezben Balogh Ferenc gy rt: „Leikszeink, akik a confessira szabadon feleskdtek, vagy llomsaikrl, vagy az Egyletrl mondjanak le7. Ltjuk, hogy amilyen hatrozott s radiklis volt a liberlis csoport, ppoly hatrozottan llt ott velk szemben a konzervatv csoport. Ez utbbiak voltak az egyhzban birtokon bell. El is rtek annyit, hogy nem fejldtt tovbb a Protestns Egylet.
Egy ideig mg tovbb lt s mkdtt a vezrkara, mint rtkes irodalmi vllalkozsok szerkesztsge.Amikor aztn elfizetinek megkldte, amit grt, beszntette munkjt s tadta helyt a Protestns Irodalmi Trsasgnak.
A belmisszs, evangelizcis irny
A liberlis teolgiban joggal megsejtett antropocentrizmusnak a vszelve ellen nemcsak a konzervatvokel, hanem egy msik ellenirnyzat is, a Szab Aladrk. St, az egyhzi letben komolyabb mozgalomm csak ez az utbbi tudott kiszleslni. „Rettenetes dolog az l Isten kezbe esni!" — ez volt Szab Aladrnak egyik sokat ismtelt jelmondata. A liberlis teolgusok szjbl ilyesmit nemigen lehetett hallani. Szab Aladr hibztatta a liberlisok rzsaszn optimizmust, intellektualizmust, amikor azt hiszik, hogy elg az embereknek valamit megmagyarzni s azok mr cselekszik is. Szab Aladr szerint is szksg van knyvekre, iratokra, felvilgost eladsokra, de azok maguk nem tudjk elrni a kvnt hatst. Szab Aladrk szerint az egyhz elsrang problmja nem a mveldsbeli lemarads, hanem a morlis szttagolds s romls. Ennek gykernl a hit megertlenedst ltjk. A modern idk ldozatai szerintk ppgy megtallhatk a fvrosba kerlt falusi cseldlnyok, a proletrsorsra jutott munksok, mint a Mammont krltncol polgrok s fldbirtokosok kztt. k nem intellektualista mdon kzeltik meg az embereket, hanem szemly szerint, apostolkodva. Megmondjk neki, hogy ki kell szabadulnia a szabadversenyes sztnzsekbl, ha nem akar lelkileg tnkremenni. Meg kell vltoztatnia lett, ms letirnyt kell felvennie. Az r Jzus Krisztusban kell bizakodnia, vele kell szemlyes viszonyba kerlnie. Amint egyik-msik ilyen apostolkod munks j terletre rkezett, azt mondjk, felkereste a piacot. Tallt ott egy reg nnikt, aki tolta a maga targoncjt. „Hadd segtsek!'' -mondja a mi embernk, s mikzben segt az regasszonyon, trtgeti. A msik levgja kabtjrl a gombot, hogy betrhessen a szabmesterhez, s amg az a gombot varrja, embernk szba elegyedik vele, igyekszik kzel frkzni lelkhez, de megprbl jtancsot. neveket is kapni ahhoz, hogy apostolkodst a falu ms lakira is kiterjeszthesse. Nem tudjuk, mennyi ezekbl a jelentsekbl az igazsg, s mennyi a legenda. Annyi azonban bizonyos, hogy a belmisszis, evangelizcis irny apostolkodsn keresztl egyfajta bels, egyhzi korrekci rvnyeslt: a kzpkor s a barokk hagyomnyos, klterjes munkamdszernek a korrekcija. Az skeresztynsggel s a magyar reformcival lptek ezek az emberek. folytonossgba a felelssgtudat s kiss a mdszer tekintetben is. Az egyhz gye mindig az emberek megmentse, ppen azok, akik a legnagyobb bajba keveredtek. A belmisszii irny az j s egyre tmegesebb bajok kzt akarta szolglni az emberments gyt.
Tiszta s szp program volt ez, de a program vgrehajtsa sorn mutatkoz flszegsgek, torzulsok s hibk miatt egyre-msra jelentkeztek az egyhzban a belmisszis irny elleni korrekcis hangok, st csoportok, s kellett is, hogy jelentkezzenek. A belmisszis, breszt mozgalom emberei antiintellektualizmusukban sokszor ernyt csinltak abbl a hibbl, hogy nem nagyon hatotta ket t a kor mveltsge, legyen az vilgi avagy teolgiai tudomny. Az a helyes felismersk, hogy az egyhzat vgl is a szemlyes kapcsolatok jelentik, abba a tlzsba csapott t, hogy nem ismertk fel a trtnetileg rnk hagyomnyozott npegyhzat mint drga rksget s feladatot. Helybe a csupn szubjektv vonzalmak alapjn ltesl kzssgesdi tolakodott. Ebben az egyhz szellemtl idegen mdon tudott rvnyeslni a szemlyes vezrkeds, az olyanfajta egyhzbrlat, amelyre ebben a krben mindenki azonnal igent blogatott, de amelyre egy kicsit nagyobb felelssgrzettel csak azt lehetett mondani, hogy „a kibicnek semmi sem drga".
A konfesszionlis teolgia jabb nemzedknek kpviseli, Erds Jzsef, Rcz Kroly s mg nhnyan joggal krtk szmon a Szab Aladr-fle mozgalmon az egyhz folytonossgban val szervesebb bennellst. A liberlis teolgia jabb nemzedknek kpviseli viszont a mvelds j tnyei irnyban val nyitottsgot s tanulkonysgot. krtk rajta szmon.
A hazai jkantinus teolgia
A liberlis teolgusok j nemzedke Bhm Kroly lbainl ntt fel. Bhm Kroly Pozsonyban, Budapesten, majd Kolozsvrott mkdtt, ez utbbi helyen mint filozfia professzora. 1906-ban jelent meg tollbl, Az ember s vilga cm, vgl is befejezetlen m III. ktete, amellyel a filozfiai s teolgiai liberalizmus fejezete kezddtt el Magyarorszgon. Klfldn megvoltak ennek az irnynak az elzmnyei Fichttl kezdve a neokantinus filozfusokig, de nlunk valami j volt. Alapgondolata az, hogy az egsz termszetnek, az rtkek vilgnak is, ezek kztt a vallsos rtknek is, forrsa, trvnyadja, kzppontja s metafizika fszke az „n” — az emberi szellemisg. Ez a bhmi szubjektv idealista koncepci mohbb s metafizikusabb az objektv idealista hegelinl. Ott a Szellem maga tiszta formjban csak a trtnelem legvgn jelent meg, s aztn a teolgiban egybe lehetett vetni ezt a szakaszt a megvalsult Isten orszgval. A rgebbi liberlisok kzs nevezre tudtk hozni a hegeli filozfit s a keresztyn eschatolgit. Bhmnl azonban a Szellem nem az t vgn bontakozik ki teljes tisztasgban, hanem mr az t legelejn is. nmagbl bontja ki mind a termszeti, mind az erklcsi vilgot.
Mi ez? Hogy kerl a jzan, empirista, pozitivista szzadfordul asztalra jra egy ilyen risi adag metafizika? Termszetesen a filozfiai rendszerek egyike ez is. az n. Descartes-fle tudatfilozfinak nagy kvetkezetessggel s korszeren kiptett vltozata. Akkor azonban, amikor feltnt a katedrkon, inkbb az a tulajdonsga szerzett neki belpjegyet, hogy a legalkalmasabb volt az idegek megnyugtatsra. Mert a szzad elejn, az els vilghbor kitrse eltti vtizedben gondos vizsgldt mr minden arra intette, hogy roppant szakadk szln tntorgunk.
Nos, ez ellen a kzrzs ellen volt j, szinte drasztikus idegnyugtat, st illzikelt szernek a bhmi filozfiai koncepci. Az van benne ebben a vonatkozsba elmondva, hogy ne rettentsen meg bennnket, protestns papsgot, tanrokat, hogy egyms ellen fegyverkeznek a vilg nagyhatalmai, hogy sok millinyi ipari s agrrproletr szenvedsbl risi mennyisg trsadalmi robbananyag halmozdik fel. Ne trdjnk azzal se sokat, hogy termszet-tudomnyos irnyzat vilgkp van kibontakozban. A neokantinus irny hve amiatt van telve mmoros bszkesggel, hogy minden mgtt, a termszet s a politika, a trsadalom s a tudomny mgtt a Szellemet ltja ott mint ltestt s mint trvnyadt.
Ha most ezt az nbizalmat a maga egyhzi vonatkozsban nzzk, akkor mintha hallannk a bhmi eszmkkel felfegyverzett protestns teolgust: „ppen mi egyhzi emberek, teht a Szellemmel, a Llekkel hivatsszeren foglalkozk trsasga, mi veszthetnnk el valaha is jogunkat a ltre? ppen mi, a Szellem szszli s rti vlnnk egyszer otthontalann egy olyan vilgban, amelynek forrsa ppen a Szellem?" A bhmi irny olyan ideolginak is tekinthet, amelynek tovbb mr nem fokozhat idealizmusn keresztl egy liberlis protestns papi s pedaggus rteg akart a maga trsadalmi fontossgra rmutatni, s ugyanakkor megnyugtatlag hatni.
Ennek az jfajta liberalizmusnak az egyhzi kpviseli meglehetsen idegenkedtek a tmeg tagjaival felveend szemlyes kapcsolatoktl. Jobban szerettek rni vagy eladni. Kedvenc helyk a tanterem. Nem vleltlen, hogy a tanszkek meghdtsnak versenyben ez az irny kerlt az lre. A liberalizmusnak ezt a ksbbi, neokantinus vltozatt, amelynek itthon Bhm Kroly rendszere volt egy nagyon kvetkezetes s magas sznvonal hajtsa, gy szoktk nevezni, hogy kultrprotestantizmus. Ez az ideolgia ltta el kldetstudattal s nbizalommal a nyugati protestns trsadalmakat, a nmetet s a hollandot, valamint nmi tvolsgban az szak-amerikaits az angolt. Szerinte a protestantizmus, a kultra s a emberisg ragyog jvje ikertestvrek. A vgs clt tekintve mgis a kultra a legfontosabb. Ezt el kell terjeszteni szerte a vilgon mindentt knyvvel, iskolval, Biblival, tovbb azokkal a gazdasgi s politikai eszkzkkai is, amelyek az elbbiek szabad tjt biztostjk. Ennek az ideolginak a fnyszrsban ter- jesztettk ki a szzadvg nagyhatalmai gazdasgi s politikai hatalmukat az egsz vilgra, lvn a szabadverseny lehetsgeivel.
Lehet, hogy anyagi vonatkozsban sokhelytt mg szortott a cip, hogy sznesek s nemsznesek tmegesen pusztulnak, mert nem jutnak hozz az letlehetsgek minimumhoz sem. Ezek azonban tmeneti jelleg, zavar, test szag, vr szag dolgok, s mlyen alatta feksznek annak a magas szemhatrnak, ahonnan a kultrprotestantizmus nzni tudja a dolgokat, Kultra, kultra s kultra! Ez az letnek a telje! A kultra jegyben alaktjuk t dics korunkban a vilgot! Ha vannak, akik nem tudnak ide eljutni, az nagyon sajnlatos. Mg egyszer, utoljra mkdik egy nagy rosta a vilgban. Akik nem tudnak e kultra lehetsgvel lni, azok most kipotyognak, de megmarad egy kivlasztott s nagyszer emberisg, amely csodlatosan meg fogja oldani minden feladatt. Kszbn ll az igazi, a vgleges felszabaduls. Ezrt volt az egyhz, ezrt az evanglium, ezrt a felfedezsek, a halads, a modern vilg. A clhoz kzeledve a Szellem mind jobban rbred nmaga kzponti jelentsgre, megvalstotta az rtkekben nmagt, hdol nmagnak. Ennl tbb nincs.
Idzem Imre Lajosnak „A gyermek vallsa" cm knyvbl azt a nhny sort, amely ennek a vilgltsnak egyik kertels nlkli kifejezje. Teolgia helyett ltalban vallst r. A teolgia szt kerli, vagy pedig olyan rossz jelzkkel hozza kapcsolatba, mint stt, bigott, elmaradott, trelmetlen. A vallst gy hatrozza meg: „Sajt szellemisgnk lltsa".8 „Minden egyes ember maga alkotja meg a vilgt, a vallsos vilgnzett, s sajt maga szabja meg az utat a kielgeds, a megvlts, vallsos nyelven: az dvssg fel. Amint az emberi szellem tizmosodik, jobban s jobban kiemelkedik eltte sajt szellemisgnek rkkval rtke, s kibontakozik eltte az egsz vilg, mint a sajt szeretett alkotsa.”9 A protestantizmus Imre Lajos szerint ezt az antropocentrikus, idealista filozfit jelenti. Van persze benne egyb is, mint pldul az egyhzi let, a kultikus cselekmnyek, ezeket azonban msod- s harmadrendnek lehet tekinteni. Jmbor, de hinyos kritikj emberek csinljk azokat a szexulis sztnk hevesebb ingerlsre.10
Ez a szabadjra eresztett, tanros, idealista-intellektualista koncepci, amelynek klfldi szellemi rokona, mint emltettk, egy gtlstalan imperializmusnak vlt a hzi ideolgijv, a vilghbor eredmnyeknt szzeomlott. Kiderlt eissorban az, hogy a nmetek, akik akkor ezt a blvnyt festettk a zszljukra, j istenk ltal nem tudtak gyzni, de mg korbban kiderlt, hogy a hbors mestersg nem fr ssze ezzel az elmlettel, teht flretettk mr kzben az egszet. Ebben a hborban alakultak ki az n. modern hadvisels olyan mdszerei, hogy a hadat nem visel lakossg is ellensg, s meg kell semmisteni, vagy hogy az emberi tjkozds eszkzeit flrevezetsre kell felhasznlni. Rabolt termflddel, vagy csupn srkvekkel megragadott vagonok, amelyek Dlkelet-Eurpbl Nmetorszgba szlltottk az rtkeket, bizony nem voltak bizalomgerjeszt propagandisti a kultrprotestantizmunak. Trtnt pedig mindez egy olyan vilg szemelttra, amelyik kezdett, legalbb a tjkozds szempontjbl egyetlen egysgg vlni, s amelyik a hbor teherprbjn is valamelyes kvetkezetessget vrt volna el a keresztyn, st „kultrprotestns" npektl.
Jnosi Zoltnk szocilis ihlets irnya
Abban is az egyhzban a Szentllek ltal tevkenyked korrekci jutott kifejezsre, hogy a kultrprotestanizmus illuzionista szakaszban is felemeltk a szavukat nhnyan, akik komolyan figyeltek a szocilis szttagolds mris ijeszt s mg ijesztbben elrehalad negatv tnyeire. Ez a kr szocilis, st politikai vonatkozsban prblta megfogalmazni az egyhz teendit, s terjeszteni a maga ilyen jelleg ltsmdjt s brlatt. Hermann Kutter hres knyve, a „Sie mssen" s a vallsos szocialistk ms rsai hatottak rjuk. Kutter elg btor volt knyvben kimondani, hogy az ipari proletaritus, a szocildemokrcia jl teszi, ha be akar plni a politikai s a javakat eloszt llamba, ha kell, erszakkal is. Erre minden joga megvan, hiszen az llam gazdagsga s fnyzse az egyszer dolgoz tmegek verejtkre, katonai sikere pedig az vrkre pl fel. Ez az llam nagyon sok formban rinti az letket, leginkbb azonban korbccsal. A szocildemokrcia teht teljesen igazsgos gyet kpvisel, amikor minden eszkzt latba vet, hogy befolyst gyakoroljon az llami letre. Kutter szerint ebben a munksmozgalomban az r Jzus Krisztus lp kzel az emberisghez. Ez gy van Kutter szerint akkor is, ha a szocildemokrcia nem titkolja, hogy szakt az egyhzzal, nem pti a maga vilgfelfogst isteni kijelentsre, hagyomnyokra, tekintlyi beltsokra, hanem csakis a maga dialektikus s trtnelmi materializmusra. Ennek ellenre a szocializmusban Kutter szerint Krisztus hozznk kzel lpst kell ltni. Ha visszaemlksznk arra a korbbi, Kovcs Albert fle szemlletre, amely szerint ppen azrt kell az egyhzat felrzni alvsbl, azrt kell az igehirdetst modernn s hdtv tenni, hogy versenykpes legyen a materialista s szocialista agitcival szemben, akkor ltjuk, hogy az egyhzi gondolkods alig 40 v alatt egyes kpviseliben nagy utat tett meg s nagyon megvltozott a szocializmus megtlst illeten.
Ezt a vallsos-szocilis irnyt nlunk nmi mrsklettel egy olyan egyhzi kr kpviselte, amelyet Jnosi Zoltn neve fmjelez leginkbb, de amelyhez hajdbszrmnyi lelksz s esperes korban a fiatal Baltazr Dezs is tartozott.
Az 1870 utn kialakult j helyzetre, a meggyorsult tempj fejldsre, a modern tudomny, technika s kls letvitel nagy sikereire, msfell pedig a trsadalmi, mveldsi, gazdasgi, szocilis s erklcsi szttagoldsra, st az anarchia jeleire, az elbbiek voltak az egyhz vlaszai. Bizonyra az egy tbb lett volna; mint a sok. Minthogy azonban nem egy vlaszunk volt, hanem tbb, ezrt mindegyikben valamilyen formban a korbbi vagy egyidej irnyzat tlzsainak, fogyatkozsainak a korrekcija jutott kifejezsre.
Ilyen helyzetben tallta egyhzunkat az els vilghbor kimenetele. Emltettk, hogy a romok elssorban a teolgiai liberalizmust temettk maguk al. Persze, a kt vilghbor kztti furcsa magyar idill jra teret biztostott ennek az idealista irnynak. A proletrdiktatra rvid idszakban viszont csak a belmisszis-breszt irnyzat, valamint Jnosi Zoltn kre volt aktiv. Az utbbi nem foglalkoztatott tmegeket. Azutn a msik oldalra fordult a kocka. A gyztes hatalmak a kivrzett, kolduss lett, egyharmadra reduklt Magyarorszgbl tkz llamot csinitak a tks Nyugat s a kommunista Kelet kztt. Nagyon vigyztak, hogy nlunk eltrbe ne kerljn olyan irnyzat, amely keleti eszmk fell tjkozdik. Ebben sajt uralkod osztlyunk kszsggel a kezkre jrt. Neknk parancsszra reakcisabbaknak kellett Iennnk, mint a mi reakcissgunk fedezkben nyugalmat lvez nyugati trsadalmaknak. A Jnosi Zoltn fle irny el volt temetve. A kapu, amely megnylt a teolgia fell a trsadalmi fejlds tnyei s problmi fel, bezrult, pedig taln soha nem lett volna nagyobb szksg arra, hogy nyitva maradjon. A magyar nemzeti let az elszenvedett roppant trauma utn vgylmok flledt plyjba rejtztt. A rmai katolikus kurzus terpeszkedett szt. Fellesztette a barokk trsadalmi szemllett, zlst s rintkezsi formit. Persze, ez az adott szk keretek kztt nem annyira stlus volt. mint inkbb rossz trfa, keserves s nevetsges. Ezt az irnyzatot mg tovbb lehetett volna fejleszteni. A magyar kzletet, az iskolt, a sajtt, a trsadalmi szerveket mg messzebb lehetett volna trteni a halad magyar trtnelmi hagyomnyoktl, a kzgondolkodst s a kzerklcst mg jobban le lehetett volna zlleszteni. De jelentkezett a Sebestyn Jen irnya, amely legalbb bizonyos mrtkben jra helyet teremtett a magyar reformtus np hangjnak. Itt meg kellene llni, mert az 1870-nel kezdd flszzadnak vgre rtnk. De legyen szabad nhny vzlatszer megjegyzssel a vonalat tovbb kihzni s a kpet lekerekteni.
"Sebestyn Jen „trtnelmi klvinizmusa"
A Budapesti Teolgiai Akadmia dogmatikai professzora is egy konzervatv, st forradalomellenes teolgiai rendszernek volt a tantvnya, teht beleillett az ebben a kis hazban akkor uralkod, ersen konzervatv trsadalmi lgkrbe. Annak a Kuyper-fle holland teolginak azonban, amellyel Sebestyn megtltekezett, gazdag s sok vonatkozsban halad programja volt a modern let trsadalmi s gazdasgi, vilgnzeti s erklcsi vonatkozsaiban. Kuyper mint miniszterelnk; vagy mint egy nagy napilap fszerkesztje rengeteg tapasztalatot gyjttt. Koncepcizus llamfrfi volt. Nzeteit vilgosan ki tudta fejezni, s ezek a nzetek Sebestyn Jenn s munkatrsain keresztl tmlttek egyhzunkba. Ez a gondolatvilg Klvintl s a reformtus ortodox rksgtl eredeztette magt. Konzervatv volt teht, gyhogy reformtus embertl konzervatvabbat kvnni sem lehetett, de sznvonalas volt a modernsg szempontjbl is, politikai s vilgnzeti, trsadalmi s etikai skon, s llta a versenyt a hazai diadalittas katolikus kurzussal szemben. Egy nagyon kilezett helyzetben, amikor ott lobogtattk elttnk a proletrdiktatrban szerepet vllalt reformtus papok, tantk s tanrok hossz listjt, s amikor az egsz levert forradalomrt a reformcit s a magyar reformtus egyhzat tettk felelss, a Sebestyn Jen friss s btor mozgalma gy jelent meg a frumon, mint amely patins reformtus keresztynsgi, de ugyanakkor magas sznvonal tjkozds s tmutats a modern vilg feladatai kztt is.
A sztvert protestns tbor egyszerre magasra emelt, tekintlyes lobog kr gylekezhetett. Ebben ll a jelentsge Sebestyn Jen irnynak. Sajnos, nem sokkal tbben. Sebestyn sok szp tervet sztt, de arnylag keveset valstott meg. Szisztematikai tanszken lt, maga a mozgalom is szisztematikai jelleg volt, mgsem szletett meg egy magyar teolgiai rendszerezs. Idealista spekulcik, vagy belmisszis tervezgetsek helyett az Isten igjt lltotta kzpontba, de nem voltak szmba vehet exegeti. Az egsz trsadalom talaktst hirdette feladatnak, de prtalapt, st napilapszervez ksrletei is egszen embrionlis formban akadtak meg. Legersebb oldala mgis a publicisztika s az mgtt ll szervezs. Fiatalokbl harcra ksz, vilgos gondolkods, j irly, tkpes csapatot tudott sszetoborozni, s e publicisztika segtsgvel konzervatv reformtus etikai s teolgiai ltst nmileg be tudta vetteni az egyhzi letbe s a kzletbe is.
1920 utn a rgebbi irnyok olyan mrtkben ltek s hatottak tovbb, amilyenben Sebestyn Jen trtnelmi klvinizmust, vagy egymst szksges mdon korrigltk. A Szab Aladr-fle belmisszis-evangelizcis irny hvei kzl a talentumokkal leginkbb megldottak most mr azon munklkodtak, hogy a belmisszit s az evangelizcit a hitvallsos reformtus teolgira alkalmazzk. De tovbb dolgoztak a liberlis teolgia tuds kpviseli is, mrskeltebben s egyhziasabban, mint elbb, mint szksges korrekcii annak, hogy a Sebestyn-fle tbor nknyesen csak nhny klfldi mestertl volt hajland tanulni, a belmisszis irny alsbb s szlesebb rtegei pedig tovbbra is ernyt csinltak a tudomnyos teolgia irnti ellenszenvkbl s lustasgukbl.
Barth Kroly gondolatai is utat trtek haznkba a 20-as vek vgtl kezdve, s mg a Sebestyn-fle konzervativizmussal szemben is, a szentrs-szer tjkozds kiszlestse s kimlytse irnyban tettek j szolglatot. A Jnosi Zoltn nevvel egybekapcsoldott, szocilis s politikai kitekints egyhzi irnyzat sem enyszett el, de a nagyon ers politikai ellenszl miatt csak nem nagyon erteljes s hatkony killsokban adhatott magrl letjelt, inkbb prdikcikban, eladsokban, a dikmunka tern, mint hosszabb llegzet teolgiai mfajban. A korszak vge fel ezek a szocilis irnyban tjkozottabb s nagyobb felelssget vllal egyhzi emberek megprbltak fkezleg s enyhitleg hatni a szabadsgjogok elkobzsa ellenben s a npirts ldozatainak javra. Ugyanilyen irnyban tevkenykedtek ezekben a nehz vekben a belmisszis-evangelizcis irny munksai kzl is tbben, fleg azok, akik orszgos mret munkjuk sorn tallkoztak a szocilis valsggal.
Az elbb emltettek munkjuk sorn, konkrt feladatok vgzse kzben egytt kzdttek a marxista munksmozgalom embereivel. Ez a kapcsolat akkor vlt nagy jelentsgv, amikor elrkezett az 1945 esztend, s az llami s trsadalmi rend hirtelen megvltozsa hasonlan gyors vlaszt kvetelt meg az egyhztl is. Aktuliss vlt az egyhz hozzllsnak meghatrozsa az llam szocilis programjhoz s az emberisgi feladatokhoz. Megtrtntek az elhatroz, pozitv elindulsok. Az t folyamn trtntek azutn korrekcik is. Ez utbbiak, mint a korbbi korrekcik is, annak a jegyben vltak szksgess, hogy az egyhznak az j feladatokra val vlaszads kzben is meg kell maradnia a maga folytonossgban. Ez a folytonossg tartalmi vonatkozsban az zenet s a szolglat teljessgt jelenti.
Lttuk, hogy az 1870 ta teolgiai gondolkodsunkban vgbement vltozsok ilyen egyoldalsgokon s azutn azok korrekciin keresztl mentek vgbe. Az egyhz abban klnbzik minden egyb mozgalomtl vagy alakulstl, hogy gazdi nem az emberek, nem a trsadalom, hanem az r Isten. Ebben az Istentl fgg folytonossgban vezeti elre az egyhzat az emberisg javra a Szentllek Isten. Az egyhznak teht folytonossgban kell lennie a maga mltjval akkor is, ha ez a mlt nem egyvonal, egyszn, hanem nagyon is ellentmondsos, gyhogy szinte az ellentmondsok egymsnak feszlsbl, birkzsbl ll. Abban, hogy az ellentmondsok egymsnak feszlnek, egymst korrigljk, s valamennyien egytt jelentik az egyhz trtnett, az egyhz teljes feladatnak szolglatt, Isten Szentlelknek vezetst ismerjk fel. s a „semper reformari" parancsnak rvnyeslst is lthatjuk benne.dr. Bucsay Mihly
JEGYZETEK
1 A keresztynsg teltdjk meg a kor mveltsgvel, a kor mveltsge pedig keresztynsggel. Egyhzi Reform, 1872., 65-136. l.
2 ,,A mlt az egsz supranaturalista gondolkods." A Magyarorszgi Protestns Egylet vknyve, 1871. 10.
3. „ Nem hazugsg-e, ha a szeretetvendgsgekhez jrulva hivatalos egyhzi formula szerint elmondjuk: »Tegynk vallst hitnkrl!« - s tesznk nneplyes vallomst olyan dolgokrl, melyeknek egyrszt nemcsak hogy nem hisszk, de akarva sem hihetjk, mert elrehaladt ismereteink szerint csakgy nem gondolhatk, mint a ngyszglet kr, vagy a fbl vaskarika ... Innen az letnkn vgigvonul nagy szakads." Uo.. 21.
4. „Az ember, miutn megtanulta, mint kell idegen arcot lteni Isten hzban, tviszi a ktszn jtkot a polgri letbe s megmrgezi a trsadalmi egyttltet ... Otthon azon tri a fejt, hogy s mikpp kerlje meg s jtszhassa ki a trvnyt, melyet alkotni segtett... vagy a ltszat ragyogsval takargatja a szegnyeds komor valjt." Uo.. 22.
5. id. Rvsz Imre a Figyelmezben, 1871. vf. 380.
6. Uo. 381.
7. Uo. 1872, vf. 22.
8. Imre Lajos: A gyermek vallsa. Teol. magntanri dolgozat. Hdmezvsrhely, 1912. 23.
9. Uo. 72
10 A szexulis sztn „hevesebb ingerlse esetn vett ki az ntudat a vallsos cselekmnyeket, imdsgokat, neklst, szocilis krben val egyhzpt munkssgot, melyeket olyan buzgalommal vgeznek a nemes szv frfiak s nk." Uo. 78
11. Sebestyn Jen gy definilja a trtnelmi klvinizmust: „Klvinizmus", mert a bibliai s hitvallsos reformtus keresztnsget vilgnzeti s trsadalmi tren is, az let minden terletn diadalra akarja jut-sg s a magyar ref. keresztynsg nem szemlyhez s korirnyhoz kttt, hanem „ngyszz ves" folytonossgban. Magyar Klvinizmus, 1938. vf., a szerkeszti vlaszok kztt.
|