DR BUCSAY MIHLY
A legtudsabb magyar reformtor Szegedi Kis Istvn 1505-1572
ThSzemle 1972
1505-ben ltta meg a napvilgot Szegeden, vrosba kltztt s ott polgrjogot szerzett kun csald ivadkaknt. A tehets s feltrekv dlmagyarorszgi vros nem volt ugyan pspki szkhely, de tzsrei, tisztes iparosai csakgy, mint tudnivgy fiai bejrtk a krnyez orszgok vsrait s egyetemeit Krakktl Frankfurtig s Lipcstl Pduig, hogy a test s a szellem kincseivel gazdagon megrakodva trjenek haza.
Az ifj Szegedi a humanista kpzs tjt vlasztotta anlkl, hogy elktelezte volna magt egyhzi szolglatra. Hazai iskolzs utn 1535-ben Bcsben, 1537-tl pedig Krakkban tanult tovbb, st az utbbi helyen, mint fiatal magister 1540-tl latin szerzket magyarzott nyilvnosan. A 30-as vek kzeptl egyms utn jelentek meg ppen Krakkban a magyar reformci els rsai nemzeti nyelven, mint Ozorai Imrnek nagy harci irata 1535-ben, s ugyanekkor, vagy a kvetkez vekben Dvai Br Mtys s Glszcsi Istvn kti, egyhzi nekeket s imdsgokat tartalmaz mvei.
A magyar evangliumi kegyessgnek s egyidejleg a nemzeti nyelv irodalomnak ez a tavaszi radsa nem hagyta rintetlenl Szegedi Kis Istvnt. A reformci mellett dnttt. Budnak 1541-ben bekvetkezett trk kzre jutsa, a hazt fenyeget sokfle hallos veszedelem csak megerstette benne azt a hitet, hogy Isten a menekls tjt a kereszt s a kegyelem reformtori evangliumban trta oda a magyar np el. 38 ves fejjel, 1543. mrcius 22-n beiratkozott a Wittenbergi Egyetemre, hogy annak padjaiban hallgathassa Luther Mrtont s Melanchthon Flpt, akik jra megnyitottk az let s a vigasztals forrst a magyarsg szmra is.
Az az ers kritikai viszonyuls, amely a humanizmussal rokonszenvez ifjt visszatartotta attl, hogy egyhzi plyn keresse az emelkedst, bizonyos vonatkozsban a reformci munksban is eleven maradt. Wittenbergbl visszatrve mg j tz ven t elszntan kitr elle, hogy lelkssz ordinltassa magt. Inkbb berte az alrendelt iskolamesteri beosztssal mozgalmas reformtori plyjnak llomsain, a Tiszntl, a Dunamellk, a Dlvidk klnbz gylekezeteiben.
Az egyhzhoz vezet ton
Vonakodsnak oka felismerhet abbl, amit a Rvid trakttusban, a Speculum Romanorum Pontificum emez nll utols darabjban lert. Egyms mell lltja itt a „pps", illetve az „igazi" mennyorszgot. A „mennyorszg" sz e helyen tulajdonkppen annyit jelent, mint egyhz, mert a szerz a rmai tants szerinti mennyorszgrl szlva annak fldi vonsait, a hierarchia klnbz „rgiit", pholysorait s karzatait veszi szmba ironikusan. Mennyire ms az Evanglium szerinti „mennyorszg", azaz az igazi egyhzi kzssg kpe!„Nincs ott megklnbztets a szemlyek kztt – rja, - hanem olyan egyenlsg van mindenekben, amelyben irigysg nem tallhat, s amely a legalkalmasabb arra, hogy ez az orszg rkk fennmaradjon." Az egyenlsg vonatkozik a boldogsgos Szzre, Pter apostolra, a vrtankra s a szentekre is. „Egyazon akarat tlti el valamennyit, az, hogy Krisztus dicsrtessk s uralkodjk mindentt". Hogy most mindez mgsem gy van, hanem ha Krisztus egyhza megvetetten l e vilgban, annak ms oka nincs, mint hogy „a ppk flbe helyeztk magukat s megvetvn, azt tettk vele, amit ppen akartak". Aki az igazi egyhzhoz akar tartozni, amelyben nincs megklnbztets, mg szentek kultusza sincs, mert mindenki ugyanazt a mennyegzi ruht viseli, annak nagyon kell vakodni, hogy „be ne talljon rplni a pps mennyorszgba", vagy hogy meg ne fertzze annak kovsza (Speculum, 1584, 182—193. lap).
Ha vgl 1554-ben Szegedi engedett is Sztrai pspk s a laski gylekezet krsnek s „alvetette magt a kzrttelnek", hogy egyszerre legyen Lask lelkipsztora s az egyhzvidk generlis superintendense, tovbbra sem sznt meg elssorban a tants munkjban buzglkodni. A tants, a tudomny mvelse, az irodalmi mvek bsge, ezek a clok lelkestettk, ezekkel akart a reformcinak elssorban szolglni. Irodalmi mvei a kzvetlen tants folyamatban keletkeztek, mint annak segdeszkzei, mint ttelsorok, felosztsi vzlatok, sajt s idegen defincik kincsestrai. Irodalmi hagyatknak tlnyom rszt ilyen „tabellk" tettk ki. Hogy ez a kevss olvasmnyos kziratos anyag mgis kiadkat tallt Genfben s Bzelben, Schaffhausenben, Zrichben s Londonban, csak addig fog csodnak szmtani, amg az olvas be nem hatolt a tblzatokba foglalt anyag vilgos rendjbe, roppant szabatossgba s tfog gazdagsgba. Szegedi mvei a maguk egszben tfogjk a korabeli magyar reformtus lelkszkpzs bibliai s trtneti, rendszeres s gyakorlati-theolgiai anyagt, mgpedig figyelemremltan magas sznvonalon.
Szenvedsteli letrl
Nem nehz elkpzelni, hogy a trk hdoltsg iskolja s tantja nem rvendett a legnagyobb biztonsgnak. A lelkipsztor sem volt kivtel. A reformci munksra az orszg szabad rszeiben is veszlyek leselkedtek. Szegedi mr a Habsburg Ferdinnd uralta orszgrszben is el kellett, hogy szenvedje a reformci fegyveres ellensgeinek brutalitst s hozz tekintlyes knyvgyjtemnye s pnze elrablst is. letnek legnagyobb prbattele azonban a trk hdoltsgban vrt r. A trk tiszt koholt rggyel brtnbe vetette s nagy vltsgdj remnyben csaknem kt vig tartotta fogsgban. Egy alkalommal olyannyira megknozta, hogy a brutlis jelenetnek a kihallatsz lrma ltal kivltott jszomszdsgi akci vetett csak vget. Egybknt a trk hagyta, hogy Szegedi lncba verve tallkozzk a lakossggal, st prdiklni is engedte. A hres egyhztuds kls jelvnyeit, nhny knyvt is megtarthatta. gy aztn, mint ahogy fia, az ifj Szegedi Istvn a Speculum elszavban tudst, Szegedi „fogsgnak vgtelen megprbltatsai kzben" rta a Loci Communes-t s a Tabulae Analyticae sok tabelljt. A Speculum egy rsze is a fogsg idejn keletkezett. A trk nem okoskodott rosszul. Az 1200 tallrt kitev vltsgdjnak az sszegyjtse orszgos ggy vlt. A magyar reformtus egyhz egysge e diakniai jelleg akci sorn vlt els zben lthatv.
Nemsokra azutn, hogy az ifj Szegedi Istvn 1584 februrjban megrkezett Bzelbe, hogy ott mint dik tovbbtanuljon, elbeszlsbl, valamint atyjnak kzirataibl, s nem utolssorban Skaricza Mtnak, a tantvnynak s utdnak Szegedi-letrajzbl, st Szegedirl rajzolt arckpbl is, Bzelben egy nemeslelk kr megismerte az akkor mr 12 v ta halott ids Szegedinek lett, hitt s tudomnyt. A nagy magyar theolgus meghdtotta a bzeli hittestvrek szvt. Johann Jacob Grynaeus (1540—1617), aki akkor ugyan mg nem volt a bzeli egyhz vezet lelksze, antistes-e, de mr befolysos professzora volt a theolgiai karnak, a hallottak s olvasottak hatsra jlius 4-n akadmiai disputcit tartott „De agone Christiano", azaz „A keresztyn hsrl". A rszvevk kztt jelents szerepe volt ifj Szegedi Istvnnak, mert illusztrlta a keresztyn hsnek a professzor ltal sorra vett vonsait atyja szenvedsteljes, de fradhatatlanul munks s alkot letnek adataival. A Speculum elszavban aztn gy foglalta ssze atyjnak letmvt: „Egyedl s kizrlag Isten dicssgnek a szolglata, hogy szent s makultlan egyhzat lltson oda Isten el: ez a cl hajtotta elre minden fradozsban."
Theolgijrl, egyhzkormnyzati nzeteirl
Grynaeus professzoron kvl a bzeli barti krhz tartozott mg Konrd von Waldkirch neves knyvkiad s Nikolaus Hniger r, korrektor s ksbb lelkipsztor. Ez a hrom ember mkdtt kzre az ifj Szegedivel az els kiadsok ltrejttnl. A tovbbiak mr sajt erejkbl jrtk a maguk tjt. E mvek nemcsak a szakirodalom bmulatosan szles kr ismeretrl tanskodnak, de jelents mrtkben vesznek t idegen anyagot is. E klcsnzsek azonban nem szabad, hogy megtvesszenek bennnket s arra ksztessenek, hogy Szegedi mveit eklektikus s nlltlan gondolatgyjtemnynek blyegezzk. Ha gy lenne, ha gy lett volna, aligha adtk volna ki a mveket, kztk vaskos flinsokat ngyszer is s tszr is. A „Theologiae sincerae loci communes de Deo et homine" (Bzel. 1585, 5. kiads Bzel, 1608), mr cmben is azt gri, hegy oly theolgusok llspontjt s definciit fogja nyjtani, akiket a szerz az „szinte theolgia" tantiknt becsl. Ezek voltak Szegedi szmra elssorban Luther, Melanchthon, Bullinger, de a reformci tovbbi tuds munksai is, mint Musculus, Vermigli stb.
Az elismert theolgusok eme krhez azonban nem tartozott Brenz s Zwingli, fleg ami rvacsoratanukat illette. Szegedi mind a kettt tlznak tlte, egyiket mert tlsgosan lemaradt, a msikat pedig, mert tlsgosan jtott. Miknt Mliusz, gy Szegedi is nem egy zben elhatrolta magt a „szakramentrius" irnytl, azaz Zwingli rvacsoratantl.
Skaricza Mttl tudjuk, hogy a 16. szzadi magyar reformtus egyhz msik nagy alakja, Mliusz Pter kezdetben Brenz tantvnya volt s csak Szegedi volt kpes vele a reformtus rvacsora-tant elfogadtatni. A Loci Communes bevezetsl szolgl Szegedi-letrajzban Skaricza rviden s velsen kijelenti: a nagy Luther magyarzatban a brenzinusok rosszul vizsgztak, „male Lutherisantes"-nak bizonyultak, s mint Luther hsges tolmcsa, Klvin aratta a gyzelmet. Mi lehetett a clja s rtelme annak, hogy a rszlet krdsekben a Loci Communes hasbjain egy bizonyos pluralizmus rvnyeslt? gy hiszem, hogy a pedaggiai rdek. Szegedi tantvnyainak, ksbb pedig olvasinak az ltala nagyra becslt theolgusok rtelmezseit azok pluralitsban s legtbbszr tblzatban egyms mell tve lltotta oda, hogy szabadon lehessen vlasztani s dnteni. Hasonl felels dntst kvnt meg Szegedi a szertartsi s egyhzszervezeti krdsek rszleteiben is.
Mint az egyhz tuds tantja, azt tekintette klns feladatnak, hogy tvilgtsa azokat a llektani s trtneti okokat, amelyek a pps egyhz deformldst okoztk. Meggyzdse volt, hogy az egyhzi let sszes lnyeges krdst az evanglium elegend mrtkben megvilgtja s tisztzza. A rszletkrdsekre nzve pedig az a remnysg tlttte el, hogy az l ige ltal vezetett s nevelt gylekezet keresztyn szabadsgban fogja megtallni a jobb s jobb megoldsokat.
Ez a pluralizmus megkmlte a Szegedi mkdsi terletn l egyhzakat a luthernusok s reformtusok kztti sszetkzsektl. Halla utn ezeket a terleteket a reformtus protestantizmus biztos talajnak lehetett tekinteni, amely ellen tudott llni az iszlmmal rokonszenvez antitrinitarizmus ostromainak is.
Ez a reformtus protestantizmus azonban Szegedi lelki rksgeknt a trtnelem sorn azt a kifejezetten trelmes magatartst tanstotta, amely magtl rtden s minden prozelitafogdos buzglkods nlkl tette lehetv az interkommniot a luthernusokkal.
Tudomnyos mdszerrl, kumenicitsrl
Szegedi tudomnyos mdszernek egyik sajtossgt, az idegen szerzktl val anyagklcsnzst, annak sajtosan behatrolt mdjt, a Speculum Romanorum Pontificum esetben pontosan nyomon kvethetjk. Szegedi a Speculumban e knyvecske anyagnak kerek 50%-a mrtkig felhasznlta azt az anyagot, amelyet az angol John Bale a maga ppasgtrtnetben kzpkor vgi s humanista forrsokbl szedett ssze. (Acta Romanorum Pontificum. Basel: Oporinus 1558). Szegedi azonban a Bale-nl kronolgiai sorrendben eladott anyagot teljesen ms, a polmikus clt jobban szolgl rendbe osztotta be. St az egszen elvi jelentsg bizonytkokat nem a Bale knyvbl vette, hanem egy annl sszehasonlthatatlanul hitelesebb forrsbl, a kzpkori egyhz trvnygyjtemnybl, a Corpus Juris Canonicibl. St nem elgedett meg az ott tallt szveg llapotval, hanem nmely esetben az eredeti forrsokbl a hitelesebb szveget adta. Mr maga az eredeti elrendezs is annyira megnyerte az emltett bzeli r, Nikolaus Hniger tetszst, hogy a Speculum-ot Szegedi rdemeinek teljes elismerse mellett, egy nmet nyelv, terjedelmes Ppk tkrv dolgozta t. Sajnos a Speculum nmely rsznek finoman ironizl hangvtele az tdolgozs sorn veszendbe ment.
A kis knyvben Szegedi foglalkozott kornak eltrben ll kzleti krdseivel is. Bmulatosan jl informltnak mutatkozik akr a tridenti zsinat menetrl, akr a csszrnak s kardinlisainak cselszvnyeirl. akr a Ferdinnd kirly udvarban foly letrl, a kirlyfiak nevelsnek szellemrl emlkezik meg. Mindkt lbval a politikai valsg talajn ll s biztos tlete van. ber gyanakvs a katholikus egyhz s az azzal szvetsges erk irnyban az egyik oldalon, melegszv kumenicits az evanglium egsz tbora fel a msik oldalon jellemzik magatartst.
Ennek az kumenicitsnak titka az, hogy Isten kegyelmt nem pusztn vltsgmnek rtelmezte, hanem ugyanakkor nevelsi folyamatnak is. Hite szerint az Isten Igje ltal irnytott egyhz mindig nvekedni fog a szabadsgban, az nkntessgben s a szenveds kszsgben, azaz a Krisztussal val kzssgben. Ez az isteni nevelmunka majd megoldja azokat a krdseket is - vlte - amelyek az evangliumi egyhzak tborban egyelre mg elvlaszt erknt hatnak.
Ez a magatarts s az abbl kirad hatsok ma nem kevsb idszerek s kvnatosak egyhzaink szmra, mint voltak, illetve lettek volna a reformci s ellenreformci korban. - Dr. Dr. Bucsay Mihly
|