//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: Mliusz Juhsz Pter
gondolat vilga. 1980.

          Dr Bucsay Mihly

Melius Juhsz Pter gondolatvilga

1572. december 15-n egy alig 36-38 ves ember halt meg Debrecenben: Melius Juhsz Pter, a vros lelkipsztora, az egyhzkerlet pspke, az egsz magyar reformtussg apostoli tantja, szervezje s vdelmezje. Jellemz, hogy a kutatk nem tudjk biztosan megmondani, hny ves volt, amikor meghalt. Br Meliusnak a tollbl taln a legtbb ri alkots maradt fenn magyar kortrsaival sszehasonltva, sajt letkrlmnyeirl nem vagy alig beszlt. A kvetkeztetseknek az a csoportja, amelyet akkor nyernk, ha Somogyi Ptert, a hitrt egyesztends kemny fogsgot szenvedett vgsellyei tantt azonosnak tekintjk Meliusszal, ma mg nem tekinthet igazoltnak. Elg sok nehzsget kellene mg legyzni, kellen fel nem oldott ellentmondst eltntetni, hogy a kt Somogyi Pter azonossgt tnynek vehessk.

Az els biztos adat letrl a wittenbergi egyetem anyaknyvben tallhat; ahol 1556. oktber 25-n iratkozott be. Wittenbergben nem sokkal tovbb mint fl vig 'idztt, mgis van jel, amely arra mutat, hogy a kell elksztettsg birtokban e rvid id alatt is meg tudta szerezni a magistersg tudomnyos fokozatt. A kutatk gy vlik, hogy Melius, aki 1536 tjn szlethetett Horhiban, egy mr elpusztult Somogy megyei kzsgben, kznemesi csaldbl, a hres tolnai iskolban szerezhette sokoldal, a filozfit, jogi: ismereteket s a teolgit is magban foglal elkpzettsgt. Megtanult ifjsgban a magyaron kvl hat nyelven beszlni vagy olvasni: latinul, grgl, hberl, nmetl, arabul s trkl. Magas fok nllsgt s tlkpessgt mutatja, hogy br a tolnai iskolban is s Wittenbergben is lutheri tantsokat hallhatott, mgis mint a magyar reformtus egyhz nagy szervez s pt teolgusa rta be nevt a trtnelembe. Csak egyvalakirl tudjuk forrsszeren, hogy segtett neki az rvacsora krdsben megrteni s elfogadni a helvt felfogst. Szegedi Kis Istvn volt ez az atyai tant, egyhzunk msik apostoli munkssg reformtora.

A wittenbergi tanuls utn Melius letben van egy fl vtl egy vig terjed idszak, amelyrl nincs adatunk. Legjabb letrajzrja, dr. Kathona Gza szerint leghelyesebb ezt az idt egy nagyobb szabs klfldi krttal kitltttnek tekinteni. Kroli Gspr, a bibliafordt, ppen ekkortjt ltogatta meg Strasbourgot s Svjcot. „Vajon bartja, Melius, nem tartott-e vele?" - teszi fel a krdst joggal dr. Kathona Gza.1 St taln az emltett vrosok sort mg ki kell bvteni Majna-Frankfurttal, Heidelberggel s Tbingennel. Amikor ugyanis Melius 1558-bn megkezdte hazai mkdst Debrecenben mint a vros fldesurnak, Enyingi Trk Jnosnak prtfogsval odahvott prdiktor, az els perctl akkora hozzrtst s hatrozottsgot: rult el a vros s az egsz vidk reformtus szellemben val megszervezsben, mint aki sajt szemvel ltta s figyelte meg klfldn a reformlt egyhzi let klnbz irnyait, j s rossz pldit. Teljes magabiztossggal, tevkenykedett a reformtus egyhzi let kiptsben nemcsak Debrecenben s 'a Tiszntlon, hanem a Tiszn innen s Erdlyben is.

Erdlybl azonban hatalmas s veszedelmes ellenfl jelentkezett, a Szenthromsgtagad irnyzat, az antitrinitarizmus vagy unitarizmus, amely magt lltja oda mint a reformci utols, befejez lpst. Meliusnak nemcsak az unitriusokat prtol fejedelemmel, Jnos Zsigmonddal kellett szembekerlnie, de az okos s ravasz olasz fejedelmi tancsossal s orvossal, Blandratval, a kivl szellemi adottsgokkal br Dvid Ferenccel s a mgttk ll erdlyi s alfldi nemes urakkal, papokkal, polgrokkal s parasztokkal is. Az antitrinitrius tborral nemcsak nylt vitkban kellett megmrkznie, de az ellenfl az irodalmi szatra eszkzeivel is megprblta Meliust hitelvesztett tenni. Tudjuk, hogy a kzleti kzdelemben a rosszhiszem kipellengrezsnek az a legbevltabb mdja, ha elhitetjk az ellenflrl, hogy minden lpst alantas anyagi rdek vezeti. Ilyen rest, lvhajhsz, nelglt embernek brzolta Meliust az antitrinitrius komdiar: Karti Pl a Debreceni disputban. (Actus primus :)

„Pter ppa (azaz Melius): , boldogsgos Szenthromsg! A te Szent Fiadrt hla lgyen Nked, hogy engemet, szegny nyavalys bnst ilyen j szerencsvel Szerettl, e vilgon gazdagsggal ltogattl. Bvlkdm mindennel; s amikppen a szp halacska a vzben mily nagy gynyrsgben l: itt e vilgon n is szintn azonkppen lek. Hrem, nevem olyan nagy van, hogy majd ama blcs Alexandernek sem volt nagyobb. Bizonyra, ha az llapotomat megtekintem, akrmelyik kirlynl is boldogabb vagyok, mert neki az orszgra gondja vagyon, hadra gondja vagyon, nnkem semmi affle gondom nincsen. Szlok, beszlek valamit vasrnap a vak parasztsgnak, s hetedjszaka osztn csak nyugszom. Felesgem szp gyenge vagyon, gyermekeim is szpek fagynak, lek, mint az r. De majd kimegyek a kertbe, onnt osztn a halasthoz ballagok, mg az ebdet kszti a szakcs... . De micsoda csengs-pengst hallok? Azt gondolom, hogy Kardinl Gyrgy uram j, mert a paraszt nem jr olyan csengssel - pengssel. Hamar, te Dkny, lss ki!"

Ha Melius valban ilyen knyelmes semmittevsben pplkodott volna Debrecenben, akkor aligha kerlt volna sor s lett volna szksg unitrius szatra megrsra. ppen az ellenkezje igaz, lzas tevkenysgben gette el lett egyhzrt. Mintha - korunk kifejezsvel lve - magasabb fordulatszmon dolgozott volna az agya s a lelkiismerete, mint brki ms. Nem vesztegette az idt. Megcfolta, elszigetelte, kiiktatta a hittani elhajlsokat, a Stancaro-flt, az Arany Tams-flt s a tbbieket, a lutheranizl s az anabaptista tpusakat. Hitvallsokban llaptotta meg a kzs reformtus tant..Bibliai kommentrokat, bibliafordtsokat, prdikciskteteket rt, nekesknyvet, istentiszteleti rendtartst, egyhzi trvnyeket lltott ssze, mikzben a nyomdszt is tmogatnia kellett a papr, a betk elteremtsben, a terjesztsben, a patrnusok szerzsben. Legszvsabban ppen a szatra szerzi, az antitrinitriusok ellen kzdtt, legtbb erejt, idejt ez a harca emsztette fel.

Legalbb 44 knyve jelent meg nyomtatsban, s legalbb hrom maradt kziratban egy vtized leforgsa alatt. Ezzel a lzas buzgsg ri tevkenysggel nemcsak a reformtori tantsokat terjesztette s vdelmezte, de a maguk lbra akarta lltani azokat az eklzsikat is, amelyeknek a trk hdoltsgban tanult lelkipsztor nem jutott. Magyar nyelv nekekben is hirdette tantsait. Tankltemnyeket szerzett a kor nagy vits krdseirl, a Szenthromsg s az rvacsora helyes rtelmezsrl. rt tovbb egy-egy gylekezeti neket karcsonyra s a passi idejre. E kt utbbi - rdekes mdon - bekerlt a rmai katolikus egyhz rgi nekesknyveibe is. A lelkszeket sr egymsutnban hvta zsinatokba. Ezek a kzs hitvalls meglla- ptsa mellett a tudomnyos tovbbkpzs s a fegyelmezs cljait is szolgltk. Ha letrajzi adatok nem maradtak is fenn kell szmban rla, a zsinati vgzsek, a nyomtatsban megjelent egyb mvek, a prdikcik, az rsmagyarzatok, a katekizmus, az nekek mindennl hitelesebben megmutatjk, ki volt Melius Juhsz Pter, miben hitt s hogyan szolglta magyar npt az akkori nem kznsgesen nehz viszonyok kztt.

Teolgiai rendszernek sarkpontjai

Teolgijt nem lehet kirakni mshonnan klcsnztt mozaik szemekbl, mert f vonsai ppen az eredetisg s egyntetsg. Emltettk, hogy ifjkorban tanult luthernus teolgusoktl, Lutheren kvl fleg Brenztl, Flaciustl, Melanchtontl s Osiandertl, tanult az eltte jr magyar reformtoroktl: Ozorai Imrtl, Dvai Br Mtystl, Batizi Andrstl, Szegedi Kis Istvntl, s azutn sokat s jelentset tanult Klvin Jnostl, de ez utbbitl sem olyan mdon, hogy egyszeren Klvin-tantvnynak lehetne t tekinteni. Teolgijnak sajt tengelye van. Tanrendszere, ugyan a helvt reformci nagy csaldjhoz tartozik, de ebben az lesen kirajzolt, kvetkezetesen vgiggondolt alakban csak Meliusnl tallhat meg.

Megprbljuk a lehetetlent, hogy ezt a meliusi teolgit nhny mondatba srtve eltrjuk. Teolgijnak tengelye a Szenthromsg Isten tevkeny emberszeretete.. Nemcsak a teremtsben, de a megvltsban is, a hvek j letben is a Szenthromsg tevkeny. Elssorban Jzus Krisztusban osztja ki rnk ldsait. Krisztusban teremtette meg a vilgot s benne az embert. Az embernek szabadon elkvetett, de Istentl elre ltott elbuksval szemben Jzus Krisztusban rendelt szabadtt. benne vlasztotta ki a hveket, belle, mint egy forrsbl ajndkozta a hitet, a remnysget s a szeretetet. Ha szeretnk, a Krisztus szeretetvel tesszk. A Szenthromsg az emberszeretet mvt vgzi, de az ember ltal is, azzal a szeretettel, amelyet a hiv ember a Krisztusbl kapott. Melius nem az Isten s az ember kztti szvetsgek egymsutnjban gondolkozik, hanem csods egyidejsget lt, amelyben egyszerre trtnik meg Isten emberszeretete, teht nemcsak a megigazts, hanem a megszentelds is olyan egyidejsgben, amely nem a mi idfogalmunk szerint val, hanem az Isten egyidejsge. Ennek az egyszerre trtn isteni cselekvsnek Melius a Katekizmus 21. krdsben a kvetkez t tagjt klnti el:

Elszr: Isten kegyelme mint kezd ok.
Msodszor: Krisztus mint letnknek ktfeje.
Harmadszor: Az Isten Lelke mint bennnk cseleked foganatos munklkod.
Negyedszer: Az Isten gretei az igben mint Isten felli csatornban s a szentsgekben mint az gretek pecstiben s bizonysgaiban.
tdszr: Az ember hite, amely az elbbieknek, az r javainak megfog s elvev eszkze.

Mind az t cselekvs egyetlen esemny. Mindben Isten cselekszik egyidejleg. Az emberi oldalon a hit az alapvet, de Isten ajndka. A hitet hatsaiban az letjelensgek egsz sora mutatja s igazolja, s ezek kztt a j cselekedetek a korona. Melius a ketts predestincit vall teolgus. Azt akarja bemutatni, hogyan pl az ember dvssge egyedl Istennek letre kivlaszt dekrtumra s hogyan valsul meg ez a dekrtum a Szenthromsg tevkenysge ltal. Isten emberszeretett szvesen szemllteti hrom lpsben. Az els az ember teremtse Isten kpre s hasonlatossgra. A msodik lpst az ember tette: sajt bne folytn elvesztette az Istenkpet, s az rdg a sajt kpt vonta r. A harmadik lps azt, hogy Isten irgalmbl Jzus Krisztus jra felltzteti a vlasztottakat az Isten-kpbe.  -Hallgassuk meg, hogyan szl Melius Krisztusnak errl a munkjrl:
(A Kolossbeliekhez rt levl I. rsznek 21. s 22. vershez fztt magyarzat 1561-bl)

„Istennek ellensge vagy, s te, magadtl, Istennel meg nem bklhetsz, mert a bklsrt, amit kvn, te abban csak egy pontot sem adhatsz meg. De Isten maga cselekedik a te megbklsedben. Elidegenedtl--e Istentl a bnrt? Ne flj, megtrt . Az rdg tjn vagy-? Az tjra hoz . rdg letin vagy-? Az letire hoz . Ellensge vagy-? Bartjv teszen az Firt. Elfordult- rtelmed, szved, akaratod, igyekezeted Istentl; s csak gonoszra hajlasz-, csak gonoszt tehetsz-? Adj helyt az rnak, az Fia t, az Fiban az letre vezet. let az Fia, azltal letet ad. Szerelmes s bartsgos az Atya az Fival, ebben bartjv s kedves fiv teszen. (Jn. I. 14:15. Ef. I.) Somm: Nincsen semmid? Nincs- kirlyi letre val mltsgod? Nincs- ruhd, kiben neki udvarolj? Vagyon a Jzus, Krisztusnak. Valami szksg nked, mindent megtallsz a Krisztusban, mert az Atyd kincsesldja, azrt nagy gazdagsggal tallsz benne minden idvessgre valt. (II. Kor. 3:4.) az letnek ktfeje. Merts belle, ami szksg. Megavultl s romlottl- szletsedben s letedben? jj tszen , mert j ember. hz vagy-? j hzz teszen , az s rohadt falt kihnyja belled, tudatlansgodat kiveti, s tudomnyt s blcsessget ad. Az rdgt mind orszgostl kizi belled, s a Szentlelket az orszgval, tudniillik az igazsgval neked adja. Engedetlensgedet kiveszi belled s engedelmessget ad beld. . ."

Bizonyos szentrsi helyek azonban arrl szlnak, hogy Isten az embernek cselekedetei szerint fizet (Rm. 2:6, Mt 16:2, Jel. 22:12), hogy a bnt a szeretet fedezi el (Pld. 10:12, I. Kor. 13:7, I. Pt. 4:8, Jak. 5:20), hogy a trvnyt a szeretet tlti be (Mt 22:40, Rm. 13:10, I. Tim. 1:5). Hogyan kell helyesen rteni ezeket a bibliai helyeket? - krdezi Melius. Vlasza itt is az, hogy az ember j cselekedete nem az ember, hanem Isten. Az ember j cselekedete a Szenthromsg emberszeret, az Isten-kpet helyrellt mvnek az utols lncszeme. A Szentllek a szv mlyn, az emberi elhatrozsban s tettekben, az Ige s a hit vilgossgban azt foganatostja, amit az Atya szeretete elhatrozott, a Fi pedig szenvedsvel s hallval kirdemelt : az ember jjszletst a j cselekvsre. Kt helyet idznk a Katekizmus befejez rszbl. Ezek ms-ms oldalrl fogalmazzk meg a markns meliusi tantst. (A Katekizmus 329. krdsbl:)  „Isten e vilg eltt, az emberek eltt teszi az tletet az utols napon. Bezzeg ht olyan bizonysgot kell az igazultakra hozni, amit az ember lsson. Az igazuls bizonysga s cgre a j cselekedet. Azrt az emberek eltt Isten a j cselekedet bizonysgtev szava szerint fizet. .. A gonoszoknak halllal fizet az bneikrt, amint a gonosz cselekedetek az bneiket bizonytjk, de a hveknek Krisztusrt kegyelembl rk letet ad, a j cselekedetek szerint, melyek Isteni voltak a hvekben. .." (A Katekizmus 332. krdsbl:)

„A szeretet kett. Egyik a bels. Ez Krisztus rdeme, engedelmessge, Isten kegyelme. Ez az Isten eltt tlti be a trvnyt s fedezi a bnt. A msik a kls szeretet, amit a Szentllek hitbl cselekszik a megigazultakban. .. Isten (nmaga eltt) Krisztus nevben hittel tlti be a trvnyt, az emberek eltt pedig j cselekedetekkel. .. Teht a szeretet, a j cselekedet, a j alamizsna Isten, Krisztus rdeme, a Szentllek Isten munkja, a hit gymlcse..."

Ez utbbi szavakban jbl elttnk ll Melius teolgijnak a tengelye. Mint mondottuk: a Szenthromsg Isten tevkeny emberszeretete ez a tengely. A j cselekedet e szeretet legnagyobb ajndknak, az Isten-kpbe val jrafelltzsnek a kvetkezmnye. Melius azt tantja, hogy az Isten-kp most mg igazbl csak a Krisztus, s csupn hit ltal a mienk is. De egykor, ha Isten emberszeretete teljesedsbe megy, s „ leszem minden minden hvekben," nemcsak hitben, hanem teljes .valsgban is hordozni fogjuk az Isten-kpet (322. krds).

A meliusi etika

Melius teolgijnak dogmatikai rszben azt tantja, hogy a legistenibb, a legobjektvebb valsg, a Szenthromsg tevkeny emberszeretete vgl is a legemberibb, legszubjektvebb valsgban, az ember j cselekedetben realizldik. A meliusi etika vezrgondolata a dogmatikbl folyik. Istennek az az ember kedves, aki emberszeret; az az ellensge, aki az embernek is ellensge. A slypont az etikn van. A keresztynsg, a reformci, a reformtus egyhz szve, kzponti gye az emberszeretet tantsa s gyakorlsa. A keresztyn egyhz teolgija ppen azrt, mert a szeretet teolgija, Melius szerint a legfontosabb kzgy. Mlt arra, hogy irnytsa s elrevigye az llami s gazdasgi letet, a tudomnyt, az egyttlst a csaldban s az emberi trsadalomban. De Melius nemcsak elvben llaptotta meg az emberszeretet primtust az egyhzi letben, hanem nagy bkezsggel s szabatosan alkalmazta is ezt a felismerst a korabeli magyar let testi-lelki, kulturlis s gazdasgi, etikai problminak oldozgatsra, a np egszsgnek s boldogulsnak, bkessgnek s teljes emberi kiteljesedsnek a munklsra.

Amennyire egszen r tudott tmaszkodni a kijelentsre, ppgy tudott s szeretett a termszetes sz fnyvel is lni. Btran ajnlotta az emberi tuds teremtette eszkzket. Kort meghalad mdon harcolt a babona ellen. A "megigzsrl" pldul azt tartotta, hogy „az egsz krdst inkbb el kellene temetni, mintsem eladni, de jsgvgy s kpzelg emberek gonosz babonasga miatt mg nem lehet".2 „Amit ezek a szemmel versrl fecsegnek, mer gonosz ostobasg. Mert rnzssel nem lehet kisdedeket megrontani, de annl inkbb testi rintssel vagy bzs lehelet rlehelsvel, s nem csupn a kicsinyeket, hanem a felntteket is".3.

Ers hitet tkrz Meliusnak a flelmetes pestissel szembeni tantsa. Bizakodva hagyatkozott Istennek a Krisztusban megismert szeretetakaratra, s gy tudta vrni a hall Isten rendelte rjt.4. De ez a hite nem tette fatalistv, ttlenn. „A sztoikusok ltal megllaptott ftumszer szksgessget visszautastjuk"5. - tantotta. Megbecslte a tudomny eszkzeit, s Isten eszkzeit ltva bennk, kereste, ignyelte s alkalmazta ket. A Debreceni hitvallsban a„Vajon el lehet-e kerlni a dgvszt" felirat fejezet gy kezddik: „Gyakran a leveg raglyos megfertzst elhrtja nmelyek tudomnya”.6. Az ilyen elhrt tudomnyra maga adott pldt. Fvszknyvben, Herbariumban a magyar gygyszat egyik ttr alkotsa ll elttnk. Tbb mint 600 nvny lerst nyjtotta benne, s ezeknek a nvnyeknek nha tucatnyi elnevezst rizte meg a feledstl, valamint a XVI. szzadi magyar nyelv egsz sereg szavt betegsgekre s gygymdjukra.

Az asztrolgia tekintetben llspontja felttlenl haladbb, sszehasonltva a csillagjslsnak valamelyest mg hitelt ad Erasmusszal, Lutherrel, Melanchthonnal, Zwinglivel s Bezval. Klvinnal s Bullingerrel volt egy nzeten. Azt tantotta, hogy „el kell fordulni a csillagokbl val jslstl. Nem szabad a nma csilagoknak mint blvnyoknak tulajdontani azt, ami Isten, tudniillik letnket, elmenetelnket, mozgsunkat, magatartsunkat, alkotsunkat".7 Melius az ember egyik legfontosabb fldi feladatnak azt tartotta, hogy relis ismeretek szerzsvel s helyes gondolkods ltal igazodjk el a vilgban, s tegye magt hasznoss. Egyik gyakran elfordul szava ez: helyes arny. Az Isten tetteiben is kedvtelve mutatja fel"8, az emberek egyms kzti megllapodsaiban pedig megkveteli tekintetbevtelt"9. illetve slyosan rosszallja hinyt. Mg a wittenbergi reformci tiltotta a kamatszedst, s ezzel gtolta a tkekpzdst, a tkk gymlcsz kihelyezst, a gazdasgi fejldst, addig Melius a helvt irnnyal egytt haladbb felfogst kpviselt, csak az uzsort tiltotta el szigoran, de a pnzklcsnre pl vllalkozsban a nyeresggel helyes arnyban ll jvedelemrszesedst nem tekintette uzsornak."11

Az rtkmr: a kzssgrt vgzett h munka. Br „a Szentrs s a termszet trvnye szerint" valnak nyilvntotta, hogy tulajdon vagyona legyen valakinek, mgis nem a pnz, hanem a munka megbecslst tantotta. Szembefordult azokkal, akik nem dolgoznak, ktelessgket elhanyagoljk, s az ilyen felsorolsokat - az t jellemz mdon - nem a cseldeken kezdte, hanem a hatsgokon, a pspkkn s az evangliumot nem hirdet papokon.12 Ha a cseldeket uruk hsges szolglatra s a szolgasg igjnak keresztyni trelemmel val hordozsra buzdtotta is, nem lehet reakcis szemllettel vdolni. A Szentrs szerinti rendet kvetelte meg uraktl s szolgktl egyarnt. Arra nem gondolt, hogy osztlyharc lre lljon, s a dolgoz np kezbe segtse t a hatalmat. Dzsa s Mnzer sikertelen felkelseinek emlke tl kzeli volt mg. De hangja a tisztvel s hatalmval visszal hatsgi szemly vagy fldesr brlatban ppoly konkrt s tmad, mint az gynevezett „npi" reformtorok brmelyik. Kemnyen feddi azokat; „akik lehzzk a szegnyek brt, s elnyelik alattvalikat, mint a kenyeret". Tiltakozva emeli fel szavt az ellen, hogy „a fejedelmek s furak az apckra, tncosokra, bohcokra, haszontalan jtkra vesztegessk az orszg jvedelmt". A hatsgok s a jmdak ktelessgv teszi, hogy „az akadmikat s iskolkat, melyek az Ige vetemnyeskertjei, az orszg kzjvedelmbl gondozzk".13 Ha az a teolgia s az az igehirdets, amelynek kzppontjban a Szenthromsg Isten emberszeretete ll, a legfontosabb kzgy, akkor azokat, akik annak ellensgei, le kell leplezni, el kell szigetelni, st azokat az eretnekeket, akik makacs mdon tovbb is terjesztik tvedsket, hallbntetssel kell sjtani. Kornak ezt az rvnyes jogszablyt s majdnem mindenki ltal vallott kzfelfogst Melius s osztotta. De dicsretre szolglhat, hogy erteljesen hangslyozta: az eretnek ne haljon meg felttlenl, hanem a kikzsts ltal megszgyenlve vezekeljen, trjen meg, s vtessk vissza elbbi llapotba. „Orvossg a kikzsts, s nem hall" s vallotta Augus tinusszal egytt.14

Melius a gazdasgi, egszsggyi, szociletikai s ms kzleti krdsek egsz sorban foglalt el llspontot, olyanokban is, amelyekben a reformci klfldi tantitl hiba keresett volna eligaztst. Mindent megtett azrt, hogy nyitogassa az emberek szemt, hogy nvelje szemkben az rtelem megbecslst, a termszetes sszefggsek megkeressnek kszsgt, a trsas kapcsolatokban a klcsns jogos rdekek kipuhatolst, az igazsgos arny megkvetelst. Nemcsak a hit krdseiben, de a polgri letben is a maguk lbra akarta lltani, tlkpessgre akarta rnevelni hallgatit s olvasit. Ebben a trekvsben oly mlyre hajolt le az emberek gondjaihoz, mint a maga korban nagyon kevesen.

Tulajdonkppen mindezzel szemlyes hitbeli meggyzdst akarta tadni a Szenthromsg Isten rk emberszeretetrl Minden ms ennek a hitbeli meggyzdsnek az egyszer kvetkezmnye. Melius megtapasztalta, teht msokkal is meg akarta tapasztaltatni, hogy az r Jzus Krisztusba mint Megvltba vetett hit a leggytrbb problmk s a hallos veszedelem kzepette is szilrd alapot tud adni, s az embert letnek minden idejben nyugodtt s szabadd, btorr s nagylelkv tudja tenni. Ugyanez a hit a kzssget vdi s tmrti, neveli s elbbre viszi a jban.

Ezt a kzssget tmrt, vd s a jban fejleszt munkt vgezte el Melius nemcsak Debrecenben s a Tiszntlon, hanem az egsz magyar reformtussg letben is. E hallatlanul nagy iram, nmagt elget munka kzben alakult ki Melius hitbl, zlsbl s blcsessgbl az gynevezett „debreceni forma", hogy azutn szzadokon keresztl e forma szerint alakuljon a magyar reformtusok prdiklsa, knyrgse, neklse s gylekezeti munkja. Megalapoz, orszgos, sok vszzados hatsok ezek: rajtuk keresztl plt be egyhzunkba Melius hite s lete. Az azta eltelt szzadok trtneti tanulsga az, hogy ezt a formt nem vltoztatni kell, hanem betlteni. Dr Bucsay Mihly

JEGYZETEK 1. Studia et Acta kiad. 1967. 119. lap. 2. Kiss ron: A 16. szzadban tartott... stb.. 229. 3. Uo. 230. 4. U.o. 108-109. 5. Uo.. 6. U.o. 109. 7. U.o. 231. 8. U.o. 99., 100., 103. 9. U.o. 261., 262. 10. U.o. 111. 11. U.o. 261. 12. U.o. 280. 13. U.o. 175., 176. 14. U.o. 175.  - - - CONFESSIO 1980 IV. 40-46,

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!