Tiszteld atyádat és anyádat
— Az ötödik parancsolat. —
2 Móz. 20, 12.
Isten törvényadása egyetemes. Ez azt jelenti, hogy kijelentett törvényei nem korlátozódnak sem térben, sem időben. Minden törvénye örök. Változhatnak a korok és a népek, de Isten törvényei változatlanul örök érvényűek.
Ha ezt tudjuk, feltehetnénk-e ilyen kérdést, hogy mi köze a 20. század emberének az ótestamentumi törvényadáshoz, ezek foglalatához, a Tízparancsolathoz? Kérdezhetjük-é, hogy általában mi közünk van nekünk, az Újtestamentum evangéliumi hívő népének az Ótestamentumhoz s az Ótestamentum választott népéhez, Izraelhez?
Ma az a veszedelem fenyeget, hogy bizonyos politikai, fajelméleti áramlatok megtévesztő hatására az: Ótestamentumban, tehát Bibliánk első részében sokan hajlandók a zsidóság törvénykönyvét, a zsidó fajiság alapokmányát látni. Kétségtelen, hogy a ma élő zsidóság magát tartja a Tóra, a törvény népének, az ótestamentumi isteni kijelentés őrizőjének. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a mai zsidóság nem a lelki Izrael népe: nála a törvény ma nem a lelki Izrael lelki törvényrendszere, szertartásai és hagyományai nem az Ótestamentum kijelentés-világát tükrözik, hanem az Isten ígéreteit a Krisztusban megcsúfoló nép világi erőlködését a faji, testi judaizmus fenntartásáért. Az Ótestamentum nem a mai zsidóság szentkönyve, hanem azoké, akik az Ótestamentum prófétáiban megértették és elfogadták Isten üzenetét, megváltó ígéretét és odaborultak Krisztus keresztje elé boldog vallomással: Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia!
Még egy másik nagy tanításról is meg szoktunk feledkezni. Az evangéliumi keresztyén: theológiának a Krisztus praeexistentiájáról szóló nagy igazságáról, amely azt tanítja, hogy kezdetben vala az Ige (Ján.1,1.) és mindenek Őáltala és Őreá nézve teremtettek (Kol.1,16). Istennek minden kijelentése, tehát az egész ótestamentumi kijelentés is Őáltala és Őreá nézve adatott. Vallnunk kell, hogy Krisztus nélkül nincsen is isteni kijelentés, Általa adatott Isten minden törvénye, míglen benne Isten kegyelme tökéletesén megjelent, mikor láttuk az Ő dicsőségét... a kegyelem és igazság teljességével (Ján. 1,14.)
Mindezeken felül ott van az írás bizonyságtevése önmagáról: A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításira, a feddésre, a megjobbításra: az igazságban - tehát a Krisztusban - való nevelésre (2 Tim. 3, 16.)
A Tízparancsolat is hasznos a Krisztusban való tanításra. feddésre, az igazságban való nevelésre. Alapigénk abból a törvényből hangzik felénk, amelyiknek bármelyik pontját sértjük is meg, lehetetlen nem éreznünk, hogy Isten egyetemes törvényébe ütközünk. Szinte a legközvetlenebbül s a legmélyebben érint minket épen az ötödik parancsolat. Figyelmeztetést és ígéretei tartalmaz: Tiszteld atyádat és anyádat, - így szól a figyelmeztetés; hogy hosszú ideig élj e földön, - ez az ígéret.
1.
a) Tiszteld atyádat és anyádat!... Ezt a parancsolatot mindenki megérti, mert Isten beleírta a szívek tábláira, még mielőtt rávéste volna a Tízparancsolat kőtábláira. Ott él ez a parancsolat mindenkinek a szívében, aki csak anyától született. Boldogok azok a gyermekek, akik engedelmes és hálás lélekkel tehetnek eleget ennek az isteni parancsolatnak, de boldog és felemelő az a hála és kegyelet is, amellyel szüleinknek már csak emlékét ápolhatjuk a szívünkben.
Lehettünk tékozló fiak. Lehet, hogy könnyelmű lelkünk megsokallta az édesapai figyelmeztetéseket, feddéseket és az édesanyai könnyeket, - és duzzogó ifjúi önteltséggel talán túlságosan hamar kikértük az atyai örökséget. Lehet, hogy nagy elbizakodással nekivágva a világnak, messze elhagytuk a drága otthont és ismeretlen tájak csábítottak messze a szülői szívektől. De van-é boldogabb érzés, mint az, amikor a megtévedt gyermek újra hazatalál az otthon ölelő karjaiba! Nem áldjuk-é azt a tövist, amellyel a világ megsebzett, a vihart, amellyel az élet megtépázott, hogy az elhagyott tiszta hajlékot, az otthont újra megkívántassa s hazatéréshez kényszerítsen. Nincsen nagyobb öröm annál, mint amikor a megtérő, hazataláló gyermek nem csalódik a szülői szív régi szeretetében; az otthon elfelejthetetlen melegségében. Elsodorhatnak minkét nagy messzeségekre a szülői háztól az élet keserves nagy próbái, váratlan harcai. Lehet, hogy olyan messzire szakadunk el az otthontól, hogy hazatérésünkkor már csak egy elárvult hajlék és a temető behorpadt sírhantjai várnak reánk. Lehet, hogy idegenné válik távollétünk alatt számunkra minden a szülőfalunkban, de nincsen az a térbeli és időbeli távolság, amelynek a ködfátylán keresztül bármilyen: messzeségből is a szívünkbe ne érne a szülői hajlék hívogató ablakának a meleg fénye.
Nincs mélyebb és általánosabb érzése az emberi léleknek a szülői szeretetnél. Ezért a Tízparancsolat legközvetlenebb szavú törvénye ez: Tiszteld atyádat és anyádat!
b) A szülei hajlék egy hazának a földjén épül fel, szüleink pedig egy nemzetnek a gyermekei. Ebből az következik, hogy az ötödik parancsolat magában foglalja a nemzetem és Hazám iránt való szeretetem kötelezettségét is.
A magyar embert jellemzi a szülők iránt való komoly tisztelet. A magyar nem becézi apját, anyját, nem hívja őket „Apucinak", „Mamminak", de ebben a komoly megszólításban: „Édesapám!" - „Édesanyám!" - benne van a magyarnak teljes, komoly szeretete és megbecsülése a szülei iránt. Aligha tévedünk, ha azt állítjuk, hogy ezzel a nagy születisztelettel van összefüggésben a magyarnak nagy, önzetlen, áldozatos haza- és nemzetszeretete is, amelynek annyi ragyogó, megindító példájától fényesedik át egész nemzeti történetünk.
Vigyáznunk kell azonban, hogy ez a hazaszeretetünk ne sekélyesedjék bele a puffogó hazafias szólamokba. Lelkesedő, könnyen lángralobbantható nép vagyunk, a szép szavak és a görögtüzes, zászlós felvonulások még nem bizonyítékai az igazi hazaszeretetnek és nemzeti érzésnek. Áldozatokra kész, a közösség érdekeiért lemondásokra is elszánt magyar lelkiségre van szükségünk. Épen ma kell meglátnunk más nemzetek példájából is, hogy mire képes az a nép, amelynek a gyermekei egyénileg érzik és hordják a felelősséget az egész nemzetért.
Ennek azonban két feltétele van. Az egyik az, hogy tudatos részesei legyünk a nemzeti múltunk közösségének, a másik pedig az, hogy lássuk tisztán a jövő nagy, közös nemzeti feladatait Ez viszont feltételezi azt is, hogy számoljunk erőinkkel és fogyatkozásainkkal: lássuk meg népünk hibáit, bűneit és igyekezzünk azokat magunkban is leküzdeni, egyúttal pedig lássuk meg nemzeti jellemünk értékes vonásait és igyekezzünk azokat magunkban is megsokszorozni s nemzetünk javára kamatoztatni. Ez azt jelenti, hogy nemzetünk életében fedezzük fel az isteni kegyelem jeleit és a bűn nemzetrontó veszedelmét. Lássuk meg Isten céljait, ismerjük fel Istentől megszabott hivatásunkat s küzdjük le az isteni kegyelem megragadásával, Krisztussal isteni küldetésünk akadályait, a bennünk tomboló bűnt.
Tiszteld atyádat és anyádat! tudj imádkozni és dolgozni, élni és áldozatot hozni azért a földért, amelyen születtél s azért a népért, amelynek fia lettél. Magyarnak lenni azt jelenti, hogy felismerem Isten tervét a magyar néppel tulajdon egyéni életemben és odaáldozom egész valómat az isteni terv megvalósítására, Isten dicsőségére.
c) Tagjai vagyunk ezenkívül a Krisztusban való közösségnek; az Anyaszentegyháznak. Az egyház ugyan bennünk épül meg a Krisztusban való hit kősziklájára, de ez a Szentegyház anyánkká válik, hogy mint Anyaszentegyház neveljen és tápláljon minket, mint a Szentlélek által újjászületett gyermekeit.
Tiszteld atyádat és anyádat! - ez a parancsolat Anyaszentegyházunk iránt is tiszteletre és szeretetre kötelez minket. Drága örökségünk nékünk az Anyaszentegyház minden ajándékával és kegyelmi eszközével, az Igével, a sakramentummal és az imádságainkkal együtt. Isten ezeket mind kegyelmének csodálatos jeleiként bízta őseinkre, akik hűséges, bizonyságtevő életükkel őrizték meg mindezt a mi számunkra is. Mennyi tiszteletet és hálát kell irántuk éreznünk Bibliánk magyar szaváért, templomainkért, iskoláinkért! Milyen felemelő érzés zengeni ősi hitvalló énekeinket, amelyekben velünk buzog messze századokból az ő lelkük is és amelyekbe belekapcsolódik a jövő századok nemzedékeinek hívő lelke is. Templomaink, iskoláink, szeretetházaink, intézményeink falaiba az ő krisztusi szeretetük épült kőbe. Mennyi hűség, mennyi megszentelt áldozat, könny és vér bizonyságtevése mindaz, ami ebben az Anyaszentegyházban épült ősapáink hitéből anyagiakban és szellemiekben egyaránt!
Arra kell itt is vigyázni, hogy egyházszeretetünk ne legyen külső egyháziasság, merő tradicionálizmus. Ez is valami ugyan, amit nem szabad lebecsülnünk, de igazi csak akkor lehet Egyházunk Iráni való szeretetünk, ha az tiszta evangéliumi kegyességből, teljes krisztusi hitünkből táplálkozik.
Tiszteld atyádat és anyádat! — ez a parancsolat az Anyaszentegyházra vonatkoztatva azt jelenti, hogy életed minden megmozdulása legyen bizonyságtevés református Egyházad iránti tiszteletedről és háládról. Egy emberrel találkoztam a fővárosban, aki azt mondta, hogy óriási vagyonának háromnegyed részéi örömmel adná oda, ha befogadnák a keresztyén magyar közösségbe. A Szentlelket, az abban való közösséget aranyon és ezüstön megvásárolni nem lehet, — te ingyen kaptad, az Isten kegyelmes jóvoltából: — tudnál-e áldozni, áldoztál-é valaha ezért a kiváltságért valamit oda életedből és abból, amid van? Tudnád-é odaáldozni akár egész életedet is evangéliumi hitedért úgy, ahogyan megcselekedték őseid, Egyházunk, múltunk hősi hitvallói? Ma nagy a kísértés: tudsz-e lemondani anyagi előnyökről, hivatali előmenetelről, csakhogy hű lehess református Anyaszentegyházadhoz? Hányan szegik meg konfirmációi hűségesküjüket és hagyják cserben egy házasságért könnyen odadobott reverzálissal Egyházukat! Mi lett volna Egyházunkkal, ha nem lettek volna a mi atyáink, anyáink hősök, akik nem törődtek csábítással és fenyegetéssel, ajándékokkal és hatalommal, hanem vállalták a gályarabságot, a börtönt, a vérpadot, a szenvedést és nyomorúságot, de hitüket meg nem tagadták!
Tiszteld atyádat és anyádat! - ez a parancsolat azt követeli tőled, hogy őseid emlékét is tartsd tiszteletben és példájukat fogadd el magadra nézve is kötelezőnek.
2.
Isten ígéretet is kapcsol az ötödik parancsolathoz: - hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ád tenéked.
A Tízparancsolatot a választott nép a pusztai vándorlás ideje alatt kapta. Az a föld, amelyet az Úr az ötödik parancsolat megtartóinak ígér hosszú időre: az ígéret földje. Nem lenne méltó a hosszú életre, az ígéret földjének tartós birtoklására az a nép, amelyik tiszteletlen az őseivel szemben. Életképes nép csak az lehet, amelyik a családi élet tisztaságában, a szülők szeretetében nemzet életének nélkülözhetetlen feltételeit felismeri. Lehetne tehát itt beszélnünk a családnak a nemzet életét biztosító szent szerepéről. Ez mindannyiunk előtt általánosan; elismert és állandóan hangoztatott igazság. Hadd mutassunk még rá, hogy Isten mennyire felmagasztosította a szülők hivatását, amikor a maga hozzánk való szerelmét az atya és a fiak közötti való viszonyban példázza. Íme a Krisztusban Ő lett a mi Atyánkká és mi az Ő gyermekeivé lettünk. A Krisztusban valósággá lett a számunkra minden ígérete. Az ígéret földje is a Krisztus által nyílott meg abban az idvességben, amelynek kapuja Krisztus keresztje.
Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj e földön, amelyet az Úr, a te Istened ád tenéked ... Mi a földi szülők szeretete a mennyei Atya szerelméhez képest!? Tékozló fiak vagyunk mindannyian. A Krisztusban az Atya vár minket haza a nagy messzeségből bűnbocsátó ölelésre, irgalomra, örvendezésre. A mulandó földi Haza után a hazatérők előtt feltárul a Krisztusban lett ígéretek valóságai, az ígéret igazi földje, ahol a választottak seregében a mennyei polgárság boldog örökkévalóságában örvendezhetünk A látható Anyaszentegyház igazi mivoltában, a színről-színre való látás áldott világában vesszük a szentek közösségének drága ajándékát, idvezítő valóságát.
... Hogy hosszú ideig élj ezen a földön, — vagyis ebben az örökkévaló égi hazában, — amelyet az Úr, a te Istened ád tenéked — a Jézus Krisztus által: ezt az; örökkévalóságot hosszabbá csak egyféleképen teheted, — a végén nem toldhatod meg, de kezdd meg mielőbb, most azonnal úgy, hogy még ma borulj oda annak a Krisztusnak a keresztje elé, aki által betölt Isten minden törvénye és valósággá lett az Atya minden ígérete. Ámen.
Árokháty Béla
budapesti lelkész
Tied a dicséret
Ötvenhét magyar református lelkész
Incze Gábor Dr
Budapest 1942
|