II. A cignysg trtnete s helyzete ma Magyarorszgon
Dolgozatunk eddigi rszben meghatroztuk rsunk tmjt s cljt, a kutats irnyt s mdszereit, rviden bemutattuk a kivlasztott kt szervezetet, s megvizsgltuk az rsbeli s szbeli forrsokat. Mieltt elkezdennk a konkrt esetek tanulmnyozst, azaz a MRE-ben s a VISZ-ben a cigny gyermekek kztt vgzett misszii munka vizsglatt, tekintsk t vzlatosan a cignysg trtnett, s vizsgljuk meg mai helyzett Magyarorszgon. Ezzel szlesebb kontextusba helyezzk a dolgozat tmjt. Ez segteni fog bennnket abban, hogy jobban megismerjk a cignysg mltjt s megrtsk jelenlegi helyzett, misszii munknk kontextust.
A. A cignyok trtnete
A cignyok a vilgban sztszrdva idegen orszgokban lnek. A kzelmltig nem rendelkeztek rsbelisggel. Trtnelmkrl csak ms npek feljegyzseibl s nyelvszeti kutatsok alapjn alkothatunk kpet. Eurpban val megjelenskkor lbra keltek – a cignyoktl szrmaz, de ksbb megbzhatatlan forrsnak bizonyul – olyan hiedelmek, miszerint k Kis-Egyiptombl jv zarndokok, akiknek hitk megtagadsa miatt a vilgban zarndokolniuk kell ht vig vezeklskppen (Tomka 1983, 39). A cignyok trtnelme irnt a magyarorszgi tudomnyos rdeklds a XVIII. szzadban bredt fel, amikor Vlyi Istvn[22] felfedezte, hogy Indibl szrmaz diktrsainak beszde mennyire hasonlt a falujban l cignyok nyelvre. Felfedezsrl beszmolt rt, amely 1776-ban egy bcsi folyiratban jelent meg.[23] „Ezzel megnyitotta az utat a ksbbi ind–cigny sszehasonlt nyelvszeti s trtneti kutatsok eltt” (Vgh 1983, 25).
Nem tudjuk, hogy a cignyok mikor s mirt hagytk el shazjukat, szak-Indit, ahonnan legksbb a XI–XIII. szzadban eljutottak a biznci birodalomba. Az 1300-as vek elejn mr vannak cigny rabszolgk Szerbiban, majd 1348-ban mr Havasalfldn is megjelentek. A XIV. szzad msodik felben a terjeszked trk birodalom hatsra a cignyok egy csoportja megindul Eurpa fel. 1416-tl[24] vannak fljegyzsek arrl, hogy Magyarorszg terletn is megjelentek, majd innen tovbb indulva nhny ven bell feltntek Eurpa klnbz vrosaiban. Eleinte nagy egyttrzssel fogadtk a „szegny zarndokokat”, akik klnbz hatalmassgok menleveleit[25] mutattk be. Nyugat-Eurpban a XV. szzad vgtl a velk szemben tanstott magatarts megvltozott, a legtbb orszgban cignyellenes trvnyek[26] szlettek. A legtbb helyen azonban nem tudtak, vagy nem akartak rvnyt szerezni a cignyellenes trvnyeknek, mgis a cignyok tbbsge Eurpa keleti felbe hzdott vissza. A XVIII. szzadban az abszolutista uralkodk minden alattvaljukat kormnyozni akartk. llamrdekk lett a cignyok integrlsa, gazdasgi s kulturlis felemelse. Mria Terzia s II. Jzsef humnus trvnyekkel akartk a cignykrdst megoldani. Br e jszndk trvnyek[27] sokszor tkztek a cignyok ignyeivel, mgis vitathatatlan a pozitv hatsuk. Az 1400–1500-as vekben Magyarorszgra bevndorolt cignyok[28] tbbsge a XIX. szzad elejre elfelejtette eredett, korbbi nyelvt feladta. A XIX. szzadban jabb bevndorlsi hullm[29] rte el Magyarorszgot (Tomka 1983, 50). Ekkor az gynevezett olh cignyok (romk) rkeztek Magyarorszgra. k mg beszltk a cigny nyelvet. Legtbbjk a lovri nyelvjrst. A XX. szzad elejtl egy harmadik csoportjuk is megjelenik haznkban, a romn anyanyelv[30] (Bes) cignyok (Szeg 1983, 73). k fleg a Dunntl dli megyiben telepedtek le. A II. vilghbor alatt Ausztribl s Nmetorszgbl Sinto cignyok[31] menekltek a Balaton krnykre, k alkotjk a negyedik csoportot. A msodik vilghbort kveten a cignyok ltalban kimaradtak a fldosztsbl, gy a TSZ-be sem lphettek be. Az ipari tmegtermels miatt, a hagyomnyos cigny szakmk egyre kevesebb ember meglhetst biztostottk. A frfiak j rsze az (pt) iparban tudott csak elhelyezkedni, gy viszont ingzniuk[32] kellett a vros s a lakhelyk kztt. Az gynevezett rendszervlts utn, a vesztesgesen termel gyrak bezrsa miatt, nagy tmegek kerltek az utcra. ltalban a cigny dolgozkat bocstottk el elszr, s k azok, akik legnehezebben tallnak j munkt. A cignysg tbbsgnek elszegnyedse gy katasztroflis mreteket lt, br nluk is megjelenik egy szk rteg, amely a vllalkozsbl meggazdagszik. A hbor utn tbb vtizeden t a cignykrdst szocilis krdsnek tekintettk. „Sokan gy hittk: a szocilis szint emelkedsvel automatikusan emelkedik majd a mveltsgi is, s a civilizcis sznvonal kiegyenltdstl a cignysgnak mint megklnbztethet csoportnak teljes eltnst vrtk.” (Bthory 1983,9) Ez persze nem kvetkezett be, st azta kineveldtt egy olyan rtelmisgi generci, amely tudatosan vllalja cigny voltt.
B. A cignyok helyzete ma Magyarorszgon
A 2003. vi, cigny lakossg kztt vgzett felmrs szerint Magyarorszgon 570 ezer fre tehet a cignyok szma. Ez azt jelenti, hogy az elmlt 32 vben az sszlakossghoz kpest arnyszmuk megduplzdott, 3%-rl 6%-ra nvekedett. Tovbbi nvekeds vrhat, mivel a 2002-ben szletett gyermekek 15%-a cigny (Kemny – Janky 2003). Igaz, hogy a „roma kisebbsgre jellemz a fiatalabb korosztlyok tlslya, de rosszabb az leteslyk s letminsgk is, mint a hasonl kor nem cigny korosztlynak. A statisztikai elemzsek szerint az elkvetkez 20 v sorn a roma lakossg kb. 44%-os emelkedse vrhat, szemben a tbbsgi trsadalom vi 1–3 ezrelkes fogysval” (Neumark 2005 – elads kzirata).
Magyarorszgon a cignysg nem egysges, tbb nagy – fleg anyanyelv szerint megklnbztethet – csoportra oszlik. Anyanyelv szerinti megoszlsuk a kvetkez: magyar anyanyelv a cignyok 86,9%-a, cigny anyanyelv 7,7%-a s bes (-romn) 4,7%-a. Laks krlmnyeikben az 1965–1985 kztti idszak dnt vltozst hozott, mivel a cignytelepek tbbsgt felszmoltk (Kemny – Janky 2003), br mg ma is a cigny csaldok tbb mint ktharmada szegreglt krnyezetben l, teht olyan helyen, ahol tlnyom rszben cignyok laknak (Czene 2005). Tbb helyen a cignyok bekltzse s (ezrt) a magyarok kikltzse miatt homogn cigny lakos falvak[33] jttek ltre. Sokan kzlk az 1989 eltti, biztosnak tn keresetkre ptve, klcsnbl laksptsbe fogtak. Azonban a gazdasgi letben bellt vltozsok miatt a cignyok tbbsge elvesztette munkahelyt, s gy a lakshitel visszafizetse lehetetlenn vlt szmukra. Vannak, akik emiatt elvesztettk laksukat.
Foglakoztatsukban is romls kvetkezett be az elmlt vtizedekben. Amg 1971-ben a cigny frfiak 85 szzalka aktv keres volt, s rendszeres jvedelembl lt (Rab 2005), addig 2003-ra mr csak 28 szzalkuk volt foglalkoztatva. A cigny hztartsokban az egy fre jut havi jvedelem a magyarorszgi tlagnak alig tbb mint a harmadt rte el 2003-ban. A cignyok rossz munkaer-piaci helyzetnek a diszkrimincin kvl az alacsony iskolzottsg a legdntbb oka. A magyar gyermekek 88%-a, a cigny gyermekeknek csak 42%-a jr vodba. A cigny gyermekek megkzeltleg hsz szzalkt rtelmi fogyatkosnak minstik, s gy csak kisegt iskolba vagy osztlyba jrhatnak. Egyetemig a cigny fiataloknak csak egy szzalka jut el (Czene 2005).
„A cigny lakossg egszsgi mutati rosszabbak, mint a magyar lakossg egsznek hasonl mutati. Lnyeges klnbsg tapasztalhat a roma npessg vrhat lettartama tekintetben a magyar npessg egszhez viszonytva.” A kzhiedelmekkel szemben ezek nem genetikai okokra vezethetk vissza, hanem a szociolgiai krlmnyekkel s az letmd sszetevivel ll szoros kapcsolatban. „A magyarorszgi cignysg 1950-tl 1990-ig egy radiklis, gyorsan vghez vitt, felems modernizcis periduson esett t. Elvesztettk hagyomnyos letterket (telepfelszmolsok), proletarizldtak, szthullott sajtos kultrjuk, megszntek s talakultak a magyarorszgi nem cigny trsadalom mellett kialakult vszzados viszonyaik. Elvesztettk hagyomnyaik nagy rszt, s nem kaptak helyette semmi jat. A tbbsgi trsadalom pedig nem volt elgg fogadksz a kultravlt romkkal szemben. Mindez a cignysg htrnyos egszsgi llapotra jelents mrtkben hatott” (Neumark 2005 – elads kzirata).
A cigny gyermekek – a tbbsgi trsadalom gyermekeihez kpest – nem csak a lakshelyzet, az anyagi krlmnyek s az iskolztats tekintetben vannak htrnyos helyzetben, hanem a vrhat lettartam s egszsggyi helyzetk tekintetben is. „A szletskor vrhat lettartam jelenleg 15 vvel kevesebb nluk, mint a tbbsgi trsadalom amgy is alacsony rtkeihez kpest. A rossz szocilis krlmnyek kztt l gyermekek, nemcsak nagyobb valsznsggel szenvednek egszsgkrosodst, de szmos ok miatt, igen gyakran kimaradnak az egszsggyi elltsbl is, vagy oda csak slyos, elrehaladott krosodssal jr llapotban kerlnek be. A klinikai tapasztalatok azt mutatjk, hogy a romk kztt nagyobb arnyban fordul el a drog, nikotin s alkoholfggsg, mint a tbbsgi trsadalom egyb rtegeiben. Egyes vizsglatok szerint a 15–22 ves cigny gyermekek 85%-a legalbb egyszer mr dohnyzott s kzlk 45% vlt aktv dohnyoss. A tanulk 95%-a fogyasztott mr alkoholt s a megkrdezettek 25%-a mr fogyasztott kbtszert. A cigny gyermekeknl minden terleten jelents lemarads tapasztalhat a fejldsben a nem cigny gyermekekhez viszonytva. Ez fleg a vidki teleplsen lknl kifejezetten jelents. Vizsglva a fejldshez szksges feltteleket, a roma csaldok esetben csupn 52%-ban voltak adottak, mg a nem roma csaldoknl 89%-ban. A kutatsok igazoltk, hogy mind a cigny, mind a nem cigny gyermekeknl a szocilis helyzet jtssza a legfbb szerepet abban, hogy a csald nem kpes biztostani szmukra a fejldshez szksges feltteleket” (Neumark 2005 – elads kzirata). A cignyok gy kialakult htrnyos helyzete kivlthatja a tbbsgi trsadalomban az eltletessget.
Kemny Istvn szerint a cignyokkal kapcsolatos eltletessg az utbbi vekben nem ersdtt, csak ppen nyltabban lehet vlemnyt nyilvntani, mint a korbbi „zrtabb” vtizedekben (Rab 2005). Az integrci tekintetben azonban vltozs llt be, az vtizedekig tart, lass, akadoz s ellentmondsokkal teli integrldst 1990 ta elklnls s kirekesztds vltotta fel. Ennek mrtke – figyelmeztet Kemny Istvn s Janky Bla – a kvetkez vekben elrelthatlag nvekedni fog (Czene 2005).
Mint minden misszii munkt, annak kontextusban kell vgeznnk. Ha a cigny gyermekek kztt szeretnnk hirdetni az evangliumot, akkor ismernnk kell ket. Ebbe beletartozik a mltjuk, amely gondolkodsukat formlta, s jelenlegi helyzetk is. Jzus misszii parancsa[34] rluk is szl, hogy menjnk kzjk, tegyk tantvnny ket, megkeresztelve s tantva, hogy megtartsk az parancsolatait. Nekik ppen gy szksgk van arra, hogy halljk az evangliumot, mint neknk, csak krlmnyeikbl addan kevesebb a lehetsgk erre (szegregci, homogn cigny falvak, eltletek, analfabtizmus stb.). A gyermekmisszira nagy hangslyt kell helyeznnk kzttk, hiszen tbb gyermeket nevelnek, kevesebben rik meg kzlk a felnttkort (gyermekhalandsg, rvidebb lettartam) s fokozottabban veszlyeztetettek (dohny, alkohol, drog). A cignymisszira alaposan felksztett lelki munksokra van szksgk, akik jl ismerik ket, rtik specilis problmikat. Holisztikus szolglatot kell kzttk vgezni. Az evanglium hirdetsn kvl szksgk van szocilis tmogatsra (nagycsald, munkanlklisg, htrnyos lakshelyzet stb.), felzrkztatsra (sok gyermeknek a magyar nem anyanyelve, szlk iskolzatlanok stb.) s a gylekezet befogad szeretetre (eltlet, kirekesztds miatt). Mivel a cignysg nem egysges (ngy elklnthet nagy csoport), trekvseik is msok, meg kell teremteni neki az egyhzban a lehetsget, hogy asszimilldjanak, integrldjanak vagy homogn cigny kzssgeket hozzanak ltre.
III. A Magyarorszgi Reformtus Egyhz cignymisszijnak vizsglata
A. A MRE cignymisszija – elmleti krdsek tisztzsa
A MRE cignymisszijt a kutats ngy f krdse alapjn szeretnnk megvizsglni. Vizsglatunknak els rszben azt tekintjk t, hogy erre a ngy krdsre milyen elmleti vlaszt ad a MRE misszii trvnye, a MRE cignymisszijnak kt vezetje, Hadhzy Antal s Bzs Irn, illetve Anne-Marie Kool reformtus missziolgus.
Az ltalunk vizsglt idszakban (1989–2005) a MRE cignymisszijnak kt vezetje volt. Az els Hadhzy Antal, aki – elmondsa szerint – j tven vvel ezeltt kezdett foglakozni a cignymisszival (Hadhzy 2004, 62). 1975-tl jelennek meg tanulmnyai egyhzi folyiratokban, s tart eladsokat klnbz egyhzi frumokon e tmban. Ltrehozta a Sunto Bisadino[35] Alaptvnyt s Cigny Dokumentcis Kzpontot. Munkssgnak elismersekppen a CCIT,[36] Kelet-Kzp-Eurpt kpvisel alelnkv vlasztotta. Megalaptotta a Kelet-Eurpai Cignyt-Lelkigondozk Konferencijt (KCLK), amely a kelet-eurpai cignymisszis krdsekkel foglalkozik. Sokan t tekintik a cignymisszi hazai szakrtjnek. A MRE csak 2001 janurjban bzta meg[37] – hivatalosan – a cignymisszi vezetsvel (Hadhzy 2003/a, 3), melyrl 2001. augusztus 1-n ksznt le.[38]
2002. oktber 1-tl j vezetje van a MRE Cignymisszijnak Bzs Irn reformtus lelksz szemlyben. Bzs, Hadhzy gylekezetben ntt fel, ahol lthatta, s sokat tanulhatott Hadhzy cignymisszis tevkenysgbl (Bzs 2003). Ngy ves misszii munkja a dl-amerikai indinok kztt, a hazai kisebbsg, a cignyok fel irnytotta figyelmt (Bzs 2004/a). A cignymisszi j neve: Hdpt Misszi (Zsinati Hatrozat 2005, 11).
Anne-Marie Kool Hollandiban szletett, de 1987 ta Magyarorszgon l. Doktori disszertcijt Az r csodsan mkdik cmen, a magyar protestns klmisszii mozgalom (1756–1951) trtnetnek feldolgozsbl rja. Habilitcijt az Egyn s kzssg az tmeneti idszakban. Relevns missiolgia feltrsa Magyarorszg szmra tmjbl rja. Budapesten megalaptja a Protestns Misszii Tanulmnyi Intzetet, s missziolgit tant tbb magyarorszgi teolgiai fiskoln s egyetemen. rtekezseiben s eladsaiban sokszor foglalkozik a cignymisszi elmleti krdseivel. Vizsglatunk ngy f krdst is egyik eladsnak szempontjait figyelembe vve fogalmaztuk meg. (Kool 2004/a, 167).[39]
1. A cignymisszi bibliai alapja
Ebben a fejezetben vizsgljuk meg, hogy milyen vlaszt ad az els kutatsi krdsnkre, azaz mit mond a misszi bibliai alapjrl a MRE misszii trvnye, illetve Hadhzy, Bzs s Kool.
A MRE misszirl alkotott felfogsa legautentikusabban az 1995. vi II. trvnyben jelenik meg. E trvny a MRE misszijnak – gy cigny misszijnak is – bibliai alapjt kvetkezkppen fogalmazza meg: <<a Magyarorszgi Reformtus Egyhz, Jzus Krisztus misszii parancsnak engedelmeskedve, a kvetkez igk alapjn a misszii munkt trvnyesen szablyozott, kiemelt feladatnak tekinti: (kiemels tlem, DG)
„Nkem adatott minden hatalom mennyen s fldn. Menjetek el teht, tegyetek tantvnny minden npet” (Mt 28,18–19).
„Nem tehetjk, hogy ne mondjuk el azt, amit lttunk s hallottunk” (ApCsel 4,20).
„Eszetekbe juttatom testvreim az evangliumot, amelyet hirdettem nektek, amelyet be is fogadtatok, amelyben meg is maradtatok” (1Kor 15,1).
„Ahogyan engem elkldtt az Atya, n is elkldelek titeket” (Jn 20,21).
„Kevsnek tartom, hogy Jkb trzseinek helyrelltsban s a megmentett Izrel visszatrtsben lgy az n szolgm. A pognyok vilgossgv teszlek, hogy eljusson szabadtsom a fld hatrig” (zs 49,6).
„Aki azt akarja, hogy minden ember dvzljn s az igazsg ismeretre eljusson” (1Tim 2,4).
Az egyhz ltal vgzett misszi ezrt az Atytl ereden, a Fi irnti engedelmessgben, a Szentllek hatalmval trtnik (kiemels tlem, DG). Reformtus hitnk szerint a misszi az Isten kegyelmi kivlasztsnak gyakorlati megvalsulsa. Az egyhz mintegy kzhrr teszi az evangliumot, hogy akik dvssgre vlasztattak, de mg nem hallottk meg az letet ment j hrt, vgre meghalljk: „a hit teht hallsbl van, a halls pedig a Krisztus beszde ltal” (Rm 10,17). >>
Msodszor vizsgljuk meg, hogyan nyilatkozik rsaiban Hadhzy a cignymisszi bibliai alapjairl. Hadhzy a gr[40] hber gykben tallja meg a cignymisszi szvetsgi alapozst. A cignyok olyan „jvevnyek” ma Magyarorszgon, akiknek a tbbsgi trsadalom segtsgre van szksgk, hogy „otthon” rezhessk magukat ebben a hazban. A „jvevny” szhoz az szvetsgben az „idegen”, „(rab)szolga”, „utas” s „zsellr” szavak kapcsoldnak, amelyek mai megfeleli nagyon is jellemzek a cignyokra. Ha hitelesen szeretnnk vgezni misszii munknkat – gy, hogy a cignyok lelki otthont talljanak gylekezeteinkben –, akkor a „gr”-ekkel szembeni etikai normkat kell alkalmaznunk sajt magunkra nzve, s a befogad gylekezetek letre nzve is. A cignymisszi jszvetsgi bibliai alapjt a misszi sz grg megfeleljben, az apostell (kldets, kvetsg) jelli meg. Ebbl szrmazik a magyar apostol (kldtt, kvet) kifejezs. A Szentrs azonban a „kld”-re teszi a nagyobb hangslyt, aki nem ms, mint a Szenthromsg valamelyik szemlye. Fontosnak tartja a Mt 25,31.46 igeszakaszban felsorolt diakniai feladatokat is, amelyek mindegyike rvnyes a cignysgra. Legtbbszr hangoztatott misszii alapelve a „cignynak – cignny”, amelyet az 1Kor 9,19–23 alapjn fogalmazott meg. Mindezeket pedig betetzi a szeretet parancsa Isten s minden ember irnt, amely nlkl nem lehet hiteles cignymisszit vgezni (Hadhzy 2003/a, 4–19).
Harmadszor nzzk meg a MRE mai vezetjnek, Bzsnak ltst a cignymisszi bibliai alapjairl. Bzs – Hadhzyhoz hasonlan – az jszvetsgi apostell s az szvetsgi salach kifejezsben[41] ltja a misszi bibliai alapjt, hangslyozva, hogy a kld ruhzza fel hatalommal a kldttet. A feltmadott Jzus Krisztus megbzsa pedig gy szl „Menjetek el teht, tegyetek tantvnny minden npet, megkeresztelve ket az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevben”[42] (Bzs 2004/a, 204).
Vgl vizsgljuk meg Kool ltst a cignymisszi bibliai alapjairl. Kool a cignymisszit trinitrius – krisztolgiai alapokra helyezi. J.E. Lesslie Newbiginre hivatkozva, Jnos 20,21-ben – „Ahogyan engem elkldtt az Atya, n is elkldelek titeket.” – hatrozza meg az egyhz misszii lnyegt. Az egyhz alapvet lnyege a missio Dei-ben val rszvtele. A motivci a cignymissziban val rszvtelre Istentl ered. A cignymisszi hollisztikus misszii paradigmjhoz szvetsgi alapot a Leviticus 19-ben, jszvetsgit pedig Jzus Nagy Parancsolatban (Mt 22,37–39) tallhatunk (Kool 2001, 167–169).
A cignymisszit mind a MRE misszii trvnye, mind pedig Hadhzy, Bzs s Kool egysgesen trinitrius alapra helyezi. „Ahogyan engem elkldtt az Atya, n is elkldelek titeket” (Jnos 20,21). A hangsly teht a kldn van (a Szenthromsg valamelyik szemlye), aki felruhzza a kldttet (apostell, salach) a szolglatra. E lts mellett megjelennek ms hangslyok is a vizsglt rsokban. A MRE misszii trvnye Isten kegyelmi kivlasztst is hangslyozza, miszerint „a misszi az Isten kegyelmi kivlasztsnak gyakorlati megvalsulsa”. Hadhzy a kld s a kldtt mellett hangslyt helyez a cignyokra is, akiket az szvetsgi „jvevnyek”-hez (gr) hasonltja, rmutatva arra is, hogy a tbbsgi trsadalomnak, a befogad gylekezeteknek a „gr”-ekkel szembeni etikai normkat kell alkalmaznunk. Kool pedig a missio Dei-ben val rszvtelre irnytja figyelmnket, amely az egyhz alapvet lnyege.
2. Az egyhz egsznek felelsge a cignymisszi
A cignymisszi bibliai alapjnak vizsglata utn, msodik kutatsi krdsnk arra keresi a vlaszt, hogy kinek a felelsge a cignymisszi. A MRE 1995. vi II. trvnyben kvetkezkppen fogalmazza meg azt, hogy az egsz egyhz feladata a misszi: 2. A misszii munkban az egyhz minden tagjnak feladata, hogy lszval, hitbl fakad cselekedetekkel, valamint pldaad lettel tanskodjk a Jzus Krisztusban megjelent dvssgrl. Specilis misszii feladatok vgzshez – mint pldul a cignymisszi – szksgesnek tartja, hogy misszii cl intzmnyhlzatot hozzon ltre s mkdtessen (6. 5.). A bel- s a klmisszi munkamezin „egyttmkdsre trekszik minden olyan ms felekezet, felekezetkzi s egyb szervezettel, amelynek cljai e misszii trvny szellemvel egybeesnek” (12. ).
Hadhzy ltsa szerint minden olyan lelksz s hv gylekezeti tag felelsge a cignymisszi, akinek a gylekezete terletn lnek reformtusnak keresztelt cignyok. Senki sem bjhat ki e felelsg all azzal az indokkal, hogy nem kapott erre „elhvatst” (Hadhzy 2003/a, 11). Ltsa szerint a „cignymisszi gyakorlatilag azt jelenti, hogy egytt lnk a cignyokkal”, naponta bejrsunk van hozzjuk, s nekik is hozznk. A leghatsosabb (s legidelisabb) formja pedig az, amikor „a cignymisszit vgz odakltzik a cignytelepre” (Hadhzy 2003/a, 17). A valsg azonban az, hogy kevs a cignyokat befogad reformtus gylekezet, amely a lelksszel egytt ksz „egytt lni” velk.
Bzs ezt a krdst mskppen kzelti meg, mint Hadhzy. Szerinte is fontos a helyi gylekezet szerepe ott, ahol a kzssg ksz befogadni a cignyokat, de fontosnak ltja azt is, hogy a MRE minden egyhzkerletben a pspk nevezzen ki egy lelkszt, „aki fllsban csak azzal foglalkozik, hogy misszii kzpontokat hozzon ltre, s ptse a hidat a roma s nem roma rtegek kztt” (Bzs 2004/c, 74). Ksbb elkpzelhetnek tartja, hogy minden egyhzmegynek, majd a cignymisszis gylekezeteknek is lesz fggetlentett lelksze. „Teht egy kerleti koordintorbl kiindulva, kibvlhet az egsz, s egyre nagyobb koncentrikus krket vonhat maga utn – eljutva a sok cignymisszis gylekezeti lelkszig” (Bzs 2006). teht fggetlentett misszis lelkszekben gondolkodik, akik a helyi lelkszek cignymisszijnak tmogatsa mellett, szervez, katalizl s koordinl szerepet is betltenek. Szksgesnek ltja, hogy legyenek cigny s magyar laikus munkatrsak is, akik kpzse Srospatakon mr el is kezddtt, de szeretn a teolgushallgatkat is bevonni a szolglatba (Bzs 2005/a, 1-2). Bzs is ltja, hogy a cignymisszi nem csak a MRE gye, ezrt kapcsolatokat ptenek ki ms felekezetekkel, klfldi cignymisszis szervezetekkel s a cignysg felzrkztatsban rdekelt hatsgi szervekkel, hogy kzsen, hatkonyabban vgezhessk munkjukat. Bzs fontosnak tartja a kzs szolglat szempontjbl a klnbz terletekre szakosodott misszii egyesletekkel val egyttmkdst, mint a Brtnmisszi vagy a Vasrnapi Iskolai Szvetsg.
Kool „a misszii egyhzrl, misszii gylekezetrl” beszl. Szerinte „a gylekezet egsz letnek, az istentiszteletnek, a kzssgnek misszii, tansgtev tvlatai vannak. Minden tagjnak szban s tettben felelsget kell reznie a romk irnt” (Kool 2001, 171). „A romk kztti szolglat kihvsa tl nagy ahhoz, hogy csak egy egyhz, egy felekezet, vagy akr egy orszg vgezze” (Kool 2001, 170).
Arra a krdsre, hogy kinek a feladata a cignymisszi, a misszii trvny ltalnos vlaszt ad, hogy az egyhz minden tagjnak a feladata. Hadhzy a helyi lelksz felelssgt hangslyozza, hogy a lelksz s a gylekezet ljen „egytt” a cignyokkal. Ez a leghatkonyabb misszi. Bzs fellrl megszervezett orszgos missziban gondolkodik (misszii kzpontok, fggetlentett lelkszek). Kool – Hadhzyhoz hasonlan – „misszii gylekezet” kpt vetti elnk. Mindannyian ltjk a munka nagysgt, ezrt fontosnak tartjk az sszefogst (felekezetek kztt, egyesletekkel s hatsgokkal).
3. A cignymisszi clja, feladata
Miutn megvizsgltuk a cignymisszi bibliai alapjait s azt a krdst, hogy kinek a feladata a cignymisszi, trjnk r harmadik kutatsi krdsnk vizsglatra, amely arra keresi a vlaszt, hogy mi a cignymisszi clja s feladata. A MRE 1995. vi II. trvnye a misszi fbb terleteit az 5.-ban fogalmazza meg. Ezek a kvetkezk: Isten Igjnek hirdetse minden lehetsges formban (1–3), a katekzis (4), a ltogats (5), a diaknia s a htrnyos helyzetek tmogatsa (6), a lelkigondozs s a szolglatra val felkszts (7).
Hadhzy a misszi cljt legtbbszr a cignyok egyhzi integrcijban jelli meg. Ebben benne van az is, hogy „a clcsoport tagjai egyenknt kzelebbi viszonyba kerlnek Krisztussal s ennek a kvl valk rszrl is rzkelhet, rtelmezhet s rtkelhet jelei vannak”, de ugyanakkor azt is hangslyozza, hogy „a cignymisszinak van tennivalja a nem cignyok krben is, hisz az gynevezett tbbsgi trsadalom tagjait is fel kell kszteni a cignyokkal val egyttlsre” (Hadhzy 2003/a, 16). Fontosnak tartja a diakniai munkt is kzttk, de ltva ennek veszlyeit, megprblja kivdeni azt, hogy hozz anyagiakrt (vagy anyagira cserlhet javakrt) jjjenek, egyltaln, hogy szemlyhez s nem az ltala kpviselt Istenhez ktdjenek (Hadhzy 2003/a, 99). Hadhzy teht az egsz gylekezet feladatnak ltja a cignymisszit, melyben mind a cignyoknak, mind pedig a magyaroknak vltozsra van szksgk. Az egsz emberben gondolkodik (hollisztikus misszi), ltva a cignyok lelki s testi szksgeit is.
Bzs a misszi elsdleges feladatt abban ltja, hogy „Jzus Krisztus misszii parancsnak engedelmeskedve, embereket hvjunk bnbnatra, megtrsre az l Istenhez” (Bzs 2004/a, 209). Misszii tevkenysge rsznek tekinti a „szocilis rtelemben rszorult emberek tmogatst” is (Bzs 2005/a). Fontos szmra a cigny gyermekek felzrkztatsnak gye is, ezrt Gilvnfn az Oktatsi Minisztriummal kzsen egy ilyen projektben vesz rszt. Hangslyt helyez a cignyok s magyarok megbkltetsre is, amit a magyarok kztt kell elkezdeni (Bzs 2005/b).
Kool a cignyok kztti szolglatot „holisztikus szolglat”-nak rja le, << amely nem csak a „lelkek megmentsre” irnyul, hanem az emberek szocilis szksgleteivel is foglalkozik >> (Kool 2001, 174).
A megvizsglt misszii trvny, valamint Hadhzy, Bzs s Kool mindannyian a cignymisszit „holisztikus szolglat”-nak rjk le gy, hogy egyes elemeinek (evanglizci, diaknia, felzrkztats, megbkls, betagolds a gylekezetbe) ms-ms hangslyt adnak. A MRE misszii trvnyben emltsre kerl a szolglatra val felkszts krdse is. Hadhzy s Bzs pedig hangslyt helyez a befogad gylekezet felksztsre, a kt np kztti megbkls munklsra is.
4. Asszimilci, integrci vagy homogn gylekezetek a cignymissziban
A cignymisszi jvje szempontjbl alapvet krds, hogy a misszi a cignyok egyhzi asszimilcijt, integrcijt vagy homogn cigny gylekezetek alakulst segtse-e el. Erre a krdsre a MRE 1995. vi II. trvnye nem tr ki.
Hadhzy ltsa szerint ennek a krdsnek eldntsben figyelembe kell vennnk bibliai elveket, praktikus megfontolsokat s a helyi viszonyokat, azaz mit szeretne a helyi cigny kzssg s mire hajland a helyi tbbsgi gylekezet. Hadhzy szerint a magyarorszgi „cignyok tbbsge[43] asszimilldni szeretne,” amiben ket segteni kell (Hadhzy 2003/a, 27), de a msik kt lehetsget – az integrcit s a homogn cigny gylekezetek ltrehozst – is jrhat tnak ltja a cignymissziban. Azoknl a cigny kzssgeknl, melyek szeretnk megrizni kultrjukat, vgs clknt az integrcit kell kitzni gy, hogy a munka kezdeti fzisban a homogn cigny kzssgek ltrehozsa is lehetsges. A cignyok kultrjnak komolyan vtelt szolgln a cignynyelv Biblia,[44] cigny nekesknyv[45] s vallsos irodalom kiadsa,[46] a hagyomnyos liturgia mellett a cigny mentalitsnak megfelel (cigny)liturgia sszelltsa, s olyan kzssgi alkalmak rendezse, ahol a cignyok a kultrjukat bemutathatjk.[47] „A cignyok integrlsa, illetve misszionlsa alapveten nem a lelkszi munktl, hanem a gylekezetektl, mint befogadktl fgg” (Hadhzy 2003/a, 54).
Bzs szerint nem szabad, hogy a misszi „erszakos asszimilcis trekvs irnyba toldjon el, sokkal inkbb az integrcit, a bks egyms mellett lst kell, hogy elsegtse, egyni kultrt, identitstudatot megrizve Isten egyttes keresse ltal” (Bzs 2004/a, 209). Vegyes (magyar s cigny) gylekezeteket kell ltrehozni, mert a cignyok nem szeretnnek a magyarok nlkl lni. Knytelen azonban elismerni, hogy lehetnek olyan knyszerhelyzetek (elcignyosodott falvak, elzrkz gylekezetek), ahol az adottsgok miatt tmenetileg homogn kzssgek alakulsra van csak lehetsg (Bzs 2005/b).
Kool a vilgmret missziolgiai vitk tkrben elemzi a cignysg egyhz-integrcis problmit (Kool 1999). Szerinte a megvlaszoland krds: <<Hogyan fgg ssze az a ttel, hogy valljuk az egyhz egysgt, azzal, hogy tiszteljk a kultrk klnbzsgt. Vagy konkrtan, hogyan fejezheti ki egy „homogn egysg” alapelve szerint szervezett gylekezet (azonos elemek kzssge) Krisztus testnek egysgt.” (Kool 1999, 6) Szerinte „a homogn egysg elve igen vitatott>> (Kool 2001, 172). <<Az egyhz arra hivatott el, hogy visszatkrzze „Krisztus kpt” azzal, hogy az evangliumot mint megbklt kzssg hirdeti. … A romkkal val szolglatra nzve – ismerve a romk s a magyarok kztt meghzd etnikai feszltsgeket – nagyon fontos, hogy az egyhzak hangslyozzk az j kzssg ltrejttt.>> (Kool 2001, 173) Kool teht a kt nemzetsg kztti megbklst hangslyozza, amely hatalmas tansgttel.
Hadhzy s Bzs ltsa e krdsben hasonl. Bizonyos krlmnyek kztt mindhrom lehetsget el tudjk fogadni. Hadhzy gy ltja, hogy a cignyok tbbsge asszimilldni szeretne, Bzs az erszakos asszimilcitl v. Hadhzy a homogn cigny gylekezeteket tmeneti llapotnak tekinti, az integrcit jelli meg mint vgs clt. Bzs knyszerhelyzetben elfogadja a homogn cigny gylekezeteket, de az integrcit rszesti elnyben e hrom lehetsges megolds kzl. k inkbb a gyakorlat oldalrl kzeltik meg e krdst. Kool teolgiai rveket hoz fel. Fontosnak tartja a cigny kultra tiszteletben tartst, de az egysgben (cigny–magyar megbkls) kifejezhet zenetre nagyobb hangslyt helyez. Miutn ttekintettk a ngy kutatsi krdsnkre adott elmleti vlaszokat, vizsgljuk meg, hogyan valsulnak meg ezek a cignymisszi gyakorlatban. |