Dr. Dienes Dnes
Klvin Jnos lete, reformtori munkssga I. rsz
Tanulvek
Klvin Jnos (Jean Cauvin) a Franciaorszg szaki rszn lv Pikardia tartomny Noyon vrosban szletett 1509. jlius 10-n. Klvin csaldja jmdban lt, apja kptalani jegyz volt, mely tevkenysghez hozztartozott a gazdasg kormnyzsa. Viszonya azonban megromlott a kptalannal, amikor meghalt (1531), ppen kikzsts alatt llt. Klvin npes csaldban gyermekeskedett, hat destestvre s kt fltestvre volt. Tizenngy ves korig szlvrosban lt s tanult, ekkor Prizsba kldte apja tanulmnyainak folytatsra.

Noyon vrosa rgi egyhzi kzpont volt, pspki szkhely, katedrlisban kentk kirlly Nagy Krolyt 768-ban, Capet Hugt 987-ben.
|
A kollgiumi rendszerben mkd prizsi egyetemen a de la Marche kollgiumba kerlt, ahol kitn alapot kapott a latin nyelvben, amit oly knnyed elegancival hasznlt ksbbi plyafutsa sorn. Nhny hnappal ksbb a Montaigu kollgium dikja lett. Ennek az intzmnynek rettenten rossz hre volt. Rabelais, a neves humanista azt rta rla, hogy „a mrok s tatrok glyarabjai, a gyilkosok a tmlcben… sokkal jobb bnsmdban rszeslnek, mint a nvendkek ebben az gynevezett kollgiumban”. A testi fenyts durva volt, az tkezs silny. „A bntetsbl kiszabott korbcstseket hhr kezhez ill kemny szigorral osztottk ki. A kollgium igazgatja mindannyiunkbl szerzetest akart nevelni, s hogy megszokjuk a bjtlst, egy falat hst sem adott neknk”1 – emlkezett vissza itteni veire Erasmus. Klvin minden bizonnyal itt szedte ssze gyomorbajt, ami ksbbi lete sorn annyiszor knozta. S taln kedlyre nzve is maradand hatst gyakorolt ennek az iskolnak nyomaszt lgkre. Bizonyos, hogy mr itt knz fejgrcsk gytrtk, igen sokat bjtlt, mghozz nem is knyszerbl, hanem nknt. Keveset beszlt, nem kereste msok trsasgt, komoly vagy taln egyenesen komor tizenves ifj volt. Egsz letben rendkvl tartzkodnak bizonyult rzelmeinek kimutatsban.
A klnbz osztlyok tananyagt feltnen gyorsan sajttotta el. Mr ekkor kitnt szles kr olvasottsgval, valamint pratlan emlkeztehetsgvel. Tulajdonkppen blcsszhallgat volt, aki elbb logikt tanult, mintegy bevezetsl Arisztotelsz filozfijnak tanulmnyozshoz, azutn pedig filozfit, ide rtve a teolgia alapjait is. Prizsi tanulmnyait taln 1526–28 kztt fejezhette be. Tanulveinek kronolgija bizonytalan.2
Mindenesetre vlaszt el rkezett, s apja dntse nyomn, aki korbban papnak sznta, mgsem teolgit, hanem jogot kezdett tanulni Orlans-ban, mivel Prizsban csak egyhzjogot adtak el. „Atym engem – gy szl maga – mg gyenge gyermekkoromban a teolgira sznt. Midn azonban ltta, hogy a trvnytudomny a maga mvelit szltire kincsekkel gazdagtja; ennek remnyben szndkt hirtelen megvltoztatta. gy trtnt, hogy n a blcsszet tanulst flben hagyva a trvnytanuls plyjra lptem, amelyen, hogy atym akaratnak engedelmeskedjem, h szorgalommal elhaladni igyekeztem, de az Isten az gondviselsnek titka szerint plymnak vgl ms irnyt adott.”3
Orlans-ban kivl professzorok tantottak, kzlk a legnagyobb hatst Melchior Wolmar gyakorolta Klvinra. Wolmar ebben az idben mr a lutheri reformci eszminek a kvetje volt. Nem bizonyos azonban, hogy Klvin meghatroz indttatst kapott volna tle a reformci zenetnek befogadsra, noha felttelezhet, hogy evangliumi meggyzdse Klvin eltt nyilvnval volt. Hiszen Wolmarral barti kapcsolatba kerlt, tle magnton grgt tanult.
Tanulmnyi ideje alatt tbbszr tartzkodott tvol Orlans-tl. 1529-ben Bourges-ba ment, az ottani egyetemre, ahol valamivel tbb mint egy vig tanult. Mindkt egyetemen elssorban a humanizmus szelleme volt r dnt hatssal. Azt a filolgiai ignyessget, ami oly jellemz ksbbi kommentrjaira, ezeken az egyetemeken sajttotta el.
Orlans-ban nem is jogi, hanem humanista jelleg munkt kezdett el, amit Prizsban fejezett be 1531-ben. rtekezst, kommentrt rt a neves rmai filozfus, Seneca De Clementia cm mvhez. Majd ismt visszatrt Orlans-ba, ahol befejezte tanulmnyait s 1533-ban valsznleg megszerezte a jogi doktortust. Mg ebben az vben ismt a fvrosban talljuk, ahol az egyetemen, november 1-jn Nicholas Cop, az egyetem j rektora, vnyit beszdben az egyhz szksgszer megjulsrl rtekezett. A beszd nagy felhborodst keltett, Copot a parlament (legfbb bri testlet) el idztk, meneklnie kellett Prizsbl. Klvin is jnak ltta, ha tvozik, br egy hnap mltn visszatrt a fvrosba.
Felttelezsek szerint Klvinnak kze volt az vnyit beszdhez (ksbb ugyanis iratai kztt ott volt a msolata), de az is lehetsges, hogy tvozsnak inkbb az volt az oka, hogy a lutheranizmus gyanjba kerlt emberek utn nyomoztak a hatsgok az egyetemi botrny kvetkeztben.
Az evanglium szolglatban
Klvin 1533 szt kveten sokat utazott. Elbb hazaltogatott Noyonba, majd onnan Saintonge-ba, s ami ezeknl fontosabb, bartja (Luis Du Tillet) hvsra Anguleme vrosba rkezett, ahol nhny hnapot tlttt 1534 folyamn. Du Tillet egyhzi ember volt, Claix plbnosa, kitn knyvtrral felszerelkezve. Klvin itt elmlytette teolgiai ismereteit, mikzben bartjt grg nyelvre tantotta. Idkzben elltogatott Nerac vrosba, ahol Navarrai Margit oltalmba vette az ldztt humanistkat. A kirlyn lelkesedett az evangliumi tanokrt. Innen Klvin hazautazott s 1534 mjusban lemondott egyhzi javadalmrl. Ez utn Prizs kvetkezett, ahol tallkozni kvnt egy spanyol orvossal, Miguel Servettel, akinek 1531-ben kiadott, a Szenthromsgot tagad mvt elolvasta, s a szerzvel, hogy megvltoztassa nzeteit, vitatkozni kvnt. Servet azonban nem jelent meg a tallkozn. Prizs utn Poitiers s Orlans kvetkezett. Itt nmi nyugalma volt Klvinnak, mert az elsz tansga szerint itt megrta els teolgiai mvt, amely azonban csak 1542-ben jelent meg. A m cme:Psychopannychia (A llek brenlte). „rtekezs, amely bebizonytja, hogy a llek, miutn elhagyja a testet bren marad, ellenttben nhny tudatlan tvelygseivel, akik gy vlik, hogy alszik az utols tletig.”4 1534 vgn Klvin elhagyta Franciaorszgot, Bzelbe utazott.
A Klvin-letrajzok ltalban kln foglalkoznak megtrsnek idejvel. Tbbnyire tallgatsok nyomn haladnak, mert maga Klvin nem mondott az idpont tekintetben kzelebbit. A hagyomny tudni vli, hogy mr joghallgat korban prdiklt a reformci szellemben Bourges vrosban. Valszn, hogy 1533–34 folyamn kereste azok trsasgt, akik az egyhz reformcijnak meggyzdses hvei voltak. Bizonyos, hogy amikor Bzelbe indult, mr az evanglium szellemben kvnt lni, szemben a kzpkori vallsossg gyakorlatval. Megtrsnek idpontja bizonytalan, elgedjnk meg teht vallomsval, amelyben nem az id, hanem a szuvern Isten kegyelmes tette a hangslyos. „s mbr kezdetben oly ersen voltam ktve a ppista babonkhoz, hogy igen nehz volt visszahzni engem e mly mocsrbl, egy hirtelen megtrs ltal Isten leigzta szvemet.”5 „n, Uram, amint gyermekkorombl felserdltem, [azta] mindig a keresztyn hitet vallom. Azonban kezdetben magrl a hitrl csak annyit tudtam, mint ami akkor ltalban el volt terjedve. A Te igdet, melynek vilgost lmps gyannt kellett volna tndklnie minden npek eltt, eloltottk, vagy legalbb homlyba burkoltk elttnk. […] Lelkem mr gyis ksz volt a komoly elmlkedsre. E pontnl pedig mint egy fnyzn radt rm, s tlttam, hogy a tvedsek min szemtdombjn fetrengtem, s mennyi mocsok, folt ktelentett el. Megismertem a nyomorsgot, melybe estem. Ez is megrendtett, de mg inkbb megrzott, mikor feltrult elttem az rk hall, mely elnyelssel fenyegetett. S ekkor, mint ktelessgem parancsolta, els lpsem az volt, hogy miutn elbbi letemet nygve s jajgatva krhoztatm, a Te utadra trtem. S most, Uram, mit tehetek n nyomorult egyebet, mint hogy esedezzem szned eltt s krjelek, hogy ne vonj szmadsra azon borzaszt htlensgrt, melyet igddel szemben elkvettem, s melybl egyszer mr csodlatos jsgodhoz kpest megmentettl.”6 Klvin, Lutherhez hasonlan, ksbbi visszaemlkezsei sorn gy ltta, hogy az evangliumi hit pontszer spiritulis esemnyben trte t a rgi valls kereteit. Ez a tny azonban minden bizonnyal egy korbban elindult folyamat vgs, dnt lmnye volt.
Az Institutio
1534. oktber 17-n jszaka Prizsban megjelent egy rpirat, amelynek pldnyait a vros tbb pontjn kifggesztettk. Jutott a kirly szobjnak ajtajra is. A tartalma meglehetsen radiklis hangnemben szlalt meg: „Igaz tantsok a pps mise szrny, mrhetetlen s elviselhetetlen tvelygseirl… , ti becstelenek s megvetsre mltk, lehet-e ez az r Jzusnak, az Isten Finak teste? Megehetik t egerek s pkok? nyomorultak, ha semmi ms rossz nem lenne pokoli teolgitokban, csak az, amit tisztelet nlkl mondtok Jzus drga testrl, akkor is tzes mglyt rdemelntek, hiszen ti vagytok a legdzabb istenkromlk s eretnekek, akiket a fld valaha is hordott a htn.”7 Az uralkod, I. Ferenc, a magt „legkatolikusabb” jelzvel illet kirly ktelen haragra gerjedt, szrny megtorlsi hullmot indtott el. A fvros rendjt felforgat esemnyekre, tbbek kztt gyjtogatsokra is sor kerlt, nem lehetetlen, hogy provokcis clbl. I. Ferenc ugyanis, akinek szksge volt egyes reformciprti nmet fejedelmek szvetsgre V. Kroly csszrral szemben, propagandjban azt hresztelte, hogy a felforgatk valjban anabaptistk, a vres ldzs ellenk, s nem az evanglium igaz kvetivel szemben folyik. Ne feledjk, hogy ezekben a hnapokban szerte Eurpban mindenki Mnster ostromrl, az ottani „anabaptista kirlysg” szrnysgeirl beszlt. Az anabaptizmus vdjval knnyen igazolni lehetett a reformci franciaorszgi hveinek ldzst.
Feltehetleg sszefggs volt az ldzs s Klvin emigrcija kztt. 1535 janurjban rkezett meg a biztonsgot nyjt svjci vrosba, Bzelba, ahol Lucianus lnven (a Calvinus anagrammja) tartzkodott egy ideig. Az egykor virgz humanista kzpont fnye ekkorra mr elhalvnyult, Erasmus ugyan visszatrt ide, de mr nagybeteg volt, 1536 jniusban meg is halt. Klvint nem is a humanistk trsasgnak jelenlte foglalkoztatta, sokkal inkbb az otthonrl rkez hrek. Itt rteslt arrl, hogy az ldzs sorn sokakat, kzttk 1535 februrjban bartjt (Etienne de la Forge) mglyn meggettk. Ezek a hrek mlyen megrztk, ugyanakkor felhborodott azon, hogy az evanglium kvetit anabaptizmus vdjval vgzik ki. Els teolgiai mvt az anabaptistk ellen rta (Psychopannychia), most ismt tollat ragadott, hogy a reformci francia hveirl elhrtsa az anabaptizmus s ltalban az eretneksg vdjt. Munkjval 1535 augusztusban kszen volt, noha az nyomtatsban csak 1536 tavaszn hagyta el a sajtt. A 1510 cm mret knyv 519 oldal terjedelemben, Institutio Religionis Christianae cmmel jelent meg. Az ajnlst a szerz I. Ferenc kirlynak cmezte. Bizonyra hitelt adhatunk azoknak a vlekedseknek, melyek szerint az uralkod soha nem olvasta el. Viszont megtettk ezt sokan msok, s a m az rnak egy csapsra nagy hrnevet szerzett.
Genf – elszr
Klvin, miutn elkszlt az Institutio kziratval, Itliba utazott, Ferrarba. A ferrarai hercegi udvar a francia menekltek gylekezhelynek szmtott. Itt tartzkodott Clment Marot klt is, aki majd fontos szerepet jtszik a genfi zsoltr megszletsben. A navarrai herceg felesge, Rene (Renta) Navarrai Margit unokatestvre volt, a protestnsok tmogatjaknt tartottk nyilvn, s az is volt. A hercegnvel Klvin hallig levelezett.
Idkzben felfggesztettk a reformci hveinek ldzst Franciaorszgban, Klvin kihasznlta az alkalmat s hazatrt. 1536 jniusban fivrre bzta a noyoni csaldi gyek intzst, majd Strassbourg fel vette tjt. A francia kirly s a nmet csszr kztt dl hbor hadszntrr vltoztatta a szoksos utat, ezrt Klvinnak kerlnie kellett, s ez az tvonal Genf vrosn vezetett keresztl.
Genf a katolicizmus mellett kitart Savoyai hercegsg szomszdsgban fekdt, ami meglehetsen knyess tette a vros helyzett. Nmet kereskedk a harmincas vek legelejn reformcis irodalmat hoztak a vrosba. A helyi templomokban olyan plaktok jelentek meg, amelyek Luther szellemben kveteltk a reformcit. Guillaume Farel Bern tmogatst lvezve rkezett Genfbe 1532-ben, s prdikcii jelents hatssal voltak a polgrokra. 1533-ban jabb reformtor, Pierre Viret kezdte meg munkjt a vrosban. A vrosi tancs 1535 nyarn eltrlte a katolikus szertartsokat. A genfi pspk kitkozta a vrost, a hozz h papsg s lakossg megkezdte a kivndorlst a helysgbl. A reformci bontakozsa ksbb sem volt zavarmentes, Viret-t pldul megmrgeztk, de tllte, slyos sszetzsek voltak Genfben, radsul 1536 elejn Savoya fegyveresen beavatkozott. Nyilvnvalv vlt, hogy Genf fggetlensge s a reformci szoros sszefggsbe kerlt egymssal, mert a vros szvetsgese az 1528 ta evangliumkvet, komoly katonai ert felmutat Bern volt. Ez a szvetsg megmentette Genf szabadsgt, viszont Bern elvrta szvetsges trstl, hogy maradjon meg az egyhz megjtsnak tjn. A berni katonai segtsg gyzelemre segtette Genfet Savoyval szemben, a bels feszltsg azonban tovbbra is vlsgot okozott a genfi polgrok kztrsasgban. Ebbe a politikai s gazdasgi gondokkal kzd vrosba rkezett 1536 jliusban a 25 ves Jean Cauvin, francia meneklt.
Mindssze az jszakt hajtotta Genfben tlteni, de valamelyik ott idz ismersvel tallkozott, s az rtestette Farelt ottltrl, aki felkereste s krte, hogy legyen segtsgre a vros reformcijban. Klvin mentegetztt, emlegette ifj voltt, s hogy mg tanulni szeretne, nyugalmat hajt. Farel azonban ellentmondst nem tr akarattal vette r, hogy Genfben maradjon: „Ha te jobban keresed magadat, mint Krisztust, akkor az r megtkozza a te tanulmnyodat s nyugalmadat.”8„Mlyen megrztak s megindtottak ezek a szavak, annyira, hogy feladtam tervezett utamat”9 – emlkezett vissza ksbb maga Klvin.
Genfben nem kapott azonnal semmilyen hivatalos tisztsget, noha Pl apostol leveleit magyarzta a Szent Pter-templomban. A vrostl csak 1537 februrjtl nyert nmi fizetst. Helyzetre jellemz, hogy a tisztvisel, aki kiutalta szmra az illetmnyt, mg a nevt sem tudta, ehelyett azt rta a nyilvntartsba: az a francia (ille gallus). A lelkszek eltt viszont szinte azonnal megerstette tekintlyt. Ugyanis az 1536 oktberben lezajlott lausanne-i hitvitn az egyhzatyk iratainak olyan magas fok ismeretrl tett tanbizonysgot, ami lenygzte ket.
Az ifj Klvin „Genfben maradtam Farel Vilmosnak nem annyira tancsra vagy intsre, mint rettenetes knyszertsre, mely olyan volt, mintha csak az Isten az gbl a maga rettenetes karjval, ervel ragadott volna meg engemet.”
|
1537 elejn a lelkszek benyjtottak a tancs el egy tervezetet az egyhzi let szablyozsrl. Elgondolsuk szerint az rvacsort minden vasrnap ki kellene osztani, de a „np alkalmatlansgra” val tekintettel mgis csak havonta ajnljk a kiszolgltatst ennek a szentsgnek. Azt nem volna szabad abban rszesteni, aki botrnkoztat letet l, azaz be kell vezetni a kikzsts gyakorlatt. Mr ebben a tervezetben krvonalazdott a presbiteri tisztsg kialaktsnak ignye. Igaz, hogy a lelkszek a vlaszts jogt erre a tisztre tengedtk a vilgi hatsgnak, viszont az gy ltrejtt testlet mkdst attl elvlasztva, fggetlenl kpzeltk el. A szablyzat ajnlotta a zsoltrok neklst az istentiszteleten, valamint a gyermekek oktatst a hit alapvet krdseiben, s az ebben val jrtassgukrl nyilvnos vizsgn tegyenek majd bizonysgot (a konfirmci sformja). Szerepelt mg a hzassgkts bizonyos feltteleinek a szablyozsa is a cikkelyekben. A lelkszek azt kvntk, hogy minden polgr ktelezze el magt a szablyzat betartsra, bizonyos hsgnyilatkozat formjban.
A tancs elfogadta a tervezetet s hatrozatot hozott annak bevezetsrl, idertve az esk formjban letett hsgnyilatkozatot is. A polgrsg egy rsze azonban nem engedelmeskedett. Miutn a vezet lelkszek nem voltak jogokkal felruhzott polgrok, mindssze megtrt menekltek, a tervezet ellen tiltakozk kihasznltk a polgrsg jelents rsznek ellenrzseit a „francikkal” szemben. Hangoztattk, hogy a szabad genfi polgrok nyakba ne tegyenek az idegen menekltek slyos igt. A vros vezetse engedett a nyomsnak s nem engedlyezte az rvacsortl val eltiltst, a kikzstst, hanem az rvacsorhoz jruls lehetsgt korltlanul a szemlyes jogok kz sorolta. Meghatrozta, hogy ezt a skramentumot – ahogy Bernben is gyakoroljk – vente csak ngyszer szabad kiosztani. Ezzel egyrtelmv tette, hogy az egyhz bels gyeiben is magnak ignyli a dntshozatal gyakorlst. A feszltsget tovbb nvelte, hogy a vlasztsok sorn a Klvink ellen agitl ellenzk tbbsgbe kerlt a vros vezetsben. Hamarosan rvnyt kvntak szerezni annak a trvnynek, hogy a lelkszekre bntets vr, ha beleavatkoznak a politikai gyekbe. Ha teht a szertartsok krdse a politikai vezets hatskrbe tartozik, akkor politikai gyknt kezelend, kvetkezskpp a lelkszeknek egyetlen lehetsgk marad: engedelmeskednek.
Ezek az esemnyek meglehetsen nehz helyzetbe hoztk a lelkipsztorokat. Slyosbtotta a problmt, hogy Bern vrosa politikai fggsgbe akarta vonni Genfet, s els lpsknt az egyhzi let terletn kvnta meg a berni rendtarts bevezetst (gy azutn a szertartsok krdse valban politikai gy lett). Klvin kinyilvntotta, hogy „kls, lnyegtelen dolgokrl” (adiaforon) lvn sz, nem ltja akadlyt a szertartsi vltoztatsoknak, de azt krte, hogy a tancs engedje t a dntst az egyhznak, s vrja meg a hamarosan lsez zrichi zsinat hatrozatt. A „Bern-bart” politikai vezets azonban nem vette figyelembe Klvin felvetst, hanem 1538 mrciusban megszavazta a keresztel kutak hasznlatt, a kovsztalan kenyeret az rvacsorban, a hsvt, az ldozcstrtk, a pnksd, a karcsony s egy Mria-nnep megtartst. (Genfben addig csak a vasrnapot nnepeltk.) Az ellentmond lelkszeket eltiltottk a prdiklstl. Caraud, a vak prdiktor nem engedelmeskedett, ezrt bebrtnztk. Klvin s Farel tiltakoztak, de nem rtek el semmilyen eredmnyt. Ezrt 1538 hsvt nnepn (prilis 21.) mindketten megtagadtk az rvacsora kiosztst, mert „az oly szent misztrium profanizlsa lenne”,10 ha ilyen krlmnyek kztt kiszolgltatnk a szentsget. Kt nappal ksbb a vros vezet testletei azt a dntst hoztk, hogy a hrom lelkipsztor – Caraud, Farel s Klvin – hrom napon bell hagyja el Genfet.
Strassbourg
Klvin Bzelba kltztt, gy tnt, hogy visszavonulhat a kzlettl s csupn a tudomnynak lhet. Jliusban azonban Martin Bucer meghvta Strassbourgba, amit vonakodva ugyan, de szeptemberben elfogadott. A vros nmet telepls volt, de rendelkezett egy elg jelents francia kolnival. Klvin ennek a kzssgnek lett a lelkipsztora. 1538. szeptember 8-n mondta el beksznt prdikcijt a Szent Mikls-templomban.
Strassbourg messze jelentsebb vros volt Genfhez viszonytva. Kereskedelmi utak csompontjban fekdt, gazdasgi s kulturlis kzpontnak szmtott. Reformtorai – Martin Bucer, Wolfgang Capito, Johann Sturm – az evangliumi megjuls alternatv tjt jrtk, amennyiben a korban szokatlan trelemmel viseltettek a reformci irnyzatait tekintve. A vrosban viszonylagos bkben ltek egytt a luthernusok, zwinglinusok s anabaptistk. A mnsteri esemnyek hatsra ugyan vltozott ez a helyzet valamelyest, ezzel egytt Strassbourg egy sajtos szigete volt a reformcinak.
Klvin tantott az itteni akadmin, tdolgozta az Institutit (1539), majd lefordtotta latinrl francia nyelvre (1541). Elgondolhatjuk, milyen intenzven dolgozhatott, mert ugyanekkor kiadta a Rmai levl magyarzatt (1539), szerkesztett egy zsoltr-gyjtemnyt – maga is szedett versbe ht zsoltrt –, megrta s kzrebocstotta a Rvid rtekezs az rvacsorrl cm mvt (1541).
Mindemellett arra is volt gondja, hogy az t szmz genfiek segtsgre siessen. Sadoleto bboros, igen mvelt blcssz fpap 1538-ban a genfieknek levelet rt, s rveivel a rmai egyhz keretei kz val visszatrs relis veszlyt idzte el. A tovbbra is meglehets feszltsgben l vros a berniek segtsgt krte, k viszont Klvinhoz folyamodtak, ami az szles krben hat teolgusi tekintlyt vilgosan mutatja. Vlasz Sadoletnak cm mvben Klvin sikeresen vette vdelmbe a reformci eszmit.
Ugyanakkor rengeteg tapasztalatot szerzett az egyhzszervezs s -igazgats terletn. Klvin Strassbourgban megfigyelhette a ngy tisztsg – lelkipsztor, tanr, diaknus, presbiter – kr szervezett gylekezetet, melynek mst ksbb minden erejvel igyekezett kialaktani Genfben. Lthatta azt a gyakorlatot is, hogy az rvacsorval val lshez egyhzfegyelmi eszkzk is ktdtek, s hogy miknt hasznltk a kikzsts fegyvert. Az itteni liturgia szintn mintul szolglt szmra. A klvini istentiszteleten oly jellegzetes bnvall knyrgs strassburgi eredet. „Ami a vasrnapi istentiszteletek rendjt illeti, a strassbourgi gyakorlatot vettem alapul s tlnyom rszben ahhoz igazodtam”11 – nyilvntotta ki ksbb maga.
Strassbourgban Klvin folyamatos vitban llt az anabaptistkkal. Szmosan kereszteltettk meg a gyermekeiket az rveinek hatsra. 1540-ben polgrjogot kapott a vrosban, nemsokra meghzasodott. Felesge Idolette de Bure, egy anabaptistbl Klvinnak ksznheten reformtuss lett frfi zvegye volt. Fiuk kthetes korban meghalt, Idolette 1549-ben elhunyt, els hzassgbl szrmaz kt gyermekt Klvin nevelte.
Strassbourgi vei sorn Klvin ngy alkalommal hitvitn is rszt vett. Egy ilyen t sorn Frankfurtban, 1539-ben tallkozott Melanchtonnal s letre szl bartsgot kttt vele. Lutherrel sosem tallkozott szemlyesen, s mveivel sem tudta elnyerni rokonszenvt. Klvin viszont igen nagyra tartotta, „zsenilis embernek” nevezte, Krisztus kivl szolgjt ltta benne.
Genf jra s most mr hallig
Genfben idkzben megvltozott a politikai helyzet. Bern vrosval egyre inkbb megromlott a viszony, s a polgrsgon bell azok befolysa kezdett rvnyeslni, akik a reformtorok visszahvst kvntk. Mr 1540-ben puhatolztak Strassbourgban Klvin szndka fell, a kvetkez vben pedig vissza is hvtk. Ahogy mr megszoktuk tle, Klvin vonakodott, gy nyilatkozott, hogy Genf szmra olyan kereszt, amelyen naponta ezerszer kellene meghalnia. Ennek ellenre 1541 szeptemberben visszament az t elldz vrosba. Visszatrsvel kapcsolatban rta Farelnek – aki maga is srgette bartjt erre a lpsre – a hres, ksbb jelmondatv lett vallomst: „Szvemet ldozatul ajnlom Istennek”.12 A kvetkez vasrnap felment a szszkre, s folytatta a Szentrs magyarzatt annl a fejezetnl, ahol szmzetsekor abbahagyta.
1541 oktberben Klvin benyjtotta a tancshoz az egyhzi rendtarts tervezett. Ahogy ezt strassbourgi tapasztalatai alapjn helyesnek tlte meg, ngy szolglatot llaptott meg a reformlt egyhzban. 1. A lelkipsztort a lelkszek testlete vlasztotta. Meghvs utn ez a kzssg megvizsglta a jelltet elmleti felkszltsge, gyakorlati kpessgei s erklcse vagy jelleme tekintetben. Majd ajnlotta a tancsnak, s ha az illet megerstst nyert, bemutattk a gylekezetnek. A lelkszek hetenknt tartottak rtekezletet (kongregci). Ez egyszerre volt az erklcs, tanbeli ellenrzs s a tanuls alkalma. Nem lehetett lelksz az, akire brmilyen, a polgri trvnyekbe tkz vtsg rbizonyult. Az igehirdets mellett kiemelt feladatuk volt a gyermekek tantsa a ktra minden vasrnap dlben, valamint a betegek ltogatsa. 2. A tantkon Klvin nem a gyermekek oktatst vgzket rtette, hanem inkbb a teolgiai tanrokat. Ezrt tartotta lehetsgesnek az tmenetet ebbl a tisztsgbl a lelkipsztorsgba. A tisztsggel kapcsolatban teolgiai iskolrl beszl, amelyben az - s jszvetsget tantjk. 3. A presbiterek (vnek, 12 laikus frfi) az egyhztagok lett felgyeltk. A lelkszekkel egytt k alkottk akonzisztriumot. Nem a gylekezet vlasztotta, hanem a polgri hatsg deleglta ket sajt soraibl: kettt a kis-tancs, ngyet a hatvanak tancsa, hatot a ktszzak tancsa. „Ktelessgk – gy szl a tervezet – mindenkinek letmdjt figyelemmel ksrni, bartsgosan meginteni azokat, akiknek buzgsga megapad, meginteni azokat, akik rendetlenl lnek. Ha szksgesnek ltszik, a tagok [a konzisztriumnak] jelentst tesznek a dologrl, mely aztn egyttesen intzkedik a javts rdekben.”13 Klvin a konzisztriumot sznta az egyhzfegyelem gyakorlsra, az rvacsortl val eltilts (kikzsts) bntetsnek kiszabsra. Viszont a rendtarts hangslyozta, hogy a vtkeseket elbb ngyszemkzt meg kell inteni, csak a megtalkodottak gyt kell a konzisztrium el hozni. „Mindez annyi mrsklettel menjen vgbe, hogy ne legyen benne semmi srt, legyen pedig az egsz a bnsknek gygyszere.”14 4. A diaknusok feladata a szegnygondozs, a betegek polsa volt a krhzakban.
A hzassgot brmelyik istentiszteleten meg lehetett ktni – ha nem volt rvacsoraoszts – prdikci eltt (Genfben mindennap volt igehirdets). A temetsrl gy rendelkezett a rendtarts, hogy legyen egyszer, tisztessges, babons szoksoktl mentes.
Klvin az egyhzi rendtartssal egyrtelmv hajtotta tenni, hogy az egyhz kormnyzsa nem a vilgi hatsg feladata. A genfi elljrsg azonban – mint minden politikai hatalom akkor – nem kvnta kiengedni hatskrbl ezt a terletet sem. A presbiterek deleglsa a konzisztriumba vilgosan jelezte ezt a politikai akaratot. Az rvacsoraosztst tovbbra sem engedlyezte tbbszr a hatsg, csak vente ngyszer. Igen beszdes azoknak a jegyzeteknek a sora, amelyeket a tancs tagjai fztek a tervezet egyes pontjaihoz. A „vnek” (presbiterek) szt pldul a „tancs megbzottai” kifejezsre vltoztattk; a lelkszek vlasztsnl az „elzetes beleegyezs” jogt ignyeltk, mr a meghvs esetben; nem engedtk meg, hogy a lelkszek beiktatst kzrttellel gyakoroljk; a kikzstsrl szl pontot teljesen tdolgoztk gy, hogy a vgrvnyes tlet s bntets mindig a vilgi hatsg kezben maradjon. Ezt azutn Klvin gyakori tiltakozsa ellenre vgre is hajtottk folyamatosan. Egybknt a konzisztrium lsein kivtel nlkl valamelyik tancstag elnklt, 1561-ig plcval a kezben, mellyel a vilgi hatsg felgyeleti jogt demonstrlta. (Mindezekre azrt kell felhvni a figyelmet, mert vannak „trtneti munkk”, amelyek a konzisztriumot „Klvin diktatrja” eszkznek tekintik, st azt a kptelensget is lehet olvasni e testlettel kapcsolatban, hogy hallos tleteket hozott.15) Azt sem szabad ugyanakkor elhallgatnunk, hogy Klvin „egyhzalkotmnya” a kzvlekedssel ellenttben egyltaln nem volt demokratikus.
A kikzsts egyhzi fenytk volt. Azzal, hogy a hatsg lnyegben sajt hatskrbe utalta annak megerstst, polgri bntetss vlt. gy ppen azt a jellegt vesztette el, aminek rdekben ltrehoztk: „legyen pedig az egsz a bnsknek gygyszere”. Ugyanakkor szmos alkalommal a genfi polgrok is tiltakoztak a konzisztrium dntsei ellen, nem ismertk el annak illetkessgt s a tancshoz fellebbeztek. A konzisztrium pedig igen gyakran olyan gyekkel is foglalkozott, amelyekben tulajdonkppen nem lett volna illetkes. Ebbl a zavaros helyzetbl add viszlyok folyamatosan jellemeztk a genfi kzletet.
Klvin nem volt npszer. ltalban nem vette figyelembe sem az emberi tekintlyt, sem az rzkenysget. Radsul egyre slyosbod egszsggyi problmi trelmetlenn s srtdkenny tettk. Igehirdetsei kemny hangvtelek voltak, a szemlyes konfliktusokban csak ritkn mutatott nagyvonalsgot. Szemlyisgnek taln a legjellemzbb vonsa az „alkumentes szigorsg”16 volt. Minden erejvel a lelkipsztori tekintly megszilrdtsn fradozott. Ez mg akkor is sok feszltsget okozott, ha nem ncl kzdelem volt, hanem az egyhz autonmijnak kiharcolsa rdekben trtnt, s mg inkbb azrt, hogy a Szentrsban gykerez letszentsg kiterjedjen a trsadalom egszre, az egyni letben ppen gy, mint a kzssgiben. Klvin kromlst ltott minden olyan megnyilvnulsban, ami ellenkezett Isten trvnyvel akr az egyes emberek, akr a trsadalom letben. Aki Isten trvnye ellen vtett, az magt Istent srtette meg, s az ilyen vtek mindennl slyosabban esett latba (Klvin ezzel a nzetvel nem llt egyedl a maga korban). Ugyanakkor tlsgosan is meg volt gyzdve arrl, hogy minden tekintetben hsges Isten akarathoz, s ha ellentmondsba kerlt valakivel teolgiai krdsekben, arra gy tekintett, mint Isten akaratnak megvetjre. Klvin semmikppen sem akart politikai tisztsghez jutni Genfben. Meggyzdse szerint ugyanis az llami berendezkedsben s a kormnyzsban Isten van jelen, mghozz egyrszt felkent szolgi, a lelkipsztorok rvn, msrszt a polgri hatsgban magban, mely vgs soron szintn tle ered. Az elbbi gyakorlshoz ktdtt a lelkipsztori tekintly, ami tulajdonkppen Isten igjnek a tekintlye volt. Kt vtized alatt sikerlt megszilrdtania azt a szellemi tekintlyt, amirt harcolt, de nem kls, politikai tmogatssal. Ellenkezleg: a politikai tmogatst lete utols veiben azrt nyerte el, mert cltudatossga, lenygz szellemi ereje, kvetkezetessge gyzedelmeskedett. „Szellemisge mly lenyomatot hagyott Genfen; s az innen indul klvinistkat, brhova kerltek is, olyan sszeszedettsg s tiszta szemlletmd jellemezte, amelyekkel sem a luthernusok, sem az anabaptistk, sem az angliknok nem rendelkeztek.”17
Klvin npszertlensgnek s az t krlvev jellemz llapotoknak sszefggseit kt esemnyen keresztl elg jl megrthetjk. Jacques Gruet 1547. jnius 27-n egy plaktot fggesztett ki a Szent Pter-templom szszkre. A szveg, amellett hogy vlogatott durvasgokkal illette Klvint, halllal fenyegette meg t s a vele egyetrt lelkszeket. Gruet-t, aki genfi polgr volt, tekintlyes csald sarja, letartztattk. Hzban klnfle iratok kerltek el, melyek – ma gy mondannk – meglehetsen beteg szemlyisg kpt festettk a szerzjkrl. A tancs azonban, zavaros iratai alapjn, felforgatt, st sszeeskvt ltott a szerencstlen emberben s lefejeztette. Napjainkban legfeljebb pszichitriai kezelsre utastank Gruet-t, a XVI. szzadi Genfben azonban a bke s a rend potencilis ellensgeknt kezelte a hatalom, s mint ilyet – a trsadalom rdekben – fizikailag megsemmistette. A kzvlemny meg volt arrl gyzdve, hogy Gruet Klvin szigor rendjnek az ldozata.
Pierre Ameaux esete is tanulsgos. is tekintlynek rvendett a vrosban, tagja volt a ktszzak tancsnak, ugyanakkor zrs csaldi let nyomasztotta, amennyiben felesgt letfogytig tart brtnre tltk szexulis kicsapongsok miatt. Radsul egzisztencilisan rintette a szigor kzleti szablyok bevezetse – amelyeknek szerkesztsben, a tancs krsre, Klvin (mint jogsz!) dnt szerepet vllalt –, mert krtya- s szerencsejtk-kszt volt. Egy barti vacsorn, ittas fvel szidalmazni kezdte Klvint, tbbek kztt hamis tantnak nevezte. Trsasgbl valaki feljelentette, s a tancs perbe fogta. Klvin kezdetben nem tulajdontott nagyobb jelentsget az gynek, mert – mint mondta – Ameux nyilvnvalan rszeg volt. Mg a brtnben is meg akarta ltogatni, hogy szemlyesen tisztzzk a dolgot, de nem kapott r engedlyt. Amikor viszont a tancs olyan tletet hozott, miszerint elg lesz, ha a vtkes zrt krben bocsnatot kr, Klvin felhborodott s kijelentette, hogy sem , sem a lelkszek nem prdiklnak, amg nyilvnos elgttelt nem kap. Vgl az a dnts szletett, hogy Ameux egy ingben, meztlb, fklyval kezben a trvnyszolga ltal vezettetve menjen keresztl a vroson, majd a ftren letrdepelve, hangos szval krjen bocsnatot. Tveds lenne ebbl Klvin kicsinyessgre, bosszll termszetre kvetkeztetni. t az hbortotta fel, hogy a vrosi elljrsg lnyegben el akarta tussolni az gyet, olyan kompromisszumot akart megktni, amit – Klvin ltsa szerint – Isten igjnek a tekintlye nem tesz lehetv. Hiszen vgeredmnyben az srlt meg, amikor Ameux t hamis tantnak nevezte. A nyilvnos elgttelbl – ez volt Klvin llspontja – az evanglium bartai megerstst, az ellensgei megflemltst nyernek. A tancs, amely 1555-ig kifejezetten ellensges viszonyban volt Klvinnal, dnthetett volna msknt is. Nyilvn gy ltta, hogy Genf reformcijnak – ami elvlaszthatatlannak tnt Klvin szemlytl – az sszeomlsa belthatatlan kvetkezmnyekkel jrna a vrosra nzve.
Radsknt mg egy eset, ami rvilgt arra, hogy Genfben knnyen brtnbe lehetett jutni. Nhny nappal az Ameux-gy utn, a prdikciban az egyik lelksz utalst tett az esetre. A gylekezet, mintegy varzstsre, egy emberknt felllt s elhagyta a templomot. A prdiktor dhsen reaglt, dghallt kvnt az t megszgyent hallgatsgra. Letartztattk s bebrtnztk.
A Bolsec-gy
Hieronymus Bolsec francia karmelita szerzetes volt, s miutn kilpett a rendbl, meghzasodott, elhagyta Franciaorszgot s orvosknt tevkenykedett. 1550-ben telepedett le Genfben. gynek rvid ttekintse arra szolgl, hogy belelthassunk valamennyire a korabeli trsadalmi-politikai viszonyokba, s egy megtrtnt esemny pldjn szemlltessk az egyhz s trsadalom, valls s politika elgg bonyolult sszefggseit a reformci korban.
Bolsec 1551 tavaszn brlni kezdte az eleve elrendelsrl Klvin ltal kifejtett nzetet. Hangoztatta, hogy „Klvin Istene kpmutat s hazug, s mint a bnsk patrnusa, rosszabb a stnnl”.18 A tancs figyelmeztette t, Klvin pedig szemlyesen adott magyarzatot teolgiai llspontjrl, de Bolsecet nem tudta meggyzni. Bolsec a konzisztriumot is megkereste kifogsaival, elismerte a kivlasztst, de csak pozitv rtelemben, tagadta ugyanis az elvettetsrl szl tantst (ketts predestinci). Kifejtette, hogy Isten mindenkit kivlasztott, az dvssget mindenkinek felajnlotta, hogy mgsem fogadja el azt minden ember, az a szabad akarat, az ember szabad vlasztsnak bizonytka. Taln feledsbe merlt volna a krds, ha Bolsec nem rzi gy, hogy a szles nyilvnossg eltt is ki kell fejtenie nzeteit. Vagy csak a helyzet adta lehetsget ragadta meg. Ugyanis egy oktberi kongregcin, azaz olyan istentiszteleten, amikor a laikusok is felszlalhattak, a lelksz a Jn 8,47 alapjn a predestinci szellemben prdiklt, Bolsec flbeszaktotta a prdiktort, hamisnak nevezte a tantst, szidalmazta a lelkszeket, figyelmeztette ket, hogy ne vigyk tvelygsbe a npet. Klvin, aki az istentiszteletre idkzben megrkezett, vitba szllt Bolseckel, szentrsbeli rvei mellett Augustinusra hivatkozva. A vrosban tartzkod s itt jelen lv Farel szintn szlt a gylekezethez. A trtntek hatsra egy vrosi elljr letartztatta Bolsecet, az indok a kzbke megzavarsa volt. Ezt kveten hetekig tart vita kezddtt Bolsec s Klvin kztt, s mert az elbbi a svjci lelkszekre hivatkozott, az gy messze tlntt Genf hatrain. A megkrdezett teolgusok Klvin mellett foglaltak llst, de a krdst nem tartottk olyan slynak, hogy ne lehessen kompromisszumos megoldst tallni a per kimenetelre nzve. A genfi tancs, hogy elejt vegye az gy mentn kibontakoz tovbbi viszlyoknak, 1551 decemberben szmzte Bolsecet.
Klvin ragaszkodott Bolsec megbntetshez, ellenkez esetben ugyanis rajta marad a „hamis tant” blyege, ami az adott helyzetben tkletesen ellehetetlentette volna t, s nemcsak Genfben. (Egybknt Bolsec Klvin halla utn tizenhrom vvel kiadott egy t gyalz knyvet, kptelen rgalmait tbb ksbbi trtneti munkban is tnyknt kezeltk.)
A vita trgya tisztn teolgiai krds volt, Bolsecet mgis a polgri hatsg vette rizetbe. A reformci korban nem lehetett sztvlasztani teolgit s politikt. Ez igen fontos szempont, a kvetkez fejezet megrtshez nlklzhetetlen.
A Servet-gy
Miguel Servet (1511–1553) Spanyolorszgban szletett. Saragossa egyetemn tanult blcsszetet, ekkor ismerkedett meg a humanizmus eszmivel. Az 1520-as vek msodik felben Toulouse egyetemn jogot tanult, kzben pedig a Biblia tanulmnyozsba kezdett, kivlan ismerte a latin mellett a hber s a grg nyelvet is. Utazsai sorn tbb neves reformtorral kerlt szemlyes kapcsolatba (Oecolampadius, Bucer, Capito). 1531-ben kiadta De Trinitatis Erroribus, a kvetkez vben pedig Dialogorum de Trinitate cm mvt. Ezekben a knyvekben arrl rtekezett, hogy a Szenthromsg dogmja nem a Biblia tantsra pl, hanem a grg filozfusok flrertelmezett gondolataira. Meg volt arrl gyzdve, hogy teolgijval segt visszatrni az evangliumok egyszersghez, eredetisghez s a bibliai alapokhoz. Idkzben Prizsban orvoslst tanult, majd ezt a mestersget folytatta. lnevet volt knytelen hasznlni (Michel de Villeneuve), mert tantsa fbenjr eretneksgnek szmtott. A Szenthromsg tagadsa nmagban is ldzend tvelygs volt, Servet ezt azzal tetzte, hogy a gyermekkeresztsget is elvetette, s gy a radiklis felforgat eszmnek tekintett anabaptizmus gyanjt vette magra. 1553-ban megjelent mvnek cme – Christianismi Restitutio (A keresztynsg helyrelltsa) – feltehetleg KlvinInstitutijra utal, persze ellenttes rtelemben. (Egybknt felfedezte s ebben a mvben lerta a kisvrkr mkdst.)
Klvinnal ismertk egymst, teolgiai vitt folytattak levelezs tjn. Ezek az iratok fontos szerepet jtszottak Servet sorst tekintve. 1553-ban egy Genfben l francia meneklt, Guillaume de Trie, lyoni rokonnak arra a vdjra, hogy a reformtorok az egyhz ellensgei, levelben azt vlaszolta, hogy nem Genfben trik meg az ilyeneket, hanem ppen a katolikusok Franciaorszgban, hiszen a Szenthromsgot s a gyermekkeresztsget tagad Servet Lyon kzelben szabadon lhet. De Trie rokona ennek alapjn rtestette az inkvizcit. A nyomozs sorn bizonytkokat krtek, s de Trie rbeszlte Klvint, hogy adja t Servet leveleit. Servetet Vienne-ben19 1553 prilisban letartztattk, de elgg tisztzatlan krlmnyek kztt megszktt a vizsglati fogsgbl. Hallra tltk s knyveivel egytt tvolltben (in effigie) mglyn meggettk. Hnapokig bujklt, majd Genfbe ment, vallomsa szerint csak tutazban volt, Itliba tartott. Augusztus 13-n meghallgatta Klvin igehirdetst, tbben felismertk, feljelentettk s a hatsg letartztatta. Ksbb Klvin azt rta, hogy maga is szorgalmazta a letartztatst. A gyakori flrertsek tisztzsa vgett hangslyozzuk, hogy Servet pert nem a konzisztrium, hanem a szindikusok s a kis-tancs, teht a vilgi hatsg folytatta le.
A per els szakaszban Klvin kpviselte a vdat, kzvetve, titkra tjn, akit a genfi trvnyek szerint a trgyals idejre szintn brtnbe zrtak. Servet a trgyalsok sorn elbb magabiztosan viselkedett, majd meglehetsen ellentmondsosan vlaszolt a vdpontokra. Olykor nem emlkezett a knyveibl vett idzetekre, mskor kijelentette, hogy ksz visszavonni nzeteit, ha valban hamisnak talljk. Vgl kitartott a Szenthromsgrl alkotott tantsa mellett, a gyermekkeresztsgrl hangoztatott vlemnyt szintn fnntartotta, br az anabaptistkkal nem vllalt kzssget. Tbbszr kijelentette, hogy gy rezte, miszerint Klvin t mr hosszabb ideje ldzi.
A per msodik szakaszban a vrosi fgysz hivatalosan tvette a vd kpviselett. Ettl kezdve Klvin teolgiai szakrtknt szerepelt, Servetnek a vdpontokra adott rsbeli tteleit vlaszolta meg. Servet vdekezse sorn azt a taktikt kvette, hogy igyekezett bizonytani, miszerint a teolgiai krdsekben vtkre nem szabad hallos tletet kiszabni, legfeljebb szmzetst. Ugyanakkor krte, hogy rendeljenek mell gyvdet, valamint hogy ne vilgi brsg hallgassa ki, mert tisztn teolgiai krdsekrl van sz gyben, de krelmt elutastottk. St rveit slyosbt krlmnyknt rtkelte a fgysz: „Mindamellett egszen nyilvnval dolog, hogy Servet azok kzl a legvakmerbb, legmerszebb s legveszlyesebb eretnekek kzl val, akik valaha voltak, tekintve azt, hogy nem elgszik meg az elkvetett rosszal, hanem mg az egsz igazsgszolgltats rendjt is fl akarja forgatni: el akarja venni a hatsgoktl a bntets hatalmt s jogt, melyet Isten adott nkik. De nem szabad ezen csodlkoznunk. Mg lelkiismerete is krhoztatja s hallra mltnak tli. Ezt elkerlend, tjt akarja ennek vgni azzal, hogy ilyen hamis tant llt fl: a bnsk nem bntetendk halllal.”20 Albb majd ltjuk, hogy Genfben komoly politikai kzdelem folyt abban a krdsben, hogy a politikai hatsg vagy pedig a konzisztrium hatskrbe tartozik-e az rvacsortl val eltilts (teht kifejezetten egyhzi belgy). gy tnik, hogy Servet tudott errl, ezrt mondhatjuk, hogy taktikai hibt kvetett el azzal, hogy ktsgbe vonta a tancs illetkessgt gyben, mert felvetsvel akaratlanul is a politikai hatalom trekvsvel szemben rvelt. Innen rthet a fgysz kirohansa.
Idkzben a genfi tancs a vienne-i trvnyszkhez fordult, s elkrte az ottani per iratait. Vienne krte Servet kiadatst, de Genf ezt megtagadta. Maga Servet is azt krte, hogy ne adjk t ki. Ez azonban csak formasg volt. Genf azrt folytatta le Servet pert, noha megszabadulhatott volna a knyes gytl, ha kiadja t, mert ezzel – kihasznlva az gy kapcsn felje irnyul nemzetkzi figyelmet – demonstrlni kvnta nehezen kivvott s mg ekkor nem egszen megszilrdult szuverenitst.
A per harmadik szakaszban Genf krte a svjci reformtus vrosok (Bzel, Bern, Schaffhausen s Zrich) vezet testleteinek s lelkipsztorainak llspontjt. Ekkor Klvin szerepe lnyegben megsznt az gyben. Servet persze gy ltta, hogy szerencstlen helyzett kizrlag neki ksznheti. Ktsgbeesett beadvnyt rt a tancshoz, melyben panaszkodott a nyomorsgos brtnviszonyok miatt, majd jabb krvnyeiben Klvin megbntetst kvetelte. Ekkorra azonban mr sorsa eldlt, a tancs csupn a svjci vrosok vlaszait vrta. A tancsuraknak nem lehettek ktsgeik azok tartalma fell. Azok a kifejezsek, amelyek pldul a zrichi tancs levelben tallhatk, minden ktsget eloszlattak, mg ha lettek volna is ilyenek: „…szem eltt tartva foglyotok gonoszul tves vlemnyt, mely a keresztyn vallssal merben ellenkezik, s nagy bosszsgot s megbotrnkozst okoz, nem engeditek azt elrenyomulni, hanem tudsaink tantst s szent keresztyn hitnk hitvallst fogadjtok el s engeditek meg.”21 Kivtel nlkl minden vros slyosan elmarasztalta Servetet.
Servet magnyos farkas volt. Igazat mondott, amikor azzal vdekezett, hogy tantsait ugyan kinyomtatta, de szban nem terjesztette, azokrl msoknak nem beszlt, csak nhny teolgussal vitatta meg. Valban nem szervezett maga kr gylekezetet, nem volt misszionrius alkat. Mgis sorsa lnyegben Vienne-ben mr eldlt. Radsul Genf felettbb knyes helyzetben volt. Franciaorszgban tucatszm gettk meg a reformci hveit, vagy knyszertettk emigrciba anabaptizmussal, eretneksggel vdolva ket; nagyszm francia meneklt telepedett le Genfben is. Eurpa ms helyein az anabaptistkat ldztk, akikre rvetlt Mnster stt rnyka. Ha Genf vrosa ebben a helyzetben elengedi azt a Servetet, akit hallra mlt bnsnek tallt az inkvizci, azonostja magt ltalnosan eretneksgnek nyilvntott tantsval, s kzvetve igazolja a franciaorszgi ldzseket, ugyanakkor kompromittlja a svjci reformcit. Az llandan fenyeget bels destabilizcitl s a kls politikai elszigeteldstl fl genfi kormnyzat knny szvvel felldozta a spanyol orvost. (Taln nem lnyegtelen megjegyezni, hogy a pernek ebben a legvgs szakaszban a vizsglbr Klvin szemlyes ellensge, Philibert Berthellier volt.) Servet, mint lttuk, azzal rvelt, hogy hittani krdsekben nem illetkes a vilgi brsg. Az adott kor sajtos sszefggseiben azonban ezek a hittani krdsek elsrend politikai problmnak szmtottak.
A tancs 1553. oktber 26-n meghozta az tletet: Miguel Servetet knyveivel egytt meg kell getni. Klvin nem volt jelen az tlethozatalnl, mindazonltal a hallbntetssel egyetrtett. A mglyt viszont krte pallosra vltoztatni, de nem vettk figyelembe indtvnyt. Az tlet vgrehajtsa eltt Servet krsre tallkoztak. A hallba men ellenfl bocsnatot kvnt krni. Klvin szksgesnek tartotta hangslyozni, hogy egyni srelmet sosem hordozott Servettel szemben. A veszthelyre Farel ksrte, szerette volna azt hallani tle, hogy Jzus Krisztus Istennek rktl fogva val fia. Servet h maradt nmaghoz, utols szavai ezek voltak: „rk Isten fia, irgalmazz nekem.”22
Nem szksges az gyre vonatkozan Klvint mentegetni. Mindazonltal meggettetni valakit vagy egyetrteni a hallval, hordoz nmi klnbsget. Klvint az elzvel szoktk vdolni, az utbbival sem dicsekednk. A vezet reformtorok csaknem mindegyike egyetrtett az eretnekek kivgzsvel. Ms krds, hogy ki szmtott eretneknek.
Jellemz, hogy amikor ki akarta adni a Servet tanainak cfolatrl rt munkjt, engedlyt kellett krnie a tancstl, s meg kellett grnie, hogy a vrosra nzve semmi elmarasztalt nem r. Ha dikttor lett volna, bizonyra engedlyre nincs szksge. Klvin teolgus volt, aki vallotta, hogy a tiszta valls a kzssg letnek olyan szilrd fundamentuma, amelynek bomlsa belthatatlan kvetkezmnyekkel jr a kzssgre nzve. Ezrt a vilgi hatsgnak, amely a kzssg lete felett rkdik, elsrend feladata a valls vdelme. Ennek rdekben hallos tletet is hozhat. Ez nem az specilis tantsa, hanem ltalnos felfogs a korai jkorban, amit Klvin is osztott. „Midn a hatsgokra a valls vdelmt rbzzuk, nem akarjuk mindjrt a kardjaikat is lesteni, hogy brminem tvtant rgtn vrrel toroljanak meg. Hrom fokozata van ugyanis a tvedsnek: nmelyeknek megbocstunk, msoknak elg nmi fenytk, csak a hatrozott istentelensget sjtjuk halllal. […] ha az egyszerbbek lelkt valami kis babona vagy tudatlansg szllja meg, trelemmel iparkodjanak a javtsra, s ne gondoljanak mindjrt mrtktelen bosszvtelre. A msodik fokozatra es tvelygsekre kzpszer bntetst szabjunk szigorunkban, csak arra gyeljnk, hogy elnzsnk ne adjon tpot nagyobb buksra s nyakas megrgzsre, mely a hit egysgt megingathatn. De ha a valls alapigazsgait tmadja valaki, ha szrny istenkromlsok trtnnek, ha a lelkeket vszthoz tvtanok vgveszlybe sodorjk, ha nyltan szakt valaki az egyistensggel s vilgos tantsaival, akkor a vgsre is el kell sznnunk magunkat, nehogy a hallos mreg elharapzzk.”23 Abban a feszltsgekkel terhes korban csak nagyon kevesen vallottk oly kvetkezetesen a lelkiismereti-vallsi trelmet, mint Sebastian Castellion: „A pallos tjn nem frkzhetnk a llekhez.”24
Klvin utols vei
Folytatsa kvetkez lapon...
|