Lajtha Lszl:
A npzenrl
Nyugat-konferencia
Nyugat 1933. 1. szm
Ha a magyar zenrl akarok beszlni, avval kell kezdenem, hogy a magyar muzsika egsz nagy plete hrmas tagozds. Van mzene, npies mzene s npzene. A mzenrl csak annyit kvnok mondani, hogy ez alatt mindig zeneszerzk egyni kompozcijt rtjk. A magyar mzene, mint minden orszg, szorosan bekapcsoldik az eurpai zenekultrba, amelynek mindegyik trtneti stlusa elbb vagy utbb elrkezett hozznk s megtermkenytleg hatott. A npies mzene ismert vagy ismeretlen zeneszerz egyni alkotsa; az anonimizmus nem lnyeges kellke a nies mzennek, de ez sem volt sohasem annyira ignyes, hogy kvetelen elrta volna a szerz ismerett. Mg szz vvel ezeltt is, amikor mg nem nyomtattak ki minden rossz slgert, megtrtnhetett, hogy egy-egy ismert szerz dala ugyanolyan mdon terjedt el, mint a npdal: szjrl-szjra, mondhatnm flrl-flre, cignybandrl-cignybandra, s minthogy a szerzt nem ismertk, az azonos terjedsi md alapjn npdalnak tekintettk. Az azonban, hogy individulis termk, a npies mzent mr hozzkapcsolja a tulajdonkppeni mzenhez. A magam rszrl - s errl ksbb vitzhatunk - a magyar npies mzene trtnett tovbb viszem azoknl a szentimentlis daloknl, melyeket ma nekelnek; n npies mzennek nevezem mr Tindi Lantos Sebestyn mvszett is. Nem akarok itt szakrvekve hivatkozni, de megemltem, hogy Tindi-dallamok a np ajkn is lnek. Mindegy, hogy Tindi vette-e t ket a nptl, vagy a np Tinditl: tny hogy ezek a dallamok kzel vannak a magyar np zenjhez s ezrt is tartom azokat npies mzennek. Utbbi egyik igen jellegzetes sajtossga, hogy a nemzeti tulajdonsgok adjk meg neki az igazi nagy rtkt s nem a mvsziek; ezrt van az, hogy br e dalok szentimentlisak s dallamuk sem nagyon szp, bizonyos emlkeket bresztenek bennnk, szeretjk ket s rtkesebb a szmunkra, mint a nmet Gassenhauer vagy a francia utcai chanson. A npies mzene termkeit annl jobban rtkeljk, minl kzelebb llnak az igazi npzenhez; megllapthatjuk ezt a npsznm-korszak els darabjai alapjn, melyek jobbak, zesebbek s szvesebben hallgatjuk ket, mint a mai szentimentlis npsznmveket.
Arra a krdsre, hogyan keletkezhetik egyltaln a npies mzene s milyen kapcsolata van a npzenvel, egy hasonlattal vlaszolok. Gondoljuk el, hogy egy uri hlgy vesz parasztvsznat, amilyent a parasztasszony odahaza lenbl kszt, hozz szrpamutot, melyet a parasztok odahaza festettek meg. Megtanulja a parasztltst, elveszi egy npi himzs mintjt s most ez az uri asszony lemsolja a paraszthimzst. Mi ez a termk, npmvszet, vagy uri mvszet? Senki sem tudja megmondani, de n felttlenl azt tartom, hogy npmvszet, mert a npmvszetnl kikapcsoldik az egynisg, ott az egyn tadott a kvetkez genercinak egy motivumot s a m maga a fontos, az egyn nem tett s nem tesz hozz semmit. Ilymdon el tudom teht kpzelni, hogy egy npies mzene-klt egsz pontosan, st mg szakembereket is megtveszten tud npzent utnozni. Medgyaszay Vilma vletlenl egy pldt is megnekelt erre: az «Utca-utca» nem npdal, hanem mdal, Szentirmaitl val, nem pedig Bartk s Kodly npdalknt adtk ki. Nem volna egyetlen zeneszerznek sem clja, hogy npdal-hamistvnyokkal rassza el zenekultrnkat, mert mindenesetre megvan a mdja arra, hogy a megtvesztsig ennek kzelben maradjon s mindazon zeket, melyeket a npmvszet termel, tmentse.
A npies mzennek mg egy trtnelmi rtke van, az, hogy minden idegen hatst meghagyott, tszrt s gy engedett tovbb a nphez. Az instrumentlis zenben szrevehetjk, hogy a parasztmuzsikusok sok olyan formult jtszanak, melyet a XVII. szzadbeli olasz hegedvirtuzok kezdtek elterjeszteni Eurpban. Tanult hegedsk jtszottk ezeket a formulkat gazdag uraink hzban, ott elsajttottk tlk a hzi muzsikusok, innen elkerltek a nphez s a np megrizte ket. Ezek a formulk ma az igazi npzennek integer alkotrszei s msok is, mint amikor elszr elhangzottak az olaszok hegedjn; mr a magyar uri hegedsk is megvltoztattk s gy a np sajt maghoz sajt maga zlshez alaktva vette t.
S most itt vagyunk a magyar npzene problmjnl. Ha definilnom kellene a magyar npzent, a legnagyobb zavarban volnk, mert ha ltalban meg tudnk mondani, hol, mikor s hogyan szletik meg egy npmvszeti termk, ezzel minden npmvszeti problma megolddnk. A npmvszetek szletsre nzve a legjabb idkig kds, tarthatatlan elmletek uralkodnak s csak legjabban lttunk be abba a furcsa, mly s stt kohba, ahol a npmvszet kszl, azta, amita vilgszerte megindult a npmvszetek s a npzene osztlyozsa is s ma gy vagyunk vele, mint a bogarakkal: zenei linnizmus keletkezett a npdalok krl, ltjuk szletsi feltteleit s kialakulst. E tekintetben a vilgot kt rszre kell osztanunk. Az egyik rsz Nyugateurpa, a msik Keleteurpa, zsia s az egsz primitv si vilg. Nyugaton terjedt el az a felfogs, hogy a npmvszet nem egyb, mint egy «versunkenes Kulturgut». Azt mondjk, hogy a dalt valakinek meg kellett rnia, mg pedig megrta egy uri pota, zenjt egy tanult zeneszerz s azutn az urak elhagytk s mint nagyon sok ms, lekerlt a nphez, mely konzervatv s megrzi, st elprimitvesti, elrontja. Nyugaton ez legnagyobbrszt igaz, minlunk azonban nem. Hatrozott bizonytkom erre a kvetkez. A magyar npzennek, mint minden npmvszetnek, tpusai vannak, vagyis a npmvszet nem egyni zls termse a nplleknek, hanem szigor hatrokat, formkat, kereteket ad. Az egyn ezeket egy lland rgtnzssel tlti ki. Mennl nagyobb elevenereje van egy npmvszetnek, annl nagyobb a rgtnzsi szabadsg. Amikor az nekes rgtnzsi kszsge kopik, kopik mr a npmvszet l ereje is; amikor az nekes nem tud tbb improvizlni, meghalt a npmvszet.
A npzene tpusait Bartk Bla llaptotta meg elszr; ezeket nem rszletezem, higyjk el, hogy vannak. A tpusokban ktfle varici lehetsges; ezek egyike a dallam-vltozat, ami abbl ll, hogy az egyik parasztnekes egy-egy hangot mskp nekel, mint egy msik. E vltozs tovbbmehet, tbb hangra s a legnehezebb annak eldntse, mikor jutottunk mr egy j dallamhoz s mikor tartunk mg csak varinsoknl. gy keletkeznek a npdalok, st a tpusok is: addig variljk az egyes dallamokat, mg a np jabb tpusokat kszt magnak. Kszlhetnek ezek idegen hats alatt is, gy tallunk a magyar npdalban szlovk, ukrn stb. hatsokra, de ez nem jelenti azt, hogy a szbaforg npdal nem magyar: ilyen orthodoxul gondolkodni a zenben nem szabad. Ha az sszes szlv eredet szavakat kikszblhetnk az irodalombl, rnunk sem lehetne s ugyangy vagyunk a tpusok talakulsval a npzenben: ki tudjuk mutatni, hogy ez meg ez a zenei formula, ritmus, tpus szlv eredet, ze, hangulata azonban mr magyar. Meg kell llaptani, hogy minden idegen hatst, minden «versunkenes Kulturgut»-ot, amely a nphez lejn, a np lnyegesen talakt, mert tpust csinl belle; fel kell teht tteleznnk, hogy van valami, amihez hozzmdostja. Ez a valami bizonyos si elemek, melyek ugyangy, mint a nyelvnkben levk, rgibbek, mint maga a magyar np. Hogy ezek a rgi tradicik egyni termkek-e s ltalban hogy kerltek be a magyar muzsikba, erre soha senki felelni nem fog; de rdekes magyarzatot kapunk, ha a keleti nomd, trk-tatr npek zenjt megvizsgljuk.
A npzene l elevenereje abban nyilvnul meg, hogy jabb s jabb varicikat termel s ha megnzzk, mikor s hol l a npzene ilyen eleven ervel, azt talljuk, hogy olyan npeknl, ahol az egyes trsadalmi osztlyok kztt lnyeges kultrnv-klnbsg nincs, ahol a kollektv formkat altmasztja egy kollektv mveltsg. A trk-tatr npeknl a hsi nekek megszlalnak a trzs elkel nnepein, de a legmagnyosabb strakban is s a perzsa s az els ozmanli kltszetek legkorbbi termkeit a np minden tagja lvezi. A npzene azoknl a npeknl szletik meg elszr, ahol a mveltsg egysges s mr itt tpusokban szletik meg; teht megint egy sibb rgit kellene keresnnk s gy elrkeznnk addig a pontig, hogy azt mondhatnk, hogy kizrlag a zenetrtnet hibja, ha a zent mindmig hrom- vagy tezer esztendre vezeti vissza s nem vesz tudomst arrl, hogy amikor mr kpzmvszet van, lehetetlen felttelezni, hogy zene ne legyen. Az sembernl mr megtalljuk a spot, mely ugyangy kt hangot ad, mint ma az ausztrliai npek spja, s a bcsi udvari mzeumnak egy skori gyjtemnyben egy neolith-korbl val vzt tallunk, melyen asszonyok tncolnak s egy frfi lirn jtszik. Ennek a lrnak ugyanaz a formja, mint a rgi grgknl volt s gy ha a Hermes-lira eredett keresem, nem szabad megllnom sem a grgknl, sem az egyiptomiaknl, hanem a neolithba kell visszamennem.
Ha ilyen svalami a npzene, ha ilyen hatamas er van benne, amely vezredeken keresztl biztostja fennllst, hogyan lehetsges az, hogy ppen nlunk a npies mzene el tudta felejtetni ezt az si muzsikt? Erre nem tudok vgleges vlaszt adni, de megprblom megmagyarzni a dolgot. n azt hiszem, hogy az ok elssorban az, hogy a npies mzennek nagyszer propagtorai voltak, a npdalnak pedig nem. Gondoljunk arra, hogy amikor a npsznm megszletett, akkor a kimosdatott paraszt kerlt fel a dobogra, oroszlnkrmeit levgtk, naphajt tfsltk s csak termszetes, hogy az ilyen szentimentlis parasztokhoz csak szentimentlis zene illett. Ezeknek az els npsznmveknek zsenilis eladik voltak, akik ezt a mfajt elterjesztettk. A msik terjeszt a cigny.
Azt szoktk mondani a npies mzenre, hogy cignyzene, pedig tulajdonkp cignyzene az, melyet a cigny maga szerez. Ngrdban vagy egy hres cignytelep; ezen a telepen csak magyar ntt nekelnek s amikor cignyntt krtem, olht fjtak. A cignyok igazn szletett muzsikusok s hegedsk. Egy j cignyprmsnak nemcsak a tnusa, hanem eladsa s kifogstalan intoncija s technikja is felette ll nem egy okleveles hegedmvsznek. Ezek a cignyok mindig annak a trsadalmi osztlynak a muzsikjt muzsikljk, amelyik nluk a ntt megrendeli. Cigny-repertor annyi van, mint muzsikltat; ne felejtsk el, hogy a cigny mellett ott kell lenni a magyar r temperamentumnak is. Cignybanda ktfle van: a vrosi ttermi cigny, akinek magyarsghoz mr sok sz fr, mert msornak sok szma jazz, operett s csak muzsikl, mert nyron senki sem r r meghallgatni; ez semmit sem tud a npies mzenbl: ugyanazokat a dallamokat tudja, mint a parasztok. Cserpvraljn hallottam egy olyan magyar parasztokbl ll bandt, amilyen a cigny. A hegeds a prms, akit nem lehet hallani, mert a klarintos mindent elspr. Itt se pint, se decrescendt nem jtszottak, minden les, hast forte. A cimbalom kemnyen ti ki ugyanazt a meldit, amelyet a klarint rikolt. Az utbbi vek legersebb mvszeti impresszija volt ez szmomra, olyan ser csapott meg, hogy kt napig sem tudtam betelni ezzel a muzsikval. Meghallgattam Cserpvraljn a cignyokat is; ugyangy jtszottak, mint a magyar parasztok s bizonyos, hogy egy budapesti cigny megtagadn ket. E falusi cignyok rszre a legnagyobb kitntets, ha Szgyre, Balassagyarmat klvrosba beengedik ket; ellenben az ttermi cignyok igenis tudjk terjeszteni azt a muzsikt, melynek terjesztsre a falusiak kptelenek.
Vgl van mg valami, amivel nem lehet vitatkozni: ez a divat. Minden npmvszeti stlus l egy darabig s azutn meghal. A rgi magyar npzenei stlus mr haldik; mi gyjtk romok kztt jrunk. Igaz, hogy igen szp faragvnyokat tallunk, de ez a vilg mr a rgmult vilga; amint egy npmvszet elvesztette spontanitst, feltmasztani tbb nem lehet. Egy mdja van, hogy ez a npzene tovbb ljen: divatba kell jnnie. Egy hivatalos ankton megkrdeztek bennnket nemrg, hogyan ltjuk annak lehetsgt, hogy Magyarorszgon ne haljon meg a npmvszet? Az volt a felelet, hogy az uraknak kell elljrniok pldval, mert a np utnozza a magasabb trsadalmi osztlyokat. A magyar npzene megmentsnek egyetlen mdja az, hogy a mvelt magyar osztly ne csak eladsokban szeresse a magyar npdalt, ne csak megtapsolja Pall Imrt s Medgyaszay Vilmt, hanem maga is magyar npdalt nekeljen.
Nagy Endre: Az elad azt mondta, hogy Magyarorszgon a npies mzene kzel jr a npzenhez: n azt hiszem, hogy direkt azonos vele. Franciaorszgban, ha egy paraszt ntja fel akart hatolni a kastlyba, rettenetes utat kellett megtennie, mg nlunk, szerencsre, akrmilyen feudlis orszg vagyunk is, az egyes osztlyok kztt csak quantitatv klnbsg van, de qualitatv alig, gy hogy meg tudom rteni, hogy akrki szlalt meg a dzsentribl, mint a np reprezentnsa szlalt meg. Azok, akik a nem nagyon npiesnek hangz npdalokat csinltk, ldzsentrik voltak.
Lajtha Lszl: l-urak nincsenek, csak l-parasztok. Aztn nem egszen gy van, hogy a npies mzene s a npzene azonos: elbbi individulis, utbbi kollektv termk. A nphez lekerlt mdal gyakran eltvolodig az eredetitl: nagyon sok olyan mdalt gyjtttnk a np ajkrl, mely mr bizonyos talaktson ment keresztl. A cserpfalvai banda pl. eljtszotta a Rkczit, melyre senki sem ismerne r a jelenlevk kzl.
Nagy Endre: A np kz kerlve minden eltorztdik, mg a geogrfiai s fizikai tnyek is. Nem ez a torzts tekinthet-e ppen teremtsnek?
Lajtha Lszl: A np a hozz kerlt anyagon nem ront, hanem javt.
Nagy Endre: A npdal gy terem teht, hogy bevetdik a np kz egy materia s ott a maga sorst elri.
Tth Aladr: Arany hasonlata jut eszembe a kavicsrl s a patakrl. A tmeg megannyi vzcsepp; minden egyes szj csiszoltan adja tovbb a mdalt, amely ezen az ton egyre tkletesedik. Ha veszem az sszes magyar mdalokat, aligha lehetne ket rendszerbe gyjteni; viszont az igazi npzene termkei ugyanolyan termszetes rendszerbe foglalhatk, mint akr a Nemzeti Mzeum bogrgyjtemnye.
Nagy Endre: A posvnyos tbl a halakat t szoktk vinni a foly vzbe; ugyangy a mdalokat is be kellene doblnunk a npbe, hogy felfrissljenek.
Tth: Aladr: A mdal azrt rtktelenebb ebbl a szempontbl, mert keletkezsnl bizonyos kis egyni ambicik jtszanak kzre. Ezt knny ellenrizni, ha arra gondolunk, hogyan jtszik egy dalt a cigny: utrirozza, hatsvadsz, mert tetszenie kell.
Nagy Endre: A npdalnl mgis csak az a helyzet, hogy eredetileg volt egy mnpdal, ez lekerlt a nphez, amely szjrl szjra adta, mg megjavtotta; de ki csinlta ezt a mnpdalt?
Lajtha Lszl: A fellrl lecsszott npdal csak kis szzalka a npzennek.
Tth Aladr: Teljesen irrelevns, hogy a np egy mdalt alakt-e t, vagy teljesen jat teremt. A nagy zenekltknek kt tpusuk van. Az egyik a konglomertumbl, mely a levegben uszkl, egynit, j meldit teremt, a zeneszerzk msik tpusa pedig vesz egy meglev meldit, vltoztat rajta egy kicsit, belegyazza a maga koncepcijba s teljesen jnak hat. Hndel erre a legeklatnsabb plda.
Lajtha Lszl: Nagyon sok formula van, mely ktsgtelenl hamarabb volt meg a magyar npzenben, mintsem a fellrl leszivrgs megtrtnhetett volna. Elg, ha a «sirat nekre» gondolunk; ennek az si dolognak mg formaalkot ereje van ma is.
Nagy Endre: Ez is csak sz, hogy si dolog; valamikor nem volt si.
Molnr Antal: A publikumot taln rdekelni fogja egy plda a XIX. szzadbl, melyet Bartk Bla tanulmnybl idzek s amely megmutatja, hogyan vlik egy npies mdalbl valdi npdal. Szentirmai Elemr «Csak egy kislny van a vilgon» kezdet dalrl beszlek. Ebben a nmetes mdalban magyaros tulajdonsg nincs s mgis a magyar let integrns rsze lett: akinek babja volt, eljtszatta magnak a cignnyal. El fogom ftylni azt a motvumot, melyet a npdal feldolgozott belle. (Megteszi.) Nemrg ugyanezt megmutattam egy hlgynek, aki megjegyezte, hogy ez ugyanolyan, mintha valaki mvirgbl varzslat tjn l virgot hozna ltre. A msik dolog, amire fel szeretnm hvni figyelmket, az, hogy egyltaln nem ll, hogy ez a kt tpusa a magyar npdalnak: a npies mzene s a valdi npzene azonos. A XVIII. szzad els felben taln mg volt sok kzssgk, de mr a magyar nemessgnek gynevezett magyar ntja igen sok tekintetben klnbzik a magyar npdaltl, nemcsak abban, hogy a szvege tbbnyire mkltszet, ami egszen ms, mint a npkltszet, hanem abban is, hogy hangnemileg egszen ms. A XIX. szzadbeli npies mdal hangnemei a nyugateurpai zennek dur- s moll-rendszerben plnek fel, mg a magyar npdal elemeinek tlnyom rsze nem dur s moll, hanem frig, odr, mixolit, . n. zsoltr-hangnemek, melyek mg a kzpkorbl maradtak meg. Ez a hangnem- s szvegbeli, valamint ritmikai klnbsg annyira elvlasztja ezt a kt tpust, hogy legtbbszr azt is meg tudjuk mondani, hogy ez valdi dal, ez pedig npies mdal. Magyar az ri termk is, de nem olyan eredeti, vagyis ha igazi magyar zent akarunk csinlni, a mintt nem vehetjk az ri muzsikbl, annak ellenre, hogy vannak nagy kzssgei. Ezrt n is alrom azt, amit Lajtha Lszl mondott: a magyar tehets trsadalomnak meg kell prblkoznia azzal, hogyan hat az ajkain a valdi magyar npdal. Ennek az elhatrozsnak lenne mg egy msik nagy elnye is: mg az uri muzsika termkeit tbbnyire igen gyengn harmonizltk meg, addig valdi magyar npdalainknak egy csom kivl termke nem kisebb szerzk lettben jelennek meg, mint Lajtha Lszl, Kodly Zoltn, Bartk Bla. Nagyon kevs nemzet mondhatja el magrl, hogy ilyen kivl zenszek dolgoztk fel valdi npdalait s ppen ezrt hangslyoztam, hogy nagyon nagy a klnbsg s a npies mzene s a valdi npzene nem tvesztend ssze egymssal.
Lajtha Lszl: Nem helyeslem az ri s paraszt-zene megklnbztetst. Zene, melyet ma mr csak a paraszt nekel, s zene, melyet ma mr csak az r nekel, ez kell, hogy a megklnbztets legyen. A magyar npzene rizte meg a legelkelbb s legribb tradcij magyar muzsika emlkeit s ha megkeresnk a honfoglal sk utdait, legnagyobb rszket a np kzt tallnk meg.
|