//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Lajtha Lszl A npzenrl Nyugat 1933/1

 

 

Lajtha Lszl:

A npzenrl

Nyugat-konferencia

Nyugat 1933. 1. szm

Ha a magyar zenrl akarok beszlni, avval kell kezdenem, hogy a magyar muzsika egsz nagy plete hrmas tagozds. Van mzene, npies mzene s npzene. A mzenrl csak annyit kvnok mondani, hogy ez alatt mindig zeneszerzk egyni kompozcijt rtjk. A magyar mzene, mint minden orszg, szorosan bekapcsoldik az eurpai zenekultrba, amelynek mindegyik trtneti stlusa elbb vagy utbb elrkezett hozznk s megtermkenytleg hatott. A npies mzene ismert vagy ismeretlen zeneszerz egyni alkotsa; az anonimizmus nem lnyeges kellke a nies mzennek, de ez sem volt sohasem annyira ignyes, hogy kvetelen elrta volna a szerz ismerett. Mg szz vvel ezeltt is, amikor mg nem nyomtattak ki minden rossz slgert, megtrtnhetett, hogy egy-egy ismert szerz dala ugyanolyan mdon terjedt el, mint a npdal: szjrl-szjra, mondhatnm flrl-flre, cignybandrl-cignybandra, s minthogy a szerzt nem ismertk, az azonos terjedsi md alapjn npdalnak tekintettk. Az azonban, hogy individulis termk, a npies mzent mr hozzkapcsolja a tulajdonkppeni mzenhez. A magam rszrl - s errl ksbb vitzhatunk - a magyar npies mzene trtnett tovbb viszem azoknl a szentimentlis daloknl, melyeket ma nekelnek; n npies mzennek nevezem mr Tindi Lantos Sebestyn mvszett is. Nem akarok itt szakrvekve hivatkozni, de megemltem, hogy Tindi-dallamok a np ajkn is lnek. Mindegy, hogy Tindi vette-e t ket a nptl, vagy a np Tinditl: tny hogy ezek a dallamok kzel vannak a magyar np zenjhez s ezrt is tartom azokat npies mzennek. Utbbi egyik igen jellegzetes sajtossga, hogy a nemzeti tulajdonsgok adjk meg neki az igazi nagy rtkt s nem a mvsziek; ezrt van az, hogy br e dalok szentimentlisak s dallamuk sem nagyon szp, bizonyos emlkeket bresztenek bennnk, szeretjk ket s rtkesebb a szmunkra, mint a nmet Gassenhauer vagy a francia utcai chanson. A npies mzene termkeit annl jobban rtkeljk, minl kzelebb llnak az igazi npzenhez; megllapthatjuk ezt a npsznm-korszak els darabjai alapjn, melyek jobbak, zesebbek s szvesebben hallgatjuk ket, mint a mai szentimentlis npsznmveket.

Arra a krdsre, hogyan keletkezhetik egyltaln a npies mzene s milyen kapcsolata van a npzenvel, egy hasonlattal vlaszolok. Gondoljuk el, hogy egy uri hlgy vesz parasztvsznat, amilyent a parasztasszony odahaza lenbl kszt, hozz szrpamutot, melyet a parasztok odahaza festettek meg. Megtanulja a parasztltst, elveszi egy npi himzs mintjt s most ez az uri asszony lemsolja a paraszthimzst. Mi ez a termk, npmvszet, vagy uri mvszet? Senki sem tudja megmondani, de n felttlenl azt tartom, hogy npmvszet, mert a npmvszetnl kikapcsoldik az egynisg, ott az egyn tadott a kvetkez genercinak egy motivumot s a m maga a fontos, az egyn nem tett s nem tesz hozz semmit. Ilymdon el tudom teht kpzelni, hogy egy npies mzene-klt egsz pontosan, st mg szakembereket is megtveszten tud npzent utnozni. Medgyaszay Vilma vletlenl egy pldt is megnekelt erre: az «Utca-utca» nem npdal, hanem mdal, Szentirmaitl val, nem pedig Bartk s Kodly npdalknt adtk ki. Nem volna egyetlen zeneszerznek sem clja, hogy npdal-hamistvnyokkal rassza el zenekultrnkat, mert mindenesetre megvan a mdja arra, hogy a megtvesztsig ennek kzelben maradjon s mindazon zeket, melyeket a npmvszet termel, tmentse.

A npies mzennek mg egy trtnelmi rtke van, az, hogy minden idegen hatst meghagyott, tszrt s gy engedett tovbb a nphez. Az instrumentlis zenben szrevehetjk, hogy a parasztmuzsikusok sok olyan formult jtszanak, melyet a XVII. szzadbeli olasz hegedvirtuzok kezdtek elterjeszteni Eurpban. Tanult hegedsk jtszottk ezeket a formulkat gazdag uraink hzban, ott elsajttottk tlk a hzi muzsikusok, innen elkerltek a nphez s a np megrizte ket. Ezek a formulk ma az igazi npzennek integer alkotrszei s msok is, mint amikor elszr elhangzottak az olaszok hegedjn; mr a magyar uri hegedsk is megvltoztattk s gy a np sajt maghoz sajt maga zlshez alaktva vette t.

S most itt vagyunk a magyar npzene problmjnl. Ha definilnom kellene a magyar npzent, a legnagyobb zavarban volnk, mert ha ltalban meg tudnk mondani, hol, mikor s hogyan szletik meg egy npmvszeti termk, ezzel minden npmvszeti problma megolddnk. A npmvszetek szletsre nzve a legjabb idkig kds, tarthatatlan elmletek uralkodnak s csak legjabban lttunk be abba a furcsa, mly s stt kohba, ahol a npmvszet kszl, azta, amita vilgszerte megindult a npmvszetek s a npzene osztlyozsa is s ma gy vagyunk vele, mint a bogarakkal: zenei linnizmus keletkezett a npdalok krl, ltjuk szletsi feltteleit s kialakulst. E tekintetben a vilgot kt rszre kell osztanunk. Az egyik rsz Nyugateurpa, a msik Keleteurpa, zsia s az egsz primitv si vilg. Nyugaton terjedt el az a felfogs, hogy a npmvszet nem egyb, mint egy «versunkenes Kulturgut». Azt mondjk, hogy a dalt valakinek meg kellett rnia, mg pedig megrta egy uri pota, zenjt egy tanult zeneszerz s azutn az urak elhagytk s mint nagyon sok ms, lekerlt a nphez, mely konzervatv s megrzi, st elprimitvesti, elrontja. Nyugaton ez legnagyobbrszt igaz, minlunk azonban nem. Hatrozott bizonytkom erre a kvetkez. A magyar npzennek, mint minden npmvszetnek, tpusai vannak, vagyis a npmvszet nem egyni zls termse a nplleknek, hanem szigor hatrokat, formkat, kereteket ad. Az egyn ezeket egy lland rgtnzssel tlti ki. Mennl nagyobb elevenereje van egy npmvszetnek, annl nagyobb a rgtnzsi szabadsg. Amikor az nekes rgtnzsi kszsge kopik, kopik mr a npmvszet l ereje is; amikor az nekes nem tud tbb improvizlni, meghalt a npmvszet.

A npzene tpusait Bartk Bla llaptotta meg elszr; ezeket nem rszletezem, higyjk el, hogy vannak. A tpusokban ktfle varici lehetsges; ezek egyike a dallam-vltozat, ami abbl ll, hogy az egyik parasztnekes egy-egy hangot mskp nekel, mint egy msik. E vltozs tovbbmehet, tbb hangra s a legnehezebb annak eldntse, mikor jutottunk mr egy j dallamhoz s mikor tartunk mg csak varinsoknl. gy keletkeznek a npdalok, st a tpusok is: addig variljk az egyes dallamokat, mg a np jabb tpusokat kszt magnak. Kszlhetnek ezek idegen hats alatt is, gy tallunk a magyar npdalban szlovk, ukrn stb. hatsokra, de ez nem jelenti azt, hogy a szbaforg npdal nem magyar: ilyen orthodoxul gondolkodni a zenben nem szabad. Ha az sszes szlv eredet szavakat kikszblhetnk az irodalombl, rnunk sem lehetne s ugyangy vagyunk a tpusok talakulsval a npzenben: ki tudjuk mutatni, hogy ez meg ez a zenei formula, ritmus, tpus szlv eredet, ze, hangulata azonban mr magyar. Meg kell llaptani, hogy minden idegen hatst, minden «versunkenes Kulturgut»-ot, amely a nphez lejn, a np lnyegesen talakt, mert tpust csinl belle; fel kell teht tteleznnk, hogy van valami, amihez hozzmdostja. Ez a valami bizonyos si elemek, melyek ugyangy, mint a nyelvnkben levk, rgibbek, mint maga a magyar np. Hogy ezek a rgi tradicik egyni termkek-e s ltalban hogy kerltek be a magyar muzsikba, erre soha senki felelni nem fog; de rdekes magyarzatot kapunk, ha a keleti nomd, trk-tatr npek zenjt megvizsgljuk.

A npzene l elevenereje abban nyilvnul meg, hogy jabb s jabb varicikat termel s ha megnzzk, mikor s hol l a npzene ilyen eleven ervel, azt talljuk, hogy olyan npeknl, ahol az egyes trsadalmi osztlyok kztt lnyeges kultrnv-klnbsg nincs, ahol a kollektv formkat altmasztja egy kollektv mveltsg. A trk-tatr npeknl a hsi nekek megszlalnak a trzs elkel nnepein, de a legmagnyosabb strakban is s a perzsa s az els ozmanli kltszetek legkorbbi termkeit a np minden tagja lvezi. A npzene azoknl a npeknl szletik meg elszr, ahol a mveltsg egysges s mr itt tpusokban szletik meg; teht megint egy sibb rgit kellene keresnnk s gy elrkeznnk addig a pontig, hogy azt mondhatnk, hogy kizrlag a zenetrtnet hibja, ha a zent mindmig hrom- vagy tezer esztendre vezeti vissza s nem vesz tudomst arrl, hogy amikor mr kpzmvszet van, lehetetlen felttelezni, hogy zene ne legyen. Az sembernl mr megtalljuk a spot, mely ugyangy kt hangot ad, mint ma az ausztrliai npek spja, s a bcsi udvari mzeumnak egy skori gyjtemnyben egy neolith-korbl val vzt tallunk, melyen asszonyok tncolnak s egy frfi lirn jtszik. Ennek a lrnak ugyanaz a formja, mint a rgi grgknl volt s gy ha a Hermes-lira eredett keresem, nem szabad megllnom sem a grgknl, sem az egyiptomiaknl, hanem a neolithba kell visszamennem.

Ha ilyen svalami a npzene, ha ilyen hatamas er van benne, amely vezredeken keresztl biztostja fennllst, hogyan lehetsges az, hogy ppen nlunk a npies mzene el tudta felejtetni ezt az si muzsikt? Erre nem tudok vgleges vlaszt adni, de megprblom megmagyarzni a dolgot. n azt hiszem, hogy az ok elssorban az, hogy a npies mzennek nagyszer propagtorai voltak, a npdalnak pedig nem. Gondoljunk arra, hogy amikor a npsznm megszletett, akkor a kimosdatott paraszt kerlt fel a dobogra, oroszlnkrmeit levgtk, naphajt tfsltk s csak termszetes, hogy az ilyen szentimentlis parasztokhoz csak szentimentlis zene illett. Ezeknek az els npsznmveknek zsenilis eladik voltak, akik ezt a mfajt elterjesztettk. A msik terjeszt a cigny.

Azt szoktk mondani a npies mzenre, hogy cignyzene, pedig tulajdonkp cignyzene az, melyet a cigny maga szerez. Ngrdban vagy egy hres cignytelep; ezen a telepen csak magyar ntt nekelnek s amikor cignyntt krtem, olht fjtak. A cignyok igazn szletett muzsikusok s hegedsk. Egy j cignyprmsnak nemcsak a tnusa, hanem eladsa s kifogstalan intoncija s technikja is felette ll nem egy okleveles hegedmvsznek. Ezek a cignyok mindig annak a trsadalmi osztlynak a muzsikjt muzsikljk, amelyik nluk a ntt megrendeli. Cigny-repertor annyi van, mint muzsikltat; ne felejtsk el, hogy a cigny mellett ott kell lenni a magyar r temperamentumnak is. Cignybanda ktfle van: a vrosi ttermi cigny, akinek magyarsghoz mr sok sz fr, mert msornak sok szma jazz, operett s csak muzsikl, mert nyron senki sem r r meghallgatni; ez semmit sem tud a npies mzenbl: ugyanazokat a dallamokat tudja, mint a parasztok. Cserpvraljn hallottam egy olyan magyar parasztokbl ll bandt, amilyen a cigny. A hegeds a prms, akit nem lehet hallani, mert a klarintos mindent elspr. Itt se pint, se decrescendt nem jtszottak, minden les, hast forte. A cimbalom kemnyen ti ki ugyanazt a meldit, amelyet a klarint rikolt. Az utbbi vek legersebb mvszeti impresszija volt ez szmomra, olyan ser csapott meg, hogy kt napig sem tudtam betelni ezzel a muzsikval. Meghallgattam Cserpvraljn a cignyokat is; ugyangy jtszottak, mint a magyar parasztok s bizonyos, hogy egy budapesti cigny megtagadn ket. E falusi cignyok rszre a legnagyobb kitntets, ha Szgyre, Balassagyarmat klvrosba beengedik ket; ellenben az ttermi cignyok igenis tudjk terjeszteni azt a muzsikt, melynek terjesztsre a falusiak kptelenek.

Vgl van mg valami, amivel nem lehet vitatkozni: ez a divat. Minden npmvszeti stlus l egy darabig s azutn meghal. A rgi magyar npzenei stlus mr haldik; mi gyjtk romok kztt jrunk. Igaz, hogy igen szp faragvnyokat tallunk, de ez a vilg mr a rgmult vilga; amint egy npmvszet elvesztette spontanitst, feltmasztani tbb nem lehet. Egy mdja van, hogy ez a npzene tovbb ljen: divatba kell jnnie. Egy hivatalos ankton megkrdeztek bennnket nemrg, hogyan ltjuk annak lehetsgt, hogy Magyarorszgon ne haljon meg a npmvszet? Az volt a felelet, hogy az uraknak kell elljrniok pldval, mert a np utnozza a magasabb trsadalmi osztlyokat. A magyar npzene megmentsnek egyetlen mdja az, hogy a mvelt magyar osztly ne csak eladsokban szeresse a magyar npdalt, ne csak megtapsolja Pall Imrt s Medgyaszay Vilmt, hanem maga is magyar npdalt nekeljen.

Nagy Endre: Az elad azt mondta, hogy Magyarorszgon a npies mzene kzel jr a npzenhez: n azt hiszem, hogy direkt azonos vele. Franciaorszgban, ha egy paraszt ntja fel akart hatolni a kastlyba, rettenetes utat kellett megtennie, mg nlunk, szerencsre, akrmilyen feudlis orszg vagyunk is, az egyes osztlyok kztt csak quantitatv klnbsg van, de qualitatv alig, gy hogy meg tudom rteni, hogy akrki szlalt meg a dzsentribl, mint a np reprezentnsa szlalt meg. Azok, akik a nem nagyon npiesnek hangz npdalokat csinltk, ldzsentrik voltak.

Lajtha Lszl: l-urak nincsenek, csak l-parasztok. Aztn nem egszen gy van, hogy a npies mzene s a npzene azonos: elbbi individulis, utbbi kollektv termk. A nphez lekerlt mdal gyakran eltvolodig az eredetitl: nagyon sok olyan mdalt gyjtttnk a np ajkrl, mely mr bizonyos talaktson ment keresztl. A cserpfalvai banda pl. eljtszotta a Rkczit, melyre senki sem ismerne r a jelenlevk kzl.

Nagy Endre: A np kz kerlve minden eltorztdik, mg a geogrfiai s fizikai tnyek is. Nem ez a torzts tekinthet-e ppen teremtsnek?

Lajtha Lszl: A np a hozz kerlt anyagon nem ront, hanem javt.

Nagy Endre: A npdal gy terem teht, hogy bevetdik a np kz egy materia s ott a maga sorst elri.

Tth Aladr: Arany hasonlata jut eszembe a kavicsrl s a patakrl. A tmeg megannyi vzcsepp; minden egyes szj csiszoltan adja tovbb a mdalt, amely ezen az ton egyre tkletesedik. Ha veszem az sszes magyar mdalokat, aligha lehetne ket rendszerbe gyjteni; viszont az igazi npzene termkei ugyanolyan termszetes rendszerbe foglalhatk, mint akr a Nemzeti Mzeum bogrgyjtemnye.

Nagy Endre: A posvnyos tbl a halakat t szoktk vinni a foly vzbe; ugyangy a mdalokat is be kellene doblnunk a npbe, hogy felfrissljenek.

Tth: Aladr: A mdal azrt rtktelenebb ebbl a szempontbl, mert keletkezsnl bizonyos kis egyni ambicik jtszanak kzre. Ezt knny ellenrizni, ha arra gondolunk, hogyan jtszik egy dalt a cigny: utrirozza, hatsvadsz, mert tetszenie kell.

Nagy Endre: A npdalnl mgis csak az a helyzet, hogy eredetileg volt egy mnpdal, ez lekerlt a nphez, amely szjrl szjra adta, mg megjavtotta; de ki csinlta ezt a mnpdalt?

Lajtha Lszl: A fellrl lecsszott npdal csak kis szzalka a npzennek.

Tth Aladr: Teljesen irrelevns, hogy a np egy mdalt alakt-e t, vagy teljesen jat teremt. A nagy zenekltknek kt tpusuk van. Az egyik a konglomertumbl, mely a levegben uszkl, egynit, j meldit teremt, a zeneszerzk msik tpusa pedig vesz egy meglev meldit, vltoztat rajta egy kicsit, belegyazza a maga koncepcijba s teljesen jnak hat. Hndel erre a legeklatnsabb plda.

Lajtha Lszl: Nagyon sok formula van, mely ktsgtelenl hamarabb volt meg a magyar npzenben, mintsem a fellrl leszivrgs megtrtnhetett volna. Elg, ha a «sirat nekre» gondolunk; ennek az si dolognak mg formaalkot ereje van ma is.

Nagy Endre: Ez is csak sz, hogy si dolog; valamikor nem volt si.

Molnr Antal: A publikumot taln rdekelni fogja egy plda a XIX. szzadbl, melyet Bartk Bla tanulmnybl idzek s amely megmutatja, hogyan vlik egy npies mdalbl valdi npdal. Szentirmai Elemr «Csak egy kislny van a vilgon» kezdet dalrl beszlek. Ebben a nmetes mdalban magyaros tulajdonsg nincs s mgis a magyar let integrns rsze lett: akinek babja volt, eljtszatta magnak a cignnyal. El fogom ftylni azt a motvumot, melyet a npdal feldolgozott belle. (Megteszi.) Nemrg ugyanezt megmutattam egy hlgynek, aki megjegyezte, hogy ez ugyanolyan, mintha valaki mvirgbl varzslat tjn l virgot hozna ltre. A msik dolog, amire fel szeretnm hvni figyelmket, az, hogy egyltaln nem ll, hogy ez a kt tpusa a magyar npdalnak: a npies mzene s a valdi npzene azonos. A XVIII. szzad els felben taln mg volt sok kzssgk, de mr a magyar nemessgnek gynevezett magyar ntja igen sok tekintetben klnbzik a magyar npdaltl, nemcsak abban, hogy a szvege tbbnyire mkltszet, ami egszen ms, mint a npkltszet, hanem abban is, hogy hangnemileg egszen ms. A XIX. szzadbeli npies mdal hangnemei a nyugateurpai zennek dur- s moll-rendszerben plnek fel, mg a magyar npdal elemeinek tlnyom rsze nem dur s moll, hanem frig, odr, mixolit, . n. zsoltr-hangnemek, melyek mg a kzpkorbl maradtak meg. Ez a hangnem- s szvegbeli, valamint ritmikai klnbsg annyira elvlasztja ezt a kt tpust, hogy legtbbszr azt is meg tudjuk mondani, hogy ez valdi dal, ez pedig npies mdal. Magyar az ri termk is, de nem olyan eredeti, vagyis ha igazi magyar zent akarunk csinlni, a mintt nem vehetjk az ri muzsikbl, annak ellenre, hogy vannak nagy kzssgei. Ezrt n is alrom azt, amit Lajtha Lszl mondott: a magyar tehets trsadalomnak meg kell prblkoznia azzal, hogyan hat az ajkain a valdi magyar npdal. Ennek az elhatrozsnak lenne mg egy msik nagy elnye is: mg az uri muzsika termkeit tbbnyire igen gyengn harmonizltk meg, addig valdi magyar npdalainknak egy csom kivl termke nem kisebb szerzk lettben jelennek meg, mint Lajtha Lszl, Kodly Zoltn, Bartk Bla. Nagyon kevs nemzet mondhatja el magrl, hogy ilyen kivl zenszek dolgoztk fel valdi npdalait s ppen ezrt hangslyoztam, hogy nagyon nagy a klnbsg s a npies mzene s a valdi npzene nem tvesztend ssze egymssal.

Lajtha Lszl: Nem helyeslem az ri s paraszt-zene megklnbztetst. Zene, melyet ma mr csak a paraszt nekel, s zene, melyet ma mr csak az r nekel, ez kell, hogy a megklnbztets legyen. A magyar npzene rizte meg a legelkelbb s legribb tradcij magyar muzsika emlkeit s ha megkeresnk a honfoglal sk utdait, legnagyobb rszket a np kzt tallnk meg.

 

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!