SZAKLY Ferenc
Mi tartotta meg a hdoltsg magyarsgt?

Thuri Pl tolnai iskolamester rszletesen ecseteli azokat a krmnfont mdszereket, amelyekkel a trkk magyar alattvalikat a mohamedn valls felvtelre knyszertik. Br hasonl trtnetekkel msok is bven szolglnak, a megszllk – jzan politikai s gazdasgi megfontolsbl – valjban nemigen knyszertettk ttrsre a meghdtott terletek parasztlakossgt. Ugyanakkor viszont az is igaz, hogy szvesen fogadtak s tbbnyire bussan megjutalmaztak minden ttrt. ppensggel nem lenne ht csoda, ha a trk uralom gerincroppant slya alatt grnyedez keresztny npessgbl sokan vlasztjk a kitrsnek ezt az egybknt knny tjt. Az ttrs – a krlmetls szertartst nem szmtva – ugyanis lnyegben formlis aktus volt, s mg azt sem zrta ki, hogy a renegt a lelke mlyn tovbb rizze-polja eredeti vallst.
A mr a 15. szzadban trk uralom al jutott grgk, szerbek, bosnykok, albnok stb. kzl valban sokan ltek a sorsknnyebbts e mdszervel. Hovatovbb szerte a Balknon a renegtok alkottk a helyi „trk” hatalmi struktra alapsejtjeit, s a mohamedanizlt dlszlvok s grgk ltalban is jelents szerepet jtszottak a birodalom igazgatsban. Mivel az egyre nvekv birodalomban a trksg lassan trpe minoritsba szorult, ttrsk nagyban hozzjrult ahhoz, hogy a mohamedn elem arnyszma nem esett a rendszer zemeltetshez szksges minimum al, s ahhoz is, hogy a trk hadsereg oly varzslatos gyorsasggal kiheverhette azokat a hallatlan embervesztesgeket, amelyeket a klnbz hadszntereken szinte menetrendszeren elszenvedett.
A trk birodalomban utazk gyakorta tallkoztak olyan magyar szrmazs renegtokkal, akik magukat „igazi” trknek vallottk – s taln reztk is –, s akik nemegyszer hathatsabban szolgltk a birodalom rdekeit, mint a szletett trkk. Tudnival azonban, hogy ezek a renegtok csaknem kizrlag a magyar trsadalombl erszakkal kiszaktottak, a gyermekkorukban elhurcoltak, a birodalomban raboskod, kiltstalan sors foglyok kzl kerltek ki. Szztven esztends trk uralom alatt alig-alig van r plda, hogy a mezvrosi paraszt-polgrok vagy a falusi parasztok kzl valaki nszntbl – pusztn elnyk remnyben – „trkk” lett volna. Ez annl is meglepbb, mert a magyar parasztsg kezdetben kzel sem tekintett olyan ellensgesen a hdtkra, mint azt a fejlemnyekbl visszakvetkeztetve gondolhatnnk. A 16. szzad dereka tjn sok mezvrosi polgr vllalt hivatalt a trk jvedelemigazgatsban, s akadtak kztk olyanok is, akik szolglataik rvn egyenest tmrbirtokoss lettek.
Ersen s kvetkezetesen rizte klnllst a hdoltsgi magyar np a trk ltal megszllt terleteken lpsrl lpsre elrenyomul ms nemzetisgekkel – kivlt a szerbekkel – szemben is. Mivel a trk hdtssal s elrenyomulssal egytt jr lland hborskods, terleti elhelyezkedsnl fogva, elssorban a magyarsgot rintette s – ami ezzel egyet jelentett – tizedelte, a korbban a kirlysg peremterletein l nemzetisgek minden irnybl elrenyomultak az orszg kzepe fel. Br a szlovkok s a romnok is jelents teret nyertek, a legszembetnbb s a legslyosabb kvetkezmnyekkel jr a szerbsg szakra nyomulsa volt. Az shazjukban meglehetsen sanyar krlmnyek kzt l rcokra ellenllhatatlan vonzst gyakoroltak a megrlt alfldi terletek, a 17. szzadban pedig mr a Dunntlon is jcskn elszaporodtak. A „tizentves hbor” (1593–1606) katasztrfja utn a Duntl Zarnd megyig hzd sv zrt dlszlv tmbb formldott, s a 17. szzad utols harmadban a Dunntlon mr Buda magassgt is elrtk a szerb telepesek. A trk szoksokhoz jl idomult, a megszllk oltalmt lvez rcok minden ms nemzetisgnl lojlisabbak voltak a trk uralommal szemben; elszaporodsuk nagyban hozzjrult a magyarorszgi trk uralom konszolidldshoz. Br magyarok s szerbek kzt szksgkpp kialakultak bizonyos gazdasgi s emberi kapcsolatok, lnyegben elszigetelten s elegyeds nlkl, s meglehetsen ellensgesen ltek egyms mellett.
A trkkel szembeni lelki ellenlls s az idegen szoksrendszert hordoz grgkeleti etnikumokkal szembeni elzrkzs okait eleddig nemigen vizsglta trtnetrsunk. Nyilvnvalan azrt nem, mert e jelensg mgtt valamifle eleve adott minsgklnbsg-tudatot s kikezdhetetlen nyugati keresztny toszt sejtett. Alapjban vve helyesen; csakhogy mindezek rvnyeslshez s fennmaradshoz a kls s bels – knyszerbl s vllalsbl fakad – tnyezk egsz sora szksgeltetett.
A magyarorszgi trk hdoltsg mindmegannyi specifikus vonsa abbl eredt, hogy Magyarorszg volt az egyetlen olyan keresztny orszg, amelyet a trkknek csak mlig-meddig sikerlt bekebeleznik; nyilvnval, hogy a hdoltsgi magyarsg megmaradsnak is ez volt a legfontosabb kls meghatrozja. Egyidejleg tbb tttelen keresztl is. A teljessggel meghdtott orszgok egykori uralkod osztlya vagy elenyszett, vagy beolvadt a trkbe, az ltaluk hordozott historizlt llam- s klnllstudat vagy elveszett, vagy – rendszerint egyhzias sznezetet ltve – megmerevedett. Nem gy Magyarorszgon, ahol az erszakkal sztszaktott orszgrszek – a kirlyi Magyarorszg s Erdly – nemessge egymssal versengve munklkodott a kor ltal felvetett krdsekre adott jabb s jabb vlaszok kidolgozsn. A magyarsg trtneti, nemzeti, hivats-, st kivlasztottsg-tudatt polk tiszteletremlt gyessggel s rugalmassggal tvztk egybe e felfogs hagyomnyos s – a nagy egyhzi megjuls kzvettette – jabb elemeit.
Br ez a rgibl s jbl sszetvzdtt ideolgia alapveten a nemessg „tulajdona” volt, hatott s tovbbfejlesztkre tallt a hdoltsg – nemessgtl megfosztott – magyar trsadalmban is. A hdoltsg, illetve a kirlyi Magyarorszg s Erdly kzti hatrok lnyegben mindvgig nyitva lltak a magyarok – de csak a magyarok – eltt, s ezen a helyzeten – sok, itt nem rszletezhet ok kvetkeztben – a trk appartusnak sem llott rdekben vltoztatni. Az ide-oda utazgat kereskedk, parasztok, dikok s egyhziak nemcsak rucikkeket hoztak, hanem azt a tudatot is, hogy a hatrokon tl l a magyar llam, egyhz – illetve, a 16. szzad kzeptl kezdve mr egyhzak –, a magyar kultra, s azt a hitet, hogy a hdoltsgban lk – a trknek alvetve s azt szolglva is – az egy s oszthatatlan magyar trsadalom tagjai.
Ez persze keserves ktelezettsgeket vont maga utn. Elssorban – a trkk berendezkedsnek pillanattl kezdve – azt, hogy aki kzrendnek szletett, annak nemcsak a trknek, hanem a magyar fldesrnak, egyhznak s llamnak is adznia kell. Ettl a ktelezettsgtl – fggetlenl attl, milyen rzelmekkel gondolt magyar uraira – persze mindenki szvesen megszabadult volna, de mg „elfeledkezni” sem lehetett rla, hiszen ez esetben kisvrtatva megjelentek ott a magyar vgvri katonk, hogy kllel s szablyval a ksedelmeskedk fejbe verjk: l mg a magyar llam, s tud tni a megtpzott magyar hatalmi szervezet.
Ami az egynnek s a kisebb kzssgnek egyarnt knos, lett nehezt, gazdlkodst gtl teher volt, az ltalban s hosszabb tvon szemllve egyrtelmen a hdoltsgi magyarsg fennmaradst szolglta. Kivlt, hogy miutn az adztats a kritikus 16. szzadon tmentette a magyar feudalizmus hdoltsgi pozciit, a 17. szzadban a hatrokon tl l nemessg „visszavette” korbban vgleg elveszettnek tn kzigazgatsi s jogszolgltatsi funkcii java rszt is. Hiba mkdtt a trk appartus, hiba tlkezett a dvn s a kdi, magyar ember szmra hovatovbb csak a hdoltsgon kvli magyar frumok – elssorban a nemesi vrmegyk s azok trvnyszkei – szolglhattak mrtkad tlettel. (Ugyanakkor a hdoltsgban l dlszlvok gyes-bajos dolgait tovbbra is kizrlag a trk brsgok intztk.)
Ezeknek a mindennapos gyakorlatban szerzett pozciknak jogi krlbstyzsra dolgozta ki a magyar jogalkots a „trkssg”, mint hivatalbl ldzend bntny fogalmt. Ez a zsenilisan egyszer jogi fikci egykor, a 17. szzad elejn annak kivdst clozta, hogy a Habsburgok elleni kzdelemben a trk segtsgre (is) szorul magyar rendek nehogy tlontl szoros kapcsolatra lpjenek a „termszet szerint val ellensggel”. Az e clbl hozott trvnyek hatlyt azonban a hdoltsgban rdekelt vrmegyk utbb szinte minden lnyegi joggyletre kiterjesztettk. Ha valaki rksgi, vagyonjogi, vlsi gyben vagy valamifle, a magyar kzjogi rdekeket rint panasszal trk hatsghoz fordul, bzvst szmthatott r, hogy csakhamar idzst kap az illetkes vrmegye tiszti gysztl, s nem ssza meg olcsn. Heves-Kls-Szolnok vrmegye 1677-ben pldul azrt ttette le Miskey Istvn gyngysi nemes fejt, mert egy vci trkkel ingatlanvteli gyletbe bocstkozott s a msik ignylt trk brsg el citltatta.
A magyar rendisg szervei mindezen kzigazgatsi s jogszolgltatsi pozcikat azrt pthettk ki jra, mert idkzben lassacskn kiplt a vrmegyk hdoltsgi vgrehajt appartusa is. A nemesi vrmegyk a 16. szzadban sem szneteltettk mkdsket, tevkenysgk azonban – megfelel helyi tmasz hjn – merben formlis volt, s a legjobb esetben is csak kiegsztette a trk hatsgok hasontermszet tevkenysgt. A 17. szzadban fordult a kocka; a magyar hatsgok vittk a prmet, amihez a trk appartus j ha szekundlt. A nemesi vrmegyk hdoltsgi exponenseiknt a szp szmmal nemessget szerzett mezvrosi s falusi parasztok szolgltak, akik n. „hdolt szolgabrknt” s „eskdtknt” magukra vllaltk a hdoltsgi feladatok java rszt, s egyszersmind a nemesi vrmegyk figyel szemeknt ltek a hdoltsgi teleplseken.
gy persze knnyen rthet, hogy a hdoltsgi magyar parasztok kzt nemigen akadtak olyanok, akik egy olyan hatalomhoz ktttk volna a sorsukat, amely sajt terletn sem ura a helyzetnek, amelynek a mindennapi gyakorlat szinte mg a ltt is megkrdjelezi. S ha mgis, hamar tapasztalniuk kellett, hogy rosszul tltek, hiszen mg a hdoltsg legtvolabbi zugban is felkutattk s elrtk a magyar feudalizmus erszakappartusaknt is mkd vgvri katonk, akik a 17. szzadban olyannyira „uraltk” mr a hdoltsgot, hogy a ktfel adz lakossgnak szinte egy pillanatnyi nyugalma sem volt tlk.
Ez a drasztikus kls knyszer persze ppensggel azt is eredmnyezhette volna, hogy a hdoltsg magyar npe szorosabban felzrkzik a trkkhz, s hovatovbb lassan elveszti megklnbztet jegyeit. Hogy ez a trkk feltartztathatatlannak tetsz elrenyomulsa idejn, a 16. szzad msodik harmadban sem trtnt gy, ahhoz erteljes bels motivci is kellett. Olyan, amely a hdoltsgi magyar np tmegeit is meg tudja ragadni s a nyugati eszmekr specilis magyar megjelensi formjhoz bilincselni. Ezt a borzalmas bels erforrst a tzvsz sebessgvel terjed reformci sztnzseiben kell felismernnk.

A reformci – amelynek magyar ttri a legtisztbb forrsbl, Wittenberg s Genf szellemisgbl mertettek – a lehet legjobb pillanatban rintette az nrtkelsi vlsgba sodrdott magyarsgot. Most persze nem annyira arra gondolunk, hogy tletekkel s forrsokkal szolglt olyan elmletek kidolgozshoz, amelyek a magyar rtkrendben segtettek helyre tenni az orszgot rt csapsokat. Itt, ebben az sszefggsben inkbb az anyanyelvi kultra felvirgoztatsra s a szles nprtegek aktivizlsra irnyul trekvsei rdemelnek megklnbztetett figyelmet.
A korai reformci az addig egyeduralkod katolikus egyhz legyrse rdekben kezdetben knytelen volt a tmegekre apelllni, s hogy ezt megtehesse, mindenekeltt a tmegek szmra is rthet nyelvre kellett fordtania a szent iratokat. Ebbli trekvse minden ltala rintett orszgban az anyanyelv irodalom hihetetlen mrv felpezsdlst eredmnyezte, ami korntsem korltozdott a hittudomnyra, hanem tterjedt a tudomnyos s szpirodalom megannyi terletre is. Mivel mindez mit sem rt volna az als fok iskolztats kibvtse nlkl, a reformci rendkvli erfesztseket tett az oktats kiterjesztsre s sznvonalnak emelsre. Ennek els eredmnyei gyorsan megmutatkoztak abban, hogy a magyar mezvrosi ifjsg – nem utolssorban ppen a hdoltsgbl – sohasem remlt mrtkben kezdte ltogatni a kor lenjr klfldi egyetemeit, hogy aztn hazatrve ppen kibocst kzegben prblja meg terjeszteni frissen szerzett, magas sznvonal ismereteit.
Az, hogy nem egy hdoltsgban mkd lelkipsztor olyan tuds munkkkal rukkolt ki, amelyeket a nyugati orszgokban is elismertek, nem felttlenl bizonytja, hogy a reformci valban megerstette a hdoltsg npben a nyugati kultrhoz val tartozs tudatt, s ezzel segtsget adott neki magyarsgnak megrzsben. Ktelkedni mg sincs okunk, hiszen a forrsok tmege tanstja, hogy a hdoltsgi vagy hdoltsgi szrmazs magyar kereskednp risi ldozatot hozott a reformci meggykereztetse rdekben; hogy a nagyobb formtum lelkipsztorok mellett polgrokbl mindentt kialakult egy kisebb-nagyobb humanista kr; hogy a parasztnp nemcsak hallgatknt, hanem aktv rsztvevknt is belefolyt a hitvitkba, vagyis: sajt vallsfelfogsnak megvltoztatsba; hogy a hdoltsgi helysgek valsggal versengenek egy-egy nevesebb prdiktorrt s iskolamesterrt; hogy a parasztpolgrok nemcsak vsroltk a knyveket, hanem nha maguk is tollat ragadtak, hogy rzseikrl valljanak; hogy a reformci lrai alkotsai (kivlt a zsoltrok) a magyar npi kultra rszv vltak stb. stb.
S ha valakit mg a fentiek sem gyznnek meg, hadd hivatkozzunk mg azokra az ldozatokra, amelyeket a sokfell nyomorgatott hdoltsgi kzssgek hoztak az iskola fenntartsra a 16–17. szzadban. Nem lehet meginduls nlkl regisztrlni, hogy mg a legnyomorsgosabb idkben is alig akadt olyan falu, amelynek gyermekei e tekintetben elltatlanul maradtak volna. Az apr kiskunsgi Szabadszlls faluban 1651-ben nem kevesebb, mint 122 fi jrt az iskolamester keze al, annyi, amennyit a helysg npessgszma alapjn alig hihetnnk.
Persze igazsgtalanok lennnk, ha a magyarsg fennmaradst szolgl alkotsokat mind a reformci szmljra rnnk. Mrcsak azrt is, mert a jcskn visszaszorult katolikus egyhz – az anyanyelvsg s a npoktats tern – csakhamar tvette az ellenfl mdszereit. Ha nem is a reformtusokhoz mrhet sznessggel, a hdoltsgi ferences s jezsuita rendhzaknak s vilgi papoknak is van rdeme abban, hogy a hdoltsg magyar npe magyar maradt.
Mindezen kls s bels tnyezk alighanem egyttesen okoztk, hogy a trk uralom szztven esztend utn is gy olvadt le az idkzben szvszortan megcsappant magyar npessgrl, hogy – a pusztuls megannyi nyomn tl – mindssze nhny motvumot hagyott emlkl maga utn.
|