SZAKLY Ferenc
Trkk s a keresztny knyvek
Kincsszerzs s „tudomnyos rdeklds”
Az eurpai felfogs hajlamos a trkket brdolatlan barbrok tmegnek tekinteni, akiknek lteleme volt mindent elpuszttani, ami nem muszlim alkots. Ezt a kzkelet vlemnyt krdjelezi meg Szakly Ferenc forrstanulmnya.
Grf Luigi Ferdinando Marsigli (1653–1730) tbornok nagy rdemeket szerzett haznk tudomnyos lersban. A Bolognban szletett hadmrnk a trk kizsvel vgzdtt magyarorszgi hborban vgl a csszri hadsereg mrnkkari parancsnoksgig lpdelt elre a rangltrn. Tbbek kztt neki ksznhetjk a Duna itteni szakasznak tzetes feltrst s feltrkpezst (Danubius pannonicomysius. Amsterdam, 1726 [6 ktet]). A magyarorszgi hadmveleteket ugyanis nagyban befolysolta a sok rterlet s regisztrlatlan vzfolys. Ez utbbiak a gyakori eszsek kvetkeztben tkelhetetlenn duzzadtak, vagy pedig fenkig befagytak. Manapsg is szmos rdekes leletre szmthat a Bolognban rztt Marsigli-hagyatkban kutat trtnsz.
Marsiglinak ksznhetjk Mtys kirly Eurpa-szerte elhreslt knyvtra, a Bibliotheca Corviniana (rviden: a Corvina) maradvnyainak megmentst is — hittk sokig. Tny, hogy a 17. szzadi kztudat szerint a trkk, ha nem is gondosan, de megriztk azt, ami a Corvinbl megmaradt. Pldul I. Rkczi Gyrgy (1593–1648) ngy zben prblkozott a Portnl, illetve a budai pasnl, hogy a Corvina maradvnyait a gyulafehrvri iskola szmra – akr komoly anyagi ldozatok rn is – megszerezze. Tny viszont az is, hogy a budai palotba, nmi baksis fejben bejutott csszri kvetek s nyugati utazk – egy-kt hiszkeny kivteltl eltekintve – legfeljebb a Corvina hlt helyrl, mint knyvekrl tudtak beszmolni.
Tny vgl az is, hogy – mikzben a gyzelemittas keresztny katonk mintaszeren kifosztottk s kigettk Budt – a menthet rtkek utn kutat Marsigli 1686. szeptember 3-n egy nyolcszz darabos knyvhalmazt tallt a palota krnykn. Ezek nagy rsze annyira sszerohadt, hogy mindssze hromszzat tlt rdemesnek Bcsbe szlltani. Brmennyire kzenfekv feltevs, hogy ez a knyvgyjtemny a Corvina maradvnyaival azonos, nhny vtizede Csapody Csaba ers ktsgeket tmasztott e felfogssal szemben.
Megmentett knyvek
Egy Fodor Pl ltal most publiklt 1552. vi szultni rendelet eldnteni ltszik a dilemmt. Ez ugyanis az egyik korbbi budai dizdr (vrnagy) visszalsei kztt megemlti, hogy az – ms rtkes trgyakkal egytt – „a budai gyszertr kolostorban” tallt „nyolcszz darab hitetlen knyv s nyolc darab [...] miseruha” lefoglalst elmulasztotta. (Vagyis: elmulasztotta azokat kincstri tulajdonba venni.) E rendelet nyilvnvalan nem a Corvinra, hanem valamilyen egyhzi testlet (trsaskptalan, kirlyi kpolna, kolostor) knyveire vonatkozik. A szmok 1552. s 1686. vi egybeesse legalbbis valsznsti, hogy ugyanarrl a knyvhalmazrl van sz. Ne menjnk most bele a tallgatsba, hogy a knyvek melyik testleti voltak; egybknt is elkpzelhet, hogy nem szerves gyjtemnyrl, hanem tbb helyrl sszegyjttt llomnyrl van sz. A lnyeg szmunkra ehelytt ugyanis az, hogy a megszllk a knyveket nem egy ellensges ideolgia potencilis eszkzeinek, hanem ppoly zskmnynak tekintettk, mint az rtktrgyakat, fegyvereket, berendezsi trgyakat stb. (E szempontbl kzeltve a krdshez persze kzmbs az is, hogy Marsigli a Corvina vagy ms knyvtr maradvnyait mentette-e a csszrvrosba; a trkk ezt is, azt is – gyahogy – biztonsgba helyezend kincstri vagyontrgyknt kezeltk.)
Ideolgia s tudomny
Az eurpai felfogs hajlamos a trkket brdolatlan barbrok tmegnek tekinteni, akiknek lteleme volt mindent elpuszttani, ami nem muszlim alkots. Val igaz, hogy a muszlim kznp szmra az rs nem a gondolatkzls eszkze. Ha „j” az rs, babons elkpzelsekkel felruhzott talizmn, ha „rossz” – mert idegen jelekkel rttk – gyans, veszlyes, kvetkezskpp elpuszttand. A „tudomnyos rdeklds” fogalma nem ltezett – muszlim felfogs szerint a Kornban mindenre megtallhat a vlasz – kvetkezskpp mindenki, aki idegen nyelven jegyzeteket kszt, csakis km lehet. A birodalom vezeti (fleg persze a renegtok) kztt azonban szmos mvelt, kifinomult zls frfi akadt, akik – ha a helyzet gy hozta – nagyvonalak, nagylelkek s emelkedettek is tudtak lenni. Egy egyedi, m beszdes plda: Szulejmn szultn Szkesfehrvr bevtele (1543) utn egy dszes leplet helyezett el Mohcsnl legyztt ellenfele II. Lajos kirly srjn, s utbb is ellenriztette, hogy az nem tnt-e el kzen-kzn.
Trk fordt
Persze az egyszer tisztek s katonk kztt is akadtak olyan „csodabogarak” , akik nem eladhat trgyknt, hanem egy idegen kultra hordozjaknt kutattak knyvek utn az jonnan trk kzre jutott vrakban, vagy csak egyszeren nem hajtottk flre, ha ilyenek akadtak a kezkbe. Pldul Mahmud tolmcs (terdzsmn) sajt elbeszlse szerint 1543-ban a szkesfehrvri kirlyi palota romjai kztt bukkant r arra a magyar krnikra, amelyet utbb trkre ltetett t. (A Mahmud ltal elvgzett munkra az elbb azrt hasznltuk a „fordts” helyett az „tltets” minstst, mert a derk tolmcs nem annyira visszaadta, mint a trk zlsnek megfelelen thangszerelte az eredetit. Vagyis: ott, ahol abban tnyek lltak, a Tarih-i Unguruszban jobbra szvirgokat tallunk, s gy manapsg azt is nehz eldnteni, hogy egy ismert kzpkori krnikval vagy eddig ismeretlen forrssal van-e dolgunk.)
Mahmud maga osztrk szrmazs volt (eredeti neve: Sebold von Pribrach), Bcsbl kerlt II. Lajos udvarba aprdknt, s a mohcsi csatban esett trk fogsgba. Az eltelt tizenht esztend alaposan tformlhatta gondolkodst; minden jel szerint hith muszlim vlt belle. Br a keresztny diplomatk jelentsei gyakorta szlnak rla, semmin jelt sem adta annak, hogy vonzdnk hozzjuk s a keresztny kultrhoz. Ha Mahmud azzal a hts szndkkal vgezte el az tltets fradsgos munkjt, hogy a Padish figyelmt jonnan szerzett tartomnya trtnetnek kivonatval magra vonja, gy helyesen szmtott. Egyre nagyobb befolysra tett szert a szultni szerjban, a klfldi kvetek versengtek kegyeirt. Hossz idn t ugyanis viselte az els tolmcs – a klgyminiszteri mltsggal felr – tisztt, s e minsgben szmos diplomciai misszit vezetett nyugati orszgokba (tbbek kztt szlvrosba, Bcsbe) 1575-ben bekvetkezett hallig.
Mahmuddal ellenttben minden hts szndk nlkli rdeklds vezette a „keresztny knyvek” tanulmnyozshoz a Pcsett, bosnyk eredet csaldban szletett Ibrahim Pecsevit (=Pcsi Ibrahimot), aki – hangsllyal a magyarorszgi esemnyekre – terjedelmes munkban dolgozta fel a Trk Birodalom trtnett Nagy Szulejmn uralkodstl (1520–1566) a 17. sz. negyvenes veiig (Tarih-i Pecevi). Pecsevi letnek jelents rszt Magyarorszgon tlttte. Hol mint a budai defterdri hivatal tisztviselje, hol mint szkesfehrvri bg stb. szolglt; olyan helyeken teht, ahol aki akart, knnyen hreket szerezhetett a kirlyi Magyarorszgon s Erdlyben forg knyvekrl, s nmi szervezs rn hozz is juthatott ezekhez. Egyedlll kora trk trtnetrsban, hogy – ellenttben a hasonl vllalkozsok szerzivel – kitekintse volt a „hitetlen npek” vilgba is. Hasznlta tbbek kztt a magyar Istvnffy Mikls, Heltai Gspr, Tindi Sebestyn s az itliai Paolo Giovio munkit.
A trk vmosok tudomsunk szerint semmifle rdekldst nem tanstottak a hazatr kereskedk szekern vagy hajjn meglapul knyvek irnt. (Nem gy, mint a Habsburg Birodalom lesszem finncai, akik a 18. szzadban a poggysz szthnysval s a knyvek elkobzsval igyekeztek megakadlyozni a felvilgosods tanainak begyrzst.) Mr folyt a „tizentvel hbor” (1593–1606), amikor (1594-ben) jelentette az egyik harmincados a Pozsonyi Kamarnak, hogy a hdoltsgbl trk vsznat visznek ki a kirlyi Magyarorszgra, cserbe knyvecskkrt s postillkrt. A trk hatsgoknak az ellen sem volt kifogsa, hogy a piacokon s vsrokon a nyomdsz-knyvkereskedk is kirakodjanak. Ennek klnsen az 1560/1570-es vek sr szakramentrius–antitrinitrius hitvitinak idejn volt jelentsge, amikor is nmi tlzssal szlva havonta jelentek meg a disputcikrl friss beszmolk vagy azokhoz kapcsold ms kiadvnyok.
Nyelvgyakorls
Visszatrve a trkk keresztny knyvek irnti rdekldsre, ennek nhny alkalomszlte megnyilvnulsrl is szolglhatunk elszrt adalkokkal. Skaricza Mt Szegedi Kis Istvn-letrajzban (Bzel, 1585) az 1562. vnl az albbiakat olvashatjuk: „Ekzben odarkezett [Szolnokra, ahol Szegedi Kist Mahmud bg sanyar fogsgban tartotta] a tiszteletremlt reg Bakonyi Albert is, akivel a bg Ceglden annak sajt hzban lpett ismeretsgre, s meghagyta neki, hogy a nla ltott vilgkrnikt ksedelem nlkl vigye hozz eladsra. Ezt a kegyes frfi [aki ekkortjt a Duna-mellki reformtus egyhzkerlet szuperintendense volt] meg is tette, szrevvn, hogy ez egy olasz eredet trk sztnzsre trtnt, akivel egytt szemllte meg egykor a zsarnok [rtsd: Mahmud bg] a knyv kpeit. A hatalmas knyv vgl is csak hrom forintrt jutott annak tulajdonba.” Hogy az olasz szrmazs renegtnak mirt volt szksge erre a ktetre – pl. azrt-e, hogy ki ne essk a nyelvgyakorlatbl, vagy csupn az illusztrcikban gynyrkdve igyekezett felidzni egykori nmagt –, soha nem fogjuk megtudni.
A mohcsi bget 1640-ben a magyar trtnelem rszletei is rdekelhettk, oly hosszan fordttatta magnak Bonfini krnikjt, pontosabban – mint az albbiakbl kiderl – annak magyar vltozatt: Chronica az magyaroknak dolgairl..., melyet Heltai Gspr megrt a magyar nyelven s ez rendre hozta az Bonfinius Antalnak nagy knyvbl s egyb histris knyvekbl nem kicsin munkval (Kolozsvr, 1575). Laskai Sndor – ez a magyar s trk oldalra egyarnt kmked, gyakran gyans gyletekbe bonyold kiskomri reformtus lelksz – 1640. szeptember 13-n a kvetkezket jelentette grf Batthyny dmnak, a Kanizsval szembeni vgek fkapitnynak: „ismt almentem vala rtekzni, mi karban lgyn az llapat Trkorszg fel; elrkzvn Vid Benedk uramhoz, negyed napra jttem ki Lask vrasbl, de mihelyn odartem, az mohcsi szandzskbg is odarkztt Vid Benedk uram hzhoz 18 lovassal [...]. Jvetelinek oka csak az volt, hogy Benedk uram az magyar Bonfiniust trkl tolmcsoln neki, mivel maga az bg nemign magyar [rtsd: nem tud jl magyarul]. Megrtvn penig, hogy n mind olvasni s trkl is jl tudnk, vasrnap csak prdikcira sem bocstott, sem htfn mellle nem ereszttt.”
*
Hogy a megszllk „hitetlen knyvek” irnti alkalmi rdekldse a birodalom hanyatlsa idejn, magyarorszgi uralmuk vgn sem vltozott, tanstjk azok a ktetek, amelyekbe egykori nmet tulajdonosaik bejegyeztk, hogy azokat Buda visszavtelekor zskmnyoltk.
Tanstvn ezzel, hogy nemcsak a trk, hanem a keresztny hadakban is akadtak olyan katonk, akik egy knyvet is rtkes zskmnynak tekintettek...
http://www.tankonyvtar.hu/historia-1996-08/historia-1996-08-torokok
|