Rajeczky Benjmin
Zenei paleogrfia. rsos emlkeink hangjelzsei
A hangjegyrs clja nyugati rtelemben egy dallamnak az utkor szmra dokumentris ton val biztostsa: histriai tevkenysg. A keleti kultrk hangjelzse ettl lnyegesen klnbzik, mert zenjk 1) orlisan tovbbadott mvszet, melynek titkait, fogsait nem szvesen ruljk el, csak a beavatand tantvnynak (ezrt mg az jabb hangjegyrsra irnyul ksrletek is inkbb a beavatottak szmra szolgl titkos rst clozzk), 2) improvizlt gyakorlat, mely nem tri el a merev fixlst. A nyugati gyakorlatban is van az elad szmra, egyni rtelmezsre fenntartott terlet: ezt a hangjegyrs el is vlasztja a konstans elemektl, melyek minden eladsban lnyegesek: megklnbzteti a szigor rtelemben vett hangjegyeket az eladsi jelektl s utastsoktl. A keleti rsok is jeleznek hangkzket, fogsokat, ritmusokat, dsztseket, de e jelzsek clja csupn a knnyts, a memria biztostsa.
Sajtos hangjegyrsunk lnyegesen sszefgg a nyugati tbbszlam zene kialakulsval, de alapjait abban a keletiekkel rokon, szjhagyomny, egyszlam zenekultrban talljuk meg, melyet a rmai s biznci egyhz az els vezredben minden ms zent kizrlag kpviselt, a msodikban pedig tbbszlamsg mellett is megrztt. A gregorin vagy korlis-nek rgztsre szolgl neuma-rs az keresztnykori kzjelek s a ks antik grammatikusok akcentus- s prozdiajeleinek kombincija. Rokonai Egyiptomtl Indiig fellelhetk. A jeleket nekfajok szerint felosztjuk 1) lekci- vagy ekfonetikus jelekre, 2) a tulajdonkppeni neumkra; az elzk a recitcis formulkat jelzik (a mondat elejn s vgn), az utbbiak a dallamok menett adjk vissza. Alapelemeik az accentus acutus, gravis s circumflexus, a felfel, lefel irnyul s a hullmz mozgs rzkeltetsre. A hang helyt, magassgt viszont nem jelzik. Legrgibb emlkk a bajor Oberaltaichbl szrmazik, a 9. szzad els harmadbl. Elterjedsk valsznleg a karoling korban kialakul franko-rmai liturgival fgg ssze: a gallikn s rmai elemeknek az emlkezetben val sszekeveredst kellett az rsos tmasztkkal megakadlyozni. De tekintetbe vve, hogy ltalban az jfajta hangjegyrs jabb fajta zene fellpst is jelenti, valamilyen nagykiterjeds eladsvltozs tnyre is mutathat az rsvarinsok feltn nagy szma: a 10. szzadra a keleti csoportot kitev rmny, biznci (s az ebbl ksbb kialakul orosz) neuma-rs mellett nyugaton a beneventumi, kzp-itliai, aquitn, szakfrancia, paleofrank, breton, anglonormann, metzi (lotharingiai), szentgalleni (nmet), valamint a hamarosan kiszorul ambrozin (milni) s mozarab vltozatokkal kell szmolnunk.
Ugyancsak mr a 9. szzadban felhangzanak a panaszok a hangmagassg jelzsnek bizonytalansga miatt; megindulnak a prblkozsok a vonalrendszer alkalmazsra is, fknt Franciaorszgban, ahol az aquitn neumars az egyes hangokat mr magassg szerint rendezte. Arezzi Guido a 11. szzad els felben oly sikerrel propaglta a terctvolsg vonalrendszer s a kulcsbetk (f, c, g, a) gondolatt, hogy a 12. szzadban olasz, francia, spanyol s angol terleten mr egysges gyakorlat alakult ki, melyre hamarosan jellemz lett a tbbszlam zenben is alkalmazott ngyzetes punctum s a ngyzetesfej virga. Nmet terleten, ahol a tbbszlamsg csak ers ksssel indult meg, a vonaltalan neumk ("in campo aperto") hasznlata jval tovbb lt (Szentgallenben egsz a 15. szzadig ) - klnben, mint helyi ptls s emlkeztet, a vonalas rs forrsokban is tovbb szerepel, pl. a misszlk passiiban az Ely, Ely etc. szveg fltt.
A 13. szzadtl a neuma-rs nagyobb terletekre egysgesedik (rmhelyek s egynisgek sajtos vonsait nem szmtva). Nyugaton a kvadrtrs, nmet s keleti terleten a szentgalleni s metzi rs mind jobban gtizl vltozata terjed el. A 13. szzadig hasznlt, karvezetnek s elnekeseknek sznt kisformtum kdexek utn a 14. s 15. szzad folyamn meghonosodnak a tbb nekesnek vagy egy karnak kszlt, n. monumentlis rs hatalmas kziratok.
Hazai kzirataink hangjegyrsa a 15. szzadig az egyszlam gregorin keretbe tartozik. Az Eurpa klnbz vidkeirl ide rkez hittrtk klnbz tpus liturgikus knyveket hoztak magukkal; gy mr a 12. szzad vgre a szentgalleni s metzi hangjegyrs klnfle vltozatait tarthatjuk szmon.(Az elsre a kelet-eurpai forrsok kztt elkel helyet elfoglal Codex Albensis - szkesfehrvri antifonle - a 12. szzad els felbl, az utbbira a Pray-kdex a legtartalmasabb forrs). 11-12. szzadi forrsaink j rsze ma klfldi knyvtrakban van (Hahti kdex - Sacramentarium S. Margaretae 1073-1092, Esztergomi benedictionale 1075-1083, Hartwig Agenda pontificalis-a, 1100 eltt, Zgrbban, a Szelepcsnyi-kdex - evangelirium 1100 krl - Nyitrn, egy 12. szzadi lectionrium Gyulafehrvrott, a Codex Albensis Grcban), de a felsoroltak az esztergomi Olh-evangeliriummal egytt mr j sszkpet adnak a hangjelzs kzp-eurpai htterrl.
A 13. szzadi francisknus alaptsok utn hrom notcistlus uralkodik: nluk s az goston remetknl a kvadrtrs, a hagyomnyos terleteken a gt s a metzi. Az els legismertebb pldja a Mtys-graduale (1480-90), a msodik a szepesi graduale s antiphonale (1426 s akrl). A harmadik azrt rdemel klns figyelmet, mert a 12. szzad vgtl lland fejldse sok kziraton, ill. tredken tanulmnyozhat, s minden jel arra mutat, hogy nlunk nll monumentlis vltozata is kialakult. Mint klosterneuburgi tpusnak legszebb forrst tartjuk szmon a pozsonyi vrosi levltr missale notatumt a kln kezelt, de hozztartoz sequentialval (14. szzad eleje). Az esztergomi rtust kvet plosok ezt fejlesztettk a 15. szzadban nagyalak rss (hazai tredkeken kvli reprezentns forrsa a 15. szzadvgi antiphonale a zgrbi Egyetemi knyvtrban); msolsa a plos rendben mg szzadokon keresztl folytatdott, gyszlvn a rend feloszlatsig a 18. szzadban. Ugyancsak a metzi rs ksi, kurzv formjnak vehetjk a valsznleg plos eredet leleszi antiphonale (16. szzad msodik fele) rst, melyet mr a 15. szzadvgi nyomtatott missalk kziratos hangjegyeiben azonosthatunk, majd a protestns gradulisok hossz sorn nyomon kvethetnk, fel a barokk kori nekesknyvekig.
A hrom felsorolt notci-stlust kiegszti a 15. szzad elejtl jelentkez n. rombikus rs, a cseh befolys jele (ismert kpviselje az 1500 krli Ulszl-graduale).
A tbbszlam zene feljegyzse a gregorinhoz kapcsoldott, mert a tbbszlamsg mint annak dsztse vagy kzbeiktatott szakaszokkal val gazdagtsa kezdte plyafutst. A szabadritmus gregorin s a ktttritmus betoldott szakaszok megklnbztetse kvetelte meg az rsos kifejezst. Ezt az els, n. modlis hangjegyrst bizonyos neumacsoportok szablyos ismtldse jellemzi: ezek meghatrozott ritmuskpleteket jelentettek. A tbbszlam szakaszok nllsodsval a 13. szzad kzepre az n. menzurlis hangjegyrs mr hatrozott idrtkviszonyokat tntet fel a hangjegyek klnbz formival. (ezek alapjban egyeznek a ma hasznlatos hangjegyformk rendszervel). A mezurlis zene kezdeti stdiumban (Ars antiqua, 1320-ig) nagyobb rtk hangjegyekkel, utna az Ars nova (a 15. szzad kzepig) osztott, kisebb rtkekkel operlt, a pergamenlapon fekete, kitlttt hangjegyfejeket rajzolva. A renesznsz kezdetn a papiros hasznlata a kitltetlen, res kottafejeket ajnlotta (ez a rgi "fekete notci"-val szemben a mai figurknak megfelel, csak a kis rtkeket feketn hagy "fehr notci").
A modlis korszakban az egyes szlamokat egyms al rtk. Az Ars antiqua a szlamok nllsgnak hangslyozsra elszr egy, majd kt oldalra osztotta el a kt fels s az als szlamot; ez az nllsg nvekedett a 15-16. szzadig, amikor mr az egyes szlamok kln fzetekbe vltak el egymstl (mint a mai kamarazene-szlamok).
Mind a modlis, mind a menzurlis korszakot megelzte, de majdnemhogy tl is lte egy oktv-, kvint- s kvartprhuzamokon, valamint ellenmozgson alapul, improvizlhat tbbszlamsg (valsznleg npzenei szrmazs), mely ppen improvizcis jellege miatt fknt a 13-14. szzadtl kerlt lejegyzsre, gregorin neumkkal, ritmusjelzs nlkl. Liturgikus kziratokban onnan ismerjk fel, hogy ugyanaz a szveg tbbszr szerepel kzvetlenl egyms utn (nha "discantus", "tenor" vagy "medium" felirattal).
1500 eltti hazai tbbszlam repertorunk elenyszen kicsiny, 1940 ta kerlt napvilgra, fknt tredkekben. Fekete notcis, Ars nova ltal rintett motettk a 15. szzad els harmadbl, fehr notcis misettelek s motettk a szzad utols negyedbl (mind a kt csoport a Felvidkrl), vgl felvidki, esztergomi s zgrbi forrsokbl a fent emltett improvizcis gyakorlat maradvnyai.
A 16. szzadi emlkek szma jelents, szmbavtelk mg csak rszben trtnt meg. Legfontosabb a pozsonyi Hansen-kdex s a 19 nyomtatott, 25 kziratos ktetet szmll Brtfai Gyjtemny; ennek anyaga mr a 17. szzadba is tnylik (Zarewutius brtfai orgonista tabulatura-kziratai).
Mr a 15. szzadi hangszeres darabok lejegyzsben tallkozunk egyms al rt szlamokkal; ez a "partitura-rs" elv a 16. szzadtl ltalnoss vlik az n. tabulatura-rsban (s meg is marad mig). Ez nevt a tabula compositoria-tl kapta, melyet a zeneszerz hasznlt a szlamok klnrsa idejn, a hangzatok ttekintse cljbl. 16-17. szzadi ltalnos elterjedse idejn az orgona- s lant-tabulatura-rsok nemzetenknt klnbztek (olasz, francia, nmet s spanyol rendszerek). Nlunk a nmet orgona-tabulatura-rs volt irnyad. Nevezetes ilyen rs forrsaink: a 17. szzad msodik felbl szrmaz Vietrisz-kdex s a Lcsei virginl-knyv (a Felvidkrl), valamint a Stark-fle soproni virginl-knyv. Ezekben a menzurlis rs ritmikai jegyei (vonal, szr, zszl) kombinldnak a betrssal.
A 17. szzadban jelentkezik az n. szmozott basszus (basso continuo) is: itt a basszus fl vagy al rt szmok tjkoztattk a jtkost, hogy milyen akkordokkal ksrje a fels szlamot (szlamokat). Ezzel a praxissal a 18. szzad vgig tallkozunk.
Hazai klnlegessg a 18. szzadvgi reformtus kollgiumi melodiriumok kzpkori reminiszcencikat rz rgies tbbszlamsga: 3-8 szlam sokvonalas rendszeren.
|