



KLVIN JNOS
a keresztyneknek, mindazoknak, akik szeretik az Isten Igjt, kszntst kldi.
Nagyon kvnatos s flttbb szksges dolog a keresztyn vilgban, hogy minden egyes hv - ott, ahol lakik - lland kzssgben ljen az Anyaszentegyhzzal: teht jrjon el egyarnt a vasrnapi meg a htkznapi sszejvetelekre, amelyeknek fladatuk az Isten tisztelete s szolglata. mde ennek kvetkeztben hasznos s clszer, hogy minden hv tudja s rtse azt, ami a templomban szval s cselekedettel vgbemegy, mert csak gy nyerhet belle lelki plst s gymlcsket. Hiszen a mi Urunk, amikor megllaptotta, milyen rendet kell megtartanunk, midn az nevben sszegylekeznk, nem azrt cselekedte ezt, hogy pusztn szrakoztassa az embereket bizonyos ltni- s nznivalkkal. azt akarta, hogy az istentiszteletbl lelki haszna legyen az egsz npnek. Pl apostol is errl tesz bizonysgot, amikor azt rendeli, hogy mindaz, ami a keresztyn gylekezetben trtnik, legyen mindeneknek kzs plsre. IKorinthus 14:26 Mr pedig a szolga nem rendeln ezt, ha az Urnak nem ez lett volna a szndka.
Ez azonban csakis akkor lehetsges, hogyha megfelel tantst nyerve, mindazt meg tudjuk rteni, amit az r a mi lelki okulsunkra rendelt.
Alapjban vve a mi vallsos sszejveteleinken hrom ilyen dolog megtartst rendelte Urunk, s ez a hrom: az Igjnek hirdetse, a nyilvnos s nneplyes imdsg, meg az skramentomainak kiszolgltatsa.
Ami a nyilvnos imdsgot illeti, ez ktfle lehet. Vannak olyan imdsgok, amelyeket csak egyszer lszval mondunk, msokat meg nekelnk. Ez pedig nem valami jabbkori tallmny, hanem, amint a trtnelem bizonytja, meg volt mr az Egyhz trtnetnek legkezdettl iogva. Hiszen mr maga Pl apostol sem pusztn az egyszer lszval imdkozsra buzdt, hanem az neklsre is Efzus 5 :19 ; Kolosse 3:16. s azt csakugyan, tapasztalatbl tudjuk, mekkora ereje s hatalma van az neknek arra, hogy az emberi szveket Istennek mg forrbban, mg szenvedlyesebben buzg segtsglhvsra s dicsretre indtsa s gerjessze fl. Arra magtl rtdn nagyon is gyelni kell, hogy az nekls ne legyen affle knnyedn csapong, hanem legyen benne sly s fensg, amint goston egyhzatya mondja. Vagyis teht nagy klnbsgnek kell lennie az asztali s hzi muzsika meg a zsoltr kztt: amarra vgadnak az emberek, emezt pedig a szent gylekezetben neklik, Istennek s az angyalainak szne eltt.
Helyes tlettel, remljk, mindenki szentnek s tisztnak fogja tallni az neklsnek azt a formjt, amelyet ebben a knyvben bemutatunk. Hiszen az egyszeren alkalmazva van a lelki plsnek arra a cljra, amelyrl mr szlottunk.
Igaz, hogy az nekls llekpt munkja nem szorthat pusztn csak a templom, falai kz. Odahaza is, meg mg knn a mezn is sztn s eszkz lehet szmunkra az nek, hogy dicsrjk Istent, szvnket Hozz emeljk s az erejrl, jsgrl, blcsessgrl s igazsgos voltrl elmlkedve, megvigasztaldjunk. Hogy pedig erre mekkora szksgnk van, azt jformn ki sem lehet beszlni.
Elszr is nem ok nlkl buzdt bennnket oly odaadan a Szent Llek a Szentrs ltal, hogy rvendezznk Istenben s hogy minden egyb rmnknek is ez az rm legyen a valdi clja. Tudja ugyanis a Szent Llek, mekkora bennnk a hajlandsg a hibaval rvendezsre. Termszetnk folyvst arra vonz s csalogat bennnket, hogy minden bolond s bns vgassgnak megkeressk a mdjt. A. mi Urunk viszont mindenkpen el akar bennnket vonni a test s a vilg csbtsaiti s ezrt minden lehetsges utat-mdot megad neknk arra, hogy mi abba a valdig lelki rvendezsbe foglaljuk magunkat, amelyet mineknk annyira ajnl. Mr pedig sok dolog van, ami alkalmas feldteni s gynyrkdtetni az embert, de a zene ezek kztt vagy a legels vagy legalbb az egyik legfbb: nem is gondolhatunk egyebet, mint hogy egyenesen erre a clra ajndkozta az Isten. Azonban ppen ezrt annl gondosabban kell gyelnnk arra, hogy valamikpen vissza ne ljnk vele: be ne szennyezzk csfosan s azt, amit nknk javunkra s dvssgnkre adott Isten, krhozatunkra ne fordtsuk.
Ha semmi egyb okunk nem volna is r, maga ha nekel, tudja is, mit mond. Viszont a megrtsnek jrjon nyomban a szv rzelme is, ez pedig csak gy lehetsges, hogy az neket emlkezetnkbe vssk s ekkpen lelknk szntelenl tudja zengeni azt.
Mindezeknl fogva ezt a knyvet klnskpen ajnlom mindenkinek, aki Isten szerint val szent rmre vgyakozik, olyanra, amellyel egyknt szolglja a sajt dvssgt, meg felebartai javt. De nincs is szksg r, hogy nagyon ajnlgassam: hiszen ez a knyv nmagban hordja becst s dicsrett. Brcsak lenne az emberekben annyi meggondols, hogy elhagynk eddig szoksos nekeiket, amelyek rszint resek s ledrek, rszint ostobk s esetlenek, rszint pedig szennyesek s hitvnyak s ennek kvetkeztben valamennyi rossz s rtalmas - s brcsak ezek helyett megszoknak ezutn ezeknek az isteni s mennyei nekeknek az neklst, egytt a j Dvid kirllyal!
Ami a dallamokat illeti, azrt alkalmaztunk ebben a knyvben ilyen fegyelmezett dallamformkat, mert ezeket tltk legalkalmasabbnak arra, hogy a szent trgyat megfelel sllyal s mltsggal zengjk s hogy - amiknt kifejtettk - a szent gylekezetben is nekelhetk legyenek.
Kelt Genfben, 1543 jnius 10-n.
Johanes Calvinus
JEGYZET. Reformtorunk a fentebb mondottakat elszul irta a genfi egyhz szmra szerkesztett gendsknyvhez, amely egyttal tbb verses zsoltrfordtst is tartalmazott, rszben mr a ma is hasznlt dallamokkal. Ennek a zsoltros gendsknyvnek 1542-ben jelent meg az els, 1545-ben a msodik kiadsa.

A Psaltrium Ungaricum Szenczi Molnr Albert soltrfordtsa 1607-ben Hernbornban jelent meg elszr. Msodzben 1808-ban Hanau-ban, harmadszor 1612-ben Oppenheimban kerlt ki a knyvsajt all.
Msodik kiadsnak a szvegt tekinthetjk vglegesnek's hitelesnek, mert azon a szerz letben tbb j kiads alkalmbl sem vltoztatott. Cmkpnkn az els kiads cmlapja lthat. A zsoltrok szvege a msodik kiadsbl, de a mai magyar helyesrs szablyai szerint van lerva. Minden esetleges hasznlatban lev eltrssel szemben ez a kiads teht Szenczi Molnr Albert zsoltrfordtsnak az a h, pontos, hiteles szvege, amely (a megvltoztatott legjabb magyarorszgi nekesknyvet nem szmtva) ezttal 83-ik kiadsban kerl a reformtus gylekezetek nyilvnossga el.
A zsoltrdallamok kotti pedig hasonl trtneti hsggel, de Klvin 1562-ben megjelent genfi Psaltriumval egybevetve, a ma hasznlatos G-kulcsban vannak lerva.
Dicsretek

A dicsretek kivlasztsnl egyedli irnyelv az volt, hogy a felveend nek evangliumi tartalm kegyes nek, - tovbb Ideolgiai, irodalmi s zenei szempontbl kifogstalan legyen.
Forrsul szolgtlak a Jugoszlviban, Magyarorszgon s Erdlyben jelenleg hasznlatban lev nekes knyvek. A rgiek kzl az 1778 vi debreceni, az 1751 s 1777 vi kolozsvri nekes knyvek, Szenczi Molnr Albert zsoltraihoz kapcsolt fggelk, Marthy Gyrgy 1743-iki nekes knyve, Sznyi Benjmin Szentek hegedje (1762). I.osonczy Istvn neklsben tant mestere (1752), ts Mihly Zengedez mennyei kara s Uj zengedez mennyei kara (1770), Szegedi, Gergely nekes knyve (1569), az Agyagfalvi nekesknyv (1642), a gnczi (1590), lcsei (1675) vradi (1566) nekes knyvek s a debreceni s ppai halotti nekes knyvek. Vgl a legjabbak kzl a dunntli evanglikus nekes knyv s a Hozsnna s Halleluja cimi nekes knyvek.
„A minden Jsgnak, Rendnek, Szpsgnek, Dszessgnek s Illendsgnek Istene szenteljen meg mindnyjunkat s tegyen alkalmatosakk az szent Nevnek llekben s igazsgban val tiszteletre. men". - (Marthi)

nekesknyvnk trtnete s munkatrsai.
nekesknyvnk kiadst az orszgos egyhzi tancs 1933. jnius 7-iki lsben kezdemnyezte s az orszgos kzgyls 1937. november 4-iki lsben hatrozta el.
A dicsret-anyag sszegyjtsben s megrostlsban Dr. Rvsz Imre s goston Sndor pspkk, Gachal Jnos, Dvay Lajos esperesek, nhai Fbin Zoltn, Szab Zoltn, ifj. Keck Zsigmond s Varga Sndor lelkszek, nhai Piger Zoltn s Vitkay Gyula kntorok vettek rszt. Ennek a munknak oroszlnrszt azonban rokhty Bla budapesti lelksz, a jzsefvrosi egyhzkzsg kntora s Dr. Karcsony Sndor egyetemi m. tanr vgeztk. rokhty Bla a rgi magyar s klfldi nek-kltszet risi anyagt felkutatta s annak gyngyeit kivlogatta s gy a zsoltrokat. mint a dicsreteket a rgi hangjegyekrl a mai G kulcsba trta. Dr. Karcsony Sndor a Szenczi Molnr Albert leghitelesebb 1608-iki kiadst a mai magyar (akadmiai) helyesirssl lemsolta.
A dicsret anyag rendezse kzben szksgess vlt egyes nekeknek j magyar fordtsa s tdolgozsa, amit Dr. Rvsz Imrn Vr Margit s Dmtr Ilona vgeztek.
R. Vr Margit a 77-ik dicsretet fordtotta s a 228. 265. 266. 268. 296. dicsreteket dolgozta t.
Dmtr Ilona a 123, 125, 205, 259, 285, 293. dicsreteket fordtotta s a 195. s 276. dicsreteket dolgozta t.
Klvin Jnos elszavt a zsoltrokhoz Dr. Rvsz Imre fordtotta.
A Heidelbergi Kt javtott fordtst Erds Jzsef a theolgia doktora s professzora, egykori svi s pancsev lelksz engedte t.
Az rvacsorai krdsek fltti elmlkedseket nekesknyvnk szmra Dr. Ravasz Lszl pspk rta.
A dsztseket Baranghy Jen festmvsz fnykpek utn rajzolta, a klisk Angerer s Gschl budapesti grafikai mintzetben kszltek.
Az imdsgok szerkesztsben id, Keck Zsigmond s Tth Lajos lelkszek segtettek. Az nekmutatt a Heidelbergi Kthoz ugyank ksztettk.
A korrektrt rokhty Bla, Dr. Karcsony Sndor, Spos Mihly, Bkssy Zoltn, Gutsohn Dniel, Lngh Zoltn s Fehr Julinn vgeztk. A sajthibk kikeressben Nnay Attila Kovcsy Sndor s Csete Istvn lelkszek segtettek.
A nyomdai munkt az Els Magyar Betntd amts-antiqua betivel Dek Sndor nyomdsz, szuboticai egyhztag vgezte s vgl a knyvet FiloyJen knyvkt, szuboticai egyhztag, volt presbiter s egyhzmegyei tancsbir kttte be.

Betrendes mutat, Sajthibk, Tartalomjegyzk, Miatynk..





 |