A cignyzenszek helyzete Magyarorszgon a rendszervlts utn
Helyzetelemzs
ifj. Boros Mtys
Cignyzenszek rgen s ma
A 21. szzadban a cignysgot ltalban klnbz pejoratv sztereotpikkal illetik.” A trsadalom lskdi, tolvajok, bnzk…
Taln a cignysg trtnetben megtlsk mg soha nem volt annyira negatv, mint napjainkban, de helyzetk sem volt mg ennyire kiltstalan, mint most. Ez a megllapts egyarnt rvnyes ltalban a cignysgra, mint egysges etnikumra, de annak egyes rtegeire kln-kln, gy a cignyzenszekre is. A Magyar rtelmez Kzisztr is megfogalmazza a cigny sz pejoratve rtelmezst, miszerint “ravaszul hzelg, kunyorl vagy hazudoz ember”, a cignylet pedig a vndorcignyok hnyt-vetett lett, illetve teljesen ktetlen, rendetlen letmdjt.
Ez a megfogalmazs a tbbsgi trsadalom ltalnos vlemnye a cignyokkal szemben.
A 18. szzad vgn kzel 1600 cignyzenszt emltenek az sszersok. Szz v mlva mr 17 ezer zensz cignyt regisztrlnak Magyarorszgon. A falusi zenszektl kezdve a klfldn is jl ismert cignybandk, mint a cignysg legsikeresebb s leginkbb megbecslt tagjai – kztk Bihari Jnos, Rzsavlgyi Mrk (akit nem is volt cigny Rosentl Mrk), Bunk Feri – bertk a nevket a magyar zenetrtnelembe.
Ott voltak a cignybandk az 1848–49-es forradalom s szabadsgharc katoni kztt, s segtettk a nemzeti ellenlls bren tartst a kiegyezsig. A szzadfordul trsadalmban, pedig a „magyar ntra” srva vigad dzsentrik rvn hatalmas kultusz alakult ki mvszetk krl. A verbunkos elemei megjelentek az eurpai klasszikus zene alkotsaiban is, pl. Liszt Ferenc rapszdii, s Johannes Brahms 21 magyar tncot komponlt. A cignyzenszek eljutottak zenekarukkal Eurpa legtbb orszgba, ahonnan mindig nnepelt zenszknt trtek haza.
Kialakult a cignysg „arisztokrcija”, akik trsadalmi rangjukat, anyagi jltket a 20. szzad msodik felig meg tudtk rizni. 1968-ban mg ht-nyolcezer cignyember foglalkozott hivatsszeren zenlssel. A cignyzenszek a ’80-as vekig a tbbsgi trsadalomba integrldtak, lakshelyzetket, letvitelket tekintve a kzposztlyhoz hasonltanak, ugyanakkor kulturlis sajtossgaikat is megriztk. A tbbsgi trsadalom szoksrendszerbe bepl a cignyzene hallgatsa, a „cignyzens szrakozhelyek” ltogatsa. Napjainkban csupn hromezer cignyzenszt tartanak nylvn. Krvonalazdtak azon csoportok, akik nyertesv, illetve vesztesv vltak az j trsadalmi-gazdasgi berendezkedsnek. A csoportok kztti tjrs s klnsen a felfel juts nehezebb vlt. Ma Budapesten krlbell tz hagyomnyos cignyzenekar mkdik. Ebbl mindssze kett ttag, ami a klasszikus kvetelmnyeknek (minimum 7f prms –terces- brcss- cimbalmos- bgs- csells-klarintos) sem felel meg. A tbbi kt-hromtag, megesik, hogy (egy neves tteremben) egy szl cimbalom jtszik, de legtbbszr hinyos a zenekar. A vendgltsok, ha egyltaln foglalkoztatnak zenszt, azt – a brterhek miatt – legtbbszr feketn teszik.
Az 1950-es vektl folyamatosan szntek meg a cignyzens ttermek. Alakultak azonban n. mvszegyttesek, mint a BM Duna Mvszegyttes Jrka Sndor prms vezetsvel, az llami Npi Egyttes Boross Lajos prms vezetsvel,a Szkes Fvrosi Zenekar Kozk Gbor Jzsef prms vezetsvel, a Magyar Rdi Npzenekara Lakatos Sndor prms vezetsvel,Honvd Mvsz Egyttes Kovcs rpd prms vezetsvel stb. Ezekben a zenekarokba csak olyan muzsikusok kerlhettek be, akik magasabb kpzettsggel, zenei tanulmnyokkal rendelkeztek s ismertk a kottt.
A magasabb szakmai kvetelmnyek megjelense mr nem volt elg ahhoz, hogy a zenekarban tudjk elsajttani a cignyzensz mestersget. Zeneiskolkba rattk be a gyerekeket, s voltak, akik felntt fejjel tanultk meg a kottaolvasst. A kpzs a zeneszakkpzs irnyban folytatdik. A rendszervlts ta a vendg-ltipari egysgek privatizlsa egy teljesen j munka-erpiaci helyzetet eredmnyezett a cignyzenszek szmra. A munkaadi szfrra nehezl nagymrtk kzterhek, adk (pl. ArtisJus) arra knyszerttettk a munkaadkat, hogy elkldjk a zenszeket, mondvn, „nincs r igny”. A csaldfenntart frfiak eddigi letplyja a muzsikus letrl szlt, a befektettet energia, munka, a zenetanuls terletre sszpontosult, amelyet ms terletre tvltani, tvinni nem vagy nehezen lehet. Vannak muzsikusok, akik szakkpzettsg nlkl hangszerjavtssal prblnak sorsukon segteni. A fiatal generci j tja a klasszikus zene tanulsa. A rendszervlts eltt a Zeneakadmin kevesen tanultak. A cignysg rszrl is tapasztalhatunk ettl egyfajta idegenkedst. „Elveszted a romasgod”, „Kitanulod a vredet” – mondtk az regek. Azok az ismert cignymuzsikusok, akik a rajkzenekarban vgeztk zenei tanulmnyaikat (Berki Lszl, Lendvai Cscsi Jzsef, Horvth Zoltn, Gabora Gyula stb.) ltva a kiltstalan helyzetket, a gyermekeiket a klasszikus plya fel orientltk. A tradicionlis cignyzene sajnos ma mr veszlyben van.
A Zeneakadmin meg lehet tanulni hegedlni, de a szakmt, a stlust, a mestersgbeli tudst, csak a cignyzene nagy regjeitl lehet megtanulni a mindennapi munkavgzs muzsikls kzben. Ez a mvszet s az t, amelyet a cignyok tbb szz ve jrnak, veszlybe kerlt. Ezrt kell ma megmenteni s trkteni, mert taln mr holnap ks.
A rendszervlts azonban nemcsak a privatizci, a munkahelyek elvesztse miatt eredmnyezett meglhetsi gondokat. A hatrok megnyitsa, a “kinylt vilg”, a mdia szabadd vlsa s a kzzls formlsban val uralkodv vlsa felgyorstotta a cignyzene npszersg-vesztst. A klfldrl beraml modern zene – amely nem minden esetben rtket kzvett – az egynapos slgerek s sztrok vilga, a kultra pnzkzpontv, zlett vlsa risi csapst jelentett a mfajra. A rdis- s televzis csatornk versenye, a nzettsgi-hallgatottsgi mutatkrt vvott kzdelembe nem fr bele az nemzeti sajtossgunkat jelent magyar nta s cignyzene. A mai kor nemzedke, a tizen- s huszonvesek – hacsak az otthoni krnyezetben nem hallottak a mfajrl, illetve nem ismerkedtek meg vele – nem ismerik sem a ntkat, sem a cignyzent, mivel az a klnbz csatornk az elbbiekben vzolt msorpolitiknak val megfelelsi knyszere miatt nem is ismerhet meg. A kereskedelmi adkon, egyltaln nincs ilyen jelleg msor, a kzszolglati televziban elvtve, a Magyar Rdi pedig a kzelmltban szntette meg . A mdia gyakorlatilag egyedl elrhet ntamsorait a Petfi Rdiban (J ebdhez szl a nta, Ntakvnsgmsor, Szv kldi stb.).
E msorok sugrzst olyan frekvencikon tette lehetv MR6, melyet pl. Pestmegyben vagy az orszghatrain tl a legnagyobb szm hallgatsg, az idsebb generci nem tud meghallgatni, a fiatalsg pedig nem keresi, mert nem is tudja, hogy mit kell keresnie, s hogy egyltaln van ilyen. A mfajt nem divatos, hallgatni “ciki”. Hagyomnyrzsben tanulhatnnk ms orszgoktl, akik idt, pnzt nem sajnlnak nemzeti kultrjuk polsra, npszerstsre, gondoljunk csak a vilgon – s nlunk is – rendkvl nagy sikernek rvend r tncokra, illetve zenre.
A rendszervltozs trsadalmi, gazdasgi hatsai jelentsen rintettk a romk helyzett is.
A jvedelemegyenltlensgek nvekedse a munka-erpiaci helyzet talakulsa a kisebb-nagyobb rendszerekhez val j adaptcis stratgik kidolgozsra ksztettk a lakossgot.
A rendszervlts eredmnyekppen krvonalazdtak azon csoportok, akik nyertesv, vagy vesztesv vlhattak az j trsadalmi gazdasgi berendezkedsnek. A csoportok kztti mobilits s tjrs felfel juts nehezebb volt, mg azok a csoportok, akik az eddigi letsznvonal megtartsrt nagyfok erfesztseket tettek, de nagy valsznsggel „lejjebb” kerlhettek a „trsadalmi csszdn”. Trsadalmi sttuszokrt folytatott kzdelmket egy j piaci szemllet hatotta t melyben nemcsak definilni kellett sajt helyket, hanem a piaci mkds szablyrendszernek megismerst s az ahhoz val igazodst tette egyre srgetbb. A rendszervltozs nemcsak a makro-rendszerekben kvnt meg az j elvrsok beptst szksgszeren hatssal volta a mikr- rendszerek kisebb mkdsi egysgkre; a csald mkdsre is. A nyertess vlshoz az (egyltaln letbemaradshoz) de mg „szinten” maradshoz szksges volt, mind a szimbolikus, mind a kapcsolati tke kamatoztatsa. gy elnysebb helyzetbe azok kerltek azok, akik ezzel rendelkeztek, vagy idben szert tudtak erre tenni. A csald mkdsben nagy szerephez jutottak a tovbbi kiltsok, a bizonytalansgok kikszblse a jelent s jvt illeten.
A roma kzssgek htrnyos helyzetnek forrsa leginkbb a gazdasgi s szocilis jellemziben rejlik.
A munkanlklisg slyosan rintette a cigny csaldfenntartkat, ksbb a nk munkaer-piaci eslyeinek cskkensvel is szmolni kellett (mivel kevs iskolai vgzettsggel rendelkeztek, gy takartnknt tudtak elhelyezkedni, st mamr a csaldban csak rendelkezik lland keresettel). A csaldok helyzetben a jvedelem hiny szmos ms tnyezkben is negatvan fejtette ki hatst. A megvltozott munkaer-piaci helyzetben szmolni kellett azzal, hogy a cignyok foglalkoztatsi eslyei jelentsen romlottak. trtkeldtek az eddigi tudsok, ismeretek, helykbe jabb ismeretek (n Manager-ls), kszsgek lptek. Ez szksgess tette a piackpes szakmk, (s zenei stlusok,) kpzsek beindtst, amely az adott foglalkoztatsi struktrn bell elhelyezkedsi lehetsget jelenthet. A foglalkoztatsi helyzetket neheztette a diszkrimincinak a nylt s rejtett, kzvetlen s kzvetett formja, amely a cignyokat rintette (nem alkalmaztk mg takartnnek, sem mert cigny).
A cignysg problmjnak kezelse tbb szakmaterlet sszehangolt munkjt kvnta meg, eltrbe kerltek azok a kezdemnyezsek, amelyekben oktats, kpzs, foglalkoztats kiegszl a szemlyes s szakszer segtsgnyjtssal, intzmnyi egyttmkdssel, a csaldok, roma kzssgek nagyobb szerepvllalsval (cigny nkormnyzati segtsgek).
A cignysg trtnetisge
A cigny npcsoport krlbell tszz ve l a Krpt-medencben, ezen bell is fknt a mai Magyarorszg s Szlovkia terletn. A cignysgnak az a kre, amelyik az gynevezett krpti cigny nyelvjrst beszlte, illetve beszli elszrtan mg ma is pl. Ngrd, Szabolcs Borsod -megyben, s amely a cignysgon bell a leginkbb asszimilltnak tekintett rteg. Magyarorszgon a trsadalomtudomnyi kutatsokban romugrknt szerepelnek, vagyis magyar cignyknt. A nyelvet nem beszlik, a cignyokra jellemz ltzkdsi, tkezsi sajtsgok sem jellemzik. (gy mond: elgdzssodtak)
Magyarorszgon jelenleg a teljes cigny npessgnek krlbell 70%-t teszik ki a romungrk. ( Kemny Istvn (szerk,1% 0,6%] A tovbbiakban a romungrk egy igen illusztris csoportjval, a muzsikus cignyokkal foglalkozom. A szegkovcsok, patkol kovcsok mellett a muzsikusok a magyar cigny npessg legismertebb, legjobban krlhatrolhat csoportja, mely vszzadok ta szoros kzssgben l a tbbsgi trsadalommal.
Az 1893-as statisztika szerint 16 337 muzsikus cigny lt Magyarorszgon, az erdlyi terleteket nem szmtva. (A Magyarorszgon 1893. janur 31-n vgrehajtott Cignysszers Eredmnyei. Az Orszgos Magyar Kirlyi. Statisztikai Hivatal Budapest, 1895. (Athenaeum T.) facsimile kiads 76. p.) Ez az adat meglehetsen pontatlan, mert a felmrsbl kimaradt a budapesti npessg, s kzismert, hogy a szzad vgn, Budapesten igen nagy szmban tevkenykedtek.
"Hivatalos statisztika szerint Magyarorszgon 1963-ban 9929 cignyzensz volt, ebbl 3 159-en voltak lland (ttermi) alkalmazsban, a tbbi n. kisegt zenszknt egy-egy idnyre (pl. nyron, a Balaton krnykn) helyezkedhetett el, vagy alkalmanknt szerzdtt lakodalomba, blba, lland alkalmazsban lev zenszek helyettestsre. Cignyzenekarbl orszgosan 393-at, ebbl Budapesten 87-et tartott nyilvn a statisztika." (Srosi Blint: Hangszerek a magyar nphagyomnyban. Plants Kiad 138. p.) Szirmai Lszl az OSZK igazgatja tbb nyilatkozatban krlbell tezerre teszi az ttermi cignyzenszek szmt a nyolcvanas vek vgn.
A jelenlegi ltszmot hromezerre becsli. (Cignyzene feketemunkban – Rudas Pter cikke – Npszabadsg 2001. jlius 20. 5. p. "Szirmai Lszl az OSZK igazgat adatai szerint tz vvel ezeltt (akkor sznt meg a zenszek ktelez munkakzvettse) ngy-tezer szrakoztat zensz lehetett, szmuk ma legfeljebb hromezer, de pontos adatot nem tudni, hiszen semmifle bejelentsi ktelezettsg nincs.
A cignyzenszek valamennyien a cignyzensz-csaldok vlsgrl beszltek, ez a vlsg hvja fel elsknt figyelmet a tma fontossgra. Feltnik az is, hogy a romungr cignysg kultrjval, nyelvvel, trtnetvel, letmdjval kapcsolatban eddig szmottev kutats nem ltott napvilgot, az elemzseknl kiemelt fontossg az a szempont, tny, hogy a cigny npessg nem egysges, eltr trtneti, nyelvi hagyomnyai vannak az egyes csoportoknak.
A muzsikus cignysg krben egy olyan sszetart, erteljes kulturlis rtkeket hordoz npessgcsoportrl beszlhetnk, mely rtkek az eddigieknl jval nagyobb nyilvnossgot rdemelnek. Klnskppen a csaldi szocializcis folyamat egyedisge, kidolgozottsga, s az a sajtossga, hogy szorosan sszefondik a muzsikus szakma tovbbhagyomnyozdsval.
Az intim szfra s a szakmaisg ilyen mrtk sszefondsa, amely a preindusztrilisaz (iparosodseltti) korban Eurpa-szertejellemz volt a csaldok mindennapi letre, a modernizci sorn megsznt. A csaldi let s a szakmai kr radiklisan kettvlt, ez alapveten megvltoztatta a gyerekek szocializcijt s a felntt-letet egyarnt. Hogyan segti el ez a sajtos szocializci a cigny kultra tovbblst egy olyan krben, mely nmagt a leginkbb integrltnak tekinti a cignysg tbbi csoportjhoz kpest, s amely ugyanakkor igen ersen ragaszkodik sajt tradciihoz. Az "egyszerre magyarnak lenni s cignynak lenni" problematikja az egyik kzponti krdse az ndefinciknak, s a rendszervlts ta eltelt id azt bizonytja, hogy ez az ndefinci egyre kevsb vihet t a mindennapi let interakciiba.
Cignyzenszek helyzetnek letkrlmnyeirl
A cignyzenszek helyzetnek kezelse nemcsak gazdasgi s trsadalmi megkzeltst ignyel, hanem csaldi, kulturlis sajtossgokkal tarktott folyamat ismerett is.
-A zenetanuls, a zenszlet tbbgenercis trktse, tovbbhagyomnyozdsa jellemz- zenszdinasztik, csaldi zenekarok
- A zenetanuls kisgyermekkorban kezddik, a csald egyik kitntetett terlete a zenetanuls intzmnyvel val kapcsolattarts, egyttmkds (a cignygyermekek vizsgarutinra tesznek szert, az otthoni s intzmnyi hangversenyek vizsgk kapcsn.
-A kpzs a zeneszakkpzs irnyba fokozdik az 1980-as vekig- a professzionalizlds a zene terletre, cignyzene mvelsre sszpontosul (Rajk Zenekar) ma mr nagyon kevesen jelentkeznek ebbe az intzmnybe, mivel a cignyzensz szakma presztzse elhalvnyult.
-A cignycsaldok a „zenszlet” letformt nemcsak a csaldon bell, hanem szorosan zensz kzssgekben gyakoroljk, bartsgok kapcsolatok kiemelt szntere ahol zenlnek, gymond tanulnak egymstl.
-A 80-as vekig a cignyzene tanulsnak mind intzmnyi rendszere, mind hagyomnya, kereslete megjelent, s segtette a megkezdett kulturlis trkt folyamatot
-A csaldban a frfi a csaldfenntart, legtbb zensznek a felesge ltalban hztartsbeli a (80.-as vek vgre a nk knytelenek szembenzni munka-erpiaci eslyeikkel, s vgzettsgktl fggen foglalkoztatsba kerlni.
- A muzsikus felesgek tevkenysge a frfi s a gyerekek pozitvan rtelmezett „kiszolglsn” alapszik (ing, mellny nadrgvasals, a gyermekek iskolai s zeneiskolai tanulmnyainak felgyelete elksrse.)
- a klfldi munkavllalsoknl a nk szerepe fokozdik a csaldf szerept, tltik be.
- A muzsikusok lehetsget kapnak klfldi munkavllalsra, amely anyagilag nagymrtkben segti a tovbbi stabilizldsukat.
A cignyzenszek a 80.-as vekig a tbbsgi trsadalomhoz integrldik, a kzposztly rtkeivel azonosul (mind lakshelyzetben s letvitelben hasonlt a kzposztlyhoz, de sajt kulturlis sajtossgait beptve l).
A kulturlis s kzssgi programok a kisebb- nagyobb zenekarok tallkozsa, s amelyek a napi „zenlsen” kvl cignyblokon, klnbz rendezvnyeken val fellpst jelentett. A rendezvnyeken nagykznsg rtkeli a zenszek teljestmnyt, s a tbbsgi trsadalom szoksrendszerbe pl a cignyzene hallgats, a cignyzens helyek ltogatsa. Manapsg mr Budapesten l egyes zenszeknek csak a 100 tag cignyzenekar jelenthet egyfajta zenlsi lehetsget, s valamelyes kereseti lehetsget.
A rendszervltozs
A rendszer pillanatok alatt romba dnttte azt a sikeresnek indul folyamatot, amelyet a muzsikusok elrhettek.
- A vendglt-ipari egysgek privatizlsa, egy teljesen j munkaer-piaci helyzetet eredmnyez a cignyzenszek szmra.
- A munkanlkli helyzet tbb lethelyzetbeli vltozs elidzst vltja ki.
- Az llami s nkormnyzati brlaksok tmeges kirustsa kritikus laksproblmkat okozott a roma csaldok kztt.
-A szakkpzettsg irnti meg nvekedett igny, az j gazdasgi s trsadalmi jelensgek, valamint az informcis trsadalom kibontakozsa jelentsen megneheztik a krzisbl val kilbalst.
-A csald biztos jvedelemforrstl esik el.
-A csaldfenntart frfi eddigi letplynak a muzsikus letrl szl, a befektettet energia s munka a zenetanuls terletre sszpontosult, amelyet ms terletre tvltani, tpteni nem lehet.
-A tovbbkpzs tkpzs lehetsgvel a cignyzensz nem tud lni, annl is inkbb mert a hagyomnyos szakmk s az ahhoz szksges ismeretek, kszsgek nem llnak rendelkezsre, ezltal nem versenykpesek a munkaerpiacon.(htves kortl tanulja a szakmjt s egy 40-50 ves frfi nehezen tud vltani ill. j szakmt tanulni.)
-A tbbsgi trsadalom ltal kialaktott intzmnyrendszerhez, a piacgazdasg kvetelmnyeihez val alkalmazkods nehzsge a cignyzenszeknl is nagy gtat jelent.
-A cignyzenszek megrekedt integrcija az eddig elrt folyamatot veszlyeztette, amely mr nemcsak gazdasgi dimenzikban fellp vltozst, hanem a kulturlis rtkek, hagyomnyok elhagyst is magukkal vontk.
-Szocilis transzferekbl val meglhetsre knyszerl a cignyzensz csald.
-A feketn alkalmazott zensz elesik a munkajogi vdelemtl, illetve azoktl az elltsoktl melyek munkaviszonyhoz ktttek.
-A cignyzensz csaldok gyermekeit mr teljesen ms plya fel irnytjk, a zenemvszet terletn a klasszikus zene kap nagyobb hangslyt.
-A cignyzenekarok nem tudjk tartani a kzssgi szervezdsket, sem jogilag, sem szervezetileg nem egysgesek, sztbomlanak s ezzel azok a kapcsolatrendszerek is lazulnak, amelyek alapjt biztostottk a sikeres mkdsnek
- j zenemvszeti irnyzatokban val prblkozsok mutatkoznak, melyekben a cignyzenszek bizonytjk, hogy tbb terleten is kpesek megfelelni, de ez sem elg a sikeres „vltshoz”.
A cignyzenszek helyzetnek megoldst tbb krlmny egyre srgetbb teszi. A cignyzene szellemi s kulturlis rtk, amelynek megrzse kiemelten fontos feladatnak kell lennie. Azoknak a kszsgeknek, kpessgeknek, amelyek a cignyzenszek integrcijt vgigksrte (rugalmassg, kompromisszum, mobilits, egyttmkds) ezek a kulcskpessgeknek a tovbbi mkdtetst s hasznostst kell megteremteni a megvltozott helyzetben, mert a cignyzenszek letnek ezt a hagyomnyos rtkt kpviselheti. A kulturlis identits megrzshez, a cignyzenszek tanulmnyainak tovbbfolytatst eddigi teljestmnyk elismerst kell kezdemnyezni. A mr megindult szervezdseket formailag, szervezetileg mkd zenekarokat, ersteni kell, zenemvszeti irnyzatukban melyet vllattak segteni s ersteni. A zenetanuls intzmnyrendszere talakult, jelenleg tbb magn-zeneiskola mkdik melyet a cignycsaldok tbbsge nem kpes finanszrozni. A cignyzenszek kpzsre s foglakoztatsi programjt vals munka-erpiaci ignyekhez, s relis kulturlis s mvszeti keresletre szksges kidolgozni. Tbb olyan kimenetel kpzsi programok letkpesek melyek a foglalkoztat ignyeivel is sszhangban ll. Zenetanodk ltrehozst ahol a cignyzenszek tudsukat-tapasztalataikat tadhatnk a fiatal genercinak. Meg kell teremteni azoknak a cignyzenszeknek az tkpzs lehetsgt, akik nappal „civil” foglalkozst szeretnnek, de este muzsiklni szeretnnek.
Meg kell teremteni azokat az intzmnyeket, intzmnyi koordincit, amely a tovbbkpzs, specializlds, fellps menedzsels lehetst biztostja a cignyzenszeknek.
Segteni kell a zenekarok szervezett alakulst ebben val segtsget, kell adni szakmailag.
A mdiban, sajtban fokozott hangslyt kapjon a cignyzene, mint kulturlis rtk, ezltal tbb generci szmra biztostani a magyar nta ismerett. A kulturlis s mvszeti programokat a kzmveldsi szintre kell emelni, kzmveldsi intzmnyekkel val egyeztetst kell kezdemnyezni melyben az egyttmkds terleteinek feltrkpezse a cl.
A kulturlis s kzssgi programok szervezse fokozott jelentsggel br, mert e rendezvnyeken val aktv rszvtel jelentheti a kzs lmny hatsra a tbbsg s kisebbsg kapcsolatban megjelen eltletek mrsklst, kapcsolatukban a trsadalmi tvolsg cskkentst.
A megjelen nszervezdsekre, kulturlis kezdemnyezsekre, az eddig mr mkd tmogatsi rendszerekre val alapozs a megindult folyamatok erstst teszi szksgess. A megindult mvszeti, kulturlis, hagyomnypol tevkenysgek formai szervezeti kereteinek megadsa biztosthatja a tovbbi mkdst, a szlesebb krben val megismerst, idelis formai keretet tud majd nyjtani a kzssgi hz. A mkd s alakul kzssgeken kvl – a kzssgi hz szolgltatsain bell – nagy hangslyt fektetnk az ignyfelmrsre, s az jabb s jabb kzssgek felkarolsra, menedzselsre.
Budapest, 2010.janur 21. ifj. Boros Mtys Hegedmvsz, Prms, jsgr
|