Kiss Endre Jzsef :
REFORMCI S KNYVKULTRA A XVI. SZZADI MAGYARORSZGON
A Reformci szzada Magyarorszgon az egyetemes emelkeds kora, ahogy egyik irodalomtrtnsznk jellte meg mveldstrtnetnk ezen prosperl szakaszt.[1]
Dolgozatunkban azt ksrjk figyelemmel, hogy vallsi reform, egyhzi s trsadalmi megjuls, mikppen hat egymsra s az adott mveldstrtneti keretben mkd reformtori modell milyen szerepet kap a hazai knyvkultra megteremtsben?
Vizsgldsunk sorn – a jelen szerny terjedelmi felttelek ellenre – a folyamat egszt prbljuk szem eltt tartani, ami a Reformcival kibontakozik a XVI. szzadi Magyarorszgon.
A trtnelmi megkzelts taln minden msfajtnl jobban rzkelteti ennek az idszaknak az ellentmondsossgt, amely felleli a Mohcs utni hbors s hdoltsgi vesztesgeket ppgy, mint azokat a gazdasgi, kulturlis eredmnyeket, melyeket – eurpai szinten – fel tud mutatni az Erdlyre, trk hdoltsgra, kirlyi magyar terletre s Habsburg befolysi vezetre darabolt orszg. A trtnelmi helyzet lland sszetevit a geopolitikai felttelek szerint alakul, katonai szvetsgekben folytatott hbork, a nyugati anyagi s katonai fggsg, politikai megosztottsg, prtharcok, parasztfelkelsek jelentik. A megoldsra vr feladat kt vszzadon t ugyanaz marad: - az egyik idegen hatalom jelenltnek a msik idegen hatalom befolysval trtn kikszblse s az orszg egysgnek a megteremtse.
A problma hatalmi-katonai megoldsai, ill. ksrletei rendre kudarcra tltettek, mikzben a npessg jelents, munkabr, kzletben szmottev rtege vrzett el, vagy hagyta el a szlfldjt. Trsadalmilag sajtos migrci figyelhet meg: ramls tmeges mretekben az orszg biztonsgosabb tartomnyai fel. A trsadalom vezet rtegbl sokan klorszgban lnek birtokaik jvedelmbl. De disszidlnak az egyhzi s hivatali funkcikat betltk, katonnak llnak a fldjket vesztettek. Ugyanakkor jrszt a helyn marad a trsadalom igen szles – alsbb – rtegeinek tbbsge, vllalva a r vr megprbltatsokat.
A nemessg s a parasztsg az el-reformtori s reformtori eszmk hatsra ntudatra bredve fogalmazza meg reform-ignyt a trtnelmi szksg szlte clok s a fggetlen kirlysg, nemesi kztrsasg, stb. – akkor rvnyes eszmnyeinek megfelelen. A magyar nemessg azonban meggyenglve, klfldi segtsg nlkl mr nem volt kpes rr lenni az akut trsadalmi vlsgon.
Gazdasgilag szintn dnt tnyez a hbors katasztrfa, valamint az, hogy egy-egy orszgrsz esetenknt egyszerre kt hadsereget tart el, vagy kt-hromfel fizet adt. [2] ppen ezek miatt figyelemre mlt az, hogy a magyar jobbgy – amennyire ez pontosan nyomon kvethet – eurpai sznvonalon l. Ksznhet ez taln annak, hogy - br a trk a keleti kereskedelmi tvonalakat elzrta - a Nyugat-Eurpa orszgaival kialakult j gazdasgi kapcsolatok reztetik hatsukat. Pl. nmetalfldi iparcikkek, banki hitelek, bnyabrletek kedvez fogadtatsra tallnak Magyarorszgon, ugyanakkor j piaca van a magyar agrrtermkeknek nyugaton, s ez – klnsen az agrrkonjunktra idejn, a gabona-, bor-, s marharak emelkedsekor – nem mellkes tnyezje annak a viszonylagos gazdasgi stabilitsnak, ami a trtnelmi s termszeti csapsok ellenre, mgis kialakulhat.
Mveldstrtneti kzhely annak ismtlse, hogy a humanizmus a tudomny vilgban hoz dnt vltozst. Ekkor alkot Macchiavelli, Erasmus. A renesznsz a mvszet kzpkori ktelmei all szabadt fel, s ezt a fordulatot pl. Michelangelo, Raffaello, Giorgone, Tiziano, Coreggio, Holbein, Cranach neveivel jelezhetjk. A Reformci a valls terletn tesz hatalmas lpst. Luther Mrtonnak az egyhz megjtst kvetel 95 pontjt szoktk kiindulsnak tekinteni 1517. oktber 31-tl. A Reformci radiklisabb – helvt irnyt kvet – kpviseli, Zwingli Ulrich az 1520-as, Klvin Jnos az 1530as vekben lp fel. Jelents tnyeznek tekintjk a nemzeti nyelv bibliafordtsok megjelenst, mr a szzad els felben.
A vallsi megkzeltsnl felhvjuk a figyelmet arra, hogy a magyarorszgi Reformci kibontakozsa egy hossz folyamat rsze. El-reformtori mozgalmak ksztik alaposan el, s nem pusztn nyugati hatsra, hanem a nyugat-eurpaival egyidejleg bontakozik ki. Ezt a tnyt illusztrlja az, hogy az 1510-es vekben „eretnek irodalmat” getnek, nha a terjesztikkel egytt Magyarorszgon. [3] Az 1520-as vekben mr orszggylsi trvnycikk rgzti a lutheranizmus ldzst, [4] s az 1530-as vekben pedig figyelemmel ksrhet a demokratikus egyhzalkotmnynak megfelel egyhzszervezet kiplse, lelkszkpz akadmik fellltsa, melyek mutatjk a hazai Reformci nyugatival egyidej talpra llst.
A kardinlis krds ktsgkvl az egyhz krdse ebben az idben. Ne feledjk, hogy a tiszte szerint az egyhz ekkor nem csupn a trsadalom l lelkiismerete, hanem annak elsdleges modelllja is. A kritikus trtnelmi helyzet s a tbboldal vlsg flerstette azt az egyhzkritikt, ami szles nprtegek krben terjedt mr az el-reformtori mozgalmak nyomn s felgyorstotta a kzpkori rmai katolikus egyhzi intzmnyrendszer sszeomlst. A despotikus hatalmi intzmny, melynek „szent gye” jobbra zlett degradldott a gyakorlatban, nem volt kpes vlaszolni a kor kihvsaira. A klrus nagy rsze elmeneklt a trk ell az orszgbl. Pl. a Dzsa Gyrgy meggetsnl, a parasztlzadsok vrbefojtsnl segdkez, az azokat szentest rmai katolikus egyhz nem szmthatott ksbb azokra a paraszttmegekre, melyek forradalmi ideolgijukat egybknt is az elreformtori, reformtori eszmevilgbl mertettk, s amely eszmk nlkl elkpzelhetetlenek a megmozdulsaik.
A rmai katolikus egyhz bels meghasonlottsga ugyancsak a Reformcit erstette. A nem disszidl lelki-szellemi elit jelents rsze tllt a Reformci oldalra, s nem egy a vezet rmai katolikus papok, szerzetesek kzl az „j hit” kimagasl harcosa lett.
A teljes kphez hozztartozik az, hogy a trk hdts jelenltvel szntelenl szmolni kellett ebben az idben s az iszlm szmra a protestns-puritn vallsgyakorls inkbb elfogadhatnak mutatkozott - gy vallsilag mint politikailag - a rmai katolikus liturginl. Mindezek hozzjrultak ahhoz, hogy az egyhzi megjulst s az ezzel egytt jr, trsadalmi vltozsokat kvetel emancipcis trekvseket egy id utn mr nem lehetett hatalmi szval elhallgattatni.
A Reformci – evangliumhirdetsvel egy llegzetre – vlaszt knlt a flmerl sorskrdsekre, hathats vigasztalst nyjtott a kivrzett nemzetnek, remnysget adott a remnyteleneknek. A gyors elterjedsnek a Krpt-medencben, s annak, hogy a lakossg 80-90 %-a valamely protestns irnyzathoz csatlakozott, nagy szerepe lehetett annak, hogy a npessg sorskrdseire szinte magyarzat s vita nlkl adott feleletet, mint amit a Reformci fogalmazott s hirdetett meg.
Fontos volt az a tapasztals, mely a keresztynsg lnyegt hozta kzel s ismertette meg npnkkel, mind a nemzeti nyelv liturgival s prdiklssal, mind pedig a np nyelvn magyarzott, nemzeti kzssgre szabott hitvallssal. Fontos volt a kardinlis krdsekre adott biblikus vlasz, mely a vlasztott np trtnetnek a tanulsgaibl mertve gondolta vgig a magyarsg sorst s az gy lelt prhuzamok elsegtettk a nemzeti identits s kldets tudatostst. Ez a kldets tudatosan vllalta azt, hogy a magyarsg nemcsak nmagrt vrzik a ltrt vvott hboriban, hanem a keresztyn Eurpa vdelmrt s a helytllsa a keresztyn nemzetek kztt megtallt s megbecslt helynek, elfogadott feladatnak a bizonysga.
Mindezt legtmrebben s legszebben a korabeli vallsos lra fogalmazza meg:
„Kirlyi Nemzet vagy, noha te kicsiny vagy,
Az Atya Istennl, bizony te kedves vagy;
szent Fia ltal mr te is fia vagy,
Minden dicssgben, higgyed, hogy rszes vagy.”
…………………………………………………
(Szkrosi Horvth Andrs 1549 eltt.) [5]
„h n des hazm, te j Magyarorszg,
Ki keresztynsgnek viseled paizst;
Viselsz pogny vrrel festett, les szablyt,
Vitzl oskola ! Immr Isten hozzd!”
…………………………………………….
(Balassi Blint) [6]
A Reformci a rszekre szaktott orszg etnikai egysgt – a hatrok ellenre – megvalstani. Ez a megllapts nem csupn a magyarsgra rvnyes, mely kimutathatan els sorban a helvt s antitrinitrius irnyzatok mgtt tmrlt, hanem a szszokat, szlovkokat is btortotta a nemzett fejlds els lpseinek a megttelre. A hatrok feletti egysget megpecstelte a kzs hit, a kipl egyhzszervezet s alkotmny, intzmnyrendszer s hitvall irodalom, melyek egyttal alkalmass tettk a nemzeti kultra rzsre s mvelsre.
A Reformci segtette npnket eljutni arra a hittapasztalatra, mely szles tmegek eltt tette vilgoss azt, hogy mg az elgtelen trtnelmi felttelek ellenre is van megtart er, ami a magyarsgot tmentheti a trtnelmi kataklizmkon, s vannak olyan eszmk, melyek nemcsak megengedik egy jobb jv elkpzelst, de programot is adnak hozz. Nem vletlen az, hogy a reformtus magyarok himnusza mig az a 90. zsoltr, mely kezd soraiban – Szenci Molnr Albert fordtsban – kifejezst ad ennek a hittapasztalatnak:
„Tebenned bztunk eleitl fogva,
Uram, tged tartottunk hajlkunknak…” [7]
Trgyszerbben folytatva a vizsgldst, ha egyms mell tesszk a kt – tmnkat rint – vlekedst: - a Reformci teremtette meg a magyarorszgi nyomdszatot – a XVI. szzad dnt fordulatt nem a Reformci, mg csak nem is a humanizmus, hanem a knyvnyomtats meghonosodsa hozta el [8] – megllapthatjuk azt, hogy mind a kettben sok igazsg van, melyek nem felttlenl zrjk ki egymst.
Ltnunk kell azt, hogy a Reformci vilga – mersz jtsai, szabad gondolkodsa, egyhz- s vallskritikja ellenre – egyltaln nem szekularizlt vilg, hanem az let minden terlett mlyen thatja a vallsossg. Vallsos indttatst fedezhetnk fel a trsadalmi cselekvs minden mozzanata mgtt. Mivel gyakorlatilag a valls biztostotta s az egyhz kzvettette s hitelestette az sszes kulturlis trekvst, kvetkezskppen azok mind vallsos kifejezst nyerhettek. Amikor teht ltszlag „steril” teolgiai vitk folynak orszgos s eurpai mretekben – rvacsoratanrl, szentsgekrl, egyetemes papsgrl, stb. – itt akkor sem egyszeren belterjes egyhzi filozofls trtnik s nem pusztn elvont tanrendszerek csapnak ssze. Ezt abbl ltjuk, hogy egy-egy hitvita eldntse utn nem pusztn dogmatikai kvetkeztetseket vonnak le, hanem fejek hullnak, mglyk gyulladnak, st, hadseregek indulnak meg: - teht adott esetben, adott terleten a trsadalmi berendezkeds formit hatrozhatja meg a hitvita kimenetele, a gyzedelmes tbbsg llsfoglalsa. A konzervativizmus eben az sszefggsben olyan feudlis egyhzi s trsadalmi kplet rzst jelenti, amit tlhaladott s megtlt a trtnelem. Ugyangy, a Reformcihoz csatlakozni, egyszerre jelent igen-t mondst az egyhzi megjulsra, de jelenti a dntst a trsadalmi megjuls, a halads mellett, vlasztst az akkor legkorszerbb kibontakozsi folyamatnak.
Mindezek utn leszgezhetjk: - ha a Reformci folyamatt csak a vallsra s egyhzi letre szktve vizsgljuk, akkor tagadjuk azokat a kulturlis trekvseket, melyek ebben a korszakban vallsos kntsben, a reformtori ideolgia rszeknt jelentkeztek; - ha a Reformcit pusztn a gazdasgi, trsadalmi, technikai felttelek fggvnyeknt rtelmezzk s csakis ilyen vonatkozsait hangslyozzuk, akkor elhelyezhetetlenn vlik a kulturlis szfra trkpn s nemcsak a gykereitl vgjuk el, hanem tagadjuk azt a lelki-szellemi-erklcsi rksgt, ami a magyar mveldstrtnetnek mig egyedlll rtke.
A Reformci rszben szellemi rkse, rszben partnere a humanizmusnak. A humanizmustl rkli az akkor legjelentsebb kommunikcis eszkzt, a nyomdt, a knyvnyomtats kzmipari sznvonalt. Komoly indtst s mdszertant nyer tle a Reformci a Biblia eredeti szvegeinek fordtshoz s magyarzshoz. Tudomnyos ignyt, folyamatos szellemi inspircit, nemzetkzi kulturlis s kereskedelmi kapcsolatokat is rkl, hiszen a humanizmus ell jr a fordts, nyelvmvels, krnikars, tudomnyos s npies irodalom publiklsban. A humanista s a reformtori szemllet szerencss tallkozsa esetn megtermkenytette egymst, nagyszer mveket hozott ltre. A legtbb jeles reformtor humanista iskolbl kerlt ki. Mindezek mellett alapvet klnbsget lehet tenni a ktfle mentalits kztt.
A humanista tuds az emberi szellem mvelsnek az elktelezettje: a kor kihvsaira szellemi teljestmnyekkel vlaszol. Ahhoz, hogy ebben a minsgben egyltaln ltezhessen, legalbb nyugodt, bkessges krlmnyek, kulturlis eszkztr szksges. Ez is egyik oka annak, hogy a humanista jl megfontolt, jzan, emberi tlettel idegenkedik a radiklis vltozsoktl. Magyarorszgon pl. a mostoha krlmnyek szinte kizrjk az ltalban bkessges papi hivatalokban tevkenyked humanistk mkdst. Az szemkkel nzve irracionlis a XVI szzadi Magyarorszgon iskolzsrl, nyomdszatrl, npmvelsrl nyelvmvel irodalom teremtsrl lmodni, mveldstrtneti „aranykort” megrni, hiszen ennek tnylegesen hinyoznak a felttelei.
Ahol azonban a humanistnak mr nincs lettere, ott sznre lphet a reformtor, aki a hit btorsgval lt neki a maga teljessgben vllalt feladatnak, s megprblja a lehetetlent.
Nem menekl a nehzsgek ell, hanem a nehezebbet vlasztva, sorskzssgben marad a hazai lakossggal, a trk hdoltsg terletein is. Ez a hsges helytlls nem egyszer vezet mglyra, brtnbe, mrtromsghoz, de ez a hsiessg rsze a reformtorok keresztynsgnek. A magyar reformtor – az adott helyzettl fggen – egyszerre gylekezetalapt s szervez, lelkipsztor, vndorprdiktor, tuds s misszionrius, nekszerz s tant, apologeta s fordt, lelkigondoz udvari pap s tancsnok, nyomdsz s szpr – pillanatnyi szksg, avagy Isten akarata szerint. Mgis, k az elsdleges eszkzei annak, hogy kibontakozik a Reformci, minden kulturlis kvetkezmnyvel, noha az „gy” szolglatt nem ktttk szemlykhz, nem krtek munkjukrt vilgi elismerst, s ltalban nvtelenek kvntak maradni az utkor eltt ( - megneheztve ezzel a mveldstrtnet ksbbi kutatinak a munkjt.)
Jellegzetesebb alakjai kzl megemltjk a „magyar Luthernek” cmzett Dvai Br Mtyst, a btor s kvetkezetes kezdemnyezt, a „magyar Klvinnak” nevezett Mliusz Juhsz Ptert, a hazai „institci” bajnokt, Sztrai Mihlyt, akinek orszgrszek reformlsa fzdik a nevhez, s aki misszijhoz zenszi s drmari talentumait egyarnt flhasznlta, a tuds szellemris Szegedi Kis Istvnt, akinek itthoni, mindennapos hnyattatsai kzt rt mvei klfldn tbb kiadst rnek meg, Huszr Glt, aki a vndornyomdsz-prdiktor jellegzetes alakjt testesti meg. Szmukra a reformtori kldets nem egyszeren szellemi produkci, nem pusztn mecenatra, kulturlis program krdse, hanem let s hall, dvssg s krhozat. Szegedi Kis Istvn arra a krdsre, hogy a ppa a maga ngy rvvel: - tzzel, vassal, kikzstssel s mreggel vajon legyzi-e a Reformci hveit? – gy felel:
„Nem! Ez az emberfajta a lngokban megjul, mint a fnix madr. A vres ldzs nem csggeszti el mert a gyakori kereszthordozsban megszokta, hogy egyedl Krisztus vrben dicsl meg, sajt vrt azonban, a Isten is gy akarja.. .gymlcszen elveti magtl.” [9]
„A humanistktl ekkora odasznst nem lehetett kvetelni” – teszi hozz az egyhztrtnsz. [10] sszegezve: a Reformcit tekintsk annak, ami: lnyege szerint Isten Orszgnak perspektviban egyhzat megjt vallsi folyamat, melynek radskppen, msodlagosan szlethetnek jelents kulturlis, trsadalmi, gazdasgi eredmnyei. Az egyik ilyen mellktermke a hozz szervesen kapcsold mveldstrtneti fejlds s azon bell a knyvkultra.
A reformtorok eszminek a tovbbtsra a legkzvetlenebb eszkz a templomi szszk volt, amely kr a legnagyobb gyakorisggal s rendszeressggel gyltek egybe a helyi kzssgek. Jelentsgt alhzza az akkori – jrszt rstudatlan tmegek jelenleginl sokkal jobb memorizlsi kpessge s a kimondott sz hatkonysga egy telekommunikcis eszkzk nlkli vilgban.
Ide kapcsoldik a biblis mveltsg meghonosodsa, mely – gy tnik – nem llt arnyban a bibliaszvegek s magyarzatok rsos elterjedsvel s nem volt a Biblia birtoklsnak felttelhez ktve. Alapja a nyilvnos kzssgi istentisztelet s igehirdets lehetett, s emellett a katekzis, bibliaiskola, mely tmival mindentt foglalkoztatva a kzvlemnyt, ton-tflen katedrt s szszket tallt magnak, ha nem is mindig az iskolban, vagy a templomban.
A 20:1 –arnyban a protestns felekezetek szolglatban ll nyomdk mindegyike foglalkozott bibliai szvegek kiadsnak gondolatval, mg ha ez – technikai korltok hjn – nem is mindegyiknek sikerlt. A Reformci olvaskznsget teremtett, s az intenzv rdeklds miatt ratlan trvnny vlt, hogy a tudst mindenkinek tovbb kell adnia, brmilyen szinten. Egyetlen rstud rvn egy egsz telepls ismerhetett meg ilyen mdon rpiratokat, kommentrokat, katekizmusokat.
A Reformci nyelve a nemzeti nyelv. Br a tudomny inkbb a latin, a legidszerbb mondanivalt a np nyelvn kellett elmondani s magyarzni. Nagy erprbja, s egyszersmind gazdagodsa ez a feladat a nyelvnknek. A bibliai knyvek nmagukban kpviselik az irodalmi mfajok egsz trhzt, mely bepl anyanyelvi kultrnkba. Krolyi Gspr – Nmeth Lszl kifejezsvel szlva – „hv s dadog” fordtsa bizonnyal hagy kvnni valt maga utn, de tt erben s hatkonysgban nem szenved hinyt. [11]
A Reformci szzadban a templomok mellett elszaporod iskolk rendszere az egsz protestns vilgban magtl rtetd. A hazai partikulris iskolarendszer sajtos, egyedi kpzdmnye a magyar mveldstrtnetnek. A ksbbi regionlis kollgiumi kzpontok – Debrecen, Nagyenyed, Srospatak, Ppa – mellett mg vagy msflszz jelents reformtus iskola mkdik, mint „az egyhz vetemnyeskertje.” Ennek a kiplt rendszernek a rugalmassga megengedi, hogy flrees kis falvakban is magas szint ismereteket kzvettsen s elssorban a lelkszkpzst szem eltt tartva, vllalja a „szegnyek iskoljnak” nevezett ingyenes oktats bevezetsvel a korabeli tehetsggondozs szolglatt.
A protestns iskola ltalnoss tette a peregrinci intzmnyt. A klfldi egyetemjrs nemcsak a szakmai sznvonal miatt volt jelents, hanem a magyar dikok egyrszt magukkal vihettk a hazai mvelds eredmnyeit, msrszt a megszerzett ismeretek mellett kzvetti lettek a nyugat-eurpai kulturlis modelleknek.
Az „j hit” nyomn szervezd egyhz a bels felptsben h maradt ahhoz a dntshez, mellyel a leghaladbb trsadalmi fejlds tjt vlasztotta, azt, ami Nyugat-Eurpban a polgri demokratikus kibontakozshoz vezetett. Igaz, hogy a XVI. szzadban nincs mg meg az az egyhzi struktra, amit ksbb presbiter-zsinatinak neveznek, de az alapjait lefektetik annak a testleti kormnyzsnak, mely a szervezet minden szintjn kzssgi irnytst biztost s mind az egyhz, mind a trsadalom tjt a demokrcia irnyban egyengeti, mg szzadokkal ksbbi, antidemokratikus korszakokban is.
A korszak legkzzelfoghatbb dokumentumai a nyomtatvnyok, melyeknek 94,3 %-a a Reformci mhelyeibl kerl ki. A mveldstrtnetnk a Reformcinak ksznheti pl. az els : - magyar nyelv nyomtatvnyt, hazai magyar knyvet, teljes magyar Biblit, egyetemes trtnelmet, magyar trtnelmet, sndarabot, fvszknyvet, teolgiai tanulmnyt, pedaggiai mvet, magyar nyelvtant, szmtant s sztrat. [12] Mint ahogy a klnbz tudomnyterleteken, az els hazai termszettudomnyos mvek szerzinek tbbsgt a reformtus s evanglikus lelkipsztorok kztt kell keresni. [13]
Ha abbl a klasszikusknt emlegetett egyhztrtneti tzisbl indulunk ki, hogy a Reformci adta a npnk kezbe a Magyar Biblit, nem kerlhetjk meg az ezzel kapcsolatos ktelyeket. Joggal merlhet fel egy sor krds: - lehetett-e Biblija a kznsges halandnak akkor, amikor az els teljes fordts csupn a szzad vgn lt napvilgot? Megvolt-e a Biblia terjesztshez szksges anyagi s technikai fedezet? Lehetett-e r olvasi igny akkor, amikor mg a lakossg krben az rsbelisg szintje igen alacsony ? Ha mgis hozzjuthatott az tlag-olvas, megfizethet volt-e a szmra, amikor egy-egy knyv rtke egy kisebbnagyobb vagyont jelentett? [14]
A ktelyeket ersti a knyvnyomtats korszer felttelrendszere, ami arra mutat, hogy viszonylagos volt egy-egy nyomda mkdkpessge s nagyon kiszolgltatott sorsa volt a nyomdsznak. A nyomda mkdshez nlunk szksges volt az ideolgiai tmogats, vagyis az azonos felekezeten lv kegyurasg tmogatsa. Ez rendszerint anyagi prtfogst jelentett, a nyomda s munksai kltsgeinek a biztostst. Szksges volt a politikai vdelem: - adott esetben katonai ervel kellett megvdeni a nyomdt, a trk, vagy a csszr, vagy a msik felekezet ellenben. A nyomda a mecnsnak az ignyei szerint, konkrt megrendels nyomn dolgozhatott, magyarul tud nyomdsszal s segdeivel. Hazai paprgyr s betmetsz mhely hinyban klfldrl kellet drga nyersanyagot beszerezni. S ha mindez sikerlt, kritikus krds volt a ksz termkkel megjelenni a piacon. A magas ellltsi kltsgek mellett a vsrl rteg nem rendelkezett azzal az anyagi ervel, amely nyeresgess tette volna a vllalkozst. Elfogadhat rat kellett kialaktani teht, ami nem akadlyozta a knyv hozzfrhetsgt.
Krds, hogy a gyakorlatban mennyi teljesedett ezekbl a felttelekbl? A Magyarorszgon indul nyomdk esetben, egyiknl sincs meg minden adottsg, mgis mkdnek. De a npnk kezbe adhatta-e ilyen krlmnyek kztt a Szentrst a Reformci?
Vlaszkppen hadd utaljunk arra a korbbi megjegyzsre, miszerint a biblis mveltsg ne felttlenl kapcsoldott a Biblia kzvetlen olvasshoz, tulajdonlshoz. Hanem gy lett volna, nem lehetne rstudatlan (!) nemes ember vallomsban bibliai idzetek tucatjt megtallni. [15] Azt is megllapthatjuk, hogy korszakunkban a vallsos trgy kiadvnyok dnt szmbeli flnyben vannak minden ms tmj m eltt. A XVI. szzadban Magyarorszgon kiadott munkk mfaji megoszlsa: [16]
Kifejezetten teolgiai: 429
Teolgia segdtudomnyai: 173
Vallsos szpirodalom: 204
Naptr: 73
Elmondhatjuk, hogy valamennyi kiemelked reformtori szemlyisg fordtotta a Biblit, vagy legalbbis tervbe vette. Igaz, hogy a teljes Biblia csupn a szzad vgn jelenik meg, viszont folyamatosan ltnak napvilgot bibliai knyvek az 1530-as vektl: [17]
1533. – Pl apostol levelei (Komjthy Benedek)
1536. – Az evangliumok. (Pesti Mizsr Gbor)
1541. – jszvetsg (Sylvester Jnos)
1548. – Zsoltrok (Benczdi Szkely Istvn)
1551. – Mzes 5 knyve (Heltai Gspr)
1552. – Salamoni knyvek - Jzus Sirk knyve (Heltai Gspr)
1560. – Zsoltrok (Heltai Gspr)
1561. – Jnos evangliuma (Mliusz Juhsz Pter)
1561. – jszvetsg (Heltai Gspr)
1562. – jszvetsg (Heltai Gspr) 2. kiads.
1563. - zsais knyve – Rmai levl (Mliusz Juhsz Pter)
1565. – Smuel, Kirlyok s Krnika I-II., Jb knyve (Mliusz Juhsz Pter)
1565. – Jzsu, Brk, Ruth, Smuel, Kirlyok (Heltai Gspr)
1567. – jszvetsg (Mliusz Juhsz Pter)
1568. – Jelensek (Mliusz Juhsz Pter)
1574. – jszvetsg (Sylvester Jnos) 2. kiads
1586. – jszvetsg (Flegyhzi Tams)
A bibliai knyvek rtkestse br nem knny, mgis tudunk arrl, hogy egy-egy pldnya napok alatt gazdra tall a nyomdtl tvoli telepls vsrban. A komoly anyagi ldozatot kvn, jelents bibliakiadsok vsrli kztt iparosokat, gazdlkodkat is tallunk. gy tnik, hogy – ha drga is volt a knyv, mgsem volt elrhetetlen az ra miatt. A hinya inkbb a mindenkor kevsnek bizonyul pldnyszm rovsra rhat.
Az egyik elemzs szerint a XVI. szzadban a teljes Biblihoz hozz lehetett jutni egy hzott barom, vagy 100-120 tyk rrt, amikor Heltai jszvetsge – az 1570-es vekben – ktve 1 Ft 20 dnrba kerlt, fzve pedig 1 Ft alatt volt az ra. [18]
Valsznsthetjk, hogy a XVI. szzadi magyar embernek a knyv fogalmt els sorban a Biblia jelentette. A knyv kultrjt megelzte „a” Knyv kultusza.
A Magyar Biblia trtnete nmikppen a magyar knyv trtnete. Elzmnyeirl annyit, hogy 1271-bl a Margit-legenda tudstsa szerint a kirly lenynak magyarul olvassk fel a passi trtnett. 1354-bl egy itliai dominiknus, Jacopo Passavanti utal mr meglv magyar biblirszletre.1473-1475 taln a plosok elveszett fordtsnak szletsi vei.
A kziratok kort azonban olyan markns dokumentumok kpviselik, int a Huszita Biblia (1416), vagy a Jordnszky Kdex (1516/1519) szvegei.
Az els teljes fennmaradt bibliaszveg 1590-ben kszlt. Kinyomtatsi helyrl Vizsolyi Biblinak, a fordtk vezetjrl, Krolyi Gspr Kassa-vlgyi reformtus szuperintendensrl Krolyi Biblinak, vagy egyszeren Magyar Biblinak nevezik a kzel 100 kiadst megrt knyvet. Ez a munka msfl v alatt kerlt ki a nyomdbl, Manskovit Blint s ngy segdje kzremkdsvel. Ngy sajtn prhuzamosan nyomott, lengyel, kzi merts rongypaprra kszlt 603 ven, 2412 oldal terjedelemben, 800 pldnyban.
Betjeleinek szma oldalanknt 1850, sszesen 4,4 milli. A szeds minsge kivl. Beti felteheten velencei eredetek, ahol a szzad elejn Gabriel Giolitto de Ferrari alkalmazta ezt a kurzv tpust. Betmetszi Stagnio s Bartholomeo Zanetti voltak. Eredetileg 42 x 28 cm-es nagysgt kisebbre vltoztatva nyerte el vgs formjt.
Mint lttuk, az els magyar knyvek klfldn, Krakkban, Bcsben kszltek. Az els magyarorszgiakat az erdlyi szszsg produklj. (Nagyszeben 1529, Brass 1539.) Az els magyar nyomda Sylvester Jnos Srvr-jszigeti mhelye (1539.). Bizonyra tbb nyomda mkdhetett volna s tovbb, ha a hdoltsgi terleteken nem lett volna tilalmas nyomdk fellltsa. Kolozsvr ad jabb nyomdt (Hoffgreff-Heltai, 1550.), majd az Alfldn Debrecen (Huszr Gl, 1561.) Vele egytt a gyulafehrvri (Hoffhalter-Wagner, 1569.), a Felvidken a brtfai (1578.) s a vizsolyi nyomda (1590.) egytt kibrzoljk azt a kulturlis vonulatot, mely Erdlybl szak-Magyarorszgon t Eurpa fel mutat. A szzad els felben a szaporod kiadvnyok mennyisge, a msodik felben pedig a nyomdk szma szembetl.
v: Hely: Nyomtatvnyok szma:
1473 Buda 2
1477-1480 Pozsony 4
1529-1530 Nagyszeben 37
1544-1552
1575-1600
1539-1594 Brass 119
1539-1541 Srvr 5
1600
1550-1600 Kolozsvr 208
1558-1559 Magyarvr 3
1560 Kassa 1
1561-1600 Debrecen 157
1565-1570 Nagyvrad 10
1584-1585
1567-1569 Gyulafehrvr 25
1578-1579
1569 Abrudbnya 1
1573 Komjti 2
1573 Nedelic 3
1573-1574 Alslindva 4
1573-1578 Sempte 8
1577-1600 Brtfa 98
1577 Ppa 3
1578-1600 Nagyszombat 56
1578 Besztercebnya 2
1579-1584 Detrek 12
1580 Szszsebes 1
1582-1585 Nmetjvr 22
1589
1595-1597
1582 Szszvros 1
1584-1588 Galgc 5
1584 Rrbok 1
1587-1592 Monyorkerk 13
1589-1599 Vizsoly 13
1592-1593 Nmetlv 13
1593-1599 Vimpcz 4
1598 Keresztr (Sopron) 2
A kiadvnyok nyelvi megoszlsa vtizedenknt: [19]
vek: Latin: Nmet: Egyb: Magyar: Szlv: sszes:
1531-1540 9 1 - - 3 13
1541-1550 15 2 4 - 6 27
1551-1560 32 17 3 - 7 59
1561-1570 47 39 - 1 - 87
1571-1580 23 91 4 3 - 121
1581-1590 45 64 9 1 2 121
1591-1600 81 87 6 - 1 175
Kzismert, hogy a Dunntlon az Enyingi Trk –csald, valamint a Ndasdyak, szak-magyarorszgon a Pernyiek prtfogsa jtszott dnt szerepet a nyomdszatban.
Hozzjuk sorolhatjuk azokat a magyar nemesi csaldokat, melyek a Reformcit tevkenyen tmogattk. Dlen a Zrnyieket emlthetjk, szak-nyugaton a Thurzkat, Rvayakat, Balasskat, szak-keleten – a Pernyiek mellett – a Homonnai Drugethek, a Tiszntlon a Drgffyak, Ecsedi Bthoryak, Nadnyiak mecenatrjt.
A korabeli fri knyvtrakban ltalban megtalljuk a klasszikus mveltsg grg s latin irodalmt. [20] Bizonyra sajtosabb sszettel lehetett Szegedi Kis Istvn elrabolt knyvtra, melyet a maga korban legfeljebb egy kollgiumi knyvtrral mrhetnk ssze.
Szzadunkban alakult ki a peregrinus dikoknak az a szoksa, hogy egyetemjrsukbl hazatrve knyveket hoztak az Alma Maternek, ily mdon is biztostva a knyvllomny korszersdst. Voltak, akik 1-2 knyvet hoztak magukkal, de tudunk olyanrl, aki 15,5 q knyvvel trt haza. [21]
A fejedelmi knyvtrak kzl megemlthetjk Jnos Zsigmondt, Bthory Zsigmondt s Bthory Andrst, Bethlen Gbort. A szerzetesi, aptsgi knyvtrak nmelyike vrosi knyvtrknt szolglta tovbb a kzmvelds – s a hitjts irodalmval kibvtve – a Reformci gyt, pl. Brassban, Brtfn, Debrecenben. Srospatakon az els regionlis knyvtr a Pernyi csald nevhez fzdik. A megalaptott kollgiumi knyvtr els mkdsi szablyzatnak megalkotsa 1570-re tehet.
A reformtus lelkipsztorok gyjtemnyei kzl Miskolczi Csulyak Istvn (1575-1645) 393 ttelt szmllt, nagy vlasztkot knlva a reformtorok munkibl. Katona Istvn (1589-1649) erdlyi reformtus pspk rendeletben ktelezte a lelkipsztorokat knyvgyjtsre. maga 160 ktetes knyvtrval mutatott j pldt. Unglerus Lukcs erdlyi evanglikus pspk 155 knyvt hagyta a nagyszebeni gimnziumra. Trk Balzs galgci prdiktornak 93 sajt knyve volt. Krolyi Gsprnak, a bibliafordtnak a halla utn 73 ktet maradt az rkseire.
A knyvmennyisg teht rapszodikusan vltozott: - lehetett „egyknyv” kzember s fr egyarnt, de brki – megfelel elszntsg s anyagi javak birtokban, szert tehetett jelents knyvtrra. Polgrok, kezd iskolk, rstudk 1-2 tucat knyvvel rendelkeztek csupn. Bibliofil hajlam kzemberek tbb 10, gazdagok, nemesek tbb 100 knyvet gyjthettek, akiket csupn a szerencssebb tuds reformtorok s kollgiumi kzpontok mlhattak fell. Mindssze a fri, fejedelmi knyvtrak dicsekedhettek tbb 1000 knyv tulajdonlsval.
A hazai nyomdk hinyossginak ptlsra, klfldrl is radtak a knyvek Magyarorszgra. gy lttk el pl. nmet Biblival az erdlyi szsz lakossgot. A terjesztsben a kereskedk vllaltak oroszlnrszt, akik ezt gy kezdtk, hogy iparcikkek mellett knyvrendelsbl is egyre tbbet flvettek.
A knyvmvszet a szzad eleji „humanista” stlusbl a szzad vgre egyszerbb, puritnabb formt lt. Br jfajta knyveszttika van kialakulban, a knyv rangja, becslete, jelentsge nvekedett. [22] Ballagi Aladr a magyar nyomdszatrl rt knyvben megragad fantzival s irodalmi eszkzkkel ecseteli a korabeli nyomdsz kevss irigylsre mlt helyzett, majd gy rtkel: „Isten csodja, s egyedl a vallsos lelkesltsgbl magyarzhat ki, hogy nyomdszatunk ekkoriban annyira is mehetett, amennyire tnyleg haladt.” [23]
Srospatak, 1989.
[1] Toldy F.:A magyar nemzeti irodalom trtnete. Pest, 1864/1865. 63.p.
[2] Makkai L.: A keresztyn egyhz trtnete a XVII. szzad vgig Magyarorszgon.Debrecen, 1972.1-24.p.
[3] Zovnyi J.: A reformci Magyarorszgon 1565-ig. Bp. 1921. 14. p.
[4] Az 1525. vi orszggylsi vgzs IV. cikkelyben olvashatjuk:„Az orszgbl minden luthernus kiirtand!”
[5] nekesknyv a magyar reformtusok hasznlatra. Bp. 1979. 380o. sz. nek. 447. p.
[6] Balassi B. Bp. 1982. 14. p.
[7] Szenci Molnr Albert: Psalterium Ungaricum…Bp.1984. 242. p.
[8] V: Makkai L.: A renesznsz s a reformci Magyarorszgon. In: Ototea A. szerk. A renesznsz s a reformci. Bp. 1974. 394. p. s Dankanits .: XVI. szzadi olvasmnyok. Bukarest, 1974. 91. p.
[9] Rgi magyar kltk tra. Bp. 1896. 273-289. p.
[10] Bucsay M.: Humanizmus s reformci. =Theologiai Szemle 1986/6. 372. p.
[11] Nmeth Lszl: A vizsolyi biblia. In: Az n katedrm. Bp. 1975. 104. p.
[12] Br – Bucsay – Tth – Varga: A magyar reformtus egyhz trtnete. Bp. 1949, 32. p.
[13] Bolyki J.: A termszettudomnyok krdsei a XX. szzad teolgiatrtnetben. Bp. 1980. 182-186. p.
[14] Pter K.: A bibliaolvass mindenkinek szl programja Magyarorszgon a XVI. szzadban. = Theologiai Szemle 1985/6. 355. s kk. p.
[15] Takts S.: Mveldstrtneti tanulmnyok a XVI-XVII. szzadbl. Bp. 1961.
[16] Magyarorszg trtnete. I. Bp. 1987. 584. p. nyomn.
[17] Barcza J. – Szigeti J. : A Szentrs jobb s pontosabb megismersrt. = Theologiai Szemle 1985/6. 343. p.
[18] Fabiny T.: A biblia szerepe a protestnsok mveltsgnek kialaktsban. = Theologiai Szemle 1985/6. 342. p.
[19] Fitz J.: A magyar nyomdszat trtnete … a reformci korban. Bp. 1967. 159. p.
[20] Ivnyi B.: Egy magyar fr knyvtra a XVI. szzadban. = Magyar Knyvszemle 1909. 94. p.
[21] Barcza J.: A reformci kibontakozsa s progresszv hatsa nemzetnk letben. = Theologiai Szemle 1989/3. 154-157. p.
[22] A reformci kornak knyvmvszete Magyarorszgon. (XVI. szzad) Debrecen, 1987.
[23] Ballagi A.: A magyar nyomdszat trtneti fejldse. Bp. 1878. 54. p.
|