Rvsz Imre
(1889-1967)
Mrcius 14-n helyeztk el hamvait hasonl nev nagyatyja mell a debreceni kztemetben. Vgakarata szerint mindssze nhny bibliai vers s az ri Ima hangzott el a temetsi szertartson.
Hrom s fl vtizeden t vett rszt egyhzunk teolgiai s kzletnek irnytsban. Huszont ves, amikor Kolozsvrott mr az egyhztrtnet rendes teolgiai professzora. Mg nem tlttte be 34-ik vt, amikor a nagy tiszntli egyhzkerlet fjegyzjv vlasztotta, s mg nem volt tven esztends, amikor beiktatta a pspki tisztsgbe. Munkssga tfogta az egyhz letnek egsz krt. Elssorban egyhztrtnsz, de amellett egyik legjobb egyhzi tanknyv- s ktrnk, jeles igehirdet, lapszerkeszt s kitn toll egyhzi publicista, de vlemnye nagy sllyal esett a latba az olyan dntseknl is, amikor egyhzunknak az llamhatalomhoz val viszonyrl, egyhzi szervezetnk, lelkszkpzsnk reformjairl, vagy az j gylekezeti nekesknyv megformlsrl volt sz. Mveinek, cikkeinek megszmllshoz alighanem ngyjegy szmra lesz szksg. De nagy ez az rsban fennmaradt letm nemcsak akkor, ha megszmoljuk, hanem akkor is, ha bels tartalmt tesszk mrlegre.
Sok terhes ajndkot kapott travalul az letre: jeles eldk ltal orszgszerte ismertt s tiszteltt vlt nevet, kivl kpessgeket,; sok nemes ambcit. Nagyatyja, a ptens-harc legends hse, legnevesebb egyhztrtnszeink egyike. Atyja a tiszninneni egyhzkerlet pspke, szintn jeles egyhztrtnsz. A szrmazshoz jrult mg a kls krlmnyek egsz sora, hogy kilezze Rvsz Imrben a maga tjn jrs szksgnek, st a vezetsre predesztinltsgnak rzst: korai rvasg, felnvekeds tbb zben vltoz krnyezetben, jabb j pldk s letidelok, tanuls evanglikus elemi es romai katolikus szerzetesi iskolban, majd a tvoli Erdly s a mg messzibb Dl-Franciaorszg teolgiai akadmiin.
1889 jnius 30-n szletett Ppn, kt hnap mlva meghalt az desanyja. desapja az ottani reformtus fiskola gyakorlati teolgiai s egyhzjogi professzoraknt szolglt, a kis flrva elbb anyai nagyanyjnl, Mihiyhzn, majd atyai nagynnjnl, dr. Hgyes Ferenc orvos felesgnl, - Budapesten nevelkedett. A Klvin tri hzbl a reformtus lelkszlakra s a Theolgia akkori pletre lehetett ltni. A kicsiny gyermekkor egyik legrgebbi emlke az, hogy a nagymama, zv. Rvsz Imrn Vcsey Johanna, maga is a debreceni kollgium egyik neves professzornak lenya, estnknt lbe vette a kis Imrt, s a szemkzti egyhzi plet egy gyertyafnyben sz ablakra mutatva htattal gy suttogott: „Nzd, fiam, ott dolgozik a pspk!" (T. i. Szsz Kroly.)
Ebben a meleg csaldi krben pihente ki a napi munka fradsgt a hzigazda testvrbtyja, dr. Hgyes Endre is, az eurpai hr orvosprofesszor. Ebben az egyszer megjelens frfiban a kisgyermek megrezte a nagy jellemet s a nagy tudst, s szvbl iparkodott mltv vlni szeretetre. Hgyes Endre is hallig nagy szeretettel rdekldtt fiatal tiszteljnek elhaladsa, tanulmnyai irnt.
desatyja a szomor csaldi emlkek miatt ppai professzori llst a kassai lelkipsztorsggal cserlte fel. 1895-ben jra megnslt, s ettl kezdve a kis Imre a kassai parkin nevelkedett fltestvreivel egytt. Nyaranta nyelvtanuls cljbl hnapokat tlttt a Ksmrk melletti Leibicen, az ottani evanglikus lelkipsztor csaldjban, nagy gyalogtrk sorn megismervn ott a csodaszp Ttrt is. Kzpiskolai tanulmnyait a kassai premontrei szerzetesek gimnziumban vgezte el. Tbbszr emlegette, hogy klasszikus s modern nyelvtudsnak, magyar irodalmi ismereteinek szolidsgt szerzetestanrainak ksznhette. Termszetesen haszonnal jrtak ezek az vek arra is, hogy megismerje a rmai katolikus vallsi letet s gondolkozst, s ennek folytn sajt reformtus ntudata tisztuljon s izmosodjk.
rettsgi utn nem Srospatakon s nem is Debrecenben, hanem Kolozsvrott iratkozott be a Theolgira. Egy ksbbi eladsban, amely „Mit ksznhetek n az evangliumi keresztyn dikmozgalomnak?" (1925) cmen nyomtatsban is megjelent, szmot adott rla, hogy milyen okok alapjn vlasztotta a lelkipsztori hivatst. „A lelkipsztori plyra val lpsem megint csak magtl rtd, gyermeksgemtl fogva elvgzett, elttem s msok eltt pillanatig sem problematikus dolog volt" (5. lap). „Megint csak", azaz ppoly kevss problematikus az ifj szmra, mint maga a hit. „Isten kegyelmbl olyan csaldbl szrmazom - rta ugyanitt -, amelyben a hit sohasem volt problma. A magtl rtd istenbizonyossg levegjben szlettem s nttem fel. A Jzus Krisztus kvetse s szolglata minden vitn s ktelyen fell ll, a legszentebb rtelemben hagyomnyos letcl s letmrtk volt csaldomban" (3. lap).
A sznhely, Kolozsvr kivlasztsa atyja dntse volt. Tudott a kolozsvri fiskola kivl tanri karrl, s a tbbinl civilizltabb teolgiai interntusrl. Ezenfell Srospatakon, szemlyesen megismerkedett az ott teolgiai magntanri vizsgt ll fiatal Ravasz Lszlval, aki egyik tanra lett Rvsz Imrnek olyan kivl ms professzorok mellett, mint Nagy Kroly, Pokoly Jzsef, Bartk Gyrgy, Kenessey Bla s Kecskemthy Istvn. A filozfit a teolgusok Bhm Krolytl, a pedaggit pedig Schneller Istvntl tanultk. Egytl-egyig mindet nagy rtkeiknt tartja szmon egyhzunk s irodalmunk trtnete. A diktrsak kzl Imre Lajos, Musnai Lszl, Gnczy Lajos tartoztak Rvsz Imre szkebb barti krhez, egy tgabbhoz s ksbb kiformldhoz pedig Tavaszy Sndor, Makkai Sndor s Vsrhelyi Jnos.
A lendletes s ignyes kolozsvri teolgus letbe 1909-ben j sznt vitt az Evangliumi Keresztyn Dikmozgalom ottani zszlbontsa, klnsen ez v mjusban Mott Jnos ottani eladsai, amelyeket Victor Jnos tolmcsolt. „Itt ettl fogva mozdult meg a bibliakri munka, s ettl tpllva kezdett fejledezni a teolgusok rdekldse mindazon gyakorlati lettnyek s letproblmk irnt, amelyekkel addigi tanulmnyaik s fiskoljuknak egybknt igen rtkes szelleme nem szembestettk ket elegend mrtkben" - mondotta Rvsz Imre elbb emltett eladsban (9. lap).
Ugyanitt azonban azt is megvallotta, hogy a dikmozgalommal s Mott Jnos hatsval szemben ksbb jra a kolozsvri n. „tudomnyos teolgia" kerlt eltrbe, azaz az breszt-evangelizl mozgalmak bibliatanulmnyoz eljrsa helyett a trtneti-kritikai rsmagyarzs akkori vltozata, s a vallsnak rtkblcseleti-jkantinus felfogsa. A hangadk Kolozsvrott is „modern pietizmus" gyjtnvvel foglaltk ssze a mozgalmat, s mint „angolkrsgot" emlegettk. „ppen n voltam - rja Rvsz Imre - az egyik f kifaragja ennek a jelsznak, hogy a dikmozgalom, gy amint van s hatni akar, ,nem felel meg a magyar gniusznak'... Mi s az utnunk kvetkezett nhny diknemzedk inkbb a Bethlen Gbor krk eszmjt favorizltuk . .." (11—12. lap).
De mg egy esztend sem telt el, s gykeres vltozs ment vgbe ifj teolgusunkban, mgpedig nem itthon, hanem klfldn: „A negyedik vet egy francia teolgiai fakultson tltttem - olvassuk tovbb beszmoljt -, egy a minknl hasonlthatatlanul tisztbb let, komolyabb diksg krben, ahol az, amit a dikmozgalom minlunk mg csak meg akart teremteni, mindennapos leveg volt" (15. lap). A francia diktrsak szinte csodlkozssal hallottk Rvsz Imrtl, hogy nlunk mg a lelkipsztori otthonokban sem igen van rendszeres csaldi htat, viszont meglepdve, st egyelre mg megtkzssel szemllte, amint a fakults dknja s vilghr egyhztrtnsz professzora, mile Doumergue, els ottani vacsorzsa alkalmval bibliaolvass utn csaldjval egytt trdreborulva imdkozott az asztal krl.
Montauban-ban Doumergue szemlyes hatsra fordult Rvsz Imre teljes rdekldssel az egyhztrtnelem fel. A nagy francia Klvin-kutat bartsgt s megbecslst olyan mrtkben sikerlt kirdemelnie, hogy az mg kilencven ves korn tl s flig vakon is folytatta vele a levelezst. Mr ez a kapcsolat is jelents volt egyhzunk szmra, mert az kumenben val egyttmkds egyik felttelt szolglta, egyhzunknak a klfldi hittestvrekkel val megismertetst. Rvsz Imre szernyen csak annyit mondott, hogy „nmely famulusi szolglatokat" tehetett Doumergue „La Hongrie Calviniste" c. kitnen megrt, a maga nemben mig egyedlll knyve sszelltsban. Ezt a szolglatot a Rvsz Imre letben s tollbl klnbz eurpai nyelveken megjelent tanulmnyok, ismertetsek s cikkek egsz sora kvette a magyar reformtus egyhz letrl.
A peregrinci alkalmul szolglt arra is, hogy a tudsszomjas ifj tbb nagy utazs sorn jrja be Francia- s Spanyol-, Olasz- s Nmetorszg, valamint Svjc nevezetesebb helyeit.
Mg Montauban-ban eldlt a tovbbi plyairny krdse is. 1911 elejn levelet kapott Nagy Krolytl, a kolozsvri Theolgia akkori igazgatjtl, a ksbbi erdlyi pspktl. A flrerthetetlen clzat hradst szvdobogva olvasta arrl, hogy a Theolgia egyhztrtnsze, Pokoly Jzsef 1912 sztl alighanem Debrecenbe tvozik a Kollgium fiskoljnak vilgtrtneti tanszkre; majd pedig a mg flrerthetetlenebb krdst: „A Rvsz Imre unokja nem kszl-e historikusnak?" Ez a biztats titkos s kedves hajtsra jelentett visszhangot, arra, hogy a teolgiai plyn maradva tanr lehessen, a tudomnyt, az egyhztrtnelmet mvelhesse.
Atyjnak ellenkezse miatt nem valsulhatott meg az a terve, hogy egy msodik vet is klfldi egyetemen tltsn, mgpedig Troeltsch Heidelberg-jben. Pedig nem minden alap nlkl remlte azt, hogy az orthodox Doumergue s a „baloldali'* Troeltsch a dogmatikus s a vallstrtnsz-vallsszociolgus hatsainak szembestsbl csak haszon szrmazhat teolgus s trtnsz egynisge kikristlyosodsra.
Atyja, aki fltette t a tlontl modernnek s amellett mg Klvinnl szemben igazsgtalannak tlt Troeltsch befolystl, az 1911/12. esztendre maga mell vette Kassra esperesi segdlelksznek. Itt a fiatal tiszteletesnek bven volt alkalma prdiklsra s a lelkipsztori gyakorlat tbbi rsznek megszerzsre. Igehirdetseire kszlvn tallkozott Robertson kteteivel. Ezek felejthetetlen hatst gyakoroltak r. Arra sztkltk, hogy mint igehirdet se elgedjk meg kevesebbel sem az emberi valsg tragikus feszltsgnek, sem az evanglium gygyt erejnek felmrsben. Utlag visszatekintve kassai kplnkodst is hasznosnak tartotta, mert hiszen nem sokra teolgusokat kellett nevelnie a lelkszi szolglatra, arra, amelyet Kassn szemlyes tapasztalatbl volt mdja valamennyire megismerni.
1912 szn hozzkezdett Kolozsvrott az egyhztrtnsz professzori munkhoz mint helyettes, 1914-tl pedig mint rendes tanr. Tantva tanult is. Kezdettl fogva a renaissance s a humanizmus idszaka, a reformtorok, fleg Klvin, valamint a magyarorszgi helvt irny reformci lltak kutatsai kzppontjban. Tanri plyjnak mr ebben a korai szakaszban olyan mesterm kerlt ki tollbl, mint a „Dvai Br Mtys tantsai" (1915). A forrsok egszen szleskr ismerete s kiaknzsa, a nemzetkzi szakirodalom fltti biztos ttekints, a korviszonyoknak, a szemlyes lethelyzeteknek, a teolgiai eszmknek szerves egybeltsa s ugyanilyen meglttatsnak mvszete, vgl az elegns s lebilincsel elads a mvet egyhzi irodalmunk egyik klasszikusv teszik.
Az erdlyi impriumvltozs utn Rvsz Imrnek nem volt maradsa Kolozsvrott. A politikai fordulattal egyttjrt, hogy az n. erdlyi szellem mg a mr rgta fennll barti kzssgekben is egyre ersebb nyomatkot teremtett magnak. Rvsz Imre egyre idegenebbl rezte ott magt. Felbredtek sajt „atavizmusai" - a tiszntliak. Amikor teht a debreceni egyhz meghvja egyik lelkszi llsra, igent mond. Debreceni lelkipsztori szolglatban is a legkivlbbat nyjtotta. Ennek folytn a tiszntli egyhzkerletnek mr 1923-tl fjegyzje, 1925-tl konventi, 1928-tl pedig zsinati rendes tagja. A gyakorlati munknak e tz esztendejben szortott idt egyhztrtneti kutatsainak folytatshoz is. Kitn kzpiskolai tanknyveket rt, A Magyar Trtnettudomny Kziknyve cm rangos sorozatban „A magyarorszgi protestantizmus trtnelme" (1925) cmen vilgos, rvid, s mgis adatokban gazdag sszefoglalst adott, feldolgozta nagyatyja letmvt (Rvsz Imre lete, 1926), s elsnek elemezte Ozorai Imre reformtorunk knyvt (Krisztus s Antikrisztus, 1928).
1930 szeptembertl ismt teljes munkaervel az egyhztrtnet fel fordulhatott, mint Pokoly Jzsef utda a debreceni Tudomnyegyetem egyhztrtneti katedrjn. A kvetkez nyolc esztend a korbbi gazdag magvets bersnek idszaka. Gyors egymsutnban jelentek meg rendkvl magvas tanulmnyai a magyar reformci kulcsfontossg teolgusairl, okmnyairl, mozgalmairl. Csak a legfontosabbakat emltjk: „A Debrecen-Egervlgyi Hitvalls s a Tridentinum" (1934), „Klvin az 1564-i nagyenyedi zsinaton" (1934), „Mliusz s Klvin" (1936), „Debrecen lelki vlsga 1561-1571" (1936). E mvek s a tbbiek gondos elkszletl szolgltak ahhoz az opushoz, amelyet mltn tekinthetnk teolgiai irodalmunk egyik legszebb termknek. A „Magyar reformtus egyhztrtnet" I. ktete ez (1938). Akik e nyolc esztend valamelyikben voltak a debreceni Theolgia hallgati, mint e sorok rja is, nem fogjk elfelejteni ennek a nagy tudsnak s ers hit keresztynnek az rett tuds minden szpsgben pompz magisztrlis eladsait.
Kzben, az elvek tisztzdsa folyamn, elvgezte sajt maga egynmely korbbi llsfoglalsnak a korrekcijt is. Kolozsvri professzorsga idejn mg kedvvel hasznlta a „klvinista" jelzt. Dvai Br Mtysrl mint az els magyar klvinistrl, Bethlen Gborrl mint a klvinista fejedelemrl rt tanulmnyt (1913 s 1914). Most nagy elvi s trtneti felkszltsggel fordult ez ellen a szhasznlat ellen pl. a „Klvinista Rma" (1934) cm tanulmnyban. Valaha a „protestantizmus" egyhztrtnetnek mvelst tekintette feladatnak, s ilyen szemszgbl tbb elvi s mdszeres krdsekkel foglalkoz tanulmnyt adott kzre. Viszont a „Magyar reformtus egyhztrtnet"-ben arra mutatott r nagy nyomatkkal, hogy „egy egysges magyar protestns egyhztrtnelmet sszegyrni... tudomnyos lehetetlensg volt s .. . az is marad" (6. lap); tovbb hogy egy „magyar reformtus egyhztrtnelem az, amit egyhzunk legmagasabb rend, teht tudomnyos nismeretnek az rdeke teremt meg s fejez ki a hitvallsi hsg s a tudomnyos munka egymssal nem ellenkez trvnyei szerint" (8. lap).
Ez az zig-vrig a tudomny mvelsre szletett ember kedve ellenre engedett a kzhajnak, amikor egyhzkerlete 1938. oktber elejn a legmagasabb rhelyre lltotta, pspki tisztsgbe iktatta be. Nhny vvel korbban Rvsz Imre skra szllt amellett a felfogsa mellett, hogy a pspki tiszt nem egyeztethet ssze a reformtus egyhzszervezet zsinatpresbiteri jellegvel („Presbiteri rendszer-e a magyar reformtus egyhz?" Theol. Szemle, 1935). Br kvetkezetes mdon 1942-ben s 1945-ben is ksrletet tett, hogy megszabaduljon pspki tiszttl, de a kzrdeknek engedve maradnia kellett. Magas egyhzkormnyzati tisztsge ellenre sem sikerlt semmifle eredmnyt elrnie abban az irnyban, hogy egyhzalkotmnyi felfogst trvnyhozsilag rvnyesthesse. A korviszonyok ellene dolgoztak s dolgoznak ennek mind haznkban, mind hatrainkon kvl.
Rvsz Imre pspki szolglatt mgsem lehet eredmnytelennek tekinteni. Nagy teolgiai mveltsge, rtkes egyhzkzi kapcsolatai, kesszlsa s rsmvszete jelents segtsgre voltak egyhzunknak abban, hogy tvoltartsa magt a teolgia s az egyhzi let elmocsarasodstl a hitlerizmus idszakban.
1944 vgn mint pspk-hzigazda teljes erejvel tmogatta a Debrecenben megalakult ideiglenes nemzeti kormny erfesztseit Magyarorszg j, demokratikus llami letnek elindtsban. A kvetkez vekben elsk kztt vette ki rszt abbl a felelssgbl s munkbl, hogy a magyar reformtus keresztynsg megtallja helyt az j magyar llamban.
De nem voltak a pspksg vei termketlenek tudomnyos szempontbl sem. Nemcsak sszegyjttt tanulmnyainak vaskos ktete jelent meg („Tegnap s ma s rkk ..." 1944), hanem olyan becses s szp tanulmnyok is, mint „Egy fejezet a magyar reformtus breds trtnetbl. A. N. Somerville magyarorszgi krtja" (1943), „A szatmrnmeti zsinat s az els .magyar reformtus breds" (1947), valamint az akadmiai rendes tagsgi szkfoglalul szolgl „Trsadalmi s politikai eszmk a magyar puritnizmusban" (1948). 1949-ben egyhzunk megbzsbl „Semper reformari" cmen sszelltott egy egyhztrtnelmi olvasknyvet, amely, sajnos, kiadatlan maradt.
Elrvn a nyugdjkorhatrt, 1949 szeptember 1-n Rvsz Imre megvlt pspki tisztsgtl s mint egyetemi tanr vonult nyugdjba. De lankadatlanul dolgozott tudomnyos vonalon ezutn is. Olyan becses monogrfik kerltek ki tollbl, mint „Kossuth s a fggetlensgi nyilatkozat" (1952), „Lamennais s a magyarok" (1954), „Fejezetek a Bach-korszak egyhzpolitikjbl" (1957), „Comenius unokja, D. E. Jablonski" (1962), „Sinai Mikls s kora" (1959) s „Bcs Debrecen ellen. Vzlatok Domokos Lajos (1728—1803) letbl s mkdsbl" (1966). Emellett a Magyar Tudomnyos Akadmia tagjaknt lektori jelentsekben, opponensi vlemnyekben tudomnyos letnk szempontjbl igen jelents segt, korrigl, tudsnevel munkt fejtett ki. Ilyesfajta, legtbbszr tanulmnyszer dolgozatainak szma kzel jr a szzhoz. Ezekben a munkkban az egyhztrtneti munkssgt 1949-ig irnyt szempontoktl nagyon messze toldott. A keresztyn trtnelem- s egyhzszemllet ezekben a kutatsokban s llsfoglalsokban rszben a dolog termszete szerint nem juthatott szhoz, mskor pedig maga a szerz hrtotta el azt magtl, teljes hatrozottsggal revidilvn korbban vallott nzeteit.
E dologban egyhzunk fell nzve klnbzkppen lehet vlekedni. gy is lehetne felfogni, mint mederszktst, mint egy tuds szekularizldst, aki az ltalnos protestns, a klvinista, az evangelizcis-breszt, az ige-teolgusi s az kumenikus-diakniai szemlleti mdok lpcsin haladva tfejldtt a trtnelem immanens konmiai szemlletig. Vlemnyem szerint nem ilyen fajta mederszklsrl van sz, hanem az engedelmessg igen - igen magas fokrl. A Tiszt egyszer szablyozni kezdtk, s hullmai engedelmesen j mederbe trltek. Ilyen medervlts az, amit Rvsz Imre vghez vitt, hogy szolglatnak gazdagabb tartalmat, korszerbb rtelmet adjon. De a foly nem tud rezni, az ember azonban igen. Az, amit Rvsz Imre magra vllalt s amire trekedett azrt, hogy szolglatt bels embernek parancsa szerint teljesen betltse, a hatrn van az emberileg elhordozhatnak. Emltsk meg, hogy nyugdjazsa utn s szakadatlanul dolgozott annak a nagy, majdnem kimert magyar reformtus egyhztrtneti bibliogrfinak a tkletestsn, amelyet a srospataki egyhzi tudomnyos gyjtemnyben helyezett el egyhztrtnet-rsunk nagy hasznra.
LETRAJZI S KNYVSZETI JEGYZET
letrajzhoz becses adatokat tartalmaz a „Vallomsok" c. teolgiai nletrajz, amelyet R. 2943/2. sz. alatt a Debreceni Egyhzkerleti Nagyknyvtr riz, valamint egy rvidebb nletrajzi vzlat, amely a csald birtokban van. tolvassuk lehetv ttelrt hls ksznetet mondok dr. dm Lszln Rvsz Gabriellnak s dr. Mdis Lszl kollgiumi figazgatnak.
Rvsz Imre nagyobb tudomnyos rtket kpvisel munki 1938-ig bezrlag megtallhatk Zovnyi Jen kzismert Cikkei-ben a Theolgiai Lexikon rszre (Bp. 1940). Folytatlagosan, 1943-ig az Akadmiai Almanach jegyezte fel tudomnyos munkssgt. Az ezekbl kimaradt fontosabb munkkat, valamint az 1943 utn megjelenteket a kziratban maradtakkal egytt egy Rvsz Imre ltal sszelltott felsorols tartalmazza: „Jegyzk tudomnyos s kzleti irodalmi munkssgomrl. 1912-1966", amely a M. T. A. Knyvtrnak kzirattrban ll a kutatk rendelkezsre. A teljes bibliogrfiba beletartozik az a mg szmba nem vett sokszz kisebb cikk, amely legnagyobbrszt az Erdlyi Reformtus Szemle 1908-1918 kztti, a Debreceni Protestns Lap 1923-1949 kztti, a Protestns Szemle 1914-1943 kztti vfolyamaiban, a Rvsz Imre ltal szerkesztett Debreceni Hit- s letben (1921-1923) tallhat meg.
Theolgiai Szemle 1967 83 -86. ol
D. Dr. Bucsay Mihly
|