Csohny Jnos:
Bkefi Ben kt egyhzkormnyzati levele 1957 elejrl
Bkefi (eredeti nevn: Grunner) Ben 1909. mjus 5-n szletett Budapesten, s 55 v mlva rt vget hallval.[1] A reformtus teolgit a fvrosban kezdte, majd onnan tvozni knyszerlvn a debreceni Hittudomnyi Karon fejezte be. A Bethnia Egyletben tevkenykedett egy ideig, ahonnan azonban, amikor nem t vlasztottk meg ftitkrr, kilpett s 1936-ban Reformtus Gylekezeti Evangelizci Barti Trsasga nven egy „ellenbethnit” szervezett. Az j egyesletnek mr lett a ftitkra, de a nvleges vezetst Bereczky Albertnek engedte t. A Reformtus Gylekezeti Evangelizci Barti Trsasga keretben megalaptotta az breds Diakonissza Testvrhzat, amelynek 1939-ben lett az intzeti lelksze s vezetje. Ekkor emelkedett segdlelkszi sttusbl intzeti lelkszire, ami mr nll lelkszi lls volt.
Tbb egyhzkerletben prblta befogadtatni a Testvrhzat, mg vgl Nyregyhza presbitriuma 1940-ben befogadta s mkdtetsnek fele kltsgt magra vllalta, gy ilyen mrtkben az egyhzkzsg vlt fenntartjv. Nyregyhzn az szll u. 175. szm hzban helyeztk el a Testvrhzat, ahol megnylt egyttal Magdalneum nven a bukott lnyok (prostitultak) tnevelsi otthona. 12-20 lny kapott helyet a Magdalneumban, amelynek szintn Bkefi Ben volt a lelksze.[2]
Mindezen kzben tovbbra is jrta az orszgot s nagy hats evangelizcikat tartott, konferencikat vezetett. A diakonisszk hathatsan segdkeztek az evangelizcik elksztsben, lebonyoltsban s a lelkileg megrintett hallgatk utgondozsban. Diakonissznak szmos tantni oklevllel rendelkez fiatal nt sikerlt megnyernie Bkefinek, gy azok magas sznvonal intellektulis munkra voltak kpesek, evangelizltak is. Konferenciatelepet szerzett Bkefi Ben a Reformtus Gylekezeti Evangelizci Barti Trsasgnak, ahol igen eleven hitbreszts folyt.
Magyarorszg nmet megszllsa utn Bkefi nem rezte magt biztonsgban s klnsen, amikor a deportlsok megkezddtek bujklni knyszerlt. A szovjet megszlls is egy nagy nyregyhzi szlbirtokon tallta. A nmet s magyar csapatok aztn, amikor egy bizonyos idre visszafoglaltk Nyregyhzt s krnykt, akkor Bkefi egy ott rekedt magas rang szovjet tisztet rejtett el, trtnetesen diakonissza ruhba ltztette s mly imba merlst sznlelve vszelte t a szovjet katonk utni kutatst.[3] Ezzel Bkefi Ben megalapozta helyzett a megszllknl s az j rendszerben. 1944 szn Nyregyhza vezetjv neveztk ki a szovjetek tancsnoki rangban, majd a Szabolcs Megyei Nemzeti Bizottsg elnke, ksbb a vros szocilpolitikai osztlynak vezetje lett. A nyregyhzi reformtus presbitriummal megvlasztatta magt lelkipsztorr az elmeneklt lelkipsztor helyre.
Mint gylekezeti lelkipsztor aztn 1945 nyarn megplyzta a tiszntli pspksget. Rvsz Imre ugyanis vlasztsra bocstotta a pspki tisztsget, hogy nyilatkozzanak egy vlaszts keretben, miszerint az j helyzetben is akarjk-e t pspknek? A lelkszek egy Rvsz Imrt csrl rplapot kaptak, amelyben Bkefi Ben nmagt ajnlotta azzal, hogy a Magyar Kommunista Prt, a Szocildemokrata Prt s a Nemzeti Paraszt Prt t kvnja a pspki szkben ltni. Rvszt ennek ellenre egyhanglag pspkk vlasztottk. Bkefi 1945. december 16-n kelt levelben sajnlkozst fejezte ki az egyhzkerleti elnksgnek azrt, amirt az egyhzat politikai prtharcok sznterv tette s a pspkt mltatlanul tmadta. Aznapi kelettel Rvsz Imrhez rott bocsnatkr levelben elismerte, hogy ebben az gyben nem viselkedett evangliumi mdon.[4]
A hbortl meggytrt orszg lelki hsget rz lakinak kielgtsre a reformtus egyhz klnfle irnyzatai egyarnt nagyarny evangelizcikat tartottak, konferencikat rendeztek. Ez Bkefi Bennek addig is f munkaterlete lvn, nagy lendlettel kapcsoldott bele. 1946. augusztus 14-17. napjaira s 1947. mrcius 26-28-ra Orszgos Reformtus Szabadtancsot szervezett Nyregyhzra. Ez mr nem evangelizci volt. A rendezvny ugyan a Reformtus Gylekezeti Evangelizci Barti Trsasgnak gisze alatt szerepelt s Bereczky Albert llamtitkr volt az elnke, Finta Istvn, Fekete Sndor, Szamoskzi Istvn s msok vittk a prmet, de a szrke eminencisnak – ftitkri rangban – a j szervezi adottsgokkal rendelkez Bkefi szmtott. rta meg azt a knyvet is, amit a Szabadtancs az els lsszak utn megjelentetett. Ezeken a tancskozsokon rendkvl ers kritikval illettk a korbbi magyar egyhzi-, politikai-, trsadalmi s gazdasgi letet. A reformtus egyhzban vezetvltst srgettek,[5] ami 1948-ban Ravasz Lszl pspk lemondatsval s helyre Bereczky Albert megvlasztsval rszben megtrtnt. 1949 szn aztn Rvsz Imrt Pter Jnos vltotta. Fogalmazhatunk gy is, hogy ami 1945 nyarn nem sikerlt bellrl Bkefinek, sikerlt kvlrl Rkosinak.
Bkefi Ben ezutn Pter Jnos egyik legodaadbb hve, bizalmasa lett. A Tiszntli Egyhzkerlet pnzgyi eladjv lpett el s a kerlet pnzgyi „mogul”-jv ntte ki magt. A pspki iroda tnyleges igazgatsrt folytatott kshegyig men kzdelme Bartha Tiborral, az iroda kinevezett vezetjvel.
A debreceni teolgin a teolgiai tnevels cljra j tanszk lteslt az kumen trtnete s teolgiai problmi cmen, vezetst Bkefi Ben kapta. Az 1953-54-es akadmiai vben megvlasztottk rendes tanrnak, helyettes tanrknt mell kerlt Bartha Tibor. Bkefinek semmi tudomnyos kpestse nem volt, teht nem lehetett volna professzorr vlasztani. Megkapta Bkefi a Magyarorszgi kumenikus Bizottsg ftitkri tisztsgt is, noha semmifle nyelvet a magyaron kvl nem beszlt s nem rtett. 1952-ben a Nyrsgi Egyhzmegye esperesi szkbe ltette, no nem a kzbizalom, hanem egyhzon kvli kapcsolata s az annak kegyeit keres egyhzkormnyzat.
Azokat a lelkszeket, akik nem tetszettek a prtvezetsnek, s ha letartztatsra mg nem tartotta rettnek ket, akkor az egyhzi vezetssel Bkefi esperes keze al szmzettek „tnevelsre”. Az egyhzi szhasznlat hivatalosan ezt gy nevezte, hogy segtette eligazodni ezeket a lelkszeket. A Nyrsgi „Fegyhzmegyben” aztn lehetleg vasttl tvol, csekly jvedelm parkikat kaptak a renitensek, ahol se orvos, se gygyszertr nem volt s kzpiskola sem ltezett elrhet tvolsgon bell.[6]
Bkefi nyelvtuds nlkl tolmcs segtsgvel ltta el kumenikus ftitkri feladatait. Diakonisszi s ms segti kztt klnbz nyelveket beszlk lvn, a szksges fordti munkt elvgeztk lhallban. Aut s sofr llt Bkefi rendelkezsre, de Nyregyhza s Debrecen kztt is szvesebben replt, az akkori belfldi lgi jrat gpvel. Filozfiatrtnetet a teolgin Halassy Nagy Jzsef knyvbl tantott gy, hogy azokat egyszeren felolvasta az rn. Hallgatit ktelezte a jegyzetelsre, mert a forrst nem rulta el. 1950-ben feloszlattk a maradk reformtus egyesleteket is. A Bethnia Egylet is erre a szomor sorsra jutott. Volt tagjainak f ldzje Bkefi Ben lett, aki a rendrsget s az VH-t is ignybe vette, ha valamikori hittestvrei titokban bibliart tartottak. De ldzte esperesknt a bethnista lelkszeket, akik csupn akkor tudtak kedvre tenni, ha belltak – mr akik megtettk – szekrtoliv. 1951 szn tilos lett az evangelizci. Ahol titokban megprblkoztak vele, ott Bkefi lecsapott. Kmhlzatn keresztl mindenrl pillanatok alatt rteslt s cselekedett. Gtls nlkl.[7]
1956 szeptember vgtl betegsget sznlelt, mert a tavasszal megindult bredsi mozgalmat, evangelizcikat nem tudta feltartztatni. Ennek ellenre oktber 31-n akart prdiklni a nyregyhzi rdiban. Levelet is intzett Mindszenty Jzsefhez, amelyben egyttmkdst ajnlotta fel. Bkefi 1956. oktber 31-n mgsem beszlhetett a nyregyhzi rdiban. A rdi forradalmi vezetsge ezt megakadlyozta. Egyik tagja, Babitz Bla orvos azt mondta, hogy „Bkefit ne engedjk a mikrofon el, hurcoltatta el Nyregyhzrl a vasutasokat, a dikokat s tirpkokat, Moszkvnak kzvetlen bartja, mindenki tudja Nyregyhzn! Malinovszkij bizalmt lvezte, tjkoztatta a hadseregparancsnokot, s nevezte ki [Bkefit] tancsnoknak a vros lre. igazoltatott [ti. Bkefi], hurcoltatta el Thurczy pspkt, Belohorszki igazgatt s Mrczait, a vallstanrt, ilyen ember nem kell!”[8] A rdibeszdre Bn Istvn segdlelkszt krte fel a rdi, aki ezrt s mg egy tovbbi rdibeszdrt 8 vi brtnbntetst kapott Bkefi feljelentsre s nhny lelksztrsa terhel tanvallomsa s provokcija eredmnyeknt.[9]
Kdr Jnos 1957. februr 7-n Nyregyhzra ltogatott. A prtbizottsg pletben fogadta Bkefi Bent, aki tjkoztatta a trtntekrl s feljelentette Bn Istvnt. Igaz, hogy aznap valaki tadta Kdrnak azt a levelet, amelyet Bkefi Mindszentyhez rt, de ami nem jutott el a cmzetthez. Kdr ennek ellenre alkalmas partnernek tlte Bkefit, s nyomozst rendelt el Bn Istvn ellen.[10] Bkefi helyzete teht ismt megszilrdult a prt s llami vezetsnl, Moszkva elsszm embernl. 1957. februr 12-n Bkefi mint a fnixmadr kezdett megledni poraibl. Ugyanezen a napon krlevelet intzett elvbartaihoz. Megrta, hogy Bereczky s Pter Jnos irnyvonala volt helyes. Sajt mkdsben is azt tudja helytelenteni – rta –, hogy tlsgosan hevesen s olykor srten, a levl cmzettjeit is srt mdon ltta el feladatt. Eltlte az „ellenforradalmat” s helyeselte az egyhzi vezetsnek a Kdr-rendszerrel trtn megegyezsi trekvst. t is hvjk, hogy lljon be e sorba, de jelenlegi helyzetben nem teheti, hiszen mindentl visszavonult, br le nem mondott, pedig ersen kveteltk tle.[11] Ez amolyan sztlinista nkritika s bnvalls volt, amely alapjn feloldozst s az egyhzi vezetsbe trtn nneplyes visszahvst vrt. E visszatrst ksztette el elvbartai megengesztelsvel s egyetrtse kifejezsre juttatsval.
Egy msik levelet 1957. mrcius 19-i kelettel a Tiszntli Egyhzkerlet Elnksghez intzett. Az elz levlnl ez rvidebb. Elhagyta sajt „bnei” felsorolst, csupn legbnsebbnek nevezve magt, az „ellenforradalmat” rtkelte s hitet tett a Bereczky-Pter-vonal mellett. Ekkor minden egyhzkerleti tisztsgrl lemondott s kijelentette, hogy az egyhzi kzletbe soha sem kvn visszatrni. A levelet „haszontalan s legbnsebb szolgja: Bkefi Ben” zradkkal rta al.[12]
Nem sokig tartott Bkefi nmarcangolsa. 1957. mrcius 22-n az esperesi s gondnoki rtekezlet a rgi egyhzvezetshez val visszatrsrl dnttt. Bkefi errl kitn hrszolglata rvn azonnal rteslt s msnapi kelettel levlben dvzlte a dntst s felajnlotta egyttmkdst Gal Istvn esperes-pspkhelyettesnek.[13] Jutalma nem maradt el. Hamarosan visszahelyeztk esperesi tisztsgbe. 1959-ben budapesti teolgiai tanri s dkni tisztsgbe emelkedett, nem sokra dunamellki egyhzkerleti lelkszi fjegyz (a pspk adminisztratv helyettese), 1962-ben dunntli pspk lett. A ppai pspki rezidencit tadta az llamnak, folyamatban volt a ppai tudomnyos gyjtemny tadsa is, amikor vratlanul 1964. mjus 25-n, Budapesten a Krptia tteremben egy vasrnapi ebd kzben orvos felesge s fia, s npes csaldja krben holtan bukott az asztalra. Sic transit gloria mundi!
Dokumentumok
I.
Kedves Bartom s Testvrem!
Krl-bell hrom ht ta viaskodom azzal, hogy soraimmal felkereslek. Mindig megtalltam az indokaimat a hallgatsra. Most azonban nem tudok tovbb hallgatni. Most ezzel a teljesen privt jelleg barti levllel felkereslek, nhny ms atymfival egytt.
Amint tudod, szeptember vgn kikapcsoldtam az egyhzi letbl. Betegsgem, amely az oktber vgig tart krhzi kezels alatt valamit javult, utna ismt slyosbodott, s november, december, s janur nagy rszt is llandan gyban fekve tltttem. Most mr nappal prblok fent lenni, de mg llandan gygyszerrel lek.
A hossz betegsg, a sok lmatlanul tlttt jszaka, b lehetsget adott az nvizsglatra, az imdsgra, s azok gyakori megismtlsre.
Klnsen hrom terleten marasztalt el az Ige s a Szentllek kzs feddse. A szleskr tevkenysg s felelssg hordozsnak a knnyebb tjt jrtam, mert az elmlyeds maradt el. Ennek lett a kvetkezmnye az, hogy a tant szolglatomban sem trekedtem arra, hogy a tantsomat hallgat atyafiak, akr a lelksztovbbkpzsben, akr a teolgin, elmlyedjenek. A testvri megvitatsokra, tbeszlsekre nem fordtottam elg gondot. Mint igehirdet nem trdtem a szksges mrtkig az igehirdets gymlcseivel. A psztori gond hinya ez. Mint egyhzkormnyz s felvigyz, nem voltam elg rzkeny a szksgek felismersben, s ezrt nem terjedt ki annyira a gondom, amennyire kellett volna s sok lehetsges segts is elmaradt. Ez nylvn bnm. Msodszor, nem gyakoroltam elg fegyelmezetten a keresztyn aszkzist, amihez pedig Jzus Krisztus a kvetst, mint felttelhez szabja, s ennek kvetkezmnye lehetett trelmetlensgem, indulatoskodsom, s magatartsom ms megnyilatkozsa, amivel sok atyafit megbntottam, bizonyra nem egyszer tged is. Harmadszor, a mindenre hasznos kegyessg gyakorlsban marasztaltattam el, aminek legslyosabb kvetkezmnye az, hogy nem tudott betlteni az letszentsgnek az a mrtke, ami kellett volna felels szolglatom betltshez. Ezrt nem tudtam plda lenni, st megtkzss s botrnny lettem.
Ezek az idk nyilvnvalv tettk, hogy valban a csaldomban s gylekezetemben, nemcsak az egyhzmegyei kzssgben, hanem mindnyjatok kztt n vagyok a legbnsebb. Ennek most sok kls, teht nemcsak szubjektv bizonysgt is kaptam. Keresztyn atyafiak, bartok s testvrek, s szolgatrsak, a megvlts evangliumnak a hirdeti, akik Jzus Krisztus mrtkad szavt ismerik s hirdetik, tudniillik, hogy az vesse r az els kvet, aki nem bns, szabadon s szksgszeren, st az egyhz megjhodst clozva tlnek, vdolnak s krhoztatnak. Nylvn nluk, de nlatoknl is n vagyok a bnsebb, a legbnsebb.
Tudom s hiszem, hogy Jzus Krisztus engesztel ldozat a mi bneinkrt s az vre megtisztt minket minden bntl. Tudom s hiszem, hogy Jzus Krisztusban van a mi vltsgunk s vre ltal s a mi bneink bocsnata. Tudom s hiszem, hogy mindenki bneinek bocsnatt veszi az neve ltal, aki hisz benne. Mgis szksgesnek tartottam eltted is feltrni s meggynni bneimet, s Tged is a Krisztus nevben megkrni, ha tudsz, bocsss meg s oldozz fel.
Mikzben konkretizltan felismert bneim megtlsben gytrdtem, sokszor megprbltam feladni tantsaimat s ltsaimat, alkalmazva rjuk a msok ltal hangoztatott kritikt. De vizsgldsaim alapjn azonban egyszer sem tudtam odajutni, hogy azt, amit a megvlts teolgijrl, a diaknirl, az egyhzrl s az igehirdetsrl tantottam, meg kellene vltoztatni. December vgn tbb lelksztestvremnek ezt vilgosan meg is rtam. Levelet vltottam errl a krdsrl Hromadka professzorral s legutbb Hellstern lelksszel is. Vilgoss lett elttem, hogy sajt szemlyi bneim a fentebbi tantsok igazsgt nem ronthatjk.
Az is vilgoss lett, s ebben Hromadka professzor „Gondolatok a magyar krzisrl” cm dolgozatval nagyon megsegtett, hogy akrmilyen vresek s nyomorsgot hozak voltak a tragikus oktberi esemnyek, aminek ellenforradalmi jellegt oktber 24-e ta mindenkinek megmondtam, akivel rintkeztem, nem hoztak npnk letben npnk trtnelmi helyzett megvltoztat eredmnyeket. A npnk trtnelmt, politikai, trsadalmi, gazdasgi s kulturlis lett irnyt hatalom „felsbbsg” tovbbra is a munksosztly kezben van, s az nem meggyenglt, hanem megersdtt. Vltozatlan a hitem, hogy ezt a hatalmat Isten adta a kezbe, hogy mindnyjunk javra gyakorolja. Magyarorszgon szocializmus pl fegyelmezettebb, s a np: a „munksosztly s parasztsg” rdekeit jobban szem eltt tart proletrdiktatrban. Ebben a trtnelmi, trsadalmi s politikai szituciban az egyhz helyzete sem vltozott, ezrt szolglata sem. Nem bizonyult igaznak az a kritikja, hogy az egyhzkormnyzat megtltetett s eltvesztette az egyhz tjt. A Bereczky Albert s Pter Jnos ltal tantott s vezetett t s szolglat ma is a feladata. Egyhzunknak gy kell a megvlts evangliumt hirdetnie, s a Krisztus rendelte skramentumokat kiszolgltatnia, s gy kell rendeznie a maga bels lett, hogy azokat a j gymlcsket teremje, amelyek ltal jra segtv s valsgos ldss tud lenni.
Eddig akrmilyen ostrom alatt voltam, egyhzi tisztsgemrl nem mondtam le. Mgpedig azrt, mert nem tartottam dntsre rtnek az idt. Flelemtl s flemltstl, gyvasgbl s kitrsbl dnteni feleltlen lett volna.
Egyre tbben fordulnak hozzm olyan krdssel, hogy vegyem jra kzbe az egyhzmegye vezetst, s azzal az egsz egyhzunk helyzete kibontakozst is segtsem el. Ezeket a krseket eltoltam magam ell. A tegnapi nap folyamn egy felkrsre azt a hajlandsgomat fejeztem ki, hogy ksz vagyok a krst kzssgben megvizsglni. Ennek kt felttele van. Az egyik az, hogy Pter Jnos irnt a bizalom, legalbb azokban, akikkel beszlek, helyrelljon, s azok vllaljk a bizalom helyrelltsrt a szolglatot. A msik felttelem pedig az, hogy csak a tisztsgkben megmaradt, vagy lemondsukat visszavon atyafiakkal trgyalok, s e trgyalsok irnyuljanak bneink megtlsre, ltsunk, tantsunk, intzkedseink rvnyessgnek megvizsglsra s ezek tjn elssorban arra a felelssgre, amely mindnyjunkra a mostani idkben fokozottabban hrul. Nem tudom, hogy ez a vizsglds meg fog-e trtnni, s azt sem, hogy ennek a vizsgldsnak mi lesz az eredmnye.
Afell bizonyos vagyok, hogy addig nem tud elrendezdni egyhzunk lete, s nem tud megtrtnni a valsgos megjuls, amg felels egyhzi vezetk ltst, bizonysgot nem kapnak arra, hogy kimondjk, hogy egyhzunk alapjban s lnyegben nem tvesztette el tjt, mert helyesen ismerte fel kairost, s Bereczky Albertben s Pter Jnosban a magyar reformtus egyhznak Istentl adott vezetit. A bnk, hibk s tvedsek bennnket s szolglatunkat megblyegezhettk, de az Isten kijelentst, felismert akaratt meg nem ronthattk.
Kedves Bartom! Ne vedd zaklatsnak ezt a hosszra nylt levelem. A Te legbnsebb bartod rja, ha ugyan elfogadsz bartodnak. De mindenesetre legutols testvred a Krisztusban. A felelssg ratta velem ezt a levelet, mert szmomra szinte elhordozhatatlan a szgyen, az, ahogyan egyhzunk most van, nem tud pozitv szolglatot vgezni npnk lete kibontakozsban, s a nagy alkalmak idejn nma maradt. Szvem legmlyig hatott Dobozi Imrnek a „Npszabadsg” vasrnapi szmban megjelent „A kereszt nem akasztfa” cm cikke. Nincs mdom szlni, legfeljebb feltek, azt is csak ilyen magnjellegen. Flek, hogy megktzttsgemben ezzel is elkstem.
Mg egyszer megismtelve bocsnatkrsemet, Isten gazdag ldst krve Rd, szolglataidra, szinte szeretettel ksznt:
Nyregyhza, 1957. februr 12.
[Bkefi Ben]
II.
A Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet Ftisztelet Elnksgnek
Debrecen
Ftisztelet Elnksg!
Tisztelettel kzlm, hogy sok tprengs, megfontols s imdsg utn, vizsglva egyhzunkban az ellenforradalom idejn megmutatkozott jelensgeket, s mindenek felett nvizsglatot tartva, arra a dntsre jutottam, hogy az egyhzkerletnl viselt valamennyi tisztsgemrl s megbzsomrl, alkalmatlansgom tudatban, lemondok. Lemondsomnak ez a bejelentse lnyegileg csak elvi jelleg, mivel 1956. szeptember vgtl a kzegyhzi szolglatokbl mr kikapcsoldtam. A nyregyhzi gylekezeti szolglatot a presbiterek s a gylekezet krsre, amennyire egszsgi llapotom engedi, elvgzem. Ez a helyzet flrertsre adott okot, ezrt lemondsom bejelentsvel azt kvnom kifejezsre juttatni, hogy semmifle szndkom nincs a kzegyhzi szolglatba visszatrni. Hitbeli meggyzdsem s teolgiai llspontom alapjn vallom, hogy a Magyarorszgi Reformtus Egyhz 1948-ben s a kvetkez idkben helyesen ismerte fel kairost. Az 1948-as zsinati deklarci, a Testvri zenet, a Misszii Szablyrendelet elvi rsze, Bereczky Albert s Pter Jnos pspkeink jelentseiben kifejtett elvi llspontok s felsorolt gyakorlati tennivalk, egyhzunk egyre inkbb felismert s engedelmesen jrt tja helyes volt.
A Szenthromsg Isten ismeretrl s tisztelettl, a Jzus Krisztusban megtrtnt s trtn megvlts kozmikus jelentsgrl, az egyhzrl, a diaknirl, az igehirdetsrl, egyhzunknak npnk letben hordozott felelssgrl s az kumenikus felelssgrl, s szolglatrl szl tantsaim igei alapvetseit s teolgiai megllaptsait az eddig hozzm jutott kritikk alapos megvizsglsa alapjn sem tudom mskpp ltni. Ezzel nem azt akarom kifejezni, hogy mint igehirdetnek, tantnak s az egyhzkormnyzat rszesnek nincs mit megbnnom, mert nagyon sok mindenben s nagyon sokflekppen vtkeztem, amirt Isten s emberek eltt magam valban a bnsk kztt az elsnek tlem. Tudtommal rosszra s helytelenre nem tantottam igehirdetseim s tantsaim meglv hinyossgai, felismert magatarts- s indulatbeli bneim s egyben hibs intzkedseim ellenre sem.
Egyhzunk szmra – gy vlem – ma nincs ms kibontakozsi t, csak ha az elhagyott engedelmessghez megtisztultan, alzatosan, szeretetben megjultan visszatr. Egyhzunk tartozik Istennek, tartozik npnknek, s mindenekfelett tartozik a gylekezetekben istentiszteletre sszegyl hvek seregnek az ellenforradalom ltal is fokozott gondolkodsbeli, rzelmi, lelki s kegyessgi zrzavar felszmolsrt helyes teolgiai tjkoztatssal, - a kzs engedelmessg tjnak flrerthetetlen megmutatsval – s a tisztbb npi demokratikus ton hatalmat gyakorl, proletrdiktatrban l s szocializmust pt Npkztrsasgunk llamval val egyttmkdst szolgl megvalstsval. Az ezekre vonatkoz helyes hitbeli dnts, tants, kibontakozst szolgl beszd – szerny vlemnyem szerint – mr is ksik.
Nem akarok semmilyen vonatkozsban szemlyemmel tkzs vagy akadly lenni. Magamat mindenkinl bnsebbnek s a legutolsnak tlve, jelentem be megbzatsaimrl val lemondsomat, krve a Ftisztelet Elnksget, hogy azt, mint befejezett tnyt, illetkes egyhzi testleteknl bejelenteni szveskedjk.
Egyben tisztelettel jelentem azt is, hogy esperesi tisztsgemmel kapcsolatban is hasonlkppen kvnok eljrni. Lemondsomat a legkzelebbi egyhzmegyei lsnek bejelentem.
Maradok a Ftisztelet Elnksgnek teljes tisztelettel
Nyregyhza, 1957. mrc.[ius] 19.
haszontalan s legbnsebb szolgja
Bkefi Ben
Jegyzetek
[1] BOTTYN JNOS: Bkefi Ben, 1909-1964. In: Reformtus Egyhz, 1964. 4. sz. 83. p.; ld. mg: Theologiai Szemle, 1964. 5-6. sz.
[2] BARTHA TIBOR – MAKKAI LSZL (fszerk.): Tanulmnyok a Magyarorszgi Reformtus Egyhz trtnetbl, 1867-1978. Bp., 1983. (Studia et Acta Ecclesiastica, V.) 471. p.
[3] Bn Istvn reformtus lelksz, ny. tervezmrnk szves kzlse alapjn.
[4] TIBORI JNOS: A Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet trtnete, 1944-1957. Debrecen, 1995. (A Debreceni Reformtus Teolgiai Akadmia Egyhztrtneti Tanszknek Tanulmnyi Fzetei, 34.) (tovbbiakban: TIBORI, 1995.) 121. p. Megadja a kt levl levltri jelzett.
[5] TIBORI, 1995. 144-152. p. Az 1947. augusztus 19-21. napjaira tervezett tancskozst nem tartottk meg, st azon a hten megsznt a Bkefi szerkesztette Magyar Reformtus breds c. hetilap s az ugyancsak ltala szerkesztett Keresztyn Csald c. havi folyirat is. E kt sajttermkbl jl nyomon lehet kvetni a kt megtartott s a csupn elksztett harmadik tancskozst. Az elsrl kln knyv jelent meg Bkefi szerkesztsben s kiadsban: Orszgos Reformtus Szabadtancs. Nyregyhza, 1946. augusztus 14-17. Budapest, 1946. Teljesen elfogultan rta meg vtizedekkel ksbb Nagy Tibor egy folyiratban publiklt tanulmnyban az ltala kvetkezetesen Nyregyhzi Reformtus Szabadtancsnak titullt mozgalom trtnett, amiben egy dolog azonban igaz volt, annak kiemelse, hogy az egsz Bkefi mve volt.
[6] TIBORI JNOS – BALLA RPD: Pntekhegyi levelek. Kor- s krtnet, 1954. Balla rpd reformtus lelkipsztor Snyn, egyhzi szmzetsben rott leveleibl (1953-1957). Debrecen-Srospatak, 2000. 5., 17., 46-47., 55-57., 69-70., 116-119., 136-141., 160-163. p.
[7] BOJTOR ISTVN: Misszi a Tiszninnen. A Tiszninneni Reformtus Egyhzkerlet misszitrtnete 1950 s 1956 kztt. Miskolc, 1996.
[8] Bn Istvn szves kzlse alapjn. rott formban a birtokomban.
[9] Ld. elz jegyzetet.
[10] Ld. 8. sz. jegyzetet.
[11] A levl indigs msolata birtokomban. Publiklatlan. Az eredetit Tibori Jnos sem tallta meg a Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet levltrban. Ld. I. sz. dokumentum. A levl cmzettje ismeretlen.
[12] A levl indigs msolata birtokomban. Publiklatlan. Az eredetit Tibori Jnos sem tallta meg a Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet levltrban. Ld. II. sz. dokumentum.
[13] TIBORI JNOS: A Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet trtnete 1957-1965. Debrecen, 1996. 18-21. p. (A Debreceni Reformtus Teolgiai Akadmia Egyhztrtneti Tanszknek Tanulmnyi Fzetei
|