tienne Trocm
Az jszvetsg szletse
Tbb mint hatvan esztendeje gyakorta emlegetett tny, hogy az els keresztynek nem annyira rk voltak, mint inkbb az ellenkez llspontot kpviseltk: a szbeli hagyomnyozsra hagyatkoztak, ha elbeszlseiket, prbeszdeiket tovbbadni akartk. E ttel (mely a keresztyn Biblia eltrtnetrl sok tudomnyos rs alapjul szolglt) mindentt jelentkezik, s rvendetesen jtja meg azt a mdot, ahogy pl. az evangliumokat olvassuk; s e ttel mindmig megdnthetetlen.
Mgis helytelen lenne elfelejtennk, hogy az a terlet, ahol e ttel alkamazhat, igen behatrolt. Mindenek eltt ne felejtsk, hogy az segyhz mindig is elismerte egy Szentrs tekintlyt, ti. a zsidkra nzve ktelez Szentrst, akik kz az egyhz tagjai is szmtottk magukat. Ezt a Szentrst llandan olvasta a Jzus kr gylt tantvnyi kzssg, belle mertette teolgiai gondolatainak j rszt, s igen gyakran alkalmazta azt, gy hogy a Krisztusrl szl tannal egyez magyarzattal ltta el.
Msrszt pedig, annak a nagy fordulatnak a kvetkeztben, ami a megszlet keresztynsg robbansszer fejldse volt az akkori civilizlt vilgban, klnbsgek (nha igen slyosak!) jelentkeztek a klnbz keresztyn csoportok kztt. Az els genercitl kezdve nhnyan elviselhetetlennek tartottk azt a kivltsgot, amelyet a szbeli hagyomnyozsnak (s gy annak garantlinak: a hagyomnyozknak) tulajdontottak. Hogy megszabaduljanak ennek igjtl, az rsra trtek vissza, hogy elkpzelsket a keresztynsgrl gy rvnyestsk. Mrk evangliuma, melynek els formjt ktsgkvl az I. sz. kzepre kell datljunk, azon fradozik, hogy olvasinak az „igazi Jzust” mutassa be, aki – szmra sajnlatos mdon – azon egyhzi tradcik mgtt rejtzik, amelyeket a jeruzslemi sgylekezet hozott ltre. Pl apostol arra knyszerlt, hogy rsban fejtse ki gondolatait, s gy vdekezzk ellenfelei aknamunkja ellen azokban a gylekezetekben, amelyeket alaptott; neki sikerlt olyan egysges mdon kifejteni evangliumt, hogy az addig szervezetlen szbeli hagyomny bizonytalan keresztyn tantsa vgs formkat ltsn. A meglehetsen rendezetlen katechetikai s erklcsi tants helyett Pl levelei (klnsen a Rmai levl) biztos teolgiai alapot adnak az egyhzi prdikls s tants szmra, s a pli misszibl kinv gylekezetek ellen tudtak llni a zsid-keresztynek tmadsainak.
Vgl pedig a msodik, de mg inkbb harmadik generci keresztynsge relatve gazdag irodalmat hozott ltre; ennek okai klnbzk, sokszor a bels feszltsgek sszefggsben llnak. E mvek nem foglaltk el a szbeli hagyomny helyt, amelyet mindig is elnyben rszestettek a gylekezetek, s amely gy is maradt a II. szzad kzepig. Mg kevsb rtk el e mvek a szent irat sttust, amelyben kizrlagosan a hber Biblia volt. Mgis bizonyos tekintlyre tettek szert abban a krnyezetben, ahonnan jttek, s amelynek gondolatait kifejeztk. Gondoljunk itt Lukcs evangliumra, az Apostolok cselekedeteire, azoknak a gylekezeteknek a hatalmas apolgijra, akik hek maradtak az alapt Pl emlkhez 80–85 krl, vagy gondoljunk Pl leveleinek gyjtemnyre, amelyet az nmagukban bizonyoss vlt gylekezetek 20 v mlva propagl s terjeszt eszkzkk tettek. Gondoljunk Mt evangliumra, amely az I. sz. vge fel a grg nyelv zsinaggk kzelben l gylekezetek pedaggiai s apologetikai eszkze volt, vagy Jnos evangliumra, amely felhvs a keresztyn egysgre a zsinaggkkal val vgleges szakts utn, stb.
A grg nyelv gylekezetek e fontos irodalmi tevkenysge ellenre, amely relatv fontossggal brt, a II. sz. els felnek keresztynsge csaknem teljes egszben a szbeli hagyomnyokra irnyult, ha hallgatni akarta Jzus hangjt – illetve a hber Biblira, ha Jzust Messisknt s Isten Fiaknt akarta rtelmezni. A keresztyn iratokat nem tartottk szent iratoknak, csak kivtelesen s meglehets bizonytalan rtelemben. Ennek a relatve stabil rendszernek megvolt a maga gyengje: dacra a szbeli hagyomny vitathatatlan megbzhatsgnak, ezek kz frkzhettek az „rnak” olyan „igi”, amelyeket tbb-kevsb gnosztikusok, ill. rajongk szereztek. A Szentrs teht, mindenfle gondolat s parancsolat hordozja – alkalmazs nlkl a keresztynek helyzetre – szksgess vlt, hogy a krisztolgiai reflexi szolglatba lljon, ill. az exegetikai s hermneutikai bukfencek erklcsi buzdtsainak alapja legyen (amire a 135 krl keletkezett Pszeudo-Barnabs levl frappns plda).
Ez az rdekes egyenslyi helyzet meghosszabbthat lett volna, ha nem jelentkezett volna egy j tnyez, hogy jbl megzavarja azt. Ez a tnyez – ha szabad gy mondanunk – a visszavonult tengersz, Markin volt. Markin Pontuszbl szrmazott; mr keresztyn csaldban szletett, s vagyont gazdasgi tengerszkedssel kereste meg. Egy ideig Kiszsiban is dolgozott. Meglehets fiatalon vonult vissza, Rmba, nem sokkal a II. szzad kzepe eltt. Itt a fvros egyhzi letbe kapcsoldott be, amelynek vezetivel vitba keveredett. Ez azzal vgzdtt, hogy Markin bizonyos szm hvvel egytt kivlt az egyhzbl. Mint kivl szervez, Markin sajt egyhzat alaptott, amelynek kisugrzsa messze elhatott. Markin kzepes teolgus volt, s egyre inkbb a gnosztikusok befolysa al kerlt. Vgl is kt isten ltezst fogadta el: a j istent (Jzus), ill. a gonosz istent (a teremts, a zsidk s Biblijuk istent). Ezen a tanon nyugodva erklcsi tantsa szigor volt, s aszktizmusa is merevebb volt, mint az egyhzi.
Mint szmos gnosztikus, Markin is csak elvetni tudta a zsid Biblit. Az eredetisge abban llt, hogy a zsid Biblia helyre egy j szent rst rendelt, amely jobban illet tanaihoz s egyhzhoz. Ebben az j keresztyn knonban egy evanglium kapott helyet, melyben hallhat Jzus szava, ill. az apostoli tantst kifejez levelek. Az evangliumok kzl Markin a Lukcst vlasztotta, amelybl tetszse szerint kiszrte a zsid elemeket, gy pl. a gyermek Jzusrl szl trtneteket. A levelek vonatkozsban a pli levelek gyjtemnye fel fordult, amely egy fl vszzaddal korbban jelent meg, s amelybl Markin hasonlkppen kivett mindent, ami a keresztynsgnek a judaizmusban val gykerezettsgre utal. Az gy elllt Szentrs rvid, knnyen msolhat volt; keresztyn eredet, s kzvetlenl a II. szzad kzepnek keresztynsgvel, annak tanaival s erklcsvel llt sszhangban. Rviden: kivlan alkalmazva volt a kzepes tehetsg, intellektualizmusra kevss hajlamos gylekezetek ignyeire, amelyek nem akartak tbb fggeni a hivatalos egyhz ltal ellenrztt szbeli hagyomnytl. Ez a knon hozzjrult ahhoz, hogy Markin egyhza megszilrdult s kiterjeszkedett.
Ami ennl is fontosabb, az az, hogy ez a Markin fle Szentrs nem tudott hatstalan maradni a hivatalos egyhz keresztyneire, akik elfradtak prdiktoraik s exegtik rsmagyarzati s hermneutikai akrobatikjtl. Ilyen krlmnyek kztt rthet hogy a „katolikus” gylekezetek gyorsan reagltak. Nem volt kztk semmilyen institucionlis kapocs, s kongregacionalizmusuk minden koordinlt lpst nehzz tett. Annl inkbb elcsodlkozhatunk, hogy viszonylag gyorsan szles kr egyetrtst rtek el a keresztyn Szentrs vonatkozsban. Ez minden bizonnyal a Markin kezdemnyezse ltal okozott komoly helyzetnek a jele, amely a hivatalos egyhzban kialakult. Egybknt annak a megoldsnak, amit a II. szzad vge fel javasoltak csaknem mindentt, egyetrts jellege rdekes mdon igazolja ttelnket: egy kzponti jelleg, markini tan vonatkozsban kvntk a keresztynek kifejteni llspontjukat, s erre ket nem azon tanok sokasga indtotta, amelyek szmos gnosztikus tant (a legnagyobb rendetlensgben) terjesztett.
Lehetetlen volt a hber Biblit elvetni, ha nem akartk a Teremt s Trvnyalkot Istenbe vetett hitet megkrdjelezni; ez pedig a tradicionlis keresztyn hit lnyeges eleme. A hber Biblit gy mindentt megriztk, de szksges vatossgi lpseket is tettek, hogy a keresztyn hittel sszeegyeztethetetlen rszektl megszabaduljanak. A zsidkeresztyn gylekezetekben a „hibs perikopk” tana lehetv tette, hogy kiszrjk a Szentrsbl, ami nem illett a II. szzadi keresztynek helyzetre. Msutt pedig a Biblia mindinkbb erltetett allegorikus magyarzatra trtek vissza, ami lehetv tette, hogy azokat a passzusokat, amelyek a kor valsgnak kevss feleltek meg, az egyhzra alkalmazzk. Az allegria a Biblia minden perikopjnak keresztyn sznezetet klcsnztt, s lehetv tette, hogy a hagyomnyozott hit mg ersebben gykerezzk az jszvetsg szvegben.
Valjban a hber Biblia mell (amely az rott knonnak csupn els rsze volt) a gylekezetek tbbsge egy „jszvetsget” szerkesztett, ami direkt vlasz volt Markin Biblijra. Minden nagyobb loklis gylekezet mr olvasta ekkor alkalmanknt az evangliumot, vagy az ilyen elnevezs iratok egyikt-msikt, s rizte knyvtrban tbb kztiszteletben ll keresztyn rst, esetleg olyan gyjtemnyeket, mint Pl leveleit. E knyveket nha az istentiszteleteken is olvastk, mg akkor is, ha nem tekintettk annyira szentnek, mint Jzus l szavait a szbeli hagyomnyban, vagy a hber Bibliban hozzjuk szl igt. A gylekezetek kztt a II. szzad msodik felben trgyalsok folytak azon keresztyn iratok listjnak egyeztetsre, amelyeket a klnbz kzssgek olvastak: cljuk egy sajtos kollekci sszelltsa volt, amely legalbbis lnyegt tekintve azonos tartalm. E trgyalsok lejtszdst nem ismerjk, sem azokat az akadlyokat, amelyekbe ezek tkzhettek. Ismerjk viszont azt az eredmnyt, amelyet a II. szzad utols veiben rtek el: azt a listt, amit kevssel 200 eltt elfogadtak elnk trja lyoni Iraeneus s a Muratori knontredk. Ez pedig kevs kivteltl eltekintve a mi jszvetsgnk.
Milyen kritriumok alapjn trtnt a gylekezetek vlasztsa? Csak elkpzelni tudjuk ezeket, a rnk maradt iratok tartalmnak funkcijbl kvetkeztetve. gy pl. vajon tnyleg eltvoltottk a heretikus iratokat azrt, hogy az ortodoxit biztostsk? – ez gyakran elhangz javaslat ugyanis. Az a nagy tanbeli klnbsg, ami jellemezte a II. szzadi gylekezeteket, s amelyek kzs hitvallsa igen bizonytalan volt (az Apostoli hitvalls mg tvol ll a IV. szzad pontos dogmatikai meghatrozstl!), aztn olyan knyvek jelenlte az jszvetsgben, amelyek ellenttes nzeteket fejtenek ki (pl. Pl levelei egyrszt, ill. Mt evangliuma s Jakab levele msrszt), vgl az az elzetes kivlasztsi folyamat, amely ktsgkvl megvolt korbban minden gylekezetben, lehetetlenn teszi, hogy a tanbeli kritriumoknak meghatroz szerepet tulajdontsunk az jszvetsg knonjnak sszelltsban.
Lyoni Iraeneus ta szvesen lltjk azt, hogy azok a knyvek kerltek a knonba, amelyeket az apostolok rtak. Az jszvetsgi iratok szerzsgrl folytatott vitt egybknt gyakran elmrgesti az a krds, hogy az illet szerz az apostoli krhz tartozott vagy sem; minket itt most csak az rdekel, hogy mi az a kritrium, aminek dnt jelentsge volt az jszvetsgi knon kialaktsban. Az a tny, hogy az jszvetsg knyvei kzl sok anonim, s hogy tbbket a ksbbi tradci olyan szemlyeknek tulajdontotta, akik nem voltak az apostoli krhz tartozk (Mrk, Lukcs), kizrja, hogy az apostoli szerzsg lett volna a kritrium, annl is inkbb, mivel a knon gyjtemnybl sok olyan irat kimaradt, amelyiket pedig egy apostol neve al rendeltek.
gy kt kritrium maradt, amelynek dnt jelentsge lehetett: az, hogy a hivatalos egyhz nhny gylekezete az illet knyvet mr rgen elfogadta, vagy az, hogy az illet knyv felttelezheten rgen keletkezett. sszefoglalva, az jszvetsg knyveinek listja olyan tisztelettel vezett knyvek kompilcija volt, amelyeket a nagyobb gylekezetek ismertek. Azt kell mondjuk, ez meglehetsen pontatlan kritrium. Minden valsznsg szerint ez a magyarzata annak, hogy az jszvetsgi knon a IV. szzadig meglehetsen bizonytalan maradt, amikor is (azltal, hogy a keleti g elfogadta a Jelensek knyvt, a nyugati pedig a Zsidkhoz rt levelet) vgleges formt lttt a knon.
Azltal, hogy a hber Biblia mell egy meglehetsen gazdag gyjtemny kerlt (amely csak ksbb kapta az „jszvetsg” nevet), az egyetemes egyhz igen terjedelmes Szentrshoz jutott, amelyet pp ezrt nehz volt msolni – szemben Markin Biblijval. A knon teht mg hossz ideig a legtbb helyi gylekezet szmra egyszer knyvlista maradt, melynek megszerzse s nyilvnos olvassa ajnlott volt. Minden gylekezet s minden hv arra hasznlhatta ezt a listt, hogy a knyvtrban lv rsokrl megllaptsa, hogy valban tiszteletre, sajtos tekintlyre mltk-e. Csak ksbb tudta minden gylekezet megszerezni valamennyi bibliai knyvet. gy becslhetjk, hogy csak a IV. szzad vgn, a keresztynldzsek elmltval s a keresztynsg gyzelme utn a Rmai Birodalomban fejezdtt be e folyamat, a kis gylekezetek, ill. a mvelt magnemberek krben, akik nemcsak nhny kanonikus knyvet, hanem a teljes Biblit megszereztk maguknak. Az - s jszvetsg teljes gyjtemnynek ez az ltalnos kzkzen forgsa szksgszerv tette a vgs egyeztetst a knon tartalmrl – ami mg fggben maradt a II. szzad vgn.
Vgl szabadjon megengedni nhny ltalnos megjegyzst az jszvetsg szletsnek nehzsgrl. Elszr is Markin Szentrsa vonatkozsban, amely hozzfrhet, rvid s jl megszrt volt: a nagyobb gylekezetek (amelyek knyszertve reztk magukat a reaglsra) nem kvettk a veszlyes ellenfelet sajt terletre. A klnbzsgekkel teli Szentrst vlasztottk, amely hossz volt, s tbb rszt nehz volt megszerezni. Tiszteletben tartottk a kzttk l sokrt tanbeli irnyzatokat. Markin, a nagy tisztogat, egyfajta ortodoxit akart kierszakolni; a hivatalos egyhz pedig a knon kiszlestse ltal a tanbeli klnbzsgeket vdelmezte.
A trtnsz csak rlhet e liberalizmus fltt, amely sokkal jobban megrizte a keresztyn mltnyomait, s nem engedte gyzni Markinnak, „e nagy egyszerstnek” a gondolatait. Msrszt pedig hls kell legyen Markinnak, hogy a hivatalos egyhz szmra ktelez erejv tette rgi irodalmnak rvnyre jutst, s gy megrizze azt a biztos pusztulstl.
A teolgus pedig nem tehet egyebet, csak csodlkozhat azon, ahogy a Gondvisels a II., III. s IV. szzad keresztyneinek mg vitit s tapogatzsait is flhasznlta, hogy az egyhzat megajndkozza a Szentrssal, amely tle sokkal fggetlenebb, mint a szjhagyomny. Ez a Szentrs pedig azta konzervativizmus, devici s nelgltsg sok csapdjtl vta meg az egyhzat.
Ford.: Karasszon Istvn
tienne Trocm a strasbourg-i egyetem protestns teolgiai karnak jszvetsgi professzora. A tanulmny eredetileg az tudes thologiques et religieuses 1987. vnek 3. szmban jelent meg, a 329-334. lapokon.
|