„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Zovnyi Jenben a magyar protestns egyhztrtnet egyik legrdekesebb s leghasznosabb mveljt ragadta el kzlnk ez v /1958/ jnius 24-n a hall. Magas kort rt meg teljes testi-lelki egszsgben. Ez az lesen kirajzolt eszmeisg, elvh s harcos egyhztrtnsznk mg akkor is tartotta a szabadelv theolgia zszlajt, amikor a volt kzdtrsak zme - szinte egy nemzedknyi idvel elbb - kihalt mellle, s amikor mr ersen krdses, hogy van-e valaki, aki ezt a zszlt tovbb viszi.
Nem szletett bele a magyar reformtus egyhzba. A rmai katolikus papneveldbl sajt elhatrozsbl lpett ki s trt t hozznk 18 ves korban. A srospataki theolgin, amelynek padjaiban tanulmnyait folytatta, egy nagy egyhztrtnsz, Warga Lajos keze al kerlt. Warga, mint a nmet idealizmus, fleg Hegel, tovbb a liberlis theolgia tantvnya, t akarta hidalni azt a szakadkot, amely az jkori vilgkp s a keresztyn tantsok kzt tmadt. Az egyhztrtnet terletn megprblta gy ltni s lttatni az egyhz trtneti lett, mint az egyetemes emberi mvelds egy darabjt, az emberi, rtelmi s erklcsi kpessgek kibontakozsnak br sajtos, de lnyegben mgsem klnll terlett. Szerinte Jzus egy olyan orszg polgrai kz hvogat, amelyet Isten orszgnak nevez ugyan, de amely ppen gy az erny s igazsg egyre gyarapod szolglatt tzi ki, mint ahogy ugyanezen clok irnyba fejldik az egsz emberi mvelds is.
Ez a felfogs persze hogy lnyeges slyponteltoldst jelent azzal szemben, amit az egyhzrl az Apostoli Hitvalls, vagy a Heidelbergi Kt tant. Az isteni tnyezrl az emberire helyezi a slypontot. Warga ezt az ellenttet nem takargatta, hanem egyenesen belle indult ki. „Ha msok azt mondjk – gymond -, hogy az egyhztrtnelem a menyorszgnak elhalad fejldse a fldn, melynek clja Isten tisztelete s a vilg dve, az isteni blcsessg s szeretet rk vltsg-tervnek az idben val kifejlse, mely dm teremtsvel kezddik stb az ilyen llsponton szent regnyt lehet rni, de tudomnyos egyhztrtnelmet nem, ilyen llsponton nem az igazsg feldertse, nem a kritika lesz az irnyad, hanem az emberek bmulatos kpzeltehetsge."1
Warga szerint teljesen tudomnytalan s hasznlhatatlan lenne azt mondani, hogy az egyhz a Jzus Krisztus teste, vagy akr azt, hogy az megvlt hallban hv emberek gylekezete. Viszont gy ltni az egyhzat, mint „vallsos s erklcsi trsulatot"2, amelynek clja „az emberisgnek vallsos s erklcsi nemesedse a testvri szeretet alapjn"3, sszefr a trtnettudomny ltsmdjval s a szoksos trtnetkritikai mdszer alkalmazsval. Warga szerint az egyhznak korszakonknt kifejldtt intzmnyeit azon kell lemrni, hogy a humanitrius vgs cl elrst elmozdtottk, avagy akadlyoztk-e? St, magt az egyhztrtnet mvelst is ennek a clnak szolglatba kell lltani: „Az egyhztrtnet eladja nem elgedhetik meg az esemnyek felsorolsval, az igazsg feldertsvel, hanem arra is trekednie kell, hogy a szp, a nagyszer pldk kiemelse ltal hallgatit nemes versenyre, tevkenysgre buzdtsa."4
Ezen az elvi alapon llva Warga Lajosnak nemcsak egy egyetemes egyhztrtnelmet sikerlt kidolgozni, amely 1870 ta mg mindig egyedl kpviseli irodalmunkban ezt a mfajt, hanem sikerlt egy egsz letre szlan meggyzni az ilyenfajta tudomnyos munka becsrl legtehetsgesebb s legbuzgbb tantvnyt, Zovnyi Jent.
De Zovnyinak mg egyb rhatsra is szksge volt, hogy megtallja trtnetszemlletnek azokat a sarktteleit, bels arnyt s slypontjt, amiken azutn lete vgg nem is vltoztatott tbb. Ez minden bizonnyal 1888-1889-ben, az utrechti egyetemen ment vgbe benne. Itt ugyanannak az antropocentrikus theolginak, amelyet Warga kpviselt, egy hatrozottabb s harcosabb alakjval ismerkedett meg. Warga meglehetsen relativista, „rk igazsg, abszolt rtelembe nincsen" ... „a grcsi lnyektl kezdve a legfelsgesebb eszmkig minden vltozsnak van alvetve" - vallotta.5 A holland theolgiai liberalizmus egyes kivl kpviseli viszont abszolt rtkmrn tudtk megmrni a trtnelmet, elssorban az egynisg szabadsgn, tovbb ennek tartalmn, a haladson, illetve a halads megnyilvnulsnak tekintett igazabb tudomnyon s erklcsisgen.
Zovnyinak korm kijegecesedett egyhztrtneti szemllete szerint Jzus vallsa nem ms, mint Jzus kvetse azon az ton, amelyen az egynisg szabadsgrt, az igazsgrt s az erklcsi jrt, ha kell a vrtan hallig vezet. Ez a „Jzus vallsa" nem ismer el semmifle hitvallsi vagy szervezeti megktst. Ez a keresztynsg igazi alakja. Szemben llnak vele minden idben a hivatalos egyhzak a maguk hitvallsaival, szervezetvel s fegyelmi rendjvel. Ezek - igen kevs kivtellel - legfbb kpviseli a meglevvel ber maradisgnak s az egyni szabadsgot erszakkal elfojt trelmetlensgnek s vakbuzgsgnak. A kt plus kztt trult fel Zovnyi Jen eltt az a tvlat, amelyet kitlteni szerinte az egyhztrtnetrs clja, azaz felmutatni egyfell a szemlyes Jzus valls tjt, amint az tbbnyire eltlt eretneksgeken, vagy elnyomott halad mozgalmakban megy t az egyhz trtnetn, msfell viszont az intzmnyes egyhzak magatartst, amely legtbbszr a sttsget terjesztette s prtolta, akadlyozta s htrltatta az elhaladsrt vvott kzdelmeket s lnyegben a hivatalos egyhznak hatalmi trekvseibl, rdekszervezet mivoltbl eredt. Egyik ksbbi mvnek tllsre sikerlt, de korbbi felfogsra is jellemz megllaptsa szerint Jzus vallsnak hvei az egyhztrtnetben arra trekedtek, hogy szabadd tegyk magukat s szabadd tegyenek msokat az egyhzzal szemben.6
Az ilyen irny tudomnyos munkssg kls lehetsgt Zovnyi szintn Hollandiban szerezte meg. Itt 1876-ban az llam szabadd tette a trtneti s a bibliai theolgiai professzorokat minden hitvallsi s egyhzi megktssel szemben. Errl Zovnyi Jen gy szmolt be itthon: „Az 1876. vi egyetemi trvnynek a halads szempontjbl legfontosabb intzkedse az volt, hogy az egyetemi, teljesen felekezeten kvli vallstudomnyi karok tudomnyos jelleg bibliai s trtneti tanszkt elklntette a specilisan egyhzi termszet, nem tudomnyos - dogmatikai s gyakorlati - tanszkektl, s csupn az elbbieket fogadta be az llami egyetem szerves alkotrszeil."7 Egy ilyen fggetlen holland theolgai professzor mdjra jellte ki Zovnyi Jen a maga letprogramjt s munklta is mindvgig megalkuvs nlkl. Itthon azonban msok voltaik a krlmnyek. Ebbl az elmletbl folyt aztn itthoni sok-sok hnyattatsa, perbefogatsa, elszigetelse. Kevesen zleltk meg a meg nem rts minden kesersgt nlnl inkbb. Hollandiban egy Allard Pierson (+1896) lemondott lelkszi jellegrl, mert eltlend kvetkezet-lensgnek tartotta, hogy radiklisan szabadelv theolgus ltre az intzmnyes egyhzzal kapcsolatban maradjon. Mint professzor tovbb mkdhetett. Itthon Zovnyi Jen egyelre csak annyit tehetett meg, hogy az 1891-tl betlttt kolozsvri lelkszi llomst 1894-ben a nyugalmasabb s jobb tiszafldvrival cserlte fel, mert mint mondotta, knnyed eladkpessge folytn a prdikls neki nem jelentett megterhelst s a legtbb idejt tudomnyos munkra fordthatta.
Ennek a tudomnyos munknak csakhamar minden szempontbl feltnst kelt gymlcsei rtek be. Ilyenek a Pallas Lexikonnak. 16 hatalmas ktetben 1892 s 1896 kzt megjelent tbb szz egyhztrtneti cikke. Ilyen a Theolaiai Ismeretek Tra (I—III. ktet, 1894—1901.), mely mindmig az egyetlen magyar theolgiai lexikon. A magyarul s hollandul megrt remek monogrfik kzl ne emltsk most csak A coccejanizmus trtnett (Budapest, 1890.), ezt az eurpai viszonylatban is tbb vonatkozsban ttr munkt.
Ekkor mg nem maradt el a hazai elismers sem. Srospatakon, ahol a szzad vgn Wargn kvl olyan kivl szabadelv tbeolgusok tantottak, mint id. Mitrovics Gyula, Peremartoni Nagy Gusztv, Zovnyi 1889-ben megszerezte a theolgiai magntanri kpestst, 1901-ben pedig rendes tanrnak hvtk meg Warga Lajos helybe. Tanszkn mkdve azonban mr szembekerlt azzal a heves ellenhatssal, amellyel a tiszninneni reformtussg elg szles krei Zovnyi Jennek a reformtus egyhz reformtora, hitelvei s intzmnyei felett gyakorolt radiklis brlatra vlaszoltak. 1910-ben el is vesztette tanszkt, de 1912-ben az egyik liberlis theolgiai felfogs vilgi vezet ember prtfogsra visszakapta.
A kzbees kt nehz esztendben Zovnyi Jen a fvrosi levltr tisztviseljeknt fradhatatlanul tovbb dolgozott s publiklt tovbb, st ppen 1911-ben jelent meg az a munkja, amely egy kifejezetten evangliumi megjulsi mozgalom brzolsa s rtkelse kapcsn szmunkra is mlyebb betekintst enged egyhztrtneti szemlletnek alapjaiba. A puritnus mozgalmak a magyar reformtus egyhzban cm mvre gondolunk. A nagy gonddal sszekeresett adatok egsz garmadjn keresztl rajzolja, meg Zovnyi a magyar puritnizmus hsi kzdelmeit hrom irnyban is: 1. szertartsi tren a helvt reformci istentiszteleti forminak bevezetsrt, a reformtus rvacsorai liturgirt, a gradul flrettelrt, a zsoltrnekls elterjesztsrt, a lamentci s a passinekls beszntetsrt. 2. Egyhzszervezeti tren a presbitriumok fellltsrt, a pspki helyett a zsinati egyhzkormmyzsrt s 3. az iskolai nevels tern a skolasztikus szcspls helybe a formjban s tartalmban eurpai sznvonal nevelsrt, a termszet megismersrt, az anyanyelv jogairt, a korszer tanknyvekrt s iskolarendszerrt.
Mr most mikppen ksrelte meg Zovnyi felfedezni a magyar puritnusok eszmei tudatossgnak, szvs kitartsuknak s slyos ldozataiknak a titkt? Magyarzatknt ugyanazt a kettssget talljuk, amelyet mr megismertnk. A szembenll felek kzl az egyik oldalon az ldzttek llnak, akiknek bels indtkait Zovnyi ilyen kifejezsekkel prblja megadni: a halads vgya, a jobbratrekvs szelleme (389.l.)", elszntsg, kitarts, becsletes gondolkods, nemes trekvs, emelkedett felfogs, szellemi fensbbsg (390), a llek nemesebb sztne, az egynisg szerepe (17), a lelkiismeret szabadsga, az egynnek a szabadsga, az evangliumi szabadsg s ez utbbi hrom, mint a protestantizmus elvnek teljes keresztlvitelre val trekvs (6).
A msik oldalon a hivatalos egyhz ll. „A haladst hirdetk, a jobbratrekvk t lehettek hatva a legodaadbb szeretettl egyhzuk irnt... el nem kerlhettk azt a vdat, hogy az anyaszentegyhzat tmadjk, tnkre akarjk tenni azt, ellensgei a sajt maguk egyhznak." (1. 1.)" Ebben az egyhzban azonban „ott szerepelt ugyan az res szlamok egsz garmadja a katolicizmussal szemben, de a vak elfogultsgnak, a durva kizrlagossgnak, a vad trelmetlensgnek, a lelketlen eretnekldzsnek semmivel sem mutatta fel cseklyebb s enyhbb nyomt a protestnssg, mint a katholikussg." (16) „Az egyhz rosszul rtelmezett j rendje s a hivatali fegyelem rdeknek rve sokszor llott szolglatban magnrdekeknek s egyb tekinteteknek..." (16—17) A hivatalos egyhzkpviseli azrt harcoltak a puritnok ellen, mert azok szerintk „ki akarjk ket trni az egyhzkormnyzs mezejrl. Mernyletet ksztenek el ellenk s tnkre iparkodnak tenni az anyaszentegyhzat, amely pedig vlemnyk szerint csupn a rgtl meglev eljrs mellett s a rgimdi emberekkel boldogulhat ezutn is." (35) A legnagyobb baj azonban az, hogy az egyhz lekttte magt a maga tantsai mell. „Az a vlekeds ... hogy aki szolglatban ll valamely egyhznak ... hsggel tartozik egyhza tanainak, tjban llott minden haladsnak. Sz sem lehetett nll gondolkozsrl." (16) A forrs teht, a polris feszltsg, amelybl Zovnyi a puritnok kzdelmeit magyarzza, egyszeren a rgi s az j, a maradisg s a halads, az intzmly konzervativizmusa s az egynnek jobbat akar szabadsga kztt feszl. Az gy feltett krds roppant szles sklt nyit meg a kutatnak, hogy azon bell a rginek s az jnak minden ellenttes megnyilvnulst sszegyjtse s kzdelmkben brzolja, teht igen nagy mveldstrtneti rtk tudomnyos szolglatokra ad indtst, belertve ebbe az egyhztrtneti szolglatokat, de vajon meg lehet-e tallni ilyen elindulssal azt a klns sznt, ami a puritnus mozgalmat ms halad mozgalmaktl a lnyegben megklnbzteti?
Pedig a magyar puritnok nem hallgattak arrl, hogy szmukra mirl volt sz. St, vezrk, Tolnai Dali Jnos kilenc trsval Londonban 1638-ban vallst tett arrl, hogy milyen fundamentumon nyugvnak rtelmezik az letket s hogy ebbl az alapbl milyen kvetkeztetst vonnak le letk cljra nzve. Idzek a londoni liga alapokmnybl kt mondatot: „A mi Urunk Jzus Krisztusnak szentsges nevben mi, ide al megnevezett mltatlan szolgk az munkjban, kznsges vallst tesznk a Jehovnak szent szne eltt teljes szvbl, elktelezvn magunkat azzal a hsges szvetsggel, kivel megeskdtnk az szentsgnek letnkbeli kvetsre, hogy holtunkig tet szolgljuk az erejbl, sokkal inkbb, mert Angliban nagysgos dolgokat cselekedett a mi undok s bns lelknkkel ... s ha sznt szndkkal, vigyzatlanui ez vilgiaknak szorgalmatosabb keressre, hogy nem mint az mi s a msok lelknek, az Krisztus dicssgnek, vetemednnk, tkozottaknak egyms eltt talltassunk s hiti hagyottaknak." (25. l.)
Nem ms derl itt ki, mint az evangliumi fundamentum, a megvlt Jzus Krisztusba fogdz hit, a bizonysgtevs Isten szeretetnek az jjszletsben megtapasztalt erejrl s az egsz let rhagyatkozsa erre a szeretetre, odasznsa a Jzus Krisztus dicssgnek holtig val szolglatra. Ebbl a vallsttelbl magtl vlik rthetv mindaz, ami reforml jelentsg volt a puritnok mozgalmban, a hitnek szemlyess, a szertartsoknak biblikusabb, a szervezetnek gylekezetibb s a nevelsnek relisabb s kzhasznbb ttele. Zovnyi viszont nem tulajdont kulcsszerepet ennek a hitvallsnak, st azt mondja rla, hogy „egy kis pietista mledezsen kvl nem foglal az magban semmi hatrozott clt, semmi tnyleges tervet." (30. l.) Megrtjk, hogy nem rtkelhette a nyilatkozatot, mert felfogsa szerint csak a termszeti s az emberi lelki vilg tnyei valsgosak, csakis ezek a trtnelem tnyezi, a tudomnyos magyarzat csakis ezekre pthet.
1912 utn Zovnyi Jen szmra a megbecslsnek nhny ves szakasza kvetkezett. 1914-ben vele tltettk be a debreceni egyetemi hittudomnyi kar egyhztrtneti tanszkt, dkni tisztsget is viselt s 1917-ben az egyetem dszdoktorv vlasztotta.
A proletrdiktatra buksa utn Zovnyi Jent a tiszntli reformtus egyhzkerlet vezeti ldozatul dobtk oda az ellenforradalomnak, llsvesztsre s a lelkszi palsttl val megfosztsra tltk. A bne az volt, hogy a sajtban „az egyhzat a hatalomszomj, a retrogrd irnyzat s az erklcsi lazasg kgyfszknek" nevezte. Bri vagy nem olvastk Zovnyi mveit, mert ilyesfle elmarasztal tletet j egynhnyszor lert mr az intzmnyes egyhzrl, st ez egyhztrtneti szemlletbl egyenesen kvetkezett is, mint lttuk - vagy pedig - ez a valsznbb - szabadulni akartak a megingsok idejnek egy megvesztegethetetlen tanjtl s taln rdemeket is akartak szerezni az j kormnyzat eltt. Vgl is az llam mentette meg az egyhzat attl a szgyentl, hogy trtnetnek a legszorgalmasabb s legtermkenyebb bvra kenyr nlkl maradjon.
1922-ben nyugdjaztk. Ettl kezdve 36 ven t „katedra nlkli veiben is professzorunk volt, sz fejjel is mesternknek fogadtuk el" (Esze Tams beszdbl. Ref. Egyhz 1958. 325. l.) Ebben az idszakban jelentek meg, vagy maradtak mig/?/ kziratban f mvei 1922-ben ltott napvilgot nagy vallomsa: A felvilgosods trtnete, egsz trtneti munkssgnak ttekint s rtkel, teht legbensbb fejezete. Csodlatot breszt s megrendt ebben a knyvben az a btorsg is, amellyel az ldztt killt az ldzttek mellett a keresztny nemzeti kurzus jindulatra rszorult llsvesztett professzor a keresztny nemzeti kurzus kpnyegforgat haszonlvezi ellen, a keresztnyszocialista prt ellen s a kormny gyalzatos rendri erszakossgai ellen. Ugyanebben az vben kerlt ki a sajt all A reformci Magyarorszgon 1565-ig, mr ez sem a m slyhoz mlt kntsben, 1939-ben pedig egy a jzlst srt zleties vllalkozs kntsben A tiszntli reformtus egyhzkerlet trtnete. Nagy sszefoglal mvhez, amelyben 1565-1895-ig ksri nyomon a magyar protestantizmus trtnett, mr semmilyen kiadt sem tallt. /Megjelent 2004 Historia Incognita sorozat Attraktor kiad HP/
Egyhztrtneti kutatsunk szmra igen nagy jelentsg, hogy a Reformtus Egyetemes Konvent parochilis knyvtrbizottsga a 30-as vek kzepn a kszl, de el nem kszlt Teolgiai Lexikon szmra Zovnyi Jenvel kszttette el a magyarorszgi protestns egyhztrtneti anyagot s ezeket a „cikkeket" 1940-ben kis pldnyszmban kzirat gyannt ki is nyomatta. A „cikkek" jelentsgre hadd mutasson r az a mondat, amellyel Dr. Rvsz Imre mint szakszerkeszt az elklntett kinyomtatsukat megindokolta: ,.A magyar protestantizmus tudomnyt a Debreceni Ember Pl gyjtemnynek sztszrdsa, meg a nagyenyedi kollgiumi knyvtr pusztulsa ta nagyobb kr mg nem rte, mint amilyen - egy emberltre ptolhatatlanul - rni fogn akkor, ha ennek az anyagnak az elvgre is mg vek mlva bekvetkez hinytalan lexikoni megjelense eltt baja esnk."
A nyomtatott „cikkeket" Zovnyi 1940 utn is llandan ptolta, gyhogy ma a kinyomtatott rsznek a kb. negyedt kitev kziratos anyag vr kiadsra. Mvelds- s irodalomtrtnszeink egyre jobban srgetik, hogy k is hozzfrhessenek ezen anyag egyik legnagyobb adatgyjtjnek, letrajzi s knyvszeti ismerjnek a betrendes cikkeihez. Sajtosztlyunk feladata s szolglata a magyarorszgi, st a szomszdos llamokbeli tudomnyos let szmra, hogy Zovnyi Jen cikkeinek teljes anyagt minl hamarabb kzztegye. /Kiadta Sajtosztly BP 1977/
Zovnyi Jen igazi helye a maga idejben bizonyra a blcsszeti karon szervezend valls- s egyhztrtneti tanszken lett volna, szmotvetve a theolgiinkon vgbement theolgiai megjulssal. Nagy elismerst a npi demokrciban 1957-ben kapott, amikor megkapta a trtnettudomnyok doktora cmet. Tudomnyos Akadmink nem vlasztotta tagjai kz! Br Zovnyi a maga haladsfogalmit csak racionlis s morlis vonsokbl rakta ssze s a szorosabb vett trsadalmi tnyezket, az osztlyok kztti kzdelmeket, mg olyan mrtkben sem vonta be a megrts eszkzei kz, mint ahogy sok polgri trtnsz is megtette, de az az eredmny, amit az ilyen trtnetszemlletvel is elrt, a tnyismeretek nagy kincsestra, nemcsak minket, ma lket tett adsaiv, de az utnunk kvetkez nemzedkeket is.
Mint az egyhz trtnsze azt, ami mai ltsunk szerint a lnyeg, azaz az egyhz letnek a Jzus Krisztus letben s szolglatban fundltsgt nem ltta vilgosan, vagy az emberi kpessgekben kereste. Az egyhz trtnett ppen ezrt nem is tudta elg plasztikusan brzolni, a mlysgi tagoltsg, amelyeket a hit s Isten Lelke teremt, nincsenek, elvi okok miatt nem lehetnek munkiban les vonalakkal kihzva, viszont az ebbl a forrsbl eltr s sztterjed letnek a bontakoz, gymlcsz s a kiszrad jelensgei annl inkbb. A fny s rnyellenttek sematikusak, a fellet rajza azonban finoman erezett s szinte kimerthetetlenl gazdag. A felsznnek ezt a pontos rajzt azok sem fogjk tudni nlklzni, akik a sarjaszt s a sorvaszt bels erhatsok tjait s sszefggseit akarjk a Kijelents fnyben kinyomozni. Zovnyinak azt a tulajdonsgt, pedig, hogy szellemnek fnye akkor vilgtott, st perzselt a legersebben, ha arrl volt sz, hogy a hivatalos egyhz tkletlensgeit kellett leleplezni, minl nagyobb tekintlyt lvez tagjrl volt sz, annl inkbb, Isten sztkl ajndkozta szmunkra.
s vgl van mondanivalja az rsok mellett az r jellemnek is szmunkra. Zovnyi Jen a „semper idem" embere volt. Meg tudott maradni nmagnak a kedvez s a kedveztlen viszonyok kztt. Halad llspontjt, amikor annak bealkonyodott, nem rejtette el, ha meg kisttt r a nap, nem tekintette a sajt monopliumnak. Nem haragudott meg senkire, csak ha inkorrektsgen, vagy nagykp ostbasgon cspte rajta. Elkeseredett irodalmi harcokat vvott, de nem vtett az ri tisztessg ellen egy jottnyit sem, akr magrl, akr msrl volt sz. s mindig szerette annyira egyhzunkat s npnket, hogy megmondta nekik az igazat, vagy amit annak tartott, akr ldztets jrt ki - fellrl - rte, akr - alulrl - npszertlensg.
Bucsay Mihly
Theologiai Szemle UF 1958. 363-365
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre