De hogy annak igaz esmretire mehessnk, hallgassatok re, ki ltt indtja az Istennel val megbkltetsnek s minem okai legyenek.
A Kzbejrsnak indtja a Szent Hromsgnak egyarnt val szerelme, j akaratja, kegyelme s tancsa. Mert mg eleve megrtvn s megltvn az Isten a mi jvend esetnket, teremts eltt, rk idktl fogva kszejttt orvossgot a mi esetnknek. Igazolsunkat s idvssgnket, az tancsa s vlasztsa szernt, mg teremts eltt elvgezte vala (Ephes. 1. Rm. S., 1. Pt. 1. 2. 2. Tim. 1. 2.)
Ezt pedig Kzbejr ltal akar elvgezni, mert a bnnel az rdg elszakasztotta vala az embert Istentl (sa. 28. 46. 48. 50. 59. Rm. 3. 5.) Istent az irgalmassga, bsges kegyelmes jvolta erre indejt, hogy akiket az tiszteletire s dicssgre; vlasztott s teremttt, el ne veszten, el se szakasztan magtl, hanem amire vlasztotta s teremttte, az decretoma szernt arra vennje. letre vlaszt, tiszteletire teremt s hlaadsra rendel, ht felsgnek ezt kell mielni, hogy meg ne lnje s el ne veszten, akiket letre vlasztott.
Az rdg rabsga szolglatjban s tiszteletiben ne hagynja azokat, akiket az nn szolglatjra s tisztessgre vlasztott. Akik rnak templomi, hzai, nem hagyhat azokat, hogy rdg orszga s templomi legyenek.
Ezrt kszejt kegyelmbl az Atya Isten az Fit, hogy az ers fegyverestl, az rdgtl az hveit elvennje (Luk. 8. 11. Matt. 11. ), a bnt elrontan, az ellensgeket Isten ell elmozdejtan az ldozatjval. Az rk hall s krhozat Krisztusra szllana, az rk let a Krisztusban hvkre. Errl szl Szent Pl (Rm. 3. 5. 8. Gala. 3. 4.) A kegyelem s irgalmassg Istenben tbb, nagyobb s vghetetlenb vala, hogynem mint a bn, avagy az emberi eset. Ezrt ln indejt oka az Isten szerelme s jkedve a megbkltetsnek s idvzejtsnek.
Kirl mgis gy szl Szent Pl (Rm. 3. Col. 1. 2. Eph. l.) Tetszk ez az Istennek, hogy magval Krisztusban mindeneket megbkltetne. Esmg (2 Cor. 5.) Isten vala Krisztusban, megengesztelvn magnak e vilgot.
rdeml oka a megbkltetsnek s idvzejtsnek a Krisztus Jzus vltsga, vagy ldozatja (Rm. 3. 5. 8.) Mert az Istennek kegyelme nem tre addig a bnsk dvzejtshez a bn miatt, az igazsgnak tletirt, mgnem a bnnek el kell romlani, Isten igazsgnak eleget kelletk tenni. Ez pedig, ez elgttel gy lehetne meg, hogy a Krisztus Jzus lenne kzbejr, engesztel, Pap, Kirly, ki a bnt hallval s ldozatjval elrontan, az igazsgot pedig feltmadsval meghozn. (Rm. 4. 5. 8. 1Cor. 15. 2 Cor. 5.)
A vltsgnak arra kszert erre Istent az igaz tlete szernt, hogy Krisztus lenne a kzbejr az fizetsvel s ldozatjval, amint mondja (1 Tim. 2. Tit. 3. Col. 1. Ebr. 8. 9.), hogy Krisztus kzbejr az jtestamentm szernt fizetssel, vrontssal s halllal.
Mirt hogy pedig vghetetlen ln e megvltsg s a bkltets rra, semmi teremtett llat, sem Angyal, sem ember nem ln elg a fzetsre s bkltetsre. Mert a megbkltets s idvzejts mindenhat hatalmt, erejt, vghetetlen kegyelmt kibnja vala az Istennek. Ezrt mert a bnt s hallt el kelletk rontania, mind a testet s mind a lelket az hallbl fel kelletk tmasztani, mindeneket, akiket az ember megronta, rutejta s Istentl elmozdejta, azokat meg kelletk pteni kzbejrnak s egyessgben kelletk hozni mindent Istennel. j szvet vet, j lelket kelletk teremteni az emberbe. j eget, j fldet kelletk teremteni. Ezek csak a teremt Istennek hatalmval lehetnek. (Ezech, 3. 11. 18. 36. s 65. 66. 2 Cor. 5. Col. 1. 2. Eph. 1.) Isten is azrt eztmvel, hogy vghetetlen szemlyt vlaszta az idvzjtsre s bkltetsre, az szent Fit. Ebben ont s lakoztat valsggal az Istensgnek teljessgt. Aki ltal vlaszta s teremte, ugyanazon Isten fiban akara idvzejteni s megbkltetni (Col. 1. 2. 2.Cor. 5. Rm. 3. 8.)
Nem lehete azrt mg az Isten erejvel is Krisztus kivl semmi teremtett llat idvzejt, bkltet, minthogy a vlasztsban, teremtsben semmi teremtett llat eszkz nem lehete, hanem csak a Krisztus Istensge. Minthogy a szent Hromsg eszkze volt Krisztus Istensge szernt a vlasztsban s teremtsben, gy a Kzbejrsban, igaztsban, eszkz lehet Istensge szernt. Mert (Col. 1. 2. Eph. 1. Cor. 5.) az rs mondja, hogy minden Istentl vagyon. Aki ltal vlasztott s teremtett az Atya Isten, ugyanazon ltal idvzejt s bkltet meg. Krisztus Istensge ltal teremttt s vlasztott, ht ugyanazon ltal idvzejt is. Az rs teremtsnek s hallbl val feltmasztsnak mondja az igazejtst s kzbejrst (Gal. 5. 2 Cor. 5. Ioan 5. Eph. 2. 4. Colos. 2. 3.) A teremts s halottak feltmasztsa csak Istentl lehet (1 Thess. 4. 5. 1. 15. Col. 3. Philip. 3. Ioan 5. Dani. 12. s. 26.) Ht mint a teremtst az Atya hogy az Finak Istensge ltal mielte, azonkppen az idvzejtst s megbkltetst csak azon Finak Istensge ltal mieli. Krisztus pedig az teste ltal testben val vrontssal s hallval mieli a bkltetst (Col. 1. Rm. 3. 8. Ebr. 9. 10.)
Az rs azt mondja, hogy mindenek Krisztus ltal lettenek, mind teremts, vlaszts, bkltets, csodattel, feltmaszts s tlet. St azt mondja, hogy az Atya mindent neki adott, s semmit az Atya Krisztus nlkl nem miel. (Ioan. 5. 6. 7. 8. 12.) Azrt Krisztus Fkppen Istensge szernt oka a megbkltetsnek. Mert benne volt az Istennek teljessge rkkval llat szernt.
Tovbb a vltsg ra fizetsben a hallban, vrontsban, knyrgsben itt e fldn kiltssal, testi nyomorsggal, az embersg termszeti forgdott, az szaggatott s szenvedett, de az Istensg erejvel s hatalmval szenvedhette el a test az rk hallt, knt. Az istensgnek mltsgrt ltt engesztel s rdemes a testnek ldozatja, testi knnal -, fldn val knyrgse, az Istensg erejvel szenvedet, mint (loan 17.) Krisztus mondja (Eb. 5.) Meghallgattatk az fii mltsga szernt, mert Isten fia vala. (Eb. 9. 10.) rkkval vltsgot lele az ldozatfval. Mert az rkkval llek ltal ldoz magt Istennek. Az rkkval llek Krisztus Istensge, ereje, hatalma, rdeme s engedelme, a teljes szent Hromsg ereje s teljessge, ki Krisztusban. lakozott. tkozott ht, aki csak a tiszta emberre keni a kzbejrs rrt s okait. Lsd mg Mat. 16. Ioan. 17. Luc. 22. Psal. 22. 69. ) Rettegtt a test a halltl, de Krisztusnak Istensge bztatta a testet a hallban (2 Cor. 12. 13.), gy szl szent Pl. Megholt a testnek ertlensgbl, de megledett Istensgnek erejbl, Krisztus feltmadsa oka igazulsunknak, bkltetsnknek (Rm. 4. 6. 1 Cor. 15.) A feltmadsnak az Istensg oka, ht bkltetsnknek is a Krisztus Istensge oka. Ha pedig a teremts s halottaibl val feltmaszts az Istensg erejbl leszen (2 Cor. 13. ), a bkltetst s megigazejtst az irs feltmadsnak s j teremtsnek mondja (Ioan 5. Eph. 2. Gal. 5. 2 Cor. 5.) Htt bezzeg az idvssgnek is az Istensgnek erejvel fkppen, nem az embersg erejvel kell meg lenni.
Istenre nzve s a fzets s vltsg okaira, a Krisztus Istensge a Szent Hromsg vgezsbl eszkz az idvzejtsben s bkltetsben, mint Ioan1.5. Col.1. 2Cor.5. mondja, hogy mindenek Krisztus ltal lettenek 2 Cor. 13. s. 54. vagyon.
De nzvn a Krisztusnak tisztire, szemlyre s a fzetsben val vrontsra, knra, hallra s egyb dispensacira, vltoz termszethez illend tulajdonsgokra nzve, mint itt e fldn szletni, knzatni, halni, tmadni, felmenni, e fldn srva kiltani, trdre esve knyrgeni s esedezni, mint a keresztfn, a kertben s egyb helyeken, mg e vilgon volt, gy a Szent Hromsgnak, Krisztus Istensgnek is a test eszkze a kzbejrsban s bkltetsben, mint Col. 1. mondja, hogy a testben val halllal s vrontssal bkltette meg. Igy szl Ebr. 9. 10. az irs Eph. 5. Tit. 2. Tim. 2. Rm. 3.
A knyrgs pedig, vagy az esedezs kett. Egyik ldozsban s a fzetsben itt e fldn val jrsban vagyon. Ez killtssal, srssal s jajgatssal volt a testnek napjaiban, mg a test e fldn fizetett, mennybe nem ment. Bezzeg itt a testben holt meg, a testben knyrgtt Krisztus (Ebr. 5. 9. Eph. 1. 2. ), mert amint a keresztfn, a kertben sirvn trdre esve a testnek tagjaival knyrge, ez Istensghez nem illett, hanem embersghez (Psal. 22.)
De noha a test srva, szenvedve kiltott s knyrgtt, azrt az Istensg itt e fldn is itt volt, az Istensg a testben knyrgtt, mint loan. 16. 17. Mat. 26. Atym dicsts meg engem a dicssggel, aki nekem tenlad volt (Lsd mg Luc. 11.)
Hogy foganatos s rdemes volt a test szenvedse s sirvn val knyrgse, ennek a Krisztus fii mltsga s Istensge: volt oka (Ebr. 5. 9. Ioan. 5. 16.) Amit krtek Atymtl n nevemben, azaz nrtem, megadja. Krjetek, n mvelem azt, hogy megadja.
Msik knyrgse Krisztusnak vagyon az tiszti szernt val fzetett egyszer val ldozatnak rdemvel s erejvel, ennek Atyja eltt val bemutatsval s Atyja eleibe val tmasztsval. J kedvvel veszi s nzi az Atya azt a Krisztusnak egyszer val ldozatjnak rdemt. Kirl gy szl 1 Ioan 2. hogy Krisztus az ldozatjval keresett engesztelsvel neknk Advocatusunk, szszlnk. Igy szl szent Pl is (1 Tim. 2.), hogy mi mindenekrt knyrgjnk, mert Krisztus is a Kzbejr knyrg mindenekrt, mirthogy ldozatul adta rettnk nmagt (Ebr. 8. 9.) Egyszer ldozvn mindrkk l Atyja jobbjn, az az knyrg az egyszer val ldozatnak erejvel, mint (Ebr. 8. 9. Rm. 5. 8.) Szent Pl mondja.
Ezzel az egy ldozatnak erejvel knyrgtt, engesztel volt eleitl fogva a megtestesls eltt, amint Apoc. 13. meg vagyon rva, hogy a brny meglettetett kezdettl fogva, mert az egy halla kezdettl fogva rdemes volt Rm. 3. 4. Ebr. 8. 9. gy szl szent Pl, hogy a fi a mennyekbe fel ment knyrgeni, nem hogy ldozza s lje magt s gy knyrgjn, mert gy vilg kezdetitl fogva kzbenjr Pap volt, hanem ldozatnak rdeme bemutatsval knyrgtt. Most is azzal knyrg Atyja jobbjn, nem kiltssal, trdhajtssal. Igy szlnak a Doctorok a szent rssal egyetembe.
Az embersg nem f oka volt az engesztelsnek s Kzbejrsnak, st a Krisztus Istensgre nzve volt eszkze Krisztusnak, aki ltal az Istensg a fzetsben s vltsgban cselekedett. Soha sem mondja az rs azt, hogy Krisztus csak embersge szernt volt kzbenjr s engesztel, hanem a Krisztus az testben vres ldozatja ltal bkltetett meg. Cyrillus, Athanasius, Epiphanius, Demascenus s a Dek Doctorok is azt mondjk, hogy a Krisztus Istensge f ok s cseleked az idvztsben. Az Istensg lszttte meg a testet. letet igazsgot s ert az idvzitsben Istentl vtt a test (loan. 5. 6. Col. 1. 2.) Ezrt mondjk, hogy a test nem hasznl, hanem a llek az, aki megleszt. Ugyan az Istensg eszkznek mondja a testet. Az igaz Tantk is Krisztus utn s Krisztus kpben az ige ltal mondatnak megengesztelni Istenhez e vilgot, amg e fldn lnek s prdiklnak (2 Cor. 5.) Engeszteltessenek meg Istennek, Isten nlunk hagyta az engesztelsnek szavt.
MSODIK PREDICACI
Mi legyen a kzbejrrs s micsoda tisztia Kzbejrnak?
A kzbejr, Istentl rendeltetett szemly, ki Isten s ember, hogy az egyszer val ldozatjval Isten igazsgnak elegen tegyen s Isten irgalmassga szernt megbkltesse az embereket Istennel megigazijtvn, jonnan szlvn minket szszlnk s esedeznk legyen az Atyjnak jobbjn a hvekrt egyszer val ldozatjnak erejvel s rdemvel, kirl gy szl az irs Rm. 5. 8. Ebr. 7. 9. 1 Pt. 2. Eph. 2. 4. 1 Tim. 2. Gal. 3.
A kzbejrsnak pedig imez hrom rendi vagyon. I. rk idk eltt, vagy vilg kezdetitl fogva, mg mg a testbe nem ltztt volt, mint esedezett, knyrgtt. Az irs azt mondja s a szent Doctorok is, hogy a jvend egyszer val ldozatnak rkkval engesztel rdemvel, vltsgval s hasznval esedezett s knyrgtt az Atyjnak jobbjn a Krisztus. A jvend ldozatnak ereje jelen volt Atyja elttaz Istensgnek jelen voltrt s vghetetlen rdemeirt. Mert az Istensg termszeti a jvend ldozat erejvel jelen volt llat szernt s azzal volt esedez, amint irva vagyon Ebr. 9. Rm. 3. 5. Eph. 1. 2. Cor. 5. Az irs mondja, hogy Krisztus ldotta meg az Atykat. Az Isten Krisztus ltal adta ki a trvnyt. Krisztuson ttt ktst Abrahmmal, Krisztus volt a pusztban vezre a Zsid npnek, hadnagya volt az Atyknak, volt a lelki kszikla, belle ittak letet, igazsgot a vlasztott hvek 1 Cor. 10. Gal. 3. Hamisat szlnak teht azok, akik azt, mondjk, hogy a Krisztus Istensge szernt Kzbejr nem lehet.
Ha mg a testnek felvtele eltt is a Krisztus Istensgben, mint igaz, a teremtst gy mvel az emberekkel az let s igazsg kzlst az eset eltt. Mg az eset eltt is az Angyaloknak s embereknek lete, igazsga s eszkze volt a Krisztus, ht ugyanazonkppen az Istensg az eset eltt is eszkze lehetett abban, hogy ltala teremtsen jonnan s ltala kzlje az emberekkel s az Angyalokkal az jszgait. Mint az irs mondja loan. 1. Col. 1. Eph. 1. 2. 4. Mindenek Krisztus ltal lettenek. Bezzeg ht mostan is a mi igazsgunk s letnk megadsban eszkz s Kzbejr lehet Istensge szernt is.
Msik, hogy mint fizette meg rrt a bkltetsnek. Az irs azt mondja, hogy egyszer val ldozatjval s szenvedsvel, hallval, vrontsval, itt e testben srssal, knnyhullatssal, jajgatssal, amint a szent Hromsg elvgezte vala (Ebr. 9. 10. Rm. 8.) A testben val meghals, ldozat s knyrgs a srssal csak itt e fldn volt eszkz a bkltetsben, de a testnek felvtele eltt s mostan is a mennygben nem vrontssal, ldozattal, srssal s trdhajtssal kzbejr (Ebr. 5. 9.), mert sokszor kellet` volna gy meghalni s szenvedni, az embersg sem volt volna gy kzbejr, mert kezdettl ,fogva nem volt.
Efle engesztelse, knyrgse Krisztusnak, tantum in diebus carnis, azaz a testben val fizetsnek s ldozatnak itt e fldn val idejbn volt, mint Ebr. 5. 10. Krisztus azt mondja Ioan, 12. 16. 17. hogy itt vgezte el a dolgakat, akikrt az idvzits lett. Mat. 27. azt mond: Mindenek betltenek. Azrt immr gy a Krisztus nem kzbejr, hogy mgis vrt ontson s ldozzon. Ugyanazt mondom, hogy Krisztus hhri azok, akik a kzbejrs okait s erejt a vrontsban, hallban s ldozatban helyheztetik, mint az -trvnybeli Papok, kik addig nem knyrgnek vala, mg vrt, hallt s ldozatot nem tesznek vala (Ebr. 8. 9.).
Ha a Krisztus nem lehet klmben kzbejr, hanem csak halllal, vrontssal, trdre esssel, srssal, teht gy a testesls eltt nem knyrgtt s mostan sem knyrg, mert akkor a test nem volt, mostan keddig az embersg meg nem halhat, vrt sem onthat (Rm. 6.) Az Istensgben pedig ezek nem lehetnek. Ht meg kell engedni, hogy a Krisztus Kzbejr rk idozatjval, rkkval erejvel, vltsgval s engesztelsvel (1 Ioan. 2. Ebr. 9.)
Harmad rendi az, hogy miknt esedez s knyrg mostan az Atyjnak jobbjn? Erre azt felelem: Hogy egyszer val meg lett ldozatjnak rkkval mltsgval engesztelsnek bemutatsval. (Rm. 8. Ebr. 7. 9. 1 Ioan 2.) A rgi jmbor Doctorok s a mostaniak is gy szlnak arrl.
A KZBEJR KRISZTUSNAK TISZTIRL.
Tiszti a Kzbejrnak fkppen ezek.
Els, hogy Isten igazsgt s irgalmassgt az emberen megegyenesejtse, mert Isten a bnrt igazsga szernt li meg az embert (Gen. 3. Rm.3. 5. 8.) Irgalmassg pedig lteti s rkk megtartja (Rm. 6. Eh. 1. loan. 3. Psal. 80. 83. s. 28.) lsd meg.
Azrt a Krisztus Kzbejr, Pap, Kirly, rkk hal a mi bneinkrt az szemlyben (Rm. 4. 6. 8.) gy teszen eleget Isten igazsgnak s gy tlti be a trvnyt, irgalmassgnak gy tn eleget, mert, megigazejtvn s megszabadejtvn rk bkesgbe hona minket Istennel, rk letet ad neknk (2 Cor. 5. Rm. 5. 6. 8.)
Msik tiszti, hogy rkk val ldozatja legyen, mint rkkval Papnak, tantson, igazgasson s talmazzon mindenek ellen, mint hatalmas Kirly knyrgjn rettnk, elg fzetst tegyen e vilgrt (Psal. 40. 45. 110. sa. 9. 61. 35. 36. Ebr. 5. 9. 10.) gy rja a szent Llek Krisztus tisztit (Luc. 3. 4. Mat. 11. 15. Psal. 2. 1 Tim. 2. Rm. 8.)
Harmadik tiszti, hogy megigezejtvn, megujjetvn s tisztetvn szint Llekkel hit ltal s az ige ltal az vrnek frdejben, minket Isten megbkltessen Istennel, a bnt az Istennel val ellensget s gyllsget rlunk elvevn (Eph. 1. 2. 5.)
Negyed, hogy a mi Lelknket az hallbl a bnbl feltmassza, j szvet, lelket adjon (Psal. 2. Hiere. 31. Ezech. 36.) mindeneket megujjetson s ppitsen, akik a bnnel megromlottak (Eh.1. Col. 2. s. 65. 66.)
td, a bnt, hallt, krhozatot s az rdgt elrontsa s elveszesse, rk letet, rk hzat s bdogsgot szerezzen az fiainak az Atya eltt (2 Reg. 7. 12. 1 Paral. 17. ), csinl neknk rk hzat. Elmegyek, gymond, nektek helet szerezni (Ioan. 13. 16. 12.) Vegytek el tlem az orszgot, kit n szerzettem. Lsd mg Luc. 1. Dn. 12. rkkval lszen, gymond, ennek orszga s nem leszen vge.
Hatod, hogy a trvny, Istennek minden beszdit, gretit, Sacramentomit a hvk idvssgre betltse (Rm. 3. 8. 10.) s amit Isten fogad neknk s igr, avagy parancsol, legyen annak betltje s elvgzje, adja meg azokat Istennek akiket mi tlnk kvn. Ezrt mondja (Ebr. 8.): n cselekedem, n mvelem. (Phil. 1.) Aki elkezdette, az vgzi el. n irom be trvnyemet az szvkbe. (Rm. 10.) Krisztus a trvn betltse, minden hvnek idvssgre, gy szl szent Jnos (loan 5.)
Heted, hogy az Istennek gy tegyen fzetst rettnk, hogy Isten az tletibe s trvnybe be ne szlejtson, velnk se prljn, mint 1 loan 2. mondja, hogy Krisztus a szszl, ha valakivtkezik (PsaI. 142.) Ne menj tletbe a te szolgddal Ebr. 9. 10. Lsd meg.
Nyolcad, hogy okai az idvssgnek, bkltetsnek, j cselekedetnek s az letnek csak tle s ltala szrmazzanak mi renk, mint Isten trhzbl s letnek ktfejbl (sa, 4. 61.) Hitet, szeretetet s mindenfle jt cselekedjk mibennnk (loan. 5. 6. Rm. 5. 8. 1 loan 3. 4.)
Kilenced, hogy az Isten irgalmassginak s az rdemnek nagysgt, sokasgt s a mi bneink sokasgt s nagysgt gy mrje meg az Isten fontjval, hogy a mi bneink fltt jrjon rdemnek s irgalmassgnak szmtalan sokasga (Rm. 5. 6. 8. 11. Gal. 3. sa. 28. Mich. 7. )
Tized, hogy a vlasztottakat gy vgje maghoz rk felesgl s gy kssn minket maghoz s az Isten szerelmhez, hogy soha se bn, sem hall minket tle el ne szakaszthasson (Rm. 5. 8. 9. Ose 2. sa. 54. Ezech. 16.) Megeskttem neked akkor, mikor hozzm vlk, azrt immr el nem hagyhatlak. (Hiere. 30. 32.)
Tizenegyedik, hogy minket testestl s lelkstl szent Lelkvel bell s igretinek erejvel az rk letre foglaljon, pecsteljen, a Sacramentomokkal kivel testnket is gy foglalja s pecstelje el, hogy ugyan lakjk bennnk s uralkodjk. A bnt, rdgt, az ers fegyverest ne hagyja uralkodni, hanem kizze (Luc. 8. 11. Eh. 1. 2. Cor. 3. 7.).
Tizenkettdik, hogy testben egyszer val ldozatjval, vrontsval gy legyen kzbejr, hogy elg fzetst tegyen, hogy az ldzatjnak rdeme rkk foganatos s ers legyen, kivel esedezzk mirettnk az Atyjnak jobbjn (Col. 1. Rm. 8.)
Tizenharmadik, hogy minden szksgit rtse s mindentt jelen legyen a hveknek, Atyja titkt rtse, mint rvn vagyon (Ioan 3. 5. 6.)
Tizennegyedik, hogy beiktatvn Isten orszgba s kihozvn rdg orszgbl ltessen minket, mint igaz f a tagokat, mint a szlvesszt lteti a szltke. Testvel, vrvel, azaz az testbe, vrbe, avagy ldozatjval keresett j Testamentommal, vagy lelki dolgokkal ltessen minket (1 Cor. 10. 12. Eh. 4. 5. 6. loan. 5. 6.)
Tizentdik, hogy mint egy j szlves tisztejtson, mint j Dajka mosogasson az vrnek frdejben, szent Lelke dajkasgbl s tisztejtsbl (Eph. 5. Tit. 3. Ioan 15.)
Tizenhatodik, hogy tbort jrjon az fiai, krnyl, rizze s oltalmazza (Psal. 94.)
HARMADIK PREDICACI
Mirt kellett Istennek s embernek lenni a Kzbejrnak?
Istennek s embernek azrt kelletk lennyi a Kzbejrnak, mert aminem fzetst kelletk tenni a Kzbejr kezesnek tiszti szernt, ktfle termszetet kvn vala, mert hallt, vrontst, szenvedst, srssal val knyrgst kelletk itt e testben tenni. Ez pedig csak embersghez illik (Col. 1.)
Elszr, Atyja titkait rtse, Atyjval egy hatalmu, erej s tancs legyen, ki csak istensghez illik. Tovbb, hogy mindentt jelen lgyen, mindent jj teremtsen, feltmassza a halottakat, a bnt, hallt s rdgt elrontsa, Atyja jobbjn lvn, egyarnt lgyen Atyjval, minden tlet kezben lgyen, lesszen meg s rtse mindentt a szklkdknek fohszkodsokat, mindenek fltt legyen s Atyjval egyetemben imdtassk (Phil. 2. Eph. 1. Ebr. 8. 9. loan. 5.) Ez csak az istensghez illik kivltkppen, a fzets kibnja azrt e kt trmszetet.
Msik, mert ktfle klmb termszeteket kelletk egybe hozni s megeggyesiteni, Istent s embert (Rm. 3. 5. Eph. 1. 2. Cor. 1. 2. 1 Tim. 2.) Ezrt kelletk embernek s Istennek lenni, gy szlnak a rgi s mostani jmbor Doctorok.
Harmadik, mert soha egyik termszettl meg nem lehete a bkltets, azrt kelletk az Istensgnek testbe ltzni, hogy gy ltala lenne meg a bkltets. Ht nincs Kzbejrjok azoknak, kiknek az ember Kzbejrjok, eszesnek vlik magokat Istennl, heba vette fel Krisztus a testet, ha csak embersge szernt Kzbejr.
Negyed, mert a bkltets s fzets rra kvnna ktfle termszetet. A fzetsben knnak, hallnak, vrontsnak, srssal s jajgatssal val knyrgsnek s ldozatnak kelletk lenni, ezek pedig csak a testben lehetnek.
Tovbb oly mltsg szemlynek s termszetnek, hatalomnak s ernek kelletk lenni a fzetsben, kinek szemlye, mltsga s hatalma minden teremtett llatnl feljebb val lenne, mint Phi. 2. Col. 1. Eph.1. Ebr. 2. 5. 9. szent Pl szl. Az Angyaloknak s minden hatalmassgoknak fejnek kelletk lenni, ki mg az Angyalokat is megersejten, azoknak feje s Ura lenne, Istenhez csatlan az Angyalokat, miknt hogy az let, blcsessg s minden Isteni jszg Isten fia ltal kzltetek az Angyalokkal s emberekkeL gy oly lenne a Kzbejr, hogy ugyanazon letnek, Isteni jknak kzlse s ersds lenne az ltal az eset utn is, aki ltal az eset eltt volt, amint szent. Pl (Col. 2. Eh. 1. 2. Cor. 5.) errl szl, hogy Isten azon ltal szerzett bkesget a mennyeiek s fldiek kztt maghoz, aki ltal mindent teremtett vala. Krisztus Istensge ltal teremte Isten s ltala rszelted minden jban az Angyalokat s embereket, bezzeg ht azon Istensg ltal kelletk az eset utn is rszeltetni azokat a jkat, gy szl szent Jnosnl Krisztus (loan. 1. 5.)
Tovbb az egyszer val ldozatnak a vghetetlen bnrt rkkvalnak s vghetetlennek kelletk lennyi, kinek ereje a vghetetlen Isten haragjt megengeszteln s Isten rkkval igazsgnak eleget tenne, az Atyknak s minden vlasztottaknak bnk bocstsnak s engesztelsnek rra s vltsga lenne, hathat lenne ereje s elrne az testben val fzetse eltt val vlasztottaknak is bnknek bocsnatjra mint. (Rm. 5. Ebr. 9. 1 loan 3.) az rs mondja.
Azrt az Istensgnek vghetetlen erejnek kelletk abban az engesztelsben lenni, ki a testbeli sirva val knyrgsnek s az egy ldozatnak erejt vghetetlenn tenn. gy szl szent Pl (Ebr. 9.), hogy Krisztus az Istennek rkkval llek ltal, azaz rkkval szent Hromsgnak, s Krisztus Istensgnek ereje ltal ldozta meg az testt Istennek a mi vltsgunkrt. Krisztus gy szl Ioan 5. 10. 17. Szent Pl 2 Cor. 11. 12. 13. hogy az Istensgnek erejvel, szabad akaratjbl adja ldozatra s hallra az testt, de harmad napra ismt Istensgvel tmasztja fel. Rm. 4. 1 Pter 3. gy szl az rs, hogy a Krisztus Istensge ebben bizonyejtatott meg, hogy halottaibl feltmadott, szent Lelkt adhatott hatalmasan s bnt bocsthatott. Szent Pl msutt is (Ebr. 5. 9. 10.) azt mondja, hogy az Istensgben val fii mltsgrt hallgattatott meg a srva knyrg test. A Doctorok, Szent Ambrus, goston, Hieronymus s a Grg Doctorok is azt magyarzzk, hogy a Krisztus kivltkppen Istensge szernt oka igazulsunknak, ltetsnknek s feltmasztsunknak.
St Krisztus (Ioan 5. 6.) ugyan gy szl, hogy jtt al a mennybl, minthogy a testet tmaszthatja fel Istensge szernt, a llkt is az hallbl a bnbl tmaszthatja fel Istensge szernt, mert az Atya mindkettt reja bzta. Szent Jnosnl (cap. 16. 17.) azt mondja, hogy amit Atyjtl krnek, adja meg, mint Isten. A test knyrg trdre esve a kertben srssal s a keresztfn, de az Istensg ereje s -mltsga hallgattatta meg a test knyrgst. Mert gy szl: Dicsts meg engem Atym, azaz, hallgass meg, mutasd meg erejt ldozatomnak s knyrgsemnek azzal a dicssggel, aki nekem volt tenlad rkk. Azaz az n Istensgemnek teveled val egyenlsgnek mltsgrt. Ebr. 10. gy szl az rs. Aki Isten brzatjban volt, azaz aki Istennel egy termszet s hatalm, ki Istennek tulajdon fia, az bocsttatott rettnk a fzetsre.
Vgre a Kzbenjr fzetsnek oly erejnek is kelletk lenni, hogy ki a trvny betlten, mindeneket megjtana. Ez csak Isteni termszettl s ertl lehette, az emberi ertl nem lehet az Istensg ereje nlkl.
Ht micsoda rra a Vltsgnak?
Az egsz Krisztus Istensge s embersge szernt nzvn a fzets okaira a teljes szent Hromsg ereje els, de fzet, engesztel, rdeml s megvlt ok a Krisztus Jzus Istensge, .ereje s mltsga, mint loan 5. szl az rs.
Az embersg s mltsga annybl ok, amennybl ert s lesztst az Istensgtl vtt, mint a fa hogy a szntl vszen ert a melegitsre, gy a Krisztus teste az Istensgtl vszen ert az lesztsre, amint loan 5. 6. rva vagyon; mondd a jmbor Doctorok is gy szlnak errl.
Nzvn pedig a vltsg eszkzre a subiectomra, kibe a vltsg ltt ldozattal, a Krisztus teste. Mert az Istensg erejnek eszkze a test volt, a testben fzetett meg az Isten Krisztus, mint Rm. 3. 5. Ioan 2. szl az rs. gy szlnak a rgi Doctorok is, gy szl szent Pl (Tit. 3. 1 Pt. 2. ), hogy Krisztus maga adta magt vltsgul a mi bneinkrt. Ht tkozott emberek azok, akik csak Krisztus embersgt, teszik a vltsg teljes rv.
Az rs (1 Cor. 6. 7. Rm. 8. Gal. 4. 1 Pt. 4. Apocal. 5. 6. Zach. 9. Ose 13.) gy szl, hogy Krisztus a testben rendeltetek az Atytl engesztel ldozatl. Azt mondja: Az Isten vltott meg minket az vrvel (Act. 20. sa. 54. Tit. 3.) A Krisztust Istensge szernt nevezi az irs megvlt Jehovnak, avagy rnak, ki termszet szernt val Isten. Azt mondja szent Pter, hogy romolhatatlan llattal vltattunk meg drga ron az rtatlan brny vrvel. A Krisztus teste vre magban romland volt, aki a keresztfn kifolyt, elromlott, a fld emsztette meg. Az Istensg ttte a testet romolhatatlann. Ht bezzeg a Krisztus Istensge aki romolhatatlan s a f rdeml rra vltsgunknak.
tdik, a bkltetnek velnk lakoz Istennek kelletk lenni, ki az Isten jszgt vlhatatlan kppen mivelnk kzlen, rszeltetn az Isteni termszetben, cserln velnk, a minkbe felltznjk, s a minket az vvel elrontan, az vit pedig neknk adn, azokat pten fel mibennnk. Mint sa. 7. 61. Mat. 1. Luc. 4. szl az rs. Ez soha nem lehetne klmben, hanem Istennek s embernek kelletk a Kzbejrnak lenni.
Hatodik, az Isten jszgit rkkval frigygyel s ktssel vlhatatlanul kelletk a vlasztottaknak adni. Az Istennek rkkval szerelmt is hozznk meg kelletk mutatni. Az pedig klmben nem lehette, hanem Istennek sajt fit kelletk adni rettnk s abban kelletk megmutatni vghetetlen szerelmt (loan 3. Rm. 5. 8.) A testhez elvlhatatlankppen kelletk a Krisztus Istensgnek magt ktni, hogy az Isten rk frigynek s ktsnek mivelnk oka s bizonsga lenne a Krisztus testeslse.
Heted, az rdg ember ltal hozz be hamisan a bnt s a hallt, az Istennek is ember ltal kelletk az igazsgot s letet behozni (Sap. 2. Rm. 5.)
Nyolcad, kett ltal, lelki s testi ltal, rdg s ember ltal jve be a bn, hall, engedetlensg s harag. gy a szent Hromsgnak is lelki s testi kt termszet ltal, Istensg s embersg ltal, mennyei ervel kelletk z igazsgot, letet, bkltetst behozni. Minthogy elvesze e vilg kt termszet ereje, engedetlensge s akaratja ltal, azonkppen kt termszete, Isten s ember engedelme, fzets, bjtlse s ldozatja ltal kelletk lenni a vltsgnak s bkltetsnek, gy szl szent Pl (Rm. 5. 6. 1 Cor. 15.) Ha egynek esete miatt mind meghalnak, sokkal inkbb az Isten kegyelme s ajndkozsa az egy emberr lett Jzus Krisztus kegyelme s rdeme ltal sokakra belkedett s kiradott.
Tizedik oka, hogy idvzlhessnk, igazulhassunk s megbklhessnk mi az Isten eltt, azrt kelletk Krisztusnak kt termszetnek lenni, mint szent Pl mondja (2 Cor. 2.) Az Atya azt bn vev ldozatt tev, aki bns termszet szernt nem vala, hogy mi Isten eltt igazak lehetnnk, gy szl Rm. 3. 8. Gal. 3. 4.
Tizenegyedik, az ellensgeknek elrontsrt a ktfle nemzetnek, a Sidknak s pognyoknak egy akolba val hozsrt s Isten igazsgnak megmutatsrt, hogy a Kzbejr Isten igazsgnak is a bnrt eleget tett. Mert a test megholt Isten igaz tlete szernt, ki a bnrt hallt kvn (Rm. 5. Gen. 2.) Istensge Krisztusnak le, nem szenvede, meg nem hala, hogy Isten irgalmassgnak is elg lgyen, ki rk letre vlaszta s rendele minket. Lsd mg Psal, 84.