//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- A Krisztus kzbenjrsrl val prdikcik 1561. I. rsz

 

A REFORMCI S ELLENREFORMCI KORNAK
EVANGLIUMI KERESZTYN (REFORMTUS
S EVANGLIKUS) EGYHZI IRI

SZERKESZTI S KIADJA: DR. INCEZ GBOR
- XIX. SZM -

 

MELIUS JUHASZ PTER

A KRISZTUS

KZBENJRSRL

VAL PRDIKCIK

 

                                                                                                             - DEBRECEN 1561 -

 

B U D A P E S T 1948

 


A MAGYARORSZGI KERESKED

s ros npeknek, Istennek kedvt

s rtatlan letet kr a Krisztus Jzus ltal.

Mikoron a Stn az csalrdsgnak tvelgsvel mind ez vilgot elhitette volna s a rettenetes blvny imdsban przon viseln, knyrle rajtunk a felsges Atya mindenhat Isten s az szent Fia ltal kijelentett akaratjt a szent Evangliomnak vilgossgt feltmaszt, mely vilgossg a hamar eljv tlet napjnak elljr jele. A mi nyomorult nemzetnket is rszess tv azon vilgossgban. De azt tiltalatak terjeszt ki ilyen hamar kzttnk. Mert a szllyel val jrsban ti vtttek s hallatttok elbb egyebeknl s ti dicsrttek s beszltetttek egyebeknek az Istennek kegyelmrl val tudomnt. Illend dolognak tlem azrt ezt e kis knyvecskt, kit a mi idvzlsnknek okrl mostan kiadok, hogy a ti nevetek, alatt bocsssam ki. Vegytek. j nven azrt s knyrgjetek az r Istennek rettem, hogy az nevnek tisztessgre hamar tbb szolglatot tehessek a ti lelktknek vgasztatsra s minden keresztyn atyafiaknak az igaz htben val pplsre. Dbrtznben irha Mindszent havnak 1. napjn.

Melius Pter a Dbrtzni Lelkipsztor.,

 

KRISZTUS KZBEJRSRL.

 


 

ELS PREDICACI

 

Sokat szl az rs a Krisztusnak Kzbejrsrl s tisztirl, kit nem minden ember rthet meg. Innen tmadtanak a Krisztus szletstl fogva a nagy sok eretneksgek, tvelgsek s visszavonysok az Anyaszentegyhzban a Krisztusrl val vallsttelben. Meg kell azrt a Keresztyn embernek az okossgot fogni, ldozni kell vle az rnak s fogva kell tet az igazsg rteImre vinni. Meg sem kell vetni, vagy ellenzeni az rnak szavt az emberi okossgrt (1 Cor. 4. 5. 11. 14. Jud. 1.) Mert oktalan s bolond az emberi okossg magtl a lelki dolgokban (1 Cor. 1. 2. Psal. 49. 56. Rm. 6. 8.) Annakokrt, hogy mikzttnk a Krisztusban val idvzlsnek igaz rteIme megmaradjon s a sok tvelg Mesterekkel egyetemben meg ne tntorodjunk a mi hitnknek vallsban, mostan a mi Keresztyni hitnknek f fondomentomrl, a Kzbejr Krisztusrl leszen tanusgunk.

De hogy annak igaz esmretire mehessnk, hallgassatok re, ki ltt indtja az Istennel val megbkltetsnek s minem okai legyenek.

A Kzbejrsnak indtja a Szent Hromsgnak egyarnt val szerelme, j akaratja, kegyelme s tancsa. Mert mg eleve megrtvn s megltvn az Isten a mi jvend esetnket, teremts eltt, rk idktl fogva kszejttt orvossgot a mi esetnknek. Igazolsunkat s idvssgnket, az tancsa s vlasztsa szernt, mg teremts eltt elvgezte vala (Ephes. 1. Rm. S., 1. Pt. 1. 2. 2. Tim. 1. 2.)

Ezt pedig Kzbejr ltal akar elvgezni, mert a bnnel az rdg elszakasztotta vala az embert Istentl (sa. 28. 46. 48. 50. 59. Rm. 3. 5.) Istent az irgalmassga, bsges kegyelmes jvolta erre indejt, hogy akiket az tiszteletire s dicssgre; vlasztott s teremttt, el ne veszten, el se szakasztan magtl, hanem amire vlasztotta s teremttte, az decretoma szernt arra vennje. letre vlaszt, tiszteletire teremt s hlaadsra rendel, ht felsgnek ezt kell mielni, hogy meg ne lnje s el ne veszten, akiket letre vlasztott.

Az rdg rabsga szolglatjban s tiszteletiben ne hagynja azokat, akiket az nn szolglatjra s tisztessgre vlasztott. Akik rnak templomi, hzai, nem hagyhat azokat, hogy rdg orszga s templomi legyenek.

Ezrt kszejt kegyelmbl az Atya Isten az Fit, hogy az ers fegyverestl, az rdgtl az hveit elvennje (Luk. 8. 11. Matt. 11. ), a bnt elrontan, az ellensgeket Isten ell elmozdejtan az ldozatjval. Az rk hall s krhozat Krisztusra szllana, az rk let a Krisztusban hvkre. Errl szl Szent Pl (Rm. 3. 5. 8. Gala. 3. 4.) A kegyelem s irgalmassg Istenben tbb, nagyobb s vghetetlenb vala, hogynem mint a bn, avagy az emberi eset. Ezrt ln indejt oka az Isten szerelme s jkedve a megbkltetsnek s idvzejtsnek.

Kirl mgis gy szl Szent Pl (Rm. 3. Col. 1. 2. Eph. l.) Tetszk ez az Istennek, hogy magval Krisztusban mindeneket megbkltetne. Esmg (2 Cor. 5.) Isten vala Krisztusban, megengesztelvn magnak e vilgot.

rdeml oka a megbkltetsnek s idvzejtsnek a Krisztus Jzus vltsga, vagy ldozatja (Rm. 3. 5. 8.) Mert az Istennek kegyelme nem tre addig a bnsk dvzejtshez a bn miatt, az igazsgnak tletirt, mgnem a bnnek el kell romlani, Isten igazsgnak eleget kelletk tenni. Ez pedig, ez elgttel gy lehetne meg, hogy a Krisztus Jzus lenne kzbejr, engesztel, Pap, Kirly, ki a bnt hallval s ldozatjval elrontan, az igazsgot pedig feltmadsval meghozn. (Rm. 4. 5. 8. 1Cor. 15. 2 Cor. 5.)

A vltsgnak arra kszert erre Istent az igaz tlete szernt, hogy Krisztus lenne a kzbejr az fizetsvel s ldozatjval, amint mondja (1 Tim. 2. Tit. 3. Col. 1. Ebr. 8. 9.), hogy Krisztus kzbejr az jtestamentm szernt fizetssel, vrontssal s halllal.

Mirt hogy pedig vghetetlen ln e megvltsg s a bkltets rra, semmi teremtett llat, sem Angyal, sem ember nem ln elg a fzetsre s bkltetsre. Mert a megbkltets s idvzejts mindenhat hatalmt, erejt, vghetetlen kegyelmt kibnja vala az Istennek. Ezrt mert a bnt s hallt el kelletk rontania, mind a testet s mind a lelket az hallbl fel kelletk tmasztani, mindeneket, akiket az ember megronta, rutejta s Istentl elmozdejta, azokat meg kelletk pteni kzbejrnak s egyessgben kelletk hozni mindent Istennel. j szvet vet, j lelket kelletk teremteni az emberbe. j eget, j fldet kelletk teremteni. Ezek csak a teremt Istennek hatalmval lehetnek. (Ezech, 3. 11. 18. 36. s 65. 66. 2 Cor. 5. Col. 1. 2. Eph. 1.) Isten is azrt eztmvel, hogy vghetetlen szemlyt vlaszta az idvzjtsre s bkltetsre, az szent Fit. Ebben ont s lakoztat valsggal az Istensgnek teljessgt. Aki ltal vlaszta s teremte, ugyanazon Isten fiban akara idvzejteni s megbkltetni (Col. 1. 2. 2.Cor. 5. Rm. 3. 8.)

Nem lehete azrt mg az Isten erejvel is Krisztus kivl semmi teremtett llat idvzejt, bkltet, minthogy a vlasztsban, teremtsben semmi teremtett llat eszkz nem lehete, hanem csak a Krisztus Istensge. Minthogy a szent Hromsg eszkze volt Krisztus Istensge szernt a vlasztsban s teremtsben, gy a Kzbejrsban, igaztsban, eszkz lehet Istensge szernt. Mert (Col. 1. 2. Eph. 1. Cor. 5.) az rs mondja, hogy minden Istentl vagyon. Aki ltal vlasztott s teremtett az Atya Isten, ugyanazon ltal idvzejt s bkltet meg. Krisztus Istensge ltal teremttt s vlasztott, ht ugyanazon ltal idvzejt is. Az rs teremtsnek s hallbl val feltmasztsnak mondja az igazejtst s kzbejrst (Gal. 5. 2 Cor. 5. Ioan 5. Eph. 2. 4. Colos. 2. 3.) A teremts s halottak feltmasztsa csak Istentl lehet (1 Thess. 4. 5. 1. 15. Col. 3. Philip. 3. Ioan 5. Dani. 12. s. 26.) Ht mint a teremtst az Atya hogy az Finak Istensge ltal mielte, azonkppen az idvzejtst s megbkltetst csak azon Finak Istensge ltal mieli. Krisztus pedig az teste ltal testben val vrontssal s hallval mieli a bkltetst (Col. 1. Rm. 3. 8. Ebr. 9. 10.)

Az rs azt mondja, hogy mindenek Krisztus ltal lettenek, mind teremts, vlaszts, bkltets, csodattel, feltmaszts s tlet. St azt mondja, hogy az Atya mindent neki adott, s semmit az Atya Krisztus nlkl nem miel. (Ioan. 5. 6. 7. 8. 12.) Azrt Krisztus Fkppen Istensge szernt oka a megbkltetsnek. Mert benne volt az Istennek teljessge rkkval llat szernt.

Tovbb a vltsg ra fizetsben a hallban, vrontsban, knyrgsben itt e fldn kiltssal, testi nyomorsggal, az embersg termszeti forgdott, az szaggatott s szenvedett, de az Istensg erejvel s hatalmval szenvedhette el a test az rk hallt, knt. Az istensgnek mltsgrt ltt engesztel s rdemes a testnek ldozatja, testi knnal -, fldn val knyrgse, az Istensg erejvel szenvedet, mint (loan 17.) Krisztus mondja (Eb. 5.) Meghallgattatk az fii mltsga szernt, mert Isten fia vala. (Eb. 9. 10.) rkkval vltsgot lele az ldozatfval. Mert az rkkval llek ltal ldoz magt Istennek. Az rkkval llek Krisztus Istensge, ereje, hatalma, rdeme s engedelme, a teljes szent Hromsg ereje s teljessge, ki Krisztusban. lakozott. tkozott ht, aki csak a tiszta emberre keni a kzbejrs rrt s okait. Lsd mg Mat. 16. Ioan. 17. Luc. 22. Psal. 22. 69. ) Rettegtt a test a halltl, de Krisztusnak Istensge bztatta a testet a hallban (2 Cor. 12. 13.), gy szl szent Pl. Megholt a testnek ertlensgbl, de megledett Istensgnek erejbl, Krisztus feltmadsa oka igazulsunknak, bkltetsnknek (Rm. 4. 6. 1 Cor. 15.) A feltmadsnak az Istensg oka, ht bkltetsnknek is a Krisztus Istensge oka. Ha pedig a teremts s halottaibl val feltmaszts az Istensg erejbl leszen (2 Cor. 13. ), a bkltetst s megigazejtst az irs feltmadsnak s j teremtsnek mondja (Ioan 5. Eph. 2. Gal. 5. 2 Cor. 5.) Htt bezzeg az idvssgnek is az Istensgnek erejvel fkppen, nem az embersg erejvel kell meg lenni.

Istenre nzve s a fzets s vltsg okaira, a Krisztus Istensge a Szent Hromsg vgezsbl eszkz az idvzejtsben s bkltetsben, mint Ioan1.5. Col.1. 2Cor.5. mondja, hogy mindenek Krisztus ltal lettenek 2 Cor. 13. s. 54. vagyon.

De nzvn a Krisztusnak tisztire, szemlyre s a fzetsben val vrontsra, knra, hallra s egyb dispensacira, vltoz termszethez illend tulajdonsgokra nzve, mint itt e fldn szletni, knzatni, halni, tmadni, felmenni, e fldn srva kiltani, trdre esve knyrgeni s esedezni, mint a keresztfn, a kertben s egyb helyeken, mg e vilgon volt, gy a Szent Hromsgnak, Krisztus Istensgnek is a test eszkze a kzbejrsban s bkltetsben, mint Col. 1. mondja, hogy a testben val halllal s vrontssal bkltette meg. Igy szl Ebr. 9. 10. az irs Eph. 5. Tit. 2. Tim. 2. Rm. 3.

A knyrgs pedig, vagy az esedezs kett. Egyik ldozsban s a fzetsben itt e fldn val jrsban vagyon. Ez killtssal, srssal s jajgatssal volt a testnek napjaiban, mg a test e fldn fizetett, mennybe nem ment. Bezzeg itt a testben holt meg, a testben knyrgtt Krisztus (Ebr. 5. 9. Eph. 1. 2. ), mert amint a keresztfn, a kertben sirvn trdre esve a testnek tagjaival knyrge, ez Istensghez nem illett, hanem embersghez (Psal. 22.)

De noha a test srva, szenvedve kiltott s knyrgtt, azrt az Istensg itt e fldn is itt volt, az Istensg a testben knyrgtt, mint loan. 16. 17. Mat. 26. Atym dicsts meg engem a dicssggel, aki nekem tenlad volt (Lsd mg Luc. 11.)

Hogy foganatos s rdemes volt a test szenvedse s sirvn val knyrgse, ennek a Krisztus fii mltsga s Istensge: volt oka (Ebr. 5. 9. Ioan. 5. 16.) Amit krtek Atymtl n nevemben, azaz nrtem, megadja. Krjetek, n mvelem azt, hogy megadja.


Msik knyrgse Krisztusnak vagyon az tiszti szernt val fzetett egyszer val ldozatnak rdemvel s erejvel, ennek Atyja eltt val bemutatsval s Atyja eleibe val tmasztsval. J kedvvel veszi s nzi az Atya azt a Krisztusnak egyszer val ldozatjnak rdemt. Kirl gy szl 1 Ioan 2. hogy Krisztus az ldozatjval keresett engesztelsvel neknk Advocatusunk, szszlnk. Igy szl szent Pl is (1 Tim. 2.), hogy mi mindenekrt knyrgjnk, mert Krisztus is a Kzbejr knyrg mindenekrt, mirthogy ldozatul adta rettnk nmagt (Ebr. 8. 9.) Egyszer ldozvn mindrkk l Atyja jobbjn, az az knyrg az egyszer val ldozatnak erejvel, mint (Ebr. 8. 9. Rm. 5. 8.) Szent Pl mondja.


Ezzel az egy ldozatnak erejvel knyrgtt, engesztel volt eleitl fogva a megtestesls eltt, amint Apoc. 13. meg vagyon rva, hogy a brny meglettetett kezdettl fogva, mert az egy halla kezdettl fogva rdemes volt Rm. 3. 4. Ebr. 8. 9. gy szl szent Pl, hogy a fi a mennyekbe fel ment knyrgeni, nem hogy ldozza s lje magt s gy knyrgjn, mert gy vilg kezdetitl fogva kzbenjr Pap volt, hanem ldozatnak rdeme bemutatsval knyrgtt. Most is azzal knyrg Atyja jobbjn, nem kiltssal, trdhajtssal. Igy szlnak a Doctorok a szent rssal egyetembe.

Az embersg nem f oka volt az engesztelsnek s Kzbejrsnak, st a Krisztus Istensgre nzve volt eszkze Krisztusnak, aki ltal az Istensg a fzetsben s vltsgban cselekedett. Soha sem mondja az rs azt, hogy Krisztus csak embersge szernt volt kzbenjr s engesztel, hanem a Krisztus az testben vres ldozatja ltal bkltetett meg. Cyrillus, Athanasius, Epiphanius, Demascenus s a Dek Doctorok is azt mondjk, hogy a Krisztus Istensge f ok s cseleked az idvztsben. Az Istensg lszttte meg a testet. letet igazsgot s ert az idvzitsben Istentl vtt a test (loan. 5. 6. Col. 1. 2.) Ezrt mondjk, hogy a test nem hasznl, hanem a llek az, aki megleszt. Ugyan az Istensg eszkznek mondja a testet. Az igaz Tantk is Krisztus utn s Krisztus kpben az ige ltal mondatnak megengesztelni Istenhez e vilgot, amg e fldn lnek s prdiklnak (2 Cor. 5.) Engeszteltessenek meg Istennek, Isten nlunk hagyta az engesztelsnek szavt.

 

MSODIK PREDICACI

 

Mi legyen a kzbejrrs s micsoda tisztia Kzbejrnak?


A kzbejr, Istentl rendeltetett szemly, ki Isten s ember, hogy az egyszer val ldozatjval Isten igazsgnak elegen tegyen s Isten irgalmassga szernt megbkltesse az embereket Istennel megigazijtvn, jonnan szlvn minket szszlnk s esedeznk legyen az Atyjnak jobbjn a hvekrt egyszer val ldozatjnak erejvel s rdemvel, kirl gy szl az irs Rm. 5. 8. Ebr. 7. 9. 1 Pt. 2. Eph. 2. 4. 1 Tim. 2. Gal. 3.

A kzbejrsnak pedig imez hrom rendi vagyon. I. rk idk eltt, vagy vilg kezdetitl fogva, mg mg a testbe nem ltztt volt, mint esedezett, knyrgtt. Az irs azt mondja s a szent Doctorok is, hogy a jvend egyszer val ldozatnak rkkval engesztel rdemvel, vltsgval s hasznval esedezett s knyrgtt az Atyjnak jobbjn a Krisztus. A jvend ldozatnak ereje jelen volt Atyja elttaz Istensgnek jelen voltrt s vghetetlen rdemeirt. Mert az Istensg termszeti a jvend ldozat erejvel jelen volt llat szernt s azzal volt esedez, amint irva vagyon Ebr. 9. Rm. 3. 5. Eph. 1. 2. Cor. 5. Az irs mondja, hogy Krisztus ldotta meg az Atykat. Az Isten Krisztus ltal adta ki a trvnyt. Krisztuson ttt ktst Abrahmmal, Krisztus volt a pusztban vezre a Zsid npnek, hadnagya volt az Atyknak, volt a lelki kszikla, belle ittak letet, igazsgot a vlasztott hvek 1 Cor. 10. Gal. 3. Hamisat szlnak teht azok, akik azt, mondjk, hogy a Krisztus Istensge szernt Kzbejr nem lehet.

Ha mg a testnek felvtele eltt is a Krisztus Istensgben, mint igaz, a teremtst gy mvel az emberekkel az let s igazsg kzlst az eset eltt. Mg az eset eltt is az Angyaloknak s embereknek lete, igazsga s eszkze volt a Krisztus, ht ugyanazonkppen az Istensg az eset eltt is eszkze lehetett abban, hogy ltala teremtsen jonnan s ltala kzlje az emberekkel s az Angyalokkal az jszgait. Mint az irs mondja loan. 1. Col. 1. Eph. 1. 2. 4. Mindenek Krisztus ltal lettenek. Bezzeg ht mostan is a mi igazsgunk s letnk megadsban eszkz s Kzbejr lehet Istensge szernt is.

Msik, hogy mint fizette meg rrt a bkltetsnek. Az irs azt mondja, hogy egyszer val ldozatjval s szenvedsvel, hallval, vrontsval, itt e testben srssal, knnyhullatssal, jajgatssal, amint a szent Hromsg elvgezte vala (Ebr. 9. 10. Rm. 8.) A testben val meghals, ldozat s knyrgs a srssal csak itt e fldn volt eszkz a bkltetsben, de a testnek felvtele eltt s mostan is a mennygben nem vrontssal, ldozattal, srssal s trdhajtssal kzbejr (Ebr. 5. 9.), mert sokszor kellet` volna gy meghalni s szenvedni, az embersg sem volt volna gy kzbejr, mert kezdettl ,fogva nem volt.

Efle engesztelse, knyrgse Krisztusnak, tantum in diebus carnis, azaz a testben val fizetsnek s ldozatnak itt e fldn val idejbn volt, mint Ebr. 5. 10. Krisztus azt mondja Ioan, 12. 16. 17. hogy itt vgezte el a dolgakat, akikrt az idvzits lett. Mat. 27. azt mond: Mindenek betltenek. Azrt immr gy a Krisztus nem kzbejr, hogy mgis vrt ontson s ldozzon. Ugyanazt mondom, hogy Krisztus hhri azok, akik a kzbejrs okait s erejt a vrontsban, hallban s ldozatban helyheztetik, mint az -trvnybeli Papok, kik addig nem knyrgnek vala, mg vrt, hallt s ldozatot nem tesznek vala (Ebr. 8. 9.).

Ha a Krisztus nem lehet klmben kzbejr, hanem csak halllal, vrontssal, trdre esssel, srssal, teht gy a testesls eltt nem knyrgtt s mostan sem knyrg, mert akkor a test nem volt, mostan keddig az embersg meg nem halhat, vrt sem onthat (Rm. 6.) Az Istensgben pedig ezek nem lehetnek. Ht meg kell engedni, hogy a Krisztus Kzbejr rk idozatjval, rkkval erejvel, vltsgval s engesztelsvel (1 Ioan. 2. Ebr. 9.)

Harmad rendi az, hogy miknt esedez s knyrg mostan az Atyjnak jobbjn? Erre azt felelem: Hogy egyszer val meg lett ldozatjnak rkkval mltsgval engesztelsnek bemutatsval. (Rm. 8. Ebr. 7. 9. 1 Ioan 2.) A rgi jmbor Doctorok s a mostaniak is gy szlnak arrl.

A KZBEJR KRISZTUSNAK TISZTIRL.

Tiszti a Kzbejrnak fkppen ezek.

Els, hogy Isten igazsgt s irgalmassgt az emberen megegyenesejtse, mert Isten a bnrt igazsga szernt li meg az embert (Gen. 3. Rm.3. 5. 8.) Irgalmassg pedig lteti s rkk megtartja (Rm. 6. Eh. 1. loan. 3. Psal. 80. 83. s. 28.) lsd meg.

Azrt a Krisztus Kzbejr, Pap, Kirly, rkk hal a mi bneinkrt az szemlyben (Rm. 4. 6. 8.) gy teszen eleget Isten igazsgnak s gy tlti be a trvnyt, irgalmassgnak gy tn eleget, mert, megigazejtvn s megszabadejtvn rk bkesgbe hona minket Istennel, rk letet ad neknk (2 Cor. 5. Rm. 5. 6. 8.)

Msik tiszti, hogy rkk val ldozatja legyen, mint rkkval Papnak, tantson, igazgasson s talmazzon mindenek ellen, mint hatalmas Kirly knyrgjn rettnk, elg fzetst tegyen e vilgrt (Psal. 40. 45. 110. sa. 9. 61. 35. 36. Ebr. 5. 9. 10.) gy rja a szent Llek Krisztus tisztit (Luc. 3. 4. Mat. 11. 15. Psal. 2. 1 Tim. 2. Rm. 8.)

Harmadik tiszti, hogy megigezejtvn, megujjetvn s tisztetvn szint Llekkel hit ltal s az ige ltal az vrnek frdejben, minket Isten megbkltessen Istennel, a bnt az Istennel val ellensget s gyllsget rlunk elvevn (Eph. 1. 2. 5.)

Negyed, hogy a mi Lelknket az hallbl a bnbl feltmassza, j szvet, lelket adjon (Psal. 2. Hiere. 31. Ezech. 36.) mindeneket megujjetson s ppitsen, akik a bnnel megromlottak (Eh.1. Col. 2. s. 65. 66.)

td, a bnt, hallt, krhozatot s az rdgt elrontsa s elveszesse, rk letet, rk hzat s bdogsgot szerezzen az fiainak az Atya eltt (2 Reg. 7. 12. 1 Paral. 17. ), csinl neknk rk hzat. Elmegyek, gymond, nektek helet szerezni (Ioan. 13. 16. 12.) Vegytek el tlem az orszgot, kit n szerzettem. Lsd mg Luc. 1. Dn. 12. rkkval lszen, gymond, ennek orszga s nem leszen vge.

Hatod, hogy a trvny, Istennek minden beszdit, gretit, Sacramentomit a hvk idvssgre betltse (Rm. 3. 8. 10.) s amit Isten fogad neknk s igr, avagy parancsol, legyen annak betltje s elvgzje, adja meg azokat Istennek akiket mi tlnk kvn. Ezrt mondja (Ebr. 8.): n cselekedem, n mvelem. (Phil. 1.) Aki elkezdette, az vgzi el. n irom be trvnyemet az szvkbe. (Rm. 10.) Krisztus a trvn betltse, minden hvnek idvssgre, gy szl szent Jnos (loan 5.)

Heted, hogy az Istennek gy tegyen fzetst rettnk, hogy Isten az tletibe s trvnybe be ne szlejtson, velnk se prljn, mint 1 loan 2. mondja, hogy Krisztus a szszl, ha valakivtkezik (PsaI. 142.) Ne menj tletbe a te szolgddal Ebr. 9. 10. Lsd meg.

Nyolcad, hogy okai az idvssgnek, bkltetsnek, j cselekedetnek s az letnek csak tle s ltala szrmazzanak mi renk, mint Isten trhzbl s letnek ktfejbl (sa, 4. 61.) Hitet, szeretetet s mindenfle jt cselekedjk mibennnk (loan. 5. 6. Rm. 5. 8. 1 loan 3. 4.)

Kilenced, hogy az Isten irgalmassginak s az rdemnek nagysgt, sokasgt s a mi bneink sokasgt s nagysgt gy mrje meg az Isten fontjval, hogy a mi bneink fltt jrjon rdemnek s irgalmassgnak szmtalan sokasga (Rm. 5. 6. 8. 11. Gal. 3. sa. 28. Mich. 7. )

Tized, hogy a vlasztottakat gy vgje maghoz rk felesgl s gy kssn minket maghoz s az Isten szerelmhez, hogy soha se bn, sem hall minket tle el ne szakaszthasson (Rm. 5. 8. 9. Ose 2. sa. 54. Ezech. 16.) Megeskttem neked akkor, mikor hozzm vlk, azrt immr el nem hagyhatlak. (Hiere. 30. 32.)

Tizenegyedik, hogy minket testestl s lelkstl szent Lelkvel bell s igretinek erejvel az rk letre foglaljon, pecsteljen, a Sacramentomokkal kivel testnket is gy foglalja s pecstelje el, hogy ugyan lakjk bennnk s uralkodjk. A bnt, rdgt, az ers fegyverest ne hagyja uralkodni, hanem kizze (Luc. 8. 11. Eh. 1. 2. Cor. 3. 7.).

Tizenkettdik, hogy testben egyszer val ldozatjval, vrontsval gy legyen kzbejr, hogy elg fzetst tegyen, hogy az ldzatjnak rdeme rkk foganatos s ers legyen, kivel esedezzk mirettnk az Atyjnak jobbjn (Col. 1. Rm. 8.)

Tizenharmadik, hogy minden szksgit rtse s mindentt jelen legyen a hveknek, Atyja titkt rtse, mint rvn vagyon (Ioan 3. 5. 6.)

Tizennegyedik, hogy beiktatvn Isten orszgba s kihozvn rdg orszgbl ltessen minket, mint igaz f a tagokat, mint a szlvesszt lteti a szltke. Testvel, vrvel, azaz az testbe, vrbe, avagy ldozatjval keresett j Testamentommal, vagy lelki dolgokkal ltessen minket (1 Cor. 10. 12. Eh. 4. 5. 6. loan. 5. 6.)

Tizentdik, hogy mint egy j szlves tisztejtson, mint j Dajka mosogasson az vrnek frdejben, szent Lelke dajkasgbl s tisztejtsbl (Eph. 5. Tit. 3. Ioan 15.)

Tizenhatodik, hogy tbort jrjon az fiai, krnyl, rizze s oltalmazza (Psal. 94.)

 

HARMADIK PREDICACI

 

Mirt kellett Istennek s embernek lenni a Kzbejrnak?

 

Istennek s embernek azrt kelletk lennyi a Kzbejrnak, mert aminem fzetst kelletk tenni a Kzbejr kezesnek tiszti szernt, ktfle termszetet kvn vala, mert hallt, vrontst, szenvedst, srssal val knyrgst kelletk itt e testben tenni. Ez pedig csak embersghez illik (Col. 1.)

Elszr, Atyja titkait rtse, Atyjval egy hatalmu, erej s tancs legyen, ki csak istensghez illik. Tovbb, hogy mindentt jelen lgyen, mindent jj teremtsen, feltmassza a halottakat, a bnt, hallt s rdgt elrontsa, Atyja jobbjn lvn, egyarnt lgyen Atyjval, minden tlet kezben lgyen, lesszen meg s rtse mindentt a szklkdknek fohszkodsokat, mindenek fltt legyen s Atyjval egyetemben imdtassk (Phil. 2. Eph. 1. Ebr. 8. 9. loan. 5.) Ez csak az istensghez illik kivltkppen, a fzets kibnja azrt e kt trmszetet.

Msik, mert ktfle klmb termszeteket kelletk egybe hozni s megeggyesiteni, Istent s embert (Rm. 3. 5. Eph. 1. 2. Cor. 1. 2. 1 Tim. 2.) Ezrt kelletk embernek s Istennek lenni, gy szlnak a rgi s mostani jmbor Doctorok.

Harmadik, mert soha egyik termszettl meg nem lehete a bkltets, azrt kelletk az Istensgnek testbe ltzni, hogy gy ltala lenne meg a bkltets. Ht nincs Kzbejrjok azoknak, kiknek az ember Kzbejrjok, eszesnek vlik magokat Istennl, heba vette fel Krisztus a testet, ha csak embersge szernt Kzbejr.

Negyed, mert a bkltets s fzets rra kvnna ktfle termszetet. A fzetsben knnak, hallnak, vrontsnak, srssal s jajgatssal val knyrgsnek s ldozatnak kelletk lenni, ezek pedig csak a testben lehetnek.

Tovbb oly mltsg szemlynek s termszetnek, hatalomnak s ernek kelletk lenni a fzetsben, kinek szemlye, mltsga s hatalma minden teremtett llatnl feljebb val lenne, mint Phi. 2. Col. 1. Eph.1. Ebr. 2. 5. 9. szent Pl szl. Az Angyaloknak s minden hatalmassgoknak fejnek kelletk lenni, ki mg az Angyalokat is megersejten, azoknak feje s Ura lenne, Istenhez csatlan az Angyalokat, miknt hogy az let, blcsessg s minden Isteni jszg Isten fia ltal kzltetek az Angyalokkal s emberekkeL gy oly lenne a Kzbejr, hogy ugyanazon letnek, Isteni jknak kzlse s ersds lenne az ltal az eset utn is, aki ltal az eset eltt volt, amint szent. Pl (Col. 2. Eh. 1. 2. Cor. 5.) errl szl, hogy Isten azon ltal szerzett bkesget a mennyeiek s fldiek kztt maghoz, aki ltal mindent teremtett vala. Krisztus Istensge ltal teremte Isten s ltala rszelted minden jban az Angyalokat s embereket, bezzeg ht azon Istensg ltal kelletk az eset utn is rszeltetni azokat a jkat, gy szl szent Jnosnl Krisztus (loan. 1. 5.)

Tovbb az egyszer val ldozatnak a vghetetlen bnrt rkkvalnak s vghetetlennek kelletk lennyi, kinek ereje a vghetetlen Isten haragjt megengeszteln s Isten rkkval igazsgnak eleget tenne, az Atyknak s minden vlasztottaknak bnk bocstsnak s engesztelsnek rra s vltsga lenne, hathat lenne ereje s elrne az testben val fzetse eltt val vlasztottaknak is bnknek bocsnatjra mint. (Rm. 5. Ebr. 9. 1 loan 3.) az rs mondja.

Azrt az Istensgnek vghetetlen erejnek kelletk abban az engesztelsben lenni, ki a testbeli sirva val knyrgsnek s az egy ldozatnak erejt vghetetlenn tenn. gy szl szent Pl (Ebr. 9.), hogy Krisztus az Istennek rkkval llek ltal, azaz rkkval szent Hromsgnak, s Krisztus Istensgnek ereje ltal ldozta meg az testt Istennek a mi vltsgunkrt. Krisztus gy szl Ioan 5. 10. 17. Szent Pl 2 Cor. 11. 12. 13. hogy az Istensgnek erejvel, szabad akaratjbl adja ldozatra s hallra az testt, de harmad napra ismt Istensgvel tmasztja fel. Rm. 4. 1 Pter 3. gy szl az rs, hogy a Krisztus Istensge ebben bizonyejtatott meg, hogy halottaibl feltmadott, szent Lelkt adhatott hatalmasan s bnt bocsthatott. Szent Pl msutt is (Ebr. 5. 9. 10.) azt mondja, hogy az Istensgben val fii mltsgrt hallgattatott meg a srva knyrg test. A Doctorok, Szent Ambrus, goston, Hieronymus s a Grg Doctorok is azt magyarzzk, hogy a Krisztus kivltkppen Istensge szernt oka igazulsunknak, ltetsnknek s feltmasztsunknak.

St Krisztus (Ioan 5. 6.) ugyan gy szl, hogy jtt al a mennybl, minthogy a testet tmaszthatja fel Istensge szernt, a llkt is az hallbl a bnbl tmaszthatja fel Istensge szernt, mert az Atya mindkettt reja bzta. Szent Jnosnl (cap. 16. 17.) azt mondja, hogy amit Atyjtl krnek, adja meg, mint Isten. A test knyrg trdre esve a kertben srssal s a keresztfn, de az Istensg ereje s -mltsga hallgattatta meg a test knyrgst. Mert gy szl: Dicsts meg engem Atym, azaz, hallgass meg, mutasd meg erejt ldozatomnak s knyrgsemnek azzal a dicssggel, aki nekem volt tenlad rkk. Azaz az n Istensgemnek teveled val egyenlsgnek mltsgrt. Ebr. 10. gy szl az rs. Aki Isten brzatjban volt, azaz aki Istennel egy termszet s hatalm, ki Istennek tulajdon fia, az bocsttatott rettnk a fzetsre.

Vgre a Kzbenjr fzetsnek oly erejnek is kelletk lenni, hogy ki a trvny betlten, mindeneket megjtana. Ez csak Isteni termszettl s ertl lehette, az emberi ertl nem lehet az Istensg ereje nlkl.

Ht micsoda rra a Vltsgnak?

Az egsz Krisztus Istensge s embersge szernt nzvn a fzets okaira a teljes szent Hromsg ereje els, de fzet, engesztel, rdeml s megvlt ok a Krisztus Jzus Istensge, .ereje s mltsga, mint loan 5. szl az rs.

Az embersg s mltsga annybl ok, amennybl ert s lesztst az Istensgtl vtt, mint a fa hogy a szntl vszen ert a melegitsre, gy a Krisztus teste az Istensgtl vszen ert az lesztsre, amint loan 5. 6. rva vagyon; mondd a jmbor Doctorok is gy szlnak errl.

Nzvn pedig a vltsg eszkzre a subiectomra, kibe a vltsg ltt ldozattal, a Krisztus teste. Mert az Istensg erejnek eszkze a test volt, a testben fzetett meg az Isten Krisztus, mint Rm. 3. 5. Ioan 2. szl az rs. gy szlnak a rgi Doctorok is, gy szl szent Pl (Tit. 3. 1 Pt. 2. ), hogy Krisztus maga adta magt vltsgul a mi bneinkrt. Ht tkozott emberek azok, akik csak Krisztus embersgt, teszik a vltsg teljes rv.

Az rs (1 Cor. 6. 7. Rm. 8. Gal. 4. 1 Pt. 4. Apocal. 5. 6. Zach. 9. Ose 13.) gy szl, hogy Krisztus a testben rendeltetek az Atytl engesztel ldozatl. Azt mondja: Az Isten vltott meg minket az vrvel (Act. 20. sa. 54. Tit. 3.) A Krisztust Istensge szernt nevezi az irs megvlt Jehovnak, avagy rnak, ki termszet szernt val Isten. Azt mondja szent Pter, hogy romolhatatlan llattal vltattunk meg drga ron az rtatlan brny vrvel. A Krisztus teste vre magban romland volt, aki a keresztfn kifolyt, elromlott, a fld emsztette meg. Az Istensg ttte a testet romolhatatlann. Ht bezzeg a Krisztus Istensge aki romolhatatlan s a f rdeml rra vltsgunknak.

tdik, a bkltetnek velnk lakoz Istennek kelletk lenni, ki az Isten jszgt vlhatatlan kppen mivelnk kzlen, rszeltetn az Isteni termszetben, cserln velnk, a minkbe felltznjk, s a minket az vvel elrontan, az vit pedig neknk adn, azokat pten fel mibennnk. Mint sa. 7. 61. Mat. 1. Luc. 4. szl az rs. Ez soha nem lehetne klmben, hanem Istennek s embernek kelletk a Kzbejrnak lenni.

Hatodik, az Isten jszgit rkkval frigygyel s ktssel vlhatatlanul kelletk a vlasztottaknak adni. Az Istennek rkkval szerelmt is hozznk meg kelletk mutatni. Az pedig klmben nem lehette, hanem Istennek sajt fit kelletk adni rettnk s abban kelletk megmutatni vghetetlen szerelmt (loan 3. Rm. 5. 8.) A testhez elvlhatatlankppen kelletk a Krisztus Istensgnek magt ktni, hogy az Isten rk frigynek s ktsnek mivelnk oka s bizonsga lenne a Krisztus testeslse.

Heted, az rdg ember ltal hozz be hamisan a bnt s a hallt, az Istennek is ember ltal kelletk az igazsgot s letet behozni (Sap. 2. Rm. 5.)

Nyolcad, kett ltal, lelki s testi ltal, rdg s ember ltal jve be a bn, hall, engedetlensg s harag. gy a szent Hromsgnak is lelki s testi kt termszet ltal, Istensg s embersg ltal, mennyei ervel kelletk z igazsgot, letet, bkltetst behozni. Minthogy elvesze e vilg kt termszet ereje, engedetlensge s akaratja ltal, azonkppen kt termszete, Isten s ember engedelme, fzets, bjtlse s ldozatja ltal kelletk lenni a vltsgnak s bkltetsnek, gy szl szent Pl (Rm. 5. 6. 1 Cor. 15.) Ha egynek esete miatt mind meghalnak, sokkal inkbb az Isten kegyelme s ajndkozsa az egy emberr lett Jzus Krisztus kegyelme s rdeme ltal sokakra belkedett s kiradott.

Tizedik oka, hogy idvzlhessnk, igazulhassunk s megbklhessnk mi az Isten eltt, azrt kelletk Krisztusnak kt termszetnek lenni, mint szent Pl mondja (2 Cor. 2.) Az Atya azt bn vev ldozatt tev, aki bns termszet szernt nem vala, hogy mi Isten eltt igazak lehetnnk, gy szl Rm. 3. 8. Gal. 3. 4.

Tizenegyedik, az ellensgeknek elrontsrt a ktfle nemzetnek, a Sidknak s pognyoknak egy akolba val hozsrt s Isten igazsgnak megmutatsrt, hogy a Kzbejr Isten igazsgnak is a bnrt eleget tett. Mert a test megholt Isten igaz tlete szernt, ki a bnrt hallt kvn (Rm. 5. Gen. 2.) Istensge Krisztusnak le, nem szenvede, meg nem hala, hogy Isten irgalmassgnak is elg lgyen, ki rk letre vlaszta s rendele minket. Lsd mg Psal, 84.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!