A cigny tiszteletes, aki Krisztust hirdeti minden npnek
„Kt cigny lelkszt is ismerek, csak k nem vllaljk a szrmazsukat” – nyugtzza a gborjni reformtus gylekezet roma lelkipsztora. Tth Jzsef soha nem prblta titkolni cignysgt, pedig volt belle baja elg. A sajt egyhzban is.
Ha szakrl, Debrecen fell rkeznk, akkor Berettyjfalunl kelet fel kell kanyarodni, hogy eljussunk Gborjnra. A kamionoktl zsfolt 47-esrl letrve a ltogatnak csakhamar kezd olyan rzse tmadni, mintha pp a vilgot kszlne elhagyni. A ztyklds, srkupacokkal bortott betont egyetlen elnye, hogy szembejv forgalom nem zavarja a kzlekedst: nagy ritkn bukkan fel aut.
Az els falu Szentpterszeg. Az utazt gulysromantikban fogant reklmtbla prblja becsbtani a Kisbetyr vendglbe, de maga az plet kevsb hvogat. Az ajtn s az ablakokon lv rcsok arra emlkeztetnek, hogy a nyron ktszer is betrtek. Vittek mindent, a kassznak hitt pnztrgpet is, amit aztn csaldottan fldhz vgtak. Azta kicsit nehzkesen mkdik.
A „kisbetyr” knlatbl kvetkeztetni lehet a fizetkpes keresletre. A ktfle csapolt sr a legolcsbb fajtbl val, az ersen kzepes minsg, de a kimrtnl ktsgtelenl drgbb veges bor mg bontatlan. tlap egyltaln nincs azon egyszer oknl fogva, hogy konyha sincs. Ez egy ilyen vendgl. Csak a nevben az.
A kvetkez telepls mr Gborjn, nhny kilomterrel megint kzelebb kerlnk a romn hatrhoz. A helysgnv alatt, mint egy flresikerlt vicc, felirat hirdeti: „Eurpai falu”.
A hepehups F utct ritksan sorakoz hzak ksrik, a bs kockapletek beleolvadnak a tli szrkesgbe. A tvolban krog varjakat s egy bvatagon bicikliz frfit leszmtva letnek semmi nyoma. Mg a kutyk se ugatnak.
A templom sehol. Kezdnk beletrdni, hogy eltvesztettk a cmet, amikor a kanyar utn vgre feltnik a torony, tetejn a reformtus csillaggal. A szpen feljtott memlk ltvnya tkletesen elt a krnyezettl, ahogyan a gborjni gylekezet lelkipsztora, Tth Jzsef viselkedse is. Csillog szemekkel, mosolyogva siet elnk a parkirl.
A vkony testalkat szemveges frfi a gylekezeti terembe invitl. A berendezs kopottas, de a lelksz, akrha egy fri palotban tartana idegenvezetst, sugrzik a bszkesgtl. Nemsokra fts is lesz: a szerelk ppen most cserlik a kaznt.
A negyvenves Tth Jzsef cignynak, magyar anyanyelv „romungrnak” szletett. A szatmri sksg egyik falucskjban, Gacslyon nevelkedett. Ht testvre van: egy lny s hat fi. Szorgalmn kvl tanrainak, mindenekeltt a helyi lelksznek ksznheti, hogy a debreceni reformtus gimnziumban – a „refiben” – tanulhatott tovbb. Szlei egyltaln nem voltak vallsosak, de , aki msodikos kortl rendszeresen jrt istentiszteletre, gyerekfejjel elhatrozta, hogy lelksz akar lenni. „Krisztust hirdetni minden npnek!”
A debreceni gimnzium azonban tl nagy ugrs volt a gacslyi iskolhoz kpest. Dcgve ment a tanuls, oroszbl ptvizsgra knyszerlt. Anyagilag sem brta a csald. A termelszvetkezetben dolgoz desapa egyedli keresknt havi 2500-2600 forintot vitt haza, a kollgium – Tth Jzsef mg ma is pontosan emlkszik az sszegre – 1360 forintba kerlt. A gimnziumot Csengeren fejezte be.
Szlfalujban soha nem tapasztalt semmifle eltletet, a pedaggusok a cigny gyerekeket is csupa szeretettel vettk krl. „Az embert nztk, nem a szrmazst” – idzi fel a hajdan termszetesnek gondolt llapotokat Tth Jzsef. A debreceni gimnziumi vekben kapta az els mlytst. Az egyik idsebb kollgista odavetette neki: „Te cigny vagy! Mit keresel itt?” A tbbiek rendesek voltak, azonnal rszltak. Sok bartot szerzett.
A katonasgnl mr nagyban folyt a cignyozs, alig vrta, hogy vgleg elhagyhassa a cegldi laktanyt. A sereg utn beiratkozott a reformtus teolgira, 1993-ban segdlelkszknt a hatrhoz, Toldra helyeztk. Megismerkedett ksbbi felesgvel, egy szintn cigny nvel, akitl hrom gyereke szletett. 1994-ben letette azt a vizsgt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki nll lelkszi szolglatot lthasson el. Mrpedig Tth Jzsef nagyon szeretett volna sajt gylekezetet – s lmban sem hitte, hogy a legfjdalmasabb csaldsok pont a reformtus hvek rszrl rik.
A reformtus egyhzban a segdlelkszeket a pspk oda irnytja, ahova szksgesnek tartja, a teljes jog lelkszeket ellenben a gylekezetek autonm mdon maguk vlasztjk. Els krben a gylekezeti elljrk, a presbiterek tesznek javaslatot a lelksz kiltre, majd a helyi kzgyls mondja ki a vgs szt.
Tth Jzsef prblkozsai, hogy gylekezetet talljon, kudarcot vallottak. A keresztyn tantsokat sajtosan rtelmez reformtus kzssgek sorra elutastottk, pusztn a cignysga miatt. gy, hogy nem is volt r kvncsi senki. Le sem ltek vele beszlgetni, meg sem hallgattk, mg csak azt sem tudtk rla, hogyan nz ki. Hajdhadhzrl pldul megzentk: „Elg sok nlunk a cigny, nem kell mg egy!”
Akkoriban Kocsis Elemr volt a Tiszntli Reformtus Egyhzkerlet pspke. Tudni lehetett, hogy Gborjnban rvidesen megresedik a lelkszi poszt, de a kzhangulatot jl ismer egyhzi vezetk tisztban voltak azzal, hogy egy roma jelltnek itt sincs eslye. A pspk ezrt – hatskrvel lve – beosztott lelkszi minsgben, ideiglenesen kldte a faluba Tth Jzsefet. A rang alacsonyabb, a szolglat gyakorlatilag ugyanaz. s ami a f: a beosztott lelksz – a segdlelkszhez hasonlan – nem vlasztott tisztsg, a gylekezetnek nincs beleszlsa. A hzs bejtt. Tth Jzsef gyorsan elfogadtatta magt, r egy vvel a gborjniak megvlasztottk teljes jog lelkszkk. Tizent ve gondoskodik a szomszdos Szentpterszegen l reformtusokrl is.
Gborjnban a nem egszen ezerfs lakossgnak becslheten a negyede cigny (a valamivel npesebb Szentpterszegen a romk ennl kisebb arnyt tesznek ki). A helybli cignyok flik az Istent, de inkbb a babons hiedelmekhez ktdnek, nem az egyhzhoz. Karcsony kivtelvel nem jrnak templomba – esetleg mg hsvtkor.
Msfl vtizede a cignyok kztt egyetlen ids nni akadt, aki fizette a havi nhny szz forintos egyhzfenntarti jrulkot. Ma mr tbben vannak, a gylekezet letbl azonban nem veszik ki a rszket, a vasrnapi istentiszteleteket k sem ltogatjk.
Jl rtettem? Tth Jzsef elismtli: igen, befizetik az „egyhzi adt”, de a templomba alig teszik be a lbukat. Flnek, hogy kinzik ket onnan.
– Szomor ez – mondja a lelksz –, rezheten n a feszltsg s az ellensgeskeds. Szerinte a reformtus egyhz orszgos s kzpszint vezetinek tlnyom tbbsge szinte elhivatottsggal prbl kzdeni az eltletek ellen, viszont az egyszer hvek jelents rsznek gondolkodsa nem mlt Krisztushoz. „Az egyik presbiternk a jelenltemben kzlte, hogy a cignyokat nem kellene beengedni az egyhzba. Megkrdeztem tle, hogy akkor vasrnap n mr be se jjjek a templomba? Kintrl prdikljak?”
A meglhets egyre nehezebb. A nem cignyok is elvesztettk munkahelyeiket, amirt a cignyokat okoljk. Pedig nekik mr rgta nincs. Az is igaz – beszl az rem msik oldalrl a lelksz –, hogy nmelyik cigny csald egyszeren nem hajland dolgozni. Nyron addik napszmosmunka, de ezek a csaldok a kisujjukat se mozdtjk. Kzben mind tbb a bncselekmny, a lops s a rabls. A gborjni boltot szinte heti rendszeressggel feltrik. Az elkvetk ltalban cignyok.
Tth Jzsef megrti az indulatokat, de azt mr nem fogadja el, s nem is fogja soha, hogy a tbbsgi trsadalom egyes szemlyek helyett a teljes cignysgrl mondjon tletet. „Krisztus-hvknt nem lenne szabad, hogy valakinek megforduljon a fejben ilyesmi. Ha mgis, akkor semmit nem rt a Biblibl.”
A lelksz arca mindvgig ders maradt, de most elkomorodik. Nem nagyon ltja a kiutat. A romaszervezetekben sem bzik, rosszak a tapasztalatai. A rendszervltskor lelkesen rszt vett Budapesten egy cigny ifjsgi szvetsg ltrehozsban, de a vezetk mr az alakul ls utni els sszejvetelen az osztozkodssal voltak elfoglalva. Jobbnak ltta, ha a krnykkre se megy tbbet.
– Taln majd a gyerekek – mondja, s megint mosolyog. Amikor idekerlt, Gborjnban s Szentpterszegen egyttvve sem rte el a hszat a hittanosok szma. Ma tbb mint htszer annyian vannak. Legalbb a harmaduk roma. „Azt szeretnm elrni, hogy a cignyok s nem cignyok ne csak a karcsonyi istentiszteleten legyenek egytt, hanem mindig, a htkznapokon is.”
Vgezetl tnznk a pr ve renovlt templomba. A feljts negyvenmilli forintot emsztett fel: br elg sok tmogatst sikerlt elnyerni, a gylekezet gy is csdbe jutott. A tartozsok miatt egy idre mg a villanyt is kikapcsoltk. Tth Jzsef s csaldja akkor elsznta magt arra, hogy elkltzik Gborjnbl. A lelksz nlkli gylekezet fenntartsa eleve kevesebb pnzbe kerl, s ahhoz a kevshez is lehet ignyelni egyhzi hozzjrulst.
Egyedli jelltknt megplyzott egy lelkszi llst a borsodi Szendrn – s tlte ugyanazt a megalztatst, amit plyja kezdetn. Azzal a klnbsggel, hogy a szendri presbiterek legalbb kegyeskedtek tallkozni vele, csak utna tettk ki a szrt. Cigny nem kell! „A szendri gylekezet gondnoka srva telefonlt, borzalmasan szgyellte magt. Krte, hogy ne haragudjak.”
Tth Jzsef nem haragszik. Hls a sorsnak, Istennek, hogy nem engedte elhagyni Gborjnt. A pnzgyek rendezdtek, gy rzi, szeretik s megbecslik.
A parkin mr vrjk a gyerekek. Kezddik a hittan.
Npszabadsg 2009.12.27.
|