jvry Zoltn: Testvrt lttak benne
Wlislocki Henrik cigny nprajzi munkssgnak ttekintse
Wlislocki Henrikrl szletsnek 150. vfordulja alkalmbl pr hnappal ezeltt emlkeztem meg az Ethnica cm folyiratban. (Korbban az Apostolok mdjncm ktetben rtam rla.) Az ez vi jeles vfordulra elkszlt egy nagyobb dolgozatom, amelyben Wlislocki cignyokkal foglalkoz munkit tekintem t. Eladsomban nhny fontosnak tlt fejezetet emelek ki. Elszr az eredetre, az shazra vonatkoz vlemnyrl szlok.
A cigny shaza krdse Wlislockit kutatsainak kezdete ta foglalkoztatta. Alaposan ismerte a korabeli vonatkoz irodalmat. A fontosabbnak tlt munkkrl ttekintst ad, s az shaza krdsben kifejti sajt vlemnyt. Mindenekeltt hangslyozza, hogy mivel a cignyok eredeti hazjukat nem ismerik, felttelezhet, hogy shazjuktl mr vszzadok ta tvol ltek, mieltt Eurpban a 15. szzad elejn a npvndorls utols csapataknt megjelentek.
Az eredetre, az shazra vonatkozan a legklnbzbb vlemnyek alakultak ki. Ezek a terik Wlislocki vlemnye szerint hibsak, „egyetlen egy sem kzelit meg a valt, mert minden egybre, csak p a nyelvre nem voltak tekintettel”. Nhny hipotzist ismertet, elssorban azrt, hogy „annl inkbb feltnjk azon magyar ember rdeme, ki elszr mondta ki a czignyoknak Indibl val szrmazst”.
Az eredet, az shaza krdse bsges fantzilsra adott lehetsget. Voltak, akik a cigny elnevezsbl kiindulva gy vltk, hogy grg vallsi eretnekek, msok Mezopotmibl elztt lakosok utdainak tartottk, ismt msok a Kaukzus hegysgnl lktl szrmaztatjk a cignyokat. Volt olyan szerz is, aki nmet zsidknak tartotta a cignyokat. Egy magyar trtnetr – Pray Gyrgy – tatr eredetnek vli ket. A legelterjedtebb az a nzet volt, amely szerint a cignyok Egyiptombl szrmaznak. A cignyok magukat egyiptomi bcsjrknak neveztk mindentt, ahol megjelentek az eurpai orszgokban. Azrt kell zarndokolniuk „s a keresztnysg alamizsnibl lnik, mivel Jzust, midn ez szlivel Herodes ldzsei ell meneklt, nem fogadtk be magok kz”. Ezzel a mesvel – amint Wlislocki rja – igyekeztek a hatsgokat megnyerni. Mindentt szvesen fogadtk ket, rszvttel voltak irntuk, s mint „szent zarndokokat” megajndkoztk. Magyarorszgon Zsigmond kirlytl menlevelet kaptak. Kedvez fogadtatsuk Eurpban azonban nem tartott sokig. Wlislockit idzzk: „Miutn tbb mint flszzadon t Kzp-Eurpa kmlettel viseltetett a »szent zarndokok« irnt; s garzdlkodsaikat trelmesen viselte, bellott a visszahats s a czignyokat mindentt ldzni kezdtk.” Szmtalan kegyetlen rendeletet adtak ki ellenk. Wlislocki szerint az egyhz kezdte meg a cignyok elleni harcot. I. Frigyes Vilmos porosz kirly rendelete szerint (1725) „minden czigny, legyen az frfi vagy n, ki mr 18 ves s a porosz llam terletn talltatik, – kegyelem nlkl felakasztand”.
A cignyok szrmazsnak, shazjnak krdse – fggetlenl eurpai helyzetktl – vltozatlanul foglalkoztatta a kutatkat. Wlislocki szerint a cignyok nyelvre nem fordtottak figyelmet, pedig a nyelv adja meg a szrmazsra vonatkoz helyes irnyvonalat. Ebben nagy rdeme egy magyar embernek van. Vlyi Istvn reformtus lelksz leideni egyetemi vei alatt hrom malabriai fiatalember nyelvre figyelt fel. „szrevette, hogy ezen fiatal emberek anyanyelve szerfelett hasonlt kiejtsre nzve a magyar czignyokhoz, felhasznlta a kedvez alkalmat s tbb mint ezer malabriai szt jelentsvel egytt fljegyzett. Ugyanezen hrom fiatal ember azt is elmond Vlyinak, hogy hazjok egyik tartomnya Czigania nevet visel. Midn Vlyi hazjba visszatrt, malabriai szjegyzkt felolvasta gyri czignyoknak s minden egyes sz jelentst megkrdezte – s a czignyok majdnem minden egyes sz rtelmt meg is tudtk mondani.”
A cigny nyelv indiai eredett, a cignyok Indibl val szrmazst a tudomnyos kutats megerstette. „De miutn – rja Wlislocki – Indiban szmtalan, nyelvre gy, mint szoksra nzve klnbz npfajok honolnak, nehz eldnteni, hogy melyik indiai npfajhoz tartoznak a czignyok.” Ugyanilyen nehz megmondani, hogy mikor s milyen okbl hagytk el hazjukat: „rejtly marad elttnk, s alig van remnynk ennek megoldshoz”. (Az idzeteket l.: Az erdlyi czigny npkltszet, 1885.)
A cignyok indiai eredett, kultrjnak gykereit Wlislocki a cigny npkltszet, a cigny szoksok, hiedelmek, mtoszi maradvnyok nyomn szmos pldval igyekszik bizonytani. A cigny folklrban elfordul szent folyt Wlislocki egyrtelmen India szent folyjnak, a Gangesznek tekinti. A kzssgi let tbb szoksa, eleme is indiai kapcsolatra mutat. Ezek megllaptsa alapos vizsglatot ignyel. (A cignyok indiai eredetrl, nyelvrl, vndorlsi tvonalaikrl stb. Wlislocki a Pallas Lexikon ’cigny’ cmszavban is r.)
A msik nagy tma a cignyok nemzetisgi, trsadalmi, kzssgi szerkezetnek a krdse. Ennek meghatrozsa a legnehezebb feladatok kz tartozik. Az idevonatkoz kutatsok els kpviselje Wlislocki volt. A nemzetisgi tagoldsra, a storos, azaz a vndorl s letelepedett cignyok cignysgon belli helyzetre napjainkig Wlislocki tanulmnyai nyjtanak irnymutat eligazt pldkat.
Wlislocki sajt megfigyelse nyomn fejti ki vlemnyt az erdlyi storos cignyok nemzetisgi s csaldi viszonyairl. Jl ltja, hogy ennek a krdskrnek a tanulmnyozshoz vissza kellene nylni a cignysg shazabeli – indiai – llapotig. gy vli, hogy a cignyoknak srgi, mg Indibl szrmaz szoksaik, hiedelmeik vannak, s br vszzadokon t igyekeztek ellenllni az idegen kultra hatsainak, a csaldi s nemzetsgi llapotaikra hatssal voltak azok a npek, amelyekkel Magyarorszgra jvetelk eltt ltek. Mindazonltal a trsadalmi, kzssgi letkre vonatkozan fennmaradtak olyan vonsok, amelyek si hazjukra mutatnak vissza. Ilyen jellemz vons az indiai kasztszellem.
Wlislocki megfigyelse szerint lnyeges a klnbsg a leteleplt cignyok s a vndorcignyok szervezeti lete kztt. Klcsnsen megvetik egymst. Ez egyms megnevezsben is mutatkozik. A leteleplt cignygletecsore, azaz szegny nyelv, a vndorcigny meg kortorr, azaz barangol, bitang. Kapcsolat a kt csoport kztt csak ritka esetben ltesl. gy pldul vegyes hzassgot a legvgs esetben ktnek. A klnllssal kapcsolatban felvetdik az a krds, hogy a kt „osztly” kztti klnbsg megvolt-e mr a cignyok Magyarorszgra jvetelekor, vagy pedig azutn alakult ki.
Wlislocki hangslyozza, hogy 1494-ben „…haznkba eredetileg csak vndor vagy gynevezett storos cignyok (kortorr) jttek. A magyarorszgi letelepedett cignyok a storos cignyok kzl vltak ki, mgpedig kirekeszts rvn. A hatalmat gyakorl vajdnak jogban llt a felgyelete al tartoz csoportbl szmzni azokat, akik becstelen tettet kvettek el. Ezek knytelenek voltak valahol leteleplni. Vrosok, falvak vgn ltek, kzmvesek, zenszek, napszmosok lettek. Ez utbbiakra gyakran szomor sors vrt. Aki zsellrnek szegdtt egy fldesri birtokra, onnan csak ritkn szabadulhatott. Ha megszktt, tbbnyire slyos bntetst kapott. Ilyen szrny bntetst idz Wlislocki egy Szacsvay Lszl nev fldesr napljbl, aki 1760. jlius 12-n a kvetkezket rta: „…mai napon hrom jobbgyos tzignyom megszktt s tsak ks este tsipettek meg Fara Jnos hvsges inasomtl, az Angyalosi hatron. Chutsdy Pter mr msodszor szktt. Asszonyom kivnta, hogy addig verjk a tzigny talpt, a mg vre foly. Megtettk; akkor hamus lgba frsztettk lbait. Kromkodott s azrt ajkt levgattam s azt megstttk s vele megtettk. Rtys Ferk s Tsingely Andris tzignyoknak 50 botot adtunk, arra megtettnk velk 2 taliga lgant…”
Lnyeges vltozst jelentett 1848 a cigny jobbgyok szmra is. A cigny trzsek sztesben voltak. Erdlyben hat cigny trzs volt: Leila, Kuknya, Asni, Csle, Tek s Dliyo. Ezek kzl kett, a Tek s a Dliyo feloszlott, tagjai letelepltek, s k kpeztk a vrosi s a falusi cignyok zmt. Rluk mondja Wlislocki, hogy szaktottak a hagyomnyaikkal s eredeti szoksaikkal, mikzben a storos cignyok fenntartottk a rgi trzsekre s nemzetsgekre val felosztst. A csapatok egymstl elklnlve vndoroltak. lkn kln-kln vajda llt. Sem hzassg, sem ms kapocs nem fzte ket egymshoz.
A vndorl, a storos erdlyi cignyok helyzett, jvbeli kpt Wlislocki az 1880-as vek vgn gy ltta: „nem messze van az id, midn k is knyszertve a mindent tidomt kultra ltal letelepednek, s csakhamar elvesztik seredeti szoksaik legutols foszlnyt is, a halad kor ramlatban”.
A csaldi let sajtos vonst emlti Wlislocki az erdlyi vndorcignyok krbl. A cigny figyermeket tizedik letvben nll tra indtjk. Magra maradva kell dolgoznia, lnie. Ezrt nem ritka az az eset, hogy alig serdl fel, felesget keres. A nslend legny gyakorlatilag nincstelen, csak a nsls rvn kerlhet jobb helyzetbe. A n viszi a hzassgba a szksges javakat. A frj a sajt csaldi, nemzetsgi kzssgbl egy msikba kerl, abba, amelybe a felesge tartozik. Lnyegben mindaddig alrendelt helyzetben van, amg gyermekek nem szletnek. Ezt kveten megvltozik a szerepe, de tovbbra is engedelmeskednie kell az anysnak s a nemzetsg ids asszonyainak. Errl rja Wlislocki, hogy klns vonsa a cigny jellemnek a vnasszonyok irnti tisztelet. gy vli, hogy ez abban a hitben rejlik, amely szerint a vnasszonyok „titkos szerek s bbjos italok birtokban vannak”.
Tovbbi nagy tmakr a folklr.
Wlislocki cigny folklr tmj rsai kztt kln hely illeti meg az erdlyi cignyok npdalairl, npkltszetrl kzlt munkit. Elssorban eredeti npkltszeti gyjtsei jelentsek. A dalokat cigny nyelven, illetleg magyarul s nmetl is kzlte. Ahol lehetett, cigny dalokat publiklt. jsgokban, folyiratokban kzlt pldkat, a szoksokrl rt cikkeit is illusztrlta cigny dalokkal. Idevonatkoz munkjnak fontos eredmnye aHaideblten (Leipzig–Hamburg, 1880) s az Az erdlyi czigny npkltszet cm kiadvny (Budapest, 1885).
A szerny terjedelm Haidebltent a kritika elismerssel fogadta. A dalokat Wlislocki kolozsvri, gyulafehrvri s udvarhelyi cignyoktl gyjttte. Nmet nyelvre lefordtotta, amelyrl az els ismertet, Jancs Benedek rta, hogy „a nmet fordts nemcsak h s tall visszaadsa az eredetinek, hanem oly klti tdolgozsa, helysebben mondva utnkltse, hogy szinte fj az ember lelke, mirt nincsenek ezek az egyszer naiv dalocskk ily szpen s kltien magyarul visszaadva” (Fvrosi Lapok, XVII. 1880. 1104–1105.). Magyar nyelvre fordtott pldk ksbb tbb publikciban napvilgot lttak. Az e krbe tartoz legfontosabb magyar nyelv kiadvny Az erdlyi czigny npkltszet.
Wlislocki magyar nyelv dalosktete a Haideblten utn t vvel jelent meg, a dalok szmt szinte megduplzva, meskkel, kzmondsokkal kiegsztve. Az anyagot bevezet tanulmnyban Wlislocki b terjedelemben a cignyok eredetvel, eurpai, magyarorszgi elterjedsvel, bejvetelvel foglalkozik. A dalokra vonatkoz rsz egy vvel korbban az Egyetemes Philologiai Kzlnyben jelent meg (1884, 34–44.).
Az erdlyi cigny npkltszetrl Wlislocki sajt kutatsai nyomn gy vlekedik, hogy az lnyegesen gazdagabb ms terletek cigny kltszetnl: „Mg Eurpa tbb tartomnyaiban a czignyok kzt a npdal ugyancsak gyren s ritkn terem…, addig haznkban a czigny npdal nemcsak hogy dsan tenysz, hanem egyszersmind oly illatos virgokat is hajt, melyek… megbecslhetetlenek.”
Wlislocki meggyzdse – mint emltettem –, hogy a cignyok Indibl szrmaznak. Ennek bizonytst ltja a cigny npkltszet olyan elemeiben, amelyek valsznleg a cignyok Indibl val kivndorlsa eltt szlettek. gy pldul az a „szent foly”, amely egy balladban szerepel, az indusok szent folyja, a Gangesz. A cigny npkltszetet a nyugalom jellemzi, amely – Wlislocki szerint – gyszintn az indusokkal val rokonsgot bizonytja. Termszetes azonban, hogy vannak olyan cigny npkltszeti alkotsok, amelyek megegyeznek ms npek kltszetvel. A cigny npkltszet elssorban a magyar npkltszettel mutat rokonsgot. Idevonatkozan Wlislocki nhny pldt emlt, utalva romn s szsz vltozatokra is.
A magyar plda a Magyar Npkltsi Gyjtemny I. ktetben Plbeli Szp Antal cm alatt jelent meg (1872, 172.). Ez a csudahalott tpusba tartoz ballada, amelynek a magyar balladamonogrfia nagyszm eurpai varinsra utal.
Wlislocki erdlyi cigny npkltszeti gyjtemnyben s a Haideblten antolgiban egy balladai hangvtel epikus kltemny az elgetett htlen asszonyrl szl ballada cigny vltozata. A trtnet szerint Brsony Gyuri felesge Vodas szeretje. Mialatt Brsony Gyuri dolgozik, az asszony megcsalja. A frj rajtakapja, s a tzes kemencbe veti.
A frjt megcsal htlen asszony szrny bnhdsnek ez a mdja, a tzhall motvumnak vltozata a magyar Barcsai-tpus balladkban fordul el. A spanyol, a dlszlv, a bolgr s a romn motvumvarinsok mell kapcsolhat a Wlislocki ltal lejegyzett cigny ballada is.
A cigny npdalok gyjtsnek nehzsgeit Wlislocki tbbszr emlti. Az okok kz veszi a cigny ember szemrmessgt, tartzkodst s zavartsgt, ha a gyjt a dalok tartalmi vonatkozsaira krdez: „czigny-npdalok gyjtse, feljegyzse sok fradsgba, s mg tbb trelembe kerl”. Wlislocki elvlhetetlen rdeme, hogy vllalta a cignyokkal val egyttlst, a kzs vndorlst. gy figyelhette meg ket kzelrl s hallhatta dalaikat: „Csak az, ki a storos czignyok kzt szmtalanszor s klnbz alkalommal megfordult, csak az tudja tulajdonaikat, sajtsgos szoksaikat felfogni, mltatni s szeretni. »A rongyos ruha alatt nagy kincs rejlik.« A kinek alkalma volt valaha holdfnyes jtszakn serdk rnyban vagy vgtelen skon ama titokszer, mlabs czigny npdalokat hallani, az soha sem fogja feledni ama rongyos alakokat, kik a pattog tz krl ltek; az soha sem fogja feledni dalaikat, fleg azt az egyet, melyet majdnem minden alkalommal nekelnek a storos czignyok”:
Srban nyugszik rgen az n des anym,
Elhagyott a rzsm, htelen lett hozzm;
Szeretnk n azrt e vilgtl vlni,
Anymhoz a srba le szeretnk szllni!
Wlislocki emlkezsbl a szeretet, a tisztelet rzdik a cignyok kultrja, npkltszete irnt. Rajongsa nyilvnul meg abban, amikor a dalokat „illatos pirosl vadrzsk”-nak nevezi, amelyekben nincs nyoma „a beteges, mesterklt rzsnek, szenvelgett fjdalomnak s tulhajtott, eget ostroml eszmknek”. A cigny npkltszetet egyenrangnak tekinti ms npek kltszetvel. Utal a klcsnhatsokra, amelyek az egyenrangsgnak fontos pldi. Az erdlyi magyar, szsz, romn npkltszetbl vett prhuzamok azt mutatjk, hogy Erdlyben, ahol a cigny npkltszet l, a „keleti s nyugati mveltsg kezet nyjtanak egymsnak”.
Az erdlyi cigny npkltszetrl magyarul megjelent kiadvny (1885) utn t vvel, hatszor bvebb terjedelemben ltott napvilgot Wlislocki nagy npkltszeti gyjtemnye, a Volksdichtungen der siebenbrgischen und sndugarischen Zigeuner (Wien, 1890). Az elszban utal a gyjts krlmnyeire. A cignyokkal val egyttlse, velk val utazsai alkalmval, amint rja, gazdag npkltszeti kincset gyjttt „a j szndk, vilgtl elhagyatott nptl”. A legfontosabb irnyelve az volt, hogy minden, amit a gyjtemnyben kzl, hiteles legyen. Evgett ugyanazon pldkat tbb szemlytl sz szerint feljegyezte. – „Azon voltam – amint rja –, hogy az eredetit adjam vissza, szszerinti alakjban, anlkl, hogy szptettem vagy megnyirbltam volna.” Hozzteszi azonban, hogy „a varinsok kzl mindig a szpeket s az rdekeseket emeltem be ebbe a gyjtemnybe”. Az anyagot ht csoportba sorolva mutatja be: „I. Dalok, II. Gyermekdalok s mondkk, III. Balladk s romncok, IV. Varzsigk s varzsformulk, V. Tallskrdsek, VI. Kzmondsok, VII. Mesk s legendk.”
Mesket, mondkat Wlislocki jval korbban, Az erdlyi czigny npkltszetben is kzlt. Abban hrom, magyar nyelvre fordtott mese jelent meg. Egy vvel ksbb az Ungarische Revue-ben (1886, 2.) Vier Mrchen der transilvanischen Zigeuner cm alatt ngy mest cigny nyelven s nmetre fordtva kzl. Ugyanabban az vben (1886) hatvanhrom mesvel, mondval megjelent Berlinben a Mrchen und Sagen der transilvanischen Zigeuner cm gyjtemny. Az anyag lnyegben beolvasztva lt napvilgot a Volksdichtungen… ktetben (1890), ahol a mesk, mondk szma sszesen szz.
A Mrchen und Sagen der transilvanischen Zigeuner ktet el rt elszban Wlislocki a gyjts krlmnyeirl, szempontjairl is r. Ezeket a sorokat idzzk: „A kvetkez krds megvlaszolsa igen fontos: hogy hol, mikor ill. kitl kaptam az erdlyi cignyok mesit s mondit, amiket itt elsnek teszek kzz? vek ta a nyelv s a cignyok npirodalmnak a tanulmnyozsval foglalkozom, fknt az erdlyi storos cignyokval. 1883 nyarn eldntttem, hogy egy kzvetlen, hamistatlan forrsbl mertek s az adatokat nem a leteleplt cignyok, hanem az erdlyi cignyok brmelyik vndorl csoportjnl gyjtm. Tbb hnapon keresztl ltem s vndoroltam egy vndorcigny csoporttal egsz Erdlyben s Magyarorszg dl-keleti rszein keresztl. Ez alatt az id alatt, sok minden ms mellett, igen csak rdekes adatokat, tbbek kztt ezeket a mesket s mondkat, amiket itt lekzlk, nyertem ki.”
A mesket s a mondkat Wlislocki a npek legrgebbi s legprimitvebb irodalmi jelensgnek tekinti. Mindkt npi mfaj hen tkrzi a np gondolkodsmdjt, nzeteit, szellemt s szoksait. A mondval kapcsolatban gy vli, hogy annak ketts jelleg tulajdonthat: az egyik vallsi, a msik vilgi. A kett gyakran egymsba fondik. A vallsi – mtoszi – elemek kapcsoldhatnak trtnelmi esemnyekhez s termszeti jelensgekhez egyarnt. Ily mdon a „rejtelmekkel s misztikus hitanyaggal” teltdnek a mondk, s lland alakot ltve „orszgrl orszgra vndorolnak, sztterjednek mindenfel, ahol a npek hitben, nzeteiben, hagyomnyban kapcsold pontokra tallnak”. Lnyegben ugyanez figyelhet meg Wlislocki szerint a npmeskkel kapcsolatban is, br azokhoz ritkbban kapcsoldnak trtnelmi vagy vallsos esemnyek, inkbb a szrakoztats ignyt elgtik ki.
A mondai pldk kzl Wlislocki nll tanulmnyban foglalkozik a vilg teremtsrl szlval, amely motvumegyezst mutat a magyar, illetleg szmos ms np teremtsmondjval. Az Erdlyi czigny monda a vilg teremtsrl cm tanulmnyban Wlislocki egy cigny n elbeszlst kzli. Szzsje rviden: A vilg keletkezse eltt „egy nagy vz ltezett”. Az Isten a botjt beledobta. A botbl nagy fa ntt. A fa alatt egy rdg tartzkodott. Az Isten felszltotta: merljn a vz al, hozzon fel homokot. Az rdg tbbszri prblkozs utn hozott fel homokot. Abbl teremtette Isten a fldet. Egy bika az rdgt elvitte. A nagy frl, amely az isten botjbl ntt, hs esett a fldre. A fa leveleibl emberek teremtek: „gy teremt isten a vilgot s az embereket.” (A monda Mesk fejezetcm alatt Az erdlyi czigny npkltszet ktetben, sszehasonlt elemzssel az Egyetemes Philologiai Kzlnyben – 1884, 763–773. – jelent meg.)
Wlislocki abbl indul ki, hogy a cigny monda a vilg teremtsrl nem alkotja „egyetlen np kizrlagos birtokt, hanem az egsz emberisg tulajdont”. Ezrt a cigny mondt ms npek hasonl mondival kell sszehasonltani ahhoz, hogy a mitolgia si, keresztny vonsokkal keveredett elemei feltruljanak. Germn, perzsa stb. mtoszokat emlt, amelyekben a nagy fa, a vilgfa a kultusz trgya, azon termett az els ember, a halhatatlansg itala csorgott, hs hullott rla, mindenfle mag termett rajta stb. A nagy vz az let vize, amelyben a vilgfa ntt, a mlyrl mertett fvenybl alkotta meg az isten a fldet.
Wlislocki szmos pldjt magyar s vogul prhuzammal egsztjk ki. Egy magyar mondban – Klmny Lajos gyjtse – szintn rdg hoz fldet a tenger mlyrl. A vogul plda szerint a legfelsbb lny az rdggel azonos szerep Elmpit bzza meg, hogy hozzon egy maroknyi fldet a tenger fenekrl.
A cigny monda s ms npek pldi nyomn Wlislocki arra kvetkeztet, hogy a teremtsmondk „egy kzs s-rja mythosbl mint kzs forrsbl erednek”.
Wlislocki egy nehezen gyjthet folklrmfajrl is kzlt anyagot. Ez a mfaj a szlsokat, kzmondsokat foglalja magba. Wlislocki kt, magyar nyelv munkjban kzl proverbiumokat. Erdlyi czigny kzmondsok cmmel az Egyetemes Philologiai Kzlnyben (1884) harminc pldt tett kzz. Az egy vvel ksbb megjelent ktetben, Az erdlyi czigny npkltszet cm gyjtemnyben 44 proverbiumot sorolt aKzmondsok fejezet al. A 74 pldbl az azonosokat levonva sszesen 58 nll cigny kzmondst kzlt magyarul. A nmet nyelv nagy gyjtemnyben, a Volksdichtungen der siebenbrgischen und sdungarischen Zigeunerben a proverbiumok szma szz. Kitnen bizonytjk a cigny szemlletmdot s blcsessget.
Kzmondsokat gyjteni nem knny. A cigny ember – amint Wlislocki rja – mit sem tud arrl, hogy mi a kzmonds. Teljesen felesleges feltenni neki a krdst, hogy mondjon szlsokat, kzmondsokat, noha „a czigny np nem csak gazdag kincset br npdalaiban, hanem kzmondsai is nagy szmmal keringenek a np ajkn”, s ezekben „sok elmssget s humort tallhatni”.
Wlislocki nagy rdeme, hogy a minden bizonnyal jelents cigny proverbium kszletbl valamennyit megmentett, pldt s irnyt mutatva a tovbbi kutatsnak.
Wlislocki folklrkutatsainak jelents eredmnye a Volksglaube und religiser Brauch der Zigeuner cmen megjelent monogrfia (Mnster i. W. 1891). Ht fejezetben foglalja ssze a cignyok hiedelmre, szoksaira vonatkoz anyagot. E munka kapcsn is felemlti a kutats nehzsgeit. A nem cigny ember, a cigny kzssgen kvl l kutat a szoksoknak s a hiedelmeknek legfeljebb csak a kls formit ismerheti meg. A lnyegkbe nem tud behatolni, elssorban azrt nem, mert a cignyok sok vszzados ldztetsk miatt zrkzott vltak, s az idegenek eltt elrejtik vallsos szoksaikat s nzeteiket. Wlislockit a cignyok befogadtk, s „…nem csak egy trzs cignyai, hanem a vilg sszes cignya egy testvrt ismer fel benne titkos jelek alapjn, akitl nem kell tartaniuk, aki eltt a maga teljes valjban megmutatkozhatnak… Ezt a szerencst – rja tovbb Wlislocki – minden tekintetben kilvezhettem s ermnek megfelelen ki is aknztam.”
Wlislocki a cignyokkal val egyttls, a velk val vndorls sorn sajt megfigyelse nyomn gazdag hiedelemanyagot gyjttt ssze. A recens hagyomnyt rsos forrsokkal, adatokkal tette teljesebb. Fleg a Duna menti cignyok hagyomnyait vette figyelembe, mivel – amint rja – abban megrzdtt „az si hit a maga hamistatlan formjban”, menteslve az idegen hatsoktl.
Wlislocki megllaptsa szerint a cignyok minden tevkenysgt a szellemlnyek, a dmonok ltezsben val hit uralja. gy vlik, hogy a dmonok materilisan lteznek, hatst gyakorolnak az emberre s llatra egyarnt. Mindenfle praktikval a jindulatuk megnyersre trekednek. A legmagasabb rang lny az isten – del, devla –, aki jt s rosszat is tud cselekedni. Az gben, a csillagok felett lakik. teremtette a vilgot, mely kezdetben vz volt. Homokbl megalkotta a fldet. Egy frl szrmaztak az emberek. rk letek voltak. Nem volt bnat, gond, hideg s hsg, de jttek a gonosz szellemek, nyomorsgot, fjdalmat, betegsget hoztak az emberekre, akik mgikus cselekvsekkel igyekeztek ellenllni nekik. Klnfle praktikkkal, varzsl eljrsokkal prbltak hatni rjuk. Ez j s rossz tevkenysgre egyarnt irnyulhatott. Jelents szerepk volt benne az amuletteknek, varzseszkzknek s ftiseknek.
Nhny fbl kszlt mgikus cl amulettfigurt mutat be Wlislocki a Volksglaube… ktetben. Kettre itt hivatkozunk. Az els neve Nivashi. A vzi szellemek megnyersre ksztettk. A foly mellett tartzkod cignyok a folyba dobjk, azzal a cllal, hogy a vzi szellemek ne hzzk le ket a mlybe. A msik figura a Keshelyi Ana, a betegsgdmonok anyja. A kis fafigurt egy bkba dugjk, s elssk a beteg strban vagy a kunyhjban. gy vlik, hogy ezzel kiengesztelik a betegsg dmont, s a beteg meggygyul.
Wlislocki Henrik gazdag folklrgyjtseinek anyagt zmmel nmet nyelven publiklta. nll magyar nyelv ktete az erdlyi cigny npkltszetrl jelent meg. Kalendris s egyb szoksokrl kzlt cikkeket lapokban, tbb tanulmnya a magyar nprajztudomny folyiratban, az Ethnographiban ltott napvilgot. Nhny rst kzlte az Egyetemes Philologiai Kzlny is. A cigny nyelv tudomnyos szempontbl is rdekelte Wlislockit. Mr huszont ves korban megjelent egy munkja, amelyben a cigny nyelvrl rtekezett. Egy nmet nyelven megjelent ktete cigny nyelvtant s sztrt tartalmaz (Di Sprache der transilvanischer Zigeuner, Leipzig, 1884). Vizsglta a cigny szavak tvtelt a magyar s az erdlyi szsz nyelvben s fordtva. Szles rdekldsi krt mutatja, hogy hozzszlt a Szilgyi s Hagymsi nven ismert npballadhoz. A magyar folklr szmra rendkvl rtkes mvet rt Aus dem Volksleben der Magyaren cmmel (Mnchen, 1843). Hasonlan jelents munkja a Volksglaube und Volksbrauch der Siebenbrger Sachsen (Berlin, 1893). Ugyancsak fontos tanulmnya a romn npletrl: Aus dem Leben der Siebenbrger Rumnen (Hamburg, 1889). Szmos knyve, tanulmnya becses forrsa az erdlyi npek folklrkutatinak s az sszehasonlt nprajztudomnynak. Wlislocki hatalmas letmvet hagyott rnk. A magyar tudomny sokig alig vett rla tudomst. Alighanem Katona Lajos volt az els, aki a Magyar Nyelvrben (1889) Wlislocki varzsversekrl rt tanulmnyt pratlan rtknek tartja. s ezt elmondhatjuk Wlislocki teljes munkssgrl. vtizedek mltn Erds Kamill, Vekerdi Jzsef, Voigt Vilmos felismertk Wlislocki munkssgnak tudomnyos rtkt, s taln ezzel a munknkkal mi is hozzjrulunk e zsenilis tuds letmvnek megismertetshez.
http://www.napkut.hu/naput_2006/2006_09/015.htm
|