Dr. BUCSAY MIHLY
rk reformci - reformtori rksg
Hogyan kerlt az egyhz olyan llapotba, hogy reformlni kelljen? Ez az els krdsnk. Az evangliumban Isten a legnagyobbat ajndkozta az embernek: magnak a szemlyes kzssgt. Azok az emberek, akik hitkben ennek a kzssgnek a fundamentumn ltek, akik ahhoz szabtk tetteiket s erklcsi elveiket, a tapasztalat szerint igen nagy szolglatokat tettek npknek s az emberi kzssgnek. gy volt ez brahmtl s Mzestl kezdve Dvidon s a prftkon t az apostolokig, az els vszzad vrtanitl kezdve a reformtorokig s a hit olyan hseiig, amilyenek voltak a mi nemzetnkben pldnak okrt Bocskai Istvn, Bethlen Gbor vagy Rday Pl.
A kzssgnek tett szolglatok termszetszerleg nagy elismerst s tekintlyt is szereztek a hit embereinek, rajtuk keresztl pedig az egyhznak. A Krisztus szletse utni hrom els szzad eredmnyeknt a keresztynek szenvedskkel, munkjukkal, tiszta erklcsi letkkel meggyztk azt az llamot, amely sokig flreismerte s ldzte ket. Nagy Konstantin megszntette az ldzst, 380-tl pedig a keresztynsg lett az egsz hatalmas Rmai Birodalom ktelez llamvallsa. Aki vonakodott megkeresztelkedni, annak el kellett rejtznie valamelyik eldugott falucskban. Innen a magyar „pogny" sz latin formja, a paganus, ami annyit jelent, hogy falusi.
A keresztyn egyhz lelki ereje akkor mg olyan nagy volt, hogy ppen a keresztynsget llamvallsra emel hatalmas Theodosius csszrnak kellett Ambrosius milni pspk parancsra eklzsit kvetnie, mieltt az utbbi hajland volt a csszrt rvacsorban rszesteni. Nem valami erklcsi lazasg miatt kerlt sor az egyhzi fenytsre, hanem azrt; mert a csszr mint hadvezr tlsgos szigorral, vrontssal fojtotta el katoni fegyelmezetlensgt.
Mgis, mr ebben a sok szempontbl dics emlkezet korban is felmerlt az egyhz reformcijnak szksgessge, mgpedig nem is kevesekben. Szmosan mr kivonultak a pusztba, hogy elvilgiasodott keresztyn trsaik helyett is vezekeljenek, msok szerzetesrendbe lptek. Vajon mirt reztk ily hamar mris szksgesnek a reformcit? Azrt, mert a nagy tekintly nyomban, amely teljesen spontn mdon jutott osztlyrszl a hit embereinek s ltaluk az egyhznak a trsadalomban, beramlott az egyhzba a bn. Hiszen tudjuk, hogy mr az jszvetsg lapjain, az Apostolok Cselekedetei-nek knyvben tallkozunk egy Simon mgussal, aki pnzt ajnlott fel azrt, hogy az apostolok mdjra is kzrttellel osztogathassa a szent lelket. Persze aligha azrt, hogy Krisztussal mg szorosabb kzssgben ljen, hanem a lelkek fltti hatalomrt s az azzal egyttjr sok elnyrt (Csel. 8:9 k).
Nem csoda - de csodlatos
Nem csoda, hogy a trtnelem csapsai alatt szenved, megriadt magyar np a reformci munksait kvnta hallgatni. A magyar reformtus reformci nemcsak a lelkipsztoroknak tette legfbb gondjv, de annak hinyban rbzta a gylekezet vneire, hogy a npnek az evangliumot hirdessk. Mliusz Juhsz Pter prdikciit s bibliamagyarzatait gy rta meg s nyomtatta ki, hogy a lelkipsztort nlklz gylekezetben minden keresztyn felhasznlhassa.
Persze, ahol a maga egsz mlysgben s csodlatos tvlataiban megszlalt az evanglium, ott egyszerre feleslegesnek tnt a sok kltsges templomi felszerels, fnyes klssg s ceremnia. Az Ige kr csoportosultak a gylekezet egyb megnyilatkozsai is: a bnvall, a hlaad s knyrg imdsgok s nekls, az rvacsorzs s az adakozs. Az rvacsort Krisztus rendelte lthat Ignek, a Krisztussal kzssgre juts lelki eszkznek tekintettk, nem pedig valamilyen mgikus csodattelnek, amely a papsg kezben van, s mint ahogy azt a reformci eltt hittk. Elmaradt a, szentek, kpek s ereklyk tisztelete, a bcsk s zarndoklsok, a gpies bjtk s imdkozsok. Ezek lehetnek taln j dolgok is a maguk helyn, de ha a papsg gy parancsolja ket, mint az dvssgszempontjbl lltlag nlklzhetetlen jcselekedeteket, amelyeknek a papsg a bri fruma, akkor ezekbl knnyen vlaszfal, kzbevets tmad az r Isten bocsnatra szomjas llek s a bnket kegyelmesen megbocst Isten kztt. Mintha csak hatalmba kerten valaki a napfnyt, a j levegt, a tiszta ivvizet, s csak azoknak juttatna bellk, aki teljestette az ilyen bitorl ltal kiszabott feltteleket. Nem volt ms htra, flre kellett tolni az tbl a kretlen kzvettt.
Mi volt az egyhz megromlsnak az oka? Knny r megadni a vlaszt, de nem knny a szv, amely kimondja: a romls oka az emberi nzs, hisg, hatalomvgy s knyelemszeretet volt. vszzadok hossz sorn ezek az emberi fogyatkozsok rendszerr szervezdtek s mindenhov elhatottak, hogy immr szinte a felismerhetetlensgig deformljk az r Jzus Krisztus fldi egyhznak arct.
A reformcit azonban nem tekinthetjk vglegesnek s lezrtnak. Azrt nem, mert sajnos, az elbb emltett, az egyhzat is deforml emberi bnk az emberekkel egytt, akik ott szolglnak, az egyhzban jra meg jra megjelennek, st, ha md van r, el is harapznak. Azonban ott vannak a megjuls rk eszkzei is: az Isten Igje, az apostoli gylekezetnek s egyhzi letnek az Igbl mindig jra felismerhet s kvethet pldja s vgl maga a legfontosabb, Istennek megjt Szentlelke, aki hitet tmaszt, az elvetett magnak nvekedst ad, a hiv embert vilgossggal, btorsggal, a szolglat lelkvel ajndkozza meg.
A Szentrst nem lehet bntetlenl forgatni. Ahogy a kzpkor latin igeszvegein is tsttt az evanglium zenete s egyre tbbek szvt forrstotta fel, hogy egyre hatrozottabb lpseket tegyenek az egyhz megjtsa fel, gy egszen bizonyos, hogy a Szentrs az evanglium mai egyhzaiban is jabb s jabb megjulsok ihlet forrsa lesz. Nem egyhzi szervezetnket, nem a hitvallsokat, nem a szertartsokat, nem az intzmnyt kell megvltoztatni, hanem magunknak kell megtisztulnunk s megjulnunk, hogy ne akadlyai legynk a lelki letnek, ne terhel, vagy egyenesen elrettent pldk s rvek a valls ellenben, hanem ljnk igaz keresztyn mdraegyhzunk j trvnyeivel, j szertartsaival, j hitval-lsaival, sok-sok j cselekedetre alkalmat ad intzmnyeivel s szervezeteivel.
A megjuls mindig csak abbl az egyetlen tiszta forrsbl jhet, amelybl az egyhz keletkezett. Ez nem ms, mint a Szenthromsg Istennek emberszeret akarata, az Atynak teremt s gondvisel, a Finak megvlt s egysgbe foglal, a Szentlleknek jjszl s az Ige ltal minden jra vezrl munkja. Az egyhz mindig szksges reformcijnak tja a Jzus Krisztushoz val megtrs, ahogy azt a Szentrs, a hitvallsaink, a mlt s a jelen egyhznak sok szp pldja elbnk trja.
Eladsom cmben ez is benne van: reformtori rksgnk. Az az rzsem, hogy erre a lnyeget tekintve mr feleltnk is, amikor arrl szltunk, hogy miben llt Krisztus egyhznak megromlsa, miben kellett azt reformlni s mit ksznhetnk a reformcinak. Van azonban a krdsnek egy olyan oldala is, amellyel rdemes nhny gondolat erejig kln is foglalkozni. Ez az, amit a mi sajtosan magyar reformtus rksgnknek nevezhetnk. Krnyezetnk is megllaptott egy-kt ilyen vonst, st nevet is adott neki. Ez a nv nha dicsr s elismer, de van gy, hogy ktflekpp rtelmezhet, st elfordul, hogy az elmarasztal rtelemben kell venni. Az egyik ilyen elnevezs a „puritn magyar klvinista", a msik a „vastagnyak", vagy ,nyakas magyar klvinista". Puritn letfelfogs, vagy kemnynyak keresztynt, st ltalban ilyen embert a vilg ms rszein is tallhatunk, de nem vletlen, hogy ezek a szlsformk ppen a mi nyelvnkben, a nyelvnk hasznliban a magyar reformtusokra alkalmazva szlettek meg.
Elszmols - nem pnzgyben
Puritn magyar klvinistn olyan embert rtenek, aki tisztessges, dolgos s takarkos, munkjval tbb rtket termel, mint amit elfogyaszt. Gazdasgi helyzetnek megszilrdtshoz nem folyamodik ktes mesterkedsekhez. Megelgszik azzal, amit az egszsg s a tiszta kls megjelens megkvn. Divatos telek s italok; maga a divat, vagy az n. sttusszimblumok t nem izgatjk. Mert jl gazdlkodik, nem szorul msra, megalapozott helyzet, st msokon is tud segteni. Esetleg sszetveszthet a fukar, a Mammont imd emberrel. Voltak s taln vannak is az egyhzunkhoz tartozk kztt ilyenek, de ma mr biztosan kevesebben, mint rgen, mert a polgri letben semmi tbbletelnyt nem jelent az egyhzi kzssgben val rszvtel s forgolds. A trsadalomtrtnet komoly tudsai viszont azt llaptottk meg, bizonyra nem alaptalanul, hogy az ilyesfle klvinistk voltak a modern kapitalizmus kialakti, megteremti. Mr elssorban nem azrt voltak szorgalmasak s takarkosak, hogy embertrsaikon segteni tudjanak, hanem mert a pnzt szerettk, de befektetseik sikerbl, vagyonuk nvekedsbl azt is kiolvastk, hogy k az Isten kedves emberei. A bn miatt ma is fenyeget mg ez az eltorzuls.
Ott volt s ott van azonban ellene mint igazi gygyszer a sfrkods lelklete. Annak komolyan vtele, hogy a talen-tumokat elszmolsra kaptuk. Ez megv a fukarsgtl, a ggtl, az embertrsaink irnti rideg kznytl. St, Jzustl azt tanuljuk, hogy kifejezetten olyan emberek kpben lp elnk s tallkozik velnk ezen a fldn, akiktl anyagi hasznot nem remlhetnk, akik terhet jelentenek, akik ldozatot vrnak tlnk. llamunk kztudoms szerint megoldott sok olyan szocilis problmt, amit korbban sem az egyhzak, sem a trsadalom nem tudtak megoldani. Istennek legyen rte hla! De maradtak mg emberbarti problmk. s ha vletlenl valaki a maga krnyezetben mr nem tallna ilyen eseteket, nem arra kell-e Isten megvltott gyermekeinek trekedni, hogy segtsenek szerte az egsz vilgon a nyomorultakon, az elviselhetetlen terhek alatt sinyldkn, a katasztrfk ldozatain? De ejtsnk mg egy szt a msik kzkelet szlsrl is! „Nyakas magyar klvinista", j rtelemben vve, az a reformtus, aki a maga fejvel gondolkozik, nem hiszkeny, hanem inkbb gyanakv s kritikus, aki annyira szabadsgra szletett, hogy taln lni sem tudna szabadsg s fggetlensg nlkl. Sajnos, az elmlt vszzadokban idegen elemek is hozztapadtak ehhez a klvinista vastagnyaksghoz. A racionalizmus korszakban megszletett az a vltozata, amelyik csak azt tartja igaznak, ami sszel megfoghat. Ha ezt a magatartst a hit dolgaira alkalmazzuk, akkor megszletik, mgpedig meglehetsen jogosan, az a msik szls: „a klvinista pogny".
Azutn a lobog nemzeti rzs, a nacionalizmus korban, amikor sikerlt legalbb bizonyos felsbb rtegeink szmra megszerezni a politikai szabadsgot, st a nemzetisgekkel szemben az uralkod nemzet jellegt is, hozzkeveredett a nyakas klvinistasghoz az nelgltsg, a trelmetlen flnyeskeds vonsa. A sovinizmus, ami ezt a magatartst jelzi, idegen sz, s ebben az is benne van, hogy mshonnan jtt s nem kizrlag magyar sajtossg, de sajnos, a sovinizmus nem maradt idegen a magyar nemzeti ntudat sok kpviseljtl sem. Kztk elkel helyen ott voltak nmely reformtus hittestvreink is. Egy neves osztrk trtnsz, Karl Redlich, egyik munkjban egyenesen abban ltta a magyar klvinizmus jellegzetessgt, hogy azrt valljuk a predestincit, mert vallsos igazolst kvnunk adni annak, amit gyakorolunk s mg nagyobb mrtkben szeretnnk gyakorolni, ti. az uralkodsnak az orszg nem magyar nemzetisgei fltt. Redlich alighanem nagyot tvedett. A ms nemzetisgek fltti uralkodni akars nem magyar specialits. Mi itt csak tantvnyok voltunk, nem is gyes tantvnyok. A vallsi megalapozs mint magyar klvinista produktum egyenesen a kpzelet birodalmba tartozik. A magyar sovinizmus aligha ment el valakiben is ilyen messzire, mg a tiszntli vagy erdlyi reformtus dzsentri tagjaiban sem. Azonban a Redlich s ms klfldiek ltal gyakorolt tlzsbl is tanulhatunk, mgpedig azt, hogy vakodnunk kell az elfajulsnak mr a kezdeti szakaszaitl s megnyilatkozsaitl is.
Vgl a konfesszionalizmus korban, amikor a teolgusok jra visszatrtek a hitvallsokhoz s a keresztyn mlt nagy szemlyisgeihez, a vastagnyak magyar klvinista egyszerre elgedetten, st nelglten mutatott r arra, hogy az reformtora Klvin Jnos: Tette ezt sokszor gy, hogy Klvin rsaibl mg azokba se pillantott be, amelyeket magyar nyelven is olvashatott volna. s tette ezt gy, hogy tulajdonkppen a Klvinra hivatkozs egyet jelentett a ms felekezetek lekicsinylsvel.
A klvinista racionalizmusnak, sovinizmusnak, konfesszionlis elfogultsgnak, az ilyen kinvsekben megmutatkoz klvinista vastagnyaksgnak szintn megvan a maga biztos ellenszere, mgpedig az igazi keresztyn kzssgi gondolkods. A hiv reformtus ember tudja, hogy a szabadsg s a fggetlensg, a nemzetisg s a kultra, az anyanyelv s a megszentelt trtnelmi hagyomnyok, a mindezekhez val hbortatlan s minsgileg egyre mlyl odatartozs, idegen szval az identits, risi rtkek, az emberi letnek rtelmet s tartalmat ad s nlklzhetetlen nagy javak. De azt is tudja a keresztyn ember, hogy ezek egytl egyig kzssgi javak. A keresztyn ember rtkt az ezekhez a kzs javakhoz val viszony, annak aktivitsa s ldozatossga is mri. A hit dolgaiban racionalista klvinista nem igazn keresztyn, nem illeti t meg a reformtus nv. Hiszen kztudoms, hogy a hit dolgai a tudomny megszokott mdjn nem bizonythatk. A hit igazsga „menetkzben", az idben, trtnelmi szinten, a kzssget, a trsadalmi letet j irnyban, genercikon keresztl befolysol hatkonysgban mutatkozik meg. Ezt ltta meg a Dunntl nagy kltje, amikor gy fohszkodott: „Isten! kit a blcs lngsz fel nem r, Csak titkon rz lelke hajtva sejt: Lted vilgt, mint az g Nap, de szemnk bele nem tekinthet." (Berzsenyi: Fohszkods)
Ugyangy nem igazi reformtus az, aki nem tudja trelmesen szemllni, st a maga helyn megbecslni a msik embernek azt a meggyzdst, amellyel sajt anyanyelvt, hagyomnyait, vallsi kzssgt, annak tanait s szertartsait becsli a legtbbre. Nagyjaink, Bocskai Istvn, Bethlen Gbor, trelmesek voltak az ilyen krdsekben. Trelmes volt az a rmai katolikus valls s szomor sors Habsburg uralkod is, II. Jzsef, akinek a Trelmi Rendeletre ppen ebben az vben emlkezik hlatelt szvvel a volt Osztrk-Magyar Monarchia minden protestnsa.
Vgl - a ma
Vetkzzk teht le azt a fajta klvinistasgot, amely mer szlam, s nem takar egyebet, mint megalapozatlan nteltsget s embertelen trelmetlensget! ltzzk fel helyette a valdi reformtus kzssgi lelkletet! A mi Istennk minden np Istene, minden embert a szvbe zrt. A hiv ember ugyanilyen nyitott szvvel tekint minden embertrsa fel szerte a vilgon mg akkor is, ha legkzelebb hozz mgis a sajt magyar hazja s a sajt magyar npe ll.
Szolglj ht szeretettel, presbiter testvrem, ameddig erd engedi, szolglj a h sfr lelkletvel! Bajban vannak az emberek? Lehetsges, hogy ppen te, a magyar, az idegen lehetsz szmukra az irgalmas samaritnus, a felebart. Ez az idegent testvrknt behelyettest szeretet, aminek rk mintakpt Isten adta neknk Jzus Krisztusban, ez a magyar reformci rksge. Az ilyen rksg tvtelre, tovbbadsra, gymlcsztetsre mind egyhzi, mind nemzeti, mind nemzetkzi vonatkozsban ma nagyobb szksg van, mint valaha. Az emberisg kzelebb jutott egymshoz, mint brmikor. Ma mr „emberisgben" kell gondolkodnunk, a Krisztus keresztje ltal egybefogott embercsald rtk- s szoksrendszerben illik lnnk. Ezt tegyk s ezt ljk elbe gyermekeinknek, unokinknak!
Rviden: reformcii rksgnk az Istennel egy ton jr ember, aki mindkt kezt kinyjtja, hogy tartsa, szeresse, szolglja embertrsait. Ebben adjon Istennek Szentlelke nvekedst mostani presbiteri konferencink ltal is!
(A Dunamellki Egyhzkerlet 1981. vi presbiteri konferencijn elhangzott elads) Confessio 1981. 5. vf. 3.sz 23-29. oldalak