//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. BUCSAY Mihly: rk reformci - refor-
mtori rksg 1981.

Dr. BUCSAY MIHLY

rk reformci - reformtori rksg

Hogyan kerlt az egyhz olyan llapotba, hogy reformlni kelljen? Ez az els krdsnk. Az evangliumban Isten a legnagyobbat ajndkozta az embernek: magnak a szemlyes kzssgt. Azok az emberek, akik hitkben ennek a kzssgnek a fundamentumn ltek, akik ahhoz szabtk tetteiket s erklcsi elveiket, a tapasztalat szerint igen nagy szolglatokat tettek npknek s az emberi kzssgnek. gy volt ez brahmtl s Mzestl kezdve Dvidon s a prftkon t az apostolokig, az els vszzad vrtanitl kezdve a reformtorokig s a hit olyan hseiig, amilyenek voltak a mi nemzetnkben pldnak okrt Bocskai Istvn, Bethlen Gbor vagy Rday Pl.

A kzssgnek tett szolglatok termszetszerleg nagy elismerst s tekintlyt is szereztek a hit embereinek, rajtuk keresztl pedig az egyhznak. A Krisztus szletse utni hrom els szzad eredmnyeknt a keresztynek szenvedskkel, munkjukkal, tiszta erklcsi letkkel meggyztk azt az llamot, amely sokig flreismerte s ldzte ket. Nagy Konstantin megszntette az ldzst, 380-tl pedig a keresztynsg lett az egsz hatalmas Rmai Birodalom ktelez llamvallsa. Aki vonakodott megkeresztelkedni, annak el kellett rejtznie valamelyik eldugott falucskban. Innen a magyar „pogny" sz latin formja, a paganus, ami annyit jelent, hogy falusi.

A keresztyn egyhz lelki ereje akkor mg olyan nagy volt, hogy ppen a keresztynsget llamvallsra emel hatalmas Theodosius csszrnak kellett Ambrosius milni pspk parancsra eklzsit kvetnie, mieltt az utbbi hajland volt a csszrt rvacsorban rszesteni. Nem valami erklcsi lazasg miatt kerlt sor az egyhzi fenytsre, hanem azrt; mert a csszr mint hadvezr tlsgos szigorral, vrontssal fojtotta el katoni fegyelmezetlensgt.

Mgis, mr ebben a sok szempontbl dics emlkezet korban is felmerlt az egyhz reformcijnak szksgessge, mgpedig nem is kevesekben. Szmosan mr kivonultak a pusztba, hogy elvilgiasodott keresztyn trsaik helyett is vezekeljenek, msok szerzetesrendbe lptek. Vajon mirt reztk ily hamar mris szksgesnek a reformcit? Azrt, mert a nagy tekintly nyomban, amely teljesen spontn mdon jutott osztlyrszl a hit embereinek s ltaluk az egyhznak a trsadalomban, beramlott az egyhzba a bn. Hiszen tudjuk, hogy mr az jszvetsg lapjain, az Apostolok Cselekedetei-nek knyvben tallkozunk egy Simon mgussal, aki pnzt ajnlott fel azrt, hogy az apostolok mdjra is kzrttellel osztogathassa a szent lelket. Persze aligha azrt, hogy Krisztussal mg szorosabb kzssgben ljen, hanem a lelkek fltti hatalomrt s az azzal egyttjr sok elnyrt (Csel. 8:9 k).

Nem csoda - de csodlatos

Nem csoda, hogy a trtnelem csapsai alatt szenved, megriadt magyar np a reformci munksait kvnta hallgatni. A magyar reformtus reformci nemcsak a lelkipsztoroknak tette legfbb gondjv, de annak hinyban rbzta a gylekezet vneire, hogy a npnek az evangliumot hirdessk. Mliusz Juhsz Pter prdikciit s bibliamagyarzatait gy rta meg s nyomtatta ki, hogy a lelkipsztort nlklz gylekezetben minden keresztyn felhasznlhassa.

Persze, ahol a maga egsz mlysgben s csodlatos tvlataiban megszlalt az evanglium, ott egyszerre feleslegesnek tnt a sok kltsges templomi felszerels, fnyes klssg s ceremnia. Az Ige kr csoportosultak a gylekezet egyb megnyilatkozsai is: a bnvall, a hlaad s knyrg imdsgok s nekls, az rvacsorzs s az adakozs. Az rvacsort Krisztus rendelte lthat Ignek, a Krisztussal kzssgre juts lelki eszkznek tekintettk, nem pedig valamilyen mgikus csodattelnek, amely a papsg kezben van, s mint ahogy azt a reformci eltt hittk. Elmaradt a, szentek, kpek s ereklyk tisztelete, a bcsk s zarndoklsok, a gpies bjtk s imdkozsok. Ezek lehetnek taln j dolgok is a maguk helyn, de ha a papsg gy parancsolja ket, mint az dvssgszempontjbl lltlag nlklzhetetlen jcselekedeteket, amelyeknek a papsg a bri fruma, akkor ezekbl knnyen vlaszfal, kzbevets tmad az r Isten bocsnatra szomjas llek s a bnket kegyelmesen megbocst Isten kztt. Mintha csak hatalmba kerten valaki a napfnyt, a j levegt, a tiszta ivvizet, s csak azoknak juttatna bellk, aki teljestette az ilyen bitorl ltal kiszabott feltteleket. Nem volt ms htra, flre kellett tolni az tbl a kretlen kzvettt.

Mi volt az egyhz megromlsnak az oka? Knny r megadni a vlaszt, de nem knny a szv, amely kimondja: a romls oka az emberi nzs, hisg, hatalomvgy s knyelemszeretet volt. vszzadok hossz sorn ezek az emberi fogyatkozsok rendszerr szervezdtek s mindenhov elhatottak, hogy immr szinte a felismerhetetlensgig deformljk az r Jzus Krisztus fldi egyhznak arct.

A reformcit azonban nem tekinthetjk vglegesnek s lezrtnak. Azrt nem, mert sajnos, az elbb emltett, az egyhzat is deforml emberi bnk az emberekkel egytt, akik ott szolglnak, az egyhzban jra meg jra megjelennek, st, ha md van r, el is harapznak. Azonban ott vannak a megjuls rk eszkzei is: az Isten Igje, az apostoli gylekezetnek s egyhzi letnek az Igbl mindig jra felismerhet s kvethet pldja s vgl maga a legfontosabb, Istennek megjt Szentlelke, aki hitet tmaszt, az elvetett magnak nvekedst ad, a hiv embert vilgossggal, btorsggal, a szolglat lelkvel ajndkozza meg.

A Szentrst nem lehet bntetlenl forgatni. Ahogy a kzpkor latin igeszvegein is tsttt az evanglium zenete s egyre tbbek szvt forrstotta fel, hogy egyre hatrozottabb lpseket tegyenek az egyhz megjtsa fel, gy egszen bizonyos, hogy a Szentrs az evanglium mai egyhzaiban is jabb s jabb megjulsok ihlet forrsa lesz. Nem egyhzi szervezetnket, nem a hitvallsokat, nem a szertartsokat, nem az intzmnyt kell megvltoztatni, hanem magunknak kell megtisztulnunk s megjulnunk, hogy ne akadlyai legynk a lelki letnek, ne terhel, vagy egyenesen elrettent pldk s rvek a valls ellenben, hanem ljnk igaz keresztyn mdraegyhzunk j trvnyeivel, j szertartsaival, j hitval-lsaival, sok-sok j cselekedetre alkalmat ad intzmnyeivel s szervezeteivel.

A megjuls mindig csak abbl az egyetlen tiszta forrsbl jhet, amelybl az egyhz keletkezett. Ez nem ms, mint a Szenthromsg Istennek emberszeret akarata, az Atynak teremt s gondvisel, a Finak megvlt s egysgbe foglal, a Szentlleknek jjszl s az Ige ltal minden jra vezrl munkja. Az egyhz mindig szksges reformcijnak tja a Jzus Krisztushoz val megtrs, ahogy azt a Szentrs, a hitvallsaink, a mlt s a jelen egyhznak sok szp pldja elbnk trja.

Eladsom cmben ez is benne van: reformtori rksgnk. Az az rzsem, hogy erre a lnyeget tekintve mr feleltnk is, amikor arrl szltunk, hogy miben llt Krisztus egyhznak megromlsa, miben kellett azt reformlni s mit ksznhetnk a reformcinak. Van azonban a krdsnek egy olyan oldala is, amellyel rdemes nhny gondolat erejig kln is foglalkozni. Ez az, amit a mi sajtosan magyar reformtus rksgnknek nevezhetnk. Krnyezetnk is megllaptott egy-kt ilyen vonst, st nevet is adott neki. Ez a nv nha dicsr s elismer, de van gy, hogy ktflekpp rtelmezhet, st elfordul, hogy az elmarasztal rtelemben kell venni. Az egyik ilyen elnevezs a „puritn magyar klvinista", a msik a „vastagnyak", vagy ,nyakas magyar klvinista". Puritn letfelfogs, vagy kemnynyak keresztynt, st ltalban ilyen embert a vilg ms rszein is tallhatunk, de nem vletlen, hogy ezek a szlsformk ppen a mi nyelvnkben, a nyelvnk hasznliban a magyar reformtusokra alkalmazva szlettek meg.

Elszmols - nem pnzgyben

Puritn magyar klvinistn olyan embert rtenek, aki tisztessges, dolgos s takarkos, munkjval tbb rtket termel, mint amit elfogyaszt. Gazdasgi helyzetnek megszilrdtshoz nem folyamodik ktes mesterkedsekhez. Megelgszik azzal, amit az egszsg s a tiszta kls megjelens megkvn. Divatos telek s italok; maga a divat, vagy az n. sttusszimblumok t nem izgatjk. Mert jl gazdlkodik, nem szorul msra, megalapozott helyzet, st msokon is tud segteni. Esetleg sszetveszthet a fukar, a Mammont imd emberrel. Voltak s taln vannak is az egyhzunkhoz tartozk kztt ilyenek, de ma mr biztosan kevesebben, mint rgen, mert a polgri letben semmi tbbletelnyt nem jelent az egyhzi kzssgben val rszvtel s forgolds. A trsadalomtrtnet komoly tudsai viszont azt llaptottk meg, bizonyra nem alaptalanul, hogy az ilyesfle klvinistk voltak a modern kapitalizmus kialakti, megteremti. Mr elssorban nem azrt voltak szorgalmasak s takarkosak, hogy embertrsaikon segteni tudjanak, hanem mert a pnzt szerettk, de befektetseik sikerbl, vagyonuk nvekedsbl azt is kiolvastk, hogy k az Isten kedves emberei. A bn miatt ma is fenyeget mg ez az eltorzuls.

Ott volt s ott van azonban ellene mint igazi gygyszer a sfrkods lelklete. Annak komolyan vtele, hogy a talen-tumokat elszmolsra kaptuk. Ez megv a fukarsgtl, a ggtl, az embertrsaink irnti rideg kznytl. St, Jzustl azt tanuljuk, hogy kifejezetten olyan emberek kpben lp elnk s tallkozik velnk ezen a fldn, akiktl anyagi hasznot nem remlhetnk, akik terhet jelentenek, akik ldozatot vrnak tlnk. llamunk kztudoms szerint megoldott sok olyan szocilis problmt, amit korbban sem az egyhzak, sem a trsadalom nem tudtak megoldani. Istennek legyen rte hla! De maradtak mg emberbarti problmk. s ha vletlenl valaki a maga krnyezetben mr nem tallna ilyen eseteket, nem arra kell-e Isten megvltott gyermekeinek trekedni, hogy segtsenek szerte az egsz vilgon a nyomorultakon, az elviselhetetlen terhek alatt sinyldkn, a katasztrfk ldozatain? De ejtsnk mg egy szt a msik kzkelet szlsrl is! „Nyakas magyar klvinista", j rtelemben vve, az a reformtus, aki a maga fejvel gondolkozik, nem hiszkeny, hanem inkbb gyanakv s kritikus, aki annyira szabadsgra szletett, hogy taln lni sem tudna szabadsg s fggetlensg nlkl. Sajnos, az elmlt vszzadokban idegen elemek is hozztapadtak ehhez a klvinista vastagnyaksghoz. A racionalizmus korszakban megszletett az a vltozata, amelyik csak azt tartja igaznak, ami sszel megfoghat. Ha ezt a magatartst a hit dolgaira alkalmazzuk, akkor megszletik, mgpedig meglehetsen jogosan, az a msik szls: „a klvinista pogny".

Azutn a lobog nemzeti rzs, a nacionalizmus korban, amikor sikerlt legalbb bizonyos felsbb rtegeink szmra megszerezni a politikai szabadsgot, st a nemzetisgekkel szemben az uralkod nemzet jellegt is, hozzkeveredett a nyakas klvinistasghoz az nelgltsg, a trelmetlen flnyeskeds vonsa. A sovinizmus, ami ezt a magatartst jelzi, idegen sz, s ebben az is benne van, hogy mshonnan jtt s nem kizrlag magyar sajtossg, de sajnos, a sovinizmus nem maradt idegen a magyar nemzeti ntudat sok kpviseljtl sem. Kztk elkel helyen ott voltak nmely reformtus hittestvreink is. Egy neves osztrk trtnsz, Karl Redlich, egyik munkjban egyenesen abban ltta a magyar klvinizmus jellegzetessgt, hogy azrt valljuk a predestincit, mert vallsos igazolst kvnunk adni annak, amit gyakorolunk s mg nagyobb mrtkben szeretnnk gyakorolni, ti. az uralkodsnak az orszg nem magyar nemzetisgei fltt. Redlich alighanem nagyot tvedett. A ms nemzetisgek fltti uralkodni akars nem magyar specialits. Mi itt csak tantvnyok voltunk, nem is gyes tantvnyok. A vallsi megalapozs mint magyar klvinista produktum egyenesen a kpzelet birodalmba tartozik. A magyar sovinizmus aligha ment el valakiben is ilyen messzire, mg a tiszntli vagy erdlyi reformtus dzsentri tagjaiban sem. Azonban a Redlich s ms klfldiek ltal gyakorolt tlzsbl is tanulhatunk, mgpedig azt, hogy vakodnunk kell az elfajulsnak mr a kezdeti szakaszaitl s megnyilatkozsaitl is.

Vgl a konfesszionalizmus korban, amikor a teolgusok jra visszatrtek a hitvallsokhoz s a keresztyn mlt nagy szemlyisgeihez, a vastagnyak magyar klvinista egyszerre elgedetten, st nelglten mutatott r arra, hogy az reformtora Klvin Jnos: Tette ezt sokszor gy, hogy Klvin rsaibl mg azokba se pillantott be, amelyeket magyar nyelven is olvashatott volna. s tette ezt gy, hogy tulajdonkppen a Klvinra hivatkozs egyet jelentett a ms felekezetek lekicsinylsvel.

A klvinista racionalizmusnak, sovinizmusnak, konfesszionlis elfogultsgnak, az ilyen kinvsekben megmutatkoz klvinista vastagnyaksgnak szintn megvan a maga biztos ellenszere, mgpedig az igazi keresztyn kzssgi gondolkods. A hiv reformtus ember tudja, hogy a szabadsg s a fggetlensg, a nemzetisg s a kultra, az anyanyelv s a megszentelt trtnelmi hagyomnyok, a mindezekhez val hbortatlan s minsgileg egyre mlyl odatartozs, idegen szval az identits, risi rtkek, az emberi letnek rtelmet s tartalmat ad s nlklzhetetlen nagy javak. De azt is tudja a keresztyn ember, hogy ezek egytl egyig kzssgi javak. A keresztyn ember rtkt az ezekhez a kzs javakhoz val viszony, annak aktivitsa s ldozatossga is mri. A hit dolgaiban racionalista klvinista nem igazn keresztyn, nem illeti t meg a reformtus nv. Hiszen kztudoms, hogy a hit dolgai a tudomny megszokott mdjn nem bizonythatk. A hit igazsga „menetkzben", az idben, trtnelmi szinten, a kzssget, a trsadalmi letet j irnyban, genercikon keresztl befolysol hatkonysgban mutatkozik meg. Ezt ltta meg a Dunntl nagy kltje, amikor gy fohszkodott: „Isten! kit a blcs lngsz fel nem r, Csak titkon rz lelke hajtva sejt: Lted vilgt, mint az g Nap, de szemnk bele nem tekinthet." (Berzsenyi: Fohszkods)

Ugyangy nem igazi reformtus az, aki nem tudja trelmesen szemllni, st a maga helyn megbecslni a msik embernek azt a meggyzdst, amellyel sajt anyanyelvt, hagyomnyait, vallsi kzssgt, annak tanait s szertartsait becsli a legtbbre. Nagyjaink, Bocskai Istvn, Bethlen Gbor, trelmesek voltak az ilyen krdsekben. Trelmes volt az a rmai katolikus valls s szomor sors Habsburg uralkod is, II. Jzsef, akinek a Trelmi Rendeletre ppen ebben az vben emlkezik hlatelt szvvel a volt Osztrk-Magyar Monarchia minden protestnsa.

Vgl - a ma

Vetkzzk teht le azt a fajta klvinistasgot, amely mer szlam, s nem takar egyebet, mint megalapozatlan nteltsget s embertelen trelmetlensget! ltzzk fel helyette a valdi reformtus kzssgi lelkletet! A mi Istennk minden np Istene, minden embert a szvbe zrt. A hiv ember ugyanilyen nyitott szvvel tekint minden embertrsa fel szerte a vilgon mg akkor is, ha legkzelebb hozz mgis a sajt magyar hazja s a sajt magyar npe ll.

Szolglj ht szeretettel, presbiter testvrem, ameddig erd engedi, szolglj a h sfr lelkletvel! Bajban vannak az emberek? Lehetsges, hogy ppen te, a magyar, az idegen lehetsz szmukra az irgalmas samaritnus, a felebart. Ez az idegent testvrknt behelyettest szeretet, aminek rk mintakpt Isten adta neknk Jzus Krisztusban, ez a magyar reformci rksge. Az ilyen rksg tvtelre, tovbbadsra, gymlcsztetsre mind egyhzi, mind nemzeti, mind nemzetkzi vonatkozsban ma nagyobb szksg van, mint valaha. Az emberisg kzelebb jutott egymshoz, mint brmikor. Ma mr „emberisgben" kell gondolkodnunk, a Krisztus keresztje ltal egybefogott embercsald rtk- s szoksrendszerben illik lnnk. Ezt tegyk s ezt ljk elbe gyermekeinknek, unokinknak!

Rviden: reformcii rksgnk az Istennel egy ton jr ember, aki mindkt kezt kinyjtja, hogy tartsa, szeresse, szolglja embertrsait. Ebben adjon Istennek Szentlelke nvekedst mostani presbiteri konferencink ltal is!
(A Dunamellki Egyhzkerlet 1981. vi presbiteri konferencijn elhangzott elads) Confessio 1981. 5. vf. 3.sz 23-29. oldalak

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!