//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dobszay Lszl: A magyar zene gykerei

DOBSZAY LSZL  A magyar zene gykerei

www.magyarzenetortenet.hu/ol/olpu0004.doc

Mit nevezhetnk „magyar” zennek? S mit mondjunk „gykernek”? A problmhoz ktfell kzeledhetnk.

Elszr mondhatjuk azt, hogy magyar zene az, amit a magyarok zenlnek. Valban azonban a magyar zenetrtnet kzs produktuma az itt lakknak, s a szzadok folyamn ebben jvevnyek megklnbztets nlkl ppgy rszt vettek, mint magyar ajkak, vagy rgta itt lak, de idegen ajk zenszek. n teht alig tudom mskppen rtelmezni a "magyar zene" kifejezst, mint hogy magyar zene = Magyarorszg zenje, mgpedig pontosan gy, ahogy ezt a trtnelem elnk trja. Az effle fogalmakkal ltalban gy vagyok, hogy csak konkrtsgukban, tnyleges tartalmukban s trtnelmi mivoltukban tudok velk mit kezdeni. Minl inkbb klti vagy misztikus tvlatba siklanak tlem, annl inkbb zavarba jvk. Vagyis: szmomra a magyar zene konkrtan az, amit a magyar zenetrtnet felmutat, ami ebben az orszgban zene cmn 1100 v alatt trtnt.

A msik lehet megkzelts, ha valaki azt krdezi: van-e a magyar zenben valami magyar? Otromba krdsnek tnik, de nem rdektelen megvizsglni. A nemzeti jellegnek a zenben val tudatos rvnyestse jkori jelensg, 1800 krl kezddik. Korbban a "nemzeti" jelleg alkalomszeren, koloritknt tnik fel. Pldul a polonzt Bach rdekes koloritknt fzi be szvitjeibe, s csupn nhny ritmikai sajtsg jelenti a "lengyel" sznezetet az effle ttelekben. Sznez elem ez, s nem tudatos nemzeti program. Ms esetekben a nemzeti jelleget nkntelen kifejezdsnek tekinthetjk. Mondhatjuk pldul, hogy a XV. szzadi nmetalfldi zene bizonyos dolgokban klnbztt a korabeli olasz zentl, mgpedig nem azrt, mert nekik nmetalfldi ntudatuk volt, hanem mert az a vidk olyan trtneti, zenei lmnyekkel, a zennek olyan trsadalmi karakterisztikumaival rendelkezett, melyekkel Itlia nem, s amelyek befolysoltk a zenei zlst, hallst. Ugyangy elmondhatjuk, hogy a XVII. szzadi vilgstluson bell az olasz zene kiss klnbzik a nmet zentl, st hagyomnyai miatt az szaknmet is klnbzik a dlnmettl. Ez utbbi klnsen j plda arra, nem annyira a nemzet, mint inkbb a rgi, a rgi trtnelmi krlmnyei, zenei letnek esemnyei, trsadalmi szksgletei hatrozzk meg a vilgstluson belli helyi ramlatot. Az n. nemzeti jelleg teht inkbb trtnelmi, regionlis elem a zenetrtnetben, s 1800-ig inkbb nkntelen reagls. Nem azrt jellegzetes, mert az akar lenni, hanem mert nem tud ms lenni, mint amit mltja s jelene meghatroz.

A XVIII-XIX. szzad fordulja tjn tmad fel az az igny, hogy a nemzeti jelleget a zenben kifejezetten rvnyestsk. Ez a szndk nyilvnvalan sszefgg azzal, hogy nemzetrl igazn csak e korszaktl kezdve beszlhetnk. A nemzet kialakulsa maga is hossz trtnelmi folyamat, melynek megvan "eltrtnete" politikban is, zenben is. De modern rtelemben csak a XVIII-XIX. szzad fordulja ta beszlhetnk nemzeti zenrl.

Mindezek alapjn krdsnk ez eladsban az lesz, mennyire vannak sajtos vonsai annak a zennek, amit Magyarorszgon mveltek. A felkrsben feltett krdst n gy tudom lefordtani gy, hogy kezelni tudjam, s ne kelljen klti kifejezsekbe meneklni.

A trgyalsban most nem akarom rinteni a npzene s a zenei strtnet krdst, azt, hogy milyen rksggel rkezett ide a magyarsg a honfoglalskor. Ez maga egy kln elads tmja lehetne. Inkbb az llamalapts idejn kezdjk a trtnetet, s gy is csak bizonyos csompontokat tudunk kiemelni.

Amikor Magyarorszg a keresztnysget felvette, ezzel beplt egy bizonyos eurpai, mghozz egy karoling tpus eurpai kulturlis rendbe. E kulturlis rendnek voltak mveldsi, irodalmi, egyhzi, iskolaszervezsi s zenei vonatkozsai. A magyarsg tvette s meghonostotta – mg hozz erlyesen s viszonylag gyorsan – ezt az iskola- s egyhzszervezsi rendszert, s a nyugati latin keresztnysgben szoksos normkat. Mr Istvn kirly uralkodsnak idejbl vannak adataink a szkesegyhzakban (Esztergomban, Fehrvrott, Csandon) mkd krusokrl. Viszonylag gyorsan megtelepedik teht a kor eurpai zenei kultrja, mely elssorban a templomhoz kapcsoldik. Jellegzetessge az iskola s a templom kzti szoros kapcsolat: a dikok nevelshez tartozik ugyanis az, hogy az nekes liturgiban naponknt legalbb ktszer (a mise s a vespers keretben) tevlegesen rszt vegyenek. Az iskolban a zeneoktats a msodik tantrgy. Ez nem sajtosan magyar vons: a karoling iskolarendszerben a grammatica s a musica a kt alaptantrgy. S e zenetanuls nem elmleti jelleg, hanem felkszts a konkrt liturgikus szolglatra. Ugyanakkor azonban e felkszts rvn mgis ltalnos tjkozdst ad a zenben, egy minimlis zeneelmletet, s ksbb, amikor ez mr bevett, kottaolvassi vagy kottarsi jrtassgot is.

Ez a zenei gyakorlat egy hatalmas repertor befogadst hozza. Elszr csak memoriter, hiszen Istvn korban mg nincs olvashat kottars sehol a vilgon: meg kellett tanulni s fejben kellett tartani sok szz, becslsem szerint mintegy 4000 dallamot. Ezt a mennyisget pedig pontosan, az adott alkalomhoz meghatrozott rendben kellett elnekelni. Nem attl fggen, hogy tudjk-e mr, megtanultk-e mr az nekesek az adott darabot. Ha trtnetesen pl. nagybjt harmadik hetnek szerdjnl tartottak, akkor az adott offertriumot (felajnlsi neket) el kellett nekelni a templomban, vrosban s falun egyarnt. Ennek megfelelen gondoskodni kellett rla, hogy legyenek olyan nekesek, akik fejkben troljk a mondott offertriumot, s amikor az v krforgsa ehhez az adott naphoz r, azt elnekeljk. Hatalmas teljestmny ez, de mivel Eurpban mindentt kpesek voltak r, azt kell mondanom, ha valaki el akarja rni ezt a szintet, akkor el is tudja rni; ha valaki nem kpes r, akkor azrt nem, mert nem is akarja. Azt hiszem vilgos, hogy ebbl a 20. szzadra nzve is addnak tanulsgok.

Ezutn megkrdezhetjk, volt-e valami sajtosan magyar ennek az eurpai kultrnak adaptcijban? Elmondhatjuk, hogy volt, mgpedig nem azrt, mert valamit magyarr akartak vltoztatni, hanem mert a hazai krlmnyek, az Istvn kirly ltal elrendezett magyar egyhzszervezet automatikusan ilyen sajtossgokat eredmnyezett. E sajtsgok nagy rsze teht nem annyira valami nemzeti karakter megnyilvnulsa, hanem trtnelmi produktum. s mgis nevezhetjk ket magyar sajtsgnak, magyarorszgi sajtsgnak. Emltsnk meg nhnyat ezek kzl:

Sajt volt a vlogats, az elrendezs, amiben tvettk az eurpai repertort. Ebben megmutatkozott egy fajta jzan rendszeretetet.

A nemzetkzi dallamokat sajtos vltozatokban, varinsokban nekeltk Magyarorszgon. Nem volt ez valamifle lzads a nyugati latin keresztnysg internacionalizmusa ellen, hiszen mindentt gy trtnt, egsz Eurpban. A gregorint mindentt vltozatokban nekeltk. Mindenesetre abban, hogy milyen vltozatokat nekeltek Magyarorszgon, ktsgtelenl megmutatkozott egyfajta zls vagy hallsmd.

Egy harmadik sajtsg volt, hogy nlunk klnsen nagy hangslyt helyeztek az iskolsok rszvtelre a liturgiban. Taln azt mondhatjuk, hogy e szokst, mely Eurpban korbban ltalnos volt, nlunk kitartan megriztk a kzpkor vgig, amikor Nyugat-Eurpban mr ezzel az elvvel tbb-kevsb szaktottak. Valami azltal vlt sajtosan magyarr, hogy fenntart egy hagyomnyt, melytl Eurpa eltvolodott.

A negyedik sajtsg egy egyedlll kottars ltrehozsa egy rdekes trtnelmi pillanatban, s e kottars folyamatos hasznlata fejlesztse t vszzadon keresztl. E sajtos magyar kottars persze nem valamifle zenei rovsrs, agy hazai tallmny. A XII. szzad kzepig haznkban gyakorolt nmet kottarst a szzad msodik felben kibvtettek bizonyos itliai vonsokkal, s a ktfle elembl egy sajtos arculat, ugyanakkor igen modern kottars alakult ki. Ez az id Magyarorszg legeurpaibb korszaka volt, taln az utols olyan kor, amikor szinkronban voltunk Eurpval. A kottars reformja idszerv vlt, s ezt egy igen szleskr nemzetkzi tjkozds alapjn hajtottk vgre a szakembereink. E korszer kottars annyira ismeretlen volt msutt, hogy ha ma keznkbe kerl egy "magyar notcival" megrt kis pergamen-darab, csupn a kottars alapjn is teljes bizonyossggal megllapthatjuk annak magyar eredett. Vannak magyar kdexek, amelyeket ennek alapjn talltunk meg klfldi knyvtrakban.

Volt azonban egy olyan terlet, mely mr a kzpkorban is az orszg-tudat kifejezdsnek szmtott: a szentek tisztelete. Persze e tren is elssorban orszg-tudatrl s nem nemzettudatrl van sz. Pldul Zgrbban, mely tisztn horvt-lakta vidken fekdt, a magyar sajtsgokat (gy a magyar szentek tisztelett is) ntudatosan, sajtjukknt poltk, mgpedig azrt, mert a magyarorszgi hierarchihoz, a kalocsai rseksghez tartoztak. Szerte Eurpban a patroni regni, az orszg prtfogi eszmjben jelenik meg ntudattal a "mssg", a nemzetkzi kzssgtl val elklnls eszmje (anlkl termszetesen, hogy ez brmi fajta konfliktust hozna magval).

Elszr a XI. szzad vgn, Istvn, Imre, Gellrt, tovbb a nem is magyar szrmazs Andrs s Benedek remetk szenttavatsval nyert patrnusokat az orszg. Rgtn szenttavatsuk utn megindult tiszteletkre a klti s zenei alkots, s tartott tovbb, egszen a XIII. szzadig. Hadd hivatkozzunk e repertorbl egyetlen pldra, Istvn kirly XIII. szzadi nagy offciumra. Ez az a m, melyben Istvnt mr nem csak patrnusknt tisztelik, hanem meg akarnak ltni benne valami olyant, ami a mi vilgunkat, a hungarusok vilgt tkrzi, azzal szoros kapcsolatban ll. A verses offcium klti s zenei szempontbl egyarnt kivl, az eurpai tlagszinten ll vagy azt meghalad alkots. Szvegben rdekesen tkrzdik a tatrjrs utni kor, IV. Lszl uralkodsnak problematikja. Mint tudjuk, Kun Lszl behozta a kunokat, kun felesget vett, a pognysggal kacrkodott, s mindehhez ideolgiai htteret tallt az Attila-kultuszban. Attila itt az els magyar kirlyknt jelenik meg, vilghdt, btor harcos, aki az ert s szabadsgot kpviseli. A hun-magyar azonossg jegyben Attila igazols Kun Lszl politikjra, szabadossgra. Ezzel szemben az ugyanekkor rt Istvn-zsolozsma azt mondja ki, hogy amit Attiltl kaptunk, az a vrengzs szabadsga; az igazi szabadsgot Istvntl kaptuk, amikor a crudelits (a vrengzs) tfordult credulitsba (hitbe), amint az egyik antifona kimondja. Istvn kemnykez uralkod volt, mert a prducot (a vad s rebellis hajlam) magyar nemzetet csak kemnykez ember tudta Krisztus juhaklba bevezetni (amint egy msik antifona nekli). Egy harmadik antifona szerint ahogy Smson az oroszln torkbl mzet szedett el, gy Istvn kirly a korbban vad magyarsg torkbl des nekeket hozott el Isten dicsretre. A megtrs vgs eredmnyt, gymlcst teht az offcium az "des" nekben ltja: ebben mutatkozik meg, hogy Istvn ers kzzel a ltszat-szabadsgbl tvezette a magyarsgot a valdi szabadsgba.

Ebben az offciumban teht mr msodik szintjt ltjuk annak, ahogy nmagukrl vallani akartak a zenben. Az els szint: rm afltt, hogy az itt lk mennyei patrnust kaptak. A msodik szint mr azt elemzi, mit hozott szmunkra e nemzeti patrnus. Nem vletlen, hogy az effle tudatosts egy ellenttekkel teli, problematikus vtizedben szletett meg.

Mikzben azonban Magyarorszg az Istvn kirly alatti fordulat eredmnyeit kezdte felmutatni, Nyugat-Eurpa ms irnyba fordult. A nyugati orszgokban anyagi okokbl kifolylag a templomok egyre inkbb kpesek fizetett zenszeket alkalmazni. A gyermekekbl kivlasztottk a legjobbakat, kzpnzen tartottk el ket, hogy folytassk zenei tanulmnyaikat, s a felntt gyermekek azutn kpzett zenszknt szerzdhettek el kisebb csoportokban egy-egy templomhoz zensznek. Mindennek kvetkezmnyekppen nyugaton hatalmas fejldsnek indult e zenei szakkpzst nyert embereken keresztl a polifnia, a tbbszlam zenls. E folyamat mgtt nyugaton komoly vrosi polgrsg, kulturlt arisztokrata rteg, mvszetprtol uralkodk, hercegek llnak.

Magyarorszgon alig van ilyesfajta mecenatra. A vrosi polgrsg nem elg ers, arisztokrcink nem szpre, hanem harcra s szerzsre orientlt: megelgszik, azzal hogy lakomin szrakoztassk zenszei, felvonulsain pedig a harsonsok nagy szma szimbolizlja, milyen gazdag s hatalmas . E helyzetnek van pozitv kvetkezmnye is: az egsz kzpkoron t ers marad nlunk a liturgikus egyszlamsg vezet szerepe s a zenei mveltsgnek, mondhatni demokratikus jellege. A korban ugyan mg nincs ltalnos oktats, egy falubl hrman- ngyen, egy nagyvrosban szzan, szztvenen rszeslnek oktatsban. De ezek valamennyien rszt vettek a liturgikus nekben, megtanultak kottt rni s olvasni, mikzben nyugaton a szakkpzett kevesek kezbe megy t a zenei produkci. Htrnya viszont a magyar tnak, hogy egyre inkbb lemaradunk a nyugat mzenei fejldse mgtt.

Tudjuk termszetesen, hogy Mtys kirly hozatott magnak kivl zenszeket klfldrl, udvari capelljban burgundi zent lehetett hallani, olyan szinten, mint Eurpa legjobb udvaraiban. Akadt a pspkk kzt is, aki ambicionlta, hogy szkebb krnyezetben (taln inkbb hzi kpolnjban, mint szkesegyhzban) klfldi zenszek legyenek. De Magyarorszg szlesebb terjedelemben nem nevelte ki azt a zenszrteget, mely megfelel otthont teremtett volna XV-XVI. szzadi templomainkban a polifon mzennek. Ha effle trekvs meg is indult a renesznsz udvarban, pspki rezidencikon, taln egy-egy vrosban, elssorban a peremterleti, vegyes lakossg vrosokban (mint Kassa, Eperjes, Pozsony, Brass, Szeben, Kolozsvr), a ksve kezddtt fejlds mr nem bontakozhatott ki a trk megszlls miatt.

A trk megszllssal a kirlyi udvar megsznt. A trk id alatt lnyegben a pspkk tbbsge Magyarorszgtl tvol, Bcsben li vg lett. A felvidki nyugatmagyarorszgi vrosok maradnak, hogy a trktl vdetten, br elszegnyedve megprbljk fenntartani az ignyesebb zent, s kvetni azt a fejldst, amelyet a renesznsz s korai barokk Eurpa a zenben megrt. Pozsonyban pldul fennmaradt egy olyan karknyv, melyet a Szent Mrton templom szmra rtak 1574-ben, s kzel 300 renesznsz motettk tartalmaz. Jl lthat, hogy a knyvet alaposan meghasznltk, teht valban voltak, akik nekelni is tudtk Pozsonyban. A darabok legtbbje anonim, de van kztk nhny azonosthat szilziai, nmet, francia kompozci, s eltndhetnk azon, nincs-e a sok anonim darab kztt helyi szerz mve.

Mgsem ez a legfontosabb krds. Amikor egy orszg zenjrl beszlnk, nem szabad ezt a zeneszerzsre szktennk. Egy orszg zenekultrja nem csak azon ll, hogy milyen zeneszerzi vannak, hanem hogy milyen zeneoktatsa, milyen eladmvszei, milyen zenelete, koncertlete, mennyire rdekldnek a zene irnt, mennyi pnzt sznnak r. Ez a sok dolog egyttvve, s nem a zeneszerzs egymagban alkotja egy orszg zenekultrjt. Ha a pozsonyi n. Anna Hannsenn Schumann kdexben nincs egyetlen magyar m, akkor is fontos dokumentuma a magyar zenekultrnak, mert arrl tanskodik, hogy e vrosokban megkezddtt az irnyzds egy korszer zenekultra mvelse fel. Ha e kdexet Pozsonyban nekeltk, akkor ott olyan nekeseknek kellett lennik, akik tjkozdsa legalbbis az tlagos eurpai szinten llt, hiszen az adott korban Eurpban msutt is nagyjbl ezt a stlust nekeltk, ezen a szinten.

E korban regionlis vagy nemzeti jelleget elssorban a nyelv adott a zennek. A XVI. szzadban mr Franciaorszgban virgzik a francia nyelv, Nmetorszgban a nmet, Olaszorszgban az olasz nyelv mzene. A mzenei fejlds tja nlunk sem az lett volna, hogy magyaros zent rnak, hanem hogy eurpai zent rnak magyarul. Ez nem gy trtnt. Oka taln az is, hogy e magasabb zenekultra nlunk e korban fknt a peremvidkekre, a vegyes lakossg rgikra szorult be. Ezeknek az nekeseknek nem jelentett gondot, hogy latinul, vagy hogy luthernus vidkeken nmetl nekeljenek.

Az anyanyelv nekls fel ms oldalrl, ms vidkrl s ms szinten indultak el. A trk megszlls esemnyeivel fgg ssze a histris nek megjelense, mellyel most nincs idnk foglalkozni. De egyttal ez a reformci korszaka is. A protestantizmus volt, mely azt ignyelte, hogy a gylekezeteket ltaluk is nekelhet, magyar nyelv, knny nekekkel, zsoltrokkal lssk el. A protestantizmus szmra ugyanis az istentisztelet elssorban nem nnepls, hanem oktats (ppgy, mint a XX. szzadi, liturgikusan degenerlt katolikusok szmra). "Csinljatok oskolt a templomokbl" - hirdeti Melius Juhsz. Mg a katolikus nnepfelfogshoz termszetesen hozztartozik a zene, akr a zennek olyan magas rend formi is, melyben kzvetlenl nem vesz rszt a gylekezet, a haznkban uralomra jutott klvinizmus szmra csak az az nek elfogadhat, melyben a gylekezet is rszt vesz, amellyel a gylekezet szinte sajt fejbe sulykolja a tanokat, sajt magt oktatja sajt nekvel. Protestns oldalon nagy mennyisg nekterms jn ltre kt-hrom vtizede alatt. Hossz egyszlam strfs nekek, melyek ugyan a XVI. szzad egyszer patins magyar nyelvn s azokhoz jl ill dallamokon szlalnak meg, de messze a kzpkori egyszlamsg (mg inkbb a korabeli tbbszlamsg) szintje alatt. A XVI. szzadban e mozgalom mg patins, nemes vonal dallamokat hoz forgalomba, de ltni fogjuk ksbb, milyen problmkat rejt magban. Elindul ugyanis egy megoszls. A trktl megszllt terletekrl a katolikus papsg elmeneklt, a protestns prdiktor elg ignytelen s ldozatksz volt ahhoz, hogy megtelepedjen a magra hagyott np kztt. Ahol a magyar tbbsg lakott, ott hatott ersebben a protestantizmus (abbl is elssorban a klvini g), s itt vert elssorban gykeret az j protestns egyszlamsg a XV, szzad folyamn. A peremterletek vegyes nyelv lakossga jobbra katolikus s evanglikus vallson maradt (vagy trt vissza), s ezek krben nagyobb teret nyert az eurpai irnyultsg, korszer zenei kultra. E vrosokban – persze a katolikus hatsg vagy luthernus vrosi nkormnyzat lelkesedstl fggen – meglhetst tallt az a 8-10 zensz, akik behoztk, mveltk a renesznsz krusmvszet, majd kora barokk nekes-hangszeres zenemvszet repertorjt, elssorban a nmet, cseh, szilziai, kisebb mrtkben az olasz kisszerzk mveit. Olykor zeneszerzi ambcival rendelkez orgonista, karnagy is feltnik kzttk (pl. Rauch, Zarewutius). Mindebben Magyarorszgon egy trsadalmi, felekezeti s fldrajzi tnyezktl is befolysolt zenekulturlis megoszls, mondhatni hasads kezdeteit kell ltnunk.

A trk megszlls vget rvn a Bcsbl hazatelepl hercegi, grfi csaldoknl, tovbb a nyugatrl hazatelepl pspkk szkesegyhzaiban, itt-ott vrosi vagy szerzetesi templomokban is rezhet az a kvnsg, hogy minl gyorsabban hozzuk be lemaradsunkat: kebelezzk be azt, ami Eurpa boldogabb rszein mr termszetes: a barokkot, majd a XVIII. szzad kzeptl a klasszikt. Ezt a kvnsgot kielgteni termszetesen nem lehetett helyi zenszekkel. A zenlshez zensz kell, mghozz nagy szmban, hogy az egyttesekben elkerlhetetlen fluktucit, a fenntartshoz szksges utnptlst-kpzst viszonylag kis fldrajzi krzeten bell biztostani lehessen. leters zenei letet a barokk korban mr nem lehet fenntartani, ha minden szerepre, minden hangszerre nem lehet elrhet tvolsgon bell elegend szm kpzett zensz kzl vlogatni.

Magyarorszgon a fent mondottak miatt a kpzett zenszek nagy rsze a peremterleten l nmet, szlovk lakos vagy bevndorl volt. Ha a fri rezidencikon, az jjpl szkesegyhzakban rvid idn bell olyan zent akartak hallani, amit az urak Bcsben megszoktak, akkor azokat nagyrszt klfldrl kellett megszerezni. Valban, amikor pldul Pcsett elrendeli a pspk, hogy szervezzk meg a szkesegyhzi nek- s zenekart, akkor a prpost Bcsbl egyetlen rajban hozatja meg a zenszeket (persze csaldjukkal, hangszereikkel, kottatrukkal egytt). Import-alapon persze azonnal meg is szlalhatott a legjobb bcsi zene a magyar templomban vagy udvarban, akr nhny nappal a zenszek megrkezse utn.

A krds teht e korban nem az, hogy "magyar" zene szl-e Magyarorszgon, hanem az, hogy meg tud-e gykerezni a XVIII. szzadban magyar fldn a korszer eurpai zene, vagy nem. A zene, amit jtszanak termszetesen nemzetkzi irnyultsg, s j esetben nemzetkzi szint. Nincs ez mskppen sehol a vilgon. Nem is szabad itt csupn a trk megszlls kvetkezmnynek tulajdontani ezt a internacionlis jelleget. Eurpa ebben az idben zeneileg mg mindig egysget alkotott. Az uralkod stlus, a kzvetlen minta termszetesen nlunk is a bcsi zene volt. A krds nem az, hogy valaki verbunkos motvumokat sz-e a misjbe, hanem egyltaln lesz-e, aki a misn zenljen. Vajon jbl s jbl importlni kell-e a zenszeket, vagy kineveldik-e a hazai utnptls? Letelepedik-e nlunk a jvevny zensz? hajland-e itt maradni? vajon gyermekei is zenszek lesznek, s mr Magyarorszgon szlttknt viszik tovbb a zenekultra gyt? hajlandk e zenszek zent tantani vrosukban, s lesz-e ott, aki hajland zent tanulni? E korban a szoprn szlamot mg 4-5 figyermek nekelte. Ha erre a vrosbl vagy krnykbeli falvakbl tallni lehet nhny gyereket (taln mgis tlzs lenne a zenszek sajt gyermekein kvl mg a gyermeknekeseket is importlni!), ezek a tanultakat hasznostva taln maguk is kpzett zenssz lehetnek. Vagyis eslynk volt arra, hogy a zenszek behozatalval megkezddjk a mzene meggykerezse a magyarorszgi talajon.

A XVIII. szzadban szkesegyhzaink, nagyobb templomaink, a fri rezidencik mr elg jl el voltak ltva zenszekkel. Kztk immr egyre inkbb tallni mr nhny magyarorszgi szletseket is. Ebben a krben indul meg a magyarorszgi zeneszerzs is, a nemzetkzi stlusban, de nem rossz sznvonalon. Hazai zeneszerzink kzl kiemelked a gyri Istvnffy Benedek, aki a korabeli internacionlis stlust j technikval, igen j zlssel, sajtos egyni zzel s lelemnnyel mveli. Mellette mg tbb ms, taln kevsb tehetsges, de termkeny s hasznos szerz nevt idzhetnnk ms magyar vrosokbl.

A kp azonban egyoldal, s tlsgosan bztat. Az orszg ms vidkein, nha alig 100-200 kilomterrel tvolabb mg a legprimitvebb egyszlamsg van egyeduralmon, s na netn megprblkoznak valami tbbszlamsggal, az nemcsak korszersgben, de alapvet szakmai kvetelmnyekben is messze elmarad a nyugatias irnyzat mgtt. Hogy lehet egytt, egymsra hats nlkl kt ilyen vglet egy orszgban? Mikzben az orszg nhny kis polgrosul vrosban hirtelen megemelkedett a zenekultra szintje, a sznmagyar nemessg, s a nyomba jv kollgiumi diksg zenei szintje egyre sllyed. Ennek okait most nincs id kifejteni. Mindenesetre az a magyar osztly, mely nlunk (iparbl, kereskedelembl, rtelmisgi foglalkozsbl l kzposztly hjn) egy szlesebb, kzpmveltsg polgrsg helyt tlti be, elg magas irodalmi s jogi mveltsggel br, de zenei mveltsge szinte a semmivel egyenl. Ez az a rteg, melynek egyetlen zenje majd szz vvel ksbb a magyar nta lesz. S tja oda vezet, hogy Kodly szerint ami nlunk mvelt az idegen, s ami magyar, az mveletlen. Kegyetlen s tlz tlet, hiszen Istvnffy Benedek magyar volt s mvelt. De igaz, hogy nlunk tragikusan szk volt az a polgr-rteg, mely rdekldne a komolyzene utn, hajland lenne pnzt adni a koncertjegyrt, megfizetni a zenszt, gyermekt zenre tantani, vagyis a zenekultra trsadalmi kzegt fenntartani.

Ennek a szakadsnak megszntetsre az els ksrlet a XIX. szzad elejn jelentkezik. Egyesek, paradox mdon fkppen magyarorszgi nmet zeneszerzk, arra gondoltak, hogy a tsgykeres si magyar zent megtalltk a verbunkosban, s azt remltk, ha ezt zenei tudsukkal felkaroljk, ha zenei technikjukat egyestik ezzel a divatos magyar zenvel, ebbl egy vilghdt magyar mzene szlethet. Ma mr tudjuk, hogy ez minden szempontbl brnd volt. Trtnelmi szempontbl is: az smagyarnak hitt verbunkos a XVII. szzadi magyar tnczene s a XVIII. szzadi bcsi zene frigybl szletett. s zeneszerzi szempontbl is: nhny zeneszerz szerny termse, Erkel nhny verbunkos bettje nyugati stlus operiba kevs volt ahhoz, hogy az greteket teljestse. Az gret – msknt, mint kpzeltk – mgis teljesedett egyetlen zeneszerz letmvben. Ez Liszt, aki egszen mskppen kzeledett a feladathoz. Liszt szmra ktsgtelenl tudatostott, etikai indtk krds volt a verbunkos felkarolsa: vllalta magyarsgt, s ebben fejezte ki. De a munkt mgis a zensz Lisztnek kellett elvgeznie. Ez a zensz pedig hl’Istennek nem Magyarorszgon lt, hanem a vilgban, Eurpban. nagyon jl rezte, mg ha nem is tudatostotta, hogy a verbunkos s a "nagy" zene nem egyesthet azon a naiv mdon, ahogy a korabeli magyar szerzk kpzeltk. Az ltala magyarnak tekintett zent lebontotta szinte alkotelemeire, s beptette egy teljesen korszer, mondhatni legkorszerbb s legeurpaibb, ugyanakkor, szinte legforradalmibb stlusba: a liszti romantikba.

Kiss hasonlt ehhez az esethez a XX. szzad kalandja a npdallal. Itt is azt gondoltk, hogy a npdalbl majd meg lehet csinlni a magyar mzent. A legtbb kis szerz itt sem ismerte fel, mi az, ami a kettben sszeegyeztethetetlen. A XX. szzadi zene ma nem arrafel tart, hogy npdalokat aggathassunk r. Ismt egyetlen szerz volt, aki mlyebbre ltott. Bartk szmra is ntudatos, etikai jelleg elktelezettsg a magyar (s nem csak a magyar!) npzene felkarolsa. De mihelyt ezt vllalta, kiderlt, hogy elssorban mg sem prfta, hanem zensz. Szmra ugyanaz az t nylt meg, mint Liszt szmra: a npdalt lebontani olyan alkotelemeire, melyek bepthetk, sszeegyeztethetk egy teljesen korszer zenei stlussal. Bartk tudott mindarrl, amit e szzad alkotott. Flnyesen ismerte Richard Straussot s Debussyt, tudott Schnbergrl s Sztravinszkijrl, Ennek a zenei kultrnak terhvel egytt vllalta, hogy zenjnek csontvza lesz, amit a npdalbl hallsa elraktrozott. Kiderlt, hogy egy ilyen feladatot nem elg vllalni, vg is kell jrni egy fradalmas utat. Hatalmas, szles mveltsg kell hozz. s ha ez megvan, akkor nincs ellenttben egymssal a magyar s az eurpai. s hogy minden effle meggondols mveltsg s elktelezettsg csak akkor r valamit, ha valaki nagyon tehetsges.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!