BUKSZ - Budapesti Knyvszemle
9. VFOLYAM, 2. SZM 1997. NYR
http://epa.oszk.hu/00000/00015/00006/
TISZTELETKR
Pter Katalin:
A trsadalom egyes tagjaiban cselekszik
Szakly Ferenc:
Mezvros s reformci
Tanulmnyok a korai magyar polgrosods krdshez
(Humanizmus s reformci; szerkeszti: Jankovics Jzsef)
A trsadalom egyes tagjaiban cselekszik
Pter Katalin
Kt okbl fogadtam el a meghvst ebbe a "Tiszteletkr"-be. Elszr is azrt, mert a rovat cmt nem tartom ugyan szerencssnek, de nagyra becslm Szakly Ferencet. Ha teht a BUKSZ klnsen jelents munkkat ilyen klns cm rovatban mutat be, m legyen. A tiszteletkr fogalma tudsok teljestmnyrl szlva ugyanis az n rzkelsem szerint valamilyen jelents vfordul, ltalban szletsnap hangulatt sugallja, amikor a sz j vagy rossz rtelmben tnyleg tiszteletkrket tesznk. A BUKSZ szerkeszti viszont nyilvn msknt rzkelik, mert sem a mostani, sem - amennyire meg tudtam llaptani - a korbbi "Tiszteletkr"-k sem kapcsoldtak klnleges alkalmakhoz. Egyszeren egy-egy knyv megjelense az alkalom, mghozz olyan szerzk knyvei, akiknek az letben knyvek megjelentetse nem klns esemny. Szaklyrl szlva, azt hiszem, a vratlan krdsre maga sem tudn hirtelen megmondani, hnyadik knyvnek szl a mostani, hangslyozott figyelem.
Msik okom a rszvtelre hasonlan szemlyes termszet. Ez abbl addik, hogy Szakly a knyvben kt helyen is mintegy megszltott. Az egyik megszlts szakmai letem egyik legnagyobb meglepetse volt. Akkor reztem, amikor a knyv utols jegyzett elolvastam. Eszerint Szakly felhvja a figyelmet az n tanulmnyktetemre, amit sajt knyvnek msodik korrektrjval egy idben adott ki a Rday Gyjtemny, vagyis - rtelemszeren - nem hasznlhatta. Sok kollegilis, j barti gesztust tapasztaltam mr, de ez klnsen jlesett, mert nagyon nem szokvnyos a formja. Az ltalnos, mondhatni normlis eljrs az, ha az ember egy meghatrozott dtummal lezrja a szakirodalmi tjkozdst, s az azutn megjelen munkkkal - rsban legalbbis - mr egyltaln nem trdik.
A msik megszlts viszont a knyv legelejn ll. Ott, a harmadik, historiogrfiai jegyzetben szgezte le Szakly, hogy a mezvrosi reformci fogalmt, amit - ahogyan az elzekben rottakbl kiderlt - Klaniczay Tibor s Makkai Lszl mg 1957-ben vezetett be, n a legutbbi nagy sszefoglalsban, a "tzktetes"-ben nem is hasznltam, nem is emltettem. Ez a vals megllapts plym legelejt juttatta eszembe.
Vgeredmnyben, bevezet mondandmat zrva azt rhatom le, hogy a Mezvros s reformci nekem szemlyes lmnyeket nyjt, izgalmas olvasmny volt. Egyes megllaptsaival tkletesen egyetrtek, msokkal - ahogyan Szakly jelzete is jelzi - fenntartsaim vagy legalbbis krdseim vannak. Mert a mezvrosi reformci fogalmt nem vletlenl nem hasznltam.
Tkletesen egyetrtek azzal, ahogyan Szakly Ferenc knyve historiogrfiai helyt meghatrozza. Tnyleg Klaniczay Tibor s Makkai Lszl kezdemnyezst folytatta. Nem tudom azonban, nem vette-e szre, vagy taln csak nem akarta lerni, hogy szorosabb kapcsolat fzi Makkaikhoz a magyar lakta terletekre kiterjed reformci hasonl megtlsnl. A megtls hasonlsgt a mezvrosi reformci fogalomhasznlata pontosan kifejezi. Szakly maga is utal arra, miszerint Makkai s Klaniczay annak idejn, a ma mr trtnelmi rtelemben is tvoli mltban, 1957-ben Horvth Jnos nzeteivel llt szemben, aki a reformcit a patrnusok vallsvltoztatsa szerinti rendszerbe helyezte bele. Horvth Jnos a patrnusi reformci fogalmval nem lt, br tehette volna.
Ez a patrnusi reformci az, amit a cuius regio eius religio elvt hangslyoz trtnetrs mg ma is brzol. Vagyis azt lltja, hogy a hitjtsban a birtokok npe a fldesurak vallst kvette. Makkaik ezzel szemben nem rtk ugyan le, de a mezvrosi reformci fogalmnak hasznlatval a mezvrosok hitjtsbeli kezdemnyez szerept vagy a fldesurakat ersen befolysol hatst rzkeltettk. Ilyen rtelemben, mivel a ngy vtizeddel ezeltt megfogalmazdott nzetklnbsget a trtnetrs mig fenntartotta, Szakly Makkaikhoz csatlakozott. Igaz, a nzetklnbsg rges-rgi eredett valsznleg mr sokan elfelejtettk, s Makkai, valamint Klaniczay felfogst azta legalbb annyian magukv tettk, mint amennyien Horvth Jnos hagyomnyos felfogst valljk.
A mezvrosi reformci fogalmnak megjelense azonban annak idejn lnyeges szemlleti vltozst hozott, j rtelmezst adott a hitjts tartalmnak Magyarorszgon. Ha gy tetszik, historiogrfiai fordulat volt. Makkaik eltt a reformci a reformtorok mkdst jelentette, a magyarorszgi reformci trtnete az itteni reformtorok szellemi s emberi kapcsolattrtnete volt, k a reformci hatsa nyomn vagy vele prhuzamosan alakul trsadalmi cselekvsre tereltk a figyelmet. Makkai s Klaniczay szemllete szerint a reformcit a trsadalom vagy a trsadalom egy rsze valstotta meg. Nagyon leegyszerstve a dolgot, ez a cselekvs volt szerintk a reformci. Gondolom, az ortodox marxizmus lazulsnak ksznheten fejthettk ki, ppen 1957-ben megjelent munkkban, ezt a weberinus rtelmezst. Egyttal megtalltk a mdjt, hogy a magyarorszgi hitjtst az egyetemes trtnelem kontextusban mutassk be.
Az az rzsem, hogy Szakly most valami hasonlt csinlt. Nem a mezvrosi reformci fogalmnak hasznlatra gondolok; a mostani historiogrfiai helyzetben fogalmaknak mr nincs vagy ppen nincs zenetk. Arrl van sz inkbb, hogy Szakly, gy, ahogyan annak idejn Makkaik, megtallta a magyarorszgi reformci bemutatsnak a nemzetkzi historiogrfiban jelenleg rthet mdjt. A Mezvros s reformci ktet tanulmnyai mdszerket s eredmnyket tekintve azt nyjtjk, amit - a minktl nagyon eltr forrsadottsgok alapjn - a nemzetkzi tudomnyossg jelenleg megkvn.
Manapsg ugyanis, a trtnelmi iskolk teljes tekintlyvesztettsge idejn, mindenki a konkrt tnyeket, a trsadalmi cselekvs megnyilvnulsi mdjait kutatja, s azon vitatkozik, van-e a reformcinak trsadalomtrtnete. Klnbz termszet anyaknyvek alapjn vizsgljk pldul, a reformci nyomn hogyan ntt a nem rmai katolikus mdon hzasul, gyermekket kereszteltet vagy hozztartozikat temet emberek arnya egy-egy telepls kzssgn bell. Vagy ppen arrl ksztenek tblzatokat, milyen vltozsokat hozott a hitjts az egyetemek klnbz karaira beiratkozk arnyban.
Ilyesmirl s mg sok hasonl problmrl nlunk nincsenek adatok. Ezt a tnyt mindannyian ismerjk, s mindenki, akit a reformci kutatsban a htrnyos forrstani helyzet zavar, kzvetett megoldsokkal ksrletezik. Ide sorolhat az iskolatrtnet, az olvasmnytrtnet, a magyarorszgiak peregrincijnak tanulmnyozsa, jabban az egyetemre kijutottak patrnusait vizsgl kutats, minden, ami trsadalmi cselekvsre utal tnyeket kutat.
Szakly most azt lltja, mert Mezvros s reformci cmmel ilyen tanulmnyokat kzl, hogy egy-egy szemly cselekedeteiben tudja a trsadalmi cselekvst rekonstrulni. A tanulmnyok brilinsak, risi forrsanyagot mozgatnak, aprlkos filolgiai elemzsekre plnek, de kevs utal akr csak valamelyik alcmben is a hitjtsra. A Szegedi Kis Istvnrl s Skaricza Mtrl vagy a Nagymarosrl mint az antitrinitarizmus egyik bstyjrl szl tanulmnynl nem is volt gondom. A tbbi azonban els olvassra elgondolkoztatott. Ugyan mirt kell a kt Schreiber Farkasrl vagy a kereskedbl lett hajd, Tth Mihlyrl s a tbbiekrl a reformci sszefggsben rni? Mirt kell a reformcit az letkkel bemutatni?
Tprengseim eredmnyeit rtam le, amikor Szakly historiogrfiai helyt a fiatal Makkai s a mg fiatalabb Klaniczay mellett hatroztam meg. hozzjuk hasonl mdon Szakly e tanulmnyokkal rszint a reformci fogalmnak tartalmt tgtotta ki, rszint pedig a magyarorszgi rossz forrsadottsgokhoz alkalmazkodva adott az egyetemes trtnelemben rtkelhet kpet a magyarorszgi hitjtsrl. Ezen valsznleg lesznek vitk, taln ennek a "Tiszteletkr"-nek sem minden rsztvevje rt egyet velem. Olyan bizonytalan tartalm fogalmaknl azonban, mint a reformci, a nzeteltrsek termszetesek.
Ilyen termszetes nzeteltrs az is, hogy Szakly s msok gyakorlatval szemben a mezvrosi reformci fogalmt n nem hasznltam. Tudatosan nem alkalmaztam, mert vrosiasodsra, polgrosodsra utal, nekem viszont plym legelejn szakmailag megrz lmnyem volt a mezvrosokkal. Akkoriban futott fel, taln Szcs Jen Vrosok s kzmvessg a XV. szzadi Magyarorszgon cm kitn knyve nyomn a mezvrosok kutatsa. n mindenesetre azrt dntttem nhny vvel a knyv megjelense utn amellett, hogy a kora jkori mezvrosok kultrjval kvnok foglalkozni, mert Szcs knyvben mg az egyetemen valami olyasmit olvastam, miszerint a XV. szzadot kveten a magyarorszgi vrosiasods a mezvrosokba szorult, s azt hittem, az oppidumokban ragyog polgrias mveltsget fogok tallni.
Lelkesen vetettem magam a srospataki forrsokra. Majd meglepdve llaptottam meg, hogy Patak nem vros, aminek a levegje - ahogyan az egyetemen tanultam - felszabadt, hanem a fldesurak akarattl fgg benne minden. Tapasztalatlan voltam termszetesen, s a trtnettudomny nanszaiban tjkozatlan, de mig sem tudtam magam tltenni azon a dbbenetszer felismersen, miszerint a mezvrosok legfbb jellemzje a fldesri hatalom.
Azta sokat kutattam, mgis valahogyan emiatt a felismers miatt nem hasznltam a mezvrosi reformci fogalmt. De hozzteszem, nem hasznltam a vrosi reformci vagy a falusi reformci fogalmt sem. Kutatsi tapasztalataim arrl gyztek meg, hogy a reformci megjelensnek krlmnyei nem tipizlhatk. Nem is lttam rtelmt annak, hogy a magyarorszgi teleplsterminolgia bizonytalansga mellett teleplsformcihoz kssek egy rendkvl bonyolult, st tulajdonkppen tisztzatlan fogalmat. Tudom termszetesen, hogy a teleplsforma megnevezse a kutatk szndka szerint egyben a teleplsen lk trsadalmi sttusra utal, s az oppidum fogalmt - a vlemnyeket most nagyon leegyszerstve - a vros jelentshez igyekeznek kzelteni. Jellemznek tartom ilyen szempontbl a parasztpolgr meghatrozst. Nem vagyok azonban meggyzdve arrl, hogy parasztpolgrnak nevezett egzisztencik egyrtelmen faluknt meghatrozand teleplseken ne alakulhattak volna ki.
Mindez nagyon bonyolult. Az enymnl lnyegesen alaposabb gazdasgtrtneti tjkozottsgot kvn. Itt csak azt kvnom leszgezni, hogy Szakly knyve is ktelyeket hagyott bennem. Nem gyztt meg fszerepli jellegzetesen mezvrosi lnyegrl. Igaz, hogy valamennyien mezvrosokbl indultak, de mire az itt ismertetett brilins tanulmnyok fkuszba kerltek, a prdiktorok kivtelvel nemesek vagy kirlyi vrosi polgrok lettek, illetve Tth Mihly a hajdk szabad vilgba csszott. E tekintetben nem volt klnbsg a trk miatt sajtos sttus mezvrosokbl indulk s a tbbiek kztt. Mindannyian eljttek a mezvrosokbl, msknt fogalmazva, kibjtak a fldesri hatalom all. Msodsorban - Szakly maga is jelzi -, k klnsen j forrsadottsgok miatt megfoghat alakok, de akr sokan is lehettek mg hozzjuk hasonlk.
Ezzel, a forrsgy bekapcsolsval a krdsek sora nylik meg. Mert Szakly mezvrosi anyagot nzett, teht mezvrosokban tallt a kereskedelemben, a kzletben s az egyhzi gyekben tevkeny, a krnyezetkre klnsen rzkeny embereket. De mi lett volna, ha msutt keres? Sopronban pldul vagy Kassn nem tallt volna hasonl alakokat? Vagy nem lhettek ugyanilyenek falvakban?
Vgeredmnyben Szakly nem gyztt meg arrl, hogy fszereplinl a mezvrosi eredet a meghatroz. Szerintem olyan embereket rt le, akiknek alkati tulajdonsgaibl fakadt az, hogy az esemnyek kzppontjba kerljenek. Ilyen szemlyisgek cselekedeteiben mkdik a trsadalom. Amikor az kerl a trtnelem napirendjre, az cselekedeteikben valsul meg a reformci a mezvrosokban, de a vrosokban, a falvakban is, mindentt.
A reformcinak a szemlyisg s a trsadalom fell trtn megkzeltsben teht vgeredmnyben egyetrtnk Szakly Ferenccel. Itt visszartem mltatsom elejre, gyhogy vgl mgiscsak futottam egy tiszteletkrt.
( Igaz, ezt a tiszteletkrt Pter Jnos volt ref. pspk majd klgyminiszter trtnsz lenya irta)
|