
Klvin strassburgi szmzetse idejn szerkesztette s adta kzre az els reformtus gylekezeti nekesknyvet: „Aulcuns pseaulmes et cantiques mys en chant" (Strassbourg, 1539.). Ez a nyomdatechnikai szempontbl is figyelemremlt knyvecske, melynek egyetlen pldnyt a mncheni Vrosi Knyvtr rzi, mindssze tizenkilenc zsoltrt tartalmaz tizennyolc dallammal s hrom canticumot: Simeon nekt („Cantique de Symeon"), a Tzparancsolatot („Les dix commendemens") s a Hiszekegy-et („Credo"), mindhrmat sajt dallamval. Ezzel a kis gylekezeti nekesknyvvel indult meg az a lelkes s ldott munka, mely a reformlt evangliumi hv kzssgeknek lendletes gylekezeti nekekben adta ajkra „Szent Dvid kirlynak s prftnak Szztven Soltri "-t. Huszonhrom esztendre volt szksg, mg Klvin s kivl munkatrsai hsges fradozsainak rett gymlcseknt a zsoltrok egyre bvl, prbaszer kiadsai utn vgl megjelenhetett az els teljes gylekezeti zsoltr-nekgyjtemny: „Les pseaumes en rime francoise par Clement Marot et Thedore de Beze" (Genf, 1562.), hogy a „genfi zsoltrok", „hugenotta-nekek" nven ismert pomps zsoltrosknyv — Psalterium — a vilg reformtus evangliumi gylekezeteinek drga kincsv, a keresztyn hymnologiai irodalomnak rk bszkesgv vljk.
Ngyszz esztend ta szolgljk ezek a zsoltrok az evangliumi reformtus hv gylekezeteket. Naponknt zendlnek fel milli s milli kegyes llek mlyrl s lettek ekppen az egyni leteken t a nemzeti kultrk, megszentel eriv.
A mindennapos hasznlatban azonban si szpsgk sok tekintetben megkopott: ritmusuknak eredeti lktet ereje elveszett, dallamuknak sajtos egyhzi ze megfakult, - s pedig nemcsak az idegen nemzeti kultrk krben, hanem az otthoni francia gylekezetek ajkn is. Nem arrl van itt sz, mintha a genfi zsoltrok eredeti zenei kpe az idegen szvegek prozdiai kvetelmnyei folytn knyszerlt volna megvltozni, - ez ktsgtelenl idzhetett volna el a klnbz prozdiai ignyekhez alakul ritmusmdosulsokat, - hanem elvilgiasodott itt-ott az si dallam egyhzi jellege s elkalldott az eredeti ritmus. A holland, a nmet, vagy a magyar egyhzakban mindentt egyformn a gregorin korlok cantus-planus-ra emlkeztet kiegyenltett formba ernyedt az eredeti npi-lendlet, teht igazi „protestns korl" (helyesen: „protestns npnek") anlkl, hogy brhol is akrmilyen kln nemzeti jelleget kapott volna. A genfi zsoltrnekeknek teht olyan megromlsrl beszlhetnk, amely a protestns gylekezeti npneknek lnyegvel ellentmond zenei kpt eredmnyezte.
Erre azrt kell rmutatnunk, mert meggyzdsnk szerint a genfi zsoltrok si szpsgnek megfogyatkozsa, eltkozlsa eredmnyezte azt, hogy kzlk sok mris elhallgatott, feledsbe ment. A reformci lelkhez val hsg elismersremlt jelt kell Itnunk abban, hogy egyes gylekezetek s ezek kztt a magyarorszgiak is csaknem a teljes szveg- s dallamanyagot rzik mg nekesknyveikben, - br sok zsoltrt mr alig hasznlnak istentiszteleteiken, - de szinte sajnlatramlt tkozlssal hagyjk veszendben ppen a francia (svjci s franciaorszgi) nekesknyvek ennek a pratlan egyhzzenei kincsnek tlnyom rszt: nemcsak gylekezeteik felejtettk el si zsoltraikat, hanem nekesknyveikben is ma mr csak szegnyes szemelvnyeket riznek a gazdag klvini rksgbl.
Tves volna az a feltevs, hogy a genfi zsoltrok azrt vesztettk el jelentsgket, mert az eltelt ngyszz esztend alatt zenei kultrnk nagyot fejldtt s az ezzel egytt fejldtt zenei ignyeinket ma mr nem elgtheti ki a rgi idk brmily kegyes, de mgis csak elavult termse. Ezzel az esetleges feltevssel szemben r kell mutatnunk arra, hogy a 16-17. szzad l evangliumi kegyessge olyan hymnologiai rksget hagyott htra, amelyhez a ksbbi szzadok termse sem mennyisgben, sem zenei rtkben nem hasonlthat. Vilgszerte ismert tny, hogy a nmet evangliumi kegyessg hymnologiai megnyilatkozsa annyi klti ihletet adott a zeneirodalom legkivlbb mestereinek, hogy szinte el sem kpzelhet nlkle az, jkori zenemvszet trtneti kpe. A genfi zsoltrok meglepen gazdag zenei anyaga is ppily rkrtk a zeneeszttika mai rtkelse szerint is: egyhzi biblikus fensg, nemklnben metodikai, valamint ritmikai gazdagsg tekintetben szinte egyedlllan pratlan kincsei ezek az evangliumi nekirodalomnak. Meg kell teht vallanunk szintn, hogy nem si zsoltraink avultak el, hanem sok tekintetben a mi zenei ignyeink szegnyedtek meg: - az atyk eledele lett kemny a fiaknak . . .
Ezrt lttam jnak, hogy a hugenotta-zsoltrok teljes zenei anyagt eredeti szpsgkhz hven jra odalltsam a gylekezetek el. Hadd legyenek ezek is bizonytkai annak, hogy Klvin mennyi felelssgtudattal munklkodott ezen a terleten is Isten orszgrt. nekesknyve eszttikai szempontbl is felbecslhetetlen rtk, de ezenfell azokat az evangliumi s elvi kvetelmnyeket is kielgti, amelyeket Klvin az evangliumi hv gylekezeteknek lelki plsre s bizonysgtevsre sznt nekeitl vilgos hatrozottsggal megkvn. (l. Klvin elszavt az nekesknyvhz: Genf, 1543. jnius 10.)
* * *
Ez a Psalterium Klvin genfi zsoltrosknyvnek az eredeti dallamanyagt orgonaksrettel kzli. Alig nhny - itt felsoroland kivteltl eltekintve, szorosan tartottam magam a genfi kiadsban vglegesen kialakult eredeti lejegyzshez. Nem azrt,mintha valami dogmatikus merevsg llspontjt hajtanm ezzel mindenron hangslyozni, hanem azrt, mert az neket - mint minden ms zenemvet is - a forma, a dallam, a ritmus egyttszletsbl ered megbonthatatlan egysg teszi malkotss, az eszttikai szp hordozjv.
Ktsgtelen, hogy ezek az nekek, ha eredeti szpsgkben hajtjuk ket mvelni, bizony fegyelmezettsget kvnnak az nekl gylekezettl, - de Klvin btran mert ilyen ignyeket tmasztani a hvek kzssgvel szemben, hogy „megfelel sllyal s mltsggal" Zenghessen Isten dicssge. A klvini pldaads teht arra figyelmeztet, hogy nekesknyveinkben ne a gylekezetek elszegnyedett s meglankadt neklshez szlltsuk le az ignyeket, hanem a gylekezeteket a megjul nekesknyvek tjn is igyekezznk felemelni a klvini reformtori kvetelmnyekhez mlt sznvonalra.
Ha a genfi zsoltroknak az eredeti zenei alkatt figyelmesen vizsgljuk, a XVI. szzad egyhzi npneknek a jellemz sajtsgai egyszerre szembetnnek. Ezeknek a rszletes eszttikai taglalsval ezen a helyen nem foglalkozhatunk. Szksgt ltjuk azonban annak, hogy rmutassunk ezeknek az nekeknek olyan sajtsgaira, amelyek a mai gylekezeti nekls szempontjbl kln is figyelmet rdemelnek.
1. A hugenotta-zsoltrok zenei alkatukat tekintve, npnekek a gylekezeti kzssg szmra, szemben a rmai psalmodia korlis (recitativ)-jellegvel. ppen ezrt zenei formjnak a npi nekek mintjra kell alakulnia: a kzs neklsre alkalmas dallam s ritmus a legvltozatosabb strfs-szerkezetekhez idomul egyhzi npies dal-formban l. Mintaszer pldit ltjuk itt a kzs neklsre termett unisono-nekeknek. Ezek a zsoltrok egyenesen az nekl gylekezeteknek kpessgeihez igazodnak diatonikus hanglpseik termszetessgvel, tonalitsuk tisztasgval, tematikjuknak a meldit egysgbe fog biztossgval, hangterjedelmknek (ambitus) a rendeltetsktl megszabott korltaival, valamint mltsgteljes, komoly ritmusukkal.
Tbb zsoltrdallam Da capo-szer formt kapott szvegk csonka-versszakra val tekintettel (II., VII., XI., XIII., XX., XXII., XXIX., XXXII. stb.).
2. A genfi zsoltrdallamok ltalban az gynevezett egyhzi hangsorokban szlettek s ezrt az l hit erejt a gylekezet mltsgnak megfelel frfias komolysggal zengik. Az egyhzi hangnemek nem csupn bizonyos archaikus sznt adnak, a zsoltrdallamoknak, hanem a modern dur s moll meldiatpusokon fell a klnbz mdusok (I-VIII.) nagy vltozatossgot biztostanak a dallamkpzsben. A mdusoknak. ezt a dallamkpz gazdagsgt hanyagolta el az jkori szzadok zenei gyakorlata, mg a legjabb zeneeszttika ismt megbecsli bennk azt a sugrz sert, melynek a "letnt szzadok meldii nemes sznpompjukat ksznhetik.
A Psalterium hsgesen figyelmeztet azokra a mdusokra, ramelyekben a zsoltrdallamok szlettek:
Modus I. = dr,
Modus II. = hypodr,
Modus III. = frig,
Modus IV. = hypofrig,
Modus V. = lyd,
Modus VI. = hypolyd,
Modus VII. = mixolyd,
Modus VIII. = hypomixolyd.
3. Ritmus tekintetben jellemzi a zsoltrokat, hogy:
a) polymetrikusak, mint ltalban a 16-17. szzad nekei. Ez a vonsuk a strfikus szveghez val alkalmazkodsukat is megknnyti, mivel a hangslyok elrendezsben bizonyos szabadsgot enged a, szvegnek sokszor strfnknt vltoz kvetelmnyei szerint. Isometrikus, szablyos temekbe szedsk eredeti lnyegk-, kel ellenkeznk: megtrnk a dallamok szabad szrnyalst, gpiess, lettelenn tennk a ritmust. A Psalterium metrumai itt elssorban a zenei rtelmezs eszkzei;


A synkops sorkezds kiegyenltsre pedig a Fggelk-ben kzlm a XLVII. zsoltr mdostott ritmusformjt.
A feltsszer sorkezdsek sem olyan termszetek ezekben a genfi dallamokban, mint a zeneirodalom sajtos temelzi (Auftaktjai). Ezek itt szvegk ignyei szerint akr hangslyos csonka-temtagg is megnyjthatok (pl. a IX. zsoltr 4. sorban). Ugyanilyen adottsguknl fogva a synkops-sorkezdsek s a velk kapcsolatos sorvgzdsek is egyszersthetk a knnyebb megolds kedvrt (1. a Fggelk XLVII. zsoltrt).
A Psalterium az eredeti dallamokat instrumentlisn, ngyszlam orgona-tiratban kzli: magt az nek-dallamot (cantus firmus) a voklis szlamknt kln megszlaltatand ismtld hangjaival, a tbbi szlamokat pedig orgonaksretknt gy lejegyezve, ahogyan a gylekezeti neket orgonn helyesen jtszani kell.
A vonalrendszerek kz rt szmok az temek vltozsra figyelmeztetnek. A tempt mindig az nekl gylekezet nagysga s az rtelemmel vl nekls (Klvin) kvetelmnye hatrozza meg.
Az orgonatiratban ltalban a 16-17. szzad zenei stlust igyekszem visszaadni, - gy tkrzdik leghvebben a genfi reformci trtneti lelke a harmniknak a puritn dallamokhoz mlt keresetlen, tiszta egyszersgben is.
A legtbbnyire pontosan meg nem llapthat dallamszerz neve helyett azt a forrst jellm meg, ahol a dallamok vgleges formja legelszr megjelent (Strassburg 1539., Genf 1551. stb.)
Egsz munkmban a „non clamore, sed amore" elvet tartottam szem eltt: a gylekezet nekben nem a kls hatsokat keressk, hanem az Isten szeretetbl fakad bels meginduls zengi bennk az Ur dicssgt. Nem azrt nekelnk, hogy neknk mvszi szpsgvel magunkat vagy msokat gynyrkdtessnk, hanem Isten kegyelme szpsgben val gynyrkdsnknek az eredmnye, a kifejezse az neklsnk.
Tbb vi tanulmnyaim eredmnye ez a Psalterium. Midn felajnlom Reformtus Szentegyhzamnak okulsra, plsre, hlt adok Istennek a sok rmrt, mellyel munkmban megajndkozott.
Nagy ksznettel tartozom szeretett bartomnak, Zalnfy Aladrnak, a Zenemvszeti Fiskola tuds tanrnak, aki biztos zenei tleten, mvszi zlsen alapul blcs tancsaival nzetlenl tmogatott s az egsz zenei anyagot hsgesen tnzte.
Gynyrsges volt a munkm, mert egyre jabb s jabb megltsokkal s tanulsgokkal lepett meg. Ha tbbre segt az r, tovbbi szolglataimban ezeknek eredmnyeit is boldogan ldozom oda egyedl az dicssgre.
Budapest, 1940. rokhty Bla.
|