Oscar CULMANN
A llek halhatatlansga vagy a holtak feltmadsa?
A) Bevezets
Tegyk fel a krdst egy keresztyn embernek, protestnsnak vagy rmai katolikusnak, rtelmisginek vagy nem rtelmisginek: Mit tant az jszvetsg az egyn sorsrl a hall utn; kevs kivteltl eltekintve mindig ugyanazt a vlaszt fogjuk kapni: A llek halhatatlansgt. Pedig ez a vlemny – brmily elterjedt is legyen – az egyik legnagyobb flrerts a keresztynsg vonatkozsban. Nem segt, ha e tnyt elhallgatjuk, vagy nknyes magyarzatokkal elkendzzk, s a szvegen erszakot tesznk: sokkal inkbb nyltan kell errl beszlnnk. A hallrl s feltmadsrl szl elkpzels (amelyet a kvetkez lapokon kvnok kifejteni1) az dvtrtnetben gykerezik. Mivel ez a trtnet hatrozza meg, gy sszeegyeztethetetlen a llek halhatatlansgba vetett grg hittel. Ez az elkpzels ijeszt a modern gondolkods szmra, mgis az skeresztynek prdikcijnak alkot rszeknt mutatkozik meg; ezt pedig nem szabad elhagynunk vagy modernista magyarzat ltal kikerlnnk, klnben lnyegtl fosztjuk meg az jszvetsget.
Vajon tnyleg sszeegyeztethetetlen az skeresztyn feltmadshit a llek halhatatlansga grg kpzetvel? Vajon az jszvetsg, fknt Jnos evangliuma, nem azt tantja, hogy mr rk letnk van? S hogy a hall nem ms az jszvetsgben, mint az „utols ellensg”? Vajon valban olyan szges ellenttben ll a feltmads-hit megfogalmazsa a grg elkpzelssel, amely a hallban is bartot lt? Vajon nem ezt rja Pl apostol: „Hall! Hol a te fullnkod?”
Ezt az ennyire elterjedt flrertst, hogy ti. az jszvetsg a llek halhatatlansgt tantja, tmogatni ltszik az a tny, hogy hsvt utn az els tantvnyok szilrd meggyzdse lett, hogy Krisztus testi fltmadsa ltal a hall elvesztette rettenett2, s hogy e pillanattl kezdve a Szentllek minden hvt jjszl az rk letre. Ebben az jszvetsgnek megfelel kifejezsben azonban al kell hznunk a „hsvt utn” kifejezst, s ez mutatja, hogy milyen r van mgis az skeresztyn s a grg felfogs kztt. Az skeresztyn gylekezet az dvtrtnet ltal volt vezetve, s minden, amit llt a hallrl s az rk letrl, teljessggel fgg egy valsgos tnybe, valsgos idben lejtszdott esemnyekbe vetett hittl. S itt klnbzik relisan a grg gondolkodstl. Ahogy mr a Christus und die Zeit cm knyvemben* megprbltam bemutatni, e flfogs az skeresztyn hit lnyeghez tartozik, ezrt nem szabad fladnunk, vagy modernista rtelmezssel megvltoztatnunk azt.3
Az jszvetsgben a hall s az rk let Krisztus trtnethez van ktve. Vilgos teht, hogy az skeresztynek szmra a llek nmagban nem halhatatlan, hanem csak Jzus Krisztus, „az elaludtak zsengje” fltmadsa s a bel vetett hit ltal lesz azz. gy vilgos az is, hogy a hall nmagban nem „bart”, hanem csak Jzus Krisztus fltte nyert diadalma hallban s testi fltmadsban fosztja meg a hallt „fullnkjtl”, hatalmtl. Vgl vilgos, hogy a llek mr megtrtnt fltmadsa mg nem a teljessg llapota: mg sokig kell vrnunk, mert testnk mg nem tmadt fl; ez csak az idk vgn fog megtrtnni.
Hibs dolog teht a Jnos evangliumban a llek halhatatlansgnak grg tantsa fel val hajlst ltnunk, mert Jnos evangliuma is Krisztus trtnethez kti az rk letet.4 Bizonyos, hogy Krisztus trtnetnek hangslyozsa az jszvetsg klnbz knyvein bell klnbzkppen trtnik. Mgis minden tants alapja kzs, s ez az dvtrtnet.5 Igaz, el kell ismernnk a grg befolyst a szlet keresztynsgre nzve, kezdettl fogva6, de mg a grg kpzetek az dvtrtnet ltalnos szempontjnak vannak alvetve, addig nem beszlhetnk hellenizldsrl.7 Ez csak ksbb fog elkezddni.
A hall bibliai flfogsa teht az dvtrtneten alapul, s ezrt teljesen meg kell klnbztetnnk a grg felfogstl. Semmi sem mutatja ezt jobban, mint Szkratsz hallnak szembelltsa a Jzusval, amelyet – persze egszen ms szndkkal – a keresztynek ellensgei mr az korban megtettek.8
B) Az utols ellensg: a hall. Szkratsz s Jzus
Platn Phaidon c. mvben, Szkratsz hallnak megkap elbeszlsben olvassuk a llek halhatatlansgnak legszebb lerst. ppen a tudomnyos tartzkods s vatossg, a matematikai pontossg lersrl val lemonds ad rvelsnek fllmlhatatlan rtket. Ismerjk azokat az rveket, amelyeket a grg filozfus a llek halhatatlansga mellett felhoz: Testnk csak kls ruha, amely, mg lnk, akadlyozza lelknket a szabad mozgsban s az rkkval ltnek megfelel letben. Olyan trvnyt knyszert a llekre, amely nem rszabott; a llek teht be van zrva a testbe, mint egy knyszerzubbonyba vagy brtnbe. A hall pedig a nagy szabadt: sztszaktja a lncokat, a lelket kivezeti a test brtnbl, s visszaviszi rkkval hazjba. Mivel a test s a llek teljesen klnbzik egymstl s kt klnbz vilghoz tartozik, ezrt a test megsemmislse nem azonos a llekvel, pont gy, mint ahogy egy malkots sem pusztul el, ha az eszkzt megsemmistjk. Ugyan a llek halhatatlansga mellett flhozott rveknek maga Szkratsz szerint nincs olyan rvnyk, mint a matematikai bizonytkoknak, mgis szmra a valsznsg legmagasabb fokt rik el, s olyan valsznv teszik a halhatatlansgot, hogy az ember szmra – a Phaidon szavait hasznlva – „szp kockzatt” vlnak.
A nagy Szkratsz mindezt nemcsak tantotta, amikor halla napjn tantvnyaival egytt vizsglat a llek halhatatlansga mellett szl rveket: abban a pillanatban meg is lte azt, amit tantott. Megmutatta sajt pldjn keresztl, hogy a filozfia rk igazsgaival foglalkozva hogyan munkljuk mr most a llek megszabadtst. Mert a filozfia lehetv teszi mr most, hogy az idek rkkval vilgba behatoljunk, ahova a llek is tartozik, s azt megszabadtsuk a test brtntl. A hall nem tesz mst, mint ezt a megszabadtst viszi vgbe. Platn meg is mutatja, hogyan lp Szkratsz a hall el, teljes nyugodtsggal, dersen. Szkratsz halla szp hall; teljesen tvol ll tle a hallflelem. Szkratsz nem fl a halltl, mert az megszabadt minket a testtl. Ha valaki fl a halltl, azzal azt bizonytja, hogy szereti a testet, s a lthat vilg foglya. A hall a llek nagy bartja. Ezt tantja s gy hal meg, csodlatos sszhangban tantsaival ez az ember, aki a grg gniusz megtestestje, annak is a legnemesebb formjban.
Halljuk most, hogyan halt meg Jzus. A Gecsemn kertben tudja, hogy vrja t a hall, pont gy, mint Szkratsz tantvnyaival val prbeszde napjn. A szinoptikus evangliumok grosso modo megegyeznek a Gecsemn kerti esemnyek vonatkozsban. Jzus „kezde rettegni s gytrdni” (Mk 14,33). „Szomor az n lelkem mindhallig” – mondja tantvnyainak.9 Jzus annyira teljesen ember, hogy osztozik a hall okozta termszetes flelemben is. Neki, mint az isteni Emberfinak, az r Szolgjnak, sokkal ersebben kellett ezt reznie, mint ms embernek.10 Fl, de nem mintha gyva lenne, nem is az t megl emberektl retteg, mg csak a hallt megelz szenvedstl sem, hanem magtl a Halltl, aki a Gonosz nagy hatalma. Szmra a hall nem isteni dolog, hanem valami szrny. Jzus nem akar egyedl lenni ebben a pillanatban. Tudja, hogy Atyja mindig vele van. El jrul e dnt pillanatban, mint ahogy tette egsz fldi letben. El jrul emberi rettegsvel, amelyet a hall, a nagy ellensg jelent. Teljesen szksgtelen kiiktatnunk ebbl az evangliumi szakaszbl Jzus flelmt, valamilyen mesterklt magyarzattal. A keresztynsg ellensgei, akik mr az korban flfedeztk az ellenttet Szkratsz s Jzus halla kztt, sokkal helyesebben lttak, mint a keresztyn kommenttorok.Jzus valban reszket Isten nagy ellensge eltt. Semmi nincs itt Szkratsz ders viselkedsbl, aki nyugodtan lp a nagy bart, a hall el. Arra kri Jzus Istent, kmlje meg t attl, hogy a hallon keresztl kelljen mennie. Bizonyos: Tudja mr elre, hogy az a rbzott feladat, hogy elszenvedje a hallt, s elre mondja: „De keresztsggel kell nkem megkeresztelkednem; s mely igen szorongattatom, mglen az elvgeztetik” (Lk 12,50). Most azonban, hogy Isten ellensge ott ll eltte, knyrg Istenhez, akinek mindenhat voltt ismer: „Minden lehetsges nked, Vidd el tlem ezt a poharat” (Mk14,36). S amikor hozzfzi: „mindazonltal ne az n akaratom legyen meg, hanem a tied”, akkor ez nem azt jelenti, hogy vgs soron maga is Szkratsz mdjn megszabadt bartnak tartja a hallt. Nem; ezzel csak annyit mond, hogy ha mg ennek a szrny dolognak, a hallnak is meg kell trtnnie velem, akaratod szerint, gy alvetem magam ennek a szrnysgnek.
Jzus tudja, hogy maga a hall radiklis, hatalmas elhagyatottsgot jelent, mivel Isten ellensge; ezrt is knyrg Istenhez. Isten nagy ellensgnek jelenltben nem akar egyedl maradni. Mgis, hogy gy mondjuk, a hall lnyeghez tartozik, hogy elvlaszt minket Istentl.. Ha valaki keze kztt van, akkor nem Isten, hanem ellensge kezben van. Jzus szorosan egytt akar maradni Istennel, mint egsz fldi lete folyamn. De e pillanatban nemcsak Isten segtsgt keresi, hanem a tantvnyokt is. Mindig jra flbeszaktja imjt, s csatlakozik legbelsbb tantvnyaihoz, akik kzdenek az lmossggal, hogy ne aludjanak, amikor jn a Mester. Megprbljk, de nem sikerl, s Jzusnak mindig jra fl kell bresztenie ket. Mirt akarja Jzus, hogy virrasszanak? Mert nem akar egyedl lenni. Mg a tantvnyoktl sem akar elszakadni, akiknek emberi gyngesgt jl ismeri, mert a hall, Isten szrny ellensge most fog rtrni. Szeretn, ha let venn t krl, az az let, amely a tantvnyokban van: „Nem brtatok vigyzni velem egy rig sem?”.
El tudunk kpzelni nagyobb ellenttet, mint ami van Szkratsz s Jzus halla kztt? Szkratsz, mint Jzus is, halla napjn tantvnyaitl van krlvve, de csodlatos nyugodtsggal a halhatatlansgrl beszl nekik. Jzus nhny rval halla eltt retteg, s kri tantvnyait, hogy ne hagyjk t egyedl. A Zsidkhoz rt levl, amely az jszvetsg tbbi iratnl ersebben hangslyozza Jzus tkletes Isten (1,10) s tkletes ember voltt, mg messzebb megy Jzus hallflelmnek lersban, mint a hrom szinoptikus evanglium. Azt mondja, hogy Jzus „knyrgssel s esedezsekkel, ers kilts s knnyhullats kzben jrult ahhoz, aki kpes megszabadtani t” (5,7).11 A Zsidkhoz rt levl szerint Jzus kiltott s srt a hall eltt! Az egyik oldalon ltjuk Szkratszt nyugalomban, dersen, amint a llek halhatatlansgrl beszl; a msik oldalon pedig Jzust, aki kiltozik s sr.
Aztn maga a hall jelenete. Szkratsz hatalmas nyugalommal issza ki a brkpoharat; Jzus ellenben a zsoltr szavaival kilt: „n Istenem, n Istenem! Mirt hagytl el engemet?” – s egy artikultlan kiltssal hal meg (Mk 15,37). Ez a hall a maga rettenetvel! Valban Isten utols ellensge. gy jelli meg Pl apostol is a hallt: az utols ellensge (1Kor 15,26). Itt vlik lthatv a hatalmas szakadk: egyik oldalon a grg gondolkozs, a msikon pedig a zsid s keresztyn hit.12 Ms kifejezsekkel lve a Jelensek knyvnek szerzje szintn utols ellensgnek tekintette a hallt, amikor lerja, hogy vgl a tz tavba vettetik (Jel 20,14).
Mivel a hall Isten ellensge, elvlaszt minket Tle, attl, aki maga az let, s minden let teremtje. Jzus, aki teljesen egy Istennel, inkbb mint brki ms, sokkal rettentbbnek rezte a hallt, mint ms ember. Jzus sokkal intenzvebben rezte ezt az elhagyatottsgot, izolcit Istentl, ezt az egyetlen helyzetet, amelytl flnnk kell valban, pontosan azrt, mert olyannyira egy Istennel. Ezrt kilt Istenhez a zsoltrossal: „mirt hagytl el engemet?” Ebben a pillanatban Isten ellensgnek a kezben van: a hallban. Valban hlsak lehetnk az evanglistnak, hogy nem szptette az elbeszlst.
Hasonltsuk most ssze Szkratsz s Jzus hallt! Semmi sem mutatja jobban a radiklis klnbsget a halhatatlansg grg tana s a feltmadsba vetett keresztyn hit kztt, mint ez! Mivel Jzus valban keresztlment a hallon, annak minden rettenetvel, nemcsak testileg, de pontosan lelkileg is („n Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engemet?”), ezrt lehet a keresztynek szmra, akik t megvltnak valljk, gyztes a Hall fltt, a sajt hallban – s kell is, hogy az legyen. Ott, ahol a hallt Isten ellensgnek tartjk, nem lehet „halhatatlansgrl” beszlni valsgos Krisztus-esemny nlkl, dvtrtnet nlkl, amelynek kzepe s vge a hall feletti gyzelem. Ezt Jzus nem vgezhette gy el, hogy kzben egyszeren tovbb lt mint halhatatlan llek, teht anlkl, hogy lnyegben meghalt volna. Nem: nem gyzhette le a Hallt, csak gy, hogy valban meghalt, tadta magt a Hall birodalmnak, az let nagy megsemmistjnek, a nem-ltnek, az Istentl val elhagyatottsgnak. Aki a Hallt akarja legyzni, annak meg kell halnia; mg egyszer: valban vge kell, hogy szakadjon annak lete, s nemcsak egyszeren halhatatlan llekknt kell tovbb lnie. Ezrt nem szptette Mrk, aki Jzust gyakran brzolja Isten fiaknt, abban, ami szrny, teljesen emberi Jzus hallban.
Ha pedig az let szrmazik ebbl a hallbl, gy Jzus j teremtsre van szksg, aki nemcsak az emberisg egy rszt, de minden embert letre hv, mindent, amit Isten teremtett s a hallt lerombolt. Szkratsz s Platn szerint semmilyen teremtsre nincs szksg: A test rossz, s nem kell tovbb lnie. Az a rsznk pedig, amelynek tovbb kell lnie, a llek, s ez nem hal meg. Ha a feltmadsba vetett keresztyn hitet meg akarjuk rteni, akkor teljesen el kell vonatkoztatnunk a grg elkpzelstl, amely szerint az anyag, a test rossz, mlt az elpusztulsra, s gy a test halla egyltaln nem az igazi let pusztulst jelenti. A keresztyn s zsid gondolkozsban a test halla is az Isten teremtette let elpuszttst jelenti: nincs klnbsg. Testnk lete is igazi let. A hall minden Isten teremtette let elpuszttsa. ppen ezrt nem a test, hanem a hall az, amit a fltmadsnak le kell gyznie.
Csak ha megismerjk a hall rettenett az els keresztynekkel egytt, csak ha komolyan vesszk a hallt, akkor tudjuk megrteni az skeresztyn egyhz ujjongst hsvtkor. Megrthetjk teht azt is, hogy az jszvetsg egsz lett s gondolkozst a feltmadsba vetett hit uralta. A llek halhatatlansgnak hite nem egy mindent tforml esemnybe vetett hit. A llek halhatatlansga nem ms, mint negatv llts: a llek nem hal meg, egyszeren tovbb l. A feltmads viszont pozitv kijelents: a valban meghalt ember teljes egszt hvja letre Isten j teremtse. Valami soha nem hallott dolog trtnik. A teremts csodja ez! Mert valami ezeltt is trtnt, ami borzalmas dolog: egy Isten ltal teremtett let pusztult el.
A Biblia szerint a hall nem szp; a Jzus sem. A hall valban olyan, amilyennek ltszik: csontvz, a bomls szaga. Jzus halla pedig olyan csnya, mint amilyennek a nagy Grnewald brzolta a kzpkorban. S pontosan ezrt tudta ugyanez a fest kzvetlen emellett a nagy gyzelmet, Krisztus fltmadst sszehasonlthatatlan szpsggel brzolni: Krisztust, j testet ltve, a feltmads testt. Aki szp hallt festett, az nem tud szp fltmadst festeni. Aki nem rtette meg a hall rettenett, az nem tudja rtkelni Pllal a gyzelmi himnuszt: „Elnyeletett a hall diadalra. Hall! Hol a te fullnkod? Pokol! Hol a te diadalmad?” (1Kor 15,54k).
C) A bn zsoldja: a hall. Test s llek
A llek halhatatlansgnak grg felfogsa s a feltmadsba vetett keresztyn hit ellentte mg inkbb beigazoldik, ha figyelembe vesszk, hogy a fltmadsba vetett hit mr felttelezi a hall s a bn kztt a judaizmus ltal ltrehozott kapcsolatot. gy a megvlts-drma szksgessge is vilgosabb lesz szmunkra. A hall nem termszetes, Isten akaratval egyez dolog, mint a grg gondolkodsban, hanem termszetellenes, az isteni akarattal ellenkez, abnormis dolog.13 Az 1Mz elbeszls arra tant minket, hogy a hall a vilgba csak az ember bne ltal lpett be. A hall tok, s az egsz teremts bele van vonva ebbe az tokba. Az ember bne tette szksgess mindazokat az esemnyeket, amelyeket aztn a Biblia elbeszl, s melyeknek neve dvtrtnet. A hall nem gyzhet le, csak bnhds ltal, mivel a hall a „bn zsoldja”. Nemcsak az 1Mz mondja ezt neknk, hanem Pl apostol is (Rm 6,23), s ez a flfogsa a hallrl az skeresztynsgnek is. Ahogyan a bn Isten ellen volt, gy van Isten ellen ennek kvetkezmnye, a hall. Persze, Isten fel is tudja hasznlni a hallt (1Kor 15,36; Jn 12,24), ppgy, mint a Stnt. A hall mgis, mint olyan, Isten ellensge marad, mert Isten maga az let, s az let teremtje. Isten akarata nem az, hogy hall s betegsg, hervads s megsemmisls legyen (a betegsg a hall klns esete, amely mg letnkben mkdik).
Minden, ami az let ellentte, betegsg s hall, az emberi bnbl ered zsid s keresztyn flfogs szerint. Ezrt Jzus minden gygytsa nemcsak a hall visszaszortst, hanem a bn terletre val behatolst is jelent; ezrt mondja Jzus, mikor betegeket gygyt: megbocsttattak bneid. Nem gy, hogy minden szemlyes betegsgnek egy szemlyes bn a megfelelje, hanem gy, hogy a betegsg, mint olyan, s a hall, a bn kvetkezmnye, mely alatt szenved az egsz emberisg. Minden gygyts rszleges fltmads, az let rszleges gyzelme a hall fltt: ez a keresztyn flfogs. Ezzel szemben a grg gondolkods szerint a test betegsge abbl a tnybl fakad, hogy a test mindenestl rossz, s a hallnak van szentelve. A keresztynek szmra a testben a feltmads rvid ideig tart anticipcija lesz lthatv.
Ez pedig arra tant minket, hogy a test maga nem rossz, s a llekhez hasonlan Teremtnk ajndka. Pl szerint ppen ezrt ktelessgeink vannak testnkkel szemben is! Isten mindennek Teremtje. A zsid s keresztyn teremts-rtelmezs kizr minden grg dualizmust a test s a llek kztt. A testi, lthat dolgok ppgy Isten teremtmnyei, mint a lthatatlanok. A test nem a llek brtne, hanem a Szentllek temploma Pl szerint (1Kor 6,19). Itt van a dnt klnbsg. Isten a testit is „jnak” tartja a teremts utn; ezt az 1Mz elbeszlse kifejezetten mondja. Fordtva pedig: a bn az egsz embert kerti hatalmba, nemcsak a testet, hanem a lelket is, s kvetkezmnye, a hall az egsz emberre kiterjed, testre s llekre egyarnt. gy van ez nemcsak az embernl, hanem minden egyb teremtmnynl is. A hall azrt szrny, mert az egsz lthat teremtett vilg – belertve testnket is – mg jelen llapotban, betegsgtl s halltl sjtva is csodlatos.
A hall pesszimista flfogsa mgtt ott van a teremts optimista flfogsa. Ezzel szemben ott, ahol a hallt megszabadtnak tartjk – mint a platnizmusban – ott nem ismerik el a lthat vilgot Isten teremtmnynek, s ha a platnistk szpnek tartjk a testet, az nem azrt van, mintha nmagban szpnek tartank, hanem azrt, mert tvilgt rajta a halhatatlan llekbl, az egyedl igaz isteni igazsgbl valami. Mg a keresztynek szmra is jelen testnk nem ms, mint az eljvend dicssges test rnyke, de ppen egy test rnyka.! A klnbsg itt nem a test s a lelki idea kztt van, mint Platnnl, hanem a jelen teremts (amelyet megrontott a bn) s az j teremts kztt (amely bntl szabad): a romland s a romolhatatlan test kztt.
Ez arra vezet minket, hogy az emberrl szl teljes tantsrl beszljnk, az antropolgirl. Az jszvetsg antropolgija nem azonos a grggel, inkbb a zsidhoz csatlakozik. A test s a llek (szma – pszkh, szarx – pnema) vonatkozsban – hogy csak ezeket emltsk – ugyanazokat a kifejezseket hasznljk az jszvetsg szerzi, mint a grg filozfusok. E kifejezsek azonban szmukra egszen mst jelentenek, s teljesen flrertjk az jszvetsget, ha grg rtelemben magyarzzuk a fogalmakat. Innen mr sok flrerts szrmazott.
Nem adhatunk rszletes ttekintst az jszvetsgi antropolgirl. A Kittel-fle14 sztr megfelel cikkei mellett j monogrfik is vannak e krdshez.15 Elszr kln kellene analizlnunk az jszvetsg klnbz szerzinek antropolgijt, mert ppen ebben dnt klnbsgek vannak. Itt sajnos csak nhny lnyeges pontot emlthetek, amelyet krdsnk trgyalsakor vizsglni kell, s ezt meglehetsen sematikusan teszem, az aprsgokra kevss gyelve, amelyeket pedig egy igazi antropolginak trgyalnia kellene. Elssorban Pl apostolra tmaszkodom, mert egyedl nla talljuk meg az antropolgia tbb elemt, br sem hasznlja teljes kvetkezetessggel a klnbz kifejezseket, s ezeknek nem mindig ugyanaz a jelentse.16
Termszetesen az jszvetsg is ismeri a test s a llek megklnbztetst, de mg inkbb a bels s kls ember klnbsgttelt. Ez azonban nem szembelltst jelent, mint ha a bels ember termszetszerleg j, a kls pedig rossz lenne.17 A kett kiegszti egyms lnyegt, s mindkettt jnak teremtette Isten. A bels ember a kls nlkl nem igazi, nll ltet jelent: szksge van a testre. Legfljebb az szvetsg halottjaihoz hasonlan lehetsges taln a Selban egy rnylt, de ez nem igazi let. Vilgos viszont a grg llek-fogalomtl val klnbsg: ez utbbi ui. csak s kizrlag a test nlkl jut teljes kifejldsre. Semmi ilyen nincs viszont a Bibliban. A keresztyn flfogs szerint a testnek is szksge van a bels emberre.
Mi a test (szarx) s a llek (pnema) szerepe a keresztyn antropolgiban? Fleg itt nem szabad, hogy flrevezessen minket a grg szavak profn hasznlata, annak ellenre, hogy az jszvetsg nhny helyn megtallhat, s hogy a terminolgia mg egy szerz esetben sem egysges (pl. Pl apostolnl sem). E fnntartssal mondhatjuuk, hogy az egyik pli jelents szerint – amely taln a legjellemzbb – a test s a llek kt aktv, transzcendens hatalom, amely kvlrl lp be az emberbe, s benne a kett dinamikusan hat, de sem egyik, sem msik nem azonosthat az emberrel. A keresztyn antropolgia az dvtrtneten alapul18 – szemben a grggel. A „test” a bn hatalma, amely a hall hatalmaknt jutott az emberbe dm bne ltal. Testet s lelket egyarnt megragadott, mgis gy – s ez nagyon fontos – hogy a test (szarx) immr lazbban ktdik a szmhoz (tulajdon testnkhz), mint a bels emberhez19, br a bneset folytn a szarx hatalmat nyert a szma fltt. A Llek a test (szarx) nagy ellenttje, de ismt nem gy, mint egy antropolgiai tnyez, hanem mint egy hatalom, amely kvlrl lp az emberbe. A Llek Isten teremt ereje, az let nagy hatalma a feltmads rsze ppgy, mint ahogy a test (szarx) a hall. Az szvetsgben a Llek mindig csak ppen a prftkban mkdik. Ezzel szemben a jelen korszak vgs idejn – amelyben vagyunk az jszvetsg szerint – azaz mita Krisztus halla ltal megtrte a hall hatalmt s feltmadt, az let eme hatalma mkdik Krisztus egyhznak minden tagjban. Az ApCsel 2,16 szerint az „utols napokban” a Llek mindenkit meg fog ragadni. Jl prfcija pnksdkor teljesedett be.
E teremt hatalom is a teljes embert ragadja meg, belst s klst egyarnt, mr most. Amg azonban a test (szarx) e jelen korszak idejre lnyegi egysget alkot testnkkel (szma), de nem kerti szksgszeren hatalmba a bels embert, a Szentllek letre kelt ereje fordtva van: mr most megragadja a bels embert olyan hatrozott mdon, hogy az „naprl napra jul” – ahogyan Pl mondja (2Kor 4,16). Ami a testet illeti (szma), azt is mr megragadta a Szentllek. Mr e testben megvan a vgs idk anticipcija, a hall hatalmnak idleges visszaszorulsa, mihelyt mkdik a Szentllek letre kelt ereje20; innen vannak a beteggygytsok az skeresztynek kztt. Mgis csupn e hatalom visszaszorulsrl van sz, nem pedig haland test vgrvnyes tvltozsrl feltmadott testbe. Mg azoknak is meg kell halniuk, akiket Jzus fldi lete folyamn feltmasztott. A hallnak szentelt test tvltozsa lelki testt csak az idk vgn fog megtrtnni. Majd csak ekkor fogja a feltmads hatalma, a Szentllek teljesen megragadni a testet, oly mdon, ahogy mr most naponta megjtja a bels embert.
Szmunkra most az a fontos, hogy megmutassuk, milyen mrtkben klnbzik az jszvetsg antropolgija a grgtl. A test (szma) s a llek (pszkh) j, amennyiben mindkettt Isten teremtette. Mindkett azonban annyira rossz is, amennyiben megragadta ket a hall hatalma, a test (szarx), a bn. De mindkettt megszabadthatja, s meg is kell szabadtania a Szentllek letet ad erejnek. A megszabadts nem abban ll, hogy a llek (pszkh) megszabadul a testtl (szma), hanem abban, hogy mindkett megszabadul a hall hatalmtl, a szarx-tl.21
A test feltmadott testt vltozsa csak akkor trtnik meg, amikor az egsz teremtett vilgot jjteremti a Szentllek, amikor nem lesz tbb hall. Akkor, amikor testnk (szma) nem szarx-bl fog llni.22 Pl szerint ekkor „lelki test” lesz. E fltmadsa a testnek csak egy rsze a teljes jjteremtsnek. „j eget s j fldet vrunk” (2Pt 3,13). A keresztyn remnysg nemcsak az egyn sorsra, hanem az egsz teremtett vilgra vonatkozik. Az egsz teremtett vilg, a lthat, materilis is, bele van vonva a hallba. „Te miattad” – gy hangzott az tok. Ezt pedig nemcsak az 1Mz-ben halljuk, de a Rma 8,19kk-ben is, ahol azt rja Pl apostol, hogy az egsz teremtett vilg23 mr most trelmetlenl vrja a szabadtst. E megvlts akkor fog eljnni, amikor a Szentllek hatalma t fog vltoztatni minden anyagi dolgot, amikor Isten az j teremtsben nem megsemmisteni, hanem megszabadtani fogja azt a test (szarx) hatalmbl, a romlandsgtl. Nem rkkval idek fognak megjelenni teht, hanem konkrt dolgok szletnek benne jj, tbbek kztt testnk is (szma). E hit sokkal merszebb, mint a grg filozfia.
Mivel a test fltmasztsa jjteremt tett, amely megragadja az egsz univerzumot, gy nem az egyn hallakor jelenik meg, hanem csak az idk vgn. Nem tmenet az evilgibl, a tlvilgiba, mint ezt a llek halhatatlansgnak grg kpzetben a llekrl hiszik. A test fltmadsa a jelen korszakbl a jvbe val tmenet, amely ktdik az dv megszerzsnek drmjhoz. A bn miatt szksges, hogy ez a drma az idben jtszdjk le. Ha a bnt tartjuk a hall uralma eredetnek Isten teremtse fltt, akkor a hallt a bnnel egytt kell legyzni.
Mi nem tudjuk ezt megtenni sajt ernkbl; nem tudjuk legyzni a bnt, mivel magunk is bnsk vagyunk – tantja az jszvetsg. Ms teszi meg helyettnk, s sem tehette ezt msknt, csak gy, hogy tadta magt a bn hatalmnak, teht meghalt, s eleget tett a bnrt gy, hogy a hallt, mint a bn zsoldjt gyzte le. A keresztyn hit hirdeti, hogy Jzus megtette ezt, s miutn teljesen s valban meghalt, testben s lelkben fltmadott. Hirdeti, hogy mostantl fogva a feltmads hatalma, a Szentllek mkdik. Szabad az t! A Bn legyzetett; a Feltmads s az let gyztt a hall felett, mivel a hall a bn kvetkezmnye volt. Isten anticiplta az j teremts csodjt, amelyet a vgidkre vrunk. jjteremtette az letet, mint kezdetben. Ebben az egyedlll pillanatban, Jzus Krisztusban a csoda mr megtrtnt! Feltmads, de nem csak a bels ember jjszletse rtelmben, akit a Szentllek megragadott, hanem a test feltmadsa is. Az anyag, matria jjteremtse ez romolhatatlann. A vilgon mshol sehol sincs feltmads-anyag vagy lelki test: csak itt, Jzus Krisztusban!
1.Ld. Mg: O. Cullmann, La foi à la rsurrection et l’esprance de la rsurrection dans le Nouveau Testament (=tudes thologiques et religieuses, 1943, 3kk); Christus und die Zeit, 1945, 205kk; Ph.H. Menoud, Le sort des trpasss, 1945 (Cahiers thologiques de l’actualit protestante); R. Mehl, Der letzte Feind, 1954.
2. Mgis, nem gy, ahogy az skeresztyn gylekezet „termszetes” hallrl beszlt volna. E kifejezst K. Barth hasznlta a Kirchliche Dogmatik III/2 (1948,776kk) egybknt rendkvl megkap fejtegetsben a hall, mint „utols ellensg” negatv kpzetrl. E kifejezst azonban nem ltom megalapozottnak az jszvetsgben; ld. Pl. 1Kor 11,30 (v. lentebbb, 5. lap).
* Magyarul: Krisztus s az id, ford. Huszti Klmn, Budapest: Hermeneutikai kutatkzpont, 2000.
3. Ennek megmutatsa volt knyvem valdi clja, nem pedig az, amit gyakran hibsan tulajdontanak nekem, hogy az „id s rkkvalsg” tmjt trgyalom.
4.Mivel a Jnos evangliuma is dvtrtneti orientltsg, ezrt nem jrunk a „mitolgitlants” tjn (R. Bultmann szavait idzve).
5. Ld. Bo Reicke, Einheitlichkeit oder verschiedene Lehrbegriffe in der neutestamentlichen Theologie, Theologische Zeitschrift, 1953, 401kk.
6. Annl is inkbb, mivel a qumrni szvegek bizonytjk, hogy e zsid csoport is – amelyhez oly ersen kapcsoldott a keresztynsg – hellenista befolys alatt llt. Ld. O. Cullmann, The Significance of the Qumrn Texts for the Research into the Beginnings of Christianity, Journal of Biblical Literature, 1955, 213kk; gy R. Bultmann is, Theologie des Neuen Testaments, 1953, 361. lap 1. jegyzete.
7. Inkbb a grg kpzetek „historizlsrl” (dvtrtneti rtelemben) kellene beszlnnk. Csak ebben az rtelemben, s nem R. Bultmann flfogsa szerint „mitolgitlantja” mr maga az jszvetsg a mtoszokat.
8. Lsd a szvegeket E. Benz, Der Gekreuzigte Gerechte bei Plato, im Neuen Testament und in der alten Kirche, 1950.
9. A Jn 4,9-ben tallhat parallel ellenre, amelyre E. Klostermann, Das Markus-Evangelium, 19363, ad loc., E. Lohmeyer, Das Evangelium des Markus, 1937 hvtk fl a figyelmet. Szmomra valszntlen e magyarzat: „olyan szomor vagyok, hogy inkbb meghalni kvnok” – egy olyan helyzetben, ahol Jzus tudja, hogy meg fog halni (az utols vacsorakor!). J. Weiss, Das Markus-Evangelium, 19173 magyarzata, ad loc., „szomorsgom olyan nagy, hogy slya alatt sszeroskadok”, Mk 15,34 vonatkozsban tnik valszntlennek. Lk 12,50: „s mely igen szorongattatom mg keresztsgek (=hallom) el nem vgeztetik” szintn ezt a magyarzatot teszi valszntlenn.
10. Rgi s j kommentrok (J. Wellhausen, Das Evangelium Marci, 19092, ad loc.; J. Schniewind, NTD, 1934, ad loc.; E. Lohmeyer, Das Evangelium des Markus, 1937, ad loc.) hiba prbljk meg kikerlni ezt a kvetkezmnyt, amelyet mg ers grg kifejezsek is tmogatnak: „rettegni s gytrdni”. Olyan magyarzatot adnak, amely nem felel meg a helyzetnek, ahol Jzus mr tudja, hogy szenvednie kell npnek bnei miatt (utols vacsora). Lk 12,50-ben teljesen lehetetlen kiiktatnunk a halltl val flelmet, s figyelembe vve Jzus szavait a kereszten (Mk 15,34), s nem magyarzhatjuk msknt s Gecsemn trtnett, mint az elhagyatottsgtl val flelmet, amelyet Isten nagy ellensge, a hall idz Jzusra. 11. E passzus kapcsolata a Gecsemn kertjvel szmunkra ktsgtelen. Ld. J. Hring, L’ptre aux Hbreux, 1954, ad loc.
12. J. Leipoldt, Der Tod bei Griechen und Juden, 1942, teljesen rossz szemszgbl nzi a perspektvt. Ugyan joggal hatrolja el lesen a hall grg felfogst a zsidtl, de erfesztsei, hogy llandan a grg felfogssal azonostsa a keresztynt s elhatrolja azt a zsidtl, valsznleg csak akkor rthet, ha a knyv megjelensi vt figyelembe vesszk, valamint azt a sorozatot, amelyben megjelent (Germanentum, Christentum und Judentum).
13. Ltni fogjuk, hogy a Krisztus ltal nyert gyzelem fnyben a hall elvesztette minden rettenett. Az jszvetsget kvetve azonban mgsem beszlnek arrl, hogy meghalni „termszetes” (K. Barth, Kirchliche Dogmatik, III/2, 1948, 777kk, hivatkozssal a Jel 21,8-ra, hogy ti. klnbsg van a „msodik hallhoz” kpest); ld. 1Kor 11,30!
14. Meg kell emltennk mg az jszvetsgi teolgikat is.
15. W.G. Kmmel, Das Bild des Menschen im Neuen Testament, 1948; J.A.T. Robinson, The Body. A Study in Pauline Theology, 1952; v. a Vocabulaire Biblique, 19552 antropolgiai cikkeit is!.
16. W. Gutbrod, Die paulinische Anthropologie, 1934; W.G. Kmmel, Rmer 7 und die Bekehrung des Paulus, 1929; E. Schweizer, Rmer 1,3 und der Gegensatz von Geist und Fleisch vor und Bei Paulus, Evangelische Theologie, 1955, 563kk; klnsen pedig R. Bultmann, Theologie des Neuen Testaments, 1953, megfelel fejezete.
17. Jzus szavai a Mk 8,36; M5 6,25; 10,28-ben (pszkh = let) sem a „halhatatlan llek vgtelen rtkrl” szlnak, s nem is flttelezik a bels ember felsbbrendsgt. V. Mk 14,38, valamint W.G. Kmmel, i.m., 16kk.
18. Ezt mondja W.G. Kmmel, i.m., amikor hangslyozza, hogy az jszvetsgben – a jnosi teolgiban is – az embert trtneti lnynek tekintik.
19. A test az a hely, ahonnan befolysolja az embert. gy lehetsges, hogy Pl nhny helyen felcserli a kt grg „test” szt (szarx s szma) sajt alapfelfogsnak ellenre. Ez a terminolgiai klnbsg azonban semmit sem vltoztat az ltalnos szemllett, amelyre a szma s a szarx megklnbztetse jellemz.
20. Ld. Cikkemet: La dlivrance anticipe du corps humain d’après le Nouveau Testament. Hommage et reconnaissance. Receuil de travaux publis à l’occasion du 60e anniversaire de K. Barth, Neuchtel et Paris, 1946, 31kk.
21.Jzus gyakran idzett szava a Mt 10,28-ban (ld. 17. jegyzetet): „Ne fljetek azoktl, akik a testet lik meg, a pszkht pedig meg nem lhetik, nem flttelezi a grg felfogst, mint ha a lleknek nem lenne szksge testre (szma). A kvetkez sor mutatja, hogy nem errl van sz. Jzus nem gy folytatja: „attl fljetek, aki a pszkht li meg”, hanem gy: „hanem attl fljetek inkbb, aki mind a pszkht, mind a testet el tudja puszttani a gyehennban”. A kommentrok joggal jegyzik meg, hogy a pszkh itt nem a grg llek fogalma, hanem inkbb az „let” szval kell fordtanunk, az arm nafs sznak megfelelen. Ld. Pl. J. Schniewind, Das Evanglium nach Johannes, 1937, ad loc.; W.G. Kmmel, i.m., 17, szintn joggal rja: e vers „nem a halhatatlan llek rtkt rja le, hanem azt hangslyozza, hogy egyedl Isten semmistheti meg a fldi leten tl a mennyeit is.” Ld. R. Mehl, Der letzte Feind, 40. lap, 12. jegyzet.
22. Br nem szerencss a fenti kifejezs, mgis knytelen vagyok hasznlni, mert nincs jobb. Amit vele mondani akarok, az vilgos lehet azonban a fenti fejtegetsekbl.
23. A 20. vers utalsa az 1Mz 3,17-re („temiattad”) kizrja a ktiszisz minden egyb fordtst, mint ahogy azt javasolta E. Brunner s A. Schlatter: hogy ti. a teremtmny az embert jelenten. Lsd O. Cullmann, Christus und die Zeit, 1945, 89.
24. Mg ha az Igazsg Tantjt a qumrni szekta szerint ki is vgeztk – amit ez idig egyetlen egyrtelm szveg sem bizonyt –, akkor is marad egy hatalmas klnbsg az skeresztyn egyhz hithez kpest (a tbbirl nem is beszlve; v. The Significance of the Qumrn Texts…, Journal of Biblical Literature, 1955, 213kk): Jzus fltmadsnak hite, amely fltmads mr megtrtnt, nem lel prjra e szektban.
|