„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Kálvin Mikeás könyve Forditói Előszava
A FORDÍTÓ ELŐSZAVA
Mikeás próféta Ézsaiásnak ifjabb kortársa volt. Prédikálása témáin, olykor még szóhasználatán is meglátszik a nagy prófétatárs hatása. Nagy különbséget jelent viszont az, hogy míg Ézsaiás a fővárosban, Jeruzsálemben élt, jól ismerte az ottani körülményeket, találkozott akár királyokkal is, addig Mikeás egy vidéki városkában hirdette az igét. Ámószhoz hasonló, egyszerű „paraszt-próféta" volt. Ézsaiás költőien szép stílusához képest ő nyersebben fogalmazza meg haragos próféciáit. Megfordulhatott a fővárosban is, ott mondhatta egyik-másik jövendölését (például 3,9-12), javarészt azonban a vidéki lakosság fölött basáskodó, a gazdagodás érdekében törvénytelenségre is hajlandó „népnyúzó" (3,2) uraságokat ostorozza. Félelmes kép tárult fel előtte Istennek büntető ítéletéről, amelynek történeti közeledtét már jelezték az asszír hadjáratok. Ezt a lesújtó ítéletet hirdette népe előtt kemény hangú próféciáiban.
Mikeás könyvében számos üdvprófécia is van. Kálvin magyarázata bátran ötvözi az ítéletes fenyegetést és az új élet ígéretét: A választott nép megérdemelte az ítéletet, és nem kerülheti el sorsát, Isten azonban fenntartja kiválasztó akaratát, és majd a nagy nyomorúság után megkegyelmez népe „maradékának". Ez a maradék a hívők kicsiny csoportja, ők látják majd meg az új élet és az üdv áldását. Ez azonban Isten kegyelmének az ajándéka - hogy senki ne kérkedjék.
Mind az ítéletes fenyegetés, mind a megváltó kegyelem hirdetése arra int, hogy alázatosan éljünk Isten előtt. Mikeás könyvének héber szövege nehéz, helyenként alig érthető, főleg azért, mert vélhetőleg a másolgatások során módosult vagy éppen romlott a szöveg. Kálvin saját latin fordítása igyekszik a betű szerinti értelmezésre, aminek sokszor körülményes magyarázkodás az eredménye. A mai fordítások számos esetben eltérő, többnyire a régi klasszikus bibliafordításokhoz igazodó, egyszerűbb megoldást adnak. Gyakran jár el hasonlóan új magyar protestáns bibliafordításunk is. Mivel Kálvin Mikeás-magyarázatánál is ez utóbbit vesszük alapul, ezért az előforduló különbségeket a lapalji jegyzetekben indokoljuk.
Fordításunk Kálvin latin nyelvű előadásainak szövege alapján készült. J. Calvini Opera omnia, Brunsvigae 1890. Opera exegetica et homiletica. Vol. XXI. Sp. 281-435. - Segítségül és ellenőrzésül szolgált a holland fordítás, W. de Graaf munkája: De kleine profeten III. 115-322. old.
Szerkesztette és fordította Dr Tóth Kálmán
A könyv megrendelhető a www.kalvinkiado.hu oldalon. A Reformáció 500. évfordulója alkalmából 2017.október 31-ig 50%-os kedvezménnyel vásárolható meg.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére