„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:
Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16
Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik szívem. Zsoltár 28,7
… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti." Karl Barth
A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...
Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .
E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben, a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal
2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó
„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
- Kálvin Abdiás és Jónás könyvek Fordító Elószava
FORDÍTÓ ELŐSZAVA
A Kis próféták könyveinek sorában különleges helyet foglal el Abdiás és Jónás könyve. Mondanivalójuk nem közvetlenül Izraelhez szól, hanem idegen, pogány népekhez, és másodlagosan jelent vigasztalást, illetve tanulságot a választott nép számára.
Abdiás egyetlen fejezetből álló könyve tartalom és műfaj tekintetében az ún. idegen népek elleni próféciák sorába tartozik, és Edóm népe végveszedelmét hirdeti meg. Edóm a választott nép testvérnépének számított, azon a réven, hogy Izrael Jákobot, Edóm pedig Ézsaut tartotta Ősatyjának. Egyébként azonban Edóm népe „rossz testvér" volt, sokat háborúskodott a szomszédos Izraellel, és e rossz szomszédság átka akkor vált a legsúlyosabbá, amikor a babiloni háborúk idején Edóm seregei is részt vettek Júda és Jeruzsálem megszállásában. Főként ez utóbbira gondolva hirdeti Abdiás az edómiaknak az ítéletet, ezzel együtt pedig Izraelnek a vigasztalást és a megmaradás reménységét.
Jónás könyve viszont a pogányoknak a fenyegető ítéleten túl a megtérés és a megkegyelmezés lehetőségét hirdeti. Ninivébe, az Asszír Birodalom fővárosába szólt a próféta küldetése, amely elől azonban ő ki akart térni. Majd amikor kénytelen volt engedelmeskedni, akkor meg visszás érzéssel vette tudomásul prófétálása „sikerét", a niniveiek megtérését, s azzal együtt saját személyes „sérelmét", ti. az általa megjövendölt isteni ítélet elmaradását. Kálvin nagyszerűen elemzi Jónás váltakozó lelkiállapotát, emberi botladozásait, szembeállítva vele Istennek minden emberi értelmet felülhaladó irgalmát.
Kálvin egyébként úgy tekinti Jónás könyvét, mint amelyben maga a próféta írta meg hitelesen és őszintén a vele történteket. A magyarázat során is úgy értékeli a leírtakat, mint amelyek szinte naplószerűen rögzítik az eseményeket. Irigylésre méltó itt az a gyermeki „naivitás", amellyel Kálvin elfogadja a Jónással történt csodadolgokat, amilyen volt a cet-hal-történet, vagy a „csodabokor" epizódja. Őt nem kísérti meg sem a puszta tagadás, sem a racionális magyarázgatás szándéka. Számára a csoda Isten cselekvésének és tanításának egy különleges eszköze.
Kálvin magyarázatai szabad előadásban hangzottak el, s a leírók igyekeztek minden szavát rögzíteni. Ennek következtében a magyarázatok meglehetősen hosszadalmasak, az ismétlések is gyakoriak. Ez indokolttá teszi a fordításban az eredeti szövegnek esetenkénti rövidítését.
E fordítás - a megelőző könyvekhez hasonlóan - az eredeti latin szöveg alapján készült: J. Calvini Opera omnia, Brunsvigae 1890. Opera exegetica et homiletica. Vol. XXI. Sp. 177-288. - Segítségül és ellenőrzésül szolgált itt is a holland fordítás, W. de Graaf munkája: De kleine propheten II. 350-381., III. 1-111. old.
Szerkesztette és fordított:
Dr Tóth Kálmán
.
A könyv megrendelhető a www.kalvinkiado.hu oldalon. A Reformáció 500. évfordulója alkalmából 2017.október 31-ig 50%-os kedvezménnyel vásárolható meg.
Szabolcska Mihály Uram, maradj velünk!
Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?
Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?
…tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!
Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!
Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
A többivel megbirkózom magam.
Akkor a többi nem is érdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
nem kell más, csak ez az egy oltalom,
még magányom kiváltsága se kell,
sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
ha jókedvemből, önként tehetem;
s fölszabadít újra a fegyelem,
ha értelmét tudom és vállalom,
s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdődő és folytatódó bolond
kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.
A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát.
A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal Oldal tetejére