„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
- Klvin Abdis s Jns knyvek Fordt Elszava
FORDT ELSZAVA
A Kis prftk knyveinek sorban klnleges helyet foglal el Abdis s Jns knyve. Mondanivaljuk nem kzvetlenl Izraelhez szl, hanem idegen, pogny npekhez, s msodlagosan jelent vigasztalst, illetve tanulsgot a vlasztott np szmra.
Abdis egyetlen fejezetbl ll knyve tartalom s mfaj tekintetben az n. idegen npek elleni prfcik sorba tartozik, s Edm npe vgveszedelmt hirdeti meg. Edm a vlasztott np testvrnpnek szmtott, azon a rven, hogy Izrael Jkobot, Edm pedig zsaut tartotta satyjnak. Egybknt azonban Edm npe „rossz testvr" volt, sokat hborskodott a szomszdos Izraellel, s e rossz szomszdsg tka akkor vlt a legslyosabb, amikor a babiloni hbork idejn Edm seregei is rszt vettek Jda s Jeruzslem megszllsban. Fknt ez utbbira gondolva hirdeti Abdis az edmiaknak az tletet, ezzel egytt pedig Izraelnek a vigasztalst s a megmarads remnysgt.
Jns knyve viszont a pognyoknak a fenyeget tleten tl a megtrs s a megkegyelmezs lehetsgt hirdeti. Ninivbe, az Asszr Birodalom fvrosba szlt a prfta kldetse, amely ell azonban ki akart trni. Majd amikor knytelen volt engedelmeskedni, akkor meg visszs rzssel vette tudomsul prftlsa „sikert", a niniveiek megtrst, s azzal egytt sajt szemlyes „srelmt", ti. az ltala megjvendlt isteni tlet elmaradst. Klvin nagyszeren elemzi Jns vltakoz lelkillapott, emberi botladozsait, szembelltva vele Istennek minden emberi rtelmet fellhalad irgalmt.
Klvin egybknt gy tekinti Jns knyvt, mint amelyben maga a prfta rta meg hitelesen s szintn a vele trtnteket. A magyarzat sorn is gy rtkeli a lertakat, mint amelyek szinte naplszeren rgztik az esemnyeket. Irigylsre mlt itt az a gyermeki „naivits", amellyel Klvin elfogadja a Jnssal trtnt csodadolgokat, amilyen volt a cet-hal-trtnet, vagy a „csodabokor" epizdja. t nem ksrti meg sem a puszta tagads, sem a racionlis magyarzgats szndka. Szmra a csoda Isten cselekvsnek s tantsnak egy klnleges eszkze.
Klvin magyarzatai szabad eladsban hangzottak el, s a lerk igyekeztek minden szavt rgzteni. Ennek kvetkeztben a magyarzatok meglehetsen hosszadalmasak, az ismtlsek is gyakoriak. Ez indokoltt teszi a fordtsban az eredeti szvegnek esetenknti rvidtst.
E fordts - a megelz knyvekhez hasonlan - az eredeti latin szveg alapjn kszlt: J. Calvini Opera omnia, Brunsvigae 1890. Opera exegetica et homiletica. Vol. XXI. Sp. 177-288. - Segtsgl s ellenrzsl szolglt itt is a holland fordts, W. de Graaf munkja: De kleine propheten II. 350-381., III. 1-111. old.
Szerkesztette s fordtott:
Dr Tth Klmn
.
A knyv megrendelhet a www.kalvinkiado.hu oldalon. A Reformci 500. vfordulja alkalmbl 2017.oktber 31-ig 50%-os kedvezmnnyel vsrolhat meg.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre