„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
A Biblia sokat beszl a trkrl s szenvedkrl. Olyan emberek ezek, akik nem gy szlnak: Elre! , hanem gy: Utnam! A bibliai pldkat most nem sorolom fel. Inkbb azt mondom el, hogy Isten most D.J.-n szl. B.M. testvrnkn keresztl adja fel neknk a leckt.
Milyen boldogan is indulhatott volna ez az let ezeltt 72 esztendvel! Sepsiszentgyrgyn szletett, ifj szlk legels gyermekeknt, akit mg t lenytestvre kvetett. Ki sejtette akkor, hogy ez az let kt vilghbor tzben fog perzseldni?! Ki mondta volna meg, hogy alig 13 vesen apa nlkl marad, az rvasg s kisebb testvrei nevelgetsnek gondjval? Nem tudta volna senki fellebbenteni a jvend ftylt.
Elkpzeljk ntestvrnket, amint virul rzsaknt ltta magt, frje oldaln. De vajon ltta-e a sokszori egyedlltet, amely hzassgban sorsa volt? Frjnek hivatsa olyan volt, amely tbbnyire tvol tartotta otthontl, gy neki egyedl kellett a gyermekeket nevelnie, nagy nfelldozssal. Vajon ltta magt a sok nehzsg s prba kztt? Ltta-e a boldogsg rvid napjaiban, hogy az alattomos kr hogyan lopja testbe magt s hogy sok trelmesen hordozott szenveds utn a hallba viszi? Mindezt nem lthatta, nem tudhatta elre.
Jl s blcsen van az, hogy Isten elrejti szemnk ell a jvendnket. Mert ki az kzlnk, aki elmondhatn: re nem vr ilyen sors? Vegynk az ige fnyben szemgyre ignk fnyben a tovatnt let tanulsgait: belle megtanuljuk Jbnak, a nagy szenvednek hrom nagy vallsttelt s tantst.
I.
„Ha a jt elvettk Istentl, a rosszat nem vennk- el?” Ezt mondta egykor Jb, a nagy szenved. Mi csak a jt szeretnnk elfogadni az rtl. De a rosszat is el kell vennnk kezbl. Azt is mondhatnm: j az, ha egnk nha be is borul, mennydrg flttnk az g. J az, ha nha erfesztsek, kemny killsok kvetkeznek az letnkben. Jaj annak, aki karjnak erejt, letnek teherbrst soha sem teszi prbra! Akkor ht j, ha olykor betegsg, szomorsg is jn mland fldi idnk sorn. Mert sokszor el kell vesztennk valakit ahhoz, hogy meg tudjuk: ki is volt szmunkra?
Ti most mr tudjtok: ki volt a ti drga Szerettetek. Kezt el kell immr engedjtek. De rizztek meg lelklett. Aki az letben nemcsak a jt, de a rosszat is el tudta fogadni Urtl, az jl vizsgzott.
II.
Vannak dolgok az letnkben, amikor nem marad ms, mint a hit s a remnysg. A halllal szemben mintha ezek is hatstalannak bizonyulnnak. Itt mr nincs mit vrni, nincs amit remlni, szoktuk mondani a kopors mellett. De vajon nem lltotta Isten Jbot is koporsk mell? Nem kell-e neknk is megtanulnunk gyermekeit temet Jbnak a hitvallst? „Az R adta, az R vette el, ldott legyen az rnak neve”.
Nem knny ezt a mondatot elmondani akkor, amikor a hall valaki olyant ragadott el melllnk, akit mindenki nagyon szeretett. De hinnnk kell akkor is: az R tudja, mit cselekszik. Azoknak, akik t szeretik, minden javukra van. Mi csak azt ltjuk: valaki eltvozott kzlnk. De ki lthatn azt, hogy mi ell szabadult meg a krnkbl elszltott? Mi az, ami elttnk ll? Jbnak egyltaln nem volt knny gyermekei koporsja mell llnia, - de ha gy volt az Isten akarata, ellene llhatott annak? brahm is akkor vesztette volna el Istennek a bartsgt, ha engedetlenn lesz a szve. De tudta, ha Isten kri a gyermeket, az egyetlent, a legszeretettebbet: neki van lehetsge a hallbl is visszaadni azt. Testvrek, az letben mindent elveszthetnk! Az igazi vesztes az, aki Istent veszti el, a Benne val hitet. Azrt, Gyszol Testvrek, ksznjtek meg Istennek Szerettetek tovarppen lett; gondoljatok arra, hogy a 75 esztend megfelel az ember tlagos letkornak e fldn. Mondjtok ti is amikor r gondoltok: „Legyen ldott rte az R neve”. Aki most egy rvid ideig elvlasztott benneteket egymstl, hatalmas arra is, hogy egykor ismt egybegyjtsn titeket!
III.
gy valljuk mi is Jbnak a harmadik hatalmas hitvallst: „Mert n tudom, hogy az n Megvltm l, s utoljra az n porom felett megll…” Pedig ez az kori Jb mg semmit sem tudott Jzus Krisztusrl, arrl a Mindenhat rrl, aki tantvnyaihoz gy szlott: „n lek, ti is leni fogtok!” Mi azonban mr a hsvt fnyben nekelhetjk: „Nincs mr szvem flelmre - nzni srom fenekre, - mert tudom Jzus pldjbl - mi lehet a holtak porbl”.
Ez a lts szrtsa fl kicsordul knnyeiteket, erstse megrendlt hiteteket s tegyen titeket is gazdagabb egy elml let tanulsgval. Hiszen a legnagyobb Szenved, Jzus Krisztus hvja most is Szeretteteket maghoz e szavakkal: „Jjjetek nhozzm mindnyjan, akik megfradtatok… n nyugalmat adok nktek” Ezzel a Megvltba vetett hittel bcszzatok drga hozztartoztoktl, a boldog feltmads remnysge alatt.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre