„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Ebben a felolvasott igben maga az let ll elttnk. Az let, a maga zajval, veszlyeivel, knyrtelensgvel…az az let, amelyben mi is benne vagyunk. Azon az orszgton, Jeruzslem s Jerik kztt sokan jrnak. Olyanok, akik csak magukkal trdnek; msok lete rn is boldogulni akarnak; ezrt semmi sem szent elttk. Ha kell, lelkiismeretfurdals nlkl tgzolnak msokon. Knnyek s tkok maradnak a nyomukban. Aztn olyanok, akik nem rtanak ugyan senkinek, de nem is hasznlnak. Maguknak l, csak nmagukat szeret emberek. s van egy-kt olyan lke is ezen az ton, aki nem magra gondol. Az lett fellrl vett ajndknak tekinti, msok szolglatra. Ezrt mondottuk: ebben a trtnetben - mint a tengerben a vzcsepp, - benne van kicsiben az egsz let.
I.
A Jzus ltal elmondott trtnetben szerepelnek rablk. Szvtelen magaviseletk nem is lep meg bennnket. Az a foglalkozsuk, hogy „kifosztjk s megsebestik” az ldozatot. Az ilyen embereket mindenki elkerli s minden erbl vdekezik ellenk. Rjuk gondolva, ezt mondjuk: inkbb legyek szenved ldozatuk, semhogy valaha hozzjuk hasonlv legyek.
Szerepel aztn a trtnetben „pap” s „lvita” is. k hivatsuknl fogva Isten szolglatban forgold emberek voltak. Magatartsukon megtkznk. Igaz, hogy k soha meg nem tmadtak s ki nem raboltak volna senkit. De ha „ltjk” a rablk ldozatt s nem segtenek rajta, mennyivel jobbak a msokat kifoszt rablknl? Hiszen ezek is csak nmagukkal trdnek. Amikor rjuk tekintnk, szvnkben bizonyra ezt mondjuk: Hozzjuk se legyek hasonlatos soha!
De vgl szerepel a trtnetben egy „samaritnus” is. Az magaviselete rvendetes meglepetst jelent szmunkra. Nem csodlnnk, ha az ellentt, amely zsidk s samaritnusok kztt feszlt, arra ksztette volna, hogy is otthagyja, segtsg nlkl, az tszlen fekv ldozatot. is flthette volna az lett, akr az eltte halad pap, meg a lvita, - a rablktl, akik taln mg mindig ott leselkedtek a kzelben. De nem gondolt erre. Csak egyre gondolt: szksg van az segtsgre. s segtett. Szvnkben ez a gondolat lesz rr: Ezt a „knyrletessgre indul” embert kell kvetnem!
II.
Testvrek, Jzus ezrt az utbbi szereplrt mondta el ezt a pldzatot. Arra akar ltala megtantani, hogy ki a felebart? Ki az az ember, akiben igaz szeretet lakik; aki nem nmagra gondol, hanem csak arra, hogy a bajba jutott embertrsn segtsen? Van-e ma ilyen ember?
Az igazi szeretet nem llt fel hatrokat: eddig segtek, szolglok, ezen tl nem vagyok kteles. A pldzatbeli segtksz ember mindent megtett, ami hatalmban llott. Ami csak elkerlt az tipoggyszbl, azt mind felhasznlta embertrsa megsegtsre. A borral sebet ferttlentett, az olajjal a feldagadt testvszeket puhtotta, az ingbl hastott cskkal a sebeslt rszeket ktzte be. Leszllott jszga htrl, maga gyalog ment tovbb, hogy a magval tehetetlen embert fedl al vigye. Sem idt, sem kltsget nem sajnlt, csakhogy javra lehessen felebartjnak. Ms taln megnyugtatta volna a lelkiismerett azzal, hogy elsseglyben rszestette a bajbajutottat. De vgre jrt a dolognak. Nem igazi szeretet az, amelyik siet hamar lerzni msoknak a terht s gondjt. - Olyan j lenne ezt az embert kvetni mindannyiunknak! Nem lenne senki gymoltalan s magnyos az letben.
III.
Ebben a segtksz, msokrt l frfiban ott ltom minden hivatsnak l embernek, - kztk az orvosnak is - a kpt. Isten arra hvja el az orvost, a lelkipsztort, az gyvdet…s mg sorolhatnm: hogy felebartt legyenek. Emberek legyenek az embertelensgben; segt rszvtt egy elhidegl, elidegened vilgban!
Az letnek erre a jeriki tjra indtotta el Isten J.A. testvrnket is. Nem tudhatom: Ki volt az a pldakp, akitl az emberi indtst nyerte. Taln kisiskolsknt az erdszentgyrgyi iskola padjban, vagy itt, Marosvsrhelyen a kzpiskols vekben, vagy mg inkbb: az Orvosi Egyetem kurzusait ltogatva? De annyi bizonyos, hogy az let jeriki tjra nem indult res kzzel, res szvvel. Volt olaja s bora: sszesrtett szaktuds a fejben, s igazi emberszeretet a szvben. Csak ezzel a kettvel lehet az let jeriki tjn jrni, ahol olyan sok a sebeslt, srlt let. Vrjk a segtksz samaritnusokat, hogy odahajoljanak hozzjuk, sebeiket kimossk s bektzzk; hogy gygyulshoz segtsk ket.
Jeriki t volt, irgalmas szeretetszolglat volt az lete. Elbb Beszterce megye egyik falujban, aztn msfl vtizeden t a Malozsa vlgyben, Cintoson, s az utbbi esztendkben Mezpaniton. s amg msok sebeit ktzgette, nem gondolt sajt megsebzett szvre. lete mint meggyjtott, vilgt s melegt gyertyaszl szolglt, most pedig kilobbant. De mg a gyertya nmagt megemszti, msoknak szolgl. Ilyen a keresztyn ember lete is. legalbbis ilyen kellene hogy kegyen.
Az ilyen let tlutal nmagn: Jzus Krisztusra, az ldott Orvosra. gy tant rla az rs, hogy az sebeivel gygyultunk meg. Odaadta a maga szent, tiszta lett, hogy neknk, bnsknek letet s dvssget szerezzen. Az nyomdokain jrt a koporsban fekv testvrnk is. hisszk, hogy Mestere vette maghoz, miutn cljt e fldn elrte vele. Bcszzatok ht hittel s remnysggel tle.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre