„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Gy.T.!
Jzus szp cselekedetnek minsti azt, amit a poklos Simon hzban egy ismeretlen asszony vele tett. Azt mondja, hogy rendkvli nagy dolgot mvelt, amirl beszlni fognak mindentt ahol s ameddig az evangliumot hirdetik. Ezt a szent tkozlst vrja Jzus minden tantvnytl, amirl itt sz van. J volna egsz napos, mindennapi programnak felvenni. Reggel hintsnk illatos ldst a hlaadsnak poharbl. Egsz nap na fogyjon ki szvnkbl az evanglium fnye, vilgossga. s este is tudjunk a vigasztals, az rvendeztets szelencjbl msokat feldteni.
Pazarolni ktflekppen lehet: gy, hogy a javaink kzben fogynak, s gy, hogy gyarapodnak. A ktfle „pazarls” ktfle lgkrben lehetsges; az egyik emberi, a msik a Krisztusi. Az emberi lgkrben minden pusztulsra tlt, a krisztusi lgkrben minden virgzsba borul. A fldi lgkrben egyszer mindennk elfogy, brmennyit is hasznljon. A krisztusi letnek azt a csodjt tapasztaljuk, hogy mr ebben a fldi letben is minden mskppen trtnik. Ms itt az letnek az rtelme; ms a tartalma, lelklete. S az emberek meggyzdnek arrl, hogy a szegnysgben is van gazdagsg; a prbkban is jelentkezik az lds.
Ez az egykori szent tkozl, ez az ismeretlen asszony ll elttnk, ha a koporsban fekv ntestvrnkre, zv. H.J.-n N.K. testvrnkre gondolunk. letben ugyanis beigazoldott a jzusi ige: Aki meg akarja tartani a maga let, elveszti azt; aki pedig elveszti, megtallja azt.” H.J.-n mindent odaadott s mindent megnyert. Odaadta a drga szlket, akik blcshelyn, Nyrdglfalvn dajkltk, felneveltk; az desanyt, akit regsgben aztn dajklt s gondozott. Odaadta a gondvisel trsat, a hsges hitvest, akivel sok szp, harmonikus esztendt meglt. Ktfle mdon tiszteltk az egy rk Istent, de egyflekppen nekeltk dicsrett odahaza s egyformn imdtk, nemcsak szavakkal, de mindennapi letfolytatsukkal… Odaadta a remnyt, hogy valaha desanyv lehessen, s legyen valaki reg napjaiban mellette.
Mindent odaadott, tadott Istennek. Szeretteit, vasrnapjait s htkznapi csendesrit; emberi vgyait s terveit egyarnt. Mi maradt meg szmra? Egy kevs er, hogy elmehessen az Isten hzba. Egy kevs pnz, frje utni 300 lejes nyugdj. De ebbl a havi 300 lejbl 30 lej az Isten pnze volt. Nem volt hozz hasonl adakozja egyhzkzsgnknek. Hrom havonta hozta be tizedt az egyhzi hivatalba. Mi mg a szzadot is sokalljuk, ha Isten gyrl, az egyhzrl, a szegnyekrl van sz? a bibliai tizedet ajndkozta hlval. Mg akkor is, ha megbjtlte. Szent tkozls volt ez, akr az a bibliai asszony, akirl ignkben olvastunk.
Krisztus Urunk gy fogadja azt is, amit az embertrsainknak adunk az nevben, mintha neki adnnk. Amit megcseleksznk egy felebartunkkal, azt olyannak veszi, minta Vele cselekednnk meg. Testvreim, a Krisztus testben mindannyian benne vagyunk. n is, de velem egytt minden embertrsam is. a Krisztus testre kinttt drga kenet: a falatunk, az ltzetnk, pnznk megosztsa egymssal. . H.J.-n gy rtette meg s gyakorolta a felebarti szeretetet. Nem sznokolt: Emberek, szeressk egymst! Hanem az egy embernek is alig valamit jelent sszegbl volt, akit havonta, s volt, akit vente rendszeresen seglyezett. Nagy dolog ez. Sokan napi egyetlen cigarettjukrl sem mondannak le, hogy belle az hezk asztaln kenyr legyen. H.J.-n kezn a kevs is sokfel oszthat lett, mert a Krisztus szeretete osztogatta.
letnek nagy tantsa: semmi sem a mienk. Sfrsgra kaptunk mindent: az letet, az egszsget, pnzt, mindent. Szolgljunk ezekkel msoknak. gy rdemes lni; csak ezt lehet keresztyn emberi letnek nevezni!
Ama bibliai asszony a drga kenetet Jzusra tlttte ki. Tehette, mert akkor emberi testben volt jelen az Isten Fia a vilgon. Ma llekben van velnk az R. De minden szegnnyel s nlklzvel azonostja magt. „Szegnyek mindenkor lesznek kzttetek”, mondja Urunk. Lssuk meg ket s ne zrkzzunk el ellk. k is a Krisztus testnek tagjai. Amit velk cseleksznk Jzus Krisztussal cselekedjk meg. NE
Az ldozatos vndort vgetrt. A hazarkezett testvr mindent sztosztott, nem maradt ms neki, mint ez a kopors, s ez a srverem. Mi sem visznk magunkkal semmit, ha elj az rnk. De zv. H.J.-n testvrnk kincset gyjttt a mennyben! Itt a fldn csak azok a szvek ldjk, akikkel jt tett, - de odafnn az angyali seregek neke fogadja a hazarkezt. Szerettei, bcszatok tle a viszontlts remnysgvel. Mi pedig, Istennek npe, kvessk Testvrnket a hitnek s a krisztusi szeretetnek Istenhez hazavezet tjn.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre