„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Istenrl s az emberrl beszl ez az ige s arrl a kapcsolatrl, ami Istent az emberrel sszekti. Azt mondja el az ige, hogy az ember Isten s Isten az ember. Isten az brahm, Izsk s Jkb Istene valamint mindazok, akik az brahm, Izsk s Jkb tjn jrnak. Ketts vigasztalst jelent szmunkra ez: elszr azt, hogy brmi is trtnjk velnk ezen a vilgon, nem vagyunk teljesen elveszettek, nem csavargunk gazdtlanul, mert van vezrl, tpll, oltalmaz s megnyugtat Psztorunk: van Istennk. Bolyainak, a nagy hv tudsnak a mondsa jut az esznkbe: Isten sok mindent elvehet az embertl, de nem veszi el a legnagyobb ajndkot: nmagt.
A msodik vigasztals, amelyet Isten ezen az ign keresztl zen az, hogy nem nmagunki vagyunk, hanem Isteni. a mi Istennk. Az, aki brahmnak az gretet adta s be is teljestette, aki Izskot megmentette a hallbl, aki Jkbbal s Jkb mellett harcolt, - az a mi Istennk. Milyen nagy rmet jelent a mi lelknknek, amikor mi is elmondhatjuk az nekklt szavait: „Van Istenem, ki hat mindenbe mlyen, / S egyszerre ltja mind, mi volt s jvend el, / tudja, hol, mikor, mivel segljen / s csak j clra, csak blcs eszkzt rendel…” Nem csak mi vagyunk az tulajdonai, de Szent Fia ltal is egszen a mienkk lett.
Ezt a ketts rmet rezte meg fldi letben a mi igen szeretett atynkfia is, akinek koporsja mellett llunk. Tbb gyermeket nevelt fel, de letnek utols esztendejben mgis sokszor kellett fjdalmasan emlkeznie arra, hogy senkije sincs. Hitvese mr egy vtizede elindult eltte azon az ton, amelyre is mindig kszen llott. Testvrei, gyermekei nagy tvolsgra szakadtak tle. s mgis boldog remnysggel let tovbb az lett. Tudta, hogy van Valakije, aki blcs gondviselsvel szeret desatyaknt intzi az lett is: van Istene. Van Istene, aki az rmtelensgben rmforrsa volt, a remnytelensgben remnysge, a nagy trstalansgban mindvgig h, - az embereknl sokkalta hvebb - trsa volt. Az kegyelme tette lehetv, hogy naprl napra jusson a mi elkltztt testvrnknek egy darab kenyr s egy tnyr meleg tel. Kegyelme segtette meg, hogy 88 vnek a terht, sokfle aggodalmat hordozva, de mgis el tudott menni a vasrnapi istentiszteletre. Senki sincs kzttnk, akit elkltztt testvrnkhz a vrsg kapcsolata fzte volna, de sszekapcsolt vele egy ennl sokkal ersebb kapcsolat: a hit. Mert ez a mi atynkfia hitt abban az Istenben, akirl ignk azt mondja, hogy „…nem a holtaknak, hanem az lknek Istene”.
Ez a hit pedig l hit volt. Vilgtott, mint az asztal kzepre lltott mcses. Hirdette, hogy a legnagyobb boldogsg az emberi let szmra annak a tudata, hogy van Isten.
De azt mondhatn valaki, hogy mit hasznl mindez? Mit r ez a hosszas, munkban s szolglatban eltlttt let, ha vgl mgis csak eljtt a hall pillanata? Mit r a hit, a remnysg, a szeretet, ha lete vgn nem emeltetett az egekbe, mint nk, hanem neki is meg kellett halnia, mint minden ms embernek, aki csak megszletett?
Erre is felel az ige zenete. Azok a szavak, amelyeket egykor maga Isten mondott Mzesnek, most a hallon is diadalmaskod Jzus ajkrl hangzanak felnk. mondja meg, hogy kicsoda Isten, s hozz teszi: „Az Isten nem holtaknak, hanem lknek Istene.” Azt jelenti ez az ige, hogy Istennek nem az a clja az emberrel, hogy e fldi let tbb, vagy kevesebb veinek lelse utn rkre elporladjon, hanem hogy a hall utn ismt megeleventse. Nem a halottakkal akar Isten az rkkvalsgban kzssgben lenni, hanem az lkkel. A 88. zsoltr 11. verse szerint: „Avagy a holtakkal teszel-e csodt? Felkelnek- vajon az rnyak, hogy dicsrjenek tged?”
A mi elkltztt testvrnkkel is ezt teszi Isten. Megeleventi t, hogy az rkkvalsgban dicsrhesse Istent, s hogy Isten ott az Istene legyen. Lelke mr elre ment Krisztushoz, az fejhez, az utols napon pedig az porlad hamva felett is megll az R, hogy a romland test helybe romolhatatlant hvjon el. Sokszor rezte meg atynkfia e fldi letben is Istennek kegyelmt s szeretett; de gretnk van arra, hogy Isten mg ennl is sokkal tbbet tartogat az szmra a mennyei otthonban. Az lk Istene vrja t ott ezekkel a szavakkal: Jl vagyon, j s h szolgm, kevesen voltl h, sokra bzlak ezutn: menj be a te Atydnak rmbe.
Neknk, lknek pedig azt mondja az ige, hogy Isten a mi Istennk is. neknk is gri az igje ltal a hall feletti diadalmat, a feltmadst, az szent Fia, a mi Urunk Jzus Krisztus ltal s amg e fldi letben jrunk, szntelenl hvogat bennnket nmaghoz, hogy Szentlelkvel megeleventsen, hogy ne legynk tbb a bn fogsgban snyld lhalottak, hanem igazn lk. Isten az lknek az Istene, s ezrt azt akarja, hogy mi az Anyaszentegyhznak valban l tagjai legynk. Ezt a fldi letet azrt ajndkozta neknk, hogy itt dicsrjk t, embertrsaink eltt minden beszdnkkel s minden cselekedetnkkel. A mi eltvozott atynkfit pedig azrt ajndkozta neknk, hogy lete pldaads legyen szmunkra ezen az ton. Ksznjk meg Isten gondvisel jsgt, adjunk hlt neki igjnek vigasztal zenetrt s knyrgjnk Hozz, hogy maradjon tovbbra is a mi gondvisel Psztorunk, szeret Atynk s Istennk.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre