„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
2. Dr Bustya Dezs TEMETSI BESZDEK II. jszvetsgi textusok 1 - 97 .
Egy ember megy a ktsgbeess rettent fjdalmval s a hit remnysgvel Jzushoz, segtsgt krve. Lenyrt knyrg, aki Mt s Lukcs evanglista elbeszlse szerint mg nem halt meg, de hallosan beteg. Mrkkal egytt, mindhrom evanglista egyet rt abban, hogy ez a frfi hittel fordul Jzushoz. Hiszi, hogy a Mesternek van hatalma a betegsg felett. Itt is azt olvastuk, hogy ez a fember gy szl Jzushoz: „Jer, vesd re kezedet, s megelevenedik.”
Gy.T! Ti is gy borultok le immr egy esztendeje nap mint nap a mindenhat Isten eltt s Jzus, az ldott Orvos eltt. Llekben azt krttek: Jjj, r Jzus, vesd r a kezedet s megled a mi drga Szerettnk. Amikor fldi orvosokhoz kldttek t, tulajdonkppen akkor is azt imdkozttok: Jer, R Jzus, vesd re a te kezedet s megelevenedik!
Mit tesz a segtsgl hvott, mit tesz Jzus?
„s felkelvn Jzus, kvet t tantvnyaival egytt.” (19.v). Ilyennek ismerjk mi is a mi Urunkat, megvltnkat. Az segtsgre szksg van, azt nem fogja megtagadni. Ezt a hitnek a bizonyossga. Jzus nem keresi azt, hogy vajon lehet-e mg segteni, vagy mr nem. megy. Jzus felttlenl bizonyos az Atya dolgban; amire t Isten elkldtte, azt Neki cselekednie kell. Ebben a vgtelenl szeret Jzusban maga a knyrl Isten indult el felnk, emberek fel.
Mr az t j felt megtettk, amikor szembejv kldttek ezt a szomor hrt hozzk: Meghalt a lenyod, ne fraszd tovbb a Mestert! Elgondolsunk szerint az lett volna a legtermszetesebb, ha Jzus visszafordul. Ha a segtsget kr fember megkszni a Mester jakaratt, de most mr a tovbbiakban nem veszi ignybe azt, hiszen most mr nincs mit tenni. De az igaz hit nem ismeri a visszafordulst, a flbehagyst. Ezt a hitet megerstend, fordul Jzus btort szval az desaphoz: Ne flj, csak higgy! Meghalt-e a beteg, vagy nem, az re nem tartozik, de mg az apra sem. Az dolguk az, hogy a hitnek az tjn vgig menjenek, a tbbi az Isten dolga. s k vgig is mentek ezen az ton!
Gyszol Testvrek, most Ti kell hogy vgig menjetek ezen a hit-svnyen. Az emberi gondolat az, hogy vge van minden lehetsgnek. Nincs mirt krni, imdkozni: ne frasszuk tovbb Istent. De Jzus biztat: ne flj, csak higgy! Mg akkor is, ha meghalt? Igen, mg akkor is! Abban, hogy meghalt a lenya, Jairus nem ktelkedett; teht Jzusban ktelkedjk? Nem, ha az egsz vilg ellene mond is: az az igaz, amit Jzus mond.
Pedig az emberi tapasztalat ellen mond a hitnek. Jairus hznl a siratk, a spolk, a tolong sokasg: a hit cfolata. Itt ez a kopors, a virgok, a knnyek, a gysz: minden a hall kegyetlen valsgt hirdeti. s mgis nem ez, hanem a Jzus szava a valsg. Az ellnk elrejtett, de a teljes valsg, az Isten igazsga!
Jzus ugyanis ezt mondja: „A lenyz nem halt, hanem aluszik”. A ktelkedk, hitetlenek kinevetik t, - s mgis Jzus szava az igazsg.
/A hitnek ezt az tjt, ezt a keskeny utat kell vgigjrnotok. A hitetlen szmra a hall vgleges tny; azon mr semmilyen hatalom nem vltoztathat. A hv szmra csak olyan a hall llapota, mint az alvs, az lom. Akr az alvs, ntudatlan llapot ez is. Tudjuk: hiba szlongatjuk az alvt, az nem vlaszol. Nem tudok az alvval kapcsolatot teremteni, beszlgetni. De az lombl van breds! Jzus szmra csak lom a hall; s ennek bizonysgt is adja: „Bemenvn, megfog annak kezt, s a lenyz felkelt.” Jzus hatalma nagyobb a hall hatalmnl. Ez a mi boldog vigasztalsunk, Testvrek!
II.
Testvrek, n tudom, hogy milyen fjdalmat jelent szmotokra, elengedni ezt a kezet. Azt a kezet, amely szmotokra gyngd szeretetet, jsgot jelentett. s mgis el kell engednetek. t kell engednetek egy ersebb, gygyt kegyelmes kzbe t.
De hiszen eddig is a Jzus kezben volt. 44 esztends rvid fldi lete csak nektek, csak neknk, csak fellnk nzve oly rvid. Isten bizonyra elrte vele azt a clt, amirt t letre hvta ezen a mland vilgon. Mert hinnnk kell, atymfiai, hogy addig innen el nem mehetnk, amg Isten el nem ri a cljt velnk; ameddig kiszabott dolgunkat el nem vgeztk.
Ntestvrnk a Jzus kezben volt eddig is. Szerette Jzust, szerette hallgatni az szavt; az megvltott gyermeke volt. Mit is mond Jzus az vinek? „Az n juhaim haljk az n szmat s ismernek engem s kvetnek engem…s n rk letet adok nkik s soha el nem vesznek;… senki sem ragadja ki ket az n kezembl.” Drga Szerettetek fogta a Jzus kezt: belle mertett ert, Vele volt mind az rmben, mind a szomorsgban, mind egszsgben, mind betegsgben. Fogta a Jzus kezt s az R vezetgette t nmaga fel, hazafel.
A hallban pedig nem trtnik ms, mint az, hogy Isten talvisz bennnket a hozznk kzelebbi kezbl a tlnk tvolabbi kezbe. De az kezbl senki el nem veheti az letnket. Gyszol Szerettei: Hittel s alzattal ragadjtok meg a Megvlt kezt s benne vigasztalst talltok fjdalmatokban.
men.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre