Jn. XX. RSZ
Jn. 20,1–18. Jzus feltmadsa, a feltmadt r kldetsben jr asszony.
Jnos evangliuma a Jzus feltmadsrl szl tudstsban klnsen kt mozzanatot hangslyoz. Az egyik az res sr tnye, amelynek szmos szemtanja volt. A msik az, hogy a feltmadt Jzus elszr egy asszonynak, a magdalai Mrinak jelent meg. Az res sr tnyrl mind a ngy evanglium tudst. A negyedik evanglium szerzje ismerhette a szinoptikusok Jzus feltmadsrl szl elbeszlseit, azonban tlk fggetlenl, a sajt tapasztalatra s rteslsre tmaszkodva r. Hangslyozni kvnja, hogy Jzus elszr nem Pternek, nem Jakabnak, nem a tizenegynek, hanem a magdalai Mrinak jelent meg. Ez a tny annak a dnt jelentsg vltozsnak a jele, amely a teremtett vilg letben Krisztus megvlt munkjval megtrtnt. A szeretett tantvny hsgesen tesz errl bizonysgot. Az esemny gy trtnhetett, hogy amikor hrt adott Mria a tantvnyoknak az res sr tnyrl, a kt tantvny nagy sietsggel elrohant Krisztus srjhoz, Mria lemaradt. Mire Mria odart a srhoz, azok mr nem voltak ott. Mria teljesen beletemetkezett Jzus siratsba. Jzus ekkor megjelenik neki, megszltja s megbzst ad neki szolglatra. A testvrek kzssgbe neki kell vinnie az rmhrt.
1–2. A ht els napjn Mria meg akarta nzni a srt.
T de mia tn sabbatn = echd basabbat „a ht els napjn”. A „sabbata” a hetet jelenti, smitizmus. A Jzus keresztre fesztse s halla utn kvetkez ht els napjrl van sz. – A magdalai Mria egszen korn ment ki a srhoz, mg stt volt. Mk 16:2 szerint „akkor kelt fel a nap”; Mt 28:1 szerint „a ht els napjn, amikor virradt”. Az evangliumok hradsa szerint a hajnali rkrl van sz. Jnos csak a magdalai Mrit emlti, arrl nem beszl, hogy msok is voltak vele, mint ahogyan Mk (16:1) s Mt (28). Valsznleg arrl lehet sz, hogy a magdalai Mria korbban s kln ment ki a srhoz. A szinoptikus evangliumok viszont errl kln nem szlnak. Mindenesetre sszefoglal jellegnek hat beszmoljuk szerint is els helyen szerepel a magdalai Mria azoknak az asszonyoknak a sorban, akik a kora hajnali rkban felkerestk Jzus srjt. A 2. v. oidamen plur 1. szma arra enged kvetkeztetni, hogy a magdalai Mria nem csak a maga tapasztalatrl beszl, hanem az asszonyok nevben, mint ahogyan Pter is ltalban a tantvnyi kr nevben szlalt meg tbbnyire. – Mindenesetre az ktsgtelen, hogy a magdalai Mrinak kiemelt szerepe van a Jzus srja krli esemnyekben akkor is, ha trtnetesen tbben is ott voltak mellette. Nyilvn Jnos azrt is emeli ki. – Mria cljrl nem szl. Valsznleg Mria csak egyszeren meg akarta nzni a srt. Szemmel akarta tartani az esemnyek tovbbi alakulst. A srt resen tallta. Amint megltta, hogy a k el van tvoltva a srrl, szksgesnek tartotta, hogy rtestse errl azokat a tantvnyokat, akiket a legjelentsebbeknek tartott ebben a krben. gy Pternek s a „szeretett tantvnynak” szlt.
3–10. Pter s a „szeretett tantvny” Jzus res srjnl.
Mria hradsa nyomn mindkett azonnal a srhoz fut. Elszr a „szeretett tantvny” rkezett meg. Behajolt, de csupn a lepedket ltta, a sr res volt, ahogyan Mria elmondta. Pter a sajt tapasztalata alapjn is megllaptotta ezt. A lepedket szpen rendben tallta: az egyrtelm, hogy nem srrabls trtnt. A msik tantvny ezutn ment be a srba. Mikor ltta a rendben otthagyott srboltot, hitt. Hitt abban, hogy Jzus feltmadt. Az res sr Jzus feltmadsnak a jele, amely mindenki tapasztalatv lett rvidesen. A szeretett tantvny hitnek nagysga abban mutatkozik meg, hogy gy hisz az res sr lttn, mintha mr a feltmadt Jzust is ltta volna, pedig csak a feltmadsra utal jeleket ltta. Az res sr szmra annak a jele volt, hogy Jzus nem a halottakhoz, hanem az lkhz tartozik. – Pter ugyanannak az esemnynek a tapasztalata nyomn nem jutott el ugyanarra a meggyzdsre. Az els, aki az res sr nyomn arra a meggyzdsre eljutott, hogy Jzus l, az a „szeretett tantvny”. – A tantvnyok az res srtl hazamentek.
11–18. Mria tapasztalata s kldetse: az res sr s a feltmadt Jzustl nyert megbzs.
A rszlet kzppontjban jra a magdalai Mria ll. Pter s a msik tantvny, miutn meggyzdtt arrl, hogy Jzus srja valban res, elmentek haza. Mria viszont ott maradt, siratva Jzust. gy lett Jzus els megjelensnek szemtanja. Az els ember, aki ltta s felismerte a Feltmadottat, nem Pter, nem Jakab, nem Jnos, hanem egy asszony volt: Mria Magdalna, a magdalai Mria. Mk 16:9 is kiemeli a magdalai Mria elssgt. A negyedik evangliumnak volt elg trtneti s teolgiai btorsga arra, hogy Mria Magdalna konkurencia nlkl val elsbbsgt mind az epifnik sorrendjben, mind pedig az apostoli hsvti zenet trtnetben jogaiba iktassa, minden bizonnyal Jzus szellemben. – Amint Mria behajolt a srba, kt fehr ruhban lv angyalt ltott, akik Mria szomorsgnak oka irnt rdekldnek. Tovbbi beszlgetsre a trtnet szerint nincs lehetsg, ugyanis az esemny ms irnyban folytatdik tovbb. Mria mgtt ott van a Feltmadott, br nem ismeri fel. A trtnetnek ez a vonsa az emmauszi tantvnyok trtnetvel mutat rokonsgot. A feltmadott Isten testi szemekkel, emberi rzkekkel nem ismerhet fel. A feltmadott felismershez nem elegend az emberi adottsg. A feltmadott ott s akkor vlik felismerhetv, amikor s ahol akarja. Mria ltta Jzust, aki ott llt, azonban nem volt tudatban annak, hogy Jzus az: arra gondolt, hogy a kertsszel van dolga. Az emberi szem nem elg a feltmadt Krisztus megltshoz. Mg az emmauszi tantvnyok a kenyr megtrsrl, addig Mria arrl a szavrl ismerte fel az Urat, amellyel t nevn szltotta. Termszetesen mindkt esetben az r munklja megismerst. Szavra vlasz Mria rszrl a teljes tiszteletrl s szeretetrl tanskod rabboni „n Uram”, „n Mesterem”, a rabbi mellkformja. Krisztus felismerse mindig titok, mindig csoda. A Krisztus szava gy ismerteti meg az Urat, hogy ad szava ltal lt szemet, rtelmet s szvet. A feltmadt Krisztus felismerse a Szentllek ajndka. Mria hdolatra, amellyel Jzust maga mellett akarja tartani, az r vlasza ketts. M mou haptou „ne rints”, „ne tartztass fel engem”, ti. azon az ton, amely az Atyhoz vezet. Jzus, amint a magdalai Mrit megvigasztalta, bizonyoss tette feltmadsrl, s tovbbmegy a szmra kijellt ton. Jzus a tovbbiakban mr nem gy van tantvnyaival, mint halla eltt. A feltmadott tbb mr nem ahhoz a vilghoz tartozik, amelyben mg ideiglenesen tartzkodik. A feltmadott tulajdonkppen egy sajtos kztes llapotban van feltmadsa utn. A hallbl visszatrt a lt a fldi dimenziiba, a mennybe viszont mg nem ment fel. Mg megjelent a fldn, de mr nem fldi, mg nem ment fel az Atyhoz, de mr mennyei. Testben tmadt fel, de teste mr az eljvend, a dicssges test jellegzetessgeit mutatja. Mrinak azt kell megltni, hogy az a Jzus, aki visszajtt a hallbl, ugyanaz, mint aki elment, viszont megvltozott az llapota, helyzete, testnek minsge. A fldi Jzus jele a hallbl feltmasztott emberi ltmdnak, emberi egzisztencinak. A fldi Jzus a dicssg Krisztusv lett. A m haptou mou teht oly mdon jelenti azt, hogy „ne tartztass engem” a kldets tjn, amely az Atyhoz vezet, a dicssgbe, hogy ezzel egytt az is nyilvnvalv vlik, hogy a vele val rintkezsnek ms a mdja ezutn, mint amilyen volt korbban. Jzus, mint aki pratlan, egyedlll visszonyban volt fldi lete sorn is az Atyval, feltmadsa utn hozz tr vissza azzal, hogy megvlt munkja ltal az Atyja a mi Atynk, az Istene a mi Istennk. De mg neki eleve, neknk rte. A Jzussal val kzssg nem jelent vele val azonossgot.
Az Atya–Fi viszonyban az ember nem vlik isteni lnny. Isten s az ember kzt lv kzssg lehetsgt hirdeti meg Mrinak a feltmadt Krisztus gy, hogy egyttal az Isten s ember kzt lv klnbsget is nyilvnvalv teszi. Mria Magdalna a feltmadt rtl kap megbzatst. Az Urat kell hirdetnie, Krisztus dicssgbe vezet tjrl kell bizonysgot tennie. A hallbl feltmadt r tja tovbb folytatdik a dicssgbe. A dicssg Krisztusa ugyanazt a kijelentst adja, amelyet a fldi Jzus meghirdetett. – Jzus testvreihez kldi Mrit. A feltmadt Krisztus testvreinek tartja fldi npt, jelezve tjukat. Jzus epifnija Mria esetben elhvst s elkldst jelent, mint ahogyan epifnii ltalban. Mrit szolglatba lltja a Feltmadott. – Mria Jzus feltmadsnak s megjelensnek az els tanja – a legrgebbi, a Mrk anyaga szerint is. – Asszonyra megy vissza az els hsvti bizonysgttel, a Feltmadottat hirdet tanvalloms. Az els – Jnos szerint –, aki ezt kimondta: „lttam az Urat”, egy asszony volt. Ez zsid fleknek nemcsak hallatlan, hanem egyszeren lehetetlen is volt, amikor a zsid jog szerint az asszony tanvallomsa nem volt rvnyes. Itt azonban – s ez valdi keresztyn hagyomny –, Jzus feltmadsnak els tanja s hrnke asszony. Jzus azt az j rendet, amely megvlt munkjnak alapjn az jjteremts jegyben ll, fldi keretek kztt is rvnyesti. Asszony ltal hirdetteti meg tantvnyi krben a bn jegyben ll korszak vgt, az j korszak kezdett, a hall felett az let gyzelmt. A hallon gyzelmet vev r j letet jelent zenett gy hirdetteti, hogy jelt is ad arrl, hogy elkezddtt ez a korszak, ezrt lehet a Jzus feltmadsrl szl rmzenet hrnke asszony. Az elhvst – a kldetst – s a kldets tartalmt, a kijelentst egyarnt a feltmadt r adta Mrinak, aki engedelmessggel vlaszolt, a megbzst ad r tmutatsa szerint jrt el. A nzreti Jzus, aki asszony ltal szletett, feltmadsa utn a keresztyn hit alapjt jelent zenet hirdetst rbzta az asszonyra. Az jjteremts jegyben ll korszakban, Izrel rgi rendjt maga mgtt hagyva szolglatra elhvta s elkldte az asszonyt. A Jzus feltmadsa utni korszak minden tekintetben, jjteremt munkjnak jegyben ll.
Jn. 20,19–23. Jzus megjelense a tantvnyok krben.
Arrl a naprl van sz, amikor Jzus Mria Magdalnnak megjelent, vagyis a ht els napjnak, a feltmads napjnak, a mi vasrnapunknak az estjrl. A tantvnyok flelmkben zrt ajtk mgtt vannak egytt. A tantvnyok fltek, hogy a Mester utn k vannak soron, azaz a np vezeti ket is kivgeztetik. Jzus hirtelen s vratlanul – a zrt ajtk ellenre – megjelenik kztk s gy ksznti ket, ugyanazzal a kszntssel, amellyel szenvedse s halla eltt elbcszott tlk (Jn 14:27; 16:33). Ez a ksznts nemcsak azt jelenti, hogy Isten vjon meg minden bajtl, hanem ezzel egytt azt is, hogy ajndkozzon meg minden jval. A grg eirn a hber salm fordtsa, amely egszen tfog rtelemben jelenti az ember s az egsz teremtett vilg javt, harmnijt, a rendezett, j krlmnyeket. Jzus hangja, kszntse a rgi, de teste mr j, a hallbl feltmasztott ember teste, amely nem ktdik a feltmads eltti test trvnyszersgeihez. A feltmasztott test fggetlen a termszeti trvny korltaitl. Jzus szavaival megnyugtatja tantvnyait s bizonysgt adja annak, hogy az, aki szenvedse s halla eltt velk volt. A sebhelyek nyoma lthat a feltmasztott testen. A megfesztett s a feltmasztott Jzus azonos szemly. A tantvnyok szvt betlt fjdalom, szomorsg rmre vltozott (Jn 16:20kk.; 17:13). Jzus grete beteljesedett, tantvnyai meglttk az Urat, az elvls nem rkre szlt. A feltmasztott Jzussal val tallkozs nem merl ki az egymsnak val rvendezsben. Jzus megismtli minden jt, dvssget gr szavt, amely bkessget jelent Istennel, egymssal s a krnyezetkkel, vagyis az eljvend vilg erejnek rvnyeslst e vilg keretei kztt, s ehhez kapcsolja a kldetsre indt szavait. A „bkessg nktek” ksznts megismtlse nneplyess teszi a tantvnyok kikldst. A misszi lehetsge, mdja s felelssge egytt lesz vilgoss Jzus mondata alapjn. Ahogyan az Atya kldtte volt a fldn, gy lesznek a tantvnyok az kldttei. Az munkja alapjn vgzik tovbb azt, amire megbzst kaptak (Jn 13:20; v. 17:18). Feladatuk elvgzshez felfegyverzi ket az r. Lthat gesztus ltal rszesti ket a Szentllek ajndkban. A jvben teljestend kldetskhz amellett, amit a Jzussal tlttt id jelentett, a kvlrl s fellrl jv mennyei ajndkra van szksg, arra a Llekre, aki hitelesti, rvnyesti s alkalmazza mindazt, amit Jzus tett. A Szentllek kzlse ltal nyerik el a bnbocsnat hirdetshez, illetve megtagadshoz a felhatalmazst (Mt 16:19; 18:18; Lk 24:16; ApCsel 2:24; 2Thessz 2:15; Jel 2:13–15.25; 3:11). A tantvnyok itt nem arra nyernek felhatalmazst, hogy a vilg fltt tlkezzenek, hanem arra, hogy hitet bresszenek, gylekezetet ptsenek s abban hivatsukat teljestsk. Az olds s kts tiszte a tantvnyok hivatsbl add feladat, amelyre a feltmadt Jzus hatalmazta fel ket a Szentllek ltal.
Jn. 20,24–29. Jzus s Tams.
Tams trtnete csak Jn evangliumban szerepel, nincs prhuzama a szinoptikus hagyomnyanyagban. A szinoptikus tradci is tud azonban arrl, hogy a tantvnyok elszr ktelkedve, hitetlenkedve fogadtk a hsvti esemny hrt (Lk 24:11.25.38.41; v. Mk 16:11). Jnos – ahogyan Mria Magdalna alakjt kiemelte a srhoz siet asszonyok kzl – a 12 krbl Tamst emeli ki. Tams esetn szemllteti az evanglium azt, hogyan gyzte le Jzus a ktelkedst, st a feltmads valsgt is megersti. – Tams, akinek neve jelentsvel mr a 11:16 s 14:5-ben tallkoztunk hsvt vasrnapjn este, amikor Jzus megjelent tantvnyainak, nem volt ott velk. Tams pesszimista alkat. Az nyilvnval, hogy Jzust szerette, s meg akarta vni a jeruzslemi esemnyektl, msrszt ksz lett volna vele egytt meghalni. Mgis, ami Jzussal trtnt, annyira megtrte, hogy teljesen egyedl akart maradni. Szksge volt arra, hogy magban maradjon a fjdalmval. ppen ezrt hinyzott a Jzus nlkli tantvnyok krbl akkor, amikor feltmadsa napjn hozzjuk visszatrt. A bnat, a fjdalom nagy ksrts arra, hogy az ember mindennel s mindenkivel szaktson, viszont a gygyuls lehetsge a tantvnyok kzssgben adatik meg. Ok ugyan hrt adtak neki arrl, hogy lttk az Urat, de Tams nem hitte, hogy az valsg volt. Nyilvn arra gondolt, hogy vzi, illetve hallucinci ldozatai lettek. Bizonysgttelk Tams szmra nem sokat jelentett. Csak akkor ad hitelt szavainak, ha maga szemlyesen tallkozik a Mesterrel, ltja s tapintja azt, akit keresztre fesztettek. A sebek helyt akarja ltni a kezn s tapintani az oldaln. A lbt nem emlti, ugyanis a keresztre fesztettek lbt nem szgeztk t, csak odaktttk a kereszthez. Tams egyenes, szinte. Nem mondja, hogy hisz, amikor nem ez a helyzet. Nyolc nap mlva, teht jra vasrnap, amikor a tantvnyok jra egytt voltak, kvnsga teljeslt. A Feltmadott a zrt ajtk ellenre megjelent kztk s ksznttte ket. A zrt ajt a hallbl feltmasztott r szmra nem akadly, fltte ll a termszeti trvny ltalunk ismert rendjnek. Azt a bkessget hirdeti, amelynek alapjt engesztel hallval teremtette meg. Tamsnak is szl az a ksznts, amely az dvssget, a boldog letet ajnlja fel a tantvnyoknak. Ezutn Tamsnak megengedi az r azt, hogy tapasztalati ton is megbizonyosodjk arrl, hogy , akit megfesztettek, a hallbl feltmadt (Lk 24:39). A feltmadt Jzus teste tapinthat, rzkelhet, jelzi a kereszthall nyomait. Tamst olyan lmnyben rszesti a feltmadt r, amelynek kvetkezmnye hitvalls. Az eltte lv Jzust, aki a kereszten meghalt, de a hallbl feltmadt, Urnak, Istennek nevezi. „n Uram, s n Istenem”. Ezzel ri el Jn evangliuma a hsvti esemnyrl szl bizonysgttelvel a cscspontot. Mg Mria Magdalna arrl tett bizonysgot, hogy ltta az Urat, vagyis arrl, hogy a megfesztett Jzus feltmadt, Tams hitvallsa egyszerre hirdeti, hogy a feltmadt Jzus valsgos ember s valsgos Isten. Tams a Feltmadottban megltta Urt s Istent: a Fiban az Atyt, a megvltban a teremtt. Jzus tantvnya bizonysgttelbl hallja kicsendlni azt, amit korbban jelentett ki nekik (Jn 14:9.10; 12:44k.). Ez a hitvalls tkletes sszhangban van a prolgusnak a praeegzisztens Firl szl bizonysgttelvel. Nem azt mondja ugyanis, hogy a Feltmadott Istenhez hasonl, hanem azt, hogy Isten, mint ahogy az is (Jn 1:1–18). Jzus sszegezi azt, ami Tamssal trtnt s gy jelzi a jv tjt, hogy gretet fz hozz. Megersti Tams hitvallst. A hitvallshoz vezet t a jvben mskppen alakul. Tams ltott s hitt, boldogok azok, akik nem a lts tjn jutnak hitre (Jn 4:48). A szeretett tantvnynak elg volt az res sr megpillantsa ahhoz, hogy hitre jusson. A jvben nem a lts lesz a hitrejuts tja. „Boldogok azok, akik nem ltnak, de mgis hisznek (v. 1Pt 1:8).” Senki nem ignyelheti magnak a jvben, hogy ugyanabban az lmnyben legyen rsze, mint amilyenben az els tantvnyoknak. A hitre juts lehetsge adott, az ember boldogsga s boldogulsa ezen az ton biztostott. Jzus azonban egy trgyszer, hathats tmutatssal eszmltet arra, hogy a Feltmadott megjelenseinek sorozata idhz kttt. A hitre juts tipikus tja a jvben nem a lts. , aki mennybemenetelvel megdicslt testben jelent meg a tantvnyoknak, a fii ltmdba val visszakerlsvel lezrja ezt a sorozatot.
Jn. 20,30–31. Az evanglium zradka, a m clja.
Az evanglista zr sorokat kapcsol mvhez. A szinoptikusoknl ilyen jelleg befejezst nem tallunk, ellenben a ksi zsidsg s a grg irodalmi mvekben hasonl zradk olvashat. Ezek a zrsorok termszetesen az egsz mre vonatkoznak, nemcsak Jzus megjelenseire. Jnos megllaptja, hogy az evangliumban azoknak a messisi jeleknek, amelyeket Jzus a tantvnyai szeme lttra tett, csak egy kis rsze szerepel. Jzusnak csupn nhny kiemelkeden jelents, rendkvli jelrl tesz bizonysgot az apostol, knyvnek nagy rszben beszdeit kzli. Az evanglium zradka alapjn vilgos az is, hogy Jnos egyltaln nem kronolgiai szempontok alapjn akar tudstani Jzus messisi munkjrl. Nem Jzus-letrajz rsa a clja, hanem sokkal inkbb az, hogy az brzolsval is bizonysgot tegyen arrl, hogy az ember Jzus a Megvlt, az r, a Mester. A nzreti Jzusban a dicssg Krisztusa jelent meg: Isten Fia. Az evanglium clja nem az, hogy Istenrl elmleteket adjon, hanem az, hogy az l rhoz vezessen, rk let rszeseiv tegye azt az embert, aki elvesztette szeme ell az letre vezet utat. Hitre szlt, hitet breszt, hitben tart meg, mert aki hiszi, hogy Jzus a Krisztus, az Isten Fia, az rszesedik az rk letben. A benne, a nevben val hit az rk let elnyersnek felttele. A knyv zr gondolata, utols szava egybecseng a knyv bevezet gondolatval (Jn 1:12). Ahogy a bevezetsben, gy a zr sorokban is a knyv legjelentsebb gondolata szerepel, mert a Jzus nevben val hit az ember szmra egzisztencilis krds, letkrds. Az rk let kszen van, Isten Krisztus ltal adja, az ember a nevben val hit ltal elfogadja, lhet vele.
Jn. XXI. RSZ
A 20. rsz utols kt verse egy szablyszer befejezs, az evanglium zradka, gy a 21. rsz csak utirat lehet. Ahogy az evanglium els egysge prolgus, gy a 21. rsz epilgusnak tekinthet. Krds, hogy kitl szrmazik ez a fejezet, s mirt kerlt e zrt egysget kpez, szablyszeren befejezett evanglium vgre. Minden bizonnyal Jnos tantvnyi krhez tartozott a fejezet rja. ismert egy olyan trtnetet a feltmadott megjelenseinek a sorozatbl, amely Galilehoz kapcsoldik, ezrt mg ki akarta egszteni az evangliumot egy olyan rszlettel, amely tjkoztat Jzusnak a Pterrel val beszlgetsrl, msrszt a szeretett tantvny sorsrl. Nmelyek Jnos tantvnyi krnek mintegy utszavt ltjk e fejezetben.
Jn. 21,1–14. A Feltmadott megjelense a Tibris-tengernl.
Egy egszen ltalnos tvezet formulval kezddik ez a rsz, mint ahogyan az 5:1; 6:1 s a 7:1 is. Jzus ismt kijelentette magt tantvnyainak (v. 20:19.26), ez alkalommal a Tibris-tengernl, amely Gennezret tava nven is szerepel (Jn 6:1k.). A 14. vers szerint ez volt Jzus 3. megjelense feltmadsa utn tantvnyai krben. A Mria Magdalnval val tallkozst nem szmtja bele ebbe a sorba. A tantvnyok kzl heten vannak egytt a tengernl, de nmelyek olyanok, akik nem tartoztak a 12-hz. A hrom elst nv szerint meghatrozza: Simon, Pter, Tams (a kzismert jelzvel egytt) s Ntnael, akirl az 1:45-ben mr volt sz, itt azonban azt is kzli, hogy Knbl szrmazott. Zebedeus fiait (v. Lk 5:10) az evanglium ms helyen nem emlti nevkn. Ezenkvl ott volt mg msik kt tantvnya, akiket nem nevez meg. Elkpzelhet, hogy Jzus tgabb tantvnyi krbl val egynekrl van sz. A helyszn meghatrozsa s a szereplk bemutatsa utn (2. v.) a 3. verssel kezddik a cselekmny. Pter kezdemnyez, halszni kszl, a tbbiek is vele tartanak, de egsz jszaka nem fogtak semmit, eredmnytelen volt a munkjuk. Ekkor kora reggel Jzus hirtelen s vratlanul megllt a parton. Megjelense titokzatos, a tantvnyok nem ismertk fel (v. Lk 24:12). Nem tudtk, hogy Jzus ll a parton. szltotta meg ket, s valami ennivalt kr tlk, valamit, ami j a kenyrhez. A prosphagion ltalban a kenyrhez val tel, hal. A tantvnyok vlasza egyenes beszd, a valsgot szintn trja fel: nincs. erre tmutatst ad nekik arra nzve, hogyan lehet a „nincs”-bl „van”. Jzus feltmadsa utn is jelt adja annak, hogy minden tekintetben tud s akar segteni az emberen, nem tr ki a szksghelyzetben lv tantvnyok ell. Megoldst ad, meghatrozza a tennivalt. – Nem lltja flre a tantvnyokat, hanem tettre indtja ket. Nem helyettk, hanem velk, nem nlklk, hanem ltaluk cselekszik. A hlt a csnak jobb oldalra kell kivetnik. A jobb, a szerencss, a sikert, boldogsgot jelent hely (v. Lk 1:11; Mt 25:33; Mk 16:5). Jllehet Pter s Zebedeus fiai tapasztalt halszok voltak, gy tudjk azt, hogy a hajnal halfogs szempontjbl kedveztlen idnek szmt, mgis engednek az tmutatsnak, kvetik a parancsot. Ekkor olyan sok halat fogtak, hogy a hlt alig brtk kihzni a partra. Az r feltmadsa utn ugyangy adja termszetfeletti erejt tantvnyainak, mint azeltt. Csodlatos, meglep esemny rszeseiv lettek. Elszr a szeretett tantvny ismeri fel, hogy az ismeretlen az r. Itt is, mint az res srnl, kzli felismerst a tbbiekkel. Ez az esemny – amint az elhvsi trtnet is – remnysget jelent szolglatukra nzve. Pter a felsruhjt levetve, knny ltzetben, alsruhban vetette be magt a tengerbe, hogy minl hamarabb Jzushoz rjen. A tbbi tantvny a hajban maradt. A parttl kb. 96–97 mterre voltak. Mikor odartek, jabb csoda rszeseiv lettek. Jzus mr mindent elksztett az tkezshez. A tz gett, a hal megslt, a kenyr is ott volt. Jzus biztostotta az asztalkzssg felttelt. Az r a vendglt, aki mindent elksztett. a tantvnyai nlkl is kpes megtenni mindazt, amit akar, azonban arra mltatja ket, hogy rszt enged nekik munkjbl. A Feltmadottnak nincs szksge az emberre, azonban az embernek szksge van r. Az kegyelme, hogy rszesti az embert javaibl s bekapcsolja munkjba. Jzus kr azokbl a halakbl, amelyeket a tantvnyok fogtak. A hl – jllehet teljesen tele volt – nem szakadt el, mikzben kivontk a partra. A 153-as szmnak ltalban szimbolikus jelentsget tulajdontanak, mint ahogyan Jn evangliumban valamennyi messisi jelnek van ilyen rtelme is. Origenes szerint a Szenthromsg titokzatos kifejezsrl van sz: hromszor tven plusz hrom = szztvenhrom. Augustinus (354–430) a hvkre vonatkoztatja ezt a szmot. A Szentllek erejvel a hvk megtartjk a Tzparancsolatot. Isten tkletes munkja nyomn, amelyet az szvetsg ktse utn az j szvetsg ktse kvetett, a trvny kora utn a kegyelem korban a npek eljutnak Krisztushoz, vagyis az dvssgre. Hieronymus szerint a 153 arra utal, hogy a zoolgusok ennyi fajta halat tartottak nyilvn (Ez 47:9–12). A hal – mint ahogyan a halszat is – szimbolikus rtelm mr az elhvsi trtnetekben is (Mk 1:16–20; v. Mt 4:8–12; Lk 5:1–11). Alexandriai Cirill szerint a 100 a pognyok teljessge (Mt 18:12), akik Krisztushoz jutottak, az 50 Izrel npt jelenti, a 3 pedig a Szenthromsgot testesti meg. A Szenthromsg Isten tkletes kzssgre jut npvel s a npek vilgval. Az apostoli misszi univerzlis jelentsg. Errl tant a Feltmadt r. Ms verzi szerint Simon = 76, az ichthys (Jsous Christos theou Hyios Str = Jzus Krisztus Isten Fia Megvlt) = 77. Pter, vagyis az emberi bizonysgttel arrl, hogy Jzus Krisztus Isten Fia Megvlt, jelenti a tkletes misszii munkt. E szerint a halak szma tbbfle jelentsre utal. Mindenesetre az vilgos, hogy a Krisztus tmutatsa alapjn vgzett munka gretes. Akik Krisztus tmutatsa szerint vgzik munkjukat, csodlatos eredmnyhez jutnak, csodk sorozatt tapasztaljk. Egy napon minden np eljut az l Istenhez Krisztusrt az egyhz misszii munkja nyomn. Jllehet az egyhzra meglehetsen nehz terhels hrul a munka vgzse kzben, mindezek ellenre alkalmas marad arra, amire rendeltetett. Az egyhz kldetshez ugyangy hozztartozik az univerzalits, a nyelvi, faji, trsadalmi s minden ms klnbsg legyzse mint ahogy Isten szeretethez, amelyet minden npre, nyelvre, fajra s nemre kiterjesztett Krisztus ltal. A tantvnyok teljestik az r parancst. Az els ltsra ismeretlennek tn emberben felismertk azt az Urat, aki gy ignyli az ember szolglatt, hogy azt remnyteljess, gretess teszi. A maga munkjval tantvnyai eltt jr. A tantvnyok arrl, ami velk trtnt, tudatra bredtek annak, hogy az r az, aki megszltotta ket. Az r ignyli szolglataikat, azonostja magt a szksget szenved megelgtsre vr emberrel. Az r gy is ott van az letben. A Mester tertett asztallal vrja tantvnyait oly mdon, hogy nem csak segt rajtuk, de a sikereikben is osztozik. Jelenltvel, a vele val kzssg ltal megersti ket a tovbbi munkban. Az asztalkzssg az letkzssg jele. Nemcsak az r asztalnl, hanem minden asztalnl, nemcsak a templomban s otthonokban, hanem a szabad termszetben, vagyis minden helyen jelen lehet az r. Nemcsak a mennyei kenyeret, hanem a kenyeret is adja tantvnyainak, st gondoskodik arrl, hogy a kenyr mell mg hal is kerljn. A Feltmadott ugyangy fontosnak tartja tantvnyai fldi gondjainak, szksgleteinek megoldst, mint kereszthalla eltt. Jzus jelt adja annak, hogy tantvnyai fldi lett, egzisztencijt szmon tartja. Tantvnyairl gondoskodik. A harmadik megjelense feltmadsa utn a tantvnyok szmra azt tette vilgoss, hogy az r azok kz az emberek kz kldi ket, akik az let relis gondjaival kzdenek. A tantvnyok maguk is ezek kz tartoznak. A kldetsk gretes, mikzben az r parancsa szerint jrnak el, az csodinak gy lesznek rszeseiv, hogy az sikerekrl szl s fldi letkrl val gondoskodst jelent.
Jn. 21,15–19. Jzus s Pter.
Az tkezs utn Jzus Pterrel beszlget. A krdse ktflekppen rthet. Jelentheti azt is, hogy jobban szereti-e t mint a hajt, a hlt, egyszval a rgi foglalkozst, amely esetleg jl men halkereskedst, biztos egzisztencit knl. Jelentheti azonban azt is, hogy jobban szereti-e Jzust, mint a tbbi tantvny. n azt hiszem, ez utbbirl lehet sz elssorban, tekintettel Pter magabiztos fogadkozsra (Mt 26:33; Mk 14:29; Jn 13:37), azonban ez nem zrja ki azt, hogy az elzre val utals is benne volt Jzus krdsben. A tantvny esetben ez a relci sem mellkes. Pter vlasza alzatos, a mindentud rrl tesz bizonysgot, aki ismeri szvt, tltja gondolatait (Jn 2:24k.). Tudja, hogy szereti t. Jzus kldetsben megrsti, rbzza az brnyait. Megbzza a gylekezet gondozsval s vezetsvel. Krdst azonban jra megismtli. Pter vlasza ugyanaz. Jzus megbzst megersti, rbzza a juhai psztorolst. Amikor Jzus harmadszor is megismtli ugyanazt a krdst, Pter elszomorodik. Tudja pontosan, mirt ismtldtt meg a Mester krdse. Az r azonban gy ad lehetsget neki, hogy jvtegye azt, amit vtett ellene. Azon az jszakn nem vllalta Jzust. Neki sem kellett a szenved Messis. Tagadsba nyilvn ez is belejtszott. Itt a halla utni Feltmadott ad neki lehetsget arra, hogy megbnja s rendezze azt, amit ott elrontott s rosszul ltott. A Jzus irnti szeretet, a hozz val ragaszkods s hsg, az irnta val bizalom, a rla alkotott valdi kp, az valdi megismerse a psztori szolglatra val felhatalmazs alapja. Jzus mindezt a szeretet fogalmban foglalja ssze, mint ahogy ez a legjelentsebb, legtfogbb bibliai kulcsfogalom, mely gy kti Istenhez az embert, hogy alkalmass teszi a neki val szolglatra, a psztori munkra az emberek krben. Jzus nem azt krdezte Ptertl, hogy mit tett a kisrts riban, amikor a lehetsg a sttsg volt, hanem azt, hogy mi a helyzet itt s most, amikor az r mr tbbszr is jelt adott arrl, hogy legyzte a sttsg hatalmt, v minden lehetsg a tengeren s a szrazon, a termszeten s az emberek kztt. Az j szituciban arrl krdezi Jzus, ami a legfontosabb, ami alkalmass teszi hvatsra. Pter mr tudja, hogy Jzusban az az r van eltte, aki nemcsak mindenhat, hanem mindenek ismerje: tud mindent, ismeri az embert. Mr nem nmagra nz, hanem r, s gy vall arrl, hogy szereti t. Ez az a szeretet, amely gy vall az r mellett, hogy szmt a tle kapott folytatsra. A psztori szolglatra a feltmadt r gy hatalmazza fel Ptert, hogy nemcsak a mltjra emlkezteti az egykori halszembert, hanem a jvt is felvillantja eltte. , aki egykor ksznek mutatkozott arra, hogy az lett adja a Mesterrt, nem mint ifj, hanem mint ids szolga fogja ezt megtenni (13:37; 12:24–26). Pter kvetni fogja Urt. A mrtrhall az r rtkrendje szerint nem szerencstlensg s gytrelem, hanem dicssg, Isten dicstse (Jn 3:14; 12:32k.; 17:4k.). „Kvess engem!” Ez azt jelenti, az rra nzve jrd azt az utat, amit mutat. Pter hrom ven t megtanulta, mit jelent Jzust kvetni. Ezt kell alkalmaznia a tovbbiakban azok krben, akiket rbzott az r.
Jn. 21,20–23. Jzus s a szeretett tantvny.
A szeretett tantvny Jzus s Pter kzelben volt. Minden bizonnyal Jzus Pterrel bizalmas beszlgetsben, stls kzben vetette fel azokat a krdseket, amelyekkel biztostotta a lehetsget a hozz s szolglathoz val viszonya rendezsre. A szituci a kvetkez lehetett: Mikor Pter mgttk lpseket hallott, Jzus megfordult s megllaptotta, hogy kveti az a tantvnya, akit klnskppen szeretett. A szituci lersa s az egsz jelenet ismertetse tipikusan Jnos evangliumra utal. Szeret visszaemlkeztetni a korbbi esemnyekre, itt is errl van sz (7:50; 12:1; 18:14). Arrl a tantvnyrl van teht sz, akinek Jzus bcsvacsorja alkalmval jelents szerepe volt. krdezte meg az rtl, hogy ki az, aki elrulja. A szemly pontos meghatrozsa utn arrl rdekldik Pter, hogy ezzel a tantvnnyal mi lesz? Jzus elutastja a krdst. Vannak krdsek, amelyek egyedl az rra tartoznak. A Feltmadott nem elgti ki az emberi kvncsisgot. Az r szuvern joga az ember sorsrl val dnts s a jv kijelentse. Jzus elutastja Pter kzbenjr szerept, tantvnyaival egyenknt, kzvetlen kapcsolatban kvn lenni, s ami a szeretett tantvnyra tartozik, arrl majd neki s vele beszl. Jzus Ptert nem a tbbiek fl rendelte, hanem kvetsre hvta. A Pternek adott vlaszt nmelyek flrertve azt terjesztettk el, hogy a szeretett tantvny nem hal meg, hanem letben marad Jzus visszajvetelig. A rsz rja helyesbti Jzus kijelentsnek flrertst. Jzus szavainak flrertse olyan ksrts nemzedkrl nemzedkre, amely ellen tudatosan kell kzdeni tantvnyainak. Ezek pontos idzse a hathats kzdelem mindenfle pontatlansgbl, felsznessgbl ered flrerts, torzts s annak kvetkezmnyei ellen. Jzus a szeretett tantvnyrl egyltaln nem azt mondta, hogy megri a parszit. Ennek tisztzst jelenti a vele kapcsolatos kijelents. Jzus kijelentse hitelessgnek szempontjbl is fontos volt ez. A kijelents vilgoss teszi, hogy a tantvnyok sorsa, lettja kzt is van klnbsg azon tl, hogy az mindenkppen az rra tartoz gy. A tantvnyi kr, amely Jnos ltal kapcsoldott az rhoz, mr tudta, hogy a szeretett tantvny egszen szokatlanul magas letkorban halt meg.
Jn. 21,24–25. Zr szavak.
Bizonysgttel az evanglium rja s az evanglium tartalma mellett. Vilgos, hogy ezek a mondatok nem az evanglium rjtl szrmaznak, hanem mellette szlnak. Alhzzk, megerstik azt, ami a 20:30–31-ben olvashat. A zr szavak vilgoss teszik azt, hogy a szeretett tantvny az, akirl az elz mondatokban sz volt, s Zebedeus fia: Jnos. az, aki szemtanknt lte t mindazt, amirl bizonysgot tett. Hivatkozik arra is, hogy annak egy rszt csak ksbb, Jzus megdicslse, a Szentllek kitltetse utn rtette meg. Az evangliumi anyag tle szrmazik, s joggal viseli a nevt. A zrszbl nem derl ki, hogy letben van-e mg Jnos. A r vonatkoz particpiumi igeforma alapjn arra kvetkeztethetnk, hogy az, aki megrta ezeket, mg bizonysgot tesz ezekrl. Tantvnyi kre tanstja, hogy az bizonysgttele igaz, a valsgnak megfelel. Jnos mellett kialakult egy olyan tantvnyi kr, aki hitelestette s tovbbvitte munkjt. gy ismertk t, mint az els generci kpviseljt, s fontosnak tartottk, hogy munkja, bizonysgttele kell tekintlynek rvendjen. Jnos munkja mellett vannak, akik j bizonysgot tesznek, hitelesen adjk tovbb azt, amit az r tett s szlt a fldn. A zr vers a 20:30k. megllaptst ersti meg. jra hangslyozza, mert fontosnak tartja, hogy a Jzusrl szl tudsts csak egy kis rszt kzli annak, amit Jzus tett fldi munkssga alatt. Sokkal tbb trtnt annl, ami rva van. – Jzus sok ms dolgot is tett, annyi mindenrl sz van az esetben, hogy arrl egy mben szmot adni lehetetlen. Fontos ez a megllapts, mert va int attl, hogy megprbljuk leszkteni az evangliumi bizonysgttelt. Nem arrl volt sz Jzus esetben, hogy nem volt elg esemny, amit tett, teht bvteni kellett az anyagot, hanem ppen fordtva, rengeteg esemny volt, olyan sok, hogy vlogatni kellett bellk, mert annak csak egy kis rszt lehetett kzlni. Az evanglium utols mondata fontos krisztolgiai megllapts, mely egyttal egy jelents hermeneutikai szempontra hvja fel azok figyelmt, akik az evangliumokat magyarzzk. A krisztolgiai megllapts azt hzza al, hogy a nzreti Jzus isteni erejvel messisi munkja alatt llandan orvosolta azoknak a bajait, akiken a bn rontsnak kvetkezmnye slyos vagy kevsb slyos formban, de lthat mdon jelentkezett. sszhangban van a Jzus rendkvl sok gygytsrl szl hrads a szinoptikus evangliumok bizonysgttelvel is, hiszen azok is sorozatosan tudstanak arrl, hogy Jzusnak sokkal tbb gygytsa volt annl, mint amennyirl az evangliumok hrt adnak konkrt elbeszls formjban (Mt 9:35 par; 14:35k. par). Jzus jelzi, hogy ltala Isten gy van jelen az emberek javra, hogy az szabadulst, gygyulst jelent, orvoslst a klnbz emberi nyomorsgoknak. Jzus ugyanakkor jelzi azt is, hogy Isten ereje a teljes vltsg napjn mindazt, ami ltala csak Izrel keretei kztt s viszonylag rvid ideig trtnt, egyetemes rvnyv teszi s korltozs nlkl rvnyesti azok krben, akik hisznek benne. A nzreti Jzusban Isten szabadt ereje gy jelent meg, hogy az hitre szlt az istensgt elrejt Istenben, s megersti azok hitt, akik bizalommal fordultak hozz. Az evanglium zradka jelzi, hogy a nzreti Jzusrl szl bizonysgttelt a Szentllek hitelesti s rvnyesti a kvetkez nemzedkek bizonysgttele ltal. Az rsmagyarzknak nemzedkrl-nemzedkre gy kell figyelnik az evangliumok hradsra, hogy a Jzusrl szl bizonysgttel hiteles, megbzhat anyag, hiszen a trtneti Jzus s tantvnyai egyarnt a Szentllek ltal szltak. A trtneti Jzus alakjt s munkjt a Szentllek ltal megszlal bizonysgttel helyezi hiteles megvilgtsba. A trtneti Jzus mellett oly sokszor rtetlenked tantvnyok a Szentllek vtele ltal rtik helyesen s magyarzzk hitelesen azt, ami ltala s vele trtnt fldi munkssga idejn. – gy szlt Jnos, a szeretett tantvny s mellette az utna kvetkez tantvnyi kr. Bizonysgttele hitelessgt azok tanstjk ily mdon, akik mg idben egszen kzel voltak a kijelentsi korhoz, az Ige testt ltelnek, az idk teljessgnek korhoz. A kijelents Ura nemcsak arrl gondoskodott, hogy szava hiteles formban megszlaljon, hanem arrl is, hogy az gy jusson el az egymst kvet genercikhoz.
|