//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig
- TANÍTÓI KÖNYVEK Jób könyvétől - Énekek Énekéig :

ZSOLTÁR 90-106 NEGYEDIK KÖNYV 90 - 99

ZSOLTÁR 90-106 NEGYEDIK KÖNYV 90 - 99


A ZSOLTÁROK KÖNYVÉNEK MAGYARÁZATA NEGYEDIK KÖNYV (90–106)

Zsolt. XC. ZSOLTÁR

Ennek a zsoltárnak a szövege romlott állapotban maradt ránk. Néhány helyen jó segítséget ad a LXX. Az írásmagyarázók által javasolt szövegjavításokat nem tudjuk elfogadni, ha nem áll mögöttük bibliai kézirat. A műfajt is sokáig tévesen határozták meg: nemzeti panaszénekre gondoltak. Azonban a nemzeti panaszének hátterében természeti vagy történelmi csapás áll. Ennek itt nincs nyoma. Az „ember” mulandóságáról van szó. Ez a bölcsességirodalom gondolatkörébe tartozik (vö. Zsolt 39:5–7; 49:8kk.; 73:17–20 és különösen Préd 1:2–11). Az ember mulandóságával a zsoltáríró Isten örökkévalóságát állítja szembe. A zsoltáríró ismeri a teremtéstörténetet és a bűneset történetét. Tudja, hogy a halál a bűn büntetése. Az őstörténet (Gen 1–11) később került Mózes könyvei elé. A zsoltár is késői, fogság utáni. A szele szót ld. a bevezetés 7. pontja alatt.

Zsolt. 90,1a. vers.

Azért gondolták Mózest a zsoltár szerzőjének, mert a teremtésről van benne szó. A Mózes iránti tisztelet jele az is, hogy őt Isten emberének mondja az 1. vers (Deut 33:1; Józs 14:6). Ez a próféták megtisztelő címe (1Kir 17:18; 2Kir 1:10; 4:7.9.21). A bibliai hagyomány szerint Mózes énekeket is szerzett (Ex 15; Deut 32:1kk.; 33:1kk.). Mégsem tarthatjuk Mózest a zsoltár szerzőjének, hiszen a zsoltár hosszú időn át tartó szenvedésre tekint vissza (15. vers), valamint a késői bölcsességirodalommal mutat rokonságot.

Zsolt. 90,1b–2. vers.

A zsoltár bevezetése bizalmat fejez ki a teremtő Isten iránt. Ő volt a hajlékunk (a LXX szerint: „menedékünk”) nemzedékeken át. Bízhatunk benne most is, mert Ő örök Isten. Megvolt, mielőtt a hegyek születtek és a világ „fogantatott” (itt a LXX és a régi görög fordítások nyomán pólalt = passivumot olvasunk). A vers mögött a „föld-anyáról” alkotott mitologikus elképzelés áll (Gen 1:11; Deut 32:18; Jób 32:8; Zsolt 139:15; Péld 8:25). Isten idejének nincs kezdete és nincs vége (Zsolt 93:2; 145:13).

Zsolt. 90,3–12. vers.

A 2. vers utolsó szavát (’él = Isten) a LXX másképpen olvassa (’al = ne), és a 3. vershez kapcsolja: „Ne térítsd vissza a halandót a porba”. A párhuzamos félsor alapján ezt tévedésnek tartjuk. Arról van itt szó, hogy az embernek vissza kell térnie a porba, amelyből vétetett (Gen 3:19; Jób 4:19; Zsolt 22:30; 44:26; 104:29; 146:4; Préd 12:7). Isten viszont örökkévaló: számára ezer esztendő annyi, mint egy nap (Zsolt 84:11; 2Pt 3:8), sőt mint egy éjszakai őrváltásnyi idő. Az éjszakát három részre osztották; itt az éjszaka harmadrészéről van szó (Ex 14:24; Bír 7:19; Zsolt 63:7). Az 5. vers fordítása nehéz. Szó szerint: „véget vetsz nekik; olyanok lesznek, (mint) az álom”. Az álom a halál jelképe (Zsolt 76:6; Jer 51:39.57; 1Kor 15:6). Ezután az 5b–6. vers a gyorsan elszáradó fűhöz hasonlítja az emberi életet (Jób 14:1k.; Zsolt 103:14k.; Ézs 40:6k.).

Az emberi élet rövidségének Istennek az ember bűne feletti méltó haragja az oka. A bűnre a 8. vers két kifejezést használ. A bűn az Isten akaratától tudatosan eltérő gondolkozás és cselekvés. A vers második fele rejtett bűnökről beszél. Akaratlanul vagy tudatlanságból is lehet bűnt elkövetni. De Isten „orcája” előtt semmi sincs elrejtve: a bűn miatt olyan hamar véget ér az emberi élet, mint egy sóhajtás (9. vers).

A 10. vers az emberi élet felső határának tartja, ha valaki 70 évig él. Csak kivételes esetben élhet valaki 80 évig. Az ókorban az emberek életkora átlagosan kevesebb volt, mint most. A 10. vers szerint ez a rövid idő jórészt bajjal és vesződséggel telik el. („Nagyobb részük” a LXX és a régi fordítások szerint; a héber szövegben „díszük”, „pompájuk” áll.) A zsoltár szerzője tehát nemcsak Gen 2:17-et ismeri, mely szerint a bűn büntetése halál (Róm 6:23), hanem azt is tudja, hogy a bűn miatt rövidebb és gyötrelmesebb lett az ember élete (Gen 3:17–19.22k.; 6:3). A vers végén álló „repülnénk” szó arra az egyiptomi hiedelemre emlékeztet, hogy a lélek madár alakban elhagyja a testet és a sírverembe repül. A zsoltárban azonban a repülés csak az élet gyors elmúlását fejezi ki. A 11. versben enyhe szövegjavítást javasolnak: „Ki ismeri haragod erejét, és ki féli felháborodásod súlyát?” A költői kérdésre az a felelet, hogy az ember ezt magától nem tudja. Éppen ezért van szükség imádságra: kérni kell Istent, hogy adjon bölcs szívet. Ez a kérés a bölcsességirodalomhoz tartozó zsoltárokban (Zsolt 25 és 119) ismételten előfordul.

Zsolt. 90,13–17. vers.

Egyes magyarázók önálló nemzeti panaszéneknek tartják ezeket a verseket. Erre mutat az imperativusos bevezetés: „térj vissza!”. Ez azt jelenti: hagyd abba a megalázásunkra (15. vers) ránk mért büntetést (Ex 32:12), és hozd el a könyörület idejét. A segítség sürgős; ezt fejezi ki a panaszénekekben használatos „meddig még?” A segítség ideje a reggel (Zsolt 46:6; 143:8). A háttérben az a szokás áll, hogy peres ügyekben reggel mondtak ítéletet (Zsolt 5:4). Ha az Úr szeretete népére árad, lehet majd örvendezni „minden napunkon”. Templomról, hálaáldozatról nincs szó. A hétköznapok is tele lesznek örömmel, ha megkönyörül népén az Úr. A 15. vers a szenvedés, a megaláztatás hosszú idejére tekint vissza, és azt kívánja, hogy az Úr kegyelmének ideje is olyan hosszú legyen, amilyen hosszú a büntetés ideje volt. Itt is a földi életre gondol a zsoltáríró, nem az örök életre. – A zsoltár utolsó két versében egymás mellett áll Isten munkája és az ember munkája. Először azért könyörög a zsoltáríró, hogy Isten munkája váljék láthatóvá az ő szolgáin” és „fiain”. Mindkét szó Isten népére vonatkozik. A kérés mögött az a hit áll, hogy Isten munkálkodik a történelemben és az ember szívében (Zsolt 92:5k.; 95:9). E munka érezhető, sőt mások is észrevehetik: megtudják, hogy Ő az Úr (Ez 6:10.13; 24:27; 36:23.36). Az Úr munkája „kedves” rajtunk (17a. vers). A vers második felében kétszer is elhangzik az a kérés, hogy az Úr tegye állandóvá, maradandóvá hívei munkáját. Természeti és történelmi csapások fenyegetik az ember fáradságos munkájának eredményét. Az Úr „megáldja kezed munkáját” – hangzott az ígéret Deut 14:29; 16:15-ben. Isten népe, mely Isten bűnbocsátó kegyelmében és gondviselő szeretetében részesül, munkálkodik, „amíg nappal van” (Jn 9:4).

Zsolt. XCI. ZSOLTÁR

Ez a zsoltár tanítóköltemény. A bevezetésben (1–2. vers) buzdítás formájában, a fő részben (3–13. vers) tanítás formájában, a befejező versekben (14–16.) Isten által mondott üdvjövendölés (orákulum) formájában szól a zsoltár Isten gondviselő szeretetéről, mely oltalmazza a híveket mindenféle veszedelemben. A zsoltár szövege jó állapotban maradt ránk. Megértését néhol segíti, máshol gátolja a LXX szövege. A 4. vers vége a 7. vers végére helyezendő. Ez a zsoltár a többi zsoltárnál bővebben említ betegséget okozó démonokat, ezért az ókori keleti népek vallásának ismerete jó segítséget nyújt a magyarázatban. A tanítóköltemények általában a babiloni fogság után keletkeztek.

Zsolt. 91,1–2. vers.

A héber szövegben a zsoltárnak nincs címfelirata. A LXX szerint: „Dávid zsoltáréneke”. Az 1. versben említett két istennév az Izráel előtti időkből való. A „Felséges” az istenek királyát jelentette (Gen 14:18–24; Num 24:16; Deut 32:8; Zsolt 83:19; 97:9). A „Mindenható” név Ex 6:2 szerint megelőzte a Mózesnek adott kijelentést. Mindkét istennév az Ószövetségben már csak úgy fordul elő, mint az Úr méltóságjelzői. Az Úr „rejtekhelyében” és „árnyékában” menedéket talál a hívő. A hasonlat a vendégjogból való: a vendéglátó házigazda hajlékának „árnyékában” oltalmat talál az üldözőit (Gen 18:4; 19:8). Éppen így a hívek is menedéket találnak az Úr templomában (Zsolt 27:5; 31:21; 61:5). A 2. vers „mondó” szavát a LXX alapján imperfectumnak, ill. felszólító módnak fordítjuk: „mondja ezt!” Itt a pap biztatja a hívőt, hogy bízzék az Úrban.

Zsolt. 91,3–13. vers.

A 3. vers szerint az Úr a madarász csapdájától és a pusztító dögvésztől menti meg híveit. A zsoltárokban sokszor van szó csapdáról, melybe a madár gyanútlanul repül bele (Zsolt 38:13; 124:7). A héber „pestis” szó más magánhangzókkal „beszéd”-et jelent. Így értette a LXX: „pusztító beszéd”. Az ellenség ui. hamis vádakkal, rágalmakkal igyekezett elpusztítani a híveket. A 4. versben az Úr oltalmazó szárnyairól van szó. Ezek nem a szövetségláda kerúbjainak szárnyait jelentik; a kerúbok ui. az Úr trónusához tartoznak. Inkább az egyiptomi vallásból ismert oltalmazó istenségekre kell gondolni, amelyek kiterjesztett szárnnyal állnak (vagy pl. sólyom alakban lebegnek) a király mögött. A főistent, a napkorongot is kiterjesztett szárnyakkal ábrázolták, pl. a templomok bejárata fölött. A kiterjesztett szárny az égboltozatot jelképezi. Oltalmazó szárnyakról van szó Zsolt 17:8; 36:8; 57:2; 61:5; 63:8-ban is. – A 4. vers vége a 7. vershez kapcsolandó.

Az 5. versben az „éjszaka rettegéséről” van szó. Éjszaka kóbor kutyák kószáltak a városban (Zsolt 59:7.15), és ezeket az ókori Keleten démonoktól megszállottaknak gondolták. A nappal repülő nyíl betegséget okoz (Zsolt 38:3). A betegség démona Kánaánban Resef, a „nyíl ura” volt (Zsolt 76:4). Az írásmagyarázók a napszúrásra is gondolnak (Zsolt 121:6). A 6. versben levő „Deber” és „Qeteb” ragályos betegségek démonai (Deut 32:24; Ézs 28:2). Pusztító angyalokról szól Ex 11:4k.; 12:23; Zsolt 78:49. (Téved a LXX, amikor „pestis” helyett „beszéd”-et fordít, mint a 3. versben. A LXX a „pusztít” igét is démonnak fordítja.) A 7. vers szerint pusztító csatában is tud oltalmazni az Úr. A vers második sorához kapcsolódó a 4. vers vége:… a veszedelem „téged nem ér el: pajzs és fal az Ő hűsége”. A „fal” a legnagyobb pajzs neve, amelyet külön fegyverhordozó tartott a vezér előtt. Az ilyen pajzs a földön állt, magassága meghaladta az emberét. Másik harcos kerek pajzsot tartott a vezér fejénél. A zsoltár szerint az Úr a legnagyobb veszélyben is tud oltalmat adni híveinek (Zsolt 3:7k.; 34:8). Sőt a hívek megláthatják majd a bűnösök büntetését is (Zsolt 54:9; Ézs 66:24).

Isten oltalmazó szeretete nemcsak a templomban munkálkodik, hanem a hívek „sátorában” is (10. vers). A sátor régies kifejezés, mely házat, otthont jelent. A 9. vers az Isten iránti bizalomra inti a híveket, és a veszedelemben oltalmazó Úr jelenlétét ígéri. A 11–12. vers az Úr angyalairól beszél, akik „kézen hordozzák” a híveket, hogy lábukat ne sértsék meg az úton heverő kövek. Az ünnepi zarándokokra kell itt gondolni, akiknek minden lépésére ügyel az Úr. A kísértő ezzel az igével akarta eltántorítani hivatásától az Úr Jézust (Mt 4:6k.). Az angyalok Isten szolgái, mentő szeretetének eszközei (Gen 21:17kk.; 22:12k.; 32:2k.; Zsolt 34:8). A 13. vers mögött egyiptomi mítosz áll: Ozirisz fiát úgy ábrázolták, hogy lábával krokodilokon tapos, kezével kígyókat tart. A zsoltár ezt a hívekre terjeszti ki (vö. Jób 5:22k.; Ézs 11:8; Lk 10:19; ApCsel 28:1–6). A vers elején levő „oroszlánkölyök” szó helyett a LXX „áspiskígyót” fordít.

Zsolt. 91,14–16. vers.

A zsoltár végén az Úr saját beszéde (orákulum) erősíti meg az elhangzott tanítást. Isten maga is „ragaszkodik népéhez”. Ez a szó a „szeretet” szóval párhuzamban található Deut 7:7k.; 10:15-ben. Híveitől is azt kívánja, hogy „ragaszkodjanak hozzá”, és „ismerjék nevét”. Isten neve itt Isten helyett áll, Őt magát jelenti. Az istenismeret, a Vele való közösség nem jelent szenvedésektől mentes életet. De a hívőnek módja van Istenhez „kiáltani”, és Isten megígéri, hogy Ő felel (15. vers; Jób 14:15; Ézs 30:19; 58:9; 65:24). A felelet szóban is történhet, de szabadító tettekben is. Az Úr megmutatja szabadítását (16b. vers). A 16. vers elején hosszú életet ígér az Úr a híveknek. Az Ószövetség a hosszú életet Isten ajándékának tartja (Ex 23:26). Ezzel ajándékozza meg az Úr a királyt (Zsolt 21:5) és a népet is (Ex 20:12; 30:20).

Zsolt. XCII. ZSOLTÁR

Ebben a zsoltárban a himnusz és a hálaének formai ismertetőjelei találhatók. Tartalmi szempontból azonban inkább a bölcsességirodalomhoz tartozik. Isten hűsége és szeretete, amelyről a bevezetés (3. vers) beszél, itt nem a teremtés vagy az egyiptomi szabadítás hatalmas tetteire vonatkozik, hanem Isten igazságos kormányzására. A zsoltár a bölcsességirodalom stílusában és gondolatkörében mozog: az igazak és a gonoszok sorsát állítja egymással szembe (ld. Zsolt 1; 37; 49; 73). Szerzője jól ismeri az Istent dicsérő énekeket és a templomi zenét. A zsoltár szövege – kevés kivételtől eltekintve – jó állapotban maradt ránk. Szereztetési ideje a fogság utáni kor.

Zsolt. 92,1. vers.

Ld. a bevezetés 1. és 2. pontja alatt. A LXX nemcsak szombati zsoltárokat ismer (Zsolt 38; 92), hanem a hét más napjain énekelt zsoltárokat is (24; 48; 93; 94).

Zsolt. 92,2–4. vers.

Ez a zsoltár himnikus bevezetése. De itt már az ősi imperativusok helyett (dicsérjétek az Urat; boruljatok le előtte; zengedezzetek stb.) az istendicséret leírása, ill. az istendicséret dicsérete található. Jó (vagy: szép) dolog az Úr magasztalása. Az Úr méltóságjelzője a „Felséges” név, mely Kánaánban az istenek királyát jelentette (Gen 14:18–20; Deut 32:8; Zsolt 46:5; 47:3). Hűségét hirdetni kell reggel, a szabadítás idején (Zsolt 46:6; 88:14; 143:8), de éjjel is, amikor az ókori keleti ember felfogása szerint ellenséges hatalmak munkálkodtak (Jób 38:12k.; Zsolt 59:7k.; 82:5). A 4. vers kétféle lantot és zengésüket (higgájón) említi.

Zsolt. 92,5–16. vers.

A fő rész a himnuszokban szokásos „mert”-tel kezdődik. Sőt az 5. vers egyes szám 1. személyben álló állítmányai (megörvendeztettél, ujjongok) a hálaénekre emlékeztetnek. A 6. vers elején álló költői kérdés (milyen nagyok műveid!) himnikus. Isten munkái „mélyek”. Ezért nem érti azokat az „ostoba”, az „esztelen”. Mindkét kifejezés a bölcsességirodalomban használatos (Zsolt 49:11; 73:22; 94:8). Olyan embereket nevez így a Szentírás, akik visszautasítják az igazi bölcsességet, az istenfélelmet (Péld 1:7). A 8–10. versből megtudjuk, hogy az Úr tettei (5–6. vers) nem a világ teremtésével, nem is az egyiptomi szabadítással kapcsolatos nagy tettek (Zsolt 77:12k.; 104:24; 106:2.13.21; 111:2), hanem az Ő igazságos kormányzása. Egy darabig sikeres lehet ugyan a gonosz élete, és ez kísértést jelent a híveknek, azonban Isten elhozza az ítélet idejét (Zsolt 1:4–6; 37:10–15.20.28.35k.; 49:12–15; 73:17–20). A bűnösök szerencséje mulandó (Jób 20:5kk.). De az Úr örökké (trónol) a magasságban (Zsolt 18:17; 93:4; 144:7; 148:1). (A „magasság” szót a LXX „magasztos”-nak fordítja. Ez is jó értelmet ad.) Az ellenségnek azért kell elpusztulnia, mert nem csupán a hívek ellensége, hanem az Úré is.

A 11–16. vers a gonoszok pusztulásával (7–10. vers) a hívekre váró áldásokat állítja szembe. A szarv felemelése az erő megsokasítását és diadalt fejez ki (1Sám 2:1; Zsolt 89:18; 148:14; Lk 1:69). Itt egyúttal az Ószövetség esztétikájához tartozó gondolattal is találkozunk: ahogyan illő és szép az istendicséret (2. vers; Zsolt 33:1; 65:2; 147:1), úgy szép az az ember is, akinek felemelte a fejét az Úr (Gen 4:7; Zsolt 3:4; 27:6; 34:6; 52:10). Ünnepi lakomákon szokás volt a megbecsült vendég fejére illatos olajat tölteni (Zsolt 23:5; 45:8; 133:2; 141:5; Mk 14:3–9). Az igazak abban az elégtételben részesülnek, hogy megláthatják a gonoszok büntetését (Zsolt 37:34; 54:9; 91:8; 112:8). A 13–14. vers viruló fákhoz hasonlítja a híveket (Zsolt 1:3; Jer 17:8). Természetesen nem a templom belsejében voltak elültetve a fák, hanem a templom udvarán (Zsolt 52:10). Az ilyen fák az „Úr ültetvényeinek” számítottak (Ézs 61:3). Az Úr közelében áldásokban részesül az ember, éppen úgy, mint a víz mellé ültetett fa. A 15. vers hangsúlyozza, hogy a hívek még öregkorukban is olyan erőket kapnak, amelyek a gyümölcstermő életet lehetségessé teszik (vö. Deut 34:7; 2Kor 4:16). Ez az életerő nem öncélú, hanem az Úr dicsőségére való. Az Úr segítségében részesülő embernek hirdetnie kell, hogy az Úr „egyenes”, cselekedetei helyesek és igazságosak. Megbízható Ő, szilárd, mint a kőszikla, és nincs Benne gonoszság (itt a qere olvasási módját választjuk). A himnikusan kezdődő tanítóköltemény himnikus gondolattal, istendicsérettel végződik (Zsolt 7:18; 13:6; 30:13; 73:28).

Zsolt. XCIII. ZSOLTÁR

Ezt a zsoltárt az Úr királyságáról szóló zsoltárok között tartjuk számon. Ilyenek: 47; 96–99. Alapvető fontosságú a zsoltár magyarázatánál a 2. vers második sora: az Úr trónja „ősidők óta” szilárdan áll (Zsolt 10:16; 29:10; 74:12), Ő maga „öröktől fogva” él és uralkodik (Ex 15:18; Zsolt 145:13; 146:10). Ezért a zsoltár első két szavát így fordítjuk: „uralkodik az Úr”. Tévedés lenne így fordítani: „királlyá lett az Úr”; ez ui. azt jelentené, hogy volt olyan idő is, amikor nem volt király. A bibliai bizonyságtétel szerint az Úr ezen a ponton egészen más, mint Baal, akinek Jam, a tenger elleni ádáz harcban kellett kivívnia királyságát, és azután is minden ősszel meghalt, és minden tavasszal feltámadt, mert ő természeti istenség. Az 1–2. vers állítmányai nem mozzanatot fejeznek ki, hanem állapotot. Fenségbe és hatalomba öltözve (Zsolt 104:1k.; Ézs 11:5; 59:17; Ef 6:14–17) uralkodik az Úr! Ő az, Aki a teremtés alkalmával „megszilárdította” a földet. A földet ui. az ókori keleti ember felfogása szerint az ősi óceán veszi körül, azon úszik. A hegyek óriási oszlopfők; az oszlopok az óceán mélyén nyugszanak (Jób 38:6; Zsolt 24:2). A 3–4. vers ennek az ősi óceánnak (ezt jelenti a „folyamok” szó) a zúgásáról szól. A 3. vers végén álló „morajlásuk” szó héberül hangutánzó szó, amely a partot ostromló hullámok csattogását jelenti. A 3–4. versek mögött az az ősi babiloni és kánaáni mítosz áll, mely a teremtő Isten és a káosz-szörny harcáról szólt (Jób 7:12; 26:12; Zsolt 74:12kk.; 89:10k.; 104:5–9; Ézs 51:9k.). Ebben a zsoltárban azonban már nincs is szó harcról. Az ellenséges vizek az Úr hatalma alatt állnak: „fenségesebb náluk az Úr a magasságban” (Zsolt 7:8; 18:17; 68:19; 144:7). Legfeljebb a teremtett világot és benne az emberiséget fenyegetik a kaotikus erők. A föld ingadozhat (Zsolt 46:3; 60:4; 75:4), az Úr azonban „megszilárdítja oszlopait” (Zsolt 75:4). A föld lakói bízhatnak: a világ és az emberiség az Úr kezében van!

Az 5. vers későbbi. Itt már az Úr rendelkezéseiről, népének adott kijelentéséről van szó. A „rendelkezés” szó azonos értelmű a „törvény” szóval. Isten földi és mennyei temploma összetartozik (2Krón 6:6; Zsolt 78:69): a Sion-hegy az istenek hegyének, a Cáfón-hegynek a legmagasabb csúcsa (Zsolt 48:3; Ézs 14:13k.). A templomban hangzanak Isten „rendelkezései”. Itt történik Isten akaratának és uralmának hirdetése. A zsoltár 5. verse a fogság utáni időben keletkezett. Így értelmezték a hívek ezt a zsoltárt, mely Izráel előtti mítoszok felhasználásával igen régen, a királyság elején keletkezett.

Az Úrnak az ősi ellenség, a tenger feletti uralmát az Újszövetségben a tengert megdorgáló és azon járó Jézus Krisztus gyakorolja (Mk 4:35–41). Sőt Isten országa megvalósulása által elpusztul az ősi ellenség: nem lesz többé tenger (Jel 21:1)!

Zsolt. XCIV. ZSOLTÁR

Ennek a zsoltárnak a héber szövegben nincs címfelirata. A LXX Dávid zsoltárának és szerdai napra szóló éneknek tartja. Ez későbbi hagyomány. Műfaj tekintetében az 1–15. vers közösségi panaszének. Ezen belül a 8–11. vers vita, a 12–15. vers pedig a bölcsességirodalom hatásait mutatja. A 16–23. vers egyéni panaszének. Azonban helytelen lenne ezt a zsoltárt két részre választani, ill. két önálló zsoltárnak tartani, hiszen mindkét része mögött ugyanaz a helyzet áll: a hívek panasza a gonoszok jogtalan uralma miatt. A zsoltár szövege jó állapotban maradt ránk, ill. a régi kéziratok és fordítások alapján könnyen helyreállítható. A műfaj keveredése és a tartalom miatt a késői perzsa kort tartjuk a zsoltár keletkezési idejének.

Zsolt. 94,1–2. vers.

A panaszének bevezetése úgy szólítja meg az Urat mint a bosszúállás Istenét. A bosszúálláshoz egyedül Istennek van joga (Deut 32:35; Ézs 35:4; Jer 51:56; Róm 12:19; Zsid 10:30). Az Úr bosszúállása a gőgösöket éri utol; az Úr a kevélyeknek ellene áll (Péld 15:25; Ézs 2:12; 13:11; Jak 4:6; 1Pt 5:5). A gőgös ember kisajátítja, magának tulajdonítja azt a dicsőséget és fenséget, amely egyedül az Urat illeti meg (Jób 40:9–14; Zsolt 93:1). A zsoltáríró reméli és kéri Isten megjelenését (az 1. vers utolsó szava imperativusnak olvasandó: „ragyogj fel!”; vö. Zsolt 50:2; 80:2). Kéri Istent, az egész föld bíráját (Gen 18:25; Zsolt 7:9; 58:12; 76:9k.; 82:8; 96:10.13; 98:9), hogy „emelkedjék fel” ítélethozatalra (Zsolt 7:7). Ezt az ítéletet, az Úr igazságos „bosszúállását” az Újszövetség hívei és vértanúi is várják (Jel 6:10).

Zsolt. 94,3–7. vers.

A 3. vers költői módon megismétli a panaszénekek jellegzetes kérdését: „Meddig még?” A bűnösök „örvendeznek” az igazak felett: sikerül elnyomni őket. A bűnösök veszedelmes fegyvere a beszéd. Buzog belőlük az arcátlan beszéd; ebben egymást múlják felül (ezt fejezi ki a „mond” ige hitpael alakja; 4. vers). Az 5. versből kiderül, hogy ez nemcsak a hívek ügye, hanem az Úré is. Akiket ui. az uralmon levő bűnösök „szétzúznak” és „megaláznak”, azok „a te néped”, „a te örökséged”. Ezek a szavak a Deuteronomium ismert kifejezései, és a szövetségkötés gondolatköréhez tartoznak (Deut 7:6; 14:2.21; 26:19; ill. Deut 4:20; 9:26.29; 12:9; 32:9; Zsolt 78:71). Az özvegyek, árvák és jövevények sanyargatása és kifosztása miatt a próféták is felemelték szavukat (Ézs 1:15–17; Ez 22:7; Mik 3:1–4; Mal 3:5). A bűnösöknek az a nézetük, hogy az Úr nem látja tetteiket: tehetnek, amit akarnak, Istennek nem jut tudomására (Jób 22:13k.; Zsolt 10:11; 73:11). Önző, embertelen magatartásuk mögött hitbeli fogyatkozás áll (Mt 24:48k.).

Zsolt. 94,8–11. vers.

A 8. vers a bölcsességirodalom ismert kifejezéseit tartalmazza. A zsoltármű gondolkozásra szólítja fel az „ostobákat” (igen kemény kifejezés, mely az állathoz hasonlítja az ilyen embereket) és az „eszteleneket” (Zsolt 49:11; 73:22; 92:7). Olyan emberekről van szó, akik megvetik Istent. A következő versek műfaja a vita. A zsoltáríró érveket sorol fel, hogy megcáfolja a bűnösök hitetlenségét. A 9. vers az ember fülének plántálásáról és szemének formálásáról szól. Ezek az ember teremtésével kapcsolatos kifejezések: az embert Isten formálta és húzta ki az anyaméhből (Jób 31:15; Zsolt 22:10; 33:15; 71:6; 139:13.16). Aki az embernek fület adott, maga is hall, és aki az embernek szemet adott, maga is lát. A 10. vers népek oktatójának mondja Istent, Aki szükség esetén fegyelmezni is szokott. A vers második felét (egyik „mem” kiesését feltételezve) így olvashatjuk: „Az ember(iség) tanítója tudás nélkül lenne?!” Ez is válasz a 7. versre, a bűnösök véleményére. A 11. vers megfelel a költői kérdésre: Isten ismeri az ember gondolatait. Ezek a gondolatok hiábavalók; úgy elmúlnak, mint a lehelet (Zsolt 78:33; 1Kor 3:20).

Zsolt. 94,12–15. vers.

A 12. vers a bölcsességirodalom jellegzetes kifejezésével, a boldog-mondással kezdődik. Boldog az, akit az Úr fegyelmez (Jób 5:17–27; Péld 3:12) és törvényével tanít (Deut 4:5.36; 8:5; Zsolt 25:4.9; 119:12.26). Így ad az Úr nyugalmat a „rossz napokon”, amikor a gonoszok „örülnek” (3. vers) és uralkodnak. De ez nem tart örökké: a 13. vers második fele szerint „megásatik” a sírjuk. A szenvedő igealak mögött Isten rejtőzik: Ő „ássa meg” a sírjukat! A 14. vers ún. bizalom-motívumot tartalmaz: Isten nem hagyja cserben népét és örökségét (5. vers), azokat, akikkel szövetséget kötött. A 15. vers héber szövege szerint „mert az igazsághoz visszatér a jog”. Itt héber kéziratok, szír és görög fordítások alapján „igazság” helyett „igaz (ember)” olvasandó: „Mert az igazhoz visszatér a jog”, kiderül igazsága, visszanyeri az őt megillető jogokat. A vers folytatása: „és utána minden őszinte szívű”. Zsolt 37:37; 73:17; Péld 23:18; 24:14 alapján az „utána” szót „jövendő”-nek fordítják: „ez a jövendője minden őszinte szívűnek”. A zsoltárnak ez a verse ún. bizalom-motívum.

Zsolt. 94,16–23. vers.

Ezekben a versekben olyan egyéni panaszéneket ismerhetünk meg, amelyben a feleletet nyert panasz szólal meg. Sőt már a 16. vers költői kérdésére is a hálaének stílusában felel a zsoltáríró: igaz ugyan, hogy az emberek közül nem állt mellé senki, de az Úr segítségére volt. Pedig már kis híján a „csend honába”, a holtak hazájába került (Zsolt 115:17). A 18. vers ezt hasonlattal is kifejezi: a zsoltáríró lába már megingott (Deut 32:35; Zsolt 38:17; 66:9; 121:3). Kőzet volt az elbukáshoz, de az Úr hűsége támogatta őt (18b. vers). Képek nélkül szól a 19. vers. A zsoltáríró megvallja; hogy nyugtalan gondolatokkal volt tele, lelkierejét is próbára tette az őt fenyegető veszély. Éppen ezért volt nagy ajándék az Úrtól jövő vigasztalás. A gyötrődés helyett felüdülést, „gyönyörködést”, új belső erőket adott az Úr (vö. Zsolt 131:2; Ézs 66:13). A 20. vers költői kérdés. Fordítása nehéz: „Vajon társulhatsz-e a pusztítás trónusával, azzal, aki a rendelkezés(ek) ellenére bűnt formál?” Isten nem lehet szövetségben a „pusztítás trónusával” (2Kor 6:15), olyan bírói székkel, amely a gonoszoknak ad igazat. A zsoltáríró korában megromlott az igazságszolgáltatás (vö. Ézs 10:1–4; Ám 2:6–8; Mik 2:1k.). Azonban a hatalmasoknak gondjuk van arra, hogy a törvényesség látszatát megőrizzék (ld. az új fordítású Biblia szövegét). A 21. vers szerint a hatalmat gyakorló gazdagok nem elégszenek meg a szegények birtokának elvételével, hanem az életüket is el akarják venni (6. és 21. vers; Zsolt 10:8; 14:4; 73:14). A 22. vers megint hálaadást fejez ki: „De nekem az Úr lett a fellegváram”, ahova menekülhettem (Zsolt 46:8.12; 48:4; 62:3.7; 144:2). Hasonló értelemben mondják a zsoltárírók Istent kősziklának (Zsolt 18:3.47; 19:15; 28:1; 92:16). Isten az igazakat oltalmazza, de a gonoszokat megbünteti bűneikért: saját fejükre téríti vissza azt, amit elkövettek (Bír 9:57; 2Sám 16:8; 1Kir 2:32; vö. Zsolt 79:12). Az Úr igaz bíró!

Zsolt. XCV. ZSOLTÁR

A 95. zsoltárnak a héber szövegben nincs címfelirata. A LXX szerint „Dávid zsoltáréneke”. Műfaj tekintetében az 1–7c. vers az Urat, mint teremtőt, magasztaló himnusz, a 7d–11. vers pedig prófétai intő beszéd. Hasonló felépítésű Zsolt 50 és 81. Ezért a két műfaj találkozását nem tarthatjuk véletlennek. A liturgiában nemcsak az Isten előtti hódolatnak van helye, hanem az Isten parancsolatai is elhangzanak (Deut 31:9–13). A zsoltár keletkezési ideje a babiloni fogság kezdete, vagy az azt közvetlenül megelőző idő.

Zsolt. 95,1–7c. vers.

Ezeknek a verseknek a hátterében a zarándokút áll. Az 1. és a 6. vers himnikus bevezetés, amelyben a pap szólítja fel a gyülekezetet (imperativusokban és cohortativusokban) az Úr előtti hódolatra. Az 1–5. versben a teremtésről van szó. Az Úr „szabadító kősziklánk”: a Sion-hegyen levő hatalmas szikla védi a földet a föld alatti óceántól. A 2. versben az istendicséret hálaadással párosul. Így lép a gyülekezet az Úr „orcája” elé. Az Úr „orcája” az Úr jelenlétét fejezi ki. A hívek az Úr orcáját keresik (Zsolt 24:6; 27:8; 105:4). A 3. vers szerint az Úr az istenek királya (Ex 15:11; Zsolt 96:4k.; 97:9; ld. még Zsolt 29:1; 82; 89:6–9). Uralmi területe vertikálisan is, horizontálisan is végtelen. Ő teremtette a föld „mélységeit” (a „föld” a holtak hazáját is jelenti, Zsolt 7:6; 44:26; 63:10; 71:20; 143:3). A „mélység” szót felesleges megváltoztatni (ld. Jób 38:18; 1Kor 2:10) és a hegyek csúcsait, valamint az ókori keleti mítoszokban ősi ellenségnek tartott tengert és a szárazföldet is. Az 5. versben az „alkotta” szó mellett megtalálható a „formálta” szó is. Ez tkp. a fazekas tevékenysége (Deus faber. Gen 2:7.19). A zsoltárnak ez a része hatalmas bizonyságtétel: hogyan jelenthetne a tenger veszélyt Istenre nézve?! Hiszen Ő teremtette! Minden az Ő kezében, az Ő hatalmában van (4. vers).

A himnusz következő része formai szempontból hasonlít az előzőhöz. A bevezetésben imperativus és cohortativusok vannak (1–2.6. vers), a fő részt pedig „mert” vezeti be (3.7>. vers). De a hetedik vers már nem a teremtésről szól, hanem az exodusról, a nagy történelmi szabadításról. A vers elején az ún. „szövetségkötési formula” hangzik el: Ő a mi Istenünk, mi pedig az Ő népe vagyunk (2Sám 7:24; Jer 31:33; Ez 11:20; 14:11; 34:30). „Az Ő legelőjének népe” kifejezés a pusztai vándorlásra emlékeztet: az Úr pásztorként vezette népét a pusztában (Zsolt 77:21; 78:52; 80:2; 100:3). A nép az Ő „kezének nyája”. Az Úr keze az Úr oltalmazó hatalmát jelenti (Jer 16:21; Jn 10:1–18). (Néhány magyarázó megváltoztatja a szavak sorrendjét, és betold egy szót: „Mi az ő népe és legelőjének nyája vagyunk. Ismerjétek meg ma az Ő kezét!” De a héber szöveg változtatás nélkül is jól érthető; a toldásra pedig nincs jogunk.)

Zsolt. 95,7d–11. vers.

A himnusz második részéhez, a pusztai vándorlás történetéhez kapcsolódik a prófétai intő szó. „Ma, ha az Ő szavát halljátok”: ez a Deuteronomium jellegzetes stílusa és gondolata. A „ma” nemcsak a nagy zarándokünnep napja, hanem az a nap, amelyen az Úr a nép elé adja törvényét (Deut 4:8; 5:1; 11:32), és amelyen ez a nép Isten tulajdon népe lett (Deut 4:20; 27:9; 29:12). Kifejezetten is szó van arról, hogy az Úr nemcsak a pusztában vándorló néppel kötött szövetséget, hanem utódaikkal is (Deut 5:3; 29:13k.). A kultuszban részt vevő gyülekezet és a pusztában vándorló gyülekezet közötti hét évszázados távolság eltűnik. A jelenben élő gyülekezetet ugyanaz a veszély fenyegeti, mint az ősöket, akik nem hittek Isten jelenlétében. Ezt kérdezték: Közöttünk van-e az Úr, vagy sem? (Ex 17:1–7; Num 20:1–13; Zsolt 81:8; 106:31). Ez volt az a bűn, amely istenkísértésnek számított; ettől óvja Isten népét Deut 6:16 is, a 95. zsoltárhoz hasonlóan. Meríbá Kádes közelében található (Num 27:14; Deut 32:51). Az „istenkísértésnek” az lett a büntetése, hogy a népnek negyven évig a pusztában kellett maradnia (Num 14:26–38; Deut 1:34–40). Látták az Úr cselekedeteit (9b. vers), mégis „tévelygő szívűek” maradtak, akik „nem ismerték (az Úr) útjait” (10b-c. vers). Az Úr a hitetlenséget büntette. A 11. vers visszájára fordítja azt a gondolatot, hogy az Úr esküvel ígérte meg az atyáknak Kánaán földjét (Deut 1:8; 6:10.18.23; 7:8.12k. stb.). Haragjában az ellenkezőjére esküszik azoknak, akik nem hittek Neki (Deut 1:34k.; 4:21). A „nyugodalom” (igei formában: „nyugalmat ad”) a deuteronomiumi nyelvhasználatban az ország nyugodt és zavartalan birtoklását jelentette (Deut 3:20; 12:9k.; 25:19; Józs 1:13.15; 21:44; 2Sám 7:1.11; 1Kir 5:18). Itt azonban az Úr a saját nyugodalmáról, ill. annak helyéről, a templomról beszél (11b. vers; Zsolt 132:8.14!). Ha az ünneplő gyülekezet folytatja a pusztában vándorló nemzedék bűneit, nemcsak az országot veszti el, hanem az Úr közelségét is! – Az Úr „megkísértésének” történetét az újszövetségi gyülekezetre vonatkoztatja a Zsid 3:7–4:11.

Zsolt. XCVI. ZSOLTÁR

Ezt a zsoltárt az Úr királyságáról szóló zsoltárok között tartjuk számon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A héber szövegnek nincs címfelirata. A LXX szerinti címfelirat: „Amikor a ház (ti. a templom) megépíttetett a fogság után. Ének Dávidnak”. A zsoltár műfaja himnusz, éspedig két bevezetéssel (1–3. és 7–9. vers) és két fő résszel (4–6. és 10–13. vers). Tévedés lenne a zsoltárt emiatt két különálló éneknek tartani. Szövege rövidebb formában megtalálható 1Krón 16:23–33-ban. A Krónikák könyvében azonban a 6. versben levő „szentélyében” szó helyett „lakóhelyén”, a 8. versben levő „udvaraiba” szó helyett pedig „színe elé” olvasható, mert Dávid korában még nem állt a templom. Az ólatin fordítás a 10. versbe betold egy szót: „a fáról” (Dominus regnavit a ligno). A toldás keresztyén körökből származik. Ez ihlette a Kr. u. 6. században keletkezett híres ének szerzőjét: Vexilla regis prodeunt, „Királyi zászlók lobognak” (énekeskönyvünk 344. éneke). A zsoltáríró jól ismerte a 29. zsoltárt és a „második” Ézsaiás igehirdetését. A zsoltár szereztetési ideje a babiloni fogság elmúlása utáni években lehetett.

Zsolt. 96,1–3. vers.

Az első bevezetésben a zsoltáríró az egész földet szólítja fel arra, hogy új éneket énekeljen az Úrnak. Az „új ének” kifejezés az egyéni panaszénekből és hálaénekből származik. Új éneket ígér a bajban levő hívő a szabadító Istennek (Zsolt 144:9); sőt maga az Úr ad új éneket hívei szájába (Zsolt 40:4). Nem a zsoltáríró különös költői tehetségére kell gondolnunk, hanem arra, hogy a hálaadó istentiszteleten elbeszélték a szabadítás történetét (Zsolt 22:23; 66:16; 79:13; 107:22; 118:17). Áldották az Úr „nevét”, azaz magát az Urat. Sőt nemcsak a templomi istentiszteleten kell hirdetni az Isten szabadítását, hanem „napról napra”. Isten népének az a feladata, hogy az Úr tetteit hirdesse a népek között (Zsolt 9:12; 105:1), sőt erre biztassa a népeket (Zsolt 66:8; 117:1). Zsolt. 96,4–6. vers. A himnusz fő része a szokásos „mert” kötőszóval kezdődik. Az istendicséret oka az, hogy Isten „félelmes”. A háttérben az a mítosz áll, amely szerint a teremtő Isten legyőzte a vele szemben álló isteneket. Ezek elvesztették hatalmukat, és az Úr udvartartásának tagjai lettek (Zsolt 29:1; 82; 89:6–9; 95:3; 97:9). Sőt ezek nem is istenek, csak „istenkék”, mondja az 5. vers: semmiségek ők a teremtő Istenhez képest! A teremtett világ a teremtő Isten hatalmának és bölcsességének bizonyítéka (Zsolt 8:4; 97:6; 102:26; Péld 3:19). Azt, hogy a népek bálványai nem istenek, először a fogság prófétája, „második” Ézsaiás mondta ki (Ézs 40:18–20; 44:9–20; 46:6k.). Az Úr előtt „fenség és méltóság” jár. Ezek költői megszemélyesítések, az Úr udvartartásához tartozó mennyei lények, az Úr kísérői, az „erőhöz és ékességhez” hasonlóan (6. vers).

Zsolt. 96,7–9. vers.

A zsoltárnak ez a második bevezetése úgy veszi át a Zsolt 29:1k. szavait, hogy már nem a mennyei lényeket (az istenfiakat) szólítja fel Isten magasztalására, hanem a népek családjait, és ezzel kiküszöböli az ősi mítoszt. Egyben felszólítja a népeket arra is, hogy hódolatuk jeléül ajándékokat vigyenek az Úr „udvaraiba” (Zsolt 68:30; 76:12; Ézs 60:1–15). A 9. versben levő „szent öltözetben” kifejezés fordítása nehéz. A LXX és a szír fordítás a „szentség” szót birtokraggal látta el: „Szentségének díszében”. Eszerint nem a gyülekezet tagjainak ékes ruhájáról van szó, hanem az Úr szent pompájáról, fenségéről. A kifejezést hasonlónak tartjuk a „szentségének hegye” = szent hegye kifejezéshez. A kánaáni (ugarit) szövegekben ez a kifejezés az istenség szent „megjelenését” jelenti. A 9. vers második fele az Úr előtti „remegésre” szólítja fel a földet. A héber szó a szülő nő fájdalmát fejezi ki. Az Úr megjelenésekor „megremeg a föld” (Zsolt 77:17; 97:4).

Zsolt. 96,10–13. vers.

A himnusznak második fő része Isten népének missziói kötelességével kezdődik. A népek között kell hirdetni, hogy uralkodik az Úr. Ennek a mondatnak az állítmánya perfectumban áll, de ez nem mozzanatos értelemben fordítandó („Király lett az Úr”, mintha csak egy pillanatra is elvesztette volna a királyságot), hanem idő felett álló értelemben, hiszen Ő örök Király (Zsolt 29:10; 93:2). A teremtéskor Ő szilárdította meg a földet a tengereken, hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 93:1; 104:5). Ha meginognak a föld oszlopai, Isten újból megszilárdítja azokat (Zsolt 11:3; 75:4). Ránk maradt egy ókori képtöredék, melynek bal oldalán egy hatalmas, oroszlánhoz hasonló vadállat szájának és mancsainak egy része látható, jobb oldalán pedig egy erős oszlopot a földre helyező istenség képe. A teremtő Isten helyreállítja a világ rendjét (Zsolt 104:30; 146:6), éspedig ítélet által. Ítélete nem önkényes, hanem jogos és igazságos (10. és 13. vers; Zsolt 7:9; 9:9.20; 58:12; 82:8; 94:2; 98:9). Ennek nemcsak az emberek örülnek, hanem az egész teremtett világ is (Zsolt 97:6; 98:7k.; 103:22; Ézs 44:23; 49:13; 55:12). A 11. vers a háromemeletes világképet tükrözi: ég-föld-tenger (Zsolt 8:6k.; 33:6–8; 36:6k.; 69:35; 104:1–26; 135:6; 146:6). A zsoltár utolsó verse az Úr eljövetelét hirdeti (Ézs 40:10; 59:19k.; 60:1; 62:11). Ez az örömüzenet az Újszövetségben Jézus Krisztus igehirdetésének a középpontja (Mt 3:2).

Zsolt. XCVII. ZSOLTÁR

Ezt a zsoltárt az Úr királyságáról szóló zsoltárok között tartjuk számon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A héber szövegnek nincs címfelirata. A LXX szerinti címfelirat: „Dávidé, amikor országa helyreállíttatott”. Műfaja himnusz, amely két versszakból áll. Az első versszak (1–6. vers) az Úr megjelenésének ünneplésére szólítja fel a földet. Ez a versszak a teofánia régi tradícióira épül. A második versszak (7–12. vers) jóval későbbi korból való. Világosan mutatja a „második” Ézsaiás könyvében (Ézs 40–55) található gondolatokat. Júda és Sion öröméről és a bálványimádók megszégyenüléséről szól. Itt a zsoltáríró a maga korára alkalmazza az üzenetet. Egyúttal eszkhatologikus reménységet is hirdet: a teofániában Isten igaz bírónak bizonyul.

Zsolt. 97,1–6. vers.

A zsoltár első két szava: „Uralkodik az Úr”. Az Úr királyságáról szóló zsoltárokban ez nem fordítható múlt idővel („Királlyá lett az Úr”), mert Ő örök Király (Zsolt 10:16; 29:10; 93:2). Még rövid időre sem vesztette el királyságát. Az Úr királyságát az egész földnek ünnepelnie kell, még a szigeteknek is. Az ókori keleti ember szerint a szigetek (a hegyek) a föld szélén vannak, és az égboltozatot hordozzák, valamint az óceán mélyéig nyúlnak le, és szilárdan tartják a földet hogy ne inogjon (Zsolt 24:2; 93:1; 104:5). Az istendicséretnek, az egész föld ujjongó örömének az oka Isten megjelenése (teofánia). Ennek kísérőjelenségei a felhő és a homály (Deut 4:11; 5:22). Az Úr sűrű homályban lakik (1Kir 8:12; Jób 22:13). A 2. vers második fele Zsolt 89:15a-ból való. A jog és az igazság itt dologi értelemben áll, mint a trónus támaszai. A babiloni vallásban a jog és igazság (Kettu és Mesaru) Samas istenség fiai; az ugarit pantheonban Sydyk és Mysor a nevük. Az ítéletre megjelenő Úr igazságot oszt! Tűz jár Előtte (Ex 19:18; 24:17; Deut 5:4; Zsolt 18:9; 50:3), mely megemészti ellenségeit (Zsolt 68:3; 106:18). Villámai bevilágítják a világot; a föld megremeg (Zsolt 77:19). A hegyek, amelyek az állandóság jelképei, megolvadnak, mint a viasz (Zsolt 68:3; Mik 1:4). Itt vulkanikus jelenségekre (forró lávára) kell gondolnunk. Kozmikus hatása van az Úr megjelenésének; az egész föld Ura Ő (Józs 3:11.13; Mik 4:13; Zak 4:14; 6:5). „Igazságát” az egek hirdetik; „dicsőségét” minden nép meglátja (Ézs 40:5; 60:2; 66:18k.). Ahol az Úr megjelenik ott az Ő igazsága, szövetségi hűsége érvényesül (Zsolt 50:6; 85:14; Hós 10:12). – A zsoltár első versszaka az ítéletre megjelenő Urat dicséri; eszkhatologikus himnusz.

Zsolt. 97,7–12. vers.

A zsoltár második versszaka „második” Ézsaiás (Ézs 40–55) és „harmadik” Ézsaiás (55–66) igehirdetésére épül. A bálványimádók megszégyenülnek (Ézs 42:17; 45:16). Ez a gondolat tkp. nem illik bele a himnuszba, hanem a panaszénekhez tartozik (vö. Zsolt 129:5–8). Hiába dicsekednek az „istenkékkel”, hiszen maguk az istenek is meghajolnak (perfectum propheticum; a LXX tévesen imperativusnak fordítja) az Úr előtt (Jób 1:6; 2:1; Zsolt 29:1; 82:1; 89:6–9). A 8. versben említett Sion nem a Sion-hegyet jelenti, hanem Isten Jeruzsálemben élő gyülekezetét. Júda „leányai” a Júda területén levő városok (Zsolt 48:12). Örömük oka az Úr igazságot osztó ítélete. Az Úr „Felséges”. Ez a szó a kánaáni vallásokban azt jelentette, hogy az istenek királya (Zsolt 47:3.10; 83:19; 95:3; 96:4; 135:5). A 10. vers eleje a héber szöveg szerint: „Akik az Urat szeretitek, gyűlöljétek a gonoszságot”. (Itt néhány bibliai kézirat alapján szövegjavítást javasolnak: „Szereti az Úr a gonoszság gyűlölőit”.) A vers többi része is arról szól, hogy az Úr oltalmazza („őrzi”) híveit, és megmenti őket a bűnösöktől. Itt nem idegen népekre kell gondolni, hanem a híveket sanyargató gonoszokra. A választóvonal nem Izráel és a népek közt vonul végig, hanem Isten népének sorai között! Az igazakra világosság árad (enyhe szövegjavítás Zsolt 112:4 alapján). A világosság segítséget, jogorvoslást, életet jelent, és az ítélet végett jövő Úrtól származik (Ézs 9:1; 58:8.10; 60:1k.). A zsoltár utolsó verse himnikus imperativusokkal szólítja fel az „igazakat”, az Úr gyülekezetének tagjait arra, hogy már a jelenben örvendezve magasztalják az Úr szent „emlékezetét”, azaz az Ő szent nevét. Már most, amikor a gyülekezet együtt él a bűnösökkel, lehet örülni az Úr eljövetelének.

Zsolt. XCVIII. ZSOLTÁR

Ezt a zsoltárt az Úr királyságáról szóló zsoltárok között tartjuk számon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A zsoltár műfaja himnusz. Az első versszak (1–3. vers) imperativusszal kezdődik. Második félsora már a fő részhez tartozik, amelyet „mert” vezet be. A második versszak (4–9. vers) bővített bevezetéssel kezdődik, amelyben hat imperativus található (4–6. vers). Sőt ezeket még három iussivus toldja meg (7–8. vers). A fő részt itt is „mert” vezeti be, terjedelme csupán egy vers (9. vers). A zsoltár „második” Ézsaiás igehirdetésére épül. Keletkezési kora a babiloni fogság utáni idő.

Zsolt. 98,1a. vers.

Ld. a bevezetés 2. pontja alatt. A LXX hozzáteszi a „Dávidé” szót is (ld. a bevezetés 3. pontja alatt).

Zsolt. 98,1b–3. vers.

Az első vers azért szólítja fel új ének éneklésére a gyülekezetet, mert az Úr csodálatos dolgokat vitt véghez. Az Úr „új” cselekedeteihez illik az új ének (Zsolt 96:1; 149:1; Ézs 42:10; Jel 5:9). Nem segített neki senki, csak saját szent jobbja (Ézs 59:16k.; 63:1–6). Az a szabadítás és az az igazság, amelyet a népek szeme láttára jelentett ki az Úr (2. vers; Róm 1:16k.), a babiloni fogság megszüntetése volt. A 3. vers első sorában a LXX-ban benne van a Jákób szó is. Ez szép gondolatpárhuzamot ad: „Megemlékezett az Úr Jákób iránti szeretetéről, és Izráel háza iránti hűségéről”. E mögött is a „második” Ézsaiás igehirdetése áll. Ő harcolt az ellen a tévhit ellen, hogy elfeledkezett népéről az Úr (Ézs 40:27kk.; 49:14kk.). Isten „emlékezése” nem csupán gondolat volt, hanem népét a fogságból kiszabadító történelmi cselekedet is. Látták ezt a népek (Ézs 40:5; 52:10; Lk 1:51; ApCsel 28:28), „a föld összes végei”. E mögött az a nézet áll, hogy a föld közepén („köldökén”, Bír 9:37; Ez 38:12) a választott nép lakik. A többi népek a föld szélén laknak, ahol megszűnik a föld és kezdődik az óceán, sőt közel van a halál hazája (Zsolt 22:28; 42:7k.; 59:14; 61:3; 65:9).

Zsolt. 98,4–9. vers.

Formája szerint a 4–8. vers himnikus bevezetésnek látszik, melyben a zsoltáríró az egész földet felszólítja az Úr magasztalására. Az 5. versben említett lant 4–12 húros lehetett. A 6. versben említett harsonák ezüstből készültek (Num 10:1–10). A fogság utáni időben a harsonák kiszorították a használatból a versben is említett, kosszarvból készült kürtöket. A „harsonák” szó csak itt fordul elő a Zsoltárok könyvében. A 4. vers eleje és a 6. vers második fele az Úrnak mint Királynak szóló üdvrivalgást parancsolja meg (Num 23:21; Zsolt 47:2; 66:1; 81:2; 95:1k.; 100:1).

A zsoltár legrégebbi része a 7–9a. vers. A „tenger” és a „folyamok” szó egyaránt a földet körülvevő óceánt jelentik. Tombolásuk eredetileg ellenséges természetű volt: a földet támadták, ostromolták hullámaik (Jób 26:12; Zsolt 74:13k.; 77:17; 93:3k.; 104:6–9). Ebben a zsoltárban azonban az ősi ellenség már hódol az Úr előtt: „tombolása” nem egyéb, mint hangos istendicséret.

A teremtett világ istendicséretéről ismételten szól „második” Ézsaiás. A zsoltár 4. verse végén levő három ige Ézs 44:23-ban fordul elő. A három ige közül az első („örülni”) ötször is előfordul (Ézs 44:23; 49:13; 52:9; 54:1; 55:12). Ő beszél a hegyek ujjongásáról (Ézs 44:23; 49:13; 55:12) és tapsolásáról is (Ézs 55:12). Különösen is említésre méltó Ézs 52:7–10.

A zsoltár utolsó verse a himnusz fő része (corpusa). Éspedig eszkhatologikus himnusszal van dolgunk: az Úr jön! Saját népe életében már megmutatta csodálatos szabadítását a népek szeme láttára (1–3. vers). Következik a népek feletti ítélet. A népek eredetileg (az ősi káosz helyére lépő) ellenséges hatalmak voltak (Zsolt 66:7k.; 68:2.31; 96:7kk.; 99:2; 135:10). De az Úr felettük áll, éppen úgy, mint a káosz áradatai felett (Zsolt 93:3k.). Ő az egész föld bírája (Zsolt 82:8; 94:2; 96:13); nem önkényesen bíráskodik, hanem a jogot és igazságot érvényesíti, ezekért harcol (Zsolt 35:1–3; 54:3–7; 74:18–22). Isten jön; országában az egyetemes béke és igazság valósul meg.

Zsolt. XCIX. ZSOLTÁR Ezt a zsoltárt az Úr királyságáról szóló zsoltárok között tartjuk számon. Ilyenek: Zsolt 47; 93; 96–99. A zsoltár műfaja himnusz. Három versszakból áll. Minden versszak végét refrénszerűen jelzi a kiáltás: „Szent Ő” (3.5. vers), ill. „mert szent az Úr, a mi Istenünk” (9. vers). Ez a híres trishagion liturgikus ismétlése (Ézs 6:3). Feltételezhető, hogy a trishagionnak helye volt a jeruzsálemi templomi istentiszteletben. A zsoltár üdvtörténeti vonatkozású része (6–8. vers) és a benne megszólaló bűnbánat, a közbenjáró imádság és a bűnbocsánat gondolata késői, fogság utáni szereztetési időre mutat, és az ún. deuteronomista történeti mű (babiloni fogság első fele) bizonyságtételére épül. A szöveg jó állapotban maradt ránk.

Zsolt. 99,1–3. vers.

„Uralkodik az Úr!”. A héber szövegben levő perfectum nem mozzanatosan fordítandó („királlyá lett”, hanem örökérvényű, időtlen értelemben veendő. Bár az Úrnak vannak ellenségei (az 1–2. vers a népeket és a földet említi), harcra nem is kerül sor: a népek reszketnek, a föld meginog (így fordítjuk a LXX segítségével az 1. vers végén levő ismeretlen „nut” = mut igét) a kerúbokon trónoló Úr előtt. A szentek szentjében levő kerúbok szárnyai felett trónol az Úr (1Kir 6:23; Zsolt 80:2). Az Úr trónusáról szól Zsolt 9:5; 47:9; 93:2; 97:2; Ézs 6:1 is. Az Úr mennyei és földi trónusa összetartozik; a jeruzsálemi templom a mennyei templom mintájára készült (Ex 25:9.40; 26:30). Örök és változhatatlan állapotot fejez ki a 2. vers vége is: „magasztos Ő minden nép felett”. Itt néhány kézirat „népek” helyett „isteneket” tartalmaz (ld. Zsolt 95:3; 96:4; 97:9). Az Úr a népek királya (Zsolt 47:9; 96:10.13). A 3. vers nem imperativusszal kezdődik, hanem iussivusszal; ez kívánságot fejez ki („dicsőítsék nevét!”). Az Úr nevének emlegetése deuteronomiumi gondolat. Az Úr „félelmetes” volta tkp. a káosz-harcban diadalmas istenség jelzője.

Zsolt. 99,4–5. vers.

A 4. vers nem földi királyról beszél, hanem az Úrról, mint királyról: „A király hatalma szereti a jogosságot” (Zsolt 33:5). Parancsolatai tkp. értékes ajándékok, amelyekkel Ő szabadságra vezette népét. Az Úr maga is szereti az igazságot, és azokat is szereti, akik igazságot cselekszenek (Zsolt 11:7; 37:28; 146:8; Ézs 61:8). A választott nép istentiszteletéből jog és igazság árad a világba (Zsolt 37:28; 50:16–21; 82:3; 98:9; 103:6kk.; 146:7; 147:19). Ő „megszilárdította” (teremtéstörténetből vett kifejezés, Zsolt 8:4; 24:2; 119:90) a méltányosságot. Az Úr tehát nem csupán az ellenség legyőzése által mutatja meg hatalmát, hanem a jog és az igazság érvényesítésében is. Az 5. vers imperativusokban szólítja fel a gyülekezetet arra, hogy magasztalja az Urat és boruljon le „lábainak zsámolya” előtt. Az Úr lábainak zsámolya a szövetségláda (1Krón 28:2; Zsolt 132:7). Az Újszövetség szerint a föld Isten lábainak zsámolya (Mt 5:35).

Zsolt. 99,6–9. vers.

A 6. vers fordításában a „-ban, -ben” prepozíció nem „között”-nek fordítandó („Áron a papjai között”; „Sámuel az Ő nevét segítségül hívók között”), hanem „mint”-nek (ún. b’ essentiae): „Mózes és Áron mint pap”; „Sámuel, mint aki az Ő nevét segítségül hívta” stb. A „kiáltás” az Isten népéért mondott közbenjáró könyörgést jelenti. Mózes az Ex 17:11k.; 32:11–14.30–32; Num 12:13; 14:13–19; 21:7; Zsolt 106:23 szerint imádkozott népéért. Áron Mózessel együtt imádkozott (Num 16:22), és több ízben is végzett engesztelő tevékenységet (Ex 30:10; Num 17:11k.). Sámuel is mondott népéért közbenjáró könyörgést (1Sám 7:6k.; 12:6kk.; Jer 15:1). Igaz, hogy Sámuellel nem beszélt az Úr a felhőoszlopból, mint Mózessel (Ex 33:9k.; Num 12:5; Deut 31:15kk.); legfeljebb a silói templomban szólította meg az éjszaka sötétségében (1Sám 3:3kk.). De mindhármukra vonatkozik az, hogy könyörgéseiket meghallgatta az Úr (6., 8. vers). Az imádság meghallgatása bűnbocsánattal is együtt járt (Ex 32:30–32; Num 12:11kk.; 1Sám 12:19; 1Kir 8:33k..35–39.46–50). Ezt a gondolatot a 76b. és 8b. vers azzal egészíti ki, hogy a bűnbocsátó Isten megkívánja intelmeinek és rendelkezéseinek megtartását; nem hagyja egészen büntetés nélkül a bűnös cselekedetet (Ex 20:5.7; 34:6k.). Ez engedelmességre inti Isten népét: nem szabad a bűnbocsánattal visszaélni. A kegyelem nem teszi könnyelművé a híveket (Róm 6:1k.). Az istentiszteleteken újra meg újra elhangzottak Isten parancsolatai (7b. vers; Deut 31:9–13; Zsolt 15; 24; 50; 81). Csak akkor kedves Istennek az Ő szent hegyén folyó istentisztelet, ha a gyülekezet tagjai a hétköznapok során is az Ő parancsolatai szerint élnek. A zsoltár utolsó verse himnikus imperativusokban szólítja fel a gyülekezetet az Úr magasztalására.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal