KILENCEDIK RSZ A Tet vrosban hagyatott hat reformatus papoknak fogsgokrl
KILENCEDIK RSZ
A Tet vrosban hagyatott hat reformatus papoknak fogsgokrl
Hatan: Miskolczi Mihly, a lbai eldagadozvn, az hs rajta megrothadvn; Harsnyi Istvn a vnsg miatt s a kszvnyben elromolvn; Korodi Jnosnak a vas lbt szintn a trdig elrgvn; Czegldi Pternek hasonlkppen: Huszti Mihly s Szecsei Jnos a vnsg s a sok veresg ltal elertlenedvn, sem barmokon, annl inkbb gyalog el nem hajtathatnak; azrt Tetban hagyjk ket, kik a Neapolisba menket minekutna az Isten oltalmba ajnlottk volna, szvesen krk, hogy ha valami hrt tallnnak is rlok klteni, el ne hidjk, mert felttt szndkok, hogy ezt a nemes harcot vgig Isten kegyelme ltal megharcoljk. gy, akik Neapolisba vitetnek, ezeket megkrk a vgig val llhatatossgra, grvn azt magok irnt is. A rgi istllban harmadnap mlva minden riz nlkl valnak, jszaka hozzjok mene egy vallsokon lv katona, ki monda: „Atymfiai, Isten lgyen vletek, s adjon tinktek llhatatossgot, lljatok kemnyen, oltalmazztok a Krisztus gyt; az Isten bizony titeket nemsokra megszabadt”, – ezzel kivszen t rzforintokat, s nkik adja. Elmegyen hozzjok ama j kapitny is, aki Piscariba vitte vala, vvn valami telt s egynehny forintot nekik, ezt mondvn: Jl tudom, hogy elmenetelem utn ez kztt a minden irgalmassg nlkl val nemzetsg kztt hel haltok meg, ezt vegytek el, s amg lehet, tplljtok magatokat vele.
Minekutna elmentenek volna a katonk, a tmlcbe nem mehetnek, hanem bmsznak, kiket mikor ltna a curiae praeses br monda: Ah, ah, rdgnek llhatatos martyrjai! A tmlcbe vitetvn mahumedanusoknak, armnusoknak kiltjk, csfoljk, egybegylnek, nzik. Odafut egy Ferenc bart is, krdi: ha keresztynek-e? Kinek felelnek: Azok vagyunk, mert az Atynak, Finak s Szentlleknek nevben megkeresztelkedtnk. Krdi tovbb: Hisztek-e teht a ppba? Kinek felelnek: Hisszk, hogy a ppa Rmban vagyon: de a ppba nem hihetnek; mert az apostoli hitnek formjban nem gy vagyon: hiszek a ppba; hanem: hiszek az Istenbe. Krdi mg: Ht a purgatoriumot hiszitek-e? Felel: Hisszk, hogy a Krisztus vre purgatorium; de oly helyet, azhol a llek az let utn tisztogattassk, a Szentrssal egytt nem hisznek. Ms tmlcbe vettetnek, azhol annyi csfold nem lvn, hromszor napjban az Istent jobban tisztelhettk; nyolc hetek alatt annyira knozta ott a kszvny Harsnyi Istvnt, hogy ordtssal betlttte a tmlcet. Miskolci Mihlyra egyb nyavalyi mell reesk a sok hezs s szomjhozsbl a vr, 1675. 19. mji meghala; meghal nem sokkal azutn Korodi Jnos is, kinek minthogy magokat nem tisztogathatjk vala, holta utn a hideg testrl a mellre igen nagy raks tet gyle. Ezeknek holttesteket meztelen, a tbbi flig holtak kivonk a tmlcbl: azutn eltemettk-e, vagy nem, nem tudhattk meg.
Ngyen, kik megmaradtanak vala, naponknt megplnnek, de nincsen semmi gondvisels rejok, rmest ennnek, de nincs mit. Innen volt, hogy mikor a cgres lator foglyok ennnek, k ott llanak vala, hogy valami ciphajat vagy csontot kaphatnnak tlek; mszklnak vala a tmlcben, hogy valami szilva-, vagy baracmagot, penszes ciphajat, hagymaszrat, dinnyehajat, halcsontot kaphatnnak; ha talltanak, jzn megettek ezek az emberek, akik azeltt msokat tplltak. rnak ilyen nsgekben a praesesre, brra, de semmit nem nyernek. Vgre tmaszta az Isten nkik egy olasz nemesembert, Hyacinthus Morust, ortonai notariust, ki valami gyilkossgrt abban a tmlcben tartatik vala: ez sokszor megenyhtette nsgeket, mert olyan knyrletessggel viseltetik vala hozzjok, mintha ugyan tulajdon atyjok lett volna; e nemcsak a magbl adott, amit lehetett, hanem tancsolta, hogy a pspkknek, szerzetesek guardjnoknak valami tel irnt rnak, kik voltanak is sok segtsggel. Ami az asztalrl megmaradott, azt nekik adja vala, egykor az asztalrl hozott csigahajakat Huszti Mihly mikor enn, lmlkodssal nztk msok, holott azeltt jl ksztett csigjt sem ette volna meg. Mikor gy hezni ltn a tmlctart, sokszor az Hyacinthus krsre kt-hrom cipkat is d vala. Hyacinthus, mikor nem volt mit adjon, ezen foglyoknak elejekbe sem megyen vala ezt mondvn: Bizony szgyenlem retok is nzni, hogy oly szksgben meg nem segthetlek. Mikor pedig adhatott valamit, igen j szvvel conversldott, s az hitrl val articulust j szvvel hallgatta.
Igen szereti vala Harsnyi Istvntl tanulni; innen az hitnek nmely gazatra megtanttatvn, iszonyodni kezdett vala a ppista vallstl. Megtanttatott vala, a ppnak micsoda hatalma lgyen? Hogy a kpek s szentek tisztelete, segtsgl val hvsa haszontalan s vtkes; hogy a flbe val gyns kegyetlensg, a mise blvnyozs. Kivltkppen pedig megtantotta vala az igaz bnbocsnat miben lljon, hogy az nem a fogadsokban, bcsjrsokban, ppa indulgentijban, hanem a Krisztus tkletes elgttelnek rdemben ll. s mivelhogy igen vdolja vala tet megcselekedett vtkrl lelke ismerete, igyekezik vala tet csendesteni, lvn egy jtestamentuma, onnan keres vala sokat az vigasztalsra. Tantja vala, hogyha lelknek csendessgben akarna lenni: 1. Szksg, hogy vtkeit lelknek tredelmessgben megismerje, bnja, s azt kerlje mint a mrget. 2. Azt megvallvn, azoknak bocsnatjokat a Krisztustl krni hittel, s magt j letre ktelezni, szksgesebb dolognak tartsa. 3. Azon igyekezni mind szntelen, hogy Istennek tetsz letet ljen; mert a lelkiismeretnek megcsendestsre minden emberi kltemnyek is nem hasznlnak semmit, minthogy a Krisztus a szszl az Atynl, aki bnbocsnatot nyer az Atytl a bnsnek. Ezen az ton dvzltenek mindenek, s ezen is dvzlnek.
Vette is ez tantsnak hasznt, mert nemsokra hallos betegsgben esvn, gy knyrg vala: Irgalmas Isten, knyrlj rajtam. Mond Harsnyi Istvnnak: n j bartom, Istvn, nem a szenteket, hanem az Istent hvom segtsgl. Ha valaha, most vagyon arra szksged, mert az Isten is azt mondja: „Hvj segtsgl engemet a te nyomorsgodnak idejn, n megszabadtlak tged.” Hyacinthus: Jl mondod, mert az Isten bocstja a nyavalyt az emberre, s veszi el. Mikor mr halln volna mond: Oh, n tmlcben szenved Istvnom! Ki visel mr red gondot, ha n meghalok, nzvn knnyves szemmel Harsnyi Istvnt. Kinek felele Harsnyi Istvn, kicsordulvn a knny szembl: Gondot visel az Isten bartom, Hyacinthe! Hyacinth: Igazn mondd: n bizonnyal tudom, hogy az Isten red gondot visel, mert te igen j ember vagy.
Mihelyt meghala Hyacinthus, mindjrt tbbet kezdnek a szegny foglyok hezni, de a j Isten, aki szksgnek idejn tudja az vit megsegteni, tmaszta azutn msokat, akik egyszer s msszor lennnek valami segtsggel. Ugyanis hozzjok ment vala egy pater Agonizantium*, kinek panaszlk nyomorult elvetett llapotjokat; ez gri jakaratjt, kldtt is nha kenyeret s bort, midn megkerestk. A tmlctart javallsbl rtanak vala egy pater Angyal, kegyes oskolk mesternek, kldtt vala ez is pnzt, kenyeret, bort, sajtot. Kinek ezt a jakaratjt ksznik, hogy ppen gy cselekdett velek, mint az ldzk ell fut Illyssel az tet tpll angyal. Sok jakaratjval ltenek Rudolowicus Miklsnak a Tet-beli pspknek is, aki sok kegyessg munkjt kzlte vlek, azt remlvn, hogy a maga vallsra llthatja ket; mely remnysgt egy presbyter ltal megjelentette vala a tbbi kztt, ki hozzjok menvn, gy szla: A pspk sok jt kvn nektek, valban sznja nyomorsgtokat, gri mindenben jakaratjt; minden ebd s vacsora felett titeket emleget; izente, hogy gondoljtok meg, hogy mely eretneksgben vagytok, s knyrgjetek, hogy az igaz rmai hitnek esmeretre jussatok; int pedig, hogy kvesstek minden cselekedetekben az hitet elsben, azutn az esmeretet s az okossgot. Felel Harsnyi Istvn: Tisztelend pspk uramnak sok jakaratjt, mellyel mindeddig s mind most ltnk, ksznjk; krjk az Istent is, fizesse meg szeretetnek ezeket a gymlcseit. Hogy azt izente, hogy a rmai hitnek ismeretre vezet megvilgosttatsunkrt knyrgnnk, ezt a maga vallsa szernt ktelessgbl cselekeszi; de krjk tisztelend pspk urunkat, hogy ezzel magt soha ne terhelje, mert mi Isten kegyelmbl azt a vallst kvetjk, amelyben lelknk esmrete csendes, s el is tklettnk magunkban, hogy ezt soha meg ne vltoztassuk; nem is lehet, hogy az ismretet, mint az hitben kivltkppen val dolgot, az hit eltt meg ne kvnjuk, mert gy tant minket dvztnk; Luk. 17: 57.
Ilyen elmjeket rtvn, eddig kzltt jakaratt megvonja a pspk, de az hsg nem engedi, hogy a szegny rabok hallgassanak, knyszerttetnek ismt keserves instantijokkal a pspkt megkeresni, aki elkldi a presbytert ismt holmi elesggel s ilyen izenettel: igen csudlkozik a pspk, hogy oly sokszor zrgettek a testi telrt, de a lelki telrt soha nem keresitek meg: olyan indulattal vagyon hozztok, hogyha a rmai hitre llantok, hazakldene innen kiszabadtvn, s retok j gondot viselne. Felele Harsnyi Istvn: Mi, hogy fggben legyen tisztelend pspk uram elmje, nem akarjuk, irntunk ebben ne legyen semmi remnysge, mi a testi telrt zrgettnk tisztelend pspk urunk ajtajn, mert tudjuk, hogy bvelkedik, de a llek eledele nlkl is noha szklkdnk, azt ott nem keressk. Nem akarjuk testnk szabadulst vallsunk cserlsvel; ha gy akartuk volna, mr rgen azt Magyarorszgon megcselekedhettk volna, s ez meglbalhatatlan nyomorsgba sem estnk volna. Kln hvja a presbyter Czegldi Ptert, s prblgatja, vigyzna magra, az a vn, tudniillik Harsnyi Istvn, igen durva regember, s gy tetszik, te tle fggesz; kinek mond Czegldi: n semmi durvasgot nem talltam az emberben, hanem esmertem j embernek, n pedig a vallsom dolgban tle nem fggk, mert n annak igazsgt tudom. gy msokat is haszontalan prblgata.
Hogy ezt megvivk a pspknek, minden jakaratot mindenfell elvonnak, mg a tmlctart sem akarja istantijokat elvinni, szemeik az tlensgben meghomlyosodnak, erejek elfogy, a lbokrl elesnek, kivlt hrmnak llok, hnaljok alja elpenszedik, s ki kezd rothadni, fogakat szjokbl kipkdsik, hogy mg szre sem veszik; mr csak ppen a hallra kszlnek vala. Harsnyi Istvn gy inti a ms hrmat: Szerelmes atymfiai, ez igen nagy ksrtetben se csggedjnk el, valamg mozoghatnk, megprblok minden rendes utat, taln megtekinti Isten a mi nyomorsgunkat, s az letnkre tartoz szksges jkat kiszolgltatja, ha pedig az Isten itt val hallunkban akarja magt megdicsteni, megszenteli ezt a szomor llapotot is a mi dvssgnkre. ra azrt a tancsnak keserves instantit, amelyben rja, hogyha a kegyetlen scytk kztt volnnak is Tatrorszgban, ilyen nyomorultul nem vesznnek el, itt pedig a rmai j cseleked hitnek rk gyalzatjra, keresztynek lvn a keresztynek kztt, hen halnak meg. Nyer azrt a tancstl egy kevs kenyeret mindennapra september 2. napjtl fogva novemberig; de a kenyeret sem ehetik mr a flig meghalt emberek, hanem ztatgatjk, s gy morzsolgatjk be a szjokba.
Azonban klde Neapolisbl a ritka kegyessg Welcz Gyrgy nekik valami summa pnzt, de azzal sem lhetnek, amint kellene, mert erejek nem vala, ezt a pnzt elvvn, a tancs cipbeli jakaratjt megvon.
Vgre hozzjok jve egy Piccula nev nmet kapitny, ki megnzeti a doctorral, melyik letreval kzlk: Huszti Mihlyt s Szecsei Istvnt, kik mr halflben valnak, ott hagy; Harsnyi Istvnt s Czegldi Ptert derekon ktteti vastag ktelekkel, s mint a barmot, gy hajtja Neapolis fel, de minthogy nem mehetnek vala, az tflen valami szamarakat kaptak, azokra ltettk; mikor gy hajtnak, mindentt nigromntknak, rdngsknek csfoljk vala, mg bernek Neapolisba. Ott Piccula lectikn menvn eltte hajtatja vala. Mene Piccula a vicekirlyhoz, hogy ismt hozott kt embert, akiket megvegyen, de ott megtudk, hogy azokat mr ezeltt eladtk volt, azrt nagy szgyennel s pirongssal kelle visszatrni. Eljve azonkzben Welcz Gyrgy hozzjok, s kszntse utn mond: Ismertek-e engemet? Kinek mondnak: Mi ugyan kegyelmedet szemlyben nem ismerjk. Monda: n vagyok a ti bartotok, Welcz Gyrgy, legyetek btrak, el ne csggedjetek, mr instantit adtam a vicekirlynak, melyre vrom a vlaszt. Ksznik a szegny rabok ily nagy embernek ezt a fradozst. d mindeniknek egy-egy aranyat, az rizknek is; s az odagylt sokasghoz fordulvn kezd beszleni, hogy a rebellinak szne alatt a religirt hogy adtk el ezeket az embereket; s mikppen munkldjk egsz Eurpban a keresztyn fejedelmek ezeknek szabadulsokat. Hvata borblyokat is, kik ezeknek egszen sebben lev testeket meggygytank, ktznk.
Azutn llttatnak a neapolisi generalis auditor eleibe, aki krdi: Honnan valk vagytok? Magyarorszgbl. Hogy jttetek ide? Felelet: Jl tudja nemzetes uram kegyelmed, hogy jttnk, mert a mi atynkfiai itt vagynak a glykon, azok pedig kegyelmed hre nlkl oda nem vitettek. Micsoda vallsak vagytok? Felelet: Mi reformatusok, vagy amint kznsgesen hvnak, kalvinianusok. Kld onnan a Szent Jakab tmlcbe. Jllehet igen munkldja vala a j Welcz Gyrgy, hogy csendesen lehetnnek, de mgis a tbb raboktl sokat szenvedtek, akik nemcsak szntelen kromoljk vala, hanem jszaka takardzjokat rlok levonjk vala, s puskaport tesznek s fellobbantjk vala alattok, nha egyetmsocskjokat levizelik vala. Tartatsok pedig volt bven az istenfl Welcz Gyrgy asztalrl.
Sok veszedelmes trtk jrtanak hozzjok, a tbbi kztt egy igen nagy szentsg Tarracenus Jnos presbyter elj sokadmagval, ki olyan hres ember vala a tudomnyban s szentsgben, hogy mr Indikra akartk kldeni apostolsgra, ez kszntse utn krdi a foglyoktl: hiszik-e az testamentumot? Mondnak a foglyok: mirt krden azt, hiszen tudja, hogy a reformatusok hiszik az testamentumi knyveknek isteni mltsgokat. Erre monda: gy argumentlok: ha vagyon Mzesnek cathedrja, szke, vagyon Szent Pternek is cathedrja. Kinek mond Harsnyi Istvn, mit akar ezzel, ha disputlni akar, tartsa meg a j disputlsnak rendes regulit. Erre mond a presbyter: Mert ti nem hiszitek a ppt. Kinek mond Harsnyi Istvn: Ltom mr, mit akarsz; felelhetnk neked mskppen is, de tagadom a consequentit, kvetkezst. Igyekezik prblni nagy zrgssel gy, ha Szent Pternek nincs cathedrja, szke, psztor nlkl mind elvesznek a juhok. Mond Harsnyi: nem jl prbl. Akkor fordulvn a mellette lev sokasghoz a presbyter, mond olaszul, hogy mikppen prbl; de az a vnember semmit nem felel. Harsnyi Istvn megragad az kntsit, noha nem akarjk vala engedni, hogy a szent emberhez rjen, megrnt s mond: Nem kell neked a tudatlan kzsgtl keresned a dicssget: hozznk jttl, azrt velnk beszlj. Mond Harsnyinak: Nagyobb vagy-e te a Krisztusnl? Kinek mond: Tvol legyen, st a Krisztusnak legkisebb szolgja vagyok. Mond erre: gy argumentlok: ha a Krisztus engedett a fpapnak, neked is engedned kell a ppnak. Harsnyi felel: Tagadom a consequentit, kvetkezst, semmi kze nincs a ti pptoknak a zsidk fpapjokkal; aztn ha Krisztus engedett, engedett az Atya trvnynek, mely al adta vala magt, nem a fpapnak; de ltom, hogy, mi is valban engednk a ppa szolginak is, kik tzzel-vassal, tmlccel knoznak minket. Ha pedig te msfle engedelmessget rtesz, nem engedett semmit a fpapnak a Krisztus, mert gy tantvnya is lett volna. Tarracenus mond: Igenis tantvnya volt. Harsnyi: Teht mikor a Krisztus megfeddette a fpap s a farizeusok traditiit, a maga mestert fedette meg; a fpap is hallra sententizvn a Krisztust, a maga tantvnyt sententizta meg; amely hamissg. Akkor a nagy szentsg presbyter kiltozni kezde s mondani Harsnyinak: Te felfuvalkodott kevly, st rdg vagy. Kinek mond Harsnyi: Ht neked theologus lvn, gy kell-e dhskdned s kromolnod felebartodat? Mond egy bart: De nem dhssg az benne, hanem igen buzg s hirtelen ember. Mond tovbb a presbyter: n azrt jttem hozztok, hogy igazsgra tantsalak, s megtrtselek. Harsnyi erre felel: Ha azrt jttl, a megtrsnek eszkzeit minden alzatossggal kell forgatnod; de hogy trted meg azt, akit rdgnek mondasz? Igazsgra minket nem tanthatsz, mert magad ahhoz semmit nem tudsz; gy elmenvn a fnyes presbyter, tbbszr nem tre vissza trteni.
Eljttek hozzjok sokszor politicus nagy emberek, s ket vigasztaltk, szabadulssal biztattk; egy riember hozzjok menvn mond: Neapolisban ugyan a sok bntetlen maradott bn is magra vonja az Istennek bntetst, de ha egyrt, azrt a ti mltatlan szenvedsetekrt megbnteti Isten; bzzatok az Istenbe, s megszabadt titeket. Vagyon is j patronustok, Welcz Gyrgy, aki sernyen jr dolgotokban. Ms riember mint valami histrit gy beszli vala a tbb raboknak ezeknek dolgokat, hosszan, hogy ezek mindeneket a Szentrs szernt hisznek, amennyire lehet feddhetetlenl lnek, s amint az histribl olvasta ilyen valls ember sok vagyon a vilgon, de a bartok miatt gy szl vala, hogy histrit mond csak.
Eljve vgre a Ruyter Adorjn Mihly, s neki ajndkoztatnak ezek is tbbivel egytt. Az tmlcbl kihozatvn a hollandiai tancsr Vandeln Cornelius ltal, hintba ltettetnek, s az hollandiai papokkal egytt felviszi ket a vicekirlyhoz, azholott kitrlik neveket a hall knyvbl; onnan vitetnek Ruyter excellentijhoz, aki sok rvendezsei utn a maga asztalnl megvendgli. Kinek midn ennyi jakaratt meg akarn ksznni Harsnyi, nem engedi, ezt mondvn: Nem szksg tiszteletes uram! hogy a mi jakaratunkat ksznjed, mi itt ppen csak eszkzei voltunk az Istennek. Monda Harsnyi Istvn: „Az Isten eszkzeinek is meg kell adni mlt becsleteket.” Legyen azon dicsretes emlkezete Ruyter Adorjn Mihlynak a magyarok eltt a glyn nyomorg papok megszabadttatsokrt, mint Ebedmlek szerecsennek a Jeremissal cselekedett irgalmassgrt.* Jer. 38. 7. 8.
Itt ln a Posonyba citltatott papok szenvedsnek vge.
|