//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KOCSI CSERG BLINT: Kszikln plt hz
ostroma. 1676. Magyarra ford. 1738.
- KOCSI CSERG BLINT: Kszikln plt hz
ostroma. 1676. Magyarra ford. 1738.
: TDIK RSZ
Hallatlan nyomorgattatsokrl Leopoldvrban a Krisztus rabsgot szenved harminckilenc szolginak...

TDIK RSZ
Hallatlan nyomorgattatsokrl Leopoldvrban a Krisztus rabsgot szenved harminckilenc szolginak...


TDIK RSZ

Hallatlan nyomorgattatsokrl Leopoldvrban a Krisztus rabsgot szenved harminckilenc szolginak, kik kt zben vitettek oda, nevek azoknak: Kaposi Istvn, Harsnyi Istvn, Klnai Pter, Otrokocsi Foris Ferenc, Jablonczai Jnos, Krasznai Mihly, Huszti Mihly, Szalczi Mihly, Fileki Istvn, Simon Pter, Komromi Istvn, Krmndi Gyrgy, Alistli Gyrgy, Szecsei Jnos, Szomodi Jnos, Ujvri Jnos, Szilvsi Istvn, Szentpteri Mrton, Szodai Andrs, Kordi Jnos, Kocsi Blint, Szentmiklsi Jnos esperes, Niklczi Smuel, Niklczi Baltasr, Gocs Mihly, Masari Dniel, Illys Gergely, Turczy Andrs, Leporinus Mikls, Tinkovitz Jnos, Borhidai Mikls, Steller Tams, Paulovicz Mihly, Masniczi Tbis, Simonides Jnos, Fldvri Jnos. Voltak mg augustanus papok, akik Fldvri Jnossal egytt apostatltak. Ezek kzl reformatusok voltak huszonketten, augustanusok tizenheten

Mind a megnevezett szemlyek jnius harmadik s hetedik napjn Leopoldvrra vitettetvn, az ott val jsuittl, Kelio Miklstl*, kinl kegyetlenebb, Diocletianus* termszet ember, mg a krimai tatrok kztt sem termett, s egy svc br rtl mindenkppen ijesztetvn knyszertetnek azon hittl szakadsra, az svc br a maga rossz pldjt veti el, hogy is rgen augustanus volt, de mr mind felesgestl a rmai hitre llott, de nem akarnak ezek a rossz pldrl hmet varrni, sem a vak vezrt kvetni, nehogy a veszedelembe essenek. Azrt tmlckre kldi ket, s azutn hozzjok menvn, ilyen keserves vangliummal kezd esmrtetni jsuita atyai indulatjt: n ugyan titeket ltogatlak ktelessgem szernt is, de emellett azt mondom tinktek, hanemha megtrtek, mskppen vasba verettetvn, fekete profonttal tartnak s kevs vzzel, mindenfle nyomorsgok al vettetvn, letetek keservesebb lszen az hallnl is; azrt gondolkozzatok, s resolvljtok magatokat. Kinek felelnek: Elgg resolvltunk mr Kollonicsnak s az rseknek, ezutn is csak abban maradunk; ezt hallvn, mint egy megdhdtt eb felforr, s elmegyen nagy bosszankodva, hogy vasat szerezzen az rtatlan embereknek. Itt elre jegyezd meg, miben llott szenvedsek az istenfl embereknek:

1. A nagy trk vasaknak lbokon val hordozsokban.
2. A minden alval tiszttalan dologra val hajtatsban.
3. Az hezsben, szomjhozsban s mindennm szksgben.
4. A tmlcnek sok nyughatatlansgiban.
5. A rmai valls ceremnira val knyszertsben.
6. A kegyetlen megverettetsekben.
7. A mindenektl val megfosztatsban.
8. A tlk mindeneknek eltiltatsokban.
9. A sok prbkban s ijesztgetsekben.
10. A sok kromoltats s csfoltatsban.
11. A tmlcnek szennyben.

Kezdjk ht mi is beszdnket, azhol a sok rtatlan rabok nyomorsga kezddtt.

1. Vasba vereti msnap a kegyetlen...

...Kelio az rtatlan embereket, mgpedig amint a trk pogny rabokat szoktk vala, mind a kt lbokat, vagy egyik lbokat fl kzzel egybe; nem kedvez semmit az regembereknek, st azon kezdi a nyomorgatst mindenkor, mintha sem az Isten nem volna az gben, aki parancsolja az regek tisztelett, vagy benne semmi emberi indulatok nem volnnak. Mikor vasba vereti ket, sokat fenyegetdzik, csfolja ket, hnyja szemekre, hogy vakmerk, fenyegeti, hogy Leopoldvrbl soha ki nem szabadulnak, mert az ppen purgatrium, melyre monda egy kzlk: De htha purgatriumban j remnysggel lehetnk szabadulsunk irnt, mert a purgatriumbl, amint ti tartjtok, lszen megszabaduls. Erre mond: De bizony pokol ht, azhonnan nincsen vltsg. Csudlkozik vala ersen a papok ostobasgokon, hogy inkbb szenvednk a vasat, mintsem a pap uraknak engedni; erre az ostoba csudlkozsra mondank a foglyok: Inkbb szeretjk, hogy testnk lgyen ktve, mint lelknk; mert gy lelknket megnyerjk, de gy mind a kettt elvesztenk. Mikor panaszkodnnak a szegny rabok, hogy k rtatlanok, ne veresse ket olyan pogny mdra a vasakba, azt felel: Ktkppen vagytok rebellisek, ecclesiastice s politice, ha a kirly ellen nem vtettek is, amint elhiszem, hogy sok kzletek mg rosszat sem gondolt, nemhogy cselekedett volna a kirly ellen, de valba rebellisek vagytok a rmai ekklsia ellen; mert elhagyttok azt, amelyrt mindenfle bntetst megrdemletek duplsan. Mikor a magok rtatlansgokat hoznk el, akkor, mint valami Jupiter mennykvt, gy fordtotta vala elejekbe: Ht ti hamissggal vdoljtok a kirly brit? Erre mondnak: Az a sententia, amellyel minket sententiztak, tartozik a rebellisekre, mi pedig tagadjuk, hogy azok volnnk; ti sem probljtok meg, ha vr csepeg is szemetekbl soha.

2. Dologra hajtsok

Mint a dolgok, amelyekre hajtottk, sokak s sokflk voltanak, gy pallrjok is istentelenek. A tmlcet jonnan sattk vlek, pervtt tiszttottk a caniculs meleg holnapban; melynek nehz s csmrs illatja nemcsak a jsuitk orrt (nlok volt kamaraszk), hanem az egsz vrat is eldgleltette; sncot stanak a vr krl, meszet kevertek s hordottak; mikor egyb dolgot nkik nem adhattak, bzt, zabot, rpt rostltak, portl s fregtl porlottk. A templomnak s parochinak sros udvart fvnnyel s kvel meghordottk. A vr krl tltst hordottak; mikor egyb dolgot nekik nem adhattak, akkor ismt elhnyattk, nha mg a rgi tltseket is, melyeket azeltt sok kltssel csinltattak volt, csak ppen adhatnnak dolgot a raboknak; nha szoros helyeken a magas fldbstykba fldet hordanak vala targonckkal; azholott lbakon lv nehz vas miatt nyakra-fre lehullannak. Az egsz vr utcit vlek sepretik vala tlben-nyrban, kivlt vasrnaponknt, tlben az htl; s ki tudn mind elszmllni, aminem kegyetlensgekkel terhelik vala ezeket az Istennek rdemes szolgit, hogy inkbb az Istentl elszakaszthatnk. Mikor ezeket gy nyomorgattk, akkor a cgres vtkekrt val rabok jl nyugodtanak a tmlcben, s ha vagy egyszer kivitettek is dologra, mshoz nem, hanem a commendnshoz, s akkor is jl tartattak; de ezek a legalbbval embernek dolgra is rehajtattak tlen s szomjan. Ha az idejt nzed ez nyomorsgnak, nem volt ennek bizonyos ideje, hanem volt itt nyr, tl, meleg, hideg, es, h, fagy, mindenkor hajtottk magoknak nagy gytrelmekre, akik nztk, azoknak is nem kevs sznakozsokra; st mikor szlvszes, zrzavaros, ess, havas id volt, akkor hajtottk inkbb meztelenek lvn, hogy inkbb ert vegyenek rajtok. Gyakorta virradtig mg hajnalban a munkra kihajtottk; estve pedig settben bocstottk vissza, mg akkor is, hanemha a jsuitk engedelmbl mentek a tmlcbe elhagyvn a munkt, visszaverettettek; sokszor megvolt, hogy ami kevs fldforma profontot s zavaros vizet adtak is, azt sem hagytk, hogy nyugalommal elkltsk. Kri vala egyszer ezt a stn hopmestert, Kelit, Szentmiklsi Jnos hetvenesztendsnl idsb reg esperesti ember, ne bnjk olyan kegyetlenl vele, mskppen lehetetlen, hogy meg ne haljon, de azt felelte re: Ht te vn! neked kedvezzek-e n? Ha meghalsz, akkor sem kedvezek; kivonatlak a vron kvl a ganjdombra, hogy ott a kutyk egyenek meg. Msoknak is ezt sokszor mondotta; de az irgalmas Isten nem engedte, hogy egynek is halln rlhessen ez irgalmatlan ember.
Ami a pallrokat illeti, azok elsben voltanak a katonk, napjban heten, akiket a kegyetlensgre fenyegetssel, fizetssel, nha pedig verssel is annyira reksztettek, hogy vizes csomba kttt istrngokkal, kivont fegyverekkel, puskkkal, plckkal nha a vrek kifolysig vertk, s puskavgeltk; mind azhonnan, mind azhova hordottk a fldet ellltottk a pallrokat, hogy megllani soha ne lehessen a szegny raboknak, nyrban rnykba, tlben tzhez nem bocstottk, mg mikor ettek is; hanem knn keserves knnyhullatssal kellett ztatni s rgni a kemny, fekete, fagyos profontot. De mg a katonknak is ezek az hitetlen emberek nem hisznek, hanem megfizetnek egy Kroly nev pallrnak, ki a sncot felfogadta volt, hogy dolgoztassa, amint legjobban tudja, s knozza ket teljes hatalommal; nem is mulatta el a kegyetlen ember azt, amivel tudta, hogy kedvet tall a jsuitk eltt termszete szernt maga is gyllvn az evangliusokat, azhonnan nki nagy summa pnze gylt; mert amit pnzen kellett volna dolgoztatni, ezekkel vitte vgben; de ezek is az llhatatossgok melll a Krisztus szolgi el nem llnak. Vgre a katonk megunjk a kegyetlensget, mg Kroly is le kezde benne hagyni; azrt Kollonics maga rendel melljek Bene Jnost, a leopoldvri oskolamestert, aki igen barbarus, a termszettl is megjegyeztetett, snta, kegyetlen ember vala, ki mg rtatlan vrekben is megfertztette kegyetlen kezeit. Ez egyedl a ms kt rendbeli pallrokat fellmlja ezzel, hogy a betegeknek s az ertlen regeknek ppen semmit nem kedvezett: Niklczi Smuelt, hogy az elromlott regember a targonct az hegyre nem taszthatta, egyberontotta, nem nzvn semmi tagjt, kegyetlenl.
Nem volt egsz ott val fogsgban tbb nyugodalmok, hanem decembernek 3. napjtl fogva januriusnak 4. napjig nem levn otthon a kegyetlen Kelio. Azon napon knlni kezd Kollonics a reversionlissal, de nem subscriblk; azrt minden terhes s unalmas munkra hajtatni kezdnek oly kegyetlensggel, hogy magok is a vigyz katonk tkozni kezdk a jsuitkat a pokoli kegyetlensgekrt. Mikor valami j tmlcnek ssra kihajtank ket a jsuitk, monda Harsnyi Istvn nkik: m, az Isten a szent angyalok s tielttetek is protestlok, hogy kegyetlenebbl cselekesztek mivelnk ti, mint a pogny persecutorok az apostolokkal; mert az apostolok tmlcben ugyan voltanak, de magoknak tmlcet sni nem knyszerttettek, mi pedig a szent apostoloknak valsgos tantvnyai, tmlcet is knytelentettnk magunknak sni, azrt, hogy az Istennek szke eltt legyetek magatok menthetetlenek, mintha ezt nem ti cselekedttek volna velnk, n vgom a csknyt elsben a fldbe, hogy ez a fld tegyen bizonysgot ellenetek. Nevetik ezt a jsuitk, s ezt felelik re: Annl sernyebben dolgozzatok ht, mennl nagyobb okotok van re. Ennyi sok nyomorsgok kztt csak az Istenben val bizalommal ersthettk meg magokat; azrt dolgok kztt is a Szent Dvid zsoltrit nekeldegelvn vigasztaltk magokat, noha ezt ign nehezen hallgattk az ldzk.

3. Kvetkezik a harmadik: hezsek, szomjhozsok, meztelensgek

Vznl s valami alval profontnl egyebet tartsokra semmit nem adtak, mg ezt is mrve. Minden hrom napra ngy fontos profontot rendeltenek, de ezt is sokszor nagy instntival, s utna val jrssal nyerik meg; gyakorta pedig a rendelt idre meg nem adjk, hanem minden hten, hol egy-, hol ktnapi rendelt kenyereket elvontk. Semmit efelett se venni, se adni nekik nem szabad volt. Megparancsoltk a katonknak, hogyha valamit akarnak hozatni a piacrl, j szvvel elmenjenek, de amit vesznek, tartsk magoknak; ha valaki ismt tallna nekik adni valamit, mint Kocsi Blintnak a tmlcbe vetett volt be egy asszony, egy kevs vajat s hagymt, melyet akkor vettek szre, mikor ette, oda is bement az riz, s kivette a szjbl. Simon Jnosnak, mikor dolgoztak egynhny f hagymt adott egy szegny ember, melyet az ablakrl szrevettek a jsuitk, ezrt kegyetlenl mind tet, mind aki adta, megverettk. gy az ablakbl meglttk, mikor egy szegny asszony mellettek elmenvn, egy kis slt hst s egy kevs kenyeret vetett a targoncjokba, ezrt az asszonyt megfogvn a kemny tli napon, szintn kt rig a tiszttalan szemlyek pellengrjekben csapatvn, gy tartottk. Szomjsgot nagyot szenvedtek, kivlt a tmlcben, mert a rest katonkkal sok knyrgsek utn sem hozathattak sokszor. Meztelensget olyat szenvedtek, hogy a pognyok kezben is gy nem ltt volna; mert j kntskbl kifosztatvn azutn ami megmaradott, azt a szenny s a vas megvette, s nem lvn szabad megjtani, hanem meztlb s fl meztelen testtel knytelentettek hidegben, melegben dolgozni.
De taln azt mondod: hiszen Kelio magra vllalta volt, hogy Galbcrl, amit kldenek a rabok szmra, s az pnzekbl is veszen, kezekhez szolgltatja? gy vagyon, s tudja azt az Isten s az lelkeismereti, s tanbizonysgot teszen arrl, mikppen szolgltatta kezekhez, vagy a katonknak, vagy ms cgres latroknak adatta, ami eledelt kldttek; a pnzbl pedig akrmennyit kldttek, de huszont-huszont pnznl tbbet kzhez nem adott, annak sem vehettk hasznt, mert a jsuita megtiltotta, hogy senki semmit a piacrl ne merszeljen szmokra vsrolni; melyet, ha valaki ltalhgott, keservesen megadta az rt; a tbb pnzt a rabok hhrnak, snta Bene Jnosnak adta, vagy magnl tartotta. Csodlatos gondviselst lttk az Istennek ilyen nagy szksgekben, noha az ellensg az letnek minden tjt teljes tehetsgbl igyekezi vala elfogni, megemlkezk az Isten az fogoly szolgirl, s ngy holnapoknak ilyen nyomorsgban eltltsek utn utat mutata, mikppen vehetnk kezekhez jakariktl nekik kldtt pnzecskjeket, s mikppen pnzekkel is lhetnnek; mert a pnzes dolgosok s jobbgyok a sncon vlek vagy mellettek kezdnek dolgozni; ezek a nekik jakarjoktl kldtt pnzt alattomban megadjk vala, telt vsrlanak vala, s mikor mskppen kezekhez nem adhattk, olyan helyre tettk le, azhol tudtk, hogy megtalljk; s minthogy az ilyen dolgosok igen sokan voltanak, nem knnyen vehettk szre mind, ki mit csinl; mskppen, ha a katonk szrevettk, a szjokbl is kirngattk a falatot. Sokszor a gyermekek vagy asszonyok elvittk az eledelt s a pnzt, s mintha egyebet keresnnek, bevetettk a targonckba, vagy levetettk az t mell, azhol jrnak vala, s dolgokra mentek; gy tmasztott Isten Abdisi lelk embereket nkik is. St mg a katonk is szrevvn rtatlansgokat, alattomban sznni kezdettk sokan, s jakarikk lvn, mint az Illys hollja sokszor kenyeret, sajtot s italt is, kivlt jszaka vittenek kntsek alatt, s beadtk nkik; melyet mikor megtudtak a jsuitk, keservesen megadtk az irgalmassgnak az rt. A nmet officrek is, kivlt az olaszok, mikor ltnk vasrnapon dolgozni ez rtatlan praedicatorokat, a templombl jvn, ezt mondjk vala: csuda, amit cselekesznek ezekkel a praedicatorokkal, bizony ha egyebrt nem is, de ez embereknek rtatlansgokrt elveszti Isten ezt a vrat.

4. A tmlcben val szenvedsek

A tmlcben val keserves szenvedseket nincs penna, amely jl lerhassa: 1. Ez nem utols volt, hogy a cgeres latrokkal, tkozd, kromkod, istentelen emberekkel egytt tartatnak vala; azholott azoknak kroml nyelvek miatt Istennek sem szolglhatnak vala, amint kvnnk. 2. Kgyk s varas bkk s egyb cssz-msz llatok, rtalmas bogarak miatt soha nyugodalmak nem volt; a sok embereknek a szemtben bzhdtt testekbl felmen nehz gzlgs sokszor kicsinyben mlt, hogy el nem dgleltette, s amiatt meg nem fltanak. 3. Ez valban nagy nyomorsg s szvekig behat insg volt, hogy nyrban a kemny melegekben olyan szoros tmlcekben rekesztetnek vala a fld al, hogy llegzetet is a sokasg miatt alig vehetnnek, s gyakorta a nagy meleg bdssg miatt el is julnnak, s mgsem nyerhettk meg, hogy a szabad aerre kivigyk csak egy fertly rig is, mint jra az reg Nikleczi Smuel is, aki kicsinyben mlk el, hogy meg nem hala. Tlben pedig a fld sznn val fogsgban, melynek fedele az g volt, tartatnak vala, s hidegsggel csak meg nem letnek vala, azholott a melegedsnek okrt egyms htra fekttenek, nmelyek pedig a szemtbe bjtanak; gy amit az oktalan llatokkal szoktanak cselekedni, azt is megtagadtk ezektl. Akik az ablakhoz kzel fekttenek, sokszor puskaporral azoknak oldalokat, szakllokat, bajokat felstttk az embertelen s arra megbrlett rizk, sokszor a termszet dolgra is ki nem eresztettk ket, hanemha elsben megfizettek.
A fogsgnak t helyei valnak, amelyekben nha egytt, nha klnsen tartatnak vala. Az els a vr oldalba vala, egy nagy, rgi, romlott omladlag ll hz minden fedl nlkl, melyen patak foly vala keresztl, s mikor ess id vala, akkor egszen srban, fertben, sertsek mdjra kellett heverni. Sok instantival nyertk meg, hogy valami fvenyet hordhassanak bel, ez bds volt a srtl, szemttl s sok bkktl. A msodik foghzak tisztn deszkbl volt csinlva, amelyben szinten januariusnak kzepig tartattak ngy augustanus atyafiak, kik azrt reszketettek vala kln, mert gretet tettenek vala, hogy subscriblnak, de vvn szre szegnyek, hogy a subscriptio magval hozza az hittl szakadst is, megfordtk szndkjokat, s vgig llhatatosan a tbbivel egytt megmaradnak, azrt a deszka nyri hzban kellett a tli drnek kemnysgt szenvedni. A vrnak dl felen val oldaln volt a tmlc, melyben ngy reformatus atyafiak tartatvn sokflekppen ijesztgettetnek nha, hogy csak k maradtak, a tbbi a rmai hitre llottak sat., szntelen fsttel knoztatnak vala, annyira, hogy mr hajuk, szakllok s ruhjok bds volna tle, s mind el is festdtt volna. Negyedik helyre napkelet fell val vrda mellett egyedl rekesztett vala Ujvri Jnos reformtus pap, azholott nemcsak a jsuitk, s msok ltal szntelen ksrtetik s ijesztetik vala, hogy hhr kezbe adjk nemsokra, s megszepegtetik, hanem hsggel szomjsggal szintn meg is letett; a szemt kifstltk volt, gyhogy igen rosszul ltott, azrt is volt, hogy mikor osztn a glykra vitetnk a tbbivel vezettetni kellett, estve semmit nem ltvn. Az tdik helyen Steller Tams meztelen fegyverrel riztetett egyedl. Azrt osztja vala gy meg Kelio ket, hogy inkbb egymst ne vigasztalhatnk, s knnyebben megejthetn ket.

5. A rmai valls ceremniira val erltetsek

Olyan kegyetlensggel erltetnek vala arra, hogy azt mg a keresztynsgnek megesktt ellensge is, a pogny nem cselekedte volna nagyobb irgalmatlansggal. Ritka mise mlt el, hogy hajoknl fogva ne vontatnnak oda, ritkn vittk beteghez a venerbilet, hogy keservesen meg ne sirattk volna a papok, mert Kelio jl tudvn, hogy k azt a tiszteletet nem szeretik, a katonknak megparancsolja vala, hogy rehajtk ervel is; azok azrt nha oly kegyetlenl megdfltk a puskkkal, hogy csaknem mind egyberomlottanak. A templomban a magok nnepjeken s vasrnapon flbehagyatvn velek a dolgot, elhurcoltattanak; s minthogy feltettk volt magokban, hogy akrmi kegyetlensgeket elszenvedik inkbb, mintsem nknt olyan Isten eltt utlatos, babons isteni tiszteletre elmenjenek, azrt, mikor a tmlcben voltanak, ha vettk szre, hogy a templomba akarjk hajtani, ki nem mentenek a katonk krsre, hanem be kellett a tmlcbe menni sokszor a tiszteknek is, s gy vertk s hurcoltk ki onnan; sokszor a puskavgelsek miatt a fldre lehullvn, az hajoknl fogva huzattak a templomig. Mikor ltnk az elnyomorodott emberek, hogy el kell veszniek e miatt a sok versek miatt, azutn szvebeszlenek, minthogy a templomba menni, s ott az Isten igjt hallgatni nem vtkes dolog, menjenek el ugyan, ha knyszertik, de semmikppen az isteni tiszteletekben, minemek a trdeplsek, ott val imdsok, vallsttelek, ne rszesljenek; hanemha ugyancsak erltetik, elsben protestlvn, azutn ha Istennek is gy tetszik, haljanak meg ott rmestebb j lelkiesmrettel, mintsem ez tilalmas dolgot lelkek esmreti ellen vghezvigyk.

Elmentenek azrt a templom pitvarig ezutn vers nlkl, de azon tl semmikppen nem vihettk; sokszor akartk az oltrig hzni ket, de nem tehettk; gyakorta az egsz templomban ltek nem egyb volt, hanem veszekeds, verekeds s az nyomorgatsok; tbbire a tbb munksok csodra llottanak, s sznakozva szemlltk, mit mvelnek vlek. Sokszor protestlnak az Isten az angyalok s az emberek eltt is, hogy nkik nem kell az isteni tiszteletek, s ezzel a cselekedetekkel is annl inkbb-inkbb meggylltetik magokat. De hozok erre el nevezetes pldkat: amely napon elsben a templomba knyszertette Kelio ket, a tmlchez mgyen reggel, s izeni, hogy a papoknak ezutn templomba kell jrniok. Kinek felelnek: Mi, ha a magunk templomainktl elrekesztettnk, nem szksg, hogy idegen templomba jrjunk; mskppen is az Isten templomt magunkkal hordozzuk, melyet ha megfertztetnk, az Isten mltn megbntet minket. Eljvn azonban az a Szvecibl elszktt, hiteszegett br parancsolja, hogy menjenek a templomba; nem akar egy is a tmlcbl kimenni, bemgyen azrt maga a tmlcbe, krdi, ki nem akar elmenni? Kocsi Blint monda: sem akar menni. Mindjrt azrt lever br a fldre, s a katonk ltal kivonatvn, a templomba berugdostat, dfltet, ott parancsolja, hogy lljon trdre, nem cselekszi, ott ismt a fldre leveri, azrt, hogy szt nem fogadott volna, Kelio kivgatja a vasbl, s ktszerte nagyobb s terhesebb vasba vereti; gy bnk Leporinus Miklssal is az embertelen br azon a napon.

Tizentdik napjn jliusnak 1674 a templom pitvarba vitetnek. Izeni a jsuita a katonknak, hogy hajtsk az oltrhoz, igyekeznek, de semmire sem mehetnek. Kij haraggal Kelio, kiragadja az alabrdot az egyiknek a kezbl, s mutatja, hogy kell vlek bnni, mondta nki Steller Tams: Nem vassal, hanem az Isten beszdvel gyzd meg a mi lelkeinket, jsuita! Kinek monda: Majd az is lszen. Elll azonban kt fekete olasz officir: verni kezdi az egyik Msniczi Tbist, a msik Paulovitz Mihlyt, s elhurcolk ppen az oltrig; ott felkilta Paulovitz: Isten eltt s tielttetek is, kik ide gyltetek, ha ezerszer is hurcoltok is, soha a ti cselekedetekben nem rszeslk; ezen erszakos cselekedeteket szksg, hogy a kirly is megtudja. De az ilyen protestatikra csak gy szoktak felelni: „Hiszen nktek sem Istentek, sem kirlyotok.” Ignc nnepn a templomba knyszerttetvn menni, vettk szre, hogy ha valaha, most megveti a jsuita magt, azrt eltklik, hogy a templomba be ne menjenek; megllnak azrt kln, mintegy harminc lpsnyire. Kimgyen egy reg Zeuler dm nev jsuita, hogy menjenek be szpen, mert mskppen, amint szreveszi, kemnyen fognak vlek bnni. Kinek felelsek: Arra nem mehetnk, a mi vallsonkkal ellenkezik. Kij azonban Kelio, verni kezdi, s monda: rdg vagyon bennetek, s azt gy hajtjk ki. Ltvn hogy semmire nem mehet, tbb katont kr a commendanstl, kik eljvn, addig vereti s veri maga is az egsz sokasg lttra, hogy a plck is mind kiromlnak kezekbl. Azutn a Zeuler dm jsuita krsre elhagy a tbbit; hanem Szilvsi Istvnt s Turczi Andrst, ertlen regembereket, megfogatvn a templomba behuzatja, kik ott fekttek, mg elvgeztk cultusokat, azutn a tbb atyafiak vettk fel, s gy vittk vissza a tmlcbe, kik gy egyberontattak volt, hogy mindaddig is, mg egyik a glykon, a msik kiszabadulsa utn Helveciban meghalt, szntelen emlegettk ezt.

Alig lehet kimondani amiket szenvedtenek a venerabilnek betegekhez hordoztatsnak miatta, olyan verseket vittenek rajtok vghez ezek a Blmok, hogy a szamrt is bolond emberhez ill dolog lett volna gy megverni, sokszor eljultanak, nha azt gondoltk, hogy taln letek is elfogy, mikor a tmlcbl kimentenek ennek meggondolsa miatt, gy remltk, hogy vissza se mennek tbbszr. Emiatt Masri Dnielt s Korodi Jnost addig verette vala, mg a fldre letagaltatvn a drdnak nyele elromlk, Harsnyi Istvnt, Alistali Gyrgyt meztelen fegyverrel mg megsebestenk, Kocsi Blintot tzes fklyval ugyan szikrzott szjjel a htn, gy megveret. Ms alkalmatossggal Szilvsi Istvnt s Harsnyi Istvnt kosztperddel addig veret, mg elromlk a koszperd, eljula Harsnyi Istvn, s kt rnl tovbb fekvk holt szmban. A balgatag zelota tisztek ezt mondjk vala: Ti kutyk, mirt nem adjtok meg a tisztessget az itt ltalmen Istennek? De ezek tudjk vala, hogy az Izrael Istene nem szokott egy szegletbl msba menni. Itt nem hallgatom el azt, amely trtnt februariusban 1675-ben; akkor, hogy jobb alkalmatossguk lgyen a kegyetlenkedsre, a Kelio hztl fogva a beteg hzig j reggel a tmlcbl kihajtatvn, kszttetik vlek az utat, mert a h olvadvn, vizes vala az t, akkor kiltja a snta Bene Jnos oskolamester: lljatok trdre s imdjtok az Istent. Felelnek a rabok: Nem engedi lelknk ismreti, te imdd ezt, mi imdjuk az Istennek jobbjn l Krisztust. Nem disputl sokig Bene Jnos, hanem egy arra rgen elkszlt ostoba katonval nekiugrik, s minden kmls nlkl veri rendre ket: Illys Gergelynek, ki hetvenesztendsnl idsb vala, betri a fejt igen kegyetlenl, szintn akkor ott mgyen el a colonellus secretariusa, ki monda a kegyetlen oskolamesternek: Ht teneked, snta eb, ki adta ezt a hatalmat, hogy ilyen vgetlenl knozzad az rtatlan embereket, nem ltod-e, hogy elgg elnyomorodtak mr azok? Monda a secretariusnak: Mirt nem imdjk k az Istent? Felele erre Paulovitz: Imdjad te ezt a te Istenedet, mi imdjuk a mi igaz Istennket. E szkra, mint egy megdhdtt eb, Paulovitzre ugrk, szkk, s a karjt letr, melybl igen ersen folyvn a vr, monda a mesternek: Menj el, s mondd meg Kelinak, ne mondja ezutn, hogy nem vres az ldozatja, mert ma Piltus mdjra rtatlan vrrel megelegyt. Ekkor valnak a vrban rimaszombati emberek, kik ezeket keservesen hallk, de szemeket sem merik vala refordtani. Szemlyesen mindenkinek e casusban val megverettetst elszmllni igen sokra menne.

6. A kegyetlen megverettetsekben

Verst felette sokat szenvedtek, minthogy minden rossz embernek csfsgul kittettek vala. A commendans lbval rugdossa, tapodja vala, a kapitnyok plckkal verik vala, a kplrok lncskkal, a muskatlyosok musktlyokkal rontjk vala, trik vala egybe; keresik is vala szntelen erre az alkalmatossgot. Szentpteri Mrtont azrt, hogy a felesgnek, melyet hozz nem bocstottak vala, rt volt holmi szksges dolgokrl, hogy kldjen, az utca kzepin levonatvn, addig vereti hat katonkkal, amg a vre kifolyna, azutn klnrekeszteti a tbbitl. Steller Tamsnak kldtt a bartja egy levelet, melyet elfogatvn, a commendans maghoz hvatja, s Kelinak is jelenltben nem elg, hogy megfogatvn ht ember ltal trksen megvereti, hanem maga is kemnyen megrugdossa, s hajnl fogva a fldhz ver irgalmatlanul, s a tbbitl is elszakaszt klns tmlcbe zrvn.

7. A megfosztatsokrl

Megfosztatnak vala mindennap, mert ha pnzekkel valami szksgeket akartk tenni, a katonk ugyan ajnlottk magokat, hogy hoznak, s hoztak is, de magok elemsztettk, s k keservesen nztk; hanem nmelyekben volt annyi isteni flelem, hogy hven szolgltak nekik, de ezek is siralmas jutalmt vettk Kelitl. Efelett Posonyban kezdettk meg az megfosztatsokat, Triestben vgeztk el. Mg Nagyszombatban a kntskbl kifosztatnak. Leopoldvrban pedig a reformatusok egyenknt (mert azokat inkbb szeretik vala knozni), a nmet officrek elejikbe a tmlcbl vilgosabb hzba kivitetnek, s annak a szne alatt, hogy olyan vasfvet keresnek nlok, mellyel a bk kinylhatnk, minden kntskbl levetkeztetnek; ersznyekben a kntsknek minden rncban szorgalmatosan megkeresik a vasfvet; de elveszik az ezst- s aranypnzt, nem volt olyan folt, varrs kpnyeken, pokrcokon, ingeken, lbravaljokon, csizmjokon, amelyet lefejtvn a bkot nyit frt meg ne kerestk volna az ezstpnzt. Olyan hallatlan foszts volt ez, hogy soha a tatr sem cselekedett gy a rabjval. Itt elvettk minden knyrgses s nekesknyveket is. Isteni gondviselsbl ltt; hogy mgis azutn egy zsoltrosknyv, Gerard* elmlkedsi, egy grg testamentum, Vendelinusnak az hitszakads ellen val orvossgrl rt knyve kezekbe jutottanak, melyekkel igen titkon ltenek. Nagy summa pnzt praedlnak el tlek, mert egy sem jtt vala resen el a maga ekklsijtl, tudvn, hogy nem lakadalomba hvjk. Azutn, hogy valami mentsget keressenek magoknak, mindennek visszaadnak benne, de egynek sem tbbet kt forintnl, nmelyeknek pedig csak egyet. De ennek is mi haszna? Azutn t nappal ismt examenre vonatnak a reformatusok, elkrik a visszaadott pnzt, levetkeztetik, szorgalmasan megkeresik; de emellett knyszertik lelkekre, mellyel az utols napon az tletben meg akarnak llani, hogy valljk meg, ha a falba nem rejtettk-e el? Mert ha meg nem vallank, igen kegyetlenl megverettetnnek. Elunvn sok hallatlan vexltatsokat, mondnak: a ti kezetekbe vagyunk, keressetek meg tetnktl fogva talpunkig, amit talltok vegytek el, a tmlc hasadkait is vizsgljtok meg, s amit kaptok, lgyen titek, mert mi magunkat eltkllettk a Krisztusrt, s ebben semmi gynyrsgnk nincsen. Ekkor egy vicestrsamester, ki mindenkor engedelmes vala a rabokhoz, megkvet ket, neki ne tulajdontsanak semmit, mert megparancsolta a kapitny, hogy egy fillrt se hagyjon nlok, annak pedig Kollonics fejre parancsolta. Ennek a praednak egy rszbl ptettk a leopoldvri templomban a nagy oltrt; ms rszt elosztottk a katonknak, amint Kelitl ezt kitanultk azutn.

8. Msoktl eltiltatnak

Hogy pedig inkbb meghdoltassk ket, megtiltatnak, hogy senkivel ne beszljenek, senkit hozzjok nem bocstnak vala. Atyjok, anyjok, felesgek, gyermekek, atyafiak, patrnusok, jakarik messznnen sok fradsggal s kltssel eljnek vala a szomszdba, Galgcra, de onnan sok knnyhullatssal sem nyertk meg, hogy lthassk magok kedveseket. De taln azt mondod: hiszen Szent Mrton napjtl fogva megnyertk a commendnstl, hogy a parochinl lthassk kedveseiket? Mi hasznok volt benne? Ezltal a commendans a jsuitk mindenekbl kifosztottk ket, kereskedst indtottanak, mert mind a commendansnak, mind a jsuitknak nagy ajndk mellett, mgsem beszlhettek egymssal, hanem a jsuittl vagy attl a snta lelk s lb Bene Jnostl izengettek egymsnak, vagy ha egyv bocstottk fl rig vagy kevesebbig, mellettek voltak, akik minden szra vigyztak. Ebbli szolglatjbl sok pnzt gyjttt a snta Bene. 9. A prbkrl s ijesztsekrl.

Ez Istenhez ragaszkodott embereknek hittl szakadsokkal akarvn Kelio magnak hrt s nevet szerezni a pspkk eltt, nem mulat el e vgnek elrsre semmi utat s mdot, mindenkppen ijeszti s nyomorgatja vala ket. Sokszor eskszik azon, hogy egyet sem bocst ki, mg ppistv nem tszi, Leopoldvrbl; sokszor azon, hogy ha kzlek valamelyik meghal, el nem temetteti, hanem a ganjdombra kivonatja az ebnek. De szmllom el nmely nemeit ijesztseinek s prbinak. Augusztusnak 26. napjn 1674-ben egy Ploss Maximilin nev kplr ltal mind kihvattatnak a colonellus hza eleibe; azholott leltetnek a porba, onnan Kubinyi Istvn s Kelio eleibe behvattatnak egyenkint, kik krdssel examinltattak, igaz lelkekesmretik s szz plcknak gretek alatt. Csak azok kzl hozok nmelyeket el, amelyekre Harsnyi Istvn examinltatott:

1. Kit tudna, hogy a rebelliseknek pnzt adott volna? mennyit? s vajon nem adott-e maga? Felele: ha rm gyanutok vagyon, azt tudjtok meg mstl, mert valamikppen az embernek maga mellett tett tanubizonysga ertelen, gy kegyellensg maga ellen vallatni; de hogy fenyegetni kezdk a plckkal, monda: n nem tudom, hogy senki adott volna, magam pedig felejtettem azt, csak a hzam szksgre lett volna elegend.

2. Ki adott a tmlcbe pennt, papirosat? Felele: tegnap megtalltok a papirosat, az rt is, s meg is adta az rt, mr nem szksg, hogy krdezztek. 3. Ki az oka, vajon nem te-e, hogy a foglyok a templomba menni nem akarnak? Felele: nem szksg, hogy engem arrl krdezzetek; mert mindenik meg tudja az a jt vlasztani a rossztl; k az Isten beszdbl megtanttatvn, a settsg munkiban rszeslni nem akarnak; ltjk, hogy gy akarjtok ket a hitszakadsba ejteni, de ha mr letek s mindenek kezetekben vagyon, ezt az egyet nem akarjk megengedni nktek, hogy lelkekesmreteken uralkodjatok. Leporinus Miklstl krdik ezt is: ki mos nkik? Felele: Magatok ltjtok, hogy ami folt mg nyakunkban vagyon s a ti praedlstok utn megakadott, tizenkt rakor, mikor nyugodnunk kellene s ennnk, akkor mrtjuk a vzbe. Msok krdeznek egyb haszontalan dologrl.
Mikor Kocsi Blint a templomba hurcoltatott volna, akkor estve hozz megyen Kelio, s krdezi ezekre: mirt nem akarna a templomba jni? s bevonatatvn a sok vers utn is, mirt nem akartad tisztelni a sacramentumot? Kocsi Blint monda: mert nem engedi vallsom. Kromkodni kezd Kelio: micsoda vallsod, taln az, amely azt tantja, hogy az Isten oka a bnnek; a Krisztus nem egyenl Isten az atyval, a Krisztus ktsgbeesett? Krdi Kocsi Blint: Hol tantja azokat a kromkodsokat az n vallsom? A Calvinus institutijban, gymond. Felele: Calvinus azt nem tantja, hanem a csak refogott kromls; kisebbnek mondja a Krisztust kzbenjri tisztre nzve, mikor szolgai formt vett volt fel magra. Monda a jsuita: Semmikppen nem kisebb. Krdi Kocsi Blint: Ht mire val a Krisztusnak ama knyrgse: „Atym, dicsts meg engemet azzal a dicssggel, mely volt tenlad e vilg teremtse eltt.” Jsuita monda: Az a Krisztus emberi termszetre illik. Kocsi Blint: Hiszem, nem volt az e vilg eltt. Az a dicssg pedig a vilg eltt volt. Az elst s utolst pedig nemhogy llatn Calvinus, de szentebbl ahhoz nlnl senki sem szlott. Egy vasrnapon keservesen egyberontottanak vala a nyomorult rab papok, s csak alighogy meg nem lettek vala, hogy a templomba nem mentenek a misre; azutn, midn a tmlcben sok knnyhullatsokkal s fjdalmakkal panaszolkodnak, ott terem Kelio, kinek hnyjk vala szemre, hogy ezt a hhrlssal val trtst nem a Krisztustl tanulta, sem nem az apostoloktl; de nem szgyenll magt gy mentegetni: „A Krisztus is Saulust meg akarvn trteni, a pariprl nyakra-fre letasztotta. Az apostolok pedig, hogy az ige praedicllsval fundltk az ecclsit, attl volt, mert katonik nem voltak; de a jsuitknak elg vagyon, kik ltal a vakmerket engedelmessgre hajtjk, aztn minthogy ti nknyt j gymlcset nem teremtek, ill, hogy difa mdjra rudaljanak titeket a gymlcstermsre.” Esett vala a sz a trvnynek betltsrl, amelyben Otrokocsi Ferenc gy megszortotta vala, hogy azt mond vgre: Ha hromszz esztendeig soha egy jsuita sem knyrg is, mgsem vtkezik vle, s el sem krhozik egy is; mert a pptl vagyon a jsuitknak olyan indulgentijok, mellyel a knyrgs all kivtettenek. A lutheranusoknak mondja vala, hogy csak a reformatusokra nzve nem tisztelik a keresztet s a kpeket. A reformatusok pedig csak azrt nem tisztelik, hogy inkbb a tudatlan kzsg eltt hresthessk, hogy a ppistk blvnyimdk; akkor tkozdni kezde, ezt mondvn: Vesszen rdgbe a keresztfa, nem azt imdom n; hanem a keresztben imdom a megfeszttetett Krisztust. Erre monda Harsnyi Istvn: Nemcsak az a blvnyimd, aki a ft, fvet, kvet magt imdja, hanem az is, aki az Isten parancsolatja ellen a lthatatlan Istent lthat kpben tiszteli, s a megholt szenteket imdja; de ppen a pogny Porfirius ezzel menti vala magt rgen a keresztynek eltt: „Ne gondold te a pognyt olyan bolondnak, hogy azt a darab ezstet, melyet Demeter megnt (Csel. XIX: 24. 35.) Dina vagy Jupiter kpnek, tartsa Istennek; hanem amit az jegyez, az a valsgos Jupiter Isten.” Minden bizonnyal gri vala az dvssget azoknak, akik a rmai hitre llanak, melyre mondanak vala a rabok: gy cselekeszel, mint az rdg, akinek semmije nem lvn, a vilg birodalmt gri vala a Krisztusnak: te ktelkedel dvssgedrl, s neknk bizonnyal gred. Monda : Nincs dvssg ms vallsban. Felelnek erre: Ne tld a ms szolgit, mskppen a te szjad bizonysga az, hogy meglehet az, hogy sok ppistk, st ppk is legyenek pokolban, gy a rmai vallsban is elkrhozhatik ht az ember; erre monda: Nem az hit ennek az oka, mert hitek ezeknek j volt, hanem a cselekedetek: de erre felelnek: a j fa rossz gymlcst nem terem.

Elj egykor Kelio a nagyszombati jsuitkkal, s monda a sncon dolgoz papoknak, foglyoknak: boldogok az irgalmasok; de ti boldogok nem vagytok, mert magatokat nem sznjtok. Harsnyi Istvn felele: Bizony ti inkbb nem vagytok, mert ez nyomorsgot ti kovcsolttok. Kelio mond: De csak dolgozzatok sernyen, mert az Istentl erre rendeltettek. Felelnek a rabok: Nem ment a meg tgedet, mert ms vge volt Istennek ebben, s ms vagyon a minket nyomorgatnak, mint Pilatus, Herodes, Kajafs azzal meg nem menti magt, hogy az Isten elrendelte volt a Krisztus hallt.

Kollonics ment vala Leopoldvrba, s felszentelvn az oltrt, melyet a foglyok pnzekbl ptettenek vala, mikor jne ki a templombl, ltja ket az ajtban llani, monda Kocsi Blintnak, ki ppai professor vala: Te is a megjegyeztetett cgresek kzl val vagy. Ezt pedig azrt mond, mert ppen ebben az tjban el akarta vala a ppai oskolt venni, de sem arte, sem Marte nem lehete, hanem megszgyentetvn a kegyetlen tyrannus, mg a mrgt nem ftta vala ki: br Zicsi Istvnt kldtte vala, hogy szp szn alatt kreddzk az oskolba, de be nem bocstk, mert a posonyi templomot ezeltt gy vettk vala el, melybe mihelyt belment vala egy riember, monda mindjrt: ez minden hozztartozival a ppistk; kitasziglk ugyanakkor az asszonyok, de azutn citlk a posonyiakat Nagyszombatba, azholott kirly ellen val vtekkel vdoltk, templomokat elvevk: magokat rabsgra rekesztk, gyhogy fejeket is nagy summn vltank meg: ettl flvn, a ppaiak is be nem bocsttk, st megmondk, mikor az gykat az oskolnak szegeztette vala, hogy k fegyveres kzzel is oltalmazzk; mrkba szakada azrt minden gyekezete. Leopoldvrban ismt erltetni kezd a szegny papokat a subscriptira, de semmire nem mehetvn sok fenyegetdzse utn is mikor elmenne, ezt mondja vala: tudom, mit csinlok.

Eljtt vala ezeknek megtrttetsekre Smbr Mtys* is, kinl akkor Magyarorszgban hresebb trt teolgus jsuita nem vala; ez a Smbr az, aki ellen Matk Vsrhelyi Istvn Fvnyen plt hz romlsa nev knyvt s a bnysz csknyt rta; ismt akinek disputatiban kt els fogait kivonatta volna, mert ez felfuvalkodvn azzal, hogy nhny egygyebb atyafiakat levn, nagy sophisticus csalrd beszd ember a disputls kzben, szval elnyomott s meggyztt volna, kihvja Matkt is olyan conditival, hogy amelyik meggyzettetik, feje vesszen el; rell az is, tudvn, miben ll az mestersge; brk rendeltetvn, hozzfognak a discursushoz, csakhamar elfogatik Smbrnak a nyelve; azrt adjk a brk a hajdk kezbe, hogy elvigyk, s amely sententit maga kvnt magnak, exequljk; megnyeri nagy instantijval a gyzedelmes fl, hogy maradjon meg lete, csak ppen a kzelebb lak kovcstl hozattatvn egy kovcsfogt, rk emlkezetre huzattassk ki els kt foga, gy meggyalztatvn dolgra bocstk. Egyben ez hvatja ket, amint akkor dolgoznak vala vaskarkkal, kapkkal, targonckkal, laptokkal a piacra, hol csalrdul ksznti ket: „Adjon Isten nektek azt a kegyelmt, melyet ennek eltte hatszz esztendkkel a magyaroknak adott az megtrsekre.” Melyre jllehet ksz vala a felelet: hogy nincs szksgek re, senki nem felele; mert jl tudjk vala, hogy az olyat Kelio notabnbe teszi, s sokkal inkbb knozza aztn; onnan tovbb mgyen, s kezd beszleni az ecclsia mltsgrl, szentsgrl etc., keresvn az alkalmatossgot, hogy akadhasson beljek. Midn a megszentelsrl kezdene beszlni, krdi: Kik a ti szenteitek? Mert akik a kalendariumban flrattak, azok mind a mink, a ppa szmllta a szentek kz. Mondnak erre: nincs neknk olyan szenteink, kiket emberek tettek volna szentekk; hanem az ecclsinak minden igaz tagjait szenteknek tartjuk, kik az Isten lelke ltal megszenteltettek. Mutasstok meg ht; gymond, a ti szenteiket? Felelnek: megmutatjk azok magokat az hitekbl foly j cselekedetekkel s szent letek ltal. A rmai anyaszentegyhz csudaira hozza el Mrk. 16: 17. Ezek a csudk kvetik, az n nevemben rdgket znek; mikor ezt mondan Smbr, igen megrle Kelio, hogy a negyvenesztends professor theologiae azt az argumentumot hozza el, amelyet mr is sokszor forgatott a papoknak. Felelnek Smbrnak: nem szksg, hogy nekik a csudkat hnyja, mert ha knyszertenk, amennyi jsuita Eurpban vagyon, egy csudt nem tudna cselekedni; s mi haszna, hogy Chinban, Japniban igaztjk ket a csudkrt? Hiszen nyilvn vagyon az, hogy a csudk az ecclsia fundltatsra s a Krisztus tudomnynak megerstsre tartoztanak, hiszen arrl mr a maga idejben Augustinus azt mondotta, hogy „maga a csuda, aki mr csudt kvn ltni”. De ha csudt mutathatnnak is, az Antichristus is jelekkel s csudkkal csalja el az embereket. Azutn arrl kezde szlani, mikppen ellenkeznnek a reformatusok a lutheranusokkal? Erre felelnek: nyilvn vagynak az ellenkezsek kzttetek, noha egy f ltal mondjtok magatokat igazgattatni. Ezek utn kezd dicsrni a maga buzg indulatjt, ki hogy egy lelket megnyerhessen, ksz volna hatvan mrfldre nagy veszedelmvel is elmenni.

Ottan-ottan ijesztetnek vala, kivlt a glykkal. Egykor Forgcs dm is ott jelen levn, kihajtjk szemet hordani a papokat, hogy lssa is; ott nmelyek szegnygetik, msok csfoljk. Steller Tamst, Leporinus Miklst, holmi ppista ppai nemesemberek ltal ijesztik, hogy majd a glykra viszik; azok elbcsznak a tbbitl, s az Isten nevben krik, hogy ha valami hazug hrt kltenek az apostasijokrl, ne hidjk; mert k az Isten kegyelme ltal mindvgig megmaradnak llhatatosan, de nem vittk el. Ilyenformn mind Kelio, mint a colonellus sokszor izent, s ijesztett.

Kelio hvatja Kocsi Blintot, s krdi tle, mirt nem hiszi a transsubstantit, az ostynak a Krisztus tulajdon testv val ltt? Monda Kocsi Blint: A tbbi kztt azrt sem hiszem; mert hallom a mise alkalmatossgval olvastatni egy ily knyrgsteket: „Isten! aki e csudlatos sacramentumban a te szent fiad szenvedse emlkezett hagytad, lgy kegyelmes.” Ha csak emlkezett hagyta, nincsen ht jelen, mert emlkezni valamirl elmlt dolgot jelent. Kelio a szentek segtsgl val hvst akarvn prblni, monda neki Kocsi Blint: Hogy hvjk azt segtsgl, akiben nem hittenek?

Azt akarja vala prblni, hogy az ecclsia lthat. Erre monda Kocsi: gy vallod az apostoli hitnek formjban: hiszen a kznsges anyaszentegyhzat; innen ilyen erssget formlok:

Amit hisznek, nem lttatik az Sid. 11: 1.
Az ecclsit hiszik, azrt nem lttatik.

Itt mikor mindenkppen fordtotta volna, hogy megfejtse, jobban belkeveri vala magt, mint a madr a lpbe, azrt a glykkal val fenyegetdzsre fordula, s kifejt magt mindjrt. Mely fenyegetsre mond Kocsi Blint: Ez szp pribksg, nem elg hogy a trk s tatr, mint a barmot, gy hajtja az rtatlanokat rabsgra orszgunkbl, hanem mr ti is complrkodjatok az rtatlanoknak vrekbl.

10. A kromoltatsok s csfoltatsokrl

A kromoltatsoknak s csfoltatsoknak semmi rendi, sem mdja nem vala, teli torokkal rebelliseknek, hitetlen ebeknek, eretnekeknek, trknl albb valknak, minden reformatusokkal egytt pokol fiainak nevezi vala; de a kromkod praedicatiban ezt is sokszor mondja vala, hogy nem tantotta ms senki a reformatusok vallst; hanem Juds Iskriotes.

11. A szennyrl, mocsokrl

Nem volt szabad, hogy senki is nkik mosson, hanem magok dlben belemrtjk vala a vzbe egyetmsocskjokat; de a sem szradhatvn meg, ismt elporosodott s mocskoldott jobban. Egy szegny fogoly szabnak a felesge s lenya egy ideig mostanak ugyan, de ezeket is rajtarvn, egy htig a tmlcbe vetk, azutn a hhrral a tiszttalan szemlyek pellengrjekre veretk, s azhol a szegny rabok dolgoztak egy nap estig, ott tartk.

Ezeket s tbb kegyetlensgeket vitte Kelio vghez; melyrt nemcsak msoktl hallotta az emberek eltt val bal hrt, hanem lelktl is ezrt annyira vdoltatk, hogy ez kegyetlensgnek fedezgetsre palstot kezde keresni; ugyanis 1675. 15. napjn februriusnak a tmlchez kld holmi oskolbl val gyermekeket, s a tmlcbl elvitet minden st, csknyt, kapt, targonct; csudljk magokban a szegny rabok, mire val ez, s minthogy szabadulsok irnt mr sokaktl hallottak vala, elhitetik magokkal, hogy most egytaljban megszabadulnak; mikor gy ktelkednnek hvatja Kelio maghoz; mennek rmmel, azt gondoljk, hogy nem mennek vissza taln a tmlcbe, mzes beszdekkel kezd nekik szlni, azonkzben kezdi azon is krni ket, hogy adjanak recognitit neki arrl, hogy j volt hozzjok; elbmulnak erre a krsre a kegyetlen embernek, mit akar azzal? Ktelkednek, gondolkodnak gy, taln reversionalis helyett val lenne az; nem akarnak, mondjk nki: adjon is recognitit sok kegyetlensgrl; gy veszekednek, disputldnak kt rig is, vgre monda Kelio: Lsstok, ha nem cselekeszitek, n is, ami pnzetek s egyebetek a kezemben vagyon, kezetekhez nem szolgltatom; ezutn pedig senkit hozztok gy sem bocstok, mint eddig, jakaratk kzl; szenvedstek pedig elhidjtek, hogy leszen. Ezek utn gondolkodni kezdnek a szegny, nyomorult emberek, taln jobb volna, ha valami recognitit adnnak, mintsem ennek utnna magokat engedjk veretni dhsebben a szabados dologrt; rnak azrt egy recognitit, amelyben szorgalmatosan feljegyzk, mit mikor szolgltatott kezekhez, s kinek adtk azt ugyan, a reformatusok kln, s a lutheranusok is kln; a lutheranusok ez vala: Mi albb megrt augustanus papok keresztyn hitnk szerint tesznk arrl bizonysgot, hogy a tisztelend Kelio Mikls dispensatijbl a mi fogsgunk idejn vettnk keznkhz valami ruhkat, s nmelyiknk telt is. Jakaratjval egyebekben is ltnk, melyrl bizonysgot tesznk az ellen, ha valaki vakmerl vdoln. Nem akarjk vala feltenni, hogy az dispenstijbl, de azt mondja vala: eddig az n jakaratom ltal ltt, ha kinek jakaratjval ltetek, de ezutn nem engedem, ha fel nem teszitek; azt sem akarjk vala feltenni: „Jakaratjval egybekben is ltnk.” De gretvel s fenyegetdzsvel rehajt, s magok is a mint circumscribltk, vteknek nem tartottk.

Nem vltoztatja a szerecsen fekete brit, Kelio sem kegyetlensgt, mert mzes beszdi helyett majd mrges beszdeket, verseket szenvednek ismt. Ugyanis, amg a parochiban a recognitio dolgval bajldtanak, azalatt visszahordatta a tmlchez a dologhoz val eszkzket, s mindjrt dologra hajtotta ket mg nagyobb kegyetlensggel; abban az rban kezd sollicitlni a rimaszombati ntrius, hogy hadd szlhasson Harsnyi Istvnnal, a papjokkal, egy aranyat ajndkoz a snta mesternek, mgsem nyeri meg. Azutn negyednappal mene be egy galgci asszony, egy kevs kenyeret vivn a foglyoknak, ezt a pellengrbe megcsapatjk az hhrral. Tekintetes Szentpteri Mrtontl is vesz recognitit, akin hatszz plcnl tbbet veretett vala. Kaposi Istvntl is, akit egyberontatott vala, kiknek letek is alig marada meg a sok veresg miatt.

Kitetszik ezekbl, hogy haszontalan szptik s palstoljk a nagyszombati jsuitk a Kelio istentelensgt s pognyhoz ill kegyetlensgt ezzel a recognitival: mind azrt, hogy itt tet nemigen igaztjk, mind azrt, mert ezt ervel vette az elknytelenedett foglyoktl.

A rgi ldz pognyoknak szoksok szernt ldzseknek palstolsokra, hogy az hallos sententit kimondottk az rtatlan papokra, kerestek holmi sznt s hazug festket, aminemek kzl nmelyeket feljegyzek, hogy ne csaljanak meg msokat vele:

1. Rebellisek voltak?
Felelet: Nem bizonytjk meg mg eddig, ha azok voltak, mirt hagyjk ki a reversalisbl, csak subscribljanak.

2. getk voltak, s sok veszedelemnek okai?
Felelet: Posonyban ezzel nem vdolk; tudomnyokhoz s vallsokhoz sem fr.

3. Sokan subscribltak, ktszzharminchatan, ezek megvallottk magok vtkeket; ha ezek vtkesek voltak, a tbbi is?
Felelet: Kettnl tbb reformatus nem subscriblt; akik subscribltak flelem miatt cselekedtk, hogy klskppen vallst tettenek, nem is volt ez az flelmetessgek Isten eltt vtek nlkl, mert msokat megbotrnkoztattak; de azutn bneiket sokan megbntk, s megtrtek, mint Origines a rgi atyk kzl az ldzsben ldozk ugyan blvnyoknak, s lete megmarada, de azutn bneit megsiratta, s az hvek befogadk; gy Szent Pter is; gy jrnak ezek a boldogtalan emberek is.

4. Sokak a citatira nem compareltanak, hanem elfutottak, mert tudtk vtkeket?
Felelet: Amely faluknak a budai basa parancsolt, azokbl nem compareltak, mert megrta a brknak, hogy nyrsba vonatja ket, ha megengedi, hogy elmenjenek. A nmet generlok is sok helyekrl nem engedtk meg, hogy megjelenjenek. Nmelyek pedig elfutottak, cselekedtk azrt, mert a brnynak az oroszlnnal s a farkassal kell vala perlekedni. Ht taln azok is a cittio eltt futottak el? akik ezeltt mr kt esztendktl fogva ecclsijokbl kizetvn keserves knnyhullatsokkal eszik vala bujdossoknak kenyert 1671-tl fogva?

5. Tizenkt praedictorok megalkudtanak a trkkel tezer tallrba, hogy ket oltalmazza?
Felelet: Nagyszombati jsuitk mhelyekben kovcsolt szemtelen hazugsg. Posonyban mirt nem vetettk szemekre, mirt nem neveztk ki, kik voltanak. Ezeknek s ezekhez hasonl hamissgoknak rnykban akark kigyomllni Magyarorszgbl a Krisztus igje szernt val vallst.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!