//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr. KUYPER BRAHM 1922 A Klvinizmus lnyege. Bp
- Dr. KUYPER BRAHM 1922 A Klvinizmus lnyege. Bp :

JEGYZETEK 1 -178

JEGYZETEK 1 -178


 Jegyzetek 1 - 178.

1. JEGYZETEK

1. H. W. Longfellow (1807–82.) szak-amerikai hres klt, unitrius formban istenhv. Nemes, idealista szentimentalizmus jellemzi.

2. Szacerdotalizmus alatt itt a rmai katolicizmus papi szervezett s annak egsz lett rtjk, amely a hv s Isten kz llva, a tiszta keresztyn hit kifejldst megakadlyozza.

3. Voltaire (1694–1778.; eredetileg Franois-Marie Arouet-nek hvtk) hres cinikus s gnyold francia klt. Ecrasez l'infame = "Tiporjtok el a becstelent". Ezt Krisztusra rtette.

4. = "Nincs szksgnk tbb Istenre."

5. "Sem Isten, sem r (parancsol)." Hres francia forradalmi destruktv jelsz.

6. Apologetika az a tudomny, amely a keresztynsget a nem keresztyn vilgnzetekkel szemben vdi.

7. A Stone-felolvassok alaptvnyi felolvassok, amelyeket meghvs alapjn vilghr tudsok tartanak az amerikai princetoni egyetemen. Kuyper ezeket a felolvassokat 1898-ban tartotta.

8. Kuyper megfigyelse helyes, mert nlunk mindenki klvinistnak nevezi magt, ha vletlenl reformtus keresztlevele van, tekintet nlkl arra, hogy milyen a vallsi meggyzdse, st hogy van-e egyltalban valamin hite vagy nincs.

9. Augustinus hres egyhzatya (354-430. Kr. u.) Klvinnak is tantmestere. A kegyelem s predesztinci tant bnyszta ki elszr nagy ervel a Szentrsbl.

10. Charles Hodge (1797–1878.) egyik leghresebb amerikai ref. teolgus volt a mlt szzadban, mint a dogmatika professzora a princetoni egyetemen.

11. Spurgeon, hres baptista prdiktor (1834-1892.), akinek prdikciit tmegesen fordtottk le magyar nyelvre is.

12. A metodistk ma mr hatalmasan megszervezett egyhzat alkotnak fleg Amerikban. A klvinizmus fattyhajtsnak tekinthetk, akik a ref. keresztynsg kt nagy alapgondolatt, a misszii hdt-trt szellemet s a keresztyn szeretetmunkkat nagy aktivitssal s kitartssal, de bizonyos egyoldalsggal alkalmazzk az letben. A XVIII. szzad elejn lptek fel s ma mr Magyarorszgon ia vannak.

13. Pilgrim Fathers = "zarndok atyk", azok a hsies lelk angol puritn klvinistk, akiknek vallsos meggyzdsk miatt hazjukat el kellett hagyni s a Mayflower (z Gyngyvirg) nevt hajn 1620-ban Amerikba mentek, s ott megvetettk az Egyeslt llaniok alapjt. E vilgtrtnelmi esemny 300 ves jubileumt tavaly nnepelte az egsz reformtus vilg.

14. E. Pusey (1800–82.) hres anglikn teolgus, aki ersen a rmai katolicizmus fel hajlott, s sokig hitt annak lehetsgben, hogy az anglikn s rmai katolikus egyhzat bizonyos dogmk elhagysval egyesteni lehet.

15. Az independensek vagy kongregacionalistk szintn a klvinizmus mellkhajtst alkotjk. Arrl nevezetesek, hogy nluk minden gylekezet teljesen nmagban s fggetlenl ll, s semmifle egyhzszervezetbe nem tmrlnek.

16. Wesley Jnos a metodista egyhz egyik alaptja (1703–1791.) teljesen antiklvinista irny teolgit vallott, fleg a predesztincival kapcsolatban. Whitefield Gyrgy (1714–1770) ellenben, a metodizmus msik nagy alaptja, klvinista felfogs volt.

17. Szocininusoknak nevezzk az unitriusokat Socinus Leliusrl (1515–65.) s Faustusrl (1539–1604.), akik az unitrizmus megalapti voltak.

18. Summus episcopus = legfbb pspk. Ecclesia docens = tant egyhz. A luthernus egyhzszervezetben mindig szerepet jtszott a fejedelem. Az egyhzat igen sok helyen fejedelmi ton kormnyoztk s a szuperintendensek, illetve pspkk, llami tisztviselk is egyszersmind. Itt mg a papsg alkotja a tant egyhzat.

19. Paganizmus alatt a pognysgot rtjk ltalban.

20. Romanizmus alatt a rmai katolicizmust rtjk ltalban.

21. Panteizmusnak azt a gondolkodst nevezzk, amely az rkkval Isten szemlyes valsgt s ntudatossgt tagadja, s azt tantja, hogy az Isten nem a vilgtl fggetlen s tle kln ll abszolt ntudatos szellemi valsg, hanem maga a mindensg az Isten, s minden, ami ezen a vilgon van, egyszersmind a szemlytelen istensg ltezsi formjt, letnyilvnulst is jelenti. A panteizmus igen sokfle filozfiai s vallsos formban jelentkezik, de ezek mind megegyeznek abban, hogy az l szemlyes Istenben nem hisznek, s az istensget valami szemlytelen, de az egsz mindensgben megnyilatkoz rk l ernek kpzelik.

22. Darwinizmus alatt ma tgabb rtelemben azt a termszettudomnyos felfogst rtik, amely azt tantja, hogy az sszes l lnyek fejlds (evolutio) tjn megszmllhatatlan ezer vek alatt egymsbl llottak el s a legalacsonyabb rend letbl lass fejlds tjn a majmokon keresztl kialakult az ember is. Ez a gondolkods a panteizmus szellemnek klnsen is megfelel.

23. Animizmusnak nevezzk nmely flvad llapotban l npeknek azt a vallsos babons hitt, hogy az egsz vilg az ember krl szellemekkel van benpestve; mindenben valami szellem lakozik, s az ember helyzete az, hogy e szellemeket szntelenl szolglja s kiengeszteli. Ez a vallsossgnak igen eltorzult s degenerlt formja.

24. A buddhizmus a hindu vallsok egyik leghatalmasabb formja. Az alapgondolata az, hogy az istensg a mindensg, teht az emberek is rszei az istensgnek, illetve minden l lnyben a minden-isten lakik. A lt, az let maga csupa fjdalom s szenveds s a lttl val megvltats az ember fclja. Ki kell aludni mindennek, magnak a ltnek, az ember egzisztencijnak is, hogy a mindensgbe elmerlve teljesen megsemmisljnk, mint vzcsepp a tengerben.

25. "Soli Deo Gloria" = Egyedl Istennek dicssg". A klvinizmus alapgondolata s egyttal jelmondata. Azt a gondolatot fejezi ki, hogy az emberi s keresztyni let vgs clja az Isten dicssgnek munklsa.

26. Kuyper itt arra cloz, hogy Luther keresztynsgben az a fgondolat, hogy hogyan jut az ember a bnbocsnathoz, az dvssghez. Klvin azonban mlyebben sznt, s nem az ember sorsa miatt aggdik, hanem azt krdezi, hogy hogyan rzi meg Isten srthetetlenl a maga dicssgt, s hogyan adjuk meg Istennek a tkletes tisztessget. Klvin teht az Isten rdekeit nzi elssorban, s csak azutn az embert. Luther a hv sorst nzi.

27. Agnoszticizmus alatt azt a gondolkozst rtjk, amely azt mondja, hogy a termszetfltti dolgokra s gy az Isten ltezsre nzve is semmi bizonyosat nem tudunk, mert az emberi rtelem ezekre a krdsekre soha feleletet adni nem tud. Az agnoszticizmus, ppen gy, mint a panteizmus, igen sokfle formban jelentkezik a modern gondolkodsban.

28. Hierarchia = papuralom. Hierarchikus gondolkods jelenti az embereknek a rmat katolikus papsg mintjra rangfokozatok szerint val beosztst s rtkelst.

29. Az orniaiak az Oranje-hzbl val holland urlkodk Voltak. A jelenleg uralkod Vilma kirlyn az Oranje-Nassau-hz utols sarja.

30. Egmond s Hoorne grfokat a vreskez spanyol zsarnok: Alba herceg fejeztette le 1568 junius 11-n.

31. Alba herceg, II. Flp spanyol kirly hrhedt hadvezre, fanatikus rmai katolikus, aki borzalmas s zsarnoki kegyetlensggel akarta elnyomni a holland reformtusok szabadsgharct 1567–73-ig, mialatt II. Flp helytartja volt Hollandiban. Sok ezer embert kldtt mglyra s vrpadra, mg a holland reformtusok, vgre nem gyztek s szabadsgukat ki nem vvtk.

32. = semmit, ami emberi, nem tartok idegennek. Jelenti itt a klvinizmus, ama tulajdonsgt, hogy az emberi letet a maga realitsban rtkeli.

33. Leydeni Jnos, a tlz anabaptistk vagy jrakeresztelkedk egyik vezralakja volt. Az anabaptistk (akik a gyermekkeresztsget is elvetettk), keresztyn forradalmrok, st rszben kommunistk voltak a reformci idejben, de "keresztyn alapon". Hv, fanatikus, de megbillent lelki egyensly emberek; szektskodk, akik az egyhzat is megvetettk, a vilgbl kivontk magukat, s forradalmi ton megcsinltk az j Jeruzslemet Mnster vrosban, ahol "keresztyn alapon" valsgos rmuralmat fejtettek ki. Eltrltk a magntulajdont, behoztk a tbbnejsget s aki ellenszeglt, azt lefejeztk. A ksbbi anabaptistk azonban mr csendes, szeld s bkeszeret emberek lettek.

34. A meztelenl futkrozk szintn az anabaptista rltek kzl kerltek ki. k a ruhzkods tern is vissza akartak trni a paradicsomi llapotokhoz.

35. Konfucianizmusnak a knaiak vallst nevezzk. Alaptja latinosan nevezve Konfucius volt, aki Kr. e. 552-ben szletett.

36. Mnster vros Vesztfliaban. Itt rtk al 1648 oktber 24-n a hres vesztfliai bkt, amely a harmincves hbor utn a vallsi bkt biztostotta Eurpban, s a rmai katolicizmus hatalmt visszaszortotta.

37. No tka s ldsa Mzes I. knyve 9. rsz 20–29. vers.

38. rdekes, hogy lnyegben Magyarorszg. lakossga, st az n. fajmagyarsg is ers vrkevere-dsen ment t a szzadok folyamn.

39. Kuyper nem ismerte a magyar viszonyokat, s gy bennnket a trgyalsok folyamn ott is kifelejt, ahol pedig renk is lehetne hivatkozni.

40. "Kis emberek"-nek (Kleyne luyden) nevezik ma is Hollandiban az egyszer, de rtelmes, komoly, megbzhat s ntudatos keresztyn letet l, kis llsban lev reformtus npet. Nlunk is ebben van s mg inkbb ebben lesz a klvinizmus ereje, ha ezeket egyszer ntudatra lehet majd breszteni.

41. Az interim sz azt jelenti: ideiglenesen. Jelenti vallsi s politikai llapotok ideiglenes rendezst: A lipcsei interim tulajdonkppen az augsburgi interim mdostsa (1548.), amelyet Melanchton enyhtett a protestnsok javra, a nmetorszgi reformcis harcok idejn, de sok engedmnyt is tett a r. katolikusoknak s gy a "romanizlt protestantizmus" veszedelmt tnyleg magban hordta.

2. JEGYZETEK

42. Ateizmusnak nevezzk az ntudatos istentagadst brmilyen formban.

43. Antiteizmus istenellenessget jelent. Azt a gondolkodst is jelenti, amely nem egyenes istenta-gads, de a keresztynsg tiszta istenfogalmt (teizmust) nem fogadja el, s valami ms formban gondolkozik az Istenrl vagy a vilgot ltrehoz vgs okrl s errl, mint a keresztynsg.

44. Clzs Augustinusnak, a nagy egyhzatynak hres gondolatra, amely arrl szl, hogy az ember szve addig meg nem nyugszik, amg nyugalmat Istennl nem tall.

45. Palingenezis (grg sz) jjszlets.

46. Monoteisztikus az a valls, amely egy Istenben hisz.

47. Semen religionis = a valls magva, csrja.

48. Sensus divinitatis = az istensg rzete. "Semen religionis" s "sensus divinitatis" Klvin kt hres teolgiai kifejezse, amellyel azt akarja tantani, hogy a valls s annak rzete belnk teremtetett, teht az ember lnyeghez tartozik, teht nem ksbb fejldtt ki benne.

49. Isten abszolt szuverenitsa alatt azt rtjk, hogy Isten tkletes ura s teremtje a vilgnak, fltte nem ll senki s minden hatalomnak, tekintlynek egyedli forrsa, s mint a vilg mindenhat teremtjt, fenntartjt s gondviseljt, tkletes imdat, hdolat s tisztelet illeti meg. Ez a tan a klvinizmus nagy kzpponti gondolata.

50. Lsd a 18. jegyzetet. Itt arra cloz Kuyper, hogy Luther nem mert az egyhzrl szl rm. kat. fogalommal teljesen szaktani.

51. Nullis mediis interpositis = minden kzbehelyezett kzbenjr nlkl; szval nem gy, mint a rmai katolicizmusban, ahol egyhz, szentek, Mria stb. llanak Isten s a hv llek kztt.

52. Augustinus redivivus = jra letre kelt Augustinus. Ezt azrt mondtk Klvinra, mert mindig elismerte, hogy Augustinust, a hres egyhzatyt is mesternek tartja. Kuyper igen helyesen mutat r, hogy Klvin jval tbb volt, mint valami jra feltmadt Augustinus. Legfeljebb reformtus Augustinusnak lehetne nevezni. De ez annyival jelent tbbet, mint amennyivel tbbet jelent a reformtus keresztynsg a rmai katolikusnl.

53. Limbus innocentium = szszerint az "rtatlanok szeglye", azaz a pokol szle, az a hely a tlvilgon, ahova – a rmai katolikus gyhzi tants szerint – a kereszteletlenl elhalt kis gyermekek jutnak.

54. Metafizika alatt rtjk a termszetfltti vilggal foglalkoz tudomnyt, szemben a fizikval, amely az emberi rtelem ltal tvizsglhat fldi s termszeti vilg letnek s trvnyeinek kutatsval foglalkozik.

55. Lsd a 27. jegyzetet. Kuyper itt arra cloz, hogy a modern gondolkods nem engedi meg, hogy az Istenrl valaki hatrozott bizonysgot tegyen. Csak annyit enged meg, hogy az ember azt higgye, hogy az Istenrl sem azt nem lehet bebizonytani, hogy van, sem azt, hogy nincs. Mert ebben ll az agnoszticizmus.

56. "Du sollst" = neked meg kell tenned. Kant nmet blcssz hres erklcstani formulja. Kuyper itt arra cloz, hogy egy bizonyos fokig Kant is agnosztikus volt, mert azt tantotta, hogy az ember a metafizikai igazsgokat nem ismerheti meg, s gy az Istent sem. Szerinte teht az Isten ltezsrl a tiszta sz tjn nem szerezhetnk tudomst, de msrszt a lelkiismeretnk, amely folyton parancsol neknk, arrl tesz bizonysgot, hogy az Isten valahogyan mgis van, teht erklcsi ton azrt hinni kell benne.

57. Logosz (grg sz) = ige, rtelem, gondolat. Kuyper itt arra cloz, hogy a vilg az Isten rkkval vilgterve szerint van a logosz ltal teremtve, teht a mi rtelmnk is. (Lsd a Jnos evangliuma bevezetst.) A mi rtelmnknek teht szintn rzkkel kell brni a vilgban lv isteni rtelem s gondolat irnt, s gy a vallst sem lehet s szbad kizrni az ember rtelmi vilga terletrl sem.

58. "Ora et labora" = "Imdkozzl s dolgozzl". A klvinizmus egyik hres jelmondata.

59. Szoteriologikus valls = vltsg-valls, amely szerint a bnbeesett ember a sajt erejbl nem szabadulhat meg a bn kvetkezmnyeitl, nem lehet j, igaz s dvzlt, csak magasabbrend kegyelem ltal, csak egy rajta kvl ll isteni megvlt munka segtsgvel.

60. Nomisztikus valls = trvnyvalls, amely szerint az ember a maga erejbl is eljuthat az dvssgre, lehet j s igaz, mert egyszeren csak betlti mindazokat a parancsolatokat s trvnyeket, amelyeket a valls elr szmra.

61. Kuyper itt azt mutatja fl, hogy a fejldselmlet, az evolci s darwinizmus gondolatait a valls eredetnek megmagyarzsra hogyan alkalmazzk.

62. "E profundis" = a mlysgbl. A 130-ik zsoltr kezd szavainak ("A mlysgbl kiltok hozzd, Uram...") ltalnosan hasznlt s ismert latin szvege.

63. A Szentrs szksgessgrl szl dogma fgondolata az, hogy miutn a Szentrs az Isten tkletes kijelentst foglalja magban, az az l Isten igazi megismershez nlklzhetetlen.

64. = a mestersges vilgts szksgessge.

65. Testimonium Spiritus Sancti = a Szentllek bizonysgttele. Ez a reformtus keresztynsg egyik igen fontos dogmja. A Szentllek munkja az is, hogy amikor a Szentrst olvassuk, kzvetlenl s flttlen bizonyossggal rezzk, hogy az az Isten igaz kijelentse, s belle Isten szl hozznk emberek tjn.

66. Necessitas palingeneseos = az jjszlets szksgessge.

67. Utilitrius = hasznossgot keres. Itt azt jelenti, hogy a valls nem az ember rdekben, nem annak hasznrt van.

68. Eudaimonisztikus = boldogsg utn jr, gynyrt keres. Itt azt jelenti, hogy a valls nem az ember boldogsgrt van.

69. Az egyetemes kegyelem dogmja igen fontos klvinista dogma, amelynek mai gazdag formjban val kiptse ppen dr. Kuyper rdeme. A dogma lnyegnek kifejtst megtallhatjuk e knyvnek tbb helyn is.

70. Azt akarja mondani, hogy az igazi vallsnak, miutn a bnbeesett ember nmagt megszabadtani nem tudja, a megvltst kell hirdetni, mint a szabaduls egyetlen tjt. 71. = a Krisztussal val misztikus egysg.

72. A parousia sz jelenti Krisztus eljvetelt s fleg msodik vgleges eljvetelt.

73. Episzkopalistk a pspki egyhz hvei a protestantizmusban (fleg az angliknok), akik a pspki mltsgot rmai katolikus mintra megtartottk. A magyar ref. egyhzban lv pspki mltsg meg nem igazi episzkopalizmus, de azon az ton vagyunk, hogy az lesz belle.

74. A Westminster-confessio az angolok leghresebb hitvallsa.

75. Ha az egyhz dvintzmny, ez azt jelenti, hogy rajta kvl nincs dvssg, s viszont: a hozz val tartozs mr intzmnyszeren biztostja szmunkra az dvssget, akrcsak a kommunista llam a proletrok egzisztencijt.

76. A Szentrs hromfle szvetsgrl beszl, gymint a vltsgra vonatkoz szvetsgrl, azutn a trvny betltsre vonatkoz cselekedeti szvetsgrl s a kegyelmi szvetsgrl.

77. Kuyper hatrozottan eltli az n. npegyhzi gondolatot, amely csak azrt, hogy mindenron kebelre lelhessen egy egsz npet, feladja s elhanyagolja az igazi egyhz lett biztost kvetelmnyek teljestst.

78. A szentek llhatatossgrl szl tan (perseverantia sanctorum) az a reformtus dogma, amely azt tantja, hogy a hvk mr itt a fldn biztosak lehetnek megvltatsukrl s dvssgkrl, s akik egyszer kivlasztattak, azok soha tbb az Isten kegyelmbl vgleg ki nem eshetnek. A hitnek e bizonyossga nem a hvk rdeme, hanem az Isten kegyelmes ajndka.

79. "Ht gyertyatart." Clzs a Jelensek knyve 1–2. rszre.

80. A diakontus a keresztyn felebarti szeretet s knyrlet intzmnye, amelyben Krisztus a maga fpapi mnkjt tovbb folytatja s az egyhz bizonysgot tesz a maga szeretetrl. Ezt a tisztet a magyar reformtus egyhz teljesen elhanyagolta, mg ma sincsenek diaknusaink.

81. Christus consolator = a vigasztal Krisztus.

82. Antinomistk vagy a trvnyt megvetk azok, akik hvk ugyan lltlag, de azt lltjk, hogy most mr nyugodtan thghatjk az Isten trvnyt, lhetnek bnben is, mert a megvltatsuk ugyis biztostva van Krisztus ltal.

83. Praedestinatio alatt azt a nagy reformtus dogmt rtjk, amely szerint Isten rktl fogva meghatrozta mindennek a sorst a vilgon, s gy az embert is s az emberek kzl nmelyeket rk dvssgre, msokat pedig rk krhozatra rendelt a maga vilgok fltt ll akarata s jtetszse szerint. Az antinominusok erre hivatkozva hirdetik azt, hogy a megvltottak lhetnek gy, ahogy akarnak.

84. Remonstrnsoknak nevezzk a holland protestns kilpettek ama seregt, akik a dordtrechti zsinat (1618–19.) hres szigor reformtus vgzsei ellen tiltakoztak s a predesztincit nem fogadjk el. Kln egyhzat alkotnak.

85. Libertinusoknak nevezzk a fktelen szabados elv embereket (akik ellen mr Klvin is harcolt), akiket rendesen a hitetlensg, a rombols, a cinizmus vagy kritizls szelleme hajt, s a szabadsgot nclnak tekintve, minden let s gondolkozs lass felbomlasztsra vagy felrobbantsra trekesznek. k a szellemi s erklcsi let forradalmrjai.

86. Clzs a Rmaiakhoz rt levl 6. rsze 1. versre.

87. Tny az, hogy az antinomizmus bne leginkbb a reformtusok kztt ti fl a fejt, ami a fentebb elmondottak utn rthet is.

88. A klvinizmus mindenkor nagy slyt helyezett az Isten trvnynek megtartsra s betltsre; ezrt vdoltk meg aztn nomizmussal, azaz trvnyeskedssel, mintha a klvinista a trvnyek betltse ltal a sajt erejbl akarna dvzlni, amirl pedig sz sincs.

89. Kuyper itt arra cloz, hogy a klvinizmus ppen fordtva okoskodik, mint Kant. Lsd az 56. jegyzetet. Kant ugyanis a bennnk lev erklcsi rzk alapjn azt a kvetelmnyt lltja fel, hogy mgiscsak kell lenni Istennek, a klvinizmus pedig Istenbl kvetkeztet a "Du sollst"-ra, s azt annak parancsaknt fogja fel.

90. Sinai trvny a tzparancsolat, amelyet Isten a Sinai-hegyen adott Mzesnek. Lsd Mzes II. knyve 19. s 20. rszt.

91. Mydinghe = rgi holland sz s az anabaptistkra alkalmazva vilgkerlst jelent.

92. rdekes, hogy nlunk Jszai Mari, a hres sznszn feljegyzseiben szintn azt hangslyozza, hogy a sznjtszs krosan befolysolja a jellemfejldst.

93. Panteista alapon (lsd fentebb a 21. jegyzetet) Jzus s Nr lnyegben ugyanazon istensg megnyilatkozsi formi, teht kzttk thidalhatatlan klnbsget nem lehet tenni.

3.JEGYZETEK

94. Groen van Prinsterer (1801–1876.) a holland klvinista jjszlets vezre, trtnetr s egyhzpolitikus, a holland klvinista politika megteremtje. Halla utn Kuyper vette t a vezetst, s vallsi, egyhzi politikai s tudomnyos tren kiptette mindazt, amirl mestere mg csak lmodozhatott.

95. A klvinizmus nagy alapelvt, az Isten szuverenitsrl szl tant (lsd a 49. jegyzetet) az let minden terletre s gy a politikra is alkalmazni kell. Ezen pl fel a klvinista politika.

96. Clzs Rousseau francia gondolkod elmletre, aki azt lltotta, hogy az emberek eredetileg egykor trsadalmi szerzdst ktttek (Contrat social), s gy llt el az llam.

97. A klvinizmus bibliai alapon vallja a felssg let s hall felett val jogt, s ezrt az lhumanizmus elveitl flre nem vezettetve, kveteli a hallbntets fenntartst. Hollandiban pedig, ahol a hallbntets ez id szerint el van trlve, annak visszalltsa a klvinista politika egyik programpontjt kpezi.

98. Klvinista alapon teht minden felssg "Isten kegyelmbl" uralkodik. Ezt a gondolatot teht nem szabad a rmai katolikusoknak tengedni. Ne a gondolat ellen kzdjnk azrt, hanem annak rmai katolikus eltorztsa ellen, amikor ennek a folyomnyaknt a kirlyok szemlyt is misztikus flisteni kdbe akarjk burkolni, s ket a nemzettel szemben minden morlis felelssg all is fel akarjk menteni. 99. Lsd a 46. jegyzetet. Isten uralmt csak monarchisztikusnak lehet s szabad elkpzelni.

100. Clzs az szak-amerikai Egyeslt llamok alkotmnyra, amelynek szelleme sok tekintetben magn hordja a klvinizmus nyomait.

101. Teokrcia = Istenuralom.

102. Urim s Thummim hber szavak; lltlag azt jelentik: vilgossg s jog. A zsid papok s fleg fpap melln lev oly jsleszkzt, taln kockkat jelentenek, amelyek sznnek vltozsbl a papok vlsgos krdsekben Isten akaratt s dntst prbltk megtudni. Lsd Mzes II. knyve 28. rsz s IV. knyve 27. rsz 21. verst.

103. Antitheisztice = istenellenesen.

104. Glorious revolution (angol kifejezs) = dicssges forradalom. gy nevezi az angol trtnelem azt a nagyszer forradalmat, amely ltal az angol np megszabadult a Stuartok zsarnoki s erszakkal katolizl uralmtl, s az angol protestnsok segtsgl hvn Orniai Vilmost, az, a politika s vallsszabadsg vdelmre, bevonult 1688 novemberben Londonba, s II. Jakab, az utols Stuart Franciaorszgba szktt. Azrt volt dicssges ez a forradalom, mert az Isten jogairt s tvnyeirt szllott skra egy zsarnok s trvnytelenl uralkod kirllyal szemben.

105. Declaration of Independence = Fggetlensgi nyilatkozat. gy nevezik az amerikaiak fggetlensgi nyilatkozatt, amelyet a virginiai Jefferson Tams (1743–1826.) szerkesztett, s amelyet 1776. jl. 4-n proklamltak. Ez a nap az szak-amerikai Egyeslt llamok szletsi napja.

106. Articles of Confederation = Szvetsgi cikkelyek. Az amerikaiak hres alkotmnyjogi llamokmnya, amely az Egyeslt llamok szervezetnek alapjt kpezi.

107. Jefferson s Hamilton Amerika kt nagy, egymssal szembenll llamfrfia volt. Jeffersonra nzve lsd a 105. sz. jegyzetet. Hamilton Sndor (1757–1804.) az amerikai szabadsgharc egyik vezralakja, Washington hadsegde volt. Kuyper itt arra cloz, hogy a kett kztt a dnt harc akrl forgott, hogy az amerikai kormnyforma Klvin vallsos eszmire legyen-e felptve (ezt akarta Hamilton) vagy Rousseau forradalmi elveire (ezt akarta Jefferson).

108. Rousseau elmlete volt az, hogy az emberek trsadalmi s llami lete gy kezddtt, hogy sok ezer vvel ezeltt trsadalmi szerzdst (Contrat social) ktttek egymssal. Hirdeti tovbb a teljes egyenlsget s a npszuverenits elvt. Rousseau tanainak gymlcse volt rszben a francia forradalom is.

109.* Clzs az amerikaiak szabadsgharcdra. Az Anglia elleni fggetlensgi harc 1775–83-ig tartott, Washington vezrlete alatt. Az 1776. jl. 4-ei philadelphiai kongresszus elfogadta a Jefferson ltal szerkesztett fggetlensgi nyilatkozatot, amely az szak-amerikai gyarmatokat fggetleneknek nyilvntotta.

110. Jus vitae et necis = let s hall fltt val jog s hatalom.

111. Tomizmusnak nevezzk a rmai katolikus teolgia leghatalmasabb irnyt, amely Aquini Tamsnak, a legnagyobb kzpkori katolikus teolgusnak kvetsben ll. XIII. Le ppa 1879-ben t tette a rm. kat. egyhz hivatalos teolgusv. Az szellemben tantanak ma az egsz vilgon a rm. kat. teolgusok.

112. Trade unions = munks szakegyesletek vagy munkspholyok, szakszervezetek.

113. Magistratus inferiores = kzbees hatsgok. Klvinnak egyik nagyfontossg gondolata az, hogy a felssg s a np kztt kzbees hatsgok legyenek, amelyek az sszekt szolglatot vgzik. Ez a gondolat a magja a mai rtelemben vett modern alkotmnyos parlamentarizmusnak is. A klvinista politika egyik szp gondolata.

114. Ez a gondolat risi jelentsg a modern politikai let alkotmnyos s demokratikus fejldsre vonatkozlag. A klvinizinus itt is a dicssg, hogy ezt megrtette s a modern politikai letbe belevitte.

115. Kuyper itt arra cloz, hogy a rgi klvinizmus mg nem ismerte a "szabad egyhz szabad llamban" elvt, hanem a reformtus vallst, ahol lehetett, llamvallss kvnta tenni. A holland hitvalls is azt mondja, hogy a hamis vallsok ellen a reformtus felssgnek fel kell lpni.

116. Civil disabilities = sz szerint polgri alkalmatlansg, jelenti az angol trvnyek amaz intzkedst, hogy llamhivatalt Angliban sokig csak az anglikn vallsak viselhettek. Ezzel van sszefggsben a hres Test-acta trvny is 1673-bl, II. Kroly idejbl, amely szerint minden llami hivatalnoknak ki kellett jelenteni, hogy a kirlyt egyhzi fnek elismeri, s a rm. kat. tlnyeglsi tanban nem hisz. Ez a trvny 1829-ig volt rvnyben, s a protestns dissentereket, puritnokat, baptistkat, stb. is sjtotta.

117. Idzet a holland reformtusok hivatalos hitvallsbl, az n. Confessio Belgica hres XXXVI. cikkelybl.

118. A remonstrnsokra nzve lsd a 84. jegyzetet. Mint kisebbsgben lev vallsfelekezet, termszetesen helyzetknl fogva elbb voltak knytelenek a vallsszabadsg, a szabad egyhz nagy jelentsgt felismerni. Magyarorszgon mi is ezrt kzdttnk, Erdlyben azonban, ahol egy ideig uralkodk voltunk, mi is ksrtsbe estnk.

119. Crimen nefandum = kimondhatatlan, szrnysges bn.

120. Cuius regio, eius religio = Aki az orszg, az a valls. Az a szerencstlen luthernus elv, amely fleg a reformci korban uralkodott, s a tartalma az volt, hogy minden egyes fejedelem maga szabta meg, hogy orszgban mi legyen az uralkod valls. Aki a fejedelem vallst nem kvette, hzt, vagyont, szlfldjt el kellett hagynia, s mint szmzttnek kivndorolnia.

121. A mennonitk Menno Simonnak (1492–1559.) kveti, az anabaptistk legcsendesebb, legszeldebb utdai. A gyermekkeresztsget elvetik, csak felntteket keresztelnek, s a felebarti szeretet munkit risi mrtkben gyakoroljk.

122. Lsd a 13. szm jegyzetet. A hazjukbl kildztt puritnok ugyanis, mieltt Amerikba vndoroltak volna, egy ideig Hollandiban Leyden vrosban talltak menedket. Onnan indultak el azutn Amerikba, hogy ott a klvinizmus minden rtkt kivirgoztassk.

123. Jure divino = isteni joggal.

4. JEGYZETEK

124. Scaliger hres francia reformtus nyelvsz s trtnettuds (1546–1609.). 1593-ban hvtk meg a leydeni egyetemre. A jezsuitk hallosan gylltk.

125. Salmasius (1588–1653.), hres francia reformtus jogsz, filozfus s keleti nyelvsz. 1632-ben Scaliger utdul hvtk meg a leydeni egyetemre.

126. Sciences exactes = egzakt tudomnyok (pl. fizika, kmia, csillagszat, matematika), amelyek tisztn tapasztalati ton szerzik az ismeretet.

127. Ignorabimus = sohasem fogjuk megismerni. Du-Bois-Reymond (1818–1896.) hres berlini egyetemi tanr nagy feltnst kelt termszettudomnyos munkt adott ki, amelyben ht oly term-szettudomnyos krdst sorolt fel, amelyekre a tudomny szerinte soha feleletet tudni adni nem fog.

128. Lsd a 27. szm jegyzetet; Kuyper itt arra cloz, hogy az agnoszticizmus azltal, hogy minden termszetfltti igazsg megismersnek lehetsgt tagadja, valjban hallosan megbntja a maga btor, szabad szrnyalsban a tudomnyt.

129. Lsd a 22. szm jegyzetet. A darwinizmus alapjn felptett evolcis elmletet ugyanis ma mr az let minden terletre alkalmaztk, s azt hittk, hogy ezzel minden krds meg van oldva.

130. Armininusok = remonstrnsok. Lsd a 84. szm jegyzetet.

131. Kriminalistknak nevezzk a bntetjogszokat. Deterministk a bntetjogban azok, akik tagad-jk az ember erklcsi szabadsgt, s valljk azt, hogy a gonosztevk szksgszerleg, a term-szetknl fogva kvetik a rosszat, s mst nem is tehetnek. Lombroso hres olasz pszichiter, kriminolgus (1836–1909.) kln elmletet lltott fel erre vonatkozlag a szletett gonosztevkrl, akiknl a gonosztettek mindig megfelel koponyaformval s bizonyos lelki jelensgekkel jrnak egytt. Lombroso sokig szocialista s istentagad volt; ksbb spiritiszta lett.

132. Szemipelagianizmus = flpelagianizmus. A predesztincirl, kegyelemrl, szabadakaratrl, bnrl szl teolgiai vitkban merlt fel a szemipelagianizmus llspontja. Augustinus, a nagy egyhzatya ugyanis tantotta a predesztincit, az ember tkletes romlott voltt, az isteni kegyelem felttlen szksgessgt az dvssghez s a szabadakarat elvesztst. Ezzel szemben hres ellenfele, Pelagius nem fogadta el a predesztincit, tagadta a bn egyetemes rombol hatalmt, a kegyelem felttlen szksgessgt, s vallotta a teljes srthetetlen szabadakaratot. Ez a kt llspont ezertszz v ta szakadatlanul harcban ll egymssal, s megprbltk a kettt kiegyeztetni egy kzps llspont hangslyozsval. gy szletett meg a szemipelagianizmus a kzpkorban, fleg Johannes Cassianus marseille-i apt (lt 400 krl) tantsban, aki szerint a bn nem rontotta meg az embert teljesen, csak betegg tette, szval a kegyelemnek is kell segteni az emberen, de az ember is tud valamennyire segteni magn, s az dvssg az Isten s ember kzs munkja.

133. Szkotistk vagy scolistk alatt Duns Scotus hres, kzpkori francisknus teolgus kvetit nevezzk. Ers ellenfelei voltak a tomistknak, Aquini Tams kvetinek (lsd a 111. jegyzetet).

134. Misztikusok alatt rtjk ltalban az olyan vallsossg embereket, akiknek vallsos lete mly titokzatossgokat keres, rzelmes, visszavonul, elmlyed formban jelentkezik. A kzpkor a maga mly vallsossgval s kolostori letvel klnsen is alkalmas volt a misztikusok nevelsre. A miszticizmus minden vallsossg nlklzhetetlen eleme. Veszedelmess csak akkor vlik, amikor a biblit flretve, a lleknek Istennel val kapcsolatt a Szentrs fl is helyezi, s a llek szubjektv rzseit tbbre becsli az Isten objektv kijelentsnl, amely szmunkra a bibliban adatott. A leghresebb misztikusok a nmet Eckehart mester (1260–1327), Tauler (1300– 1361.), Suso (1295–136) s a holland Ruysbroek (1294–1381.).

135. Epikureusoknak nevezik Epikurosz grg filozfus (242–270. Kr. e.) tantsa nyomn ma azokat, akik a semmittev jl lst s az rzki lvezetet s gynyrkeresst tartjk az let egyetlen cljnak. Azonban ma mr bebizonytott dolog, hogy br Epikurosz nem volt lvhajhsz ember, elvei azrt a keresztyn morlra nzve veszedelmesek.

136. Teodicea (a grg theosz = Isten, dikaiosz = igaz, igazolt) jelenti Isten igazolst azzal a vddal szemben, hogy a vilgban lev rossznak s bnnek is oka. A teodicea teht azt akarja bebizonytani, hogy a bn s gonoszsg jelenlte a vilgban Isten blcs, jsgos s igazsgos gondviselsvel harmniban van.

137. Clzs a holland reformtusok hitvallsa (Confessio Belgica) I. cikkelynek msodik pontjra.

138. A klvinizmust s humanizmust teht korntsem lehet annyira egynek venni, ahogy sokan nlunk teszik. A humanizmus ugyanis csak a fldi lettel, a vilggal, az talnos emberivel trdik; a klvinizmus azonban mindig tbbet akar. A klvinizmusban mindig benne van az elfogadhat humanizmus, de a humanizmusban mg nincs benne a klvinizmus.

139. Caro vagy carne vale = "Isten veled, hs!" Ebbl eredt a hshagy kedd s a karnevl gondolata.

140. Exorcizmus = rdgzs, hkuszpkusz.

141. Amikor ezt a munkt Kuyper 1898-ban rta, termszetesen nem is lmodhatott oly hallatlan kegyetlensgekrl, amilyeneket a vilghbor, a kommunizmus, a cseh, romn, szerb megszlls stb. produklt. A Kuba-szigeti esemnyek s az rmny mszrlsok ma mr jelentktelen kis epizdok ezekhez kpest.

142. Dichotmia (dicha [grg sz] ktszer, tom = beoszts) jelenti eredetileg a dogmatikban azt az llspontot, hogy az ember kt rszbl ll, gymint testbl s llekbl. Azutn jelent minden ketts beosztst.

143. Struggle for life (angol sz) = ltrt val kzdelem. Eredetileg Darwin kedvenc kifejezse.

144. Deizmus alatt azt a gondolkodst rtjk, amely az Istent mint a vilg okt ugyan elfogadja, de abban mr nem hisz, hogy Isten a vilgra gondot is visel s magt klnskppen ki is jelentette volna. A deizmus a vallsos szabadgondolkodk, az Istenben hv szabadkmvesek kedvenc gondolkozs-mdja. Inkbb vallsos filozfia, mint l vallsossg.

145. Lsd a 21. szm jegyzetet.

146. Naturalizmusnak nevezzk ltalban a termszet fltti vilgra vonatkoz krdsekkel szemben azt a gondolkodsmdot, amely a vilgot csak a termszetbl akarja megrteni, s semmifle magasabbrend vilgmagyarz tnyezt a mindensg s az ember letben nem ismer el.

147. Kuyper itt azt akarja felmutatni, hogy az n. modern hitetlen gondolkods mg az Isten ltezst sem fogadja el komolyan, s az Isten vgl is nem lesz ms, mint az emberi szellem vagy fantzia termke, akinek ltezsrl azonban sohasem lehetnk biztosak.

148. Evolutio in infinitum = a vgtelensgig tart fejlds.

149. Kzvett teolgusoknak fleg a nmeteknl (Vermittlungstheologie) azokat a teolgusokat nevezzk, akik a XIX. szzad kzepn Nmetorszgban a nmet protestns keresztynsget a nmet n. idealista filozfival akartk sszekapcsolni. Termszetes, hogy a teolgia s filozfia e vegyes hzassgbl j nem szrmazhatott. A klvinizmus, ahol tisztn rzi a maga rksgt, ebbe nem is ment bele sehol sem, s ppen ebben van erejnek s tisztasgnak biztostka.

150. Pszeudepigrfus iratok az olyanok, amelyek nem attl az rtl valk, akiknek nevt mint szerzt a homlokukon viselik. Szval, nem hiteles, hamistott iratok.

151. Sensus divinitatis = az istensg rzete. Lsd a 48. jegyzetet 

5. JEGYZETEK

152. (A 154. oldalon.) Clzs Luther hrhedt mondsra:

Wer nicht liebt Wein, Weiber und Gesang,

Der bleibt ein Narr sein Leben lang.

152. (Tvedsbl gy szmozva a 155. oldalon.) Geus (ejtsd: chz) holland sz. Eredeti jelentse: koldus. Ezt a gnynevet adtk a rmai katolikusok Hollandiban a protestnsoknak. Geus-knek neveztk magukat azok a holland reformtus nemesek is, akik a spanyol inkvizci Hollandiba val bevitele ellen tiltakoztak, s a holland nemzeti s vallsi szabadsgrt kzdttek a XVI. szzadban. Ezek a rmai katolikusokkal vvott vallsi harcokban a katolikus templomokat is megtiszttottk s kpeiket, oltraikat sztromboltk.

153. Isauri Le biznci, konstantinpolyi csszr volt, aki a szrny kpimdson felhborodva, de rszben hatalmi okokbl is, 726-ban megtiltotta a kpek tisztelett, majd a np ellenllsn felhborodva, 730-ban azokat ssze is romboltatta.

154. A granadai Alhambra s a sevillai Alcazar a mohamedn arab kultra legcsodlatosabb ptszeti remekei.

155. Clzs a Zsidkhoz rt levl 5. rsz 6. s kv. verseire, ahol Krisztus mint a Melkhisedek rendje szerint val fpap feljebb ll ronnl. Melkhisedek trtnett lsd Mzes I. knyve 14., 17–20. v.-ben.

156. Hegel hres nmet panteista filozfus (1770–1831.). A protestns, fleg nmetorszgi teolgira igen nagy hatsa volt.

157. Hartmann (1842–1906.) hres pesszimista nmet filozfus.

158. Ma is tele van a magyar reformtusok gondolkodsa azzal, hogy a reformtus istentiszteletek ridegek. "Vigynk minl tbb mvszi elemet templomainkba" stb. Annyi bizonyos, hogy az zlstelensget kerlnnk kell, s amink van, legyen mvsziesen komoly, nemes, s mindenkor reformtus jelleg; de msfell tllnek a clon azok, akik rmai katolikus mintra mind tbb s tbb mvszi elemet szeretnnek az istentiszteletekbe s templomokba ttelepteni.

159. Kalokagathia = a szpj, a grg kalosz = szp s agathosz = j szavakbl sszetve, jelentette a grgknl az eszttikailag s erklcsileg kimvelt ember szellemt s lelklett.

160. Re galantuomo = derk, becsletes kirly. I. Victor Emanuel jelzje az olasz np rszrl.

161. Salamon templomptse s Hiram szerepe lerva tallhat a Kirlyok I. knyve 5. rszben.

162. Bourgeois hres francia reformtus zeneklt Genfben 1545– 1553-ig; a zsoltrok dallamostsa krl szerzett nagy rdemeket.

6. JEGYZETEK

163. Egyetemes papsg a reformcinak az a nagy gondolata, hogy nincs kln papi rend Isten s ember kztt, hanem mindenki lehet papja az l Istennek, ha Krisztus szolglatra szenteli magt. Az egyetemes papsg jelenti a lelki nagykorsgot a keresztyn ember vallsos letben. Szabad az t Krisztuson keresztl Istenhez.

164. Francia enciklopedistknak nevezzk azokat a francia filozfusokat, akik a francia destrukci megindti s a francia forradalom elkszti voltak a XVIII. szzadban. Fbb kpviselik: Diderot, D'Alembert, Rousseau, Voltaire, Holbach br stb.

165. Nantes-i ediktumnak nevezzk a francia reformtusoknak (hugenottknak) azt a nagyjelentsg szabadsglevelt, amelynek rtelmben nekik IV. Henrik francia kirly, aki eredetileg szintn hugenotta volt, 1598. pr. 13-n az egsz orszgban "teljes lelkiismereti szabadsgot, nyilvnos vallsgyakorlatot, teljes polgri jogegyenlsget s politikai testleti jogot biztostott rk idkre s visszavonhatatlanul". Ezt az ediktumot vonta vissza XIV. Lajos francia kirly 1685. oktber 17-n.

166. Mazas hres francia brtn Pris mellett, amely Mazas abb tervei szerint plt.

167. Voltaire-ianizmus alatt Voltaire szellemt rtjk. Lsd a 3. szm jegyzetet.

168. Nietzsche Frigyes hres nmet filozfus, egyike a leghrhedtebb keresztynellenes gondolkodk-nak korunkban. Egsz erejvel gyllte s ldzte a keresztynsget munkiban. lt 1844–1900-ig.

169. Lsd a 22. sz. jegyzetet. Itt Kuyper arra mutat re, hogy mily veszedelem szrmazik abbl, ha a darwinizmus alapgondolatt, a ltrt val kzdelem elvt az erklcsi, politikai s trsadalmi letre is alkalmazzk, s ezt termszetes s jogos rvnyeslsi eszkznek is tekintik.

170. Schleiermacher Friedrich Dniel (1768–1834.) s Ritschl Albrecht (1822–1889.), hres nmet protestns teolgusok voltak.

171. "No popery" angol jelsz = nem kell a rmai katolicizmus, sz szerint: a ppizmus..

172. Lsd a 134. jegyzetet.

173. Lsd a 17. jegyzetet.

174. Lsd a 33. jegyzetet.

175. Reprisztinci jelenti ltalban valami rgebbi gondolat visszahozatalt. Azutn jelenti a teolgiban azt a munkt, amikor egy rgi kornak egsz gondolkozst teljesen vltozatlanul akarja valaki a mai korban jra letre kelteni. Kuyper teht hangslyozza, hogy a klvinizmust illtleg sem akar reprisztinlni, azaz megllani a XVI. szzad gondolkodsnl, s nem akarja annak szellemt mindenestl feleleventeni.

176. Electio = kivlaszts; jelenti az Isten eleve elrendelsben, ti. a predesztinciban az rk dvssgre val kivlasztst, szemben az elvettetssel (reprobatio.)

177. Szelekci jelenti a darwinista rtelemben vett kivlasztst, helyesebben kivlgatdst, amikor a ltrt val kzdelemben (struggle for life) az ersebb, szvsabb, kitartbb gyz a gyengbb felett, s ezltal megmarad.

178. Lasciate andare ogni speranza = Hagyjatok fel minden remnnyel. Dante vilghr mondata a Divina Commedia III. nekbl. Sz szerint: "Lasciate ogni speranza, voi che 'ntrate."

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!