HATODIK FELOLVASS. A klvinizmus s a jv. 1. Jegyzet 163.-171.
HATODIK FELOLVASS
A klvinizmus s a jv
A munka, amelyet magamra vllaltam, vghez kzelt. Eljutottam utols felolvassomhoz. Els felolvassomban a klvinizmust a felekezeti korltoltsg zrzavarbl egy olyan nll rendszer magaslatra emeltem fel, amelynek mi egy teljesen klnll, mindent magba foglal vilg- s letfelfogst ksznhetnk; olyan letfelfogst, amely trtneti jelentsgben a paganizmussal s a romanizmussal egy vonalon llva, a felfogs mlysgben, vonalaink tisztasgban s fejldsi fokozatban mindazokat messze fellmlja. Azutn ennek a hatalmas rendszernek alapjt tisztn abszolt vallserklcsi llspontjban jelltem meg nk eltt. Folytatlag ebbl az ers alapbl ama hrom vonalat vontam meg, amelyeknek irnyban a klvinizmus az emberisg lett az llam, a tudomny s a mvszet tern vezette. Termszetesen ehhez mg sok mindent kellett volna hozzcsatolnom, ha az let terletre nzve is hasonl utastsokat akartam volna adni. De ezt az id rvidsge nem engedte. Mris tbbet kveteltem az nk figyelmtl, mint amennyire egy idegen szmot tarthat. Azrt most mr minden kslekeds nlkl ttrek ama vgs krdsre, amelyre programom utols pontja akar vlaszt adni, arra a krdsre nevezetesen: hogy min jelentsge van a klvinizmusnak a jvre nzve?
A jvend nem rajzoldik ki vilgosan a lthatron, s ha nem megyek is el addig az lltsig, hogy mi mr az ltalnos tnkrejuts szln llunk, annyi mgis bizonyos, hogy a jelek vsztjslk. De nem a termszet s annak eri felett val hatalmunkat illetleg, mert az a hatalom mg sokszor jegyez fl risi gyzelmeket, s mg a legbszkbb szrnyals kpzelet is alig sejtheti, hogy csak a legkzelebbi tven esztend alatt is hov emelkedhetik ez a hatalom. Ezzel kapcsolatban az letben nvekszik a knyelem. A forgalom s kzlekeds llandan messzebb gazik s gyorsabban bonyoldik. zsia s Afrika, melyek egszen mostanig aludtak, mind jobban belekerlnek a zsibong let szles forgatagba. Az egszsggy fejldik a sport ltal. Testileg ersebbek vagyunk, mint brmely megelz nemzedk. Tovbb lnk. S ahol a testi fogyatkozs az letet vgzetes veszedelemmel fenyegeti, a gygyszat szinte megdbbent bennnket a maga csodival. Egyszval csaknem minden fny az let anyagi, kzzelfoghat oldalra esik.
S az elgedetlensg mgis zajong, s a btortalan gondolkod mgis panaszkodik, mivel ha az anyagi vilgot mgoly magasra rtkeljk is, emberi letnk mg nem merlhet benne ki. A napszmos kunyhjbl hls hangokon dicsr zsoltr szllhat a magasba, mialatt a milliomos a maga pomps palotjban unatkozik s ngyilkossgra gondol. Nem a krlttnk lev knyelemben, nem a hozznk tartoz testben gykerezik a mi szemlyisgnk, polgri s emberi mivoltunk, hanem abban a szellemben, amely minket bensleg tevkenny tesz, s ebben a bens ntudatban mind lesebb hangon beszl az a fjdalmas meggyzds, hogy a kls let vrbsge mind jobban s jobban a szellem aggaszt vrszegnysgre vezet bennnket. Nem mintha a gondolkods, blcselet, mvszet s irodalom hanyatlban volna. St inkbb, az empirikus tudomny fnyesebben ragyog, mint brmikor, az ltalnos tuds mind szlesebb krkben terjed, s a civilizci – gondoljunk csak Japnra – csaknem elbizakodott lesz a maga hdtsaitl. De ht az rtelem, az intellektus mg nem egyenl jelentsg a szellemmel. Szemlyisgnk mlyebben rejlik benn lnynknek titkos rejtekben, ahol a jellem alakul, ahol a lelkeseds lngja fellobog, ahol az erklcsi alapok le vannak rakva, a szeretet bimbajt kitrja, ahol az odaads s hsiessg sarjadzanak s ahol a vgetlen ltezs rzetben a mi, id ltal megkttt lelki vilgunk kitrja kapuit az rklt fel. Az egynisg e mlyebb alapjaira val tekintettel panaszkodik minden nemzet az elszegnyedsrl, sllyedsrl s megkvesedsrl. Az olyan szellem, mint amin Schopenhauer, ebbl a fjdalmas llapotbl sarjadzott ki, s az a tetszs, amellyel pesszimizmusa tallkozott, megszgyentleg mutatja, hogy mennyire lehervasztotta mr ez a hallos sirokk szltben-hosszban az let mezit. Val igaz, hogy Tolsztoj ksrletei jellemerre mutatnak, azonban ppen az vallsi s trsadalmi terija nem egyb, mint lland tiltakozs nemnk szellemi elsatnyulsa ellen. Nietzsche megbotrnkoztathat bennnket azzal, hogy gnyt z Krisztussal s becsmrli mindazt, ami gyenge s szenved; mindamellett azonban az bermensch (felsbbrend ember) utn val vgydsa mi ms, mint a ktsgbeess kiltsa, amelyet az emberisg szvbl az a keser tudat csikar ki, hogy szellemileg fokozatosan megy tnkre? Vagy a szocildemokrcia mi egyb, mint a dolgok ltez rendje ellen val gigszi tiltakozs? St az anarchizmus s nihilizmus is nem ppen azt bizonytja-e nagyon vilgosan, hogy ezer- s ezerszmra vannak emberek, akik inkbb rombadntenek s megsemmistenek mindent, semhogy a jelen viszonyok terht tovbb hordozzk. Az a nmet szerz, aki Berlinben a npek hanyatlsrl rt, a jvend rajzban nem ltott mst, csak sllyedst s hanyatlst. Vagy maga a jzan gondolkods Lord Salisbury nem beszlt-e a kzelmltban olyan npekrl s llamokrl, amelyeknek szertarts nlkli temetsre mr meg vannak tve az elkszletek? Hnyszor vontk mr meg a prhuzamot a mi korunk s a rmai birodalom aranykora kztt, amikor az let kls csillogsa minden szemet elkprztatott, s a szocilis diagnzis mgsem hozhatott ms tletet, mint azt, hogy "rothadt a legbensejig." s mbr az amerikai kontinensen, ebben az j vilgban, viszonylag egszsgesebb letfelfogs uralkodik, mint a vnl Eurpban, ez a krlmny egy pillanatra sem tvesztheti meg a gondolkod elmt. nkre nzve lehetetlen, hogy hermetikusan elzrkzzanak az vilgtl, mert nk sem kpeznek kln emberisget, hanem csupn tagjai az emberi nem nagy szervezetnek, s a mreg, amely egyszer behatolt a test valamely rszbe, rvid id alatt szksgkppen elterjed az egsz szervezetben.
Vajon fejldhet-e most mr – s me, ez az a tengely, amely krl az elttnk ll komoly krds forog –, vajon fejldhet-e teht ebbl a szellemi sllyedtsgbl termszetes evolci tjn valami j s magasabbrend fzisa az letnek? S itt a trtnelem vlasza tvolrl sem biztat. Indiban, Babilonban, Perzsiban, Knban s egyb orszgokban ppen gy bellott a szellemi sllyeds korszaka, de erre a sllyedsre a felsorolt orszgok egyikben sem kvetkezett emelked fejlds, s mindezen npek most rkre alusszk szellemk hallos lmt. Csupn a rmai csszrsgban virradt fel tnyleg a vgtelen erklcsi romlottsg utn egy magasabb let hajnali fnye. mde ez a hajnalpr sem az evolcibl eredt, hanem a golgotai keresztrl sugrzott renk. Az Isten fia, a Krisztus jelent meg, s az evangliuma volt az, ami ltal az akkori vilg vgzetes sllyedsbl megszabadult. S akkor is, mikor a kzpkor utols peridusaiban a trsadalom tnkrejutsa kzellevnek ltszott, msodszor is bekvetkezett ugyan a friss leternek a srbl val feltmadsa s eltrse a reformci npeinl, de akkor sem evolci, hanem ismt ugyanazon evanglium ltal, amely utn ott lt a vgy a szvekben, s amely most sokkal szabadabban lpett fel, mint azeltt brmikor. Min alapot, min jogot szolgltat teht neknk a trtnelem arra, hogy most az letnek a hallbl val evolcijt remljk, mikor a felbomls jelei mr mintegy a sr bzs leheletvel borzasztanak vissza bennnket? Mohammed – elismerem – a hetedik vszzadban Levante egsz terletn mozgsba tudta hozni a holt csontokat azltal, hogy gy tntette fel magt, mint aki msodik s mg a Krisztust is fellml Messisa a npeknek. s bizonyra, ha mg egyszer eljhetne egy olyan Krisztus, aki a Betlehembl szrmaz Krisztust dicssgben mg fellmln, akkor meg volna adva az eszkz az erklcsi romls meggtlsra. s tnyleg nem egy ember nzett mr vgydva elre, hogy vajon nem kzeledik-e felnk jra valami dicssges centrlis llek, aki szve vrnek lelki erejt jbl belehinti a npek szvbe. De mirt maradnnk tovbb e hi lmodozsoknl? A Krisztust semmi fell nem mlja, s mindaz, amit vrnunk kell, nem az, hogy msodik Messis jjjn, hanem hogy ugyanaz a Messis jjjn el mg egyszer, de akkor aztn szrlapttal a kezben, tletre; nem, hogy a bns let szmra j evolcit hozzon, hanem hogy az letet eljuttassa cljhoz, s nneplyesen lezrja a vilg trtnelmt. Kt lehetsg van teht: vagy tnyleg kzelgben van a Krisztus visszajvetele (paruzia), s akkor az, amit most az emberisg tkzd, nem egyb, mint fldi nemzetsgnk hallharca, vagy mg egyszer jraleds j ugyan az emberisg szmra, de akkor ennek ugyanazon rgi s mgis rkre j evanglium ltal kell vgbemennie, amely tizennyolc vszzaddal elbb ppgy, mint a tizenhatodik szzadban, mikor a krzis tetfokt rte el, nemnk fenyegetett lett megmentette. Oly ttel ez, amely a hv szmra mintegy magtl s a sajt hite alapjn bizonyos, de amely a krisztustagadkkal szemben is szilrdabban ll ama trtnelmi tny kvetkeztben, hogy csak ktszer ltott mg az emberisg olyan hatalmat, amely nemnket j letre bresztette, s hogy ez a hatalom mind a kt alkalommal az evanglium s csakis az evanglium volt.
Azonban ha azt a hallos nyavalyt nzzk, amely most jbl megfertztette nemnket, egy nyugtalant krlmny tart bennnket fogva, s ez az, hogy az orvossggal szemben, amelynek a beteget meg kellene mentenie, a szenved semmi hajlamot, fogkonysgot nem rez, pedig ppen erre lenne szksg. Mert ez a hajlam az evangliummal szemben a rmai-grg vilgban tnyleg fennllott: a szvek kitrultak. Mg ersebben nyilvnult meg ez a befogad hajlam a reformci korban: szles nprtegek vgydtak utna. Akkor is, mint mind a kt esetben, vrszegnysg, st vrmrgezs esete forgott fenn, de nem mutatkozott semmi undor az egyedli hathats ellenmreggel szemben. A helyzetnek teht, amely a mi dekadenciankat olyan veszedelmesen klnbzteti meg a sllyeds elbbi kt korszaktl, slyos volta ppen abban nyilvnul, hogy a tmegnl a befogad hajlam az evangliummal szemben most folyton gyengbb, viszont azonban az undor vele szemben folyton ersebb lesz. Ha azt szeretnk, hogy Krisztust mg mindig imdjk az emberek, vllat vonnak, s szarkasztikus gnnyal azt vlaszoljk: "ez j lehet taln a gyermekeknek s az regasszonyoknak, de mi szksgnk van r neknk, frfiaknak?" A vezet osztlyok nvekv mrtkben s mind nagyobb krkben gy rzik, hogy a keresztyn vallsbl kinttek...
De ht hogyan is jutottunk mi ebbe a mocsrba? Ez a krds azrt fontos, mert a clszer gygykezels szempontjbl a diagnzis egyenesen nlklzhetetlen. s trtnelmi szempontbl tekintve a dolgot, ennek a bajnak okt semmi egybben nem kell keresni, mint abban a szellemi elkorcsosulsban, amely a XVIII. szzad vgn bekvetlezett. s hogy ebben a romlsban az egyhzak s a reformci egyhzai is hibsak, nem tagadom. A reformcival jr kzdelmekhen kifradva elaludtak, gaikon a leveleket s virgokat elszradni engedtk, s egszen megfeledkeztek arrl, hogy hivatsuk van az emberisggel, a mi egsz emberi letnkkel szemben. Azonban ebbe most nem bocstkozom mlyebben bele, s csak konstatlom azt, hogy a XVIII. szzad vgn a lelkek ltalnos magatartsa seklyes, kznys, s a szv lnyegben nemtelen s silny volt. Az az irodalom, amelyet akkor oly mohn habzsoltak az emberek, bizonysg erre. Ennek reakcija gyannt merlt fel aztn elbb a deista s ateista blcselk rszrl Angliban, majd azonban mindenek felett az enciklopdistk [164] rszrl Franciaorszgban, az a szndk, hogy az egsz letet ms alapokra helyezzk, a dolgok fennll rendjt a feje tetejre lltsk, s egy j vilgot rendezzenek be azon a feltevsen, hogy a termszeti ember nincs megromolva. A gondolat heroikus volt, visszhangra tallt, a szv minden hrjt megrezegtette s az 1789-es prizsi nagy forradalomban kezdett is valsgra vlni. s ebben a hatalmas forradalomban, amely nem csupn az llamjogi viszonyokat, hanem mg sokkal inkbb a nzeteket, eszmket s letszoksokat vltoztatta meg, kt elemet kell lesen megklnbztetnnk. A francia forradalom ugyanis egyfell bizonyos tekintetben a klvinizmus utnzsa volt, ms oldalrl azonban egyenes ellenttben llott annak elveivel. Nem szabad felednnk, hogy e forradalom egy rmai katolikus orszgban trt ki, amely elszr a Bertalan-jszakn, majd a nantes-i ediktum [165] visszavtele ltal a hugenottkban a klvinistasgot irtotta ki s zte el. Franciaorszgban s a tbbi rmai orszgokban azonban, a protestnsok erszakos elnyomsa utn a rgi despotizmus jbl hatalomhoz jutott, s az lett a vge, hogy a reformci minden gymlcse veszendbe ment e npek szmra. Ez a krlmny aztn az embereket arra sztnzte s knyszertette, hogy a klvinizmus karikatrja gyannt e rmai orszgokban a szabadsgot kls erszakkal zsaroljk ki, s valamin ldemokratikus, szemlytelen llamot hozzanak ltre, amelynek az lett volna a feladata, hogy a despotizmus visszatrst lehetetlenn tegye. gy a francia forradalom azltal, hogy az erszakkal szembe erszakot, a borzalmakkal szemben borzalmakat lltott, valami olyan szabadsg utn trekedett, mint amint szellemi alapon a klvinizmus proklamlt a npek szmra; s ennyiben a forradalom tnyleg istentletet hajtott vgre, amelynek eredmnyt mi is nem egy tekintetben ldhatjuk. Coligny szellemrt Mazas [166] szeptemberi gyilkolsai bosszt lltak.
Ez azonban csak egyik fele az remnek, s a tls oldal egszen ms trekvst tr szemnk el, amely a klvinizmus szabadsgeszmjvel homlokegyenest ellenkezik. Mg ugyanis a klvinizmus a maga mlysges s komoly letvel a trsadalmi let szociletikai ktelkeit szorosabbra fzte s megszentelte, addig a francia forradalom meglaztotta s feloldozta azokat; elszaktotta nemcsak az egyhztl, hanem Isten rendelseitl, st magtl az Istentl is. Ettl fogva s ezutn az ember lett a sajt maga urv s mesterv, a sajt akarata s jtetszse szerint. Az let vonatnak ezutn is tovbb kellett robogni, de anlkl, hogy tovbbra is az isteni vastvonal snprjhoz lett volna ktve; ht vajon nem kellett-e gy sztzzdnia s a fldbe frdnia? s ha most a mai Franciaorszgot megkrdezzk, hogy a szabad fejlds nyugtalan szzada utn a francia forradalom alapgondolata vajon milyen gymlcst termett a francia nemzet szmra: van-e mg np, amelynek kebelbl hangosabban trne el a keser panasz, mint pen a francibl a nemzeti sllyeds s a nemzeti demoralizci tnye miatt? Ezt az orszgot megalzta a Rajnn tli ellensg. Belsleg sztszaggatta a prtdh, megbecstelentette a Panama-botrny, mg inkbb a Dreyfus-eset, meggyalzta a sajt pornogrfija. Gazdasgilag hanyatiban van, npesedse elrkezett a sznetelsig, st egyenesen apadni kezd. Mint Garnier, e krds orvosi specialistja mondja: Franciaorszgot az nzs a hzassg megbecstelentsre, a kjelgs a csaldi let sztdlsra vitte; naprl-napra szlesebb krkben mutatkozik azoknak a frfiaknak s nknek utlatos ltvnya, akik termszetellenes nemi bneikbe sllyedve, minden jzan erklcs arculcsapsval keresik – mg a leszboszi szerelemben is – helytelenl felizgatott szenvedlyeik kielgtst.
, n jl tudom, hogy Franciaorszgban mg ezer s ezer csald van, amely tisztessgesen l, s hazjnak ezen erklcsi sllyedse miatt hallra bsulja magt, mde pen azok a krk, amelyek a francia forradalom hetvenkedsvel szemben ellenllst tanstottak. s megfordtva: ppen ez a majdnem bestiliss vlt trsadalmi rteg az, amelyben a voltaire-ianizmus [167] az egyszer "veni-vidi-vici"-vel diadalmaskodott.
A zllsnek ez a szelleme, a vad emancipcinak ez a szenvedlye aztn Franciaorszgbl – fleg ennek szgyenletes szennyirodalma ltal – elhatott a tbbi npekhez is, s azoknak az lett is megfertzte. Abban a tudatban azonban, hogy Franciaorszg milyen borzalmas llapotra jutott, nemesebb szellemek, spedig fleg Nmetorszgban, azt a bszke ksrletet kockztattk meg, hogy az "Istentl s az rendelseitl val emancipci" csbt s flrevezet eszmjnek fenntartsa mellett, azt lehetleg nemesebb rtelemben s tartalommal valstsk meg. Elsrend blcsszek egsz serege eszelt ki e clbl a maga szmra egy-egy kozmologit, s anlkl, hogy Krisztussal s az igjvel val sszekttetst jbl helyrelltotta volna, ksrletet tett arra, hogy a szocilis s etikai viszonyoknak visszaadja a maguk sajtos szilrdsgt, rszben a termszeti szksgessgre, rszben pedig gondolataik szvedkre ptvn fel azt. Oly merszsg volt ez, amely egy pillanatra tnyleg sikeresnek tnhetett fel azltal, hogy e blcsszek, ahelyett, hogy Istent ateisztikusan kiztk volna rendszerkbl, dvt a panteizmusban kerestek, s gy feltrtk az utat maguk eltt, arra nzve, hogy ne a francik mdjra, a termszeti llamban, hanem a trtnelmi folyamatban, s nem az egyn atomisztikus akaratban, hanem az sszessg akaratban, az "sszakaratban," amely valami tudattalan "vgcl"-ra irnyult, talljk fel trsadalmi ptmnyk alapjait. S ez az eljrs tbb, mint fl vszzadig tnyleg szilrdsgot adott az letnek, de nem azrt, mert e szilrdsg magban a rendszerben volt meg, hanem mivel a hagyomnyos jogrend s az erteljes llamlet az ptmny alapfalait, amelyek klnben egy szempillants alatt beomlottak volna, hagyomnyosan s kzvetve tmogatta. Mindazltal ez a krlmny sem szntethette meg azt a tnyt, hogy az erklcsi krdsek Nmetorszgban is mind problematikusabbak lettek, hogy az erklcs pillrei mind jobban elhajlottak, s hogy semmi ms jogot nem tiszteltek az emberek, mint az rvnyben lev trvnyt, s hogy brmennyire eltrt is a nmet fejlds a francitl, abban mind a kett egyforma hatrozottsggal megegyezett, hogy a hagyomnyos keresztynsgtl elfordult, s azt eltlte. Voltaire "Ecrasez l'infame"-jt pedig mr jval tlhaladtk Nietzsche gnyos nyilatkozatai Krisztus fell, s figyelemremlt krlmny, hogy ppen ez a Nietzsche az az ember, akinek mveit a fiatalabb, modern Nmetorszg oly nagy mohsggal szinte falja. [168]
gy jutottunk el, legalbb Eurpban, arra az llspontra, amit modern letnek neveznek, amely Eurpa keresztyn tradciival radiklisan szaktott, s legjellegzetesebben abban a krlmnyben jut kifejezsre, hogy az ember eredett nem annak "Isten kpre val teremtettsgben," hanem az orangutnbl vagy csimpnzbl val kifejldsben kereste. Ebben kt alapvet eszme van vilgosan kifejezve: 1. az, hogy az ember a maga kiindulpontjt nem az eszmnyiben s isteniben, hanem az anyagiban s alantasban veszi, s 2. az, hogy az ember tagadja Isten szuverenitst, amelynek flttnk uralkodni kellene, s azt gondolja, hogy t valami vgtelen processzus, egy regressus in infinitum misztikus folyama hajtja tovbb. E kt anyagondolat gykerbl mrmost ktfle lettpus fejldik ki: egyfell bizonyos lebilincsel, gazdag s tlfesztett let az egyetemek krben s egyes finomabb szellemek kztt; emellett, vagy inkbb mlyen ez alatt azonban valami materialisztikus, lvezet utn liheg nplet, amely a maga mdjra kiindul pontot az anyagi vilgban keres, s a maga cinikus modorban minden szilrd rend all emanciplja magt. Klnsen folytonosan nvekv nagyvrosainkban fejldik ki ez az utbbi trekvs; elrasztja a seklyes vidket, vezet szerepet jtszik az egsz kzvlemnyben, s minden jabban felserdl nemzedkben a maga istentelen hangja mind erteljesebben jut napfnyre. Ez a trekvs nem irnyul msra, csak a pnzre, lvezetre, trsadalmi hatalomra, s a np mind kevsb vlogats az eszkzkben, hogy ezt a hromfle cljt elrhesse. gy aztn a lelkiismeret szava egyre gyengbb lesz, s bgyadtabb a fny ugyanazon llek tekintetben, amely mg 1789 utn is annyi rajongssal tudott nzni az eszmnyi fel. A magasabb lelkeseds, amely rgebbi tznek ma mr csak a salakjbl ismerhet fel, tbb nem lobog magasra. Ha az ember megunta az letet, mi gtolja, hogy ngyilkossg ltal megszabaduljon tle? A nyugalom dvt ad erejtl megfosztva, az emberek tlizgatjk s tlfesztik agyukat, gyhogy lelki betegeink szmra jabb s jabb intzeteket kell lltani. Hogy a tulajdon vajon nem lopott jszg-e, mind komolyabban vitatott problmv vlik. Hogy a szerelem szabadd s a hzassgi frigy kevsb ktelezv vlt, azt ma mr bebizonytott igazsgnak veszik az emberek. A monogmia rdekben folytatott harc szinte feleslegesnek ltszik, amita a realisztikus iskola sszes termke a poligmit s a poliandrit (tbbnejsget s tbbfrjsget) magasztalja. Ehhez kpest a vallst is feleslegesnek mondjk, mert az az letet komorr teszi. Mvszet, sok mvszet kell mindenekeltt a npnek, nem a mvszi idelokrt, hanem mivel az az rzknek gynyrt okoz, s mmoross teszi azokat. gy lnek az emberek az idben s az ideigvalkrt, s menten befogjk a flket, mihelyt az rkkvalsg harangjai zgni kezdenek. Az egsz letfelfogsnak konkrtnek, koncentrltnak s praktikusnak kell lennie, s ebbl a teljesen modernizlt polgri letbl olyan trsadalmi s politikai let tmad, amelyben a parlamentarizmus el van gyengtve, a dikttor utn val vgy mind nyltabb kifejezst nyer, s a pauperizmus s kapitalizmus mind kt hadirend ll egymssal szemben. A leghatalmasabb nemzetek eszmnyv az lett, hogy tengeren s szrazon tettl-talpig fegyverbe ltzzenek, ha kell: olyan ron, amely a legdsabb kincsesldt is tnkreteszi. A nagyhatalmaknak terjeszkedsi vgya a kisebb llamok ltezst mind jobban fenyegeti. Az ers s gyenge kztti ellentt feltarthatatlanul amaz egyetlen fellenttt vlik, amely az let felett uralkodik. S ez a nzet magbl a darwinizmusbl [169] szrmazik, amely a maga struggle for life-ja (a ltrt foly kzdelem) ltal ppen ebben az ellenttben tallja elvi motvumt. Mita Bismarck a magasabb politikba bevezette az ersebb jogt, ez a nzet ltalnos elfogadtatsra tallt. Nietzsche mr oly messzire ment, hogy ggje pohart minden gyengre kinttte, s csak annak adott tiszteletet, ami ers. Korunk tudsai s virtuzai mind merszebben lltjk fel azt a kvetelst, hogy a kznsges ember elttk hajoljon a fldig. S mindennek a vge az, hogy az egszsges demokratikus elvnek az emberek jbl ajtt mutatnak, de nem azrt, hogy valami j s nemesebb szrmazs arisztokrcinak adjanak helyet, hanem hogy az esetlen, mindent elpusztt kratisztokrcit, (az ersebb uralmt), a brutalitst s a pnz hatalmt juttassk a fhelyre. Nietzsche teht semmi esetre sem kivtel. inkbb gy beszl, mint a mi modern letnk jvjnek a hrnke. s mg Krisztus gyengd lelklete meghat rszvtet mutatott a gyenge irnt, a modern let e tekintetben is pp az ellenkez llsponton van: az ersnek el kell nyelnie a gyengt. Ilyen volt – mondjk – a kivlasztsnak az a processzusa, amelybl mi magunk tmadtunk, s gy kell folytatdnia ugyanennek a processzusnak bennnk s utnunk is.
Ekzben, mint mr az elejn is megjegyeztem, a modern let mezejn keresztl a nemes emlkezetnek egy mellkfolyama is hzdott. Nemes lelklet embereknek hossz sora lpett fel, akik e nagy erklcsi ridegsgtl megborzongva s az nzs brutalitstl megdbbenve, rszben az altruizmusban, rszben kedlybeli misztikus rajongsban, rszben magban a keresztyni nvben kerestek dvt az let szmra. s br a keresztyn hagyomnnyal k is szaktottak, s ms kiindulpontot, mint a tapasztalatot s rtelmet, a forradalom iskoljhoz hasonlan, nem ismertek el: mgis, mint pl. Kant is, valami nehzkes dualizmus alkalmazsval elveik szksgszer kvetkezmnyeit ki akartk kerlni, s ppen ettl a dualizmustl klcsnztk a motvumot ahhoz a pomps dologhoz, amit terikban kidolgoztak, dalokban megnekeltek, meghat elbeszlsekben szemnk el varzsoltak, etikai tanulmnyokban szvnkre ktttek s – errl szabad a legkevsb megfeledkeznnk – gyakran letk komoly irnyval meg is valstottak. Ezeknl az embereknl a lelkiismeret mg megtartotta a maga felszlalsi jogt az rtelem mellett; hiszen az emberi lelkiismeret oly gazdag ajndkokkal van felruhzva Istentl. E frfiak erteljes fellpsnek ksznhetjk azt a sok trsadalomtudomnyi stdiumot s rendszablyt, ami oly sok fjdalmat csillaptott le, knnytett meg s oly sok szvben szgyentette meg az nzst az idelis altruizmus ltal. Msok kzlk, akik egynileg misztikusabb hajlamak voltak, mg a llek bens rejtett lete szmra is megkveteltk azt a jogot, hogy emanciplhassk magukat a kritika gyepli all. Elmerlni a vgtelenben s a llek vilgnak mlysgeiben hallgatni az rkkvalsg rjnak zgst: ez elttk kvnatos kegyessgnek tnt fel; mg ismt msok, teolgusok, akik eredetknl, hivatsuknl s a keresztynsg tanulmnyozsnl fogva kevsb szakadtak el a hit vilgtl, most az altruizmushoz s a miszticizmushoz egyarnt csatlakozva, azt a komoly krdst lltottk maguk el, hogy vajon nem volna-e lehetsges Krisztust gy talaktani, hogy mg most is, a modernn lett emberi szvnek is eszmnye maradhatna? Schleiermachertl kezdve Ritschlig [170] ugyanaz a szent ihlets s llekmegnyugtat trekvs. Ha az ilyen embereket ezrt lenznk, ezzel csak magunkat alacsonytank le. Inkbb ksznetet kellene nekik mondanunk azrt, amit mg megmenteni trekedtek, s nem kevsb kellene ksznetet mondanunk annak a sok magasztos cltl vezetett rnak, aki fleg a maga irnyregnyeivel ugyanezen keresztyn szellemben oly sok alantas sztnt fojtott el s oly sok nemes magvat ntztt meg. Maga a spiritizmus, brmennyire eltvelyedett is, gyakran ama megtveszt remnykeds hatsa alatt virgzott fel, hogy az rkkval vilggal val amaz sszekttets, amelyet a kritika lerombolt, ilyetnkppen, ltomsok tjn, mg helyrellthat. mde brmennyire t volt is itatva ez az etikai trekvs a dualizmussal, mgtte mgis az a naturalisztikus-racionalisztikus gondolatvilg rejtztt, amelyet az rtelem sztt, s ppen ez volt az egsznek az rnyoldala. Kozmolgijuk normalizmust, velnk, abnormistkkal szemben nagyra tartottk, s gy nem is trtnhetett msknt: e blcsszeti irnynak a keresztyn vallst, amely a maga megjelensben s alapeszmjben valban szigoran abnormista, felttlenl el kellett nyomnia, spedig oly mrtkben, hogy sok ember nemcsak a spiritizmusnak, hanem mg a mohamedanizmusnak is, Schopenhauer a maga rszrl mg a buddhizmusnak is elsbbsget adott a keresztyn valls felett. S ha mg oly bizonyos is, hogy az a falanx, amely Schleiermachertl kezdve Pfleidererig sorba llott, nagy tiszteletet tanstott Krisztus nevvel szemben, ppen oly flreismerhetetlen tny az is, hogy ennek lehetv ttelre Krisztust s a keresztyn hitvallst illetleg, mind merszebb tdolgozsokra adtk magukat, amit csak akkor rznk teljes jelentsgben, ha azt, amit e krk vallottak, atynk hitvallsval vetjk egybe. St ha visszatrnk arra a tizenkt hitcikkre, amely tbb, mint ezer esztend ta minden keresztyn kzs kincse gyannt szerepel, gy talljuk, hogy vge immr annak a hitvallsnak, hogy Isten "a mennynek s fldnek teremtje", mert a teremts az evolcival van helyettestve; vge ama hitvallsnak, hogy a Fi "fogantatk Szentllektl, szletk Szz Mritl"; sokaknl vge az feltmadsnak, mennybemenetelnek, Isten jobbja fell val lsnek, tletre val eljvetelnek, vge tovbb az egyhzra, a halottak feltmadsra, vagy legalbb a test feltmadsra vonatkoz hitcikknek is. s gy ez a valls ugyan mg a keresztyn nevet viseli, valjban azonban egszen msnem vallss lett. S ha aztn az unalomig prbljk neknk magyarzni azt, hogy inkbb a mi egyhzi keresztynsgnk alaktotta t a Jzus valdi szemlyt, s hogy ppen k vontk el a ftylat Jzus valdi kprl, akkor mg mindig megmarad az az rdekes tny, hogy nem az Jzus-kpk, hanem az egyhznak a Krisztusra vonatkoz hitvallsa hdtotta meg a vilgot, s hogy szzadrl-szzadra emberi nemnk legkegyesebb s legjobb tagjai senki mst, csak a hagyomnynak eme Krisztust dicstettk csodlattal.
n teht, br szeretnk els lenni abban, hogy e trekvs nemes vonsait szintn mltnyoljam, mindamellett rendletlenl fennll az a meggyzdsem, hogy errl az oldalrl semmi segtsg nem vrhat. Az olyan teolgia, amely a Szentrst mint szent knyvet tnyleg megsemmisti, amely a bnben semmi mst nem lt, csak fejletlensget, amely Krisztust csak egy kzponti jelentsg vallsos zseninek tartja, amely a megvltst csak gy fogja fel, mint valami vltozst kpzeteink vilgban, amely miszticizmusra trekszik, amely dualisztikusan ll a gondolatok vilgval szemben: az ilyen teolgia csak gt, amely menten beszakad, mihelyt az r dagadni kezd; az ilyen teolgia csak elmlet, amelynek a tmegre semmi befolysa nincs s nem is lehet, csak olyan ha-akarom-valls, amely egyszer s mindenkorra kptelen arra, hogy a mi ide-oda csavart vallsos letnknek csak ideiglenesen is visszaadja a maga elvesztett szilrdsgt.
s vajon taln Rma flreismerhetetlen energijtl itt tbb dvt vrhatunk? E krds felett nem szabad olyan knnyen napirendre trnnk. Ha a reformci trtnete elvileg gy lltja is velnk szembe Rmt, mint ellensgnket, s a "no popery", [171] vagy, ha gy tetszik, az antippizmus mg mindig hallatja uthangjait, mgis korltolt s rvidlt eljrs volna, ha flrertenk azt a jelentkeny ert, amely Rmnak az ateizmussal s panteizmussal val ellenllsban mg ma is ragyog. Csak aki a rmai filozfia nagyszeren kidolgozott elvi tanulmnyaiban nem elgg jrtas, vagy semmit sem tud arrl, hogy Rma a trsadalom tern mit hozott ltre, csak az eshetik ilyen felletes tlkezs hibjba. Mr Klvin kimondotta, hogy a pokol szellemvel szemben neki a rmai hvk is szvetsges trsai; s aki fradtsgot vesz magnak arra, hogy a sajt maga hitvallst s katekizmust elvve megvizsglja azt, hogy kztnk s Rma kztt mely vallsi s erklcsi ttelek azok, amelyek nem a vita, hanem ppen a megegyezs trgyt kpezik, annak el kell ismernie, hogy amit Rmval kzsen hisznk, az keresztyn hitvallsunknak ppen ama fmomentumaiban jut kifejezsre, amelyeket most a modernizmus a leghevesebb tmadsokban rszest. Ktsgtelen, hogy mi az egyhzi hierarchia krdsben, a bn dolgban, a megigazuls, a mise, a szentek imdsa, a kptisztelet, a tisztttz s sok ms hitcikk tekintetben, ppoly elszntan szllunk szembe Rmval ma is, mint atyink tettk; de krdezzk meg nk mai irodalmunkat, krdezzk meg sajt magukat, hogy vajon a klnbz irnyok harca most e krdsek krl forog-e? Ht nem a teizmus ll most szemben a panteizmussal, a bn a tkletessggel; nem arrl folyik-e a sz, hogy Krisztus Isten volt-e, vagy pusztn ember; a kereszt mrtrhallt jelent-e, vagy engesztel ldozatot; az rst Isten ihlette-e vagy pusztn emberi termk; a tzparancsolat trtnelmi okmny-e vagy Istennek hozznk intzett rendelse; Isten rendelsei maradand dolgok-e vagy a jog s erklcs sajt kedlyvilgunk szvedke csupn? S ebben a harcban nem ll-e oldalunk mellett Rma, amely velnk egytt vallja s hiszi a Szenthromsgot, Krisztus istensgt, a kereszt engesztel ldozatnak tnyt, az rst, mint Istennek beszdt s a tzparancsolatot, mint Istentl ered letszablyt? Ha aztn rmai teolgusok ezeknek az elttnk is szent hitcikkeknek vdelmben jl kilestett fegyverrel felveszik a harcot ugyanazon irnnyal szemben, amellyel neknk is meg kell kzdennk letre-hallra, vajon szabad-e neknk ezt a segtsget visszautastanunk? Klvin mindenesetre llandan hivatkozott Aquini Tamdsra is, s ami engem illet, egyltaln nem szgyellem elismerni azt, hogy a rmai teolgusok tanulmnyozsa sok tekintetben hozzjrult az n nzeteim tisztzdshoz is.
Az azonban mr egszen ms krds, hogy vajon ezrt Rmbl kell-e vrnunk a jv megmentst, s szabad-e neknk gy csendben Rma diadaljelentseire vrakoznunk? Tekintsnk csak szt magunk krl, s knnyen meggyzdhetnk az ellenkezrl. Hogy Amerikval kezdjem: lehet-e Dl-Amerikt csak egy pillanatra is sszehasonltani szak-Amerikval? Mrpedig Dl-Amerikban s – hozztehetem mindjrt – Kzp-Amerikban is a rmai egyhz tlnyom hatalommal rendelkezik. Rma itt uralkodik, itt egyedl van, protestantizmus nincs a kzelben. Itt teht megmrhetetlen a mez arra, hogy azt a trsadalmi s politikai ert, ami emberi nemnk jjszletsre Rmbl kiradhat, megtljk. Rma nem is csak most rkezett meg ide, hanem itt van mr majd hrom szzad ta. Rma itt j trsadalmat teremtett, s akkor is megmaradt ezen llamok szellemi vezetjnek, mikor azok Spanyolorszgtl s Portuglitl elszakadtak. Ezeknek az llamoknak a npessge is olyan eurpai orszgokbl szrmazik, ahol a kormnyplct mindig Rma forgatta. A prba teht annyira teljes s pontos, amennyire csak lehetsges. s mgis hol van ezekben a rmai llamokban olyan let, amely bennnket felemelne, hatalmt kifejthetn megszentel hatst kifel is rvnyesthetn? Financilis szempontbl az egyik gyengbben ll, mint a msik, trsadalmi tren semmi haladst sem tudnak felmutatni; politikailag a vget nem r polgrhbor szomor ltvnyt nyjtjk, s akrmilyen eszmnyi kpet akarunk is magunknak jvnkre vonatkozlag megrajzolni, azt bizonyra sohasem kvnnk, hogy az a mostani dl-amerikai llapotokhoz hasonltson. Mrmost csak ne is mondjk Rma vdelmezi azt, hogy mindennek oka a klns krlmnyekben van; mert a politikai let sivr nyomorsgra nem csupn Chilben bukkanunk, hanem ppen gy Peruban is, nemcsak Argentnban, hanem Brazliban is, egyszval mindezekben az llamokban; de msfell, ha az jvilgbl az vilgba hajzunk is t, akr akarjuk, akr nem, hasonl eredmnyre jutunk. A protestns llamok hitele Eurpban is srtetlenl ll, mg a dli, teht rmai katolikus llamok a pari (nvrtk) al sllyedt. A trsadalmi llapotok, a kzigazgats Spanyolorszgban s Portugliban, s nem kevsb Olaszorszgban mindig j panaszokra adnak okot. Ezeknek az llamoknak hatalma s befolysa is szemmel lthatlag cskken. S ami a legsajnlatosabb, a hitetlensg s a forradalmi hangulat ezekben az orszgokban olyan nyugtalant haladst tett, hogy a npessg fele ugyan mg nv szerint rmai katohikus, de bensleg minden vallssal szaktott. Nzzk meg nk Franciaorszgot. Ezt az orszgot csaknem egszen katolikus llamnak tartja a vilg, s a vlasztsi urna mgis minden egyes alkalommal megdbbent tbbsggel nyilatkozik a valls vdelmezi ellen. St azt mondhatjuk, hogy ha a rmai egyhz hveit energikus, nemes oldalukrl akarjuk megismerni, akkor nem a sajt orszgaikban kell ket megfigyelnnk, ahol hanyatlban vannak, hanem azt kell nznnk, hogy pl. a protestns szak-Nmetorszg centrumban, a protestns Hollandiban, a protestns Angliban s az nk sajt protestns llamaiban is mint virgzanak! Ahol a vezets nem az kezkben van, hanem egy idegen hztartshoz kell alkalmazkodniok, s mint ellenzknek a sajt tborukban kell koncentrldniok, ott mg olyan embereket is, mint Manning s Wiseman, Ketteler s Windhorst, gyk lelkes vdelmvel magukhoz vonzanak.
De nem is tekintve azt a testimonium paupertatis-t (szegnysgi bizonytvnyt) is, amelyet Rma ott llt ki magrl, ahol, mint Dl-Eurpban s Dl-Amerikban, korltlan tekintllyel uralkodik, egybknt megllapthat, hogy hatalma s befolysa a hatalmak harcban egyarnt cskkenben van. Eurpban a vezets mr tment Oroszorszg, Anglia s Nmetorszg kezbe; mint az nk sajt vilgrszben a protestns szak, gy Eurpban is a nem katolikus llamok jtsszk a vezrszerepet. Ausztria 1866. ta viszonylag mindig sllyedt, s a mostani csszr hallval felbomls s sszeomls fenyegeti. (*) Olaszorszg megksrelt erejn fell lni; szeretne nagy gyarmatokkal br, tengeri hatalom lenni, s e kzben mr ott ll a trsadalmi tnkrejuts szln. Az aduai csaps nem csupn a gyarmatokra vonatkoz remnyeit sjtotta porba. Spanyolorszg ltalban semmi befolyst nem gyakorol tbb az eurpai llamletre, s Franciaorszg, amelynek kardcsrgetstl mg tven esztend eltt egsz Eurpa reszketett, mr maga sem meri reszkets nlkl fellapozni jvendje szibillai jslatait. Rma hatalma a felekezetkzi szmarnyok tekintetben is lland hanyatlsban van. A trsadalmi let nyomorsgai nem egy rmai katolikus llamban arra vittk az embereket, hogy a szletsek szmt korltozzk, s mg Oroszorszgban, Nmetorszgban s az nk hazjban, az Egyeslt llamokban, a lakossg ersen gyarapodott, ez a szaporods sok rmai katolikus orszgban vagy vgleg megsznt, vagy sokkal lassubb tempban halad. A statisztika adatai szerint a keresztynsgnek ma mr csak a kisebbik fele rmai katolikus, s bizonyos, hogy mg egy fl szzad sem telik bele, s ez a szm jval 40% al fog sllyedni. (*) Ez a sejts nem vlt be.
6. JEGYZETEK
163. Egyetemes papsg a reformcinak az a nagy gondolata, hogy nincs kln papi rend Isten s ember kztt, hanem mindenki lehet papja az l Istennek, ha Krisztus szolglatra szenteli magt. Az egyetemes papsg jelenti a lelki nagykorsgot a keresztyn ember vallsos letben. Szabad az t Krisztuson keresztl Istenhez.
164. Francia enciklopedistknak nevezzk azokat a francia filozfusokat, akik a francia destrukci megindti s a francia forradalom elkszti voltak a XVIII. szzadban. Fbb kpviselik: Diderot, D'Alembert, Rousseau, Voltaire, Holbach br stb.
165. Nantes-i ediktumnak nevezzk a francia reformtusoknak (hugenottknak) azt a nagyjelentsg szabadsglevelt, amelynek rtelmben nekik IV. Henrik francia kirly, aki eredetileg szintn hugenotta volt, 1598. pr. 13-n az egsz orszgban "teljes lelkiismereti szabadsgot, nyilvnos vallsgyakorlatot, teljes polgri jogegyenlsget s politikai testleti jogot biztostott rk idkre s visszavonhatatlanul". Ezt az ediktumot vonta vissza XIV. Lajos francia kirly 1685. oktber 17-n.
166. Mazas hres francia brtn Pris mellett, amely Mazas abb tervei szerint plt.
167. Voltaire-ianizmus alatt Voltaire szellemt rtjk. Lsd a 3. szm jegyzetet.
168. Nietzsche Frigyes hres nmet filozfus, egyike a leghrhedtebb keresztynellenes gondolkodknak korunkban. Egsz erejvel gyllte s ldzte a keresztynsget munkiban. lt 1844–1900-ig.
169. Lsd a 22. sz. jegyzetet. Itt Kuyper arra mutat re, hogy mily veszedelem szrmazik abbl, ha a darwinizmus alapgondolatt, a ltrt val kzdelem elvt az erklcsi, politikai s trsadalmi letre is alkalmazzk, s ezt termszetes s jogos rvnyeslsi eszkznek is tekintik.
170. Schleiermacher Friedrich Dniel (1768–1834.) s Ritschl Albrecht (1822–1889.), hres nmet protestns teolgusok voltak.
171. "No popery" angol jelsz = nem kell a rmai katolicizmus ,sz szerint: a ppizmus..
|