ELS FELOLVASS A klvinizmus s a trtnelem. 2. Jegyzet 27-41.
Lssuk a msodik ellenvetst. Ha igaz az, hogy az let minden egyetemes fejldsi alakjnak a mi Istenhez val viszonyunkbl kell kiindulnia: hogyan van az, hogy a francia forradalom, melybl a modernizmus elllott, ezzel az elvvel ellenttben minden vallssal szaktott? A krdsben mr benne van a felelet. Amikor ugyanis a "ni Dieu, ni maitre" jelsz ltal a gyakorlati letben s a vilgnzetben az l Istennel az emberek tbb nem szmoltak, ezltal tulajdonkppen Istenhez val viszonyuk egy sajt kln felfogsa nyomult eltrbe. Egy kormny, amely kvett visszahvja s a msik llam kormnyval minden sszekttetst megszakt, ezltal meg is hatrozza ama msik llam kormnyhoz val viszonyt, ti. feszlt viszonyt, ami aztn knnyen hborra vezethet. gy volt itt is. A francia forradalom hatalmassga, miutn ms viszonyt, mint a rmai egyhz ltal kzvettettet nem ismert, az egyhzt pedig nem akarta: megszaktott Istennel is minden viszonyt, minek kvetkeztben minden vallsos hitirnyzattal hborba keveredett. De azrt lnyegben itt is egy, Istennek a teremtmnyhez val viszonyra vonatkoz alapfelfogst tallunk, s ez Istennek, ha nem is a szv, de a tudomny s trsadalom szmra val halott nyilvntsban ll. s br igaz is az, hogy mikor a modernizmus francia kezekbl nmetbe ment t, a tiszta tagadsnl meg nem llhatott, de az eredmny mutatja, hogy br belle attl a pillanattl fogva panteizmus, vagy agnoszticizmus [27] is lett, tulajdonkppen azrt mindkt alakban mgis Istennek gy a gyakorlati, mint a szellemi letbl val kizrsa mellett llandan megmaradt. Gondolatmenetnkben ugyanis a fslyt mindenekeltt arra fektetjk, hogy kimutassuk, hogy Istenhez val viszonyunknak milyen kiltsai vannak az emberi let egyb megnyilvnulsaira; ez azonban gy a panteizmus, mint az agnoszticizmus hatsa alatt a nullra redukldik. Mindazt, amit e kt szellemi irnyzat uralma alatt az emberek gondolnak s mindazt, amit ltrehoznak, kizrlag emberi tnyezbl magyarzzk. A merev humanizmuson egyik irnyzat sem tud fellemelkedni.
Hatrozottan ragaszkodom teht egyfell ahhoz a ttelhez, hogy Istenhez val viszonyunknak kpzete az az alapfelfogs, ami az emberi let minden egyetemes fejldsformjn uralkodik; msfell pedig ahhoz, hogy egy ilyen alapfelfogs szmunkra a klvinizmusban is megadatott, hla a kzvetlen kzssgrl szl amaz alapfelfogasnak, amelyet Isten s az ember, tovbb az ember s az Isten viszonyra nzve fellltott. Hozzteszem most mr azt is, hogy ezt az alapfelfogst a klvinizmus nem maga tallta, vagy gondolta ki, hanem hithseink szvbe s lelkbe maga Isten plntlta bele, meri mi itt nem valami szraz intellektualizmus termkvel llunk szemben, hanem az Isten ltal a szvekben vgzett munka gymlcsvel, vagy ha gy tetszik, Istennek a trtnelemben jelentkez inspircijval. A slyt erre a tnyre kell fektetni. A klvinizmus a lngsznek sohasem tmjnezett, hseinek szobrot nem lltott, nevket is alig emlti. Klvin emlkezett Genfben egy a falba erstett k hirdeti csupn. Srjt is elfeledtk. Hltlansg volt- ez? Legkevsb, mert brmennyire tiszteltk is Klvint az emberek, a 16. s 17. szzadban lnk tudatban voltak mindig annak, hogy van Egy Valaki, aki tbb, mint Klvin: ti. Isten maga az, s mkdtt itt. ppen azrt nincs az letben egy egyetemes mozgalom sem, melyben kevesebb sszebeszlst, kevesebb egyezkedst lehetne tallni, mint ebben. A klvinizmust Nyugat-Eurpa sszes nemzetei kztt egyidejleg ltjuk feltmadni s eltrbe lpni, de nem azrt, mert az egyetemeket hasznlja fel eszkzl, vagy mert a npet a tudsok vezetik, avagy, mivel vrosi hatsg ll az lre, hanem mert magnak a npnek keblbl ll el; takcsok s fldmvesek, munksok s cseldek, asszonyok s lenyok kztt; mindegyiknl egy s ugyanazon dolog az ismertet jegy: a hitnek bizonyossga az egyhz kzbenjrsa nlkl, igen, mi tbb, az egyhz ellenre is. Az emberi szv Istennel rk bkre jutvn, Istennel val kzssge ltal megersdttnek rzi magt; valami szent, magas hivatst rez magban s minden erejt s minden letnyilvnulst Isten dicssgre irnyozza. s amikor itt akr a frfiak, akr a nk, akik az Istennel val letnek rszesei lettek, arra knyszerttetnek, hogy hitkrl mondjanak le, ez szmukra lehetetlen, mert nekik megdnthetetlen ervel kell az Istenhez ragaszkodni. s gy lpnek fel ezren s tzezren a mglykra is, nem panaszkodva, de ujjongva s szvkben dicshimnusszal, ajkaikon zsoltrok dallamval. Ezt azonban nem Klvin, hanem Isten cselekedte, az Szent Lelke ltal, Klvinban ppen gy, mint bennnk. Klvin nem llott felettk, hanem mint testvr mellettk, mert t is Isten ldotta meg azokkal egytt. s az Istennel val kzvetlen kzssg alapfelfogsra is gy jutott a klvinizmus. Nem azrt teht, mert ezt is taln Klvin gondolta ki, hanem azrt, mert Isten maga a Vele val kzvetlen kzssg lehetsgben seinknek egy olyan kincset ajndkozott, aminek tisztbb tudatra Klvin jutott legelszr. Ez a Szentlleknek a trtnelemben megnyilvnul ama magasztos tnye, miltal a klvinizmus megszenteltetett, s amibl csods eredett megrtjk.
Mert me, vannak a trtnelemnek korszakai, mikor a vallsos let tere lanyhn lktet. s vannak ismt ms idk, mikor a vallsossg daglya hatalmas hullmokat vet. A 16. szzadban, fleg a nyugat-eurpai npeknl, ez utbbi volt az eset. Mikor a kzpkor vghez kzeledett, a nemzetek letnek minden mozgalmban a hitkrds uralkodik. Az jkor trtnelme a hitbl indul ki, aminthogy a legjabb modern histria a francia forradalom hitetlensg-kiltsbl. Hogy a vallsos let hanyatlst s emelkedst micsoda trvny szablyozza: az elttnk rejtve van, de azt megtudhatjuk, hogy egy ilyen trvny van, s hogy ersen vallsos korszakban a Szentllek hatsa a szvekre sokkal nagyobb. Ezt a hatalmas mkdst az apostol rja le neknk; amikor Istennek hatalmrl szl, amely l, ers s lesebben metsz, mint a ktl kard, a velk s vesk megoszlsig keresztl hat, a gondolatokat s szvnek tancsait tlve. A mi klvinistink, a mi puritnaink s pilgrim-father-eink Istennek ugyanazt a hatalmas mkdst tapasztalhattk. Nem egsz tmegeket meggyzve, amint az nem egy ltalnos mozgalomnl tapasztalhat, hanem igenis, reztk ezt a megragadtatst azok, kik akkor az let centrumban llottak, s kik ennek az ers mozgalomnak fhordozi valnak. Ilyen frfiak s ilyen nk pedig minden np kztt s minden rendbl voltak, kik az rkkval lnynek felsgvel val kzvetlen kzssget magtl Istentl vettk. Hla legyen Istennek a szvekben vgzett eme munkjrt, a klvinizmus alapgondolata most mr az lett, hogy az ember egsz letvel Isten szne eltt ll. Ez a megragad gondolat, vagy helyesebben hatalmas Lny az, mely minden tren val fllpsben rvnyesl. Ez az az anyagondolat, melybl a klvinizmus egsz gazdag letnzete megszletett.
Ez visz magtl a msodik felttelhez, mely minden mlyrehat mozgalomnak, ha az az emberi letnek sajtos formjt meg akarja alkotni, ismertet jegye kell, hogy legyen. s ez az a kvetelmny, hogy az embernek embertrshoz val viszonyrl is kln felfogssal brjon. Hogyan llunk meg Isten eltt? Ez a msodik fkrds, ami letnk irnytsra s berendezsre dnt jelentsggel br; a harmadik pedig, amire azonnal rtrek, az, hogy hogyan llunk a vilggal szemben? Az emberek kztt nem egyformasg, hanem sokflesg uralkodik. Mr magban a teremtsben is megvan a n s frfi kztt lev klnbsg. A testi s szellemi adomnyok s tehetsgek az egyik embert a msiktl llandan megklnbztetik. A mlt pedig gy a nemzedkek letben, mint a sajt egyni letnkben, klnbsgeket idz el. A szegnynek s gazdagnak trsadalmi helyzete is klnbsget eredmnyez. Ezek a klnbsgek letfelfogsunk ltal gyengthetk, vagy ersthetk. s a paganizmus ppgy, mint az iszlamizmus, a romanizmus ppgy, mint a modernizmus, s termszetesen a klvinizmus is eredeti alapelvk szerint foglalnak e tekintetben llst. Ha a paganizmus szerint Isten a teremtmnyben van, akkor abban a nagysgban, ami az emberek kztt jelentkezik, tulajdonkppen isteni tbblet rejlik; akkor eljutunk a flistenek, a hroszok imdsra s vgre a Divus Augustus eltt val ldozatra is. De ugyanakkor megvan az alsbbrend istennlklisg is, s ebben az esetben Indiban s Egyiptomban a kasztokra oszts, msutt pedig a rabszolgasg lp fel. Egyik ember a msik al helyeztetik. Az iszlmban, mely hurikkal telt paradicsomrl lmodozik, rzki gynyr lesz az uralkod; a n a frfi rabnje, a kafr a moszlimnak alrendeltje lesz. A romanizmus keresztyn gykrbl nve ki, ezen az abszolt megklnbztetsen fellemelkedik s viszonylagoss teszi azt, de csak azrt, hogy az embernek emberhez val minden viszonyt hierarchikusan [28] fogja fel, hierarchia Isten angyalai kztt, hierarchia Isten egyhzban, hierarchia az letben, gy teht teljesen arisztokratikus letfelfogs, mint az eszmnynek megtestestse. s vgl a modernizmus minden klnbsget tagadva s szmzve addig nem nyugszik, mg nt a frfival, frfit a nvel egyenrangv nem tett, s gy minden klnbsget nivelllva s az egyformasg tka al szortva, az letet li meg. Mindenki szmra egy tpust, egy ltzetet, egy s ugyanazon letfejldst vesz fel; ami pedig azon kvl s azon fell van, mint a kzfelfogsra bntt, elutastja. Mrmost gy a klvinizmus is, Istennel szemben val alapviszonybl kifolylag, az ember s ember kztti viszonyt illetleg egy sajt kln alapfelfogst vezetett be, s ez az az egyedl helyes viszony, melyrl azt ltjuk, hogy a 16. szzad ta folyton nagyobb s nagyobb trt hdt. Ha ugyanis a klvinizmus egsz letnket egyenesen Isten el lltja, akkor ebbl az kvetkezik, hogy mindenkinek, frfinak vagy nnek, gazdagnak vagy szegnynek, gyngnek vagy ersnek, tehetsgesnek, vagy kevsb tehetsgesnek, mint egyformn Isten teremtmnyeinek s mint szegny, veszend bnsknek egymssal szemben semmi dicsekedni valjuk nem lehet, s hogy mi Isten eltt, teht egyms kztt is, mint ember s np egyenlk vagyunk, s hogy semmi ms klnbsg az emberek kztt fenn nem llhat, csak az, hogy egyiknek Isten nagyobb tekintlyt vagy tbb tehetsget adott, mint a msiknak, de csak azrt, hogy velk msoknak s e msokban is velk egytt Istennek szolgljanak. Ennlfogva a klvinizmus krhoztat nemcsak minden rabszolgasgot s kasztrendszert, de ppoly hatrozottan a nnek s szegnynek minden lczott szolgasgt is eltli; tkletesen ellene van az emberek kztt lev minden hierarchinak s semmi ms arisztokrcit nem tr, csak azt, amely akr az egynben, akr a nemzetsgben az Isten kegyelmbl val tehetsg vagy jellem dolgban a tbbiek fltt val kivltsgot mutat, s ezt a kivltsgot nem a maga mltsgnak emelsre akarja kilvezni, hanem Isten uralmnak a vilgban val nvelsre felhasznlni. Azrt a klvinizmusnak kvetkezetesen az let demokratikus felfogsban kell kifejezsre jutnia: a npek szabadsgt kell mindentt proklamlnia. s addig nem nyugodhatik, amg gy a felssg rszrl, mint a trsadalmi letben is mindenkit, aki ember, csak azrt, mert ember, azaz Isten kpmsra alkotott teremtmny, nem tisztelnek, fogadnak s rtkelnek.
Nem az irigysgnek eredmnye ez. Nem az alsbbrend hzta le maghoz a fentebb llt, hogy aztn magt tolja fel, hanem minden lnynek az Izrael Szentje lbainak zsmolynl val egyforma leborulsa ez csupn. Innen van az, hogy a mlttal val hirtelen szakts a klvinizmusnl sem kvetkezett be. S miknt a keresztynsg is a rabszolgasgot elllsa pillanatban mindjrt meg nem szntette, de erklcsileg megblyegz tletvel alaknzta, gy a klvinizmus is kezdetben a kzpkortl rklt hierarchikus-arisztokratikus llapotokat meghagyta. Ha az Orniaiak [29] fejedelmi sarj voltak is, azrt mg nem bizalmatlankodtak velk szemben, de annl inkbb tiszteltk ket. A klvinizmus a trsadalom plett belsleg ptette t, de nem gy, hogy osztlyirigysget bresztett, avagy a gazdagok birtokt akarta elkobozni, hanem szigorbb letfelfogs, komolyabb munkssg, magasabbrend jellemer ltal a polgrsg a nemessget, a munks a mesterembert nemes versenyre sztnzte. Elszr Istenre s azutn felebartainkra tekinteni: ez volt az a trekvs, az a hangulat, az a szellemi irnyzat, amivel a klvinizmus mindenhova behatolt, s ebbl a kegyes istenflelembl, ebbl az Isten eltt val kzs megllsbl valami szent, demokratikus rzs fejldtt ki, hdtott trt, vlt vgtre is uralkodv. Oly eredmny ez, amit semmi sem vitt annyira elre, mint ppen a szenvedsben val kzs osztlyossg. Mikor Egmond s Hoorne grfok, br a rmai katolikus vallshoz mg ragaszkodva, ugyanazon vrpadra lptek fel, [30] amelyiken nemes hitkrt az iparos s takcs mr lefejeztetett, ebben a keser kzs hallban a klnbz osztlyok csak kiengeszteldtek egymssal szemben. Alva, [31] az arisztokrata volt az, ki vres mve ltal a demokratikus szellem fellobogst elsegtette. Hogy ember s ember, tisztn emberi szempontok alapjn az egyenlsg elvnl fogva egyms mell llttatott: ez a klvinizmus soha el nem ml s el nem vitathat dicssge. De a francia forradalom egyenlsg-utpijtl ppen abban klnbztt, hogy mg Prizsban mindenki Isten ellen lzadt, itt mindenki Isten eltt borult le, s az dicssgrt lngolt felmagasztosult llekkel.
A harmadik alapvet viszony, mely az letfelfogsra dnt jelentsggel br, az, hogy hogyan llunk a vilggal szemben? Mert amint mr mondottam volt, hrom fvalsg az, amellyel az ember rintkezsbe jut: ti. Isten, az ember s a vilg. Miutn mr lttuk azt, hogy a klvinizmus Istenhez s az emberhez val viszonyunkat hogyan llaptja meg: most a harmadik s utols alapviszonyra kerl a sor, ti. arra, hogy milyen ht a mi helyzetnk a vilggal szemben? E tekintetben a paganizmusrl s iszlmrl most nem akarok beszlni. Mert az ember s vilg kztt lev ellentt e kt letformban sokkal egyetemesebb s sztfutbb volt, mintsem behatbb trgyals nlkl meg lehetne vilgostani, s klnben is a klvinizmusra nzve ez a fejtegets cltalan volna. ltalban vve azt lehet mondani, hogy a paganizmus a vilgot tlbecsli, mert rszben fli azt, rszben elveszti magt benne; mg az iszlamizmus megfordtva, a vilgot lebecsli, vele jtkot z, s felette egy rzki paradicsom fantasztikus vilga utn val vgyakozs erejvel diadalmaskodik. De clunk elrsben az minket elbbre nem visz. A keresztyn Eurpban s egyttal a keresztyn Amerikban, az ember s vilg kztt lev ellentt a keresztyn ember s a vilg szkebbkr ellenttt jelenti tulajdonkppen. Erre a kzpkori hagyomny knyszertette. Rma hierarchija alatt ugyanis egyhz s vilg egymssal szembekerlt, mint az rks, aki mr megszenteltetett, s mint az rks, aki mg tok alatt grnyedt. Ami az egyhzon kvl maradt, az a dmonok hatalmban volt, s ezt a dmoni hatalmat az egyhz zte ki mindabbl, ami az egyhz oltalma, befolysa s inspircija al jutott. Azrt keresztyn orszgban eszerint az egsz trsadalmi letnek az egyhz szrnyai al kellett rejtzne. A felssgnek felkentnek s hitvallsilag megktttnek kellett lenni, mvszetnek s tudomnynak egyhzi behats s cenzra al jutni, iparnak s kereskedelemnek a chek ltal az egyhzzal sszekttetsben lenni, s a csaldi letnek a blcstl a srig egyhzi gymsg al kerlni. Mi ms volt ez, mint egy risi trekvs az egsz vilgot Krisztusnak lefoglalni, ami azonban szksgszerleg a legkemnyebb tletet vonta maga utn minden olyan letirnyzatra vonatkozlag, ami dmoni, vagy eretnek mdon az egyhz llsa all kivonta magt!? Boszorkny s eretnek mglyn gett el, mert elvi szempontbl mindkett egyforma llspontot kpviselt. s ezt a llekl terit vaskvetkezetessggel vittk keresztl, nem kegyetlensgbl vagy alacsony uralomvgybl, hanem attl a magas gondolattl vezreltetve, hogy egy keresztynn lett, teht az egyhz ltal gymsg al vett vilgot elveszni ne engedjenek. Termszetesen a vilgnak az egyhzba val ezen bevonsa megbosszulta magt, s a szellemi clok s a szentsgtelen vilgiassg kztt lev ezen meghasonls, a zajos Karnevl s a Krisztus halla fltt val misztikus elmlyeds kztt lev ellenttben, bnt lessggel napfnyre is jutott. Ennek ellenslyozsra a szerzetessg vilgkerlse llott el, s rszben a klrus, amelyik az egyhz centrumban a szentsgre trekvst annl ersebben zte, hogy a vilgnak a vgeken kifejldtt trfoglalsa fltt annl inkbb szemet hunyjon. Az eredmny azutn az volt, hogy a vilg az egyhzban az egyhzat megrontotta, az egyhz pedig a vilg fltt val uralma ltal a maga letnek szabad fejldst meggtolta.
Egy gy berendezett npletben lpve fel a klvinizmus, a kpzeteknek s gondolatoknak teljes talakulst idzte el. Itt Isten szne eltt llva, nemcsak az emberben tisztelte Isten kpnek mst, hanem a krlttnk lev vilgban is az teremtmnyt becslte meg, s azt a nagy alapelvet lltotta azonnal eltrbe, hogy ms az a kegyelem, mely az dvssgre vezet, s ms az a kznsges vagy egyetemes kegyelem, amellyel Isten a vilg lete felett uralkodik, s az tkot, mely a vilgon nyugszik, megertlenti, romlsnak fket vet, s ezltal letnk gazdag fejldst engedi kibontakozni, hogy benne nnnmagt, mint Teremtt megdicstse. gy lpett httrbe az egyhz, hogy ne legyen sem tbb, sem pediglen ms, mint hvk gylekezete; a vilg lete minden terleten emancipltatott, de nem Istentl, hanem az egyhz uralma all, hogy a benne lakoz romlssal szemben egyedl Isten gyermekeinek hv komolysgbl mertse az ellenmrget. gy nyerte vissza a csaldi let jra a maga nllsgt, kereskedelem s ipar a szabadsg ltal sajt erikre utaltattak, mvszet s tudomny megszabadultak az egyhz bilincseibl, s sajt inspirciiknak adattak t, s a termszettel, valamint a benne rejl erk[kel] s kincsekkel szemben val egsz alvettetsnk pedig gy rtelmeztetett, hogy az nem egyb, mint az Isten ltal mg a paradicsomban adott teremtsi rendnek val engedelmeskeds. Ezentl teht nem a vilgon magn, hanem a vilgban lev bnssgen kell az toknak nyugodnia; a szerzetesi vilgkerlssel szemben pedig ott a ktelessg parancsa, hogy Istent benn a vilgban, mg a vilgi, de azrt nem kevsb isteni hivatsban is szolgljuk! Az egyhzban Istent dicsrni, de azrt a vilgban is neki szolglni! Ez lett a mindenkit lelkest jelsz, s az egyhzban nyerte meg most mr az ember az ert arra, hogy a vilgi let kzepette is annak ksrtseit, bns veszedelmeit legyzze. gy haladt a puritn tartzkod zrkzottsg az egsz vilgi let lefoglalsra val trekvssel karltve, s gy adta meg a klvinizmusnak a lkst arra az j letfelfogsra, amely a "nil humanum alienum puto"- t [32] tette jelszavv anlkl, hogy a vilg mregpohara elkbtotta volna. A klvinizmusnak ez a jellemvonsa klnsen az anabaptizmussal val ellenttben tnik ki lesen. Hiszen az jrakeresztel-irny pp az ellenkez ton indult el, amikor a vilg kerlsben a szerzetessg kiindulsi pontjt tette a hvekre nzve ltalnos szablly. Igen, ebbl az anabaptista alapelvbl s nem a klvinizmusbl szletett meg az az akozmizmus (vilgkerls), mely a protestnsok krben Nyugat-Eurpban oly nagy hdtst vgzett. Az anabaptizmus tnyleg a rmai elmletet vette t, csakhogy azzal a klnbsggel, hogy az egyhz helybe Isten orszgt lltotta, s hogy a ktfle erklcsisget, a klrust meg laikusokt elejtette. Egybknt az llspontja is az volt, hogy:
1.a kereszteletlen vilg tok alatt van, teht az anabaptista magt vilgi llsokrt nem tri, s 2. hogy a megkereszteltek kre – Rmnl az egyhz, de nluk Isten orszga – az egsz trsas letet oltalma al kell hogy vegye, jj kell hogy teremtse. s gy alaptotta meg Leydeni Jnos az szrnyllamt Mnsterben, [33] s ezrt tncoltak meztelenl futkrozk [34] Amsterdam utcin. A klvinizmus teht ugyanazon okbl, amelynl fogva Rma terijt a vilg felett val gymkodsra vonatkozlag elvetette: az anabaptizmus terijval is szembenllott, s azt proklamlta, hogy az egyhznak a maga szellemi terletre kell visszavonulnia, hogy a vilgban Isten egyetemes kegyelmnek munkjt kell tisztelnnk, hogy mi ezen az alapon a vilgot egyhzi ktelkeitl megszabadtva, mgis benne ljnk, de gy, hogy azrt Isten szent trvnyei kssenek bennnket.
Ilyenformn kitnik teht, hogy a klvinizmus az emberi lt hrom falapviszonyra vonatkozlag sajt kln, lesen krlhatrolt kiindulsi pontot mutat fel, amikor elnk rja, hogy milyen legyen a viszonyunk Isten – nel -, a vilg-gal- s az emberrel szemben. Ami az Istenhez val viszonyt illeti, tantsa ez: Az embernek kzvetlen kzssge van az rkkval lnnyel mindenfle egyhz s papsg kizrsval. Az ember s ember kztt lev viszonyt illetleg pedig ez: Az emberi mltsgot, ami az Isten kpre val teremtettsgben ll, mindenkiben el kell ismerni, azrt teht Isten s a felssg eltt mindenki egyenl, s abban a szolglatban is, amelyet Isten az szmra kijellt, s azokkal az adomnyokkal, melyeket Isten kinek-kinek e szolglatra ajndkozott. Ami pedig neknk, mint keresztyneknek e vilghoz val viszonyunkat illeti, ez a tantsa: Az tkot rombol munkjban a kegyelem az egsz vilgon megakadlyozta. A vilg lett teht a maga nllsgban tisztelni kell, az Isten ltal e vilgba s ennek letbe elhelyezett kincseket minden tren ki kell fejlesztennk; ezen munknk kzben azonban Isten flelme s a magasabb letfelfogs annak mrgtl bennnket mentest. Ez ad neknk teljes jogot arra a kijelentsre, hogy a klvinizmus a legell fellltott hrom felttelnek megfelel, teht elvitathatlan joga van arra, hogy az letfejlds ama hatalmas formi mellett, melyeket a paganizmusban, iszlamizmusban s romanizmusban lttunk fellpni, mint egy, vonatkozsaiban mindent tlel, elvi alapon ll letforma rvnyesljn.
De ezzel mg nem mondottunk eleget. Hogy a klvinizmus egy meghatrozott krben sajt kln letfelfogst alkotott meg, amibl lassanknt megszentelt s megszenteletlen tren, a csaldi s trsadalmi letnek sajtlagos szerkezete llott el: ez ugyan biztostja a klvinizmusnak a jogot arra, hogy nll letfelfogs gyannt rvnyesljn, de mg nem emeli azt arra a dicssgre, hogy elmondhassa magrl, miszerint az emberi nemzetnek, mint olyannak mutatta meg a fejlds tjt; teht mg nlklzzk azt az ert, ami azt kvetelhetn tlnk, hogy szvnknek egsz odaadst s minden leternket a klvinizmus szolglatra szenteljk. A konfucianizmusrl [35] Knban pp oly joggal llthat, hogy a maga krben az letnek sajt kln formt ajndkozott, s ez a sajt kln letforma termszetesen a srga fajnl is sajt kln elmleten nyugszik. De vajon az letre, emberi nemzetsgnk tarts fejldsre vonatkozlag ugyan mit tett Kna? Ha letnek vizei valamennyire tisztbban is csillmlottak, mit alkottak ezek a vizek mst, mint egy nmagban elzrt tengert? Arrl a magas fejldsrl, amelyre egykor India flemelkedett: krlbell ugyanazt lehet mondani, valamint arrl is, ami hajdan Mexikban s Peruban a Montezumk napjaiban ragyogott. A fldnek mindama tjain azott lakoz npek a fejldsnek nem kicsiny fokra emelkedtek, de ez a fejlds elszigetelve maradt, s az emberisg haladst elre nem vitte. Mg inkbb rvnyes ez termszetesen arra, amit a fekete faj Afrika partvidkn1 bensejben produklt, alaptott meg; egy sokkal alantasabb letforma ez, ami mr nem is a tengert, hanem inkbb a lpot, mocsorat juttatja csak esznkbe. Az emberi nemzetsgen az letnek csupn csak egy friss folyama ramlik keresztl, az, amelyik mhben kezdettl fogva a jvendnek grett hordozta, az a folyam, ami Kzp-zsibl s a Levantbl kiindulva, ramlsban llandan keletrl nyugatra haladt, s Nyugat-Eurpbl az jvilgba s onnan Kaliforniba hzdott t. Ennek a fejldsi folyamnak els kezdett Babilonban s a Nlus vlgyben talljuk. Onnan Grgorszgba hatol, Grgorszgbl pedig a rmai birodalmon ramlik keresztl. A rmai npektl tjt Eurpa szaknyugati rszbe veszi, s Hollandibl meg Anglibl gy rte el utoljra az nk vilgrszt is. Itt aztn az ramlat megakadt. Nyugaton tjt Japn s Kna zrja el, mikzben senki sem mondhatja meg elre, hogy az eddig csendesen maradt szlv fajokbl micsoda er fog mg a jvben kifejldni? De ha a jvendnek ezt a titkt titokzatos sttsg fedi is, az emberi fejlds gazdag folyamnak a mltban s jelenben keletrl nyugatra val ramlsa mindenki eltt flreismerhetetlen. s ezzel kapcsolatban meg merem llapthatni azt is, hogy a paganizmusban, iszlamizmusban s romanizmusban az a hrom egymsra kvetkez alakzat van megadva, melyet ez a fejlds keresztlfutott, mg vgre a vezets a klvinizmus kezeibe ment t, hogy most mr, a sorrend szerint, ezt az uralkod befolyst a francia forradalombl kiindul modernizmus ostromolja. Ennek a ngy fejldsi korszaknak egymsra kvetkezse azonban nem gpiesen szigoran hatrolt szgekben s vonalakban trtnt. A fejlds szervesen trtnik, s ezrt minden j peridusnak gykere mr a mltban ott van. A klvinizmus alapgondolata, a maga legmlyebb formjban mr Augustinusnl megvolt, s proklamlta azt mr eltte rgen ugyanabban a Rmban Pl apostol a rmaiakhoz rott levelben s ugyanattl a Pltl visszar az Izraelbe, a proftkhoz, igen, vissza egszen a ptrirkk storig. A romanizmus sem llott el mintegy varzstsre, hanem a hrom hatalom vegylkbl, ami Izrael papi rendjben, a Golgota keresztjben s a rmai csszrsg vilgszervezetben adatott meg az emberisg szmra. Az iszlm Izrael monizmushoz, a "nzretbeli Iss"-hoz s a koreisitk tradcijhoz csatlakozik. s maga Egyiptom s Babilon paganizmusa meg egyfell Hellsz s Rmval, msfell meg ismt azzal ll szerves sszekttetsben, ami e npek mgtt volt s azok letnek felvirulst megelzte. Az azonban mindenesetre napnl vilgosabb, hogy az emberisg centrlis fejldsben a fhatalom sorrendben egyms utn Babilonbl s Egyiptombl Grgorszgha s Rmba, onnan csakhamar a ppai uralom fterletre s vgtre Nyugat-Eurpa klvinista npeihez ment t. Br Izrael Egyiptom s Babilon napjaiban is virult, mgis brmily magas volt is mveltsge mr akkor: az emberi nemzetsg fejldse s vezetse mgsem Izraelnl, hanem a Belsazroknl s fraknl volt. Azutn is a vezrszerep nem Izraelre, hanem Grgorszgra s Rmra szllott t. s brmily magasan hullmoztak is mr a keresztynsg vizei az Iszlm fellptekor, mgis a 8. s 9. szzadban az Iszlm blcsei voltak a mi tantmestereink, s a vilg sorsa az kezkben volt. S br a romanizmus hatalmnak a mnsteri bke [36] utn is van utvirulsa: mgsem vitathatja el senki sem azt a tnyt, hogy az a magas fejlds, amire emberi nemzetsgnk azta flemelkedett, nem Spanyolorszghoz, sem pedig Ausztrihoz s abban az idben mg Nmetorszghoz sem kapcsoldik, hanem a 16. szzadban egsz hatrozottan Hollandibl s Anglibl, a klvinizmus orszgaibl indult ki. A romanizmus Franciaorszgban XIV. Lajos alatt ennek a magas fejldsnek gtat vetett ugyan, de csak azrt, hogy nemsokra a francia forradalomban a klvinizmus torzkpe sse fel fejt, s ezltal Franciaorszg bels erejt megtrje s nemzetkzi jelentsgt meggyengtse. A klvinizmus alapgondolatt is Hollandibl s Anglibl vittk t Amerikba, s gy hatolt a mi magasabb fejldsnk mindinkbb s inkbb nyugatra, hogy a Csendes-cen partjn tiszteletteljesen vrja meg mintegy azt, hogy tovbbhatolsa fell miknt rendelkezik az Isten. De brmily sttsgbe legyen is burkolva a jv, annyi bizonyos, hegy az emberisg fejldsnek szles folyama Babilontl San Franciscig a babilon-egyiptomi, grg-rmai, iszlm, romanizmus s a klvinista kultura t fokozatn keresztl hmplyg; s ami most mr a lelkeket gy Eurpban, mint Amerikban harci feszltsgben tartja, nem ms, mint az az elvi ellentt, amelyik egyfell a klvinizmus energija s msfell a francia forradalomban feltn torzkp kztt van meg. A klvinizmus ugyanis Istenbl indult ki, erejnek forrst Isten igjben tallta meg, egsz letnkben Isten dicssgt tartja fdolognak, mg a francia forradalom a "ni dieu, ni maitre" kiltsban mutatja meg hitetlensgt, hogy nemsokra a nmet panteizmus formjban modern pognysgg sllyedjen al.
Nem sokat mondtam teht, mikor a klvinizmus dicssgt ppen abban talltam, hogy az sem egyhzi, sem teolgiai, sem szektrius fogalom, hanem gy lpett fel, mint emberi nemzetsgnk ltalnos fejldsnek egyik ffzisa, s e ffzisok kztt a legfiatalabb, amelyik mg llandan magban hordja a hivatottsgot arra, hogy az emberisg fejldst vezesse. A modernizmusnak vele szembe sz torzkpeire, a francia-ateisztikus s nmet-panteisztikus alakra mg visszatrek, most azonban tovbb megyek, hogy egy msik krlmnyre mutassak re, ami flltsomat csak megerstheti, ti. arra a vrkeveredsre, ami az emberisg minden magasabb fejldsnek llandan fizikai bzist kpezte. Emberi nemzetsgnk zsia fennskjairl bizonyos fcsoportokban ment szerteszjjel, ezek a fcsoportok lassanknt nptrzsekk, a nptrzsek pedig nemzetekk s npekk forgcsoldtak, s No proftai ldsszavnak egszen megfelelleg [37] kizrlag Sm s Jfet gyermekei voltak azok, kik az emberisg fejldst hordoztk. A harmadik fcsoporttl azonban magasabb letlendletre sohasem indult ki lks. Az a kt fcsoport pedig, melyiken az lds nyugodott, ketts jelensget mutat. Vannak nptrzsek, melyek elzrkzva maradtak, s ismt msok, amelyek sszeelegyedtek. Vannak egyfell csoportok, melyek kizrlag csak egy trzs eri felett rendelkeznek, vannak azonban msfell megint csoportok, melyek elegyeds ltal az egyik trzsnek erejt a msik trzsvel keresztezik, s gy magasabb eredmnyt rnek el. rdekes most mr, hogy az emberisg fejldsmenete ppen azokon a csoportokon vonul keresztl, hol nem az elszigeteltsg, hanem a kevereds a trtneti jellegzetessg. A srga faj ltalban nem vegylt, s azutn elzrkzva nmagban is maradt, s gy az egsz emberisg szmra gymlcst nem termett. A Himalja mgtt is hasonl let terlt el, onnan sem indult ki az emberi vilgot hajt eszmei er. St el lehet mondani Eurprl s, hogy a skandinvok s szlvok, kik a legtisztbb vrek maradtak, az egyetemes fejldsben csak kivtelesen vettek rszt s eleddig mg nincsenek azon az ton, hogy az emberi let szmra valami gazdagabb tpust lltsanak el. Ellenben, mint a nagy mzeumokban sszegyjttt babiloni tglcskk is mutatjk, a babiloniaiak ktnyelvsge bizonysgt kpezi annak, hogy Mezopotmiban az akkdok rja eleme a semita-babilniaival korn vegylt, s az egyiptolgia mindinkbb arra az eredmnyre vezet, hogy a frak orszgban is kt fajbl elegyedett npessggel van dolgunk. A grgk felttelezett trzsegysgben ma mr senki sem hisz. Amint ltszik, gy Grgorszgban, mint Itliban ksbben bevndorolt nptrzsekkel van dolgunk, kik a korbbi pelaszgokkal, etruszkokkal s ki tudja, mg mifle ms trzsekkel elegyedtek. Az iszlm ltszlag exkluzv arabs volt, de aki megfigyeli, hogyan terjedt el az iszlm a mrok, perzsk, trkk s egy csom ms leigzott np kztt, s klnsen, ha szem ell nem tvesztjk, hogy az iszlmita npek a legklnbzbb nemzetek kzl hogyan szereztek maguknak asszonyt: nem tagadhat le az a tny, hogy ppen az iszlm uralkod npnl a vrkevereds szokatlanul ers volt. Mikor azutn a vilg vezetse a latin npek kezbe kerl, Itliban, Spanyolorszgban, Portugliban s Franciaorszgban hasonl jelensgre bukkanunk. Az eredeti lakk baszkok vagy keltk voltak; a keltkat germn trzsek hdtottk meg, s amint Spanyolorszgban a nyugat-gtok meg longobrdok, Portugliban a szuevek az elgyenglt hdtk ereibe j vrt ntttek: ppen ez a vrkevereds volt az, aminek a romn npek 16. szzadbeli gazdag virulsukat ksznhettk. A npek letnek alapterletn ugyanazon jelensg ismtldik, amit egyes fejedelmi hzakban ltunk, hogy ppen az lland internacionlis hzassgok folytn a Habsburgok, Bourbonok, Orniaiak s Hohenzollernek kzl arnylag igen sok jelentkeny ember kerlt ki. Az llattenyszt fldmves a fajok keresztezse ltal hasonl eredmnyt r el, s a botanikusok ugyanazon letszablyt a nvnyek birodalmban is elnysen alkalmazzk. nmagban vve nehz beltni, hogy a kt vagy hrom trzs kztt megoszlott termszeti erk sszecsoportostsa magasabb erkifejldst eredmnyez. s van mg valami, amit meg kell jegyeznnk, az ti., hogy az emberi nemzetsg fejldsmenete nem egyetlen trzsnek felemelst, hanem sok trzsnek egyttes elhaladst clozza, s azrt a vrkevereds ltal csak ert nyer. Ebbl az okbl vrhatjuk azt is, hogy a klvinizmus is ugyanazt a trvnyt fogja kvetni. Tnyleg azt talljuk, hogy ahol a klvinizmus a legersebben gykeret vert, ott a npek a legklnbzbb vrkeveredst mutatjk fl. Svjcban nmetek, olaszok, francik; Franciaorszgban a gallok, frankok, burgundok; Belgiumban s Hollandiban keltk, vallonok s germnok; ppgy Angliban: a keltk, angolszszok, kik csakhamar Franciaorszgbl ttelepedett normannokkal magasabb npegysgg keveredtek. [38] Klnsen kiemelend, hogy Nyugat-Eurpa hrom ftrzse, a kelta, germn s romn a germn elem vezetse alatt a klvinista npek genealgijt adja meg neknk. Amerikban, hov a klvinizmus tterjed, hogy magasabbrend szabadsgban viruljon fel: a vrkeveredst a rgebbi korhoz kpest szokatlan arnyban ltjuk feltnni. Itt az vilg sszes nptrzseinek vre egybefolyik; a keltk rorszgbl, a germnok Nmetorszgbl s Skandinviabl, a szlvok Oroszorszgbl, Lengyelorszgbl s Galcibl ismt egyeslnek, hogy a mr amgy is ersen vegylt trzseknl j vrkeveredst idzzenek el. s ez az utols vrkevereds meg ppen ama magasabb exponenssel megy vgbe, hogy nemcsak trzs rintkezik a trzzsel, de a klnbz npcsaldok egyedei is, az amerikai tpus asszimilcija mellett magasabb egysgbe olvadnak ssze. A klvinizmus e tekintetben is megfelel ht annak a felttelnek, ami az emberi let minden j fzishoz szksges. Olyan terleten terjedt el, hol a vrkevereds ersebb volt, mint a romanizmus alatt, s ezt a vrvegylst itt Amerikban a gondolhat legmagasabb fokig dolgozta t meg t.
Ebbl kitnik, hogy a klvinizmus a vrkevereds kvnt felttelnek nemcsak hogy megfelel, hanem az emberi fejlds nagy folyamatban, a kvetelmnynek megfelelleg egy tovbbi stdiumot is kpvisel. A vrkevereds Babilonban mg alrendelt szerepet jtszik; a grgknl s rmaiaknl mr nagyobb jelentsge van; mg nagyobb az Iszlmban; uralkod a romanizmus alatt, de tetpontjt a klvinizmus npei alatt ri el. Itt Amerikban az vilg minden npnek egymssal val vegylse csaknem tklyre jut. Vgl hasonl tklyre jutst mutatja fel e folyamatnak a klvinizmus abban a msik tekintetben is, hogy az befolysa alatt indul ki legelszr magbl a npbl az nll letre val trekvs. A npek letben fokozatos emelkeds van, a kiskorsgrl a nagykorsgra. Mint a csaldban, mg a gyermekek fejletlenek, a csald feje vezet s kormnyoz, gy termszetes, hogy a npek letben is, amg spontn cselekvsre mg nem kpesek, az zsiai despota, azutn a magisztrtus, majd a vilgi s egyhzi hatsg, vgl a papsg ll egyedl a mozgalom ln. Amit a npek Babilonban a frak alatt, Grgorszgban s Rmban, majd az Iszlmban s utna a ppasg alatt, mint folytatlagos trtnetet tltek: a fejldsnek fentemltett menett megersti. De mintegy magtl rtetdik, hogy ennyiben a dolog nem maradhatott. ppen az a krlmny, mely a tovahalad fejlds folytn a npeket nagykorstotta: kellett, hogy elvezesse oket arra az utols stdiumra is, amikor felbredve, maga a np lpett fel, s sajt lelknek forrsbl szletett meg a tovbbi mozgalmat vezet akci. s ez az a stdium, amely gy ltszik, hogy a klvinizmus fellpsvel csakugyan elrkezett. Eladdig az elrehalads minden mozgalma az egyhz, llam s tudomny vezreitl indult ki, s a nphez fellrl szllt al. Ellenben a npet als, szles rtegeiben a klvinizmusban ltjuk elszr fellpni, hogy az emberi egyttls magasabb formjra spontn akaratbl jusson el. A klvinizmus magbl a npbl ll el. A luthernus orszgokban mg a felssg az, amely a mozgalmat vezeti, de mr Svjcban a hugenottk kztt, Belgiumban, Hollandiban, Skciban s most mr Amerikban is maga a np adja meg a lkst. [39] gy ltszik, megrett, gy ltszik, nagykorv lett. Ott is, hol a nemessg nagylelk rzstl vezettetve az elnyomottak prtjt fogta, akcija eredmnyre gyszlvn alig vezetett. Egyedl a polgrsg mkdik sikerrel; Hallgatag Vilmos szmra a "kis emberek" [40] btor fellps csoportja biztostja a sikert.
Felmutattam teht nk eltt, hogy a klvinizmus, mini emberisg fejldsben centrlis letjelensg, a paganisztikus, iszlamitikus s romanisztikus fejldsi formk mell nemcsak teljes joggal sorakozik, s nemcsak, mint ezek, az egsz leten uralkod alapelvet kpvisel, de megfelel mindazon feltteleknek is, melyek kpess teszik t arra, hogy az emberisg fejldsi folyamatt egy stdiummal tovbb vezesse. De mindez csak puszta lehetsg volna igazsg nlkl, ha a trtnelem nem bizonytan azt, hogy a klvinizmus az emberisg fejldsnek folyamt tnyleg ms mederbe vezette, a npek arculatt az egyttlsben megvltoztatta, megnemestette. Zradkul mg csak azt teszem hozz, hogy a klvinizmusrl kitnt: nemcsak a lehetsgeket hordozza magban, hanem a valsgban rtkes gymlcsket is termett. Hogy ezt belssuk, prbljuk meg csak elgondolni azt, mi lett volna Eurpbl, mi lett volna Amerikbl, ha a klvinizmus a 16. szzad kzepn uralkod trtnelmi helyzetben egsz Nyugat-Eurpban szinte egyszerre fel nem tnik a lthatron? Ha a klvinizmus nem lpett volna fel s Spanyolorszg Hollandit legyzte volna, a Stuartok Anglinak s Skcinak urai maradtak volna, Svjc pedig flton llott volna meg, s az jkor letnek kezdete egszen ms jelleget lttt volna. Ennek kvetkezmnyeknt az eurpai llamok egyenslya a 16. s 17. szzadban egszen msknt formldott volna, a protestantizmus llami tren nem rvnyeslhetett volna, a Habsburgok, Bourbonok, Stuartok rmai-konzervatv hatalmnak gtat nem vethetett volna, s a npek szabad fejldsrl, gy, amint az Nyugat-Eurpban s Amerikban kibontakozott, egyszeren sz sem lehetett volna. Egsz Amerika Spanyolorszg hatalmnak maradt volna alvetve, kt vilgrsz trtnelme egszen ms, sokkal sttebb lett volna, s krds, hogy magban is nem a lipcsei interim szelleme [41] kerlt volna-e fell, hogy a romanizlt protestantizmus hdjn keresztl lassanknt Eurpa egsz szaki rszt ismt egyhzi s vilgi zsarnoksg al vesse? Az a csodlat, mellyel szzadunk msodik felben a legkivlbb trtnetrk Hollandinak Spanyolorszg ellen folytatott kzdelme irnt, mint kutatsaiknak legszebb anyaga irnt jbl s jbl adznak: abbl a folyton nagyobb trt hdt meggyzdsbl magyarzhat meg, hogy ha akkor a klvinista szellem heroizmusa Spanyolorszg tlhatalmt meg nem dnti, a trtnelem folysa nemcsak Hollandiban, de egsz Eurpban, st az egsz vilgon is pp oly mrtkben lett volna knosan szomor, mint amilyen mrtkben most, hla az Istennek, felemel s rvendeztet. Jogosan rta teht Fruin * professzor is: "Svjcban, Franciaorszgban, Hollandiban, Skciban, mindentt, hol a protestantizmusnak karddal kellett megszilrdulnia, a klvinizmus volt az, ami a gyzelmet kivvta." * Tien Jaren uit den tachtigjarigen oorlog I. ed. p. 151. (Ezt a knyvet magyarra dr. Antal Gza ppai ref. teol. tanr fordtotta, s az Akadmia kiadsban jelent meg 1918-ban "Tz v a nyolcvanves hborban" cmmel.) Helyesebben: "Tz v Nmetalfld szabadsgharcbl"
Tegyk mg hozz, hogy a vilgtrtnelemben ezt a fordulatot msknt el nem idzhette volna, mint az ltal, hogy az emberi szvbe egy ms alapelvet plntlt, az emberi szellem eltt a gondolatok egy ms vilgt trta fel; gondoljuk csak meg azt, hogy az elnyomott lelkiismeret mlybl a szabadsg zsoltrt hogyan hozta fl az ajkakra; alkotmnyos polgrjogainkat hogyan vvta ki s biztostotta; hogy egyttal ppen Nyugat-Eurpbl hogyan indult ki az a hatalmas mozgalom, amely a tudomnyt s mvszetet felvirgoztatta, az iparnak s kereskedelemnek j utat nyitott, a csaldi s trsadalmi letet derss tette, a polgrsgnak tisztessget szerzett, a munkst s munkaadjt egyenl jogokkal ruhzta fel, a filantrpit kifejlesztette, s mindezek felett puritn komolysga ltal az emberisg erklcsi lett magasabb fokra emelte, tiszttotta, nemestette.
s akkor magunk is megtlhetjk, hogy vajon lehetsges-e ezt az Istentl neknk adott klvinizmust, mint valami lejtszott drmt, a trtnelem rgisgtrba szmzni, s vajon olyan elgondolhatlan dolog-e az, hogy ugyanennek a klvinizmusnak mg egyszer ldst kell hozni mirenk, s hogy az a jvnek szp remnyt zrja magban?
nk tudjk azt, hogy Dl-Afrikban az utols hsz v alatt mi trtnt. A brok szabadsgharca Albion tlhatalma ellen az nk trtnelmnek kzdelmeire emlkeztethet. Nos ht, amit Majubnl vagy a Spitskopnl, vagy csak nemrgiben is dr. Jameson betrsnl Krger az maroknyi hveivel a leghatalmasabb vilgbirodalom ellen killott: az ismt a rgi klvinizmus hsi btorsgt ragyogtatja elttnk. Ha a brok a klvinizmust seiktl nem rkltk volna, vrk hiba mlik, s Transvaal nem lenne tbb. A klvinizmus azonban nem halott. Korbbi dicssges napjainak teljes letereje mg l benne. s miknt a frak szarkofgjban tallt bzamagvak, ha azokat ismt a fldbe vetik, szzszoros termst adnak, gy a klvinizmusban is csodlatos er rejlik mg a npek jvendje szmra. Ami Transvaalban trtnt: a korszellemmel val kzdelemben kzttnk is megtrtnhetik. Ama korszellemmel szemben pedig, amely tlnk a keresztynsget akarja elrabolni: jobb, tbb, elvi s ppen azrt legyzhetetlenebb fegyvert semmi msfle irny nem nyjt, mint a klvinizmus.
JEGYZETEK 27 - 41
27. Agnoszticizmus alatt azt a gondolkozst rtjk, amely azt mondja, hogy a termszetfltti dolgokra s gy az Isten ltezsre nzve is semmi bizonyosat nem tudunk, mert az emberi rtelem ezekre a krdsekre soha feleletet adni nem tud. Az agnoszticizmus, ppen gy, mint a panteizmus, igen sokfle formban jelentkezik a modern gondolkodsban.
28. Hierarchia = papuralom. Hierarchikus gondolkods jelenti az embereknek a rmat katolikus papsg mintjra rangfokozatok szerint val beosztst s rtkelst.
29. Az orniaiak az Oranje-hzbl val holland urlkodk Voltak. A jelenleg uralkod Vilma kirlyn az Oranje-Nassau-hz utols sarja.
30. Egmond s Hoorne grfokat a vreskez spanyol zsarnok: Alba herceg fejeztette le 1568 junius 11-n.
31. Alba herceg, II. Flp spanyol kirly hrhedt hadvezre, fanatikus rmai katolikus, aki borzalmas s zsarnoki kegyetlensggel akarta elnyomni a holland reformtusok szabadsgharct 1567–73-ig, mialatt II. Flp helytartja volt Hollandiban. Sok ezer embert kldtt mglyra s vrpadra, mg a holland reformtusok, vgre nem gyztek s szabadsgukat ki nem vvtk.
32. = semmit, ami emberi, nem tartok idegennek. Jelenti itt a klvinizmus, ama tulajdonsgt, hogy az emberi letet a maga realitsban rtkeli.
33. Leydeni Jnos, a tlz anabaptistk vagy jrakeresztelkedk egyik vezralakja volt. Az anabaptistk (akik a gyermekkeresztsget is elvetettk), keresztyn forradalmrok, st rszben kommunistk voltak a reformci idejben, de "keresztyn alapon". Hv, fanatikus, de megbillent lelki egyensly emberek; szektskodk, akik az egyhzat is megvetettk, a vilgbl kivontk magukat, s forradalmi ton megcsinltk az j Jeruzslemet Mnster vrosban, ahol "keresztyn alapon" valsgos rmuralmat fejtettek ki. Eltrltk a magntulajdont, behoztk a tbbnejsget s aki ellenszeglt, azt lefejeztk. A ksbbi anabaptistk azonban mr csendes, szeld s bkeszeret emberek lettek.
34. A meztelenl futkrozk szintn az anabaptista rltek kzl kerltek ki. k a ruhzkods tern is vissza akartak trni a paradicsomi llapotokhoz.
35. Konfucianizmusnak a knaiak vallst nevezzk. Alaptja latinosan nevezve Konfucius volt, aki Kr. e. 552-ben szletett.
36. Mnster vros Vesztfliaban. Itt rtk al 1648 oktber 24-n a hres vesztfliai bkt, amely a harmincves hbor utn a vallsi bkt biztostotta Eurpban, s a rmai katolicizmus hatalmt visszaszortotta.
37. No tka s ldsa Mzes I. knyve 9. rsz 20–29. vers.
38. rdekes, hogy lnyegben Magyarorszg. lakossga, st az n. fajmagyarsg is ers vrkeveredsen ment t a szzadok folyamn.
39. Kuyper nem ismerte a magyar viszonyokat, s gy bennnket a trgyalsok folyamn ott is kifelejt, ahol pedig renk is lehetne hivatkozni.
40. "Kis emberek"-nek (Kleyne luyden) nevezik ma is Hollandiban az egyszer, de rtelmes, komoly, megbzhat s ntudatos keresztyn letet l, kis llsban lev reformtus npet. Nlunk is ebben van s mg inkbb ebben lesz a klvinizmus ereje, ha ezeket egyszer ntudatra lehet majd breszteni.
41. Az interim sz azt jelenti: ideiglenesen. Jelenti vallsi s politikai llapotok ideiglenes rendezst: A lipcsei interim tulajdonkppen az augsburgi interim mdostsa (1548.), amelyet Melanchton enyhtett a protestnsok javra, a nmetorszgi reformcis harcok idejn, de sok engedmnyt is tett a r. katolikusoknak s gy a "romanizlt protestantizmus" veszedelmt tnyleg magban hordta.
|