ELS FELOLVASS. A klvinizmus s a trtnelem. 1. Jegyzet 01-26.
ELS FELOLVASS.
A klvinizmus s a trtnelem.
Tisztelt hallgatim!
Aki az eurpai kontinensrl tjve, az j vilgban partra szll, rzi, hogy mint a zsoltrr mondja: "a gondolatok megsokasodnak." A hta mgtt maradt letet az itt gyorsan hmplyg letfolyam zg radatval sszehasonltva, amaz oly lass, korltolt, csaknem megdermedtnek tnik fl. Ltja, hogy az emberi letnek olyan kpessgei bontakoztak itt ki, amilyeneket az vilg mg nem, vagy legalbbis arra a mrtkre ki nem fejleszthetett. szreveszi, hogy minden, amit eddig feltrt, csak mg egy gazdagabb virgzsnak prfcija. Longfellow "Excelsior"-jt [1] csak itt, Amerika fldjn rthetjk meg igazn. Nemhogy tn feledni tudnm azt az elnyt, mit az vilg nmely tekintetben mg nyjthat. Aki Eurpbl ide tjn, regebbnek, de histriailag ersebben formlt, fokozatilag htramaradottabb, de rettebb let hordozjnak rzi magt. Emitt az let mg a tavasznak pazar gazdagsga, amott Eurpban mr inkbb az sznek rettsge. De br az let kocsija gyorsabban grdl is itt s br tlnk mr egy messzi tvolban fekv llomsig rtek is el nk, mgis mindketten rezzk, hogy az letnek egy s ugyanazon fajtja az, amit itt s amott tlnk. Az emberisgnek egy s ugyanazon letrama az, mi zsibl Eurpba hatott, onnan a Levantn keresztl nyugatra nyomult, s most mr Amerikban ismt keletrl nyugatra radt t. A zavartalan fejldsben elrehatolt egy- s ugyanazon emberi let emellett mg nkre s rem nzve szorosabb rtelemben vve is azonos eredet. Hiszen ugyanazon Eurpbl, hova minket letnk sorsa kt, hajztak t nk is ide, teht a mi testnkbl val testnek, a mi vrnkbl val vrnek mondhatjuk nket. Az nk csodlatos letnek trtneti folyamatt a vn Eurpban s klnsen a kicsiny Hollandiban folyton figyelik.
De mgis tbb az, ami a kls nagy klnbzsgek mellett is, minket sszakt. letnk fejldsnl szentebb elttnk letnk nemessge. Ez a nemessg pedig nkre is, renk nzve is a keresztyn nvben rejlik. A keresztyn elem a mi szent atyai rksgnk. Az emberi let jjszletse nem Rmbl s nem Grgorszgbl indult ki. A hatalmas talakuls Bethlehemtl s a Golgottl datldik, s ha a reformcit szvnk szeretetbe zrjuk, az onnan van, mert az a Golgota vilgossgt, melyet a szacerdotalizmus (2) kde elhomlyostott, jra teljes fnyben ragyogtatja. m ppen a mi nemesebb letszfrnk, a keresztvn nv s ennek a nvnek az let minden mezejn val befolysa ellen zdult fel a modernizmus radata. A fordulpont 1789-ben volt. Voltaire "Ecrasez l'infame" [3] kiltsa Krisztusra vonatkozott; annak a legtitkosabb gondolatnak volt kinyilatkoztatsa, ami a francia forradalom eszmei alapjul szolglt. "Nous ne voulons plus de Dieu" [4], mint egy msik akkor l filozfus formulzta; vagy a npgylsek "ni Dieu, ni maitre"-je [5] volt az a jelsz, mi mellett az emberisgnek az isteni tekintlytl val megszabadtst, emanciplst bevezettk. s br Isten az kikutathatlen tancsvgzse szerint ugyanazt a forradalmat hasznlta fel eszkzl, hogy a Bourbonok zsarnoksgt sztmorzsolja, hogy tlkezzk azok felett, kik npeikkel, mint lbaik zsmolyval ltek vissza – mgis a forradalom alapelve maga keresztynellenes maradt, s mint raglyos betegsg terjedt azta is tovbb, hogy keresztyn tudatunk minden szilrd alkatelemt meglaztsa, alaknzza. Ez a keresztynsg ellen fordult hatalom azta mg ersdtt, mert a nmet tudomnyos panteizmus rendszerben elfogadhatv ttetve, a darwini evolcitanban, mint fiziolgiai alap minden ltezt megtmadott. s ami mg szrnysgesebb, ez a mrges bacillus Krisztus anyaszentegyhzba is behatolt, hogy akr kegyes miszticizmus, akr trtneti vilgossg larca alatt elszr az egyhz hitvallst, azutn Isten igjt s vgl magt Krisztus szent szemlyt is megtmadja. Nem lehetnk ktsgben afell, hogy maga a keresztynsg is veszlyben forog. Kt vilgnzet harcol egymssal letre-hallra. A modernizmus a vilgot a termszeti emberbl, az embert pedig a termszetbl akarja felpteni. Ezzel szemben mindenki, aki Krisztus eltt, mint Isten fia eltt, tisztelettel hajt trdet, ezt a keresztyn rksget a vilg szmra meg akarja rizni, hogy az – hla ez rksg bels erejnek – ltala mg magasabb fejldsi jusson. Ez az igazi harc most Eurpban s a harc Amerikban; s ez elvi kzdelem az, ami a kicsiny Hollandiban mr estvre hajl letemnek negyven vt kitlttte.
Ebben a harcban az apologetika [6] egy lpssel sem vitt elre. Mert az apologtk vltozatlanul azzal kezdtk, hogy ppen a megtmadott sncerdt hagyk el azrt, hogy egy amgtt val msikba vonuljanak vissza. Azrt nekem kezdettl fogva az volt az llspontom, hogy ha a harcot dicssggel s a diadalra val remnysggel akarjuk vgigharcolni, akkor elvet elvvel kell szembelltanunk. Mert lssuk mr be vgre egyszer, hogy ha a modernizmusban bennnket egy mindent tlel elv mrhetetlen erlye ostromol, gy ktelessgnk vele szembe egy ppoly mlyen jr, ppoly hatalmas mezt tfog, ppoly messze r elvet helyezni. Ezt az elvet pedig nem kell kitallnunk, nem is szksges formulznunk: csak meg kell tallnunk, re kell mutatnunk az letben magban; hisz' gykereivel a mltba nylik vissza, lombkoronjval pedig bernyal, befedez.
Azt mondani csupn, hogy maga a keresztnysg ez az elv: mg nem elg! Mert ez az egyetemes elv csak az trtnelmi legtisztbb, legfejlettebb megnyilvnulsban adhat ert a vdelemre. gy fogva lel a dolgot, azt vallottam eddig is s azt vallom ma is, hogy ez az elv a klvinizmus elve. Az n szvem megnyugvst ebben tallt. Hogy a vlemnyek harcban llst foglaljak el: ert innen nyertem. Azrt, ha arra szlttattam fel, hogy a Stone-felolvassokat [7] ebben az vben itt n tartsam meg: egy percig sem haboztam arra nzve, hogy miutn a mindenv benyomul, mindent elraszt modernizmussal szemben a prot. npek szmra egyedl elgsges, egyedl jogosult, egyedl kitart vdeszkznek a klvinizmust tartom, azt vegyem fel magtl rtetd trgyamul. Nem mintha az n egyni kzdelmem rdekelhetn nket, nem, hanem azrt, mert ugyanaz a harc az, amit mi Hollandiban kzdnk meg, nk pedig itt folytatnak, s mert egy ilyen egyetemes harcban egyedl csak az egyni tapasztalaton nyugv bizonysgttelnek van rtke s jelentsge.
Azrt teht mltztassanak nekem megengedni, hogy hat felolvassban a klvinizmusrl beszljek nk eltt. Elszr a klvinizmusrl a trtnelemben, hogy megrtsk, mi a klvinizmus. Azutn a klvinizmusrl s vallsrl. Tovbb a klvinzmusrl, mint politikai jelensgrl. Majd a klvinizmusrl, mint a tudomnyban s mvszetbenjelentkez szocilis hatalomrl.s vgl arrl a remnysgrl, amit a klvinizmus a jvendre nzve rejt magban.
A bizonyts vilgossga kveteli, hogy els felolvassom bevezetsl a klvinizmus fogalmt trtnetileg llaptsam meg. Flrerts kizrsa vgett elszr is leszgzend, hogy mit nem kell s mit kell a klvinizmus alatt rtennk. Kiindulok e nv most uralkod hasznlatbl, ami a klnbz orszgokban teljessggel nem azonos. Leginkbb hasznljk a klvinista elnevezst szektrius rtelemben vve; nem ugyan protestns, hanem katolikus orszgokban, mint Magyarorszgon s Franciaorszgban.
Magyarorszgon a reformtus egyhz kt s fl milli lelket szmll, melyet rmai oldalrl s a zsid sajtban llandan a nem hivatalos klvinista nvvel blyegeznek. Nem kedvez rtelemben hasznlt elnevezs, melyet a reformtus egyhz tagjaira mg akkor is alkalmaznak, ha azok atyik hit irnt val rokonszenvknek utols morzsjt is eldobtk maguktl. [8] Ugyane jelensgre bukkanunk Francia-, klnsen Dl-Franciaorszgban, hol a "Calvinistes" nv megblyegz, mg ersebben szektrius rtelemben hasznlt elnevezs; mikor senki sem krdi, hogy az gy elnevezett egynileg mit hisz, hanem mindenkire alkalmazzk, br ateista lgyen is, ha csak az "glise reforme"-hez (reformtus egyhzhoz) csatlakozott. Georges Thibaud, antiszemitizmusrl hres tuds, Franciaorszgban egyttal az antiklvinizmust is letre keltette, gy, hogy egszen a Dreyfus-gyg a "zsidk s klvinistk" mint kt nemzetellenes hatalom voltak az "esprit gaulois"-val (gall szellemmel)) szembelltva. A klvinista nv szektrius hasznlata a rm. kat. hitvitzktl szrmazik, kik kezdettl fogva megszoktk, hogy szemkben a protestantizmusnak legveszedelmesebb fajtjt ezzel a gyllt elnevezssel ostromoljk.
A klvinizmus ismeretre s rtkelsre nzve a nvnek ez az els jelentse a legcseklyebb fontossggal sem br, mert minden konfesszionlis tartalomra val tekintet nlkl tisztn formai s klsleges. Ezzel szembellthat a "klvinizmus" nv msodik hasznlata, amit konfesszionlisnak nevezhetek. Ebben az rtelemben klvinista az, aki a predestinci dogmjnak hatrozott hve. Mindazok, kik a predestincihoz val ers ragaszkodst nem helyeslik, annyiban a rmai polemistkkal haladnak egy ton, amennyiben mikor tged klvinistnak neveznek, azt akarjk ezltal kifejezni, hogy az erklcsi let komolysgra is veszedelmes hats dogmatikai korltoltsgban szenvedsz. s megfordtva, teolgusok, kik klnben teljes meggyzdsbl szllnak skra a praedestinci tanrt, s dicssgknek tartjk, hogy klvinistk: annyira rzik a klvinista elnevezs ellenszenves voltt, hogy felfogsuk npszerstse kedvrt szvesebben "augusztinizmus"-rl [9] beszlnek, mint klvinizmusrl. gy tett pl. nk kztt Hodge [10] is, kinek irodalmi rdemeit egybknt hlsan ismerem el n is. A klvinista nv harmadik elnevezse megtallhat nmely baptista s metodista felekezet egyhzi cmben. Nem kisebb egyn, mint Spurgeon [11] is a baptistk azon ghoz tartozott, kiket Angliban "Calvinistic Baptists" nven neveznek s Walesben a Whitefield-i metodistkat [12] mg mindig "Calvinistic methodists" nven ismerik. A megklnbztets itt egyfell hitvallsi jelleg, de mr egy nll egyhz megjellsre is szolgl. Ez pedig olyan hasznlata ennek a nvnek, amelyet Klvinnl szigorbban senki sem tlne el, mert mg lt, soha egyetlenegy reformtus egyhz sem mert arra gondolni1 hogy Krisztus egyhzt emberrl nevezze el. A luthernusok megtettk azt; mi reformtusok soha. Azonban a szektrius konfesszionlis, s egyhzi hasznlaton kvl elfordul mg a klvinista nv gy is, mint tudomnyos elnevezs, rszint trtneti, rszint filozfiai s rszint politikai vonatkozsban. Trtnetileg beszl a tudomny a klvinizmusrl olyan rtelemben, hogy azzal azt a folyammedret jellje meg, amelyben a reformcinak az a rsze ramlott tova, amely sem lutheri, sem anabaptista, sem szocininus nem volt. Blcsszeti tekintetben rtettk a fogalmak ama rendszert, mely tbb tren Klvin szellemnek befolysa alatt jutott uralomra. s mint politikai elnevezs azt a mozgalmat jelli, amely a npek szabadsgt az alkotmnyos llamletben elszr Hollandiban, azutn Angliban s a mlt (18.) szzad vge ta az Egyeslt llamokban is biztostotta. A klvinizmus nv ebben az utols tudomnyos felfogsban klnsen a nmet tudsok kztt hasznlatos. s nemcsak az beszl gy, ki maga is "issu de Calvin", (Klvin sarjadka), de mg aki a konfesszionlis klvinizmustl egszen elhajlott, az is beismeri az gy rtelmezett klvinizmus e magas jelentsgt. Csak hrom tuds bizonysgttelt emltem meg. Az els dr. Robbert Fruin, ki azt mondja: "A klvinizmus Hollandiaba a maga sajt kln zrt teolgiai rendszervel, az egyhzi rend sajt kln demokratikus tervvel, szigor erklcsi rzlettl thatva egyformn ksz fegyverrel jtt be azrt, hogy az emberisgnek gy erklcsi, mint vllsi reformcijt keresztl vigye. A rmai letelvvel szemben sajt kln letelvet lltott fel. s abban a harcban, amely kvetkezett, a klvinizmus elg ers volt arra, hogy a kzs ellensgnek sikerrel ellentlljon." * Egy msik, mg hatrozottabban hitetlen tuds ** pedig gy r: "A 16. szzad vallsi s llamtudomnyi elvnek legmagasabb rendv kifejlett formja a klvinizmus volt." Egy harmadik pedig, hogy nven ne is nevezzem, beismeri, hogy Nmetorszgot, Hollandit s Anglit a klvinizmus tette szabadd; a "Pilgrim Fathers"-ben [13] pedig az Egyeslt llamok felvirulshoz adta meg a lkst." n teht egyedl ebben az utols, szigoran tudomnyos rtelemben akarok nk eltt a klvinizmusrl mint nll letirnyzatrl beszlni, mely a maga sajt letelvbl a mi letnk s gondolkodsunk szmra sajt kln letformt fejlesztett ki, amely nemcsak Nyugat-Eurpa, de szak-Amerika s hozztehetem, most mr Dl-Afrika npeire is vonatkozik.
* R. Fruin: Tien jaren uit den tachligjarigen oorlog ed. 151. o.
** Bakhuizen van den Brink: Het huwelijk van Willem van Oranje met Anna van Saxen. 123. o.
Az letnek ama terlete pedig, melyen a klvinizmust fellpni ltjuk, sokkal nagyobb, mint azt a szkkebl konfesszionlis felfogs gyakran vli, mert ppen az ellenszenv az irnt, hogy magt, mint egyhzat emberrl nevezze el, lett az oka annak, hogy Franciaorszgban "hugenottk"-rl, Hollandiban "Geusek"-rl, Nagybritanniban "puritnok"-rl, "presbiterinusok"-rl s nk kztt gyakran "Pilgrim-fathers"-rl beszltek az emberek, pedig mindkt kontinensen a "reformlt" letnek mindezen nyilvnulsai klvini eredetek valnak. St azt sem szabad megtennnk, hogy a klvinista terlet hatrait csak ezkre az inkbb tiszta megnyilatkozsokra korltozzuk. Hisz' a keresztynsggel sem tesznk gy, mert ugyebr Oroszorszgot, a Balkn-llamokat, rmnyorszgot, st Abesszniban Menelik birodalmt is a keresztyn rksghez szmtjuk? Ugyangy a klvinista rksghez kell szmtanunk azt is, ami egy, vagy ms tekintetben a tiszta klvinizmus hatrvonalt itt-ott elhagyta. Pl. a Church of England (Anglikn Egyhz) az harminckilenc artikulusval nagyon is klvinista, br liturgijban s hierarchijban el is hagyta a helyes utat, hogy azutn a pusey-izmusban [14] s ritualizmusban ennek az eltvelyedsnek veszedelmes kvetkezmnyeit rje meg. Hatrozottan klvinista volt az independensek [15] hitvallsa is, br egyhzfogalmukban az individualizmus az organikus szerkezetet sszetrte. S br a legtbb metodista azzal vgezte, hogy Wesley [16] befolysa alatt a klvinizmus teolgiai alapfelfogsval ellenttbe jutott: mgis a klvinista szellem volt az, ami ezt a szellemi reakcit a mindjobban megkvesl egyhzi lettel szemben ltrehozta. St bizonyos rtelemben vve el lehet mondani, hogy reformci ltal elfoglalt egsz terleten, amennyiben az nem volt luthernus, vagy szocininus [17] a klvinizmus uralkodott. Maga a baptizmus is a klvinizmus storban tallt hajlkra. ppen a klvinizmus szabadelvsgbl kvetkezett, hogy mindenfle felekezeti rnyalatot, eltrst s ezek ellen megint visszahatsokat hozott felsznre. A romanizmus a maga hierarchijval egyforma s egysges. A lutheranizmus hasonl egysgt s egyformasgt a fejedelem, mint summus episcopus tlslynak s ecclesia docens -nek kszni. [18] A klvinizmus ellenben – amelyiknek sem egyhzi hierarchija, sem ecclesia docens -e nincs, sem kls hatsg beavatkozst gyeibe nem engedi – csakis sokfle rnyalatban fejldhetett; azonban ppen sokfle rnyalata folytn az eltrs veszlyt jelentette, s ez ellen meg mindig valamilyen egyoldal reakcit hvott letre. Az olyan szabad letnyilvnuls, amint ltrehozni a klvinizmusnak clja volt, az ers, teljes leterej centrum s a szlesen, messze elterl, elmosd perifrik kztt lev klnbsget lesen kitnteti; m a tiszta s kevsb tiszta fejlds kztt lev sznetlen kzdelemben volt ppen a kezessge annak, hogy a klvinizmus szelleme folyton tovbb s tovbb fog hatni.
gy felfogva, a klvinizmus a vallsnak egy sajt kln formjban vert gykeret, s ebbl a sajtszer vallsi elvbl elszr sajt teolgia, azutn sajt egyhzrend alakult ki, majd az llami s trsadalmi letrl, az erklcsi vilgrendrl, termszet s kegyelem, keresztynsg s vilg, llam s egyhz, vgl a tudomny s mvszet kztti viszonyrl szl felfogsnak egsz kln alakja fejldtt ki. s mgis mindemez letnyilvnulsokban egy s ugyanazon klvinizmust ltjuk megnyilatkozni, amennyiben mindeme fejlemnyek egyformn s nknt egy s ugyanazon letelvbl folytak. Ennyiben teht egy sorban ll az emberi let ama ms komplexumaival, amelyeket mi rendesen, jell annak, hogy a mi egyetlen vilgunkban tulajdonkppen ngy nll vilg van, paganizmus [19] s iszlamizmus, romanizmus [20] s protestantizmus nevekkel szoktunk nevezni. S habr szigoran vve a keresztynsggel a paganizmust s iszlamizmust szoktk koordinlni: a klvinizmus ezekkel mg inkbb egy vonalba llthat, mert teljes nrzettel lltja magrl azt, hogy a keresztyn eszmt jobban s tisztbban testesti meg, mint azt a romanizmus s lutheranizmus teszi. Oroszorszg s a Balkn-llamok grg vilgban mg a nemzeti elem az uralkod tnyez; a misztikus ortodoxibl sajtos letforma mg nem fejldtt ki. A luthernus orszgokban pedig a vilgi felssgekkel val kszkds az egyhzi elv teljes rvnyeslst megakadlyozta. Egyedl a romanizmusrl lehet elmondani, hogy letgondolatt az rzsek s letnyilvnulsok egy kln vilgban testestette meg. De most mr a romanizmus mellett s vele szemben a klvinizmus lpett fel, de nem azrt, hogy egy ms egyhzi formt, hanem, hogy az emberi letnek egy egszen ms alakjt teremtse meg, hogy az emberi trsasgnak egy ms ltezsi mdjt tegye lehetv, hogy az emberi szv vilgt ms eszmnyekkel s kpzetekkel npestse be.
Hogy ezt, mint komoly trtneti kutatsnak gymlcst, bart s ellensg csak a mi szzadunkban ismerte be: idegenszernek ne tnjk fl nk eltt. Nem gy trtnt volna, ha elszr mint rendszert dolgoztk volna ki s gy tgondolva lptettk volna letbe. De nem gy volt. Itt az let volt a fdolog. Igen sokat kellett tennie, szenvednie ahhoz, hogy t- s utngondolsra ideje maradhatott volna. Ehelyett az letben a klvinista szmra gyakorlatul ott volt a mglya s a csatamez. Ezenfell pedig gy a svjciak, mint a hollandok, valamint az angolok s sktok, amely npek kztt a klvinizmus legjobban hdtott, klnben a termszettl sem voltak valami klnsen blcselked tehetsggel megldva. S hozz mg ezek a npek abban az idben spontn ltek, gy, ahogy ppen jtt. A trtnetbvrok s gondolkodk pedig csak azutn s fokonknt gondoltk t a klvinizmust, s a klvinista elv mindenen uralkod egysgrl csak ksn adtak maguknak szmot. St el lehet mondani, hogy egy ilyen mlyrehat s mindent tfog tetjelensg fogalomszer s rendszeres tgondolsnak szksgessge a klvinizmusban csak akkor jelentkezett, mikor els letereje mr kimerlt, s amikor, hogy jvjt biztostva lssa, hatrainak pontos megllaptsra kellett gondolnia. s ha mg azt is hozztesszk, hogy blcselked szzadunkban sokkal ersebb lett a hajlandsg arra, hogy letnket tudatunk tkrben egysges kpben tkrztessk vissza, akkor azonnal megrtjk, hogy gy a pillanat szksglete, mint a jvrt val aggodalom a klvinizmus lnyegrl val mlyrehatbb eszmldsre mirt knyszert bennnket. Mindaz, ami rmai, tudja mirt l, mert Rma letfelfogsnak egysgbl azt tiszta tudatossggal merti. Az egyetlen elv ltal uralkod letfelfogs ugyanilyen erejt mg az iszlmban is megtallhatjuk. Egyedl a protestantizmus bolyong irny s irnyts nlkl a sivatagban. Ide-oda megy, de elre nem halad. Innen magyarzhat meg az, hogy a panteizmus, [21] melyet az j nmet filozfia klttt ki, konkrt alakjt pedig a darwinizmusnak [22] kszni, lassanknt az emberi letnek sszes szfrit, gy a teolgit is magnak foglalja le; a prot. teolgusok kztt pedig oly nyugtalant mdon s annyi klnfle nven nyer trt, hogy mr kszen ll arra, hogy atyink rksgt egy modern buddhizmus kezeibe jtssza t. Az, ami a francia forradalombl a mlt szzad vgn s a nmet filozfibl e szzad folyamn elllott: atyink vilgfelfogsval, letirnyzatval hatrozott ellenttben ll. letkzdelmk Isten dicssgrt s egy megtiszttott keresztynsgrt folyt. Korunk az ember dicssgert harcol, s lelkesedst nem a Golgotbl, hanem a humanizmusbl merti. s hogy a mi kreink ezzel a humanizmussal szemben olyan gyengk voltak s egyttal trt vesztettek: kizrlag abbl magyarzhat meg, hogy nlklztk az letfelfogsnak azt az egysgt, ami egyedl kpes arra, hogy valamely ellensges letirnyzatot hatrainkrl sikerrel zzn vissza. Ennek az letfelfogsnak egysgt pedig a mi szmunkra a protestantizmusnak nem az az res fogalma adja meg, amely mindenfle kanyarulatban kgyzik, hanem abban a nagy trtneti folyamatban talljuk azt meg, amelyik, mint klvinizmus, a maga lete hatalmas folyama szmra sajt kln medret sott magnak. Hla a klvinizmus egysges elvnek, nk itt Amerikban, mi pedig Eurpban a romanizmustl kln s a modern panteizmussal szemben kpesek lesznk jra llst foglalni. A kiindulsi pont s a trtneti letfelfogs egysge nlkl azonban nll pozci elfoglalsra s a vdelemre ernk egyarnt hinyzik.
De ppen ennek az gynek nagy fontossga tiltja meg neknk, hagy minden bizonyts nlkl elfogadjuk azt, hogy a kivnizmusban tnyleg az letfelfogsnak ilyen egysge lpett fel, s hogy a klvinizmusban nem rszleges s idleges trtneti jelensggel, hanem egy olyan elvi, mindent tlel letrendszerrel van dolgunk, mely a mltbl szrmazva egyedl kpes arra, hogy bennnket a jelenben erstsen, hogy a jvend ptsre segtsen. Fel kell teht tennem a krdst: mik azok a felttelek, melyekrl oly egyetemes jelleg letrendszerek, mink a paganizmus, iszlamizmus, romanizmus s modernizmus, felismerhetk, hogy aztn megmutassam nknek: a klvinizmus ezeknek a szksges feltteleknek teljes mrtkben megfelel.
Ezek a felttelek elssorban azt kvetelik, hogy minden emberi let hrom alapviszonynak sajt kln felfogsa egy sajt kln elvbl kvetkezzk. Ez a hrom viszony pedig a kvetkez: 1. viszonyunk Istenhez, 2. viszonyunk az emberhez, 3. viszonyunk a vilghoz.
Els kvetelmny teht az, hogy egy ilyen trekvs Istenhez val viszonyunknak meghatrozott felfogsbl induljon ki. s ez nem esetleges, ennek gy kell trtnnie, msknt nem lehetsges. Hogy pedig egy trekvs egsz letnkre rnyomja blyegt, ahhoz elssorban az szksges, hogy tudatunknak pontjbl vegye eredett, hol letnk mg osztatlan, egysges; teht nem a sztterjedt hajtsokbl, hanem a gykrbl, honnan a trzs s minden g kintt. Ez a pont pedig nem lehet msutt, mint mindannak az ellenttben, ami emberi letnkben vges, szval abban, ami mgtte ll, ti. a vgtelenben. Egyedl ott van az a kzs forrs, ahonnan emberi letnknek klnbz folyamai erednek s sztvlnak. Egynileg folyton tapasztaljuk is, hegy kedlynknek legmlyebb rtegeiben, azon a ponton, hol szvnk az rkkval eltt feltrul, letnknek sszes sugarai mintegy gyjtpontban hogyan jnnek ssze s egyedl onnan nyerik azt a harmnit, mit letnkben oly sokszor s oly knosan vesztnk el. Az imdsgban nemcsak Istennel val egysgnk, de szemlyes letnknek egysge is rejlik. Azok a trtnelmi mozgalmak, melyek nem ebbl a legmlyebb forrsbl eredtek, nem is voltak msok, mint rszleges s ml jelensgek; egyedl azok a histriai trekvsek, melyek az ember egyni ltnek e legnagyobb mlysgeibl eredtek, lelik t az egsz letet s brtak tartssggal mindenkor.
Ez az eset a paganizmussal, melynek legltalnosabb alakjban az az ismrve, hogy Istent a teremtmnyben sejti, vli s jelkpezi. Ez ll a legals fokon lev animizmusrl [23] ppgy, mint a legfels fokon lev buddhizmusrl. [24] A paganizmus Istennek a teremtmnyen fell s kvl ll, nll ltezsre nem emelkedik fl. Mgis a kiindulsi pont mg ebben a gyarl formban is annak a viszonynak egy meghatrozott felfogsa, melyben a vgtelen a vgessel ll s az emberi egyttlsre vonatkoz alakt erejt ppen ennek ksznhette. ppen azrt hozhatott teht ltre az egsz emberi let szmra sajt kln letformt, mert ilyen mly kiindulsi pontja volt.
Ugyangy llt a dolog az iszlamizmussal is. Ismertet jegye az, hogy teljesen pognyellenesen Isten s a teremtmny kztt minden sszefggst elvg. Mohamed s a Korn itt a trtneti nevek: de lnyegben a flhold nem ms, mint a paganizmus abszolt ellentte. Az iszlm Istent a teremtmnytl izollja, hogy a teremtmnnyel val minden sszevegylst elvgja. Az iszlmnak, mint ellenlbasnak ppoly messzehat ereje van; ezrt volt kpes az emberi let kln vilgt megalkotni.
Ez az eset a romanizmusnl is. Itt is a ppai tiara, a hierarchia, a mise s mg annyi ms minden egyetlenegy alapgondolatnak a kifolysa. Az alapgondolat pedig ez: Isten egy misztikus kzvett eszkz ltal a teremtmnnyel kzssgbe lp. Ez az eszkz pedig nem ms, mint az egyhz, de nem mint misztikus szervezet, hanem mint lthat, tapasztalhat, szrevehet intzmny. Itt az egyhz Isten s a vilg kztt ll, s amennyiben ez az egyhz az emberi letet magba felvehette, annyiban az emberi egyttlsnek a romanizmus is egy sajtos alakjt teremtette meg.
Azonban nem kevsb mly alapgondolattal ll e hrom mellett s e hrommal szemben a klvinizmus. Ez Istent nem a teremtmnyben keresi, mint a paganizmus, Istent nem izollja a teremtmnytl, mint az iszlm, Isten s a teremtmny kztt kzvett kzssget nem ltest, mint Rma, hanem azt a felsges gondolatot proklamlja, hogy Isten az fensges ltben minden teremtmnye felett vgetlen magassgban llva, Szentlelke ltal teremtmnyeivel mgis kzvetlen kzssgben ll. A klvinista predestinci hitcikknek ez a magva s a szve. Kzssg Istennel, de egsz az rkkvalsgig, ti. az tancshatrozatig keresztlvive. Nincs kegyelem, csak az, amelyik Istentl kzvetlenl jn hozznk. Egsz szellemi ltelnket, letnknek minden pillanatban, maga Isten hordozza s tartja. Istennek minden gyermeke egyenesen sszekttetsbe lpve vele, egsz ltelben neki szolgl. A "Soli Deo gloria" [25] gondolata eredmny volt, nem kiindulsi pont; a predestinci pedig krlelhetlenl fenntartatott, de nem azrt, hogy ember s ember kztt klnbsg ltezzk, mg kevsb, hogy bszkesgnk legyeztessk, hanem azrt, hogy a mi Istennel val, az rkkvalsgtl az rkkvalsgig tart kzvetlen s egyenes sszekttetsnkrl kezessgnk legyen. A klvinistra nzve teht a Rmval val szembehelyezkeds clja mindig az volt, hogy az egyhzat, amelyik Isten s a llek kz helyezkedett, az tbl eltvoltsa. Az egyhz teht sem tisztsgben, sem nll intzmnyben nem keresend; az egyhzat maguk a hvek alkottk, amennyiben hitk ltal magval a Mindenhatval llottak sszekttetsben. gy teht itt a klvinizmusban is ppgy, mint a paganizmusban, az iszlmnl ppgy, mint a romanizmusnl az Isten s ember kztt lev viszonynak sajt kln meghatrozott felfogst talljuk. Ennek a kimutatsval pedig eleget tettnk annak az els felttelnek, melyet minden nll letfelfogs szmra fel kell lltani, amely az emberi letnek sajt kln formjt akarja megteremteni.
Kzben azonban kt ellenvetssel tallkozhatunk. Egyfell ugyanis azt krdezheti valaki: nem a klvinizmus szmra akarom-e kizrlag lefoglalni azt a dicssget, ami a protestantizmust ltalban megilleti? Msfell meg azt, hogy korunk modernizmusa nem pp oly mindenre kiterjed letformt alkot-e, br nem a vallstl klcsnzte, st inkbb minden felfoghat valls megkerlsvel teremtette azt meg magnak? Mgprblok mindkt ellenvetsre megfelelni.
Lssuk az elst. Flreismerem-e a protestantizmus egyetemes jelentsgt akkor, amikor a klvinizmusnak tulajdontom azt a dicssget, hogy az Istennel val kzvetlen kzssget helyrelltotta? Nem hinnm. Hiszen trtnelmi rtelemben fogva fel a dolgot, a klvinizmus mellett egyedl a lutheranizmus protestns rksg. A hsies kezdemnyezs dicssgt nem is kvnom Luthertl elvitatni. Szvben inkbb , mint Klvin, kzdtte t azt a knos harcot, amely vilgtrtnelmi szakadsra vezetett, Luthert Klvin nlkl meg lehet rteni, de Klvint Luther nlkl nem. Nem kis rszben Klvin aratta le azt, mit a wittenbetgi hs Nmetorszgon s azon kvl vetett. De ha azt krdezzk, hogy a reformtori elvet ki rtette meg a legmlyebben , ki dolgozta ki a legteljesebben s ki alkalmazta a legszlesebb terletre, akkcr a trtnelem nem a vals rzs wittenbergi hsre, hanem a genfi nagy gondolkodra mutat. Bizonyos, hogy a kzvetlen sszekttetst Istennel Luther is akarta, de ezt a kzssget szubjektv antropolgiai oldalrl fogta fel s nem objektv-teolgiai szempontbl, mint Klvin. [26] Az kiindulsi pontja az igazz tev hitnek specilis szoteriolgiai elve volt, mg a Klvin Isten szuverenitsnak egyetemes kozmolgiai elvben rejlett. Ennek kvetkezmnye volt azutn az, hogy mg Luther az ecchesia representativ-t, az ecclesia docens-t tolta jbl Isten s a hvk kz, addig Klvin az egyhzat magukban a hvkben kereste. Ennyiben Luther mg a rmai szakramentlis felfogsra s rmai kultuszra tmaszkodott, mialatt Klvin mindkettn keresztlvezette azt a vonalat, amely Istentl egyenesen az emberig s az embertl Istenig van megvonva. s ami mg jellemzbb, a reformci az sszes luthernus orszgokban inkbb a fejedelmektl indulvn ki, mint a nptl, ezltal a vilgi felssg hatalma al kerlt, amelyik azutn az egyhzban, mint "summus episcopus" (legfbb pspk) hivatalosan lpett fel, s ennek kvetkeztben letelvvel megegyezen sem a szocilis, sem az llami letet t nem alaktotta. A lutheranizmus egyhzi s teolgiai jelleg maradt; minden emberi letjelensgre, mg az egyhzon kvl is, a klvinizmus nyomta r blyegt csupn. A lutheranizmusrl, mint valami sajt kln letforma megteremtsrl nem is beszl senki sem, meg a nevet is alig hasznljk ma mr, mg a klvinizmus, mint egy, az emberi let egy kln vilgnak megteremtje eltt mind egyezbb rtelemmel hdolnak meg a trtnelem ismeri. s ha ennl az oknl fogva a lutheranizmus nem jhet figyelembe, mg kevsb ignyelheti ezt a protestantizmus ltalnos fogalma, mert hiszen az tisztn negatv fogalom, s ezt a kifejezst ma leginkbb azok a krk szeretik, amelyek a reformtori hitvalls minden pozitv tartalmval mr teljesen szaktottak.
JEGYZETEK
1. H. W. Longfellow (1807–82.) szak-amerikai hres klt, unitrius formban istenhv. Nemes, idealista szentimentalizmus jellemzi.
2. Szacerdotalizmus alatt itt a rmai katolicizmus papi szervezett s annak egsz lett rtjk, amely a hv s Isten kz llva, a tiszta keresztyn hit kifejldst megakadlyozza.
3. Voltaire (1694–1778.; eredetileg Franois-Marie Arouet-nek hvtk) hres cinikus s gnyold francia klt. Ecrasez l'infame = "Tiporjtok el a becstelent". Ezt Krisztusra rtette.
4. = "Nincs szksgnk tbb Istenre."
5.– "Sem Isten, sem r (parancsol)." Hres francia forradalmi destruktv jelsz.
6. Apologetika az a tudomny, amely a keresztynsget a nem keresztyn vilgnzetekkel szemben vdi.
7. A Stone-felolvassok alaptvnyi felolvassok, amelyeket meghvs alapjn vilghr tudsok tartanak az amerikai princetoni egyetemen. Kuyper ezeket a felolvassokat 1898-ban tartotta.
8. Kuyper megfigyelse helyes, mert nlunk mindenki klvinistnak nevezi magt, ha vletlenl reformtus keresztlevele van, tekintet nlkl arra, hogy milyen a vallsi meggyzdse, st hogy van-e egyltalban valamin hite vagy nincs.
9. Augustinus hres egyhzatya (354–430. Kr. u.) Klvinnak is tantmestere. A kegyelem s predesztinci tant bnyszta ki elszr nagy ervel a Szentrsbl.
10. Charles Hodge (1797–1878.) egyik leghresebb amerikai ref. teolgus volt a mlt szzadban, mint a dogmatika professzora a princetoni egyetemen.
11. Spurgeon, hres baptista prdiktor (1834–1892.), akinek prdikciit tmegesen fordtottk le magyar nyelvre is.
12. A metodistk ma mr hatalmasan megszervezett egyhzat alkotnak fleg Amerikban. A klvinizmus fattyhajtsnak tekinthetk, akik a ref. keresztynsg kt nagy alapgondolatt, a misszii hdt-trt szellemet s a keresztyn szeretetmunkkat nagy aktivitssal s kitartssal, de bizonyos egyoldalsggal alkalmazzk az letben. A XVIII. szzad elejn lptek fel s ma mr Magyarorszgon ia vannak.
13. Pilgrim Fathers = "zarndok atyk", azok a hsies lelk angol puritn klvinistk, akiknek vallsos meggyzdsk miatt hazjukat el kellett hagyni s a Mayflower (z Gyngyvirg) nevt hajn 1620-ban Amerikba mentek, s ott megvetettk az Egyeslt llaniok alapjt. E vilgtrtnelmi esemny 300 ves jubileumt tavaly nnepelte az egsz reformtus vilg.
14. E. Pusey (1800–82.) hres anglikn teolgus, aki ersen a rmai katolicizmus fel hajlott, s sokig hitt annak lehetsgben, hogy az anglikn s rmai katolikus egyhzat bizonyos dogmk elhagysval egyesteni lehet.
15. Az independensek vagy kongregacionalistk szintn a klvinizmus mellkhajtst alkotjk. Arrl nevezetesek, hogy nluk minden gylekezet teljesen nmagban s fggetlenl ll, s semmifle egyhzszervezetbe nem tmrlnek.
16. Wesley Jnos a metodista egyhz egyik alaptja (1703–1791.) teljesen antiklvinista irny teolgit vallott, fleg a predesztincival kapcsolatban. Whitefield Gyrgy (1714–1770) ellenben, a metodizmus msik nagy alaptja, klvinista felfogs volt.
17. Szocininusoknak nevezzk az unitriusokat Socinus Leliusrl (1515–65.) s Faustusrl (1539–1604.), akik az unitrizmus megalapti voltak.
18. Summus episcopus = legfbb pspk. Ecclesia docens = tant egyhz. A luthernus egyhzszervezetben mindig szerepet jtszott a fejedelem. Az egyhzat igen sok helyen fejedelmi ton kormnyoztk s a szuperintendensek, illetve pspkk, llami tisztviselk is egyszersmind. Itt mg a papsg alkotja a tant egyhzat.
19. Paganizmus alatt a pognysgot rtjk ltalban.
20. Romanizmus alatt a rmai katolicizmust rtjk ltalban.
21. Panteizmusnak azt a gondolkodst nevezzk, amely az rkkval Isten szemlyes valsgt s ntudatossgt tagadja, s azt tantja, hogy az Isten nem a vilgtl fggetlen s tle kln ll abszolt ntudatos szellemi valsg, hanem maga a mindensg az Isten, s minden, ami ezen a vilgon van, egyszersmind a szemlytelen istensg ltezsi formjt, letnyilvnulst is jelenti. A panteizmus igen sokfle filozfiai s vallsos formban jelentkezik, de ezek mind megegyeznek abban, hogy az l szemlyes Istenben nem hisznek, s az istensget valami szemlytelen, de az egsz mindensgben megnyilatkoz rk l ernek kpzelik.
22. Darwinizmus alatt ma tgabb rtelemben azt a termszettudomnyos felfogst rtik, amely azt tantja, hogy az sszes l lnyek fejlds (evolutio) tjn megszmllhatatlan ezer vek alatt egymsbl llottak el s a legalacsonyabb rend letbl lass fejlds tjn a majmokon keresztl kialakult az ember is. Ez a gondolkods a panteizmus szellemnek klnsen is megfelel.
23. Animizmusnak nevezzk nmely flvad llapotban l npeknek azt a vallsos babons hitt, hogy az egsz vilg az ember krl szellemekkel van benpestve; mindenben valami szellem lakozik, s az ember helyzete az, hogy e szellemeket szntelenl szolglja s kiengeszteli. Ez a vallsossgnak igen eltorzult s degenerlt formja.
24. A buddhizmus a hindu vallsok egyik leghatalmasabb formja. Az alapgondolata az, hogy az istensg a mindensg, teht az emberek is rszei az istensgnek, illetve minden l lnyben a minden-isten lakik. A lt, az let maga csupa fjdalom s szenveds s a lttl val megvltats az ember fclja. Ki kell aludni mindennek, magnak a ltnek, az ember egzisztencijnak is, hogy a mindensgbe elmerlve teljesen megsemmisljnk, mint vzcsepp a tengerben.
25. "Soli Deo Gloria" = Egyedl Istennek dicssg". A klviniz mus alapgondolata s egyttal jelmondata. Azt a gondolatot fejezi ki, hogy az emberi s keresztyni let vgs clja az Isten dicssgnek munklsa.
26. Kuyper itt arra cloz, hogy Luther keresztynsgben az a fgondolat, hogy hogyan jut az ember a bnbocsnathoz, az dvssghez. Klvin azonban mlyebben sznt, s nem az ember sorsa miatt aggdik, hanem azt krdezi, hogy hogyan rzi meg Isten srthetetlenl a maga dicssgt, s hogyan adjuk meg Istennek a tkletes tisztessget. Klvin teht az Isten rdekeit nzi elssorban, s csak azutn az embert. Luther a hv sorst nzi.
|