Cmlap, Elsz, Tartalom, Kuyper knyvei
A KLVINIZMUS LNYEGE
RTA
DR. KUYPER BRAHM
Hollandia egykori miniszterelnke
Fordtottk
Csrs Jzsef vralmsi lelksz, Czegldi Sndor, gyri ref. esperes-lelksz
A fordtst tnzte, bevezetssel s jegyzetekkel elltta
DR. SEBESTYN JEN
budapesti reformtus teolgiai tanr
KUYPER HENRIETTE elszavval
MSODIK KIADS
BUDAPEST, 1922
BETHLEN GBOR IRODALMI S NYOMDAI RSZV.-TRS.
HOLLANDSCH–HONGAARSCHE GEREFORMEERDE BIBLIOTHEEK
Onder Redactie van Prof. Dr. J. SEBESTYN.
I. HET CALVINISME.
ZES STONE-LEZINGEN IN OCTOBER 1898 TE PRINCETON (N.-J.) GEHOUDEN
DOOR
DR. A. KUYPER.
Dit boek is uitgegeven van de opbrengst der collecte, gehouden bij gelegenheid van de lezingen van Prof. Dr. J. SEBESTYN in de Gereformeerde Kerken van DELFT en UTRECHT.
HONGAARSCHE VERTALING TWEEDE DRUK MET AANTREKENINGEN
Ez a knyv kiadatott abbl a pnzbl, amely Dr. Sebestyn Jen budapesti reformtus theol. tanr 1921 janur s februr hnapjaiban tartott hollandiai krtja alkalmbl, DELFT s UTRECHT vrosok szigorbb reformtus gylekezeteinek egy-egy templomban, a felolvass alkalmval, a hvek adakozsbl sszegylt.
TARTALOMJEGYZK
.
Kuyper Henriette elszava
Dr. Kuyper brahm
ELS FELOLVASS.
A klvinizmus s a trtnelem
MSODIK FELOLVASS.
A klvinizmus s a valls
HARMADIK FELOLVASS.
A klvinizmus s a politika
NEGYEDIK FELOLVASS.
A klvinizmus s a tudomnyok
TDIK FELOLVASS.
A klvinizmus s a mvszetek
HATODIK FELOLVASS.
A klvinizmus s a jv
Ezek kzl az els hrom felolvasst Csrs Jzsef; a negyediket dr. Sebestyn Jen; az tdiket s hatodikat Czegldi Sndor fordtotta.
Kuyper Henriette elszava
Amikor 1915 teln, mint a holland krhzi misszi tagja, elszr jttem Magyarorszagra, nagy rm volt szmomra az a flfedezs, hogy desapmnak a klvinizmusrl szl felolvassai magyar nyelvre is le vannak fordtva.
Most, amikor msodzben idzm Magyarorszgon, mg nagyobb rmet jelent szmomra hallani azt, hogy desatymnak e mestermve most mr msodik kiadsban jelenik meg magyar nyelven. Mert ez bizonytk szmomra arra nkve, hogy ez a hatfle vdbeszd, amely a klvinizmus kivltsgrl s a Nagy Jv fel siet modern idkben val hivatsrl szl, a magyarok szvben, is visszhangot tallt. Visszhangot, amely nemcsak Magyarorszg nagyszer mltjbl felnk zeng ech, amikor a majdnem klvinista Magyarorszgon kln magyar klvinizmus virgzott, hanem olyan visszhang, amely egyszersmind prfcija is annak, hogy mi lehet Magyarorszgon a klvinizmus s a klvinizmus ltal Magyarorszg jra. Ezrt teszek nagy rmmel eleget Dr. Sebestyn Jen professzor r kvnsgnak, aki arra krt, hogy desapm e munkja msodik magyar kiadshoz nhny sornyi elszt rjak.
Atymat Isten a holland npnek azrt ajndkozta, hogy azt a racionalizmus hallos lelsbl hatalmas fogssal kiragadja.
Amikor desatym 1920. nov. 8-n rk nyugalomra trt, ez a munka be volt fejezve. s nincs a vilgnak mg egy orszga, amelyben a klvinista elvek, az egsz emberi letre kiterjed jelentsgkkel, oly felsges virgzsban lennnek, mint Hollandia. s ez a gazdag virgzs sehol sincs oly mly gykrbl, oly nemes nvsben, annyira g fel tr emelkedettsggel, oly biztos vonalakban megrajzolva s oly vilgos sznekkel megfestve, mint desatymnak a klvinizmusrl szl e hat felolvassban. s ha a klvinizmus a holland szellemi let legszebb virga s ezek a felolvassok a holland klvinizmus legszebb virgai, akkor ez a virg, amelyet most a magyar olvasknak felajnlunk, holland virg. Hollandia szve most, knyrlettel telve, Magyarorszg fel van fordulva, s kszsggel segti ezt az orszgot nagy szksgben. De a legjobb s legtartsabb segtsg, amit Hollandia Magyarorszgnak ajndkozhat, az, amit ez a knyv foglal magban. Mert ennek a knyvnek lapjai egyenesen Magyarorszg lelkhez szlanak, s ez a llek nagy s ers lehet mg akkor is, ha a np szegny s az orszg csonkv lett. Mert hiszen Hollandia is kicsiny orszg, de nagy a maga ers s mly lelke ltal, amely erejt a klvinizmus tiszta s magas szfrjbl merti. Hiszen gy az egyes embernl, mint a npnl vgeredmnyben nem a pnz, a fldi javak s a fldbirtok, a fldterletek anyagi faktorai, hanem a lelki letnek mindenek felett uralkod tnyezje az, amely emberek s orszgok sorsa s jvendje felett hatroz, dvztnk szavai szerint: "Keresstek elszr Istennek orszgt s az igazsgt, s ezek mind megadatnak nktek."
Imdsgom az, hogy e knyv hatszoros hatalmas harsona-zengse magasabb, gazdagabb, igazi klvinista letre bressze fl Magyarorszg lelkt!
Hiszek Magyarorszg fltmadsban, mert hiszek a magyar llek megjulsban!
Budapest, 1921. oktber
Henriette S. S. Kuyper.
Dr. Kuyper brahm
1837–1920
Carlyle trtnelmet csinl hsei jutnak eszembe, valahnyszor dr. Kuyper letrl olvasok, vagy mlyenjr munkit tanulmnyozom. me, a karrier: egy falusi pap, megragadtatva az r Lelke ltal, hazjban a legels teolguss, politikuss, tudss s publicistv nvi ki magt s mint ilyen, miniszterelnkk lesz. Ha a fnykpt nzem; csupa energia, csupa akarat. A hdt klvinizmus kimetszett blyege, a "Soli Deo Gloria" gondolatnak rettenthetetlen harcosa. Ha a munkit olvasom, szdletes tudsa elkbt s bmulatba ejt. Nem n, kortrsai llaptjk meg, hogy nemzetnek legnagyobb fia volt, s mint egy letrja mondja: "Hollandinak az egsz 19. szzadban nem volt ilyen sokoldal vezre, akinek hatsa a np letnek minden terletre oly mrtkben terjedt volna ki, mint az v". Fanatikusan szerettk s bmultk, de fanatikusan gylltk is s fltek tle. Amikor azonban 70. szletsnapja 1907-ben elkvetkezett, legnagyobb ellenfelei is, letve a harcnak fegyvereit, emelkedett llekkel hajtottk meg lobogjukat prtokon fellll egyetemes nagysga eltt. A nagy liberlis lapok mind tisztelettel adztak szellemi szuverenitsval szemben. Az Algemeen Handelsblad szerint pl. Kuyper "univerzlis szellem". "Mit hozott szmunkra hetven v alatt?" gy kilt fl, s megadja r a feleletet: "j hangot a sajtban, s nyelvnk jjszietst. j egyhzat a rgi hit szmra, s j perspektvt Groen politikai prtja szmra. j politikt s j politikai alapelveket... harcos s prdiktor... keresztyn a hite szerint... de liberlis egsz viselkedsben... Majd folytatja: "gy ll elttnk dr. Kuyper 70. szletse napjn, mint az ernek rendkvli kpviselje, mint egyhzalapit, koalciszervez s demagg (npvezr). Apostol, sznok, politikus s zsurnaliszta; prtvezr, teolgus, irodalmr s stiliszta; mint mindenkinl nagyszerbb "jtkos, a npllek zongorjn"; mint causeur, charmeur (szellemes, elbvl trsalg) s mar polemista... csodlatos vilgszellem..., Semper Dominus".
Tnyleg gy van. Emberi szempontbl tekintve, dr. Kuyper lete a legtnemnyesebb karrierek egyike. Ifj korban a legrdekesebb a lelki fejldse. Szletett 1831 oktber 29-n Maassluis vroskban. Apja ksbb middelburgi ref. lelksz. Az ifj Kuyper tengersznek kszl. Csaldja rbeszlsre teolgusnak megy. Leidenben Scholten lbainl lve, az akkor virgz modern teolgia hve lesz. Elvgezve a teolgit, egy kis Beesd nev faluba kerl lelksznek. Kzben a groningeni egyetem egy plyadjat tz ki Lasco-ra vonatkozlag. Kuyper plyzik r s ez knyszerti az ifj papot arra, hogy Klvint s a klvinizmust tanulmnyozza. Ez a tanulmnyozs fordulpontot jelent az letben. Egsz szvvel a klvinizmus fel fordul. A trtnelmi, tiszta klvinizmus nagyszer vilgnzete rabul ejti lelkt. Falujnak egyszer hvenl, esti beszlgetseiben – mint ksbb maga is elmondja "Vallomsai"-ban – Klvin szlalt meg a szmra. "Klvin fedezte fel szmomra – rja egy helyen – azokat a biztos, csalhatatlan vonalakat, amelyeknek nyomt csak meg kell rajzolni, hogy teljes bizalommal forduljon feljk az ember. s br rgtn lttam, hogy exegetikai, pszicholgiai s trtnelmi tekintetben mi mr elbbre vagyunk, mint , mgis itt talltam meg azokat az alapokat, amelyek a ktelkedst megszntetve, szigor logikus stlusban engedtk felpteni a hitnek plett, azzal a meglep eredmnnyel, hogy ennek az pletnek bels kamriban, a gyakorlati letben, a legszigorbb etika uralkodott. s mit lttam? Azt, hogy az, amit az n falum npe a maga nyers dialektusban elmondott, ugyanaz volt, amit Klvinnl pomps latin nyelven olvastam. Br nmileg eltorztva, de Klvin szelleme lt ott, ennl az egyszer vidki npnl, amely pedig taln a Klvin nevt is alig hallotta. s Klvin gy tudott tantani, hogy t mg halla utn szzadokkal is, egy idegen orszgban, egy elfelejtett faluban ... egy kznsges munksagy is meg tudta rteni ..."
Megtrse utn Kuyper felsges programot tz ki maga el: a klvinizmus teljes restaurcijt teolgiai, tudomnyos, egyhzszervezet, trsadalmi s politikai tren egyarnt. Groen van Prinsterernek, a nagy klvinista politika megalaptjnak megkezdett munkjt egszen ifjan folytatja. risi szervez talentuma, csodlatos sznoki s agittori kpessge, szdletes tudsa, mindenek felett pedig mesteri tolla nem vrt eredmnyekhez juttatja. Rvid id alatt belekerl a holland politikai s teolgiai harcok kells kzepbe. Egyhzi tren a klvinizmusbl teljesen kivetkztt s jrszben modern teolgiai iranyv vlt nagy reformtus egyhz hivatalos vezetsge hbort indt ellene. Hogy is ne, mikor Kuyper a "szabad egyhz szabad llamban" jelszava alapjn megindtja az akcit az llamseglyek (llami tmogatsok) megszntetse s az llamtl val fggetlensg, tovbb az egyhzi szervezet gykeres revzija rdekben. Ez azonban nem sikerl. A nagy feszltsg szakadsra vezet. Dr. Kuyper vagy 400.000 hvvel megszervezi a fggetlen reformtus egyhzat.
Hogy pedig a tiszta klvinizmus fejldst biztostsa, megszervezi a ref. felekezeti oktats restaurcijt is. Keresztlviszi, hogy az llami iskolk mellett most mr felekezeti iskolk is llttathassanak fel minden fokon. Mindezek koronjul pedig Amsterdamban a mr meglev semleges egyetem mell fellltja kzadakozsbl a klvinista szabad egyetemet (Vrije Universiteit), amely mg magtl az ltala megszervezett ref. egyhztl (Geref. Kerk) is fggetlen, de a klvinizmus alapprncipiuma alapjn ll, s annak tovbbfejlesztsre alakult. Dr. Kuyper mindjrt kt tanszket is vllalt az egyetemen, amig az anyagilag jobban megersdik. Kzben pedig, hogy a klvinizmus rvnyeslst trsadalmi s politikai tren is biztostsa, rrt arra is, hogy mint kpvisel, a parlamentben s parlamenten kvl erstse s tegye npszerv az n, anti-revolucionris prtot, amely egyenesen a klvinizmus szellemnek politikai rvnyestsre alakult, s nevt onnan vette, hogy teljes mrtkben szembehelyezkedik a francia forradalom ateista alapon felptett politikai s szocilis elveivel.
Mint politikus, dr. Kuyper vrbeli demokrata, de klvinista demokrata. Sem az sdi konzervatvokkal nem tart, sem a liberlisokkal. a np embere, a "kisemberek" (kleine luyden) bartja, mint szoktk rla mondani. Nlnl mesteribben, rja valaki, mg senki sem jtszott a holland "np-lelkiismeret zongorjn."
Politikjban a klvinista elvek uralmrt kzd minden vonalon, s ppen ezrt termszetes, hogy a radiklisok, ateistk, szabadgondolkodk s szocildemokratk eskdt ellensgei. Zsenilis lelke hatalmas erfesztsnek ksznhet, hogy pratlan szervez erejvel mr tbb mint 30 v ta veri vissza a keresztynsg mindenfle ellensgnek tmadst Hollandiban. a holland politika centruma, irnytja, vezetje. Prtja a legfegyelmezettebb, hvei a legntudatosabb, legelszntabb hadsereg katoni. Mg a nagy reformtus egyhz a klnfle teolgiai prtok harcnak martalka, s az llampnztrhoz ktzve vrvesztetten ll, addig Kuyper egyhza csupa energia, csupa aktivits, ntudatos szervezett szellemi egysg. Ifjsgi egyesletei, munksszvetsgei nagyszeren szervezettek, prdiktorai elsrangak, teolgiai egyetemi tanrai kivl tudsok, s Kuyper emberei lnek mr sok helytt az llami egyetemek teolgiai tanri katedrin is, gyhogy azt mondhatjuk: egsz sereg pap van mt a nagy ref. egyhzban is, akik ott maradnak, ott szolglnak, hogy a npet a tiszta klvinizmusra visszavezessk. gy taln majd eljn az id ismt arra, hogy a kt egyhz jra egyesl, ami mr rgen beteljeslhetett volna, ha a Kuyper ltal megszabott elvi felttelekben meg tudtak volna egyezni.
De mindezek a nagyszer eredmnyek nem valsulhattak volna meg, ha Kuyper pratlan ri s jsgri talentuma nem rvnyesl olyan kitnen a magas kultrj holland np krben. Kuyper ri termkenysge, elgondolva risi egyb munkssgt, szinte hihetetlen nagy. Tudomnyos munkssgon kvl a legnagyobb jelentsg dolog az, hogy elvei propaglsul lapokat alapt. Egyet, mgpedig napilapot, a politika szmra (De Standaard), egyet pedig, mint hetilapot, az egyhzi s teolgiai let szmra (De Heraut). Ezeknek majdnem negyven ven keresztl egyfolytban nemcsak szerkesztje, hanem a legtermkenyebb munkatrsa is volt. Nem is csodlkozhatunk teht rajta, hogy a holland jsgrk egyesletet, a volt reformtus papot vlasztja meg elnknek, s mint ilyen jut 1901-ben a miniszterelnki szkbe.
Most tjkozsul arra nzve, hogy a fentebb emltett trsadalmi s politikai mkdsn kivl micsoda szdletes irodalmi munkssgot is fejtett ki dr. Kuyper, az albbiakben kzljk nagyobb mveinek jegyzkt, azok cmeinek magyar fordtsval.
Disquisitio Historico-Theologica exlubens Joannis Calvini et Joannis à Lasco. Doktori rtekezs. 1862.
J. à Lasco Opera. 2 ktet. 1866
Egyhzi beszdek. 1868.
A londoni holland gylekezet presbitriumi jegyzknyvei 1569–1571. 1870.
A mi programunk. Dr. Kuyper politikai elveinek feldolgozsa. tdik kiads 1907-ben.
Mz a sziklbl. Elmlkedsek. 1896.
D. Franciscus Junius. Opuscula theologica sel. rec. et. praev. 1882.
A modern teolgia keresztyn alapon csak fata morgana. 1871–65
Egyhzi beszdek. 1871.
Rma s Dordtrecht. 1876.
A klvinizmus, mint alkotmnyos szabadsgaink forrsa s biztostka. 1875.
Egyhzi beszdek. 1879.
Az egyni letkr szuvernitsa. 1881.
A mai bibliai kritika jelentsge a gylekezetre nzve. 1881.
Alexander Comrie. 1882.
"Szorosan vve." A reformtus egyetem ltjogosultsgrl.
1880.
A holland reformtussg konfesszii. 1883
Az let knyvbl. Elmlkedsek, 3 ktet.
Az rvendetes zenet napjai. 3 ktet. 1887.
Az Ige testt ltele. 1887.
Gysb. Voetii. Selectorum disp. fasc. rec. et. praev. Abr. Kuyper, 1887.
A klvinizmus s a mvszet. 1888.
A Szentllek munkja. 3 ktet. 1888.
Gomar a sabbathrt. Meditcik
Parlamenti beszdek 1874–75-bl.
Sion dicssge s erssge. A nmetalfldi hitvalls 37 pontjnak magyarzata. 1890.
A sabbath. Dogmatrtneti tanulmny. 1890.
Voetius catechisatija jegyzetekkel. 1891
Klvinizmus s revzi. 1891.
A keresztynsg s a szocilis krds. 1891.
Tvisrt mirtusz-g. Elmlkedsek. 1891.
A hatrok elmosdsa. 1892.
A hall rnykban. Meditcik. 1893.
A teolgia enciklopdija. 3 hatalmas ktet 1894. s 1910.
Krisztus, a szocilis bajok s a demokrcia veszedelmei. 1895
.
Mr. Levinus Wilh. Chr. Keuchenius. 1895.
E voto Dordraceno. A heidelbergi kt magyarzata. 4 hatalmas ktet. 1896 s 1907.
A szentrs nalakjai
A szuvernits hamis elmletei. 1898.
Amikor otthon vagyunk... Meditcik. 1900.
Electio s selectio. 1899.
A klvinizmus. Hat Stone-felolvass. 1899
.
Amerikai let. 1899.
Az r kivonulsa Jeruzslembl. Meditcik. 1901.
Evolutio. 1899.
Az Isten angyalai. 1902.
Jzusban elaludni. Meditcik. 1902.
nnepeljnk. Meditcik. 1904.
Az egyetemes kegyelem. 3 ktet. 1904.
Szocilis reformok. 3 ktet. 1905.
Bilderdijk klt nemzeti jelentsge. 1906.
Isten kzelben. Meditcik. 1908.
Az -vilg krl. tlers. 2 ktet. 1908.
Parlamenti beszdek. 4 ktet.
Reformtus dogmatika. 5 hatalmas ktet. 1910.
Krisztus kirlysgrt. 3 ktet. 1913.
Istentiszteletnk. 1911.
A n mltsga. 1914.
Antirevolutionris politika. 1917, 2 ktet.
Ezek dr. Kuyper fbb munki. Van ezeken kvl mg egsz sereg kisebb felolvassa, eladsa a legklnflbb teolgiai s szocilis tmkrl, sok kln lenyomat, amelyeket angol s amerikai folyiratokba rt (The Independent; The Bibliotheca Sacra; Presbyterian and Reformed Review, The Catholic Presbyterian stb.). Ezeknek a munkknak a szma is meghaladja a 120-at.
Mindezeken kivl pedig ott van dr. Kuyper bmulatos jsgri tevkenysge.
Teolgiai s politikai elvei propaglsra, mint emltettk, kt lapot szerkesztett s irnytott, az egyik:
De Heraut. Egyhzi lap. Alaptotta 1877-ben. Azta a lap legels nagy teolgiai cikkt minden szmba kivtel nlkl dr. Kuyper rta, kivve az 1894. v augusztus s szeptemberi 5 szmt, amikor beteg volt.
De Standaard. Politikai napilap. Fennll 1872-tl kezdve. Azta 1913. mjusig, kivve miniszterelnksge veit, szakadatlanul dr. Kuyper volt a fszerkesztje.
Dr. Kuyper risi irodalmi munkssgt jellemzi klnben az is, hogy csak az sszes munkihoz ksztett kln Nv- s trgymutat egy ktetnek ra is 7.50 holland forint, ami fogalmat alkothat annak az irodalmi mkdsnek nagysgrl, amelyhez ez kszlt.
Ezeket tartottam szksgesnek elmondani dr. Kuyperre vonatkozlag.
Munki kzl itt azt a hres hat felolvasst veszi az olvas, amelyet 1898-ban a princetoni egyetem meghvsra Amerikban tartott. Kuyper klasszikus, hihetetlen tmr stlusa (amely egyenesen megtermkenyt hatssal volt a holland ri s jsgri nyelvre is), bizony sok nehzsget okozott a fordtknak. A nagyszer gondolatok mlysge elmlked olvasst kvn mg az eredetiben is. Ht mg fordtsban. Hiszem azonban, hogy ez a knyv nagy hatssal lesz, mg gy is, magyar teolgusainkra. Sok helytt fogja a ltkrt bvteni, az eszmket tisztzni s a hatrozott klvinizmus irnt val szeretetet, vagy az ellenkez felfogsaknl a tiszteletet felbreszteni. Bizonyos vagyok benne, hogy ltala Kuyper alakja is a maga imponl nagysgban fog llani elttnk, s taln kzelebb hozza e knyv egymshoz azokat, akik a kzs idelok mellett sem tudtk mg megrteni egymst. Ennyi volt az, amit dr. Kuyperre vonatkozlag e munka els kiadsa alkalmval az 1914. v tavaszn kzltem. Azta mr t is maghoz szltotta az r. 1920. november 8-n halt meg, s egy egsz nemzet ksrte utols tjra. Az utkor szmra mg rdekes lesz felemlteni azt is, hogy haznkban utoljra 1916-ban jrt, amikor lenyai, Henriette s Johanna, egy holland hadikrhz ln, fl vig nagyjelentsg szeretetmunkt vgeztek kzttnk. Ekkor megismerkedett egyhzunk nhny vezetembervel is, s meggrte, hogy legkzelebb hosszabb idre fog eljnni kznk. Az r vgzse azonban ms volt. A klvinizmus ez sz vezre tbb nem jhetett Magyarorszgra, de haznk s reformtus egyhzunk irnt val rdekldst s szeretett megriztek lenyai, Henriette, Johanna s Katalin, akik azta sokfle formban s meghat mdon mutatjk meg irntunk rzett meleg rdekldsket s igaz szeretetket.
Isten irnt val mlysges hlaadssal bocstjuk tjra ezt a msodik kiadst. Hisszk, hogy a lelkekre val hatsa ma mr sokszorosan tl fogja szrnyalni az els kiadst.
Budapest, 1921. november 6.
Dr. Sebestyn Jen
JEGYZETEK
A szvegben, a lapok aljn, csillag alatt kzlt megjegyzsek a szerz, dr. Kuyper brahm jegyzetei; az itt kvetkez szmozott jegyzeteket pedig dr. Sebestyn Jen rta. Cljuk nem a tudomnyos formban val kiegszts, hanem az olvas ltalnos tjkoztatsa.
|