9. A trvny hrmas haszna.2. Mzes 20, 1-17
16. A trvny hrmas haszna.
2. Mzes 20, 1-17.
Tz napon t, olvastuk mindazt, amit most egyszerre hallottunk. Biztosan feltnt msoknak is, hogy ezekben a napokban az szvetsgbl is csak egy-egy verset olvastunk. Nyilvn kalauzunk sszellti hangslyozni kvntk a Tzparancsolatot. Erre nagy szksgnk is van, mert amg van reformtus egyhz, amelyben minden vasrnap olvassk, addig reformtus egyhzunkban egszen az igehirdettl fgg, hogy mikor hangzik fel az Istentiszteleten. Megtrtnik, hogy veken t egyszer sem.
A mostani bizonysgttelnkben nem az eges parancsolatokat vesszk vizsglat trgyv. Egy kicsit a Tzparancsolaton is tl nznk, amikor summzni kvnjuk az elmlt 10 nap bibliaolvasst abban a tekintetben, hogy szlunk a trvn hrmas hasznrl, mg pedig Klvin Jnos gondolatainak felhasznlsval. Felmutatjuk, hogy a trvny tkr, fk, s ostor az ember szmra s ezek ltal lesz a mi igazi pedaggusunk.
Tkr
A trvny tkr, mely felmutatja szmunkra Isten igazsgt. Azt az igazsgot, amely egyedl kedves Isten eltt. S ezzel egytt meglthatjuk benne, sajt igazsgtalansgunkat is. “Mert szksges, hogy az nszeretet miatt elvakult s megrszeglt ember gy knyszerttessk nismeretre, ertlensgnek s tiszttalansgnak megvallsra.” A trvny, ha belenznk, mint a tkrbe, bizony cskkenti szilaj btorsgunkat, de kigygyt bennnket a ggssgbl is, mert be kell ltnunk, hogy “igazi szentsgtl roppant tvol” llunk. Klvin szerint a trvny tkre mutatja tehetetlensgnket, lnoksgunkat s megtkoztatsunkat is. Ezltal megtant bennnket segtsgl hvni a kegyelmet. E pontnl Klvin nem kevesebb, mint hat Augustinus idzetet sorol fel: “ A trvny parancsol, a kegyelem pedig, ert ad a cselekvsre. “A trvny azrt adatott, hogy a nagybl kicsinyt tegyen.”
S hogy mennyire szksges ez a tkr, azt Bereczky Albert pspk
szemlyes vallomsval bizonytom “Az n letem szmra nincs a mlt vtizedek alatt fjbb, gytrelmesebb, knzbb, getbb, s nem tudok r elg jelzt mondani, ktsgbe ejtbb tapasztals, mint az, hogy ebben az orszgban a bnsk hinyoznak. Itt mindenkinek igaza van, itt senki se akarja a fejt meghajtani, s megalzkodva azt mondani: Uram igazsgosak a te tleteid. “ Ht ezrt kell belenznnk jl, becsletesen a trvny tkrbe!
Fk.
A trvny fk, mely a bntetstl val flelem ltal fken tart. Ezt a munkjt elssorban azokban vgzi, “akik az igazzal s helyessel mit sem trdnek” Klvin szerint az sszes jj nem szletettekben mkd fken tartsrl van itt sz. A trvnynek ez a fkez munkja. “ szksges az emberi trsadalomra, amelynek bkessgrl trtnik gondoskods itt akkor, midn vintzkedst tesz Isten, hogy vak zrzavarba ne merljn minden, ami pedig megtrtnnk, ha mindenkinek minden szabad volna.”
Bizony tbb tiszteletben kellene rszestennk azt a reformtori tantst, mely az Isteni trvnynek az emberi trsadalomra val hasznossgra mutat! Bizony az egsz trsadalom irnti felelsgbl, s szeretetbl is nagy hangslyt kell tennnk a msodik tbla parancsainak hirdetsre, mert ezeknek zabolzatlansgra trekvk letben fkez szerepk van. Klvin hozzteszi: “Isten fiaira nzve sem hasztalan, ha e nevels al adjk magukat, ameddig elhvatsuk eltt a megszentels lelke nlkl a test balga rjngsben tobzdnak.”
Egyre tbb gpjrm van haznkban is. De vajon tudjk-e, egy-re tbben, hogy a gpjrm legfontosabb alkatrsze a fk. Igen, a fk, mert ha a motor nem j, legfeljebb nem lehet vele kzlekedni. De a fk nem j, abbl knnyen tragdia lehet! gy az letben is! Isten trvnynek ezt a fkez munkjt nevezik zabolnak is. Nos, hny tragdit okozott a zaboltlansg!
Ostor
Meg ne tkzzn senki, ha sz szerint idzem nagy tantnkat, Klvint. “A trvny, mintegy ostor, hogy azzal rest, s lass szamr mdjra hajtassk munkra.” /a test ugyanis!/ “St, a lelki embernek mivel, a testnek terhtl mg nem szabadult meg, lland sztklje legyen, mely ttlenkedni nem engedi. Nyilvn erre a haszonra tekintett Dvid is, midn a trvnyt ama, kvllljelzkkel magasztalta.” Az rnak trvnye tkletes, megeleventi a lelket; az rnak bizonysgttele biztos, blccs teszi az egygyt.
Az rnak rendelsei helyesek, megvidmtjk a szvet; az rnak parancsolata vilgos, megvilgostja a szemeket. Az rnak flelme tiszta, megll mindrkk; az rnak tletei vltozhatatlanok s mindenestl fogva igazsgosak. Kvnatosabbak az aranynl, mg a sok sznaranynl is; s desebbek a mznl, mg a sznmznl is. Szolgdat is intik azok; a ki megtartja azokat, nagy jutalma van. Ki veheti szre a tvedseket? Titkos bnktl tisztts meg engemet.
Tartsd tvol a te szolgdat a szndkosoktl; ne uralkodjanak rajtam; akkor rtatlan leszek, s tiszta leszek, sok vtektl. Legyenek kedvedre valk szjam mondsai, s az n szvem gondolatai eltted, legyenek, h Uram, ksziklm s megvltm.” /Zsoltr 19, 8-15/ s Zsoltrok knyve 119, 105:”Az n lbamnak szvtneke a te igd, s svnyemnek vilgossga.”
A trvny, ilyen sztkl, ostoroz munkjnak: “azok kztt, a hvek kzt van helye kiknek szvben mr hat s uralkodik Isten lelke. ” Klvin nagyon szpen tant arrl, hogy br Isten trvnyt szvnkbe Isten rta s vste be, azaz a Szentllek kormnyzsa kvetkeztben olyan rzlet s vgyds uralkodik rajtunk, hogy Istennek engedelmeskedni kvnunk, mgis a trvny ltal ktszeres elhaladst tesznk: a/ebbl tanuljuk meg naprl napra, hogy mi az Istennek az akarata, amelyre vgydunk, b/ a trvny parancsolatai felett val gyakori elmlkeds kvetkeztben felbuzdulunk az engedelmessgre
Tudom n is, hogy a j lnak nem kell ostor. De tljtek meg ti magatok, hogy Isten dolgaiban, a hallgatsban, s az engedelmessgben nem lettnk-e csaknem mind valamennyien “rest s lass szamarak”?
A trvny hrmas haszna, hogy egyszerre tkr, fk s ostor, vezet el bennnket ahhoz, amit Isten igje gy tant szmunkra: “A trvny Krisztusra vezrl mesternkk lett, hogy hitbl igazuljunk meg” /Galata 3, 24/ Az eredeti szveget mai nyelven, a ma embernek egyszeren gy kell mondanunk: A trvny, Krisztushoz vezet pedaggusunk lett! S, hogy hogyan lett pedaggusunk a trvny, arrl megint csak igen szpen tant Klvin, amikor arrl szl, hogy vannak, akiket nteltsgkbl gygyt ki, s vannak, akiket fken tart “mindaddig, mg a Szentllek ltal jjszletve llekbl kezdik” Istent szeretni.
Ha valaki azt mondan most, hogy szokatlanul szraz tudomnyt hirdettem e vasrnapon, annak azt felelem. Testvr, jl tudom n is, hogy nem a trvnyt kell prdiklni, hanem az evangliumot. Nem Mzest, hanem Krisztust; de egyrszt azt sem szabad felednnk, hogy a Llek sem j tudomny nlkl, msrszt pedig a trvnyrl val reformtori, biblikus tants ppen azrt adatik neknk, hogy annl drgbb legyen az evanglium. Mert ugye csak a bnsknek drga a kegyelem s a bocsnat, csak a hazatrt tkozl fiaknak, kedves az atyai hz fegyelme!
men
|