2./a. A LLEK GYMLCSE. Pl apostol Galatai levl 5. 22 - 23. I. rsz
2. A LLEK GYMLCSE
1 . Pl apostol Galatkhoz rt levele 5. Rsz 22-23. verseinek magyarzata tz bizonysgttelben. 1 . Pl apostol Galatkhoz rt levele 5. Rsz 22-23. verseinek magyarzata tz bizonysgttelben.
A Llek gymlcse pedig: szeretet, rm, bkessg, trelem, szvessg, jsg, hsg, szeldsg, nmegtartztats.
...A Llek gymlcse pedig...Ho de karposz tou pnematosz esztin ..."
Ezzel kezddik az a felsorols, amit valaki tallan nevezett kilencg grntalmnak. A Lleknek ez a kilencg gymlcse, ezek az "ernyek" nem azonosak az szvetsgben felsorolt ernyekkel. (V. : 5 Mzes. 27, 15 - 26, Hses 4, 1, Zsoltr 1, vagy a Pldabeszdek kijelentseivel.)
A zsidsg a trvnyetikt kvette. Pl apostol itt nem trvnyetikt ad. De ez a felsorols nem azonos a grg szellembl ered erny etikval sem, jllehet ksbb, az egyhz trtnelme sorn ezt a pli "Llek-gymlcst" sszekevertk a grg rmai ernyetikval. A valsgban a Pl apostol ltal itt felsorolt Llek-gymlcs ms, mint a grg rmai filozfia ernyei. Pl: sztoikus Senecnl, akit gyakran lltanak Pl apostol mell, a legfbb j "rendthetetlen er, krltekints, fennkltsg, egszsg, szabadsg, harmnia s a llek szpsge."
Mondjuk ki, teht, alapttelnket: amg a zsidsg a trvny-etikt kvette, a hellnizmus pedig az ernyetikt, addig a keresztynsgnek a Llek etikt kell kvetnie s felmutatnia. A Llek termi bennnk ezt a gymlcst akkor, amidn megtrtnik az, amirl a szakaszunkat krllel versek szlnak:" Ha pedig a Llek vezet benneteket, nem vagytok a trvny alatt! Akik pedig Krisztus Jzusi, a testet megfesztettk szenvedlyeivel s kvnsgaival egytt. Ha a Llek ltal lnk, akkor ljnk is a Llek szerint."/18, 24-25. versek/ Nem neknk kell teht erlkdnnk. Az igazi keresztyn let soha nem lehet "izzadsg-szag". Neknk "csak" l sszekttetsben kell maradnunk Jzus Krisztussal, aki ezt mondta: "n vagyok a szlt, ti a szlvesszk, aki nbennem marad s n benne, az terem sok gymlcst, mert nlklem semmit sem tudtok cselekedni." (Jnos 15, 5) Klvin gy tant errl: "Mindig innen kell kiindulni, amikor az Istenfl s szent let szablyrl van sz. Az ember nmagra nzve meghaljon s engedje, hogy az Isten ljen benne. Sznjn meg a maga cselekedeteitl, hogy az Isten cselekvsnek adja t a helyet."
Gymlcsrl beszl az Apostol. Az egyes szm: (karposz) a bels egysgnek az brzolsa, amely a Llek munkjaknt lesz nyilvnval. Ez a gymlcs nvekszik s a keresztyn letfolytatsban jcselekedett lesz. A szakasz elejn az apostol a test cselekedeteit sorolta fel.(16-21 versek) De nem az a lnyeges klnbsg e kt felsorols kztt, hogy amott bnkrl, itt meg ernyekrl van sz, hanem az, hogy a test cselekedeteinek a forrsa bennnk van, bellnk erednek, mg a Llek gymlcst gy kapjuk a meg-vlts ajndkaknt. Abban is klnbsg van, a test- s Llek cselekedetei kztt, hogy mg a test cselekedetei sokflk s nem felttlenl jrnak egytt, ezzel szemben a "Llek gymlcse egysgesen egy." Azt jelenti, hogy a Krisztusban val let nem mozaik-szer, hanem mindig egysges, az egszre, a teljessgre trekszik.
A Krisztusban val let kt f kvetelmnye: " Trjetek meg mert egszen kzel, van a mennyeknek orszga!" s "Teremjetek ht a megtrshez ill gymlcsket, s ne gondoljtok, hogy ezt mond-hatjtok magatokban: A mi Atynk brahm"(Mt 3, 2 s 8) Amikor elnmtottk Keresztel Jnos ajkn ezt az Isteni zenetet Jzus Krisztus tvette majd Tle tanultan gy tantanak az apostolok is: "Testvreim meghaltatok a trvny szmra a Krisztus teste ltal, s ezrt ms vagytok: az, aki feltmadt a hallbl, hogy gymlcst teremjnk Istennek" (Rma 7, 4) Egyszer kpes beszdben gy tanultam n is: A Krisztusban val let fordtott fhoz hasonlt: a gykere a mennyben van s a gymlcse terem a fldn. Valahogy gy, ahogyan Plczi Horvth dm (1760-1820) rta olyan szpen:
“ Adjad r Jzus, hogy mg e vilgban
Storozvn is, ama mennyorszgban
Rszt vehessnk, s mint tulajdonunkkal
Szentl ljnk mennyei jussunkkal,
s, hogy e fldet j cselekedettel/
Hlaadssal, buzg tisztelettel,
Pitvariv tegyk az egeknek"
(361. dicsret 6. Verse)
Azrt oltattunk be az igazi szltbe, s ezrt tisztogat bennnket olykor bajjal s szenvedssel is, hogy tbb gymlcst teremjnk. Aki ugyanis nem terem gymlcst, azt" kivetik, mint a megszradt vesszt, s megszrad, tzre vetik s elgetik." (Jnos 15, 1v8)
Isten orszga (Isten kirlyi uralma) azrt vtetett el Izraeltl, mert nem termett bennk gymlcst. Pedig milyen buzgk voltak a Trvny tiszteletben. "Oly npnek" adta azt Isten, "amely megtermi annak gymlcst." De jaj, ennek az "oly npnek" is, ha nem termi lete a Llek gymlcst. A hossztr Isten ajkrl elhangzik egyszer a gymlcstelen fra mondott tlet:" Vgd ki, mirt foglalja a fldet hiba!"(Lukcs 13, 8)
Legyen azrt naponknti imdsgunk Losontzi Istvn (1709 1780) szp knyrgse:
"Tmaszd fel Uram, valjban
Az j embert n szvemben:
Hadd nyugodjk kebelemben,
St rljek az r jvoltban.
Az igazsgnak tudomnya
Jrsomban vezreljen,
Hogy lelkem-testem gy ljen,
Mint szent akaratod kvnja.
Tants meg te szent trvnyedbl,
Felsgedet mint tiszteljem,
Mshoz magam mint viseljem,
Hogy ki ne essem szerelmedbl.
Ksz lszek, Uram, m fogadom:
Szent trvnyed szerint lek,
Jrok, kelek, fekszem vlek:
Zlogul szvem nked adom." (453. dicsret 5v8 versei.)
2. SZERETET - agap
A Llek gymlcse felsorolsban els a szeretet. A szeretet a parancsolat vge,(1 Timtheus 1, 5) s a tkletessg ktele. (Koloss 3, 14). A grg nyelvben ngy sz volt hasznlatos a szeretet fogalmnak a jellsre:
1. Erosz - jellte a frfi s n kzti szeretetet. Magyarul leginkbb szerelmet mondunk ez esetben. (Gondoljunk az erotika fogalmra.)
2. Filia - a szvbeli szeretet rzsnek a kifejezse. Az, az rzs, amelyet hozztartozink s a hozznk kzel ll bartok irnt rznk. Errl tud, az rtelmez Sztrunk is, amikor a szeretet fogalmt gy jelli meg:" Valaki, valami irnti ragaszkodsban, gyengdsgben, nzetlen jakaratban megnyilatkoz rzem."
3. Storge fogalmval jelltk mindenekeltt a szlk s a gyermekek egyms irnt rzett szeretett.
4. Agap - a klasszikus grgben nem nagyon volt hasznlatos. Az agap keresztyn rtelemben vgtelen jsgot s legyzhetetlen jakaratot jelent. Agap azt jelenti, hogy mindig a msik ember javt tartjuk szemnk eltt, fggetlenl, attl hogy hogyan cselekszik. Itt a szv s az rtelem egyarnt munkban van. Az agap a Bibliban az Isteni szeretet kifejezje, ellenttben a filival, amely az emberi szeretetet jelli. Isten megvltott gyermeknek az letben a Llek Gymlcseknt jelenik meg az agap: azaz, llandan arra val trekvs, ami embertrsainknak a javra szolgl, mg ha k neknk rosszat cselek-szenek is. Az agap jellemzsre olvassuk el az I. Korinthus 13at!
Az agap maga Isten (I. Jnos 4, 16) S ahogy valljuk a mi Istennkrl a mi Megvlt Jzus Krisztusunktl, hogy CSODLATOS (zsais 9, 6) ugyanilyen csodlatos a Llek gymlcseknt e fldn, az vi letben jelentkez: agap is. Rviden hrom vonst mutatom fel:
1. Az agap megelz szeretet.
Az ember csak a gyllkds, a haragot, a bosszt tudja kezdeni. nmagtl az ember nem kpes kezdeni a szeretetet, mert a szeretetet Isten kezdte:" Mi teht azrt szeretnk, mert elbb szeretett minket." (I. Jnos 4, 19) Ennek a megelz isteni szeretetnek drga pecstjt hordozzuk magunkon a keresztsg skramentuma ltal. A megelz Isteni szeretet forrsnl ott talljuk rk elvlasztsunkat (predestinlsunkat!). Az vagyok, akinek Isten hirdeti: " Mert rkkval szeretettel, szerettelek tged, ezrt terjesztettem red az n irgalmassgomat." (Jeremis 31, 3) Az vagyok, azok kz tartozom, akinek Jzus Krisztus ezt mondja: " Nem ti vlasztottatok ki engem, hanem n vlasztottalak ki, s n ren-deltelek arra, hogy elmenjetek, s gymlcst teremjetek s megmaradjon a ti gymlcstk. " (Jnos 15, 16)
Mindez azt jelenti, hogy a vztl s Llektl szletett krisztusi ember, akinek lete termi a Llek gymlcst, a szeretet dolgban nem helyezkedhetik a vrakozs llspontjra. Nem mondhatja, hogy szeretem, majd ha is szeret. De mivel nem szeret, n sem szeretem. Neknk "szabad" megelz szeretettel szeretni.
2. Az agap ldozatos szeretet. Amikor a Biblia Isten szeretetrl beszl, akkor azt mondja el, hogy Isten ltalunk elgg soha fel nem foghat, meg nem rthet, szeretettel szeret. A Jnos 3, 16 ezt gy mondja: " Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, valaki hisz benne, el ne vesszen, hanem rklete legyen." Luther, gy tudom errl az Igrl nem "mert" prdiklni, mert azt vallotta, hogy ez olyan nagy zenet, amivel nem lehet, "megbirkzni." S mennyire igaza volt! Ha vgig gondoljuk, mit jelent az Egyszlttet odaadni, mi van e mgtt a kijelents mgtt, akkor bizony dadogva s lmlkodva vallhatunk arrl, hogy Isten szeretete ldozatos szeretet. A Krisztusban hv, a Llek ltal jjszletett keresztyn letnek ezt az ldozatos szeretetet, gymlcst kell teremnie.
3. Az agap, tglels szeretet. Isten az egsz vilgot szereti. (Az egsz vilg alatt itt nemcsak az egsz emberisget kell rtennk, hanem a teremtett mindensget, a kozmoszt, a maga nvny s llatvilgval, csillag millirdjaival egytt.) Egyszeren gy szoktam mondani: Olyan embert tudtok mutatni, aki nem szereti az Istent. De olyat, akit nem szeret az Isten, olyat nem tudtok mutatni. Grdonyi Gza ezt gy rta: Mondd el az leted trtnett s megmutatom benne Isten szeretetnek a jeleit.
Nem egyszer nehz leckken keresztl tanuljuk meg ezt a szkkeblsgtl megszabadt, tg lels szeretetet. Olvassuk csak el az Apostolok Cselekedeti 10. Rszbl, milyen leckt kapott Pter apostol, amg ki tudta mondani:" Most kezdem igazn megrteni, hogy nem szemlyvlogat az Isten.” A Llek gymlcse ez a tglels, szkkeblsgtl mentes szeretet. Ezltal cselekszi, kell, hogy cselekedje a Krisztusban hv np azt a "msoknl tbbet", amirl a Hegyi Beszdben tantott Jzus. /Mt5, 43v48/
Losontzi Istvn (1709-1780) egyik, legltalnosabban ismert s nekelt rvacsorai neknek szavai szerint imdkozzunk:
"Add r Jzus, hallodban,
Kvetnnk letedben.
Szentsges tudomnyodban,
Szeld szenvedsedben.
Lgynk alzatosak.
Mindenhez irgalmasak.
Seglj erre Szentlelkeddel,
Oktass, vezrelj igddel!"
3. RM - khra
Evanglium magyarul rmhr, rmzenet. Amikor a Biblia rmrl beszl, els rendben azt az rmt rti, amely Istenbl rad s a hiten nyugszik. Errl beszl a zsoltrr templomszentelsi nekben:
"Gyszomat rmre fordtottad,
lehoztad, gyszruhmat,
s rmbe ltztettl.
Ezrt szntelen zeng neked a szvem,
rkk magasztallak Uram, Istenem!" (Zsoltr 30, 12v13)
Ezt az rmt termi a Llek Isten megvltott gyermekei letben: " Megismerteted velem az let tjait, betltesz engem rvendezssel a te orcd eltt. (Ap. Csel 2, 28.) Az "let tjait" Jzus Krisztus, jelentette ki, amikor "a vgs idkben a Fi ltal szlt hozznk" (Hberekhez rt levl 1, 1) Isten. Jzus Krisztus Istene, pedig rvendez Isten. Egyedl, a Lukcs 15. rszre gondoljunk most csak. Mindhrom pldzatban arrl, a nagy rmrl beszl Jzus, amit a psztor, az asszony, s az atya rez: "rljetek velem, mert megtalltam az elveszett juhomat. rljetek velem, mert meg-talltam azt a drachmt, amit elvesztettem, s hozztok, a hzott borjt, vgjtok le! Egynk s vigadjunk, mert ez az n fiam, aki meghalt s feltmadott, elveszett s megtalltatott. s elkezdtek vigadozni." S mindezt sszefogja az a kijelents, hogy nagy rm van a mennyben, Isten angyalai gy rlnek egyetlen bns megtrsnek.
Maga Jzus Krisztus is rmteljes egynisg volt. Igaz, hogy volt a "fjdalmak frfia, betegsg ismerje" (zsais 53, 2) de, "amerre jrt boldog jkedvnek lgkrt vitte magval. Mint a tengerparti, des viz forrsok, mg ha szenvedseknek keser hullmai el is sprtek felette, jra meg jra kifogyhatatlan de jsggal s rmmel buzgott". (Fosdick) Els csodjt egy lakodalomban tette. (Jnos, 2, 1v12) Amikor pedig a Gecsemn kertbl a Golgotra vezet tja, nem a panaszos zsoltrokat nekli tantvnyaival, hanem " miutn dicsretet nekeltek, kimentek az Olajfk hegyre." (Mt 26, 30) gy rthet, hogy az jszvetsg a vilg legrmteljesebb knyve. Azzal kezddik, hogy nagy rmet hirdetnek az angyalok, mert megszletett Jzus Krisztus, s azzal vgzdik, hogy egy nagy, megszmllhatatlan sokasg halleljt nekel. "A Llek s a mennyasszony gy szl: Jjj!" S gy vlaszol, "aki ezeket kijelenti: Bizony, hamar eljvk. men." Kzben elg tragdia van az jszvetsgben, de soha nem feledhetjk, hogy ezekkel egytt, mgis a vilgirodalom legrvendezbb knyve az jszvetsg.
De ne feledjk azt sem, hogy az els keresztynek rvendez emberek voltak, mert "megteltek rmmel s Szentllekkel." (Ap. Csel 13, 52) Ezt a Llektl kapott rmt nem tudta tlk elvenni senki s semmi. Amikor megvertk ket," rmmel tvoztak a Nagytancs szne ell, mert mltnak bizonyultak arra, hogy gyalzatot szenvedjenek az nevrt." (Ap. Csel 5, 41) Mikor vagyonukat elraboltk, rmmel fogadtk azt is, mivel tudtk, hogy nkik rtkesebb s maradandbb vagyonuk van. (Hberekhez 10, 34) Egyttltkre, Istentiszteletkre is az rm volt a jellemz: "Amikor hzanknt megtrtk a kenyeret, ujjongssal s tiszta szvvel rszesltek az telben; dicsrtk az Istent, s kedvelte ket az egsz np." (Ap. Csel 2, 46v47) rm s tiszta szv, ez jellemezte a Pnksd utni keresztyneket.
A Llek gymlcseknt lesz valsgg Dvid bizonysgttele: "Teljes rm van tenlad (Zsoltrok 16, 11) Ezt a teljes rmt hirdetik az apostolok. Ezt adja ldsul Pl apostol: "A remnysg Istene pedig ,tltsn be titeket a hit ereje ltal teljes rmmel s bkessggel. " (Rmai levl 15, 13) Ezrt rt levelet Jnos apostol:" Ezt azrt rjuk meg nektek, hogy rmnk teljes legyen." (1. Jnos 1, 4) Ezt a teljes "kimondhatatlan, dicslt" rmt ismerjk meg Pter apostol levelben a gylekezeti tagok letbl.
Teht a Llek gymlcseknt jelentkez rm, nem tredkes." Tredkes az ismeretnk s tredkes a prftlsunk",(1. Korintus 13, 9), de az rmnk teljes. ppen azrt teljes az rm, mert ez Krisztus rme". Ezeket azrt mondom, nektek, hogy az n rmm legyen bennetek s a ti rmtk, teljess legyen." (Jnos 15, 11). Ez a teljes rm, csak maradand lesz a Jzus nevben val knyrgs ltal. "Eddig, nem krtetek semmit az n nevemben: krjetek s megkapjtok, hogy rmtk teljes legyen." (Jnos 16, 24) Ez a teljes rm Krisztus feltmadsbl s paruzijnak bizonysgbl tpllkozik s az ltal lesz maradand: "Nektek is szomorsgotok van, de ismt megltlak majd titeket, s rlni fog szvetek, s rmtket senki sem veheti el tletek."(Jnos 16, 22)
A Llek gymlcseknt jelentkez rm erforrs. "Az r eltt val rm, ert ad nektek." (Nehmis 8, 10) Sorolhatnnk mg az Igei bizonytkokat, hogy a Llek gymlcseknt ez a teljes rm jelentkezik Isten gyermekeinek az letben, az Anyaszentegyhz letfolytatsban. gy gondoljuk azonban elg a bizonytkok sorolsa. Mindezek arra az neszmldsre, magunkba nzsre ksztetnek bennnket: Vajon a mi letnkben ismerse ez a teljes rm? Nem lenne e szksges trtkelnnk nmely dolgot gondolkodsunkban, vagy "felfedeznnk" nmely Igt, amelyek mellett knnyedn tovbb mentnk. Ebben segtsen bennnket Asz-sziszi Szent Ferenc (1182 - 1226) pldja. t a tbbi trsa "Mindig vidm testvr" nek hvta ("Bruder Immer froh"). Assziszi Szent Ferenc nem trt meg a rendjben szomor brzat szerzetest. Amikor egy nap ilyennel tallkozott, megkrdezte t: Mirt szomor az brzatod? Megbntottad valamivel Istent? Mert ms oka nem lehet a szomorsgnak, ha gy van, menj, hozd rendbe dolgodat Istennel, de ne terhelj msokat szomor brzatoddal!"
4. BKESSG - eirn
A Biblia eredeti szvegben a hber nyelvben a slom - sz, /bkessg/ tgabb rtelemben volt hasznlatos, mint a magyar nyelv bke, vagy bkessg szava. A hber slom jelentette az egyni let teljes boldogsgt, belertve a j egszsget is, a rendezett anyagi krlmnyeket, a megelgedst s a biztonsgot. A bkessg fogalmnak lnyeges elemei voltak mg az embertrsakkal, a trsadalommal val harmonikus egyttmkds, valamint az ellensgeskedsek s hbork hinya. rthet, hogy szmos rabbinikus monds maradt fenn, amely gy kezddik: Nagy, dolog a bkessg!
Ezt a hber, - slom szt, az jszvetsg ltalban: eirnvel/ fordtja. Nem csak azt jelenti, hogy nincs nehzsg s gond, hanem azt is, hogy az embernek minden jban s szpben rsze van. A korabeli kznyelvben kt rdekes alkalmazsi mdja volt, az (eirn) fogalmnak. Elszr jellte azt a nyugalmat s bkessget, amelyet egy orszg lvezett, egy j uralkod igazsgos s jsgos uralma alatt; msodszor jellte azt a rendet, amely a falvakban s vrosokban uralkodott. Azt a hivatalnokot, aki erre felgyelt “a falubke rzjnek” /Htter des Dorffrie dens, eirn / hvtk s a nyilvnos bkessgrl gondoskodott.
A Bibliban teht nem egy leszktett bkessg fogalommal llunk szemben. A Biblia bkessg fogalma nem rszleges bkessget jelent, hanem totlis bkt. Nemcsak a ”kebelnek” a bkessgt, hanem kls bkessget is. De jelenti a szvnek azt a ders nyugalmt is, amely abbl a hitbl tpllkozik, hogy Isten kezben vagyunk. Teht ahogyan Saddhu Sundar Singh mondja ez a bkessg nem a mi gondolataink, vagy bekpzeltsgnk eredmnye, hanem Isten jelenltnek kvetkezmnye a llekben. A bkessg forrsa teht Isten /Rma 15, 33; 16, 20; I Korinthus 1, 33; Filippi 4, 7/. Isten, Jzus Krisztus szerzett bkessget, miutn “ a kereszt ltal meglte az ellensgeskedst nmagban...” /Efzus 2, 14 -17/ A bkessget Jzus Krisztus vgrendeletileg hagyta tantvnyaira: ”Bkessget hagyok nktek: az n bkessgemet adom nktek ” / Jnos 14, 27/
Ezt a bkessget termi a Llek, gymlcsknt a keresztynek letben. Ennek a bkessgnek, ahogyan Robertsohn Fr. Vilmos kifejtette ngy dimenzija, van: Bkessg Istennel, bkessg emberrel, bkessg nmagammal, s bkessg ktelessgemmel.
Bkessg Istennel! Jzus Krisztus az Isten lnyegt jelentette ki. Az ldozata Isten szeretett hirdette meg. hozta a nagy trvnyt, hogy szenveds nlkl nincs igazi boldogsg, s, hogy minden lds, amiben rsznk van, helyettnk val szenvedsbl szrmazik: Az let, amelyet lveznk, anynk knszenvedsvel jtt ltre. A darab kenyr, amelyet esznk, millik fradsga, aggodalma, szenvedse tjn volt megszerezhet. A tudomny, melynek ldsban rszeslhetnk, sokak agynak, szvnek keserves nehz munkjval jtt ltre. A bkessg, melyet jelen napjainkban lveznk, egy rsz, a hsk szenvedse, vre hullsa rn, msrszt nemes, nagy lelkek hsies fradozsa, ldozatvllalsa, szenvedse rn a mink. Ez az emberi let trvnye, s ennek Megvltnk is alvetette magt. gy bkltette meg kereszthalla ltal az embert Istennel. Ez a bkessg els dimenzija: Bkessgnk van Istennel.
Bkessg az emberrel. Taln az emberek kztt mindeddig Pl apostol rezte, s hirdette legvilgosabban, hogy a Krisztus halla az embernek az emberrel val megbklst jelentette. Mert milyen nagy ellensgeskeds volt, zsidk s pognyok kztt. S ezt is lerontotta a Krisztus keresztje. Ezrt bklhet meg a Krisztus halla ltal az ember az emberrel. A Llek ezt a gymlcst termi, Isten gyermekei letben. Megtanultk s lik, hogy a msik emberrel val bkessget a Krisztus keresztjnek szelleme hozta. Ez pedig a szenvedsnek, s a szeretetnek szelleme volt. Ha szeretni akarunk, meg kell tanulni, szenvedni, s ezen az ton bkessgre jutunk a msik emberrel.
Bkessg nmagammal. Ez Krisztusban nyert bkessg harmadik dimenzija. Ezt a bkessget nem ismerik azok a “knny lelkek”, akik nagyon is meg vannak elgedve, st el vannak telve nmagukkal. A nemes embersg ott kezddik, hogy nem vagyok megelgedve nmagammal, vdolom nmagamat gyengesgei-mrt, hibimrt. Ismerem a lelkiismeret furdalst, szintn egytt tudok kiltani az apostollal:” n nyomorult ember! Kiszabadt meg ebbl a halra tlt testbl? ” /Rma 7, 24/ Ettl is csak Krisztus szabadt meg. A Llek ltal eljutok a bizonyossgig: Krisztussal egytt n is keresztre vagyok fesztve: tbb teht nem n lek, hanem, Krisztus l bennem” /Galata 2, 20/ S ez a hit ad bkessget nmagammal.
Bkessg a ktelessgemmel. Alig van az letben borzasztbb bktlensg, mint amely az ember s ktelessge kztt van. Kevesen vannak kzttnk, akik megtalltk helyket az letben. Van bennnk valami nagyra trs, ami azt kpzelteti velnk, hogy kpessgeinknek nagyobb dolgok felelnnek meg, mint amelyekre elhvattunk. Forduljunk azonban Krisztus keresztjhez. Tanulmnyozzuk Jzus Krisztus csodlatos lett, s akkor meg fogunk bklni ktelessgeinkkel. Mert az ember nem gy bkl meg a ktelessgeivel, hogy megvltoznak a krlmnyei, hanem gy, hogy a lelke hozzigazodik azokhoz a krlmnyekhez, amelyekbe Isten belehelyezett minket.
me a bkessg ngy dimenzija: Bkessg Istennel, bkessg az emberekkel, bkessg nmagammal s bkessg a ktelessgeimmel. Ezek a Llek gymlcse. De ezt nem elg “htattal vrni”, erre buzgn trekednnk is kell, mert msknt csak “kerlgetjk a bkessget”, ahogyan Klvin mondja:” S, az emberek gy szlettek, hogy gy ltszik mindannyian, kerlgetik a bkessget, mert mindenki csak nmagval trdik, s azt akarja, hogy msok trjk az szoksait, maga azonban nem mltztatik alkalmazkodni a msok szoksaihoz. Teht ha nagy erfesztssel nem kvetjk a bkessget, sohasem fogjuk azt megtartani. “ Ha a Llek gymlcseknt megjelent letnkben a bkessg, ketts mrtkben rvnyes rnk Megvltnk szava: ”Boldogok, akik bkt teremtenek, mert k Isten fiainak neveztetnek.” /Mt 5, 9/
Legyen rsznk a bkt teremtk boldogsgban!
Lssk lelkemben Jzusnak bkje,
Tiszta szve s mennyei szent lnye!
szllj Szentllek rnk!
ldd meg szvnk s sznk!
S bennnk teljes lesz Jzusnak szpsge.
(lelki nek az breds idejbl)
5. TRELEM - makrothmia
A szeretet, rm, bkessg hrmas, szent, egysge utn klnsen fontos s gazdag jelents fogalommal llunk szemben. Nzznk nhny magyar fordtst:
a./ bkessges trs, /Kroli Gspr/
b./ hossztrs, /Czegldy Sndor/
c./ nagylelksg, /Ravasz Lszl/
d./ trelem /Magyar Biblia Tancs (j) s Bks – Dallos/
e./ Luther s Bruns Geduldal fordtja.
f./ Schlatter: Langmutot hasznl.
A fogalom sztri jelentse mg gazdagabb, rdemes tovbb bvrkodni benne. Az itt hasznlt sz csak az apostoli levelekben fordul el. Azokban tizenngyszer: Rma 2, 4; 9, 22; II. Korinthus 6, 6; Galata 5,22; Efzus 4,2; Koloss 1,11; 3,12; I Timtheus 1,6; II Timtheus 3,10; 4, 12; Zsidk 6,12; Jakab 5, 10; I Pter 3, 20; s II. Pter 3, 15. Klnsen a Koloss 1, 11-re hvom fel a figyelmet, ahol a hpomon s a makrothmia, egytt szerepel.
A makrothmia ellentte okszthmia, ahogyan a makrokozmosz ellentte a mikrokozmosz. S ha erre az ellentt prra gondolunk a magyar nyelvnkben, akkor btran hasznlhatjuk a magyar fordtsban a “nagytrelem” kifejezst is, ahogyan eleink gy is hasznltk: Nagytrelm szent risten.
I.Makkabeus 8,3 arrl szl, hogy a rmaiak makruthmival sok orszgot meghdtottak. A rmaiaknak azt az llhatatossgt, az egyes meghdtottakkal szemben meg nem szn trelmt rti alatta, amely vgl gyzelemhez juttatta ket. A makrothmia - a trelem sz ltalban nem egyes cselekvsre, vagy trtnsekre hasznltatik, hanem az egsz emberre vonatkoztatva. Chrysostomus egyhzatya /+407/ a makrothmirl gy beszl, mint olyan ember elnzsrl, aki akkor sem ll bosszt, ha lehetsge volna arra. Az olyan emberek, akikben makrothmia van, nagyon nehezen haragszanak meg. Szmunkra klnsen rdekes, hogy a sz az jszvetsgben Istennek s Jzus Krisztusnak “ama napon” az emberekkel szemben val viszonyban fordul el leginkbb. /Rma 2, 4; 9, 22; I. Timtheus 1, 16; I. Pter 3, 20/ Ha Isten olyan lenne, mint az emberek, a vilgot mr rgen megsemmistette volna. azonban trelmes s hossztr irntunk.
Isten, a hossztrs Istene. Az apostoli levelekben, hrom vonatkozsban gondoljuk vgig Isten hossztr szeretett.
a.) No napjaiban is ezzel a marothmival vrt az Isten. I. Pter 3, 20: ”Az Isten trelmesen vrakozott a N napjaiban a brka ksztsekor.”
b.) letnk megvltoztatsra, a megjelent kegyelem, elfogadsra, az Isten orszgba val bemenetelnkre, a megtrsnkre is gy vr az Isten. Rma 2, 4: “Vagy megveted jsgnak, elnzsnek s trelmnek gazdagsgt, s nem veszed tudomsul, hogy tged az Isten jsga megtrsre sztnz? ” Visszatekintve letnk elfolyt idejre, nem kell-e megerstennk ennek a kijelentsnek az igazsgt?
c.)A paruzira, a Jzus Krisztus visszajvetelre is az hossztr szeretete, az makrothmija miatt nem kerlt mg sor. Gondoljuk vgig e ponton a II. Pter 3, 9 -15 flrerthetetlen zenett.:” Nem kslekedik az r az grettel, amint egyesek gondoljk, hanem trelmes hozztok, mert nem azt akarja, hogy nmelyek elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtrjen. De el fog jnni az r napja, mgpedig gy, mint a tolvaj, amikor az egek recsegve ropogva elmlnak, az elemek gve felbomlanak, a fld s a rajta lev alkotsok is meggnek. Mivel pedig mindezek gy felbomlanak, milyen szentl s kegyesen kell nektek lnetek, akik vrjtok s siettetitek az Isten napjnak eljvetelt, amikor majd az egek lngolva felbomlanak, s az elemek gve megolvadnak! De j eget s j fldet vrunk az grete szerint, amelyben igazsg lakik. Ezrt teht, szeretteim, minthogy ezeket vrjtok, igyekezzetek, hogy tisztnak s feddhetetlennek talljon benneteket bkessgben. A mi Urunk hossz trst, pedig dvsnek tartstok, ahogyan szeretett testvrnk, Pl is megrta nektek, a neki adott blcsessg szerint ”!
A keresztyn /Krisztusi /embernek is hossztrnek kell lenni, klnben mltatlan lett a hossztr Isten kegyelmre. Mt 18, 21-35 verseiben mond errl pldzatot Jzus Krisztus. Pl apostol pedig szemlyes vallomsaknt beszl errl, mint Krisztust kvet let Isteni rtelmrl: ” Igaz, az a beszd, s teljes elfogadsra mlt, hogy Krisztus Jzus azrt jtt el a vilgba, hogy a bnsket dvztse, akik kzl az els n vagyok. De azrt knyrlt rajtam, hogy Jzus Krisztus elssorban nrajtam mutassa meg vgtelen trelmt pldaknt azoknak, akik majd hisznek benne, s gy az rk letre jutnak.” /I. Timtheus 1, 15-16/ Ennek a kijelentsnek vilgossgban nem kell-e mlyen megtlnnk sok rendbli misszis trelmetlensgnket?
Hnyszor voltunk s hnyszor vagyunk msokkal szemben trelmetlenek, elfeledve, hogy nem fogyott el az r trelme, vagy ms fordts szerint, “ Nem trelmetlen az rnak lelke.” /Mikes 2, 7/ Teht, mirt knyrlt rajtam az r? Azrt, hogy elssorban nrajtam mutassa meg vgtelen trelmt. Kinek? Keresztyn testvreimnek, a Krisztusi embereknek? Nekik is, de elssorban azoknak, akik mg nem hisznek, de hinni fognak benne! Tartsuk szvnkben az apostol pldjt s ajnljuk mi is magunkat, mint Isten szolgi: trelemben, makrothmiban, hossztrsben, s akkor rmmel mondhatjuk el, vannak, akik kveti lettek tantsunknak s trelmnknek. /V. . II. Korinthus 6, 6 s II. Timtheus 3, 10/
S ha ez flrerthetetlenl rvnyes a Krisztusi emberre, termszetes, hogy Krisztus gylekezete sem lehet trelmetlen. Neki is abban kell megmutatni, hogy helyesen rtette meg Isten szeretett, hogy trelmes mindenki irnt. /I. Thesszalnika 5, 14; Efzus 4, 2; II. Pter 1, 5 skk./
Az gretek elnyershez is, hossztrs is kell.
A Zsidk 6, 12 skk 15ben ez ll: ” Ne legyetek restek, hanem kvesstek azokat, akik hit s trelem /makrothmia/ ltal rklik az greteket. Amikor az Isten, brahmnak gretet tett, mivel nem eskdhetett nagyobbra, nmagra eskdtt, s gy szlt. „Bizony, gazdagon megldalak, s nagyon megsokastalak.” s gy, miutn trelemmel / makrothmival/ vrt, beteljeslt az gret.” Klvin e hely magyarzatnl azt mondja, hogy mivel sokan vannak, akik kezdetben csodlatos hitet mutatnak, ksbb azonban meglankadnak, a meg nem lankad hitnek a trelem az igazi bizonytka.
S taln ez a fogalom az, amelynl gondolnunk kell arra is, hogy a gymlcs nvekedshez s rshez is id kell. A Llek gymlcse sem egyszerre rik be letnkben. S ahogyan fny s meleg kell a gymlcs rshez, gy kell neknk is naponknt az Ige fnyben s Urunk szeretetnek melegben megfrdetnnk egsz belsnket, hogy rhessen a Llek gymlcse. Legyen azrt neknk is kedves neknk a hossztr ember neke: a 62. Zsoltr, vagy az a dicsret vers, amit glyarabjaink nekeltek a kapuvri brtnben:
“Szenvedek bkvel, Magamat is ezzel Biztatom mindenekben:/: Szenvedett Megvltm Tbbet, n jl tudom, dvssgemrt testben. Nem egyedl vagyok Fldn, ki nyomorgok: Szenvedik ezt is tbben!”
Ezzel az nekverssel emlkeznk a glyarabsgot szenvedett ldott emlk Sllyei Istvnra /1627-1692/, Dunntl tizedik pspkre, a ppai gylekezet tizenharmadik lelkipsztorra, hallnak 300. vforduljn, akit temetsn Hodosi Smuel /1654 1748/gy jellemzett:” Plyjt llhatatosan megfut Isten h szolgjnak elttetett igazsg koronja” kiadott emlkbeszdben: “ ... szoros Evangliumbli letnek kvetje volt, mert Istenre nzve oly kegyesen lt, hogy mg a kegyessg is, kegyessget tanulhatott tle.

|