//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet
- KLVIN: A keresztyn valls rendszere.Els knyv 1-18 fejezet : KLVIN JNOS LEVELE, FERENC FRANCIA KIRLYHOZ

KLVIN JNOS LEVELE, FERENC FRANCIA KIRLYHOZ


KLVIN JNOS LEVELE FERENC FRANCIA KIRLYHOZ

FERENCNEK,

A HATALMAS S DICSSGES URALKODNAK,

A FRANCIK LEGKERESZTNYEBB KIRLYNAK,

MINT FEJEDELMNEK, KLVIN JNOS BKS S DVSSGET KIVN.

Mikor e munkhoz fogtam, egyltaln nem gondoltam arra, Dicssges Kirly, hogy olyas valamit irok, amit utbb Felsgednek ajnljak. Mindssze valami elemi ismertetst akartam szerkeszteni s ezzel az igaz kegyessgre vezrelni mindazokat, akiknek szivt mg nmileg thatja a vallsos rzs. S e munkmat leginkbb francia npnkrt vgeztem. Tudtam, hogy kzlk sokan hezik s szomjuhozzk a Krisztust s viszont lttam, hogy igen kevesen vannak olyanok, akiknek Krisztus fell csak kzepes ismereteik is lettek volna. Maga a knyv mutatja nyilvn, hogy ez volt feltett szndkom, mert hisz egyszer s elemi tantsi formban szerkesztettem azt. De mikor szrevettem, hogy orszgodban egyes istentelen emberek dhe oly magasra csapott, hogy ott az igaz tudomnynak tbb nincs helye, azt gondoltam, hogy j munkt vgzek, ha egy s ugyanazon mben tantst nyujtok amazoknak s egyuttal hitvallst ksztek szmodra, melybl megtudhatod, hogy min az a tudomny, melyre oly lngol dhvel tmadnak, kik most orszgodat tzzel-vassal puszttjk. Mert nem flek bevallani, hogy itt csaknem egszben felleltem azt a tudomnyt, melyrl a puszttk azt kiltjk, hogy brtnnel, szmzssel, polgri jogoktl val megfosztssal s mglyval kell bntetni, s az egsz fld kereksgrl ki kell irtani. Tudom ugyan, hogy mily szrny vdakkal tltttk tele fledet s lelkedet, hogy gynket a lehet leggylletesebb tegyk te eltted. De neked kegyelmessgednl fogva meg kell gondolnod, hogy ha a puszta vd is elgsges, akkor sem szavaink, sem tetteink miatt soha nem lehetnk biztonsgban. Valban, ha valaki gyllsg-kelts cljbl azt emlegeti, hogy ezt a tudomnyt, melyrl nked szmot kivnok adni, szavazatukkal az sszes rendek elitltk, s hogy a trvnyszkek mr rgta temntelen itlettel krhoztattk, nem mond felle semmi egyebet, mint, hogy egyfell ellensgeink prtoskodsa s erszakos hatalmaskodsa buktatta meg, msfell, hogy hazugsg, fondorlat, rgalom lutakon ravaszul nyomta el. Erszak az, hogy vizsglat nlkl, vres itleteket hoznak ellene; csalrdsg az, hogy mltatlanl forradalom s gonoszsg vdjval illetik. Hogy pedig senki e panaszainkat alaptalannak ne gondolja, magad lehetsz r tannk, Felsges Kirly, hogy mily hazug rgalmakkal illetik e tudomnyt naponta eltted. Azt mondjk ugyanis felle, hogy nincs egyb clja, mint, hogy a kirlyok kezbl a kormnyplct kicsavarja, a trvnyszkeket s minden itlkezst ledntsn, minden rendet s llamszervezetet felforgasson, a np bks nyugalmt megzavarja, minden trvny erejt megrontsa, minden vagyont s birtoklst megszntessen, szval mindent fenekestl felfordtson. Pedig Te mg igen keveset hallasz! Mert a np kztt mg borzasztbb hireket terjesztenek. Ha mindez igaz volna, mltn itln az egsz vilg e tudomnyt szerzivel egytt ezerszer tzre s keresztfra. Ki csodlkozhatik ht azon, hogy a kzgyllet lngragyl ellene, mikor az istentelen vdaskods hitelre tall.

me, ezrt rt egyet ellennk s tr egytt ellennk minden rend, szemlynket s tudomnyunkat krhoztatva. Ily rzstl elragadva, csupn hazulrl hozott elitletket hirdetik ki, mint tletet, azok, akik trvnykezni sszelnek. s azt hiszik, hogy a maguk rszrl helyesen jrnak el, ha senki ms nem itlnek hallra, csak azt, aki vagy sajtos vallomsa, vagy hiteles tanuk bizonysgttele folytn bnsnek bizonylt. De mifle bnben? Ennek a krhozott tudomnynak bnben – felelik. De mily jogon krhoztattk azt a tant? Hisz pen az volt a vdekezs bstyja, hogy a tant magt nemcsak hogy meg nem tagadjk, de, st mint igazat vdik. De e tekintetben mg mukkanni sem szabad. Ennlfogva, Gyzhetetlen Kirly, nem ok nlkl kivnom tled, hogy szerezz magadnak teljes ismeretet az gyrl. Hisz eddig sszevissza a trvnyes formk mellzsvel s inkbb erszakos indulatossggal, mintsem trvnyes komolysggal trgyaltk, helyesebben szlva mindenkppen gncsoltk azt.

Ne gondold azonban, hogy ez alkalommal szemlyes vdelmemrl akarok gondoskodni, hogy ily ton szabad visszatrst nyerjek hazmba. Br erre, amint illik, emberi rzelmeimnl fogva hajtozom, de a jelen viszonyok kztt nem esik nehezemre rla lemondanom. Hanem minden kegyes llek kzs gyt, st magnak a Krisztusnak gyt karolom fel, melyet manapsg orszgodban minden mdon meggyalznak s lbbal tapodnak s amely siralmas llapotban hever, inkbb ugyan nmely farizeusok zsarnoksga miatt, mint a Te beleegyezseddel. Nem tartozik ide elmondani, hogy miknt jutott ennyire Krisztus gye; elg az, hogy fldre sujtva vonaglik. Mert azok az istentelenek annyira vittk a dolgot, hogy Krisztus igazsga, ha ldzve s szttpve meg nem semmislt is, de bizony csaknem eltemetve s gyalzatban lappang. A kisded egyhzat pedig rszben szrny ldkls emsztette fel s szmzs hajtotta idegenbe, rszben flelmes fenyegetsek rettentik, hogy mg csak mukkanni se merjen. s nem sznnek meg most sem szokott dhngskkel s kegyetlensgkkel ersen dngetni a falat, amelyet mr megingattak s flig romba dntttek, e kzben pedig nem akad senki, aki ez rjngkkel szemben vdelmbe vegye azt. St azok is, akik az igazsg prtfogi gyannt kivnnak mutatkozni, azt mondjk, hogy a tudatban ember tvelygst s esztelensgt meg kell bocstani. Mert gy nyilatkoznak a mrskeltebbek. Tvelygsnek s esztelensgnek nevezik azt, amit Isten legbizonyosabb igazsgl ismertek meg s tudatlan embereknek mondjk azokat, kikrl ltjk, hogy lelkk nem annyira megvetett Krisztus eltt, hogy az ket mennyei blcsessgnek titkaira ne mltatta volna. Ennyire szgyenlik mindannyian az evangliumot.

A Te feladatod lesz azonban, Kegyes Kirly, hogy az oly jogos vdelemtl se fledet, se szivedet el ne fordtsd. Hiszen oly nagy dologrl van sz! T. i. arrl, hogy mi mdon lljon meg e fldn Isten dicssgnek srtetlensge, hogyan tartsa meg Isten igazsga a maga mltsgt s hogyan maradjon meg kzttnk srtetlenl s llandan Krisztus orszglsa. E dolog mlt arra, hogy meghallgasd, megismerd s tletet mondj fltte. Hiszen igaz kirlly valakit csak annak tudata tehet, hogy orszga kormnyzsban Istent szolglja. S az mr nem is orszgol, hanem rabol, ki nem gy uralkodik, hogy Isten dicssgnek is szolgljon. Tovbb csalatkozik, aki azt hiszi, hogy lland jlt lesz abban az orszgban, amelyet nem Isten kormnyvesszeje, azaz szent igje igazgat. Mert nem csalhat az gi jslat, amely azt mondja, hogy elvsz a np, amelynl hinyzik a prfcia (Pld. 29:18). Tged se tartson vissza e trekvstl, ha a mi cseklysgnket szmba sem veszed is. Mert mi magunk is jl tudjuk, hogy mennyire nyomorult s megvetett emberek vagyunk; Isten eltt t. i. szegny bnsk, az emberek szemben megvetett lnyek, st, ha gy akarod, a vilgnak spredke, szemetje, vagy mg albbval, ha ennl albbval nevet lehet tallni. Mindez hadd trtnjk azrt, hogy semmi se maradjon, amivel Isten eltt dicsekedjnk, csak az irgalmval, mely elhivott bennnket, minden rdemnk nlkl az rk dv remnysgre; az emberek eltt pedig csak ertlensgnk, melyet csak rszben is bevallani szgyennek tartjk maguk kztt. De a mi tudomnyunknak a vilg minden dicssge fltt fnsgben, minden hatalma fltt gyzhetlensgben kell llnia, mert nem a mi tudomnyunk az, hanem az l Isten s az Fi, a Krisztus, kit az Atya kirlly tett, hogy uralkodjk tengertl-tengerig s a folyvizektl a fld kereksgnek vghatrig. s pedig gy uralkodjk, hogy szjnak egyetlen lehelletvel az egsz fldet vasszilrdsgval s rcerejvel, arany- s ezst-tndklsvel egytt gy szttrje, mint a cserepet. Amint az orszga dicssgrl jsoltk a prftk (Dn. 2:34; zs. 11:4; Zsolt. 2:9).

Ellenfeleink flhozzk, hogy jogtalanl hivatkozunk Isten igjre, mert hisz annak a leggonoszabb megronti vagyunk. De blcsesgeddel megitlheted magad is hitvallsunk olvassa utn, hogy mindez nemcsak rosszindulat rgalom, hanem szemenszedett szemrmetlensg. Egyet-mst mgis el kell itt mondanom, ami majd olvassra s tanulmnyozsra serkent, vagy legalbb ezeknek tjt egyengeti eltted. Pl apostol, mikor azt tantja, hogy minden prfcia a hit mintjra kszlt, (Rm. 12:6), a legjobb zsinrmrtket adta az irsmagyarzat megitlsre. Ha a mi gynkre a hit e szablyt alkalmazzk, keznkben a gyzelem. Mert mi illik jobban a hithez, mint elismernnk, hogy nincs bennnk erny, de csak azrt, hogy Isten ruhzzon fel bennnket; elismerni, hogy nincs bennnk j, hogy Isten tltsn el azzal; hogy a bn szolgi vagyunk, hogy szabadtson meg bennnket; hogy vakok vagyunk, hogy vilgtson meg; bnk vagyunk, hogy vezessen; gyngk, hogy tmogasson; hogy a dicsekeds minden trgya el van tlnk vve, hogy egyedl az dicssge tndkljk s mi csak benne dicsljnk meg? Ha azonban mi ezt, vagy ilyesmit mondunk, amazok szemrehnysokat tesznek s jajgatnak afltt, hogy ily mdon mi kioltjuk a termszetnek nem tudom mily vak vilgossgt, hazug kpzemnyeit, a szabad akaratot s az rk dvt szerz cselekedeteket, a flsleges jcselekedetekkel egytt. Mert nem trhetik, hogy Istennl legyen minden j, minden erny, az igazsg s blcsesg egsz dicsrete s dicssge. Pedig nem azt olvassuk, hogy azok feddetnnek meg, akik sokat mertettek az lviz e forrsbl. Ellenkezleg azok dorgltatnak meg kemnyen, akik stak maguknak kutakat, beomlott kutakat, melyekben nincs vz (Jer. 2:13). Tovbb mi illik inkbb a hithez, mint az, hogy Istent tartsuk kegyes Atynknak, midn beltjuk, hogy Krisztus testvrnk s kibktnk, mint az, hogy mindent, boldogsgot s rmt bizalommal vrjunk attl, kinek irntunk val kibeszlhetetlen szerelme oly nagy, hogy sajt Finak sem kedvezett, st rettnk adta; mint az, hogy az rk dv s let biztos remnyben pihenjnk meg, midn Krisztusra gondolunk, akit az Atya adott s akiben oly nagy kincsek vannak elrejtve?

Itt rnk tmadnak, s azt vitatjk, hogy hitnknek e bizonyossga sincs gg s elbizakodottsg nlkl. Mi azonban magunktl semmit, de mindent Istentl remlnk; s nem egybrt fosztjuk meg magunkat a hi dicsekvstl sem, csak azrt hogy az rban tanuljunk dicsekedni. Mi szljak mg? Hatalmas Kirly! gynk minden rszlett vizsgld meg s bizvst a bns emberek nemzetsgnl is hitvnyabbaknak tarthatsz bennnket, ha nem gyzdl meg arrl, hogy azrt sanyargatnak s illetnek gonosszal bennnket, mivel remnysgnket az l Istenbe vetjk (I. Tim. 4:10). S mivel hisszk, hogy az az rklet, ha megismerjk az egy igaz Istent s a Jzus Krisztust, akit elbocstott (Jn. 17:3).

Ezrt a remnyrt nmelyeket kzlnk lncra vernek, msokat megkorbcsolnak, ismt msokat csfsgra hurcolnak, nmelyeket szmznek, megint msokat kegyetlenl kinoznak, sokakat bujdossra knyszertenek. Mindnyjunkat nyomorgatnak, kegyetlen tkokkal kitkoznak, szitkokat szrnak rnk s embertelenl bnnak velnk.

Nzz most mr ellenfeleinkre s vizsgld meg egy kiss velem, hogy micsoda cl hajtja ket? Az ldozpapok rendjrl szlok, kiknek indtsbl s itletbl lett ellensgnkk a tbbi is. Ezek ugyan nem trdnek azzal, hogy ha az igaz hitet, melyet a Szentirs tant, melynek minden kztt fenn kellene llnia, akr k, akr msok mellzik, elhanyagoljk, megvetik. Kisebb gondjuk is nagyobb annl, hogy ki mit tart, vagy mit nem tart Istenrl, Krisztusrl, csak mint mondjk, engedelmes hittel alvesse rtelmt egyhza itletnek. Nem nagyon bntja ket az sem, ha Isten dicssgt az emberek nyilvnos kromlssal beszennyezik, csak senki kezet ne emeljen az apostoli szk elssge s a szent Anynak, az egyhznak tekintlye ellen. Ht mirt viselnek hbort oly vadsggal s elkeseredssel a misrt, tisztttzrt, a bucsjrsokrt s ily fajtj haszontalansgokrt? Annyira, hogy tagadjk, hogy mindezeknek teljes elhivse nlkl a kegyessg dvzt lehessen, pedig egyiket sem tudjk az Isten igjbl igazolni? Mirt? bizonyra azrt, mert istenk a has, vallsuk a konyha s azt gondoljk, hogy ha e dolgoktl valaki megfosztja ket, nemcsak keresztynek, de emberek sem lehetnek tbb. Br egy rszk fnyben l, ms rszk kenyrhjon tengdik, egy s ugyanazon fazkbl tpllkoznak valamennyien s ez azok nlkl a melenget szerek nlkl, nemcsak kihlne, de fenkig befagyna. Innt van, hogy amelyik kzlk legjobban flti hast, az vdelmezi legnagyobb hvvel hitt is. Elvgre mindenik eltt az az egy cl lebeg, hogy uralmuk srtetlenl s hasuk telve maradjon; egybknt tiszta gyrt val buzglkodsnak egyikk sem mutatja a legkisebb jelt sem.

S mgsem sznnek meg tudomnyunkat minden kigondolhat mdon szidalmazni, gyalzni s gy gylletess s gyanuss tenni. Azt mondjk, hogy j, csak a minap szletett. lceldnek azon, hogy bizonytalan s ingatag. Krdezik, hogy mily csoda szl mellette? S szmon krik, hogy mltnyos-e, hogy annyi szent atya vlemnyvel s az srgi szokssal szembellttassk. Knyszertenek, hogy eretnek tudomnynak ismerjk el, mely hadat indt az egyhz ellen. Vagy lltsuk azt, hogy az egyhz sok vszzadokon keresztl halott volt, mert benne ennyi id alatt ilyesmirl hallani nem lehetett. Vgl azt mondjk, hogy nincs is szksg sok bizonytkra: mert hogy milyen, meg lehet ismerni gymlcsrl. Hiszen a szektk egsz tmegt, lzongsokat s bnben val szabadossgot hozott ltre. Termszetesen igen knny dolog hiszkeny s tanulatlan tmeg eltt vdetlen gyet bntalmazni. De ha mi is szlhatnnk, bizonyra lehlne az a hv, amellyel teleszjbl pp oly szabadon, mint bntetlenl tajtkoznak ellennk.

Els sorban Istennel szemben a legigaztalanabbak akkor, midn a mi tudomnyunkat jnak lltjk, mert az szent igje nem rdemli meg azt a vdat, hogy j. Termszetesen nem vonom ktsgbe, hogy azok eltt j a mi tanunk, kik eltt Krisztus is j s az evanglium is j. De semmi ujdonsgot nem vethetnek szemnkre azok, akik tudjk, hogy mily rgi Pl apostol prdiklsa, hogy Jzus Krisztus meghalt bneinkrt s fltmadott megigazulsunkrt (Rm. 4:25). Hogy e tan oly sok idn keresztl ismeretlenl s eltemetve lappangott, az az emberi gonoszsg vtke. Most, midn Isten jsga visszaadja neknk, legalbb rgi joga alapjn sisgt is vissza kellene nyernie.
pp ily tudatlansg a forrsa annak is, hogy bizonytalannak s ingatagnak lltjk tanunkat. Bizonyra ez az, ami miatt Isten az prftja ltal panaszkodik: (zs. 1:3) „Az kr ismeri az urt s a szamr az urnak jszlt, de t nem ismeri az npe.” De brmint gnyoldjanak tanunk bizonytalansga fltt, akkor lthatnnk csak, mennyire becslik a magukt, ha sajt vrkkel s letk felldozsval kellene megpecstelnik. A mi bizakodsunk egszen ms, mert nem retteg sem a hall borzalmaitl, sem magtl Isten itlszktl.

Orctlanl cselekszik azt is, hogy tlnk csodkat kvetelnek. Mert nem valami j evangliumot tttnk ssze, csak azt tartjuk fnn, amelynek bizonysgra szolgl minden csoda, melyet a Krisztus s az apostolok tettek. De nekik az a klns elnyk van flttnk, hogy mind e napig szakadatlan csodkkal ersthetik hitket. Pedig ht oly csodkra hivatkoznak, melyek minden lelket, mg ha klnben nyugodt is, ingadozsra birhatnak; annyira izlstelenek, nevetsgesek, hibavalk s hazugok. Mg ha valban bmulatra keltk volnnak is, Isten igazsgval szemben semmi slyuk sem lehetne, mert Isten nevt gy a csodknak, mint a dolgok termszetes rendjnek mindentt s mindig meg kell szentelnik. Taln mutatsabb lett volna a klszin, ha a Szentirs nem tantana meg bennnket a csodk trvnyes cljra s hasznlatra. Mrk arra tant, hogy az apostolok igehirdetsre kvetkezett csodk az igehirdets megerstsre szolgltak (16:20). S Lukcs is arra oktat, hogy az r az kegyelmessgnek beszdrl teszen vala bizonysgot, midn az apostoloknak keze ltal jelek s csodk lnek (Csel. 14:3). S ehhez igen hasonl az apostolnak ama nyilatkozata is (Zsid. 2:4), hogy az dvssg az evanglium hirdetse ltal ersttetett meg, midn Isten jelekkel, csodkkal s ms erkkel tett bizonysgot a tantvnyok beszde mellett. Ht most mr azon dolgokat, melyekrl azt hallk, hogy az evanglium jelei, az evangliumban val hit lerontsra hasznljuk-? S amely dolgok az igazsg pecstel vannak rendelve, azokat a hazugsgok megerstsre fordtsuk-?

Ezrt elssorban a tant kell szoros vizsglat al venni s kifejteni, melyrl az evanglista azt mondja, hogy a csodkat megelzi. S ha ez helyesnek bizonyl, csak akkor kell joggal megerstst nyernie a csodkban. Az igaz tudomnynak pedig, melynek szerzje Krisztus, az az ismertet jegye, hogy nem az emberek, hanem Isten dicssgnek keressre irnyl (Jn. 7:18, 8:50). Mikor a tudomny helyessgt Krisztus ettl teszi fggv, haszontalann vlik minden oly csoda, mely mst cloz, mint az egy Isten nevnek dicstst. S arrl sem szabad megfeledkeznnk, hogy a stnnak is meg vannak a maga csodi, melyek ugyan inkbb szemfnyvesztsek, mint igaz erk, mgis olyszerek, hogy a tudatlan s egygy embereket knnyen tvtra vezethetik. A varzslk s bbjosok mindig hiresek voltak a csodikrl s a blvnyimdst tnemnyes csodk tplltk. De e csodk mg sem igazoljk elttnk sem a varzslk, sem a blvnyimdk babonit. S rgente a donatistk is azzal a fogssal prbltk megnyerni az egygy npet, hogy csodkat tudnak tenni. Nos teht mi ellenfeleinknek most azt vlaszoljuk, amit akkor a donatistknak Augustinus, hogy az r vatosakk tett bennnket az ilyen csodatevkkel szemben, midn elre megmondta, hogy „hamis prftk tmadnak s nagy jeleket s csudkat tesznek, gyannyira, hogy megtvesszk, ha lehetne, a vlasztottakat is” (Mt 24:24). s Pl is figyelmeztet, hogy az Antikrisztus uralma minden ervel, jellel s hazug csodval fog eljnni (II. Tess. 2:9). De azt mondjk, hogy e csodk nem blvnyoktl, csalktl s lprftktl erednek, hanem szentektl. Mintha nem tudnk jl a stn ama cselfogst, hogy magt a vilgossg angyalv vltoztatja! (II. Kor. 11:14) Hajdan az egyiptomiak Jeremist, kit maguknl temettek el,ldozatban s egyb istentiszteletben rszestettk.* Ht nem ltek-e vissza blvnyimdsra magval az Isten szent prftjval? S mgis azt tartottk, hogy a kigymarsbl al meggygyuls a halottimdsnak mlt jutalma. Mit mondjunk ht? Bizonyra mindig az volt s mindig az lesz Istennek mlt bntetse azokkal szemben, kik igazsgszeretett nem vettk be, hogy mg nagyobb tvelygst bocst rjuk, gyannyira, hogy mg a hazugsgokban is hisznek (II. Tess. 2:11). Teht neknk is megvannak a magunk csodi s ezek bizonyosak s gnyoldsnak nincsenek kitve. Amit azonban k maguk mellett felhoznak, azok mind a stn mer szemfnyvesztsei, amennyiben a npet Istene igaz tisztelstl hibavalsgra csbtjk.
Aztn rmnyosan flhozzk ellennk az egyhzi atykat is – a rgi s jobb idk irira gondolok, – mintha ezek is az istentelensgk mellett szlannak. Pedig, ha ezeknek a tekintlye dnten el a vitt, a gyzelem a mi rsznkn volna, brmi szernyen szljak is. De br ez atyk igen sok dolgot blcsen s kitnen megirtak, bizonyra megtrtnt velk is, ami emberrel megesni szokott, s ime az istenfl utdaik szellemk, itletk s gondolkodsmdjuk kszsghez kpest azoknak csak tvedseit s hibit imdjk. Amit helyesen mondottak, nem tartjk meg, figyelmen kvl hagyjk vagy meghamistjk, gyannyira, mintha csak az volna szndkuk, hogy az aranybl a szemetet vlogassk ki. Aztn istentelen lrmval rnk trnek, mintha mi megvetnk az atykat s harcra kelnnk ellenk. Mi azonban annyira nem vetjk meg ket, hogy ha most az volna a clom, fradsg nlkl sajt szavaikkal bebizonythatnm, hogy helyeslik mostani tantsunk nagy rszt. De irsaikat csak azzal a tudattal forgatjuk, hogy minden a mienk – s pedig azrt, hogy szolgljon neknk s ne uralkodjk rajtunk – mi pedig amaz egyetlen Krisztusi vagyunk, aki irnt kivtel nlkl mindenkinek engedelmessggel kell viseltetnie (I. Kor. 3:21). Aki e megklnbztetst nem tartja meg, az a vallsban semmi szilrd pontot sem tall. Mert ama szent frfiak sem ismertek sok dolgot, teht egymstl gyakran eltrtek s nha nmagukkal is ellenttbe jutottak. Ellenfeleink azt mondjk: Salamon nem hiba figyelmeztetett, hogy ne bontsuk el a rgi hatrt, melyet a mi eleink csinltak (Pld. 22:28). De ms a trvny a hatrok megtartsval s ms a hitbeli engedelmessggel szemben s ez utbbinak olyannak kell lennie, hogy rte npnkrl s atynk hzrl is el kell feledkeznnk (Zsolt. 45:11). Ha annyira szeretik a kpes beszdet, mirt nem az apostolokat hozzk fel inkbb, mint brmelyik atyt? Hiszen az ltaluk vetett hatrokat csak nem szabad megbontani? gy magyarzta ezt Hieronymus is, kinek szavait knonaikba foglaltk.

Ha ht thghatlanoknak tartjk az atyk ltal fllltott hatrokat, mrt lpik t azokat oly knnyen, ahnyszor csak jnak ltjk? Az atyk kzl val volt az is, aki azt lltotta, hogy Istennk sem nem eszik, sem nem iszik s gy nincs szksge sem kehelyre, sem tnyrokra.* Az atyk kzl val volt az a msik is, aki azt llt, hogy a szent dolgok nem kivnjk az aranyat s nem az aranyrt kedves az oly dolog, melyet aranyon nem lehet megvenni.* Teht thghatjk a hatrt, midn istenitiszteletkn annyira hasznljk az aranyat, ezstt, elefntcsontot, mrvnyt, drgakveket s selymet; s gy vlik, nem is rendes istenitisztelet az, amely vlogatott csillogssal, vagy inkbb oktalan fnyzssel nincsen elrasztva. Atya mondta azt is, hogy neki, mivel keresztyn, azon a napon is szabad hst ennie, amely napon msok tartzkodnak tle.* thgjk teht a hatrt, midn eltkozzk azt, aki nagy bjtben a hst csak meg is izleli. Atya volt az is, aki azt llt, hogy az olyan bart, aki nem dolgozik kzzel, olyan, mint a rabl, vagy tolvaj.* Atya mondta azt is, hogy a bartoknak mg akkor sem szabad idegen kz munkja utn lnik, ha folyton elmlkednek, imdkoznak vagy tanulnak is.* Ezt a hatrt is tlptk, mikor a tunya s pohos bartokat ocsmny lebujaikba teleptettk, hogy ott ms vagyonn hizzanak. Atya llt azt is, hogy borzaszt istentelensg Krisztus, vagy valamely szent kpt keresztyn templomokban lefesteni.* S nem egy ember szava, de egyhzi zsinat hatrozata az, hogy a vallsos tisztelet trgyait nem szabad falra festeni.* Sz sincs rla, hogy e hatrok kztt megmaradnnak, hiszen egy szgletet sem maradnnak, hiszen egy szgletet sem hagynak kp nlkl. Ms atya azt a tancsot adta, hogy a halottak irnt emberi ktelessgnket temets alkalmval elvgezvn, hagyjuk ket pihenni.* E hatrt is lerontjk, mikor a holtakrt val rks aggdst verik be az emberekbe. Atya volt az is, aki azt tant, hogy az urvacsorban a kenyr s a bor lnyege megmarad s nem sznik meg, pgy, mint Krisztus Urunkban az emberi s isteni lnyeg s termszet kapcsolva marad.* E tantst is mellzik teht, mikor azt kpzelik, hogy az r szavainak ismtlse utn a kenyr s a bor lnyege megsznik, hogy valsgos testt s vrr vltozzk. Atyk voltak, akik az egyetemes egyhznak csak egy szent vacsort szolgltattak ki* s attl minden vtkest s cgres bnst tvol tartottak s gy kemnyen krhoztattk azokat, akik br jelen voltak, a szent vacsorban rszt mg sem vettek.* Ezt a hatrt ugyan messze kitoltk, mikor nemcsak a templomokat, hanem a magnhzakat is miskkel tltik meg s ezek szemllsre brkit szivesen fogadnak s ha valaki bns, vagy tiszttalan is, nem baj, annl kedvesebb vendg, mennl jobban fizet. A Krisztusban val hitre s a szentsgekben val hiv rszesedsre nem hivogatnak senkit, hanem inkbb a sajt cselekedetket rulgatjk a Krisztus kegyelme s rdeme gyannt. Atyk voltak, kik kzl az egyik Krisztus szent vacsorjval val lstl mindazokat tvol tartani rendelte, akik az egyik jegy vtelvel megelgedve, a msiktl tartzkodtak.* A msik pedig ersen kzd az ellen, hogy a keresztyn nptl megvonjk az Urnak vrt, holott az a parancs, hogy vrket is kiontsk annak vallsrt.* Ezeket a hatrokat is megszntettk, mikor srthetlen trvnyt pen arra hoztak, amit amaz kikzstssel bntetett, ez pedig nyomatkosan helytelentett. Atya volt az is, aki vakmersgnek lltotta, ha valamely ktes dologban dnteni prblnak a Szentirs tiszta s vilgos bizonysga nlkl.* E hatrrl megfeledkeztek, mikor annyi hatrozatot, knont, tanttelt llaptottak meg az Isten igje rendelse nlkl. Atya volt az is, aki Montanusnak egyb eretneksgei kztt azt is szemre vetette, hogy elszr alkotott trvnyt a bjtrl.* E hatron is messze tlcsaponganak, mikor a bjtt a legszigorbb trvnyekkel szentestettk. Atya volt az is, aki tagadta, hogy a papoknak meg kell tiltani a hzassgot s tisztasgnak hirdet, ha mindenik a maga felesgvel l. S atyk voltak, akik ennek vlemnyt helyeseltk.* E hatrt is thgtk, mikor szigoruan rparancsoltk papjaikra a ntlensget. Atya volt az is, aki azt mondta, hogy egyedl Krisztust kell hallgatnunk, akirl ez mondatott: „t hallgasstok!” – s nem kell nznnk azt, hogy elttnk ms mit mondott, vagy cselekedett; csak azt, amit Krisztus parancsolt, aki mindenek kzt els.* E hatrt sem maguk meg nem tartjk, sem msoknak megtartani nem engedik, mert gy a maguk, mint ms mesterv mindenkit inkbb megtesznek, mint Krisztust. Atya volt az is, aki kzdtt azrt, hogy az egyhzat nem kell Krisztus fl helyezni, mert mg mindig igazul itl, az egyhzi birk emberek lvn, gyakran tvednek.* E hatrt is leromboltk s ime btran hirdetik, hogy a Szentirs egsz tekintlye egyedl az egyhz itlettl fgg. Az sszes egyhzi atyk egy szivvel-llekkel elitltk s krhoztattk azokat, kik Isten szent igjt hamis blcselkeds szrszlhasogatsaival fertztetik meg, vagy dialektikai szfacsarsokba bonyoltjk. Vajjon k maguk megmaradtak- e hatrok kzt, akik egsz letkn t nem akarnak egyebet, mint vgtelen vitkba s tbb, mint lblcselked ktekedsbe bonyoltani s fojtani a Szentirs egyszer rtelmt gyannyira, hogy ha most feltmadnnak az atyk s egy ily vitt mghallgatnnak, amelyet k speculativ-theologinak neveznek, bizonyosan minden egybre gondolnnak, mint arra, hogy Istenrl foly a vitakozs. e ha ki akarnm mutatni, mily hetykn rzzk le magukrl az atyk tekintlyt, ez igt, – pedig engedelmes utdoknak akarnnak ltszani – beszdem igen hosszra nylna. Bizonyra hnapok, st mg vek sem volnnak erre elgsgesek. s mgis oly megtalkodott s sznalmas megrgzttsgben leledzenek, hogy minket mernek vdolni amiatt, hogy nem habozunk tlpni az si hatrokat.

Azzal sem rnek el semmit, hogy bennnket a szoks itlszke elidznek. Igaztalan elbnsban rszeslnnk, ha a szoks eltt kellene meghtrlnunk. Ha az emberek helyes tletet tudnnak alkotni, a szokst a jktl kellene tanulni. Hanem gyakran egszen mskpen trtnik a dolog. Mert amirl az emberek azt ltjk, hogy sokan cselekszik, az csakhamar elnyeri a szoks jogt. S az emberisg dolga aligha ment valaha olyan jl, hogy a tbbsgnek a j tetszett volna. Teht sokaknak egyni vtkeibl szrmazott tbbnyire a kzs tvelygs, vagy inkbb a bnk kzhelyeslse s most ime, ama derk frfiak azt akarjk, hogy ez szolgljon trvny gyannt. Akinek szeme van, ltja, hogy a vilgot a rossznak nem egyetlen tengere nttte el, hanem mindenfle dgletes betegsg bortotta el, hogy mindent vgveszedelembe dntsn. Vagy egyenesen ktsgbe kell ht esnnk az emberisg sorsa felett, vagy meg kell fkeznnk a roppant bajt, erszakot alkalmazvn ellene. S csak azrt nem hasznljuk az orvossgot, mert mr rgen hozzszoktunk a bajhoz. De m hadd legyen helyn az ltalnos tvelygs az emberi trsadalomban! Isten orszgban azonban egyedl az rk igazsgt kell nznnk s hallanunk, aminek sem vek sora, sem szoks, sem sszeeskvs nem szabhat trvnyt. gy tant hajdan zsis Isten vlasztottait arra, hogy ne emltsk a prtoskodst mindig, mikor a np prtoskodst emlt, (8:12) azaz a np bns megegyezsvel egytt k is ne prtoskodjanak; attl, amitl a np fl, ne fljenek s ne rettegjenek, hanem inkbb a seregek Urt szenteljk meg s legyen flelmk s rettegsk. Most teht hadd lltsk velnk szembe gy az elmlt szzadokat, mint a jelenkorpldit: ha a seregek Urt megszenteltk, nem igen ijednk meg. Mert ha vszzadok kvettek el egytt hasonl istentelensget, van egy ers r, aki bosszt ll harmad s negyediziglen ; vagy ha az egsz vilg eskszik is ssze ugyanazon gonosztettre, tapasztalat tant arra, hogy mi lesz vgk azoknak, kik a sokasggal egytt vtkeznek. znvizzel pusztt el az egsz emberisget, csak Nt tart meg kis csaldjval, hogy hitvel krhoztassa az egsz vilgot (Zsid. 11:7). A rossz szoks ht nem egyb, mint oly raglyos betegsg, melyben azok is elpusztlnak a tbbiekkel egyformn, akik a tmeggel egytt esnek bele.

Erre vonatkozik az, amit ms helyen mond Cyprianus: azok, akik tudatlansgbl vtkeznek, ha minden bntl mentekk nem tehetik is magukat, mgis bizonyos tekintetben menthetknek ltszanak. Nincs azonban mentsgk azoknak, akik megtalkodottan utastjk vissza az Isten jsga ltal nyujtott igazsgot.
Szarvas okoskodsukkal sem tudnak annak bevallsra brni bennnket, hogy vagy az egyhz volt bizonyos ideig halott, vagy mi llunk most az egyhzzal perben. Mert lt Krisztus egyhza s l ezutn is, mg Krisztus az Atya jobbjn uralkodik, akinek keze tmogatja, oltalma vdi s hatalma psget biztost szmra. Mert bizonyra megllja, amit egyszer fogadott s az vivel lesz mind a vilg vgeztig. Az egyhz ellen mi most nem harcolunk, ha az egy Istent s Urunkat Krisztust egy szivvel imdjuk, gy amint az istenflk imdtk. De az igazsgtl nem kevss trnek el k maguk, mikor egyhznak csak azt tartjk, amit szemmel ltnak s ezt is oly korltok kz akarjk szortani, melyek azt egyltaln nem foghatjk be. A mi ellenttnk e pontokon fordul meg. k azt lltjk, hogy elszr az egyhz mindig kls alakban jelentkezik s lthat; msodszor, hogy ezt az alakot magt a rmai egyhz szkvel s annak pspki rendjvel azonosnak gondoljk. Mi ellenben azt lltjuk, hogy az egyhz minden lthat alak nlkl is fenllhat s ennek az alaknak ismertet jegye nem a kls fny, amelyet k balgn bmlnak, hanem egszen ms: Isten igjnek tiszta hirdetse s a szentsgek helyes kiszolgltatsa. Zajonganak, ha nem mutatunk mindig jjal az egyhzra. De mily gyakran megtrtnt, hogy a zsid np krben is oly llapotba jutott az egyhz, hogy mr szinte egyetlen igazi vonsa sem maradt fenn! Mily fnyl alakja lehetett akkor, mikor Ills arrl panaszkodik, hogy egyedl marad (I. Kir. 19:11). Krisztus eljvetele ta hnyszor rejtztt alaktalanul? Hnyszor nyomtk el ez idtl kezdve hboruk, villongsok s eretneksgek olyannyira, hogy szinte semmi rsze sem tndkltt el? Vajjon, ha abban az idben ltek volna, hittk volna-e, hogy van egyhz? De Ills hallotta, hogy mg van 7000 fedhetetlen frfi, ki nem hajtott trdet Bal eltt. Nem ktelkedhetnk abban, hogy Krisztus mennybemenetele ta sznetlenl uralkodott a fldn. Ha a kegyes lelkek akkor szemmel hajtottak volna ltni valami szrevehet alakot, nemde azonnal elcsggedtek volna lelkkben? S valban Hilarius nagy vteknek tartotta mr a maga korban, hogy az emberek a pspki mltsg balga bmulsval eltelve nem vettk szre, hogy mily dglelet lappang ez larc alatt. Mert gy szl*: „Egyre krlek titeket: rizkedjetek az Antikrisztustl; mert balga szeretet fogott el titeket a festett falak irnt; balgatagl meglepett benneteket a puszta kfalak szeretete; balga mdon lltjk, hogy azok alatt a bke szkel. Vagy ktes-e, hogy azokban az Antikrisztus fogja feltni trnjt? Elttem kevesebb tartzkodsi hely a hegy, erd, t, brtn s a mlysg, mert e helyeken prftltak a prftk is flrevonulva s elrejtzve. Mert, krlek, mit tisztel manapsg a szarvassveg pspkn a vilg, hacsak a valls szent reinek azrt nem tartja ket, mert npes vrosokban szkelnek?” Tvozzk ht tlnk ez oktalan tiszteletads! hanem inkbb bizzuk Istenre, hogy amennyiben egyedl ismeri az vit (II. Tim. 2:19), hadd vonja el nha az egyhz kls felismerst az emberek tekintete ell. Megvallom, hogy az Istennek borzaszt bntetse a vilgra. De ha az emberek istentelensge megrdemli, mirt prblnnk igazsgos bntetsnek ellene szeglni? gy bosszul meg az r vszzadokkal eltt is az emberek hltlansgt. Mert mikor igazsgnak nem akartak engedelmeskedni s vilgossgt kioltk, megengedte, hogy elvakoltan kptelen hazugsgok jtkszereiv legyenek s sr sttsgbe merljenek, annyira, hogy az igaz egyhznak semmi kls alakja fenn ne mutatkozzk. Ezenkzben azonban elrejtz s sztszrt hiveit a tvelygsek kzepette, a sttsgben is, mgis megoltalmazta a pusztulstl. Nem csuda. Hiszen megmutatta, hogy vit Babylon zrzavarban s az g kemence lngjai kztt is megrzi.

Hogy min veszly rejlik abban, hogy az egyhz klalakjt nem tudom mily hi fnyzs szempontjbl akarjk elbirlni, erre inkbb csak rmutatok pr szval s nem trgyalom alaposabban, mert beszdemet nem akarom a vgtelensgig nyjtani. Azt mondjk, hogy a rmai ppa, ki az apostoli szkben l, s azok a pspkk, kiket kent s szentelt fel, ltott el sveggel s psztorbotokkal, kpviselik az egyhzat s mindenki kteles ket tartani az egyhznak s ezrt azok nem is tvedhetnek. Mirt? Mert k az egyhz psztorai s Istennek vannak szentelve. De ht ron s Izrael tbbi vezeti nem voltak-e psztorok? S ron s fiai mr papoknak voltak kijellve s mgis vtkeztek, mikor az aranyborjt ksztettk (II. Mzes 32). E vlemny szerint mrt ne jelenthette volna az egyhzat ama 400 prfta, akik khbnak hazudtak? De az egyhz mgis Mikes rszn volt, ki magban s megvetetten llott ugyan, de szjbl igaz beszde jve ki (I. Kir. 22:8, stb). s nem viseltk- az egyhz nevt s alakjt azok a prftk, akik egyeslve trtek Jeremisra s fenyegetzve krkedtek, hogy a trvny nem veszhet el a paptl, a tancs a blcstl s az ige a prfttl (Jer. 18:18)? A prftk ez egsz nemzetsge ellen az r egyedl Jeremist kldi, annak hirdetsre, hogy a trvny elvesz a paptl, a tancs a blcstl s az ige a prfttl (u. o. 4:9). Nemde ily fny csillogott abban a gylsben, amelyben a fpapok, farizeusok s irstdk gyltek ssze, hogy Krisztus meglsrl tancskozzanak (Jn. 12:10)? Menjenek ht, csngjenek a kls larcon? Tegyk ez ltal eretnekekk Krisztust s Isten minden prftjt s tegyk viszont a stn szolgit a Szentllek eszkzeiv!

Ha szivbl szlnak, vlaszoljanak nekem igaz hitkre: mi gondolnak, mely np kztt s mely vidken szkel az egyhz azta, hogy a baseli zsinat hatrozatval letette s megfosztotta a fpapsgbl Jen ppt s helyre vlasztotta Amadaeust? Ha megszakadnak sem tagadhatjk, hogy a zsinat kls lefolyst tekintve, trvnyes volt s nem is egy ppa, hanem kett hivta ssze. Jent akkor eretneksg, lzads, makacssg vtkeirt krhoztattk, biborosai s pspkei egsz seregvel egytt, kik vele egytt a zsinat feloszlatsn fradoztak. Ksbb mgis visszakapta fejedelmi kegy rvn az egsz ppasgot. Amadaeus vlasztsa, br egyetemes szent zsinat tekintlye alatt trvnyszerleg ttnt, mgis fstbe ment, eltekintve attl, hogy biborosi kalpaggal betmtk a szjt, mint az ugat kutyt az odalktt falattal. Amaz eretnekek, lzadk s makacsok csapatbl kerlt aztn ki, ahny ppa, biboros, pspk, apt, presbiter ezutn csak volt. Itt be kell ltniok, hogy meg vannak fogva, mert az egyhz nevet ugyan melyik prtra ruhzzk? Tagadjk-e, hogy ez egyetemes zsinat volt, melynek kls tekintlybl s mltsgbl semmi sem hinyzott? Hisz e zsinatot kt ppai irat is sszehivta nneplyesen. A rmai szk elnkl kvete szentelte meg. Minden dolog j rendben folyt s a zsinat mltsgt mindvgig megrizte. Vagy eretneknek valljk Jent, az egsz tborval egytt, akitl nyertk mindnyjan felszentelsket. Vagy az egyhz alakjt kell teht msknt meghatrozniok, vagy egytl-egyig eretnekeknek kell ket tartaniok, mint akik tudva s akarva eretnekektl szenteltettek fel. Ha rgta nem volna is tudott dolog, hogy az egyhz fogalma nincs kls csillogshoz ktve, k j bizonytkl szolglhatnnak erre: hisz az egyhznak ama tetszets cme alatt oly hossz idn t keltettk magukat a vilg eltt, br az egyhznak hallos feklyei.

Nem szlok erklcseikrl s azokrl a borzaszt bntetteikrl, melyektl egsz letk hemzseg. Hiszen farizeusoknak nevezik magukat, akiket nem nyomon kvetni, hanem csak hallgatni kell. Vilgosan meggyzdhetel, ha mvnk olvassra nyugodt perceidbl idt szaktasz, hogy maga az a tan, amelynek szerintk tulajdonthat, hogy k kpviselik az egyhzat, – a lleknek hallos kinpadja, az egyhznak mglyja, romlsa s pusztulsa.

Vgl nem elg tisztessggel jrnak el, mikor gyllettel emlegetik, hogy a mi tanunk hirdetse mily lzongsokat, zavarokat s versengseket hozott ltre s manapsg is sokakban min gymlcsket terem. Mert ezen bnsk vtkt mltatlanl vezetik le tanunkbl, mivel ezt az rdg gonoszsgnak kell tulajdontaniok. S az isteni ignek mintegy termszete az, hogy sehol sem kel ki gy, hogy stn pihenjen s aludjk. Isten igjnek ez ppen legbiztosabb s legmegbizhatbb jegye, amely megklnbzteti a hamis tanoktl, amelyek knnyen terjednek, amennyiben minden fl szivesen hallgatja s a vilg tapssal fogadja ket. gy annyi vszzadon keresztl, midn minden mly sttsgbe slyedt, a vilg ez urnak mindenki hallos jtk s kedvtels trgyl szolglt s nagy bkessgben pp gy szkelt s kjelgett itt, mint valami Sardanapal. Mert mit is tehetett volna mst, mint, hogy nevetett s gnyoldott uralma nyugodt s bks birtokban? De midn a magassgbl alvillant a fny s annak sttsgt valamennyire sztzte, mihelyt ama hatalmas az uralmt megzavarta s megingatta, akkor szokott tunyasgt rgtn kezd levetni s fegyvert ragadott. S elszr is az emberek kezt hozta mozgsba, hogy ez ltal a fnyl igazsgot erszakkal elnyomja. S midn gy semmire sem ment, cselhez folyamodott. Visszakeresztelkedi s ms fajzatai ltal zavarokat s hittani vitkat keltett, hogy ezek ltal elhomlyostsa s vgre kioltsa az igazsgot. s most is sznetlenl munkldik mindkt eszkzzel ellene. Mert egyfell ama j magvat emberi hatalommal s erszakkal iparkodik kiirtani, msfell, amennyire tle telik, konkolyval trekszik elfojtani, hogy ne nvekedjk s gymlcst ne hozzon. De mindez hiba val, ha hallgatunk Isten int szavaira, ki egyrszt sok idvel ezeltt felfedte elttnk annak cselszvevnyeit, hogy vratlanl foglyl ne ejtsen, msrszt minden fogsa ellen elg ers oltalommal ltott el. Egybknt mily rosszakarat kell ahhoz, hogy valaki Isten igjnek tulajdontsa gyllsget, vagy azokat a zavarokat, melyeket istentelen s lzad emberek tmasztanak s a szektskodst, mit ellene gonosz csalk keltenek! A plda azonban nem.
Megkrdeztk Illst is, hogy nem -e az, aki felzavarja Izraelt? Krisztus a zsidk szemben lzad volt s az apostolokra a npbujtogats vdjt kentk. Mi mst mvelnek mindazok, akik manapsg minden zavart, lzongst s versengst, mely ellennk tmad, neknk tulajdontanak? De hogy az ilyeneknek mit kell felelnnk, megtantott r Ills, t. i.: hogy nem mi vagyunk, akik a tvelyt hintjk, vagy a zavart tmasztjuk, de ppen k maguk, akik Isten erejvel kelnek harcra. Igaz ugyan, hogy ez az egy dolog elg ellenfeleink vakmersgnek visszaversre, azonban segtsgl kell sietnnk mindazok ertlensgnek, akikkel gyakran megesik, hogy ily apr tmadsoktl megrendlnek s zavarba jve ingadoznak. Hogy ezek se inogjanak meg ily tmadstl s haladsukban meg ne tntorodjanak, hadd tudjk meg, hogy a maguk idejben az apostolok is tszenvedtk mindazt, amit mi most hordozunk. Voltak oly tanulatlan s ingatag emberek, amint Pter beszli (II. Pt. 3:16), akik a maguk romlsra elferdtettk azokat, amiket Pl isteni ihlettel irt meg. Voltak, akik Istent megvetettk s midn azt hallottk, hogy a bn azrt bvelkedik, hogy a kegyelem annl nagyobb legyen, ebbl rgtn ezt magyarztk ki: maradjunk ht a bnben, hogy a kegyelem annl nagyobb legyen. S midn azt hallottk, hogy akik hisznek, nincsenek a trvny alatt, rgtn gy kiltottak: vtkezznk, mivel nem a trvny, hanem a kegyelem alatt vagyunk (Rm. 6:1,:15). Voltak, akik Plt azzal vdoltk, hogy bnre csbt. Hamis apostolok tolakodtak be, hogy leromboljk az egyhzakat, melyeket ptett. Nmelyek gyllsgbl s irigysgbl prdikltk elferdtve az evangliumot, rosszakaratulag azt remlve, hogy ezzel is nehezebb teszik fogsgt (Filippi 1:15). Ms helyen nem sok haszna volt az evangliumnak, mert mindenek a maguk hasznt kerestk, nem a Jzus Krisztust. Msok visszatrtek elbbi llapotukba, mint a kutyk az okdsra, s a disznk a pocsolyba. Sokan a Szentllek ltal adott szabadsgot a test szabadossgra zskmnyoltk ki. Sok hamis atyafi befrkztt, akik miatt aztn veszedelemben voltak a kegyesek is. Mg a keresztynek kzt is klnfle torzsalkodsok tmadtak. Mit tehettek ily helyzetben az apostolok? Ht nem az lett volna-e ktelessgk, hoy egy idre eltitkoljk vagy inkbb eldobjk maguktl s cserbenhagyjk azt az evangliumot, amelyrl lttk, hogy annyi viszlykodsnak meleggya, annyi veszlynek anyaga, s annyi botrnkozsnak szolgl alkalmul? De ily szorongattatsaik kztt eszkbe jutott, hogy Krisztus a botrnkozsnak kve s a megtkzs ksziklja, vettetvn sokak romlsra, feltmadsra, s jell, hogy neki az emberek ellent mondjanak (Luk. 2:34). E hittel felfegyverkezve minden zavar s megbotrnkozs veszlyn keresztl btran haladtak elre. S ha ezt elgondoljuk, neknk is meg kell nyugodnunk, hiszen Pl apostol (II. Kor. 2:16) bizonysgot tesz arrl, hogy az evangliumnak ppen az az rk sajtsga, hogy nmelyeknek hallnak illatja a hallra, mg szmunkra inkbb abbl a clbl rendeltetett, hogy az letnek illata legyen az letre s Isten hatalma a hivknek dvssgre. S mi is bizonyra ppen azt tapasztalnk, ha hltlansgunkkal Isten e kivl jttemnyt meg nem rontank s veszedelmnkre nem fordtank azt, aminek dvssgnk egyedl val oltalml kellene szolglnia.

De most ujra hozzd fordulok, h Kirly! Ne hallgass azokra a haszontalan besugsokra, melyekkel ellenfeleink benned flelmet akarnak tmasztani; ne hidd, hogy az j evanglium – mert gy nevezik – semmi ms clt nem szolgl, semmi mst elrni nem akar, mint lzadsra val alkalmatossgot, s vtkek szmra bntetlensget. Mert Isten nem a szakadsnak, hanem a bknek Istene, s Isten fia nem a bnnek szolgja, hanem azrt jtt, hogy az rdg munkit megsemmistse. Ily gonosz hajtsokkal ht ok nlkl vdolnak minket is. Hiszen e tekintetben soha a legkisebb gyanura sem szolgltattunk okot. Ht mi jrtatnk esznket a kirlysgok felforgatsn, akiknek soha egy prtos szavt nem hallottk s akiknek lete a kztudoms szerint a legcsndesebb s a legbksebb volt, mg uralmad alatt ltnk, s akik most is haznkbl kildzve sem sznnk meg rd s orszgodra minden jt kivnni? Ht mi hajhsznk a bntetlen marad fktelensget, kiknek erklcsnkben ugyan sok kifogsolni val lehet, de nincs semmi, ami ily slyos megbecstelentst megrdemelne? Istennek legyen hla, az evangliumban sokkal jobban elre haladtunk, hogy sem letnk tisztasg, jsg, knyrlet, mrtkletessg, trelem, szernysg s brmifle ernyek tekintetben ama gncsolinknak mintl ne szolglhatna. Hogy mi Istent igazn fljk s tiszteljk, mr abbl is nyilvnval, hogy gy letnkkel, mint hallunkkal az nevt kivnjuk megszentelni. S maga az irigysg is knytelen volt kzlnk nmelyek szepltlensgrl s llampolgri fedhetetlensgrl bizonysgot tenni, s bennk ppen azt az egyet bntettk halllal, amit klns dicsretben kellett volna rszesteni. Ha valaki az evanglium kpenyege alatt zavarokat csinl – ilyesmirl a Te birodalmadban eddig nem lehetett hallani – s ha valaki a vtkekben val szabadossga vdelml Isten kegyelme ltal val szabadsgt hozza fel, – ilyet sokat ismertem, – van trvny s trvnyes bntets, hogy Isten evangliuma, valami mdon, az elvetemlt emberek hitvnysga miatt rossz hirbe ne jusson.

Ime, itt van eltted, h Kirly! rgalmazink mrges vdja elgg megmagyarzva, hogy besugsaik nlad tlsgosan hiszkeny flre ne talljanak. Attl flek, hogy vdelmem tlsgosan is rszletes, mert ime a bevezets rendes vdelmi irathoz kezd hasonltani, pedig ebben mg nem szndkoztam vdbeszdet rni, csak lelkedet akartam elkszteni gynk meghallgatsra; azt a lelket, mely most tlnk el van fordulva s el van hideglve, st, mondhatnm, haragra is gylt ellennk, de amelynek kegyt, azt gondoljuk, visszanyerjk, ha e hitvallsunkat, mit Fensged eltt vdelem gyannt is akarunk bemutatni, nyugodtan s szenvedly nlkl egyszer vgig olvasod. Ha azonban fleidet rosszakarat emberek besgsa gy elfoglalja, hogy a vdlottak vdekezsnek semmi hely nem marad, s ama kegyetlen frik a Te elnzseddel szntetlenl brtnnel, vesszzssel, kinpaddal, felngyelssel, s mglyval dhngenek ellennk: mi ugyan, mint a mszrszkre sznt juhok, vgveszedelembe jutunk, de akknt, hogy lelknk bkessges trst megrizzk s Isten hatalmas kezt segtsgl vrjuk, mely bizonyra idejben elj s fegyverrel szabadtja meg a nyomorultakat szenvedskbl s ll bosszt a sanyargatkon, kik most oly nagy btorsgban vannak.

Az r, a kirlyok kirlya, szilrdtsa meg trnodat igazsggal, a Te szkedet rszrehajlatlansggal, felsges Kirly!

Basel, 1536, augusztus 1-n.

 

Lap tetejre

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!