„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
15. NEGYEDIK FEJEZET A magyar protestantizmus szellemi mozgalmai a legjabb korban
15. NEGYEDIK FEJEZET A magyar protestantizmus szellemi mozgalmai a legjabb korban
2013.12.01. 17:37
NEGYEDIK FEJEZET
A magyar protestantizmus szellemi mozgalmai a legjabb korban
42. . VILGNZETI HARCOK 43. . KZOKTATSGY 44. . IRODALOM S SAJT
42. . VILGNZETI HARCOK
A legjabb kor kzepig a rationalismus uralma tartott tovbb a magyar protestns lelkszek, theologusok, mvelt vilgiak kztt. A nmet prot. vallstudomnynak a rationalismuson tlmen fejldse a magyar protestns egyhzakban elg ksn kezdte kifejteni hatsait. Csak az nknyuralom elmltval kezddtt az irnyok mrkzse. A liberlis trtnetkritikai irny hatsa alatt kezdett dolgozni a pesti s a nagyenyedi reformtus theol. tanrok jeles grdja: Ballagi Mr, Kovcs Albert s dn s mg szmosan. Konzervatv szellemben szintn kivl tudomnyos kpzettsg rk: Fil Lajos nagykrsi, Rvsz Imre debreceni lelkipsztorok s mg tbben is lptek fl. Amazok modern felfogsuk terjesztsre trsadalmilag szervezkedtek (Magyarorszgi Protestnsegylet 1871) s nagy irodalmi tevkenysget fejtettek ki, liberlis evanglikusoktl s unitriusoktl is buzgn tmogatva. Emezek viszont a Rvsz szerkesztette „Magyar Protestns Egyhzi s Iskolai Figyelmez" kr (1870) tmrltek. Mindkt rszrl vlogatott erkkel folyt az irodalmi harc. De ez elejtl vgig csak a theologusok gye maradt s a mvelt magyar prot. kznsgben nem tudott igazi rdekldst tmasztani problmi irnt. A mellett a vitatkozk erejt az egyhzi kzlet sok ms, srgsebbnek ltsz krdse is lekttte. Ezrt az egy ideig fktelen szenvedlyessggel folyt vilgnzeti harc mr a hetvenes vek vgre hamvba holt. Azta rgibb s jabb vallstudomnyi irnyok elgg elvtelen sszevisszasgban tenysztek a magyar protestantizmusban, a laikus kznsgtl majdnem teljesen elszigetelten.
Csak a legjabb vek egyes biztat jelensgei mutatnak a theologia s a vallsos vilgnzet krdsei irnt megjult rdekldsre. j megbecslssel tanulmnyozzk az egyhzak si hitvallsait. Kezdik flismerni, hogy ezek az egyhzaknak legersebb biztostkai a bibliai, evangliumi alapon megmaradsra. ppgy, mint klfldn, minlunk is jra nagy figyelmet szentelnek a reformtorok theologijnak s az Isten igje tekintlynek krdse itt is homloktrbe kerlt. A magyar reformtusok kztt a Klvin s a klvinizmus gondolatvilgval val alaposabb megismerkeds a szellemi megjuls folyamatt indtotta meg s fokozottabb egyhzpt s kzleti tevkenysgre is sztnztt.
43. . KZOKTATSGY
Az 1791: XXVI. trvnycikk a magyar protestns egyhzak iskolai nkormnyzatt visszaadta. Ezek teht most mr nagyobb zaklatstl mentesen szentelhettk magukat kzoktatsgyk korszer fejlesztsnek. Mr a korszak elejtl lland gondoskodsuk trgya a kln npiskola s a nptant-kpzs. A kzpiskolkban mindentt reformtrekvsekkel tallkozunk, amelyek egyfell letrevalbb, msfell nemzetibb szellemv igyekeznek tenni az oktatst. A fiskolai kpzsben sem elgti ki a hagyomnyos rendszer a szlesebb ltkreket. Vay Jzsef, a tiszninneni reformtus egyhzkerlet kpzett s ldozatksz fgondnoka mr 1796-ban flveti egy pesti egyeslt protestns s grgkeleti egyetem alaptsa tervt. Ez a terv tlsgosan mersz volt ahhoz, hogy megvalsulhasson, de egy egyetemszer pesti fiskola fellltst ezutn is tervezgette mindkt egyhz. E tervezgetsnek gymlcse ln az nkny-uralom idejn (1855) alaptott pesti theol. akadmia. Megteremtsben oroszlnrsze volt a Dunamellk nagy pspke, Trk Pl buzgalmnak.
A Bach-kormny az iskolk autonmijt egy csapsra elkobozta. Thun miniszter mr 1850-ben az j osztrk tanrendszer (az n. „Organisationsentwurf") bevezetstl tette fggv nyilvnossgi joguk elimerst. Az j rendszer anyagiakban is slyos ldozatokat kvetelt a protestns iskolktl, klnsen a tanszkek szaportsval. De a szpen megnyilatkozott ldozatkszsg a jelesebb iskolkat — legelszr az orszgos hr tanrkarral br nagykrsi reformtus gimnziumot — olyan helyzetbe hozta, hogy a nemzetietlen szellemen kvl az Entwurf minden lnyeges kvetelshez alkalmazkodni tudtak. gy elkerltk a nyilvnos jellegtl val megfosztatst. A kiegyezs utni idszakban az egyhzak visszakaptk iskolai autonmijukat. De a np-, majd a kzpiskolai trvnyhozs (1868 s 1883) ismt oly magas kvetelmnyek el lltotta ket, amelyeknek csak az llamsegly ignybevtelvel tudtak megfelelni. Ennek kvetkeztben az egyhzak iskolai nkormnyzata egyre szkebb hatrok kz szorult. Az llami felgyelet s befolys nvekedse, fkpp az llami tanrkpzs prot. kzpiskolink tantsi sznvonalt ktsgtelenl emelte, de hitvallsi s egyhzi szellemt meggyngtette. Szmos, fkpp elemi prot. iskolnak llamostsa a nemzetisgek lakta vidkeken mg nemzeti tekintetben is vgzetess vlt az idegen imprium al juts kvetkeztben. A tantkpzs s magasabbfok lenynevels szintn jelentkenyen elrehaladt a korszak msodik felben. A fiskolai kpzs tern nagyszabs alkots volt a pesti theol. akadmin kvl a fradhatatlan tervez Szsz Domokos (mh. 1899) erdlyi reformtus pspk mve: a kolozsvri reformtus theologiai fakults (1895), melynek ltrejtte az si nagyenyedi Bethlen-kollgium theologiai akadmijnak megszntt vonta maga utn. Mr a kiegyezs ta sokszor hangoztattk vezet protestns krk azt a jogos kvetelst is, hogy valamelyik llami egyetemen protestns theologiai kar ltesljn. Ez az eszme azonban csak a legutbbi vekben tudott testet lteni, a debreceni Tisza Istvn- tudomnyegyetem reformtus s a Pcsre meneklt pozsonyi Erzsbet-tudomnyegyetem Sopronban mkd evanglikus theologiai karnak fllltsval (ami az si debreceni kollgium s a soproni lyceum theologiai akadmijnak megszntvel jrt).
44. . IRODALOM S SAJT
Az egyhzi s vallsos irodalom a legjabbkori magyar protestantizmus mozgalmas letnek h tkre. A tudomnyos theologiai irodalom mennyisgileg nagyot fejldtt, de eredetisg s rendszeressg dolgban mg mindig hanyatlst mutat az elz korszakok, fleg a XVII. szzad termelshez kpest. A vallsblcselet, rendszeres theologia s vallstrtnelem tanszakainak valamennyi kztt legkivlbb mvelje volt dr. Kovcs dn (mh. 1895), nagyenyedi theologiai tanr. A bibliai tudomnyok avatott mveli, elssorban a sokoldal dr. Ballagi Mr pesti theol. tanr (mh. 1891) szmos nagy tudomnyos rtk dolgozattal gyaraptottk a magyar theologiai irodalmat. Legnagyobb virgzsra azonban a hazai prot. egyhztrtnelem mezeje jutott. Ennek munksai kzl kiemelkedik Rvsz Imre debreceni lelkipsztor (1826–1881). Neve sszeforrott a magyar prot. egyhzak trtnelmi jogainak vdelmvel gy az abszolutizmus, mint ksbb (iskolapolitikai tren) az alkotmnyossg korszakban. Mellette azonban e tudomnyszak szmos jelest tudja mg felmutatni gy a reformtus, mint az evanglikus s az unitrius egyhz.
A tudomnyos termelst arnytalanul fellmlja mennyisgileg — ha minsg dolgban nem is — a gyakorlati egyhzi s vallsos (szertartsi, pt, htatossgi) irodalom. Kivl igehirdetk nlkl egyik egyhz sem szklkdtt. A reformtus egyhzban dr. Ravasz Lszl, 1921-tl dunamellki pspk, juttatta az igehirdetst evangliumi mlysgben s keresetlen mvszetben eddig el nem rt fokra. v az oroszlnrsz az j egysges liturgia megalkotsban is. Az istentiszteleti formkhoz nem kttt pt irodalom (elmlkedsek, trakttusok, npszer vilgnzeti dolgozatok stb.) klnsen a belmisszii mozgalmak hatsa alatt ntt meg. A kzhasznlatban lev Krolyi-fle bibliafordts s az nekesknyvek tbbszrs revzin mentek t. Legjabban tbb j s nagyrtk jszvetsg-fordts keletkezett.
Klnsen izmos szrnyakat nvesztett gy a tudomnyos, mint a gyakorlati vallsos egyhzi irodalomnak az idszaki sajt. A Protestns Egyhzi s Iskolai Lap pldjra megindult egyb hetilapok fknt az egyhzi let s az egyhzpolitika napikrdseivel foglalkoztak. A tudomnyos irodalom mvelst szmos folyirat tzte ki cljul: gy pl. a nagynev Erdlyi Jnos megindtotta Srospataki Fzetek, a Rvsz Figyelmezje. A vallsos irodalom fejlesztse volt egyik fclja a rgibb s jabb protestns trsulsoknak is: gy a Protestnsegyletnek, a nyolcvanas vekben alakult Luther-Trsasgnak, a Klvin- Szvetsgnek (1908). A Magyar Protestns Irodalmi Trsasg pedig 1889-ben kizrlag erre a clra alakult s ennek rdekben tudomnyos s npszer kiadvnysorozatai, nemklnben havi folyirata, a mig fennll Protestns Szemle ltal valban nagyon sokat tett. Biblik s vallsos iratok terjesztsben klnsen sokat lehet ksznni a Brit s Klfldi Bibliatrsulatnak, a Skt Nemzeti Bibliatrsulatnak s a Londoni Trakttus-Trsasgnak. E tren maga a legjabbkori magyar protestantizmus egszen napjainkig keveset tett. nll magyar bibliatrsulat nemlte az egyik legfjdalmasabb hinya egyhzi letnknek. De legalbb a vallsos iratterjesztst legjabban mr hazai szervek, st maguk az egyhzak is vgzik.
A protestns szellem a magyar irodalom s tudomny egyb gait is megtermkenytette a legjabb korban csak gy, mint az elzkben. Ennek igazolsul fnyes pldkra hivatkozhatunk: gy a filozfiai s paedagogiai irodalomra, amelynek legjelesebb mveli — Hetnyi Jnos, Erdlyi Jnos, Schneller Istvn s a mig legnagyobb magyar blcsel, Bhm Kroly — protestns lelkszek vagy tanrok voltak; valamint a szpirodalomban Petfi, Arany, Jkai, Tompa s a kt dunamellki kltpspk, Szsz Kroly s Baksay Sndor neveire; s ezenkvl mg szmtalan kivl nvre.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre