14.HARMADIK FEJEZET A magyar protestantizmus egyhzi lete a legjabb korban
2013.12.01. 17:33
III. RSZ
HARMADIK FEJEZET
A magyar protestantizmus egyhzi lete a legjabb korban
39. . AZ EGYHZI ALKOTMNY S SZERVEZET KIPTSE 40. . VALLSI S ERKLCSI LLAPOTOK S MOZGALMAK
41. . UNITREKVSEK
39. . AZ EGYHZI ALKOTMNY S SZERVEZET KIPTSE
A budai s pesti zsinatok utn, klnsen a reformtus egyhzban, mg vtizedekig ksrtettek a lelkszi s a vilgi elem ellenttei. Ezek megszntvel s a ptens visszavonsa utn legfontosabb feladata volt mindkt prot. egyhznak az, hogy alkotmnynak teljesebb kiptsrl s a rg hajtott egysges szervezkedsrl gondoskodjk. A reformtusok ezt 1881-iki debreceni zsinatukon valstottk meg. Ez a zsinat megalkotta az egysges magyar reformtus egyhzat, megteremtvn a Kirlyhgn inneni s tli reformtussg alkotmnyi s szervezeti unijt. Ez llaptotta meg tovbb elszr egszen pontosan az addig csak szvetsgben lt egyhzkerletek fl kzs szervekl rendelt orszgos zsinat s egyetemes konvent szervezett s hatskrt. Az egyhzkerleteket azonban kiterjedt autonmia birtokban hagyta. Anyagilag abban jutott kifejezsre az egysg, hogy a zsinat ltrehozta az orszgos egyhzi kzalapot (domestica), melybl a rszorul egyhzkzsgeket a konvent seglyezi. A zsinat trvnyalkotsa nem volt gykeres jts, hanem inkbb csak az addig is fennllott hagyomnyos rendtarts rsbafoglalsa. A reformtus egyhznak ezta a vilghborig tartott kt budapesti zsinata (1891–93 s 1904–07) a rszletekben nagyon sok mdostst, de a lnyegben semmi vltoztatst nem hajtott vgre az egyhz alkotmnyn s szervezetn. Nem tette ezt a vilghbor alatt, illetleg utn tartott kt budapesti zsinat sem. De az utbbi ezek kzl — amely 1928-ban nylt meg — mgis korszakalkot munkt vgzett, mert ersen kidombortotta az egyhz hitvallsi alapjait, trvnybe iktatta a misszii munka ktelezettsgt s megszigortotta az egyhzi fegyelmet. E mellett megalkotta az els egysges magyar reformtus istentiszteleti rendtartst (liturgit).
A magyar evanglikusok egysges alkotmnyt s szervezett az 1891-iki budapesti zsinat alkotta meg. Az erdlyi szsz evanglikus „orszgos egyhz" tovbb is megmaradt szzados klnllsban, fkpp nemzetisgi okbl.
40. . VALLSI S ERKLCSI LLAPOTOK S MOZGALMAK
1. ltalnos helyzet
A legjabb kor els felben a magyar kzposztly zmt s mginkbb a jogtalan npet mg meglehetsen rintetlenl hagyta a fejld eurpai mveltsg. A patriarklis viszonyok nem lltottak j feladatokat a prot. egyhzak el. De a korszak msodik felben, fkpp a szabadsgharc s a kiegyezs utn, haznkban is rohamosan jelentkeztek az Eurpaszerte hodt valls- s egyhzellenes irnyok bomlaszt hatsai. A magyar protestns egyhzak, mg ltk kzdelmes biztostsn, majd anyagi s szervezeti megersdskn fradoztak, szinte szrevtlenl elvesztettk bens, lelki kapcsolatukat a mvelt magyar kzposztllyal. A legutbbi vekben aztn, a szocilizmus hatsai, fknt pedig a vrosok felszv s megront ereje miatt a kispolgrsg, munkssg, st a parasztsg lelki vilgban is egyre jobban csszik ki a talaj az egyhzak all. Nagyobbrszt ugyancsak a parasztsg kztt (klnsen az alfldi reformtussgban), de ms prot. trsadalmi rtegekben is meglehets szmmal szereztek s szereznek hveket a szektk: a baptista s a nazarnus felekezet, mely utbbi az elbbinek npiesebb s szigorbb vlfaja; tovbb az adventista s millenista szektk, st legjabban a szektaknt fellp methodizmus is. A nagy vilghborval lezrult korszak a bels visszahdts feladatt hagyta rkl a mai napok magyar protestantizmusra.
2. A belmisszi
A visszahdt munka legfbb eszkze az n. belmisszi. Ennek elzmnyei Magyarorszgon a pietizmusba nylnak vissza. A pietizmus tevkeny vallsossga lt a magyar prot. keresztynsg els nagy szeretet-alkotsnak: az Orszgos Protestns rvahznak megalaptiban (1859). Ezek kzl klnsen emlkezetremlt Bauhofer Gyrgy, a kivl budai ev. lelkipsztor (mh. 1864). Bauhofer udvari lelksze volt Jzsef ndor ershit protestns hitvesnek, majd zvegynek, Mria Dorottynak. l kegyessgkkel mind a ketten tl tudtak nzni a szigor felekezeti korltokon. Buzg tmogatsban rszestettk a skt ref. szabad egyhz zsidmisszijnak Pesten (1841-tl) megtelepedett gt. Ez a misszi az orszg fvrosban gondviselsszer szerepet tlttt be. Nemcsak tulajdonkppeni cljn munklkodott sok sikerrel, hanem mindenfle ms hitbredsi mozgalomnak, evangliumhirdet s szeretetmunknak is egyik hatalmas kovsza lett a magyar protestnssg kztt. Az innen s mshonnan vett evangliumi hatsok fkpp a kilencvenes vek elejtl kezdve egyre ersd hullmzst tmasztottak a fvros, utbb a vidk prot. kznsgnek lelki letben. Az irny kpviselit, akik kztt legell emltend dr. Szab Aladr budapesti reformtus theologiai tanr, majd lelkipsztor neve, a hivatalos egyhzi s theologiai krk kezdetben rossz szemmel nztk. De a flrertst s csfsgot btran hordoz trhetetlen buzgsg vgre megtermette gymlcseit. Hrom vtized alatt a fvrosi virgz belmisszii alkotsoknak (Bethesda-krhz, Bethnia-egylet, Lorntfy Zsuzsnna- egylet, Philadelphia diakonissza-egylet, Ker. Ifjsgi Egyeslet, Evangliumi Dikszvetsg, vasrnapi iskolk stb.) a vidk egyhzaiban is sokfel keletkeztek hajtsaik. Szrvnyosan mr azeltt sem hinyoztak ugyan egyik protestns egyhzban sem a pietista s hitbredsi szellemtl fggetlenl is keletkezett rgebbi jtkonysgi intzmnyek. Pl. Debreczenben mr 1529 ta ll fenn, Ispotly nven, egy vrosi (a reformci ta reformtus egyhzi) szegnygondoz intzet. De ltalnoss a hv szeretetmunkt mgis csak ez a szellem tette a magyar protestnsok kztt. A belmisszinak gy hitbreszt, mint szeretetmunki kezdetben szabad vllalkozsokbl indultak ki, de napjainkban mr a hivatalos egyhzak is flkaroltk azokat. gy ma mr az nkntes belmisszibl nagyon helyesen mindinkbb ktelez egyhzpt, gylekezeti munka lesz. Evvel egytt jr az is, hogy a belmisszi egyre kvetkezetesebben hitvallsi alapra helyezkedik. Ebben a tekintetben legersebb a reformtus kzp - s fiskols ifjsg kztt foly misszii munka. (Kzp-iskolai Misszii Bizottsg, Soli Deo Gloria-szvetsg).
41. . UNITREKVSEK
1. A klfldn
A felvilgosods a hitvallsi ellentteket a keresztyn s klnsen a protestns felekezetek kztt jelentkteleneknek tntette fl s ezzel j lendletet adott az uni- trekvseknek. A romantika pedig trtneti szellemvel segtette el ezt a trekvst: a romantikus protestnsok szvesen tekintettek vissza a reformci hsi kezd korba, amikor mg nem indult meg a tanviszly s szerettk volna ezt a kort visszaidzni az elszakadt testvrek jraegyestsvel. A pietizmus a hitvallsi vlaszfalakat szintn msodrangaknak tekintette s a nagy nmet pietista, Zinzendorf Mikls Lajos grf mr a XVIII. szzad els felben megvalstotta a herrnhuti testvrgylekezetben az els tnyleges protestns unit. Ily elzmnyek utn az unirt mr azeltt is sokat fradozott reformtus Hohenzollern-uralkodhz egyik nemes tagja, III. Frigyes Vilmos porosz kirly 1817-ben, a reformci hromszzados vforduljnak mlt megnneplsl felhvta orszga protestns egyhzait az uni megvalstsra. A porosz egyhzi uni — melynek pldjt tbb nmet tartomnyi egyhz kvette — a hitvallsi klnbsgeket fenntartva, egy egyhzszervezetben s istentiszteletben egyestett evanglikus s reformtus keresztyneket. Ez a helyes gondolat biztostotta fennmaradst. Egyes kath. s prot. rationalistk s romantikusok unis lelkesedse pedig odig ment, hogy valamennyi keresztyn felekezet jra-egyestsrl (reunijrl) brndoztak. E dlibbos tervbl gyakorlati haszna csak a rmai katholikus egyhznak lett, amely ezen a rven is tudta szaportani a maga „megtrtjeit".
2. Haznkban
Az uni-eszme mindkt fle rtelemben megmozgatta a magyar protestnsokat is. Nhny rm. katholikus r s fpap 1817 tjn Magyarorszgon is propagandt csinlt a reuni eszmjnek. Azt hangoztattk, hogy a hromszz v eltti nagy „szakads" legmltbb megnneplse az volna, ha a protestnsok egyetemben visszatrnnek az „egy akolba".l Ennek fejben aztn k is kaphatnnak affle szertartsi, fegyelmi, egyhzalkotmnyi engedmnyeket, aminket kaptak a grg „egyesltek". A magyar protestnsok szellemi vezeti vlaszaikban thdalhatatlan klnbsget llaptottak meg a kt egyhz kztt s rmutattak arra, hogy a keresztyn trelmet s testvrisget erszakolt kls egysg nlkl is lehet gyakorolni.
Tbb sikerrel kecsegtetett a protestns uni terve. Erre a porosz plda mellett az a krlmny is buzdtott; hogy a megelz szzad kzs nagy nyomsa a kt felekezetet egyre kzelebb hozta egymshoz. Mr a XVIII. szzad elejtl fogva szoksban volt, hogy a kt egyhz vilgi vezrfrfiai kzs megbeszls alapjn egynteten jrtak el kormnynl s udvarnl egyhzaik vdelmben. Ksbb a lelkszek kzti klcsns bizalmatlansgot is enyhtette a rationalismus hatsa. Lttuk, hogy a budai s pesti zsinatok mr szervezeti kzssget is prbltak ltesteni a kt egyhz kztt. Majd iskolagyi tren is folytatni kvntk a kzeledst. Flmerlt egy Pesten fllltand kzs prot. fiskola terve. Ennek kapcsn maga az ev. egyhz ffelgyelje, grf Zay Kroly vetette fl (1841) a kt egyhz unijnak javaslatt. A javaslatot fleg az ev. egyhz ers nemzeti rzs vezremberei fogadtk nagy rmmel. Ezek ugyanis a sznmagyar reformtussggal val egyeslstl a sajt egyhzukban fenyeget panszlv veszedelem ellenslyozst is remltk. A magyar ev. egyhznak ez idben legnagyobb fia, Kossuth Lajos, mg Pesti Hrlapjt is megnyitotta a krds trgyalsra. Reformtus rszrl a gondolatnak legkitnbb szszlja „a nemzet mindenese", Fy Andrs volt, aki abban az idben „vilgi" ltre is egyik leghvatottabb szellemi vezetje volt egyhznak.2 A kt egyhz legfbb kpviselete is foglalkozott az eszmvel. Elvben mind a kett lelkesen fogadta azt, st kzs vlasztmnyt is nevezett ki az egyeslsi terv kidolgozsra. Ekkor azonban egymsutn jelentkeztek a nehzsgek. A reformtus egyhz legtmrebb pontjn, a Tiszntl, ellenszenvvel tallkozott a nagy terv: dogmatikai okok, a reformtus egyhz vagyoni nllsgnak fltse, a lelkszek bizalmatlansga az elssorban vilgi frfiak prtolta uni irnt, mind kzrejtszottak. Az ev. egyhzban viszont a felvidki panszlv elemek fejtettek ki ellenllst az eszmvel szemben. Ezrt a kzs vlasztmny rszletes uni-terve egy lpssel sem juthatott a megvalstshoz kzel. Irodalmilag j ideig vitattk mg s 1842-ben megindult a Szkcs Jzsef s Trk Pl pesti (ev., ill. ref.) lelkszek, a ksbbi nagy pspkk kitn szerkesztsben megjelent unis szellem Protestns Egyhzi s Iskolai Lap. De a negyvenes vek izgalmai egyre jobban eltereltk az unieszmrl a figyelmet. Azta j ksrlet nem trtnt az rdekben. De a kt prot. egyhz kzti testvri kapcsolat tbb kzs intzmny (pl. ilyen volt a Pesten, 1855–65 kzt fennllott kzs prot. theol. akadmia, a rimaszombati kzs fgimnzium stb.), a kzs gyekben tancskoz egyhzi fbizottsg, a szrvnyokban lev prot. hvek klcsns lelkigondozsa s a Magyar Protestns Irodalmi Trsasgban (l. albb) valamint nmely belmisszii mozgalmakban val kzs rszvtel erstette s ersti; jabban a honvdsgnek egysges vezets al foglalt ref. s ev. lelkigondozsa is.
1 Jn. 10:16, a Vulgata fordtsa szerint (a helyes fordts, a grg eredetinek megfelelen: „egy nyj").
2 ramutat c. mve ama kor irnytszab egyhzi irodalmnak legkitnbb termke (1841).
|