11. NEGYEDIK FEJEZET A magyar protestantizmus szellemi munkja a felvilgosods korban
2013.12.01. 17:22
NEGYEDIK FEJEZET
A magyar protestantizmus szellemi munkja a felvilgosods korban
28. . VLTOZS A VALLSOS VILGNZETBEN 29. . ISKOLZS 30. . IRODALOM
28. . VLTOZS A VALLSOS VILGNZETBEN
A felvilgosods szelleme a protestns vallsos gondolkozsra is igen ersen hatott. A theologiban, fknt a nmeteknl, a rationalismus lett uralkodv. A vallsos gondolkozsnak ez a tves irnya azt igyekszik kimutatni, hogy a keresztynsgben semmi sincs, ami az sszel (ratio) ellenkez volna, st a keresztynsg lnyeges tartalma azonos az ltalnos „sz-vallssal". A rationalismus nagyban elmozdtotta a protestns vallstudomny fejldst s a klnbz felekezet lelkszeket, theologusokat jobban megtantotta egyms meggyzdsnek meg-becslsre. De amikor a keresztynsg forrst az isteni kijelents helyett az szben kereste: ezzel risit tvedt, sokat rtott az l hitnek s az igazi theologinak s elszaktotta a lelkeket a bibliai alapon ll si hitvallstl. A np erklcsi felemelsn ugyan buzgn dolgoztak a protestns rationalista lelkipsztorok is, de buzgalmukkal nem lltak arnyban az elrt lelki eredmnyek. Igehirdetsk szraz, lapos, ertlen volt, evangliumi igazsgok helyett kzhaszn „morlt" prdiklt; Krisztusban csak ernytantt ltott.
A magyar protestns lelkszek s theologusok kz a sr klfldi tanulmnyozs rvn ez a rationalismus is korn eljutott. Itthon azonban a nagy tbbsg nem hdolt be gyorsan a divatos ramlatnak. A legjelesebb magyar prot. lelkszek s theologusok rng a korszak vge fel is inkbb a kiss mr enyhtett hitvallsi orthodoxihoz hznak. Azonban a rationalismusnak is volt mr kztk a korszak vgvel tbb kivl kpviselje. Valamennyi kztt a legnemesebb alak az irodalomtrtnetileg is emlkezetes Pczeli Jzsef, komromi reformtus lelkipsztor (mh. 1792), akit mint igehirdett, lelkivezrt s rt felekezetklnbsg nlkl becsltek polgrtrsai. Sokkal nagyobb s gyorsabb hatst tett a vltozott vallsos vilgnzet a vilgi urakra. Ezek, a kor ltalnos szoksa szerint, rmmel mkedvelskdtek vallsi s theologiai krdsekben s klnsen Voltaire- rt lelkesedtek. A hitvallshoz ragaszkod reformtus lelkszi kar (fknt a tiszntli) e miatt is rossz szemmel nzte a vilgiak trfoglalst az egyhz alkotmnyban. Viszont a vilgiaknak a (szerintk) „fekete srral bvlkd vr theologusi llek" eggyel tbb okuk volt arra, hogy a lelkszektl magukhoz igyekezzenek ragadni az egyhz kormnyt. Lelkszek s nem lelkszek vallsos gondolkozsa kztt itt tmadt az a vgzetes szakadk, amelyet a magyar protestantizmusnak azta sem sikerlt teljesen thidalnia.
29. . ISKOLZS
Az llami nkny slyosan nehezlt e korszakban a magyar protestns iskolkra is. Tengernyi zaklats s nyomorsg forrsai lettek az 1715-iki trvnyhozsnak amaz intzkedsei, amelyek a kirly ffelgyeleti jogt a prot. iskolkra nzve is megllaptottk s msfell mindenfle nmaguk kzti gyjtstl s adkivetstl eltiltottk a protestnsokat. Az elbbi intzkeds mdot adott a kormnynak, hogy a klrus sztnzsre a prot. iskolk legbensbb gyeibe is beleavatkozhassk. Sokszor semmitmond rgyek alatt bezrtk vagy magasabb fokrl alsbb fokv szlltottk le az intzeteket. Tbb jhr intzet sznt meg e miatt vagy sllyedt al puszta „grammatikai iskolv." A ppai fiskolnak Mria Terzia parancsra oda kellett hagynia mr akkor tbb mint ktszzados szkhelyt s harminc ven t egy szomszd faluban kellett nyomorognia, mint alsbbfok iskolnak. A srospataki fiskolt mg a III. Kroly uralkodsnak elejn csak a helybeli polgrsg, elssorban a hs pataki asszonyok btor ellentllsa mentette meg a feloszlatstl s vagyona elrablstl. A msik intzkeds, a gyjts eltiltsa pedig az iskolk fenntartsnak s fleg a tanulk seglyezsnek egy nagyon jelentkeny forrst tmte be erszakosan. E miatt nemcsak a diksg, de a tantk, tanrok anyagi helyzete, elltsa is sokszor a nyomorral volt hatros. Ezt a nyomort azonban a legtbben valdi hsiessggel hordoztk.
Kvetkezmnyeikben mg vgzetesebb lehettek volna Mria Terzia kormnynak a klfldi tanulmnyozst korltoz s olykor, hbor cmn, egyenesen eltilt intzkedsei. Bcsben igen jl szmtottak arra, hogy a magyar protestantizmust semmivel sem lehet olyan gyorsan megbntani, mint azzal, hogyha kiapadhatatlan klfldi szellemi letforrsaitl szigetelik el. De a legszigorbb ellenrzssel sem rtek clt: a tudomnyszomjas dikok, ha mskpp nem lehetett, lruhban, ezernyi kellemetlensggel, st letveszedelmmel dacolva, szkdstek ki a hatrokon s a klfldi tanulmnyozs folytonossga sohasem szakadt meg. Amikor pedig enyhlt a korltozs, az ifjak oly tmegesen siettek flhasznlni a kedvez alkalmat, hogy egy 16 ves idkz folyamn 700 (htszz) magyar prot. „akadmikus" diknak adott a kancellria klfldre szl tlevelet. A hres nmetorszgi, svjci, hollandiai egyetemeken a magyar ifjakra szellemi javak mellett anyagi tmogats is vrt stipendiumok, alumneumok (termszetbeli ellts) alakjban. A klfldi (fknt hollandi s angol) testvrek rokonrzse e szomor idkben sokszor nyjtott bkez tmogatst az itthoni szklkdknek is: pl. a nagyenyedi, a debreceni s a srospataki fiskolknak. Az itthoni ldozatkszsg sem sznt meg, br arnyaiban nem rte el a megelz korszakt.
Az iskolzs szelleme trt engedett a korszer reformtrekvseknek is. A Mria Terzia- s II. Jzsef-fle, nemzetietlen s rszben rm. kath. szellem, br sok tekintetben dvs tangyi reformok kierszakolst ugyan, amennyire csak lehetett, elhrtottk a protestns egyhzak. De sajt kezdemnyezskbl sokat tettek a nevelsi s oktatsi rendszer javtsra. A kt orszg protestnsainak iskolikhoz val ragaszkodst szpen mutatjk maguk a szmbeli adatok is, melyek szerint az lland zaklats e korszakban is 10–12 fiskoljuk (azaz fgimnziumszer tanfolyam, melyet jogi s theologiai oktats tetztt be), 70–80 kzprang intzetk (n. „particula": krlbell a gimnzium alsbb tanfolyamnak felelt meg), valamint 8–900 legalsbb fok latin iskoljuk, illetleg „nemzeti" npiskoljuk mkdtt. Harmincnl tbb srospataki s nhny debreceni, tlnyom rszben sznmagyar theologus a Trelmi Rendelet kiadatsa utn meghat ldozatkszsggel mg arra is vllalkozott, hogy a romjaikbl jraled cseh s morva reformtus gylekezetek lelkszhinyn segtenek. A maroknyi cseh-morva reformtussg egyhzi jjszervezkedse ez idegenbe szakadt lelkes magyar ifjak nfelldoz munkssgnak ksznhet.
30. . IRODALOM
Az iskolkra nehezlt rosszakarat gymkodsnak prja volt az, amely a protestns irodalmat sjtotta e korszak legnagyobb rszben. A hivatalos knyvvizsglat, a cenzra, fpapi irnyts alatt llt s rendesen jezsuita kezekben volt. Ezrt gy a hazai, mint a klfldrl behozott prot. irodalmi termkeket elfogult felekezeti szempontbl brlta el s nagyon sok esetben erszakkal akadlyozta meg terjesztsket. Mg magnak a Heidelbergi Ktnak a hasznlatt is eltiltotta 1748-tl a helytarttancs a rm. katholikusok rzkenysgt srt egyes ttelek miatt1 s ksbb is csak mdostott alakban — e ttelek megcsonktsval s tdolgozsval — lehetett belle j kiadst rendezni. Elkobzs, dzsmls napirenden volt ezen a „knyvharmincadon". Termszetesen leginkbb az olyan mvek estek ldozatul, amelyek a protestns egyhzak tanainak magyarzatval, vdelmvel, igazolsval foglalkoztak. A nem theologizl, gyakorlati, „pt" vallsos irodalom termkei arnylag tbb kmletben rszesltek. Innen van, hogy — ellenttben az elz korszakkal — az ilyen pt, htatossgi (eredeti vagy fordtott) irodalmi termkek s klnsen a kinyomtatott prdikcik, halotti beszdek szma messze fllmlja a tudomnyos theologiai munkkt. Mig mltn leghresebb termke e korszak protestns pt irodalmnak Szikszai Gyrgynek, a kegyes s tuds debreceni reformtus lelkipsztornak, Keresztyni Tantsok s Imdsgok c. elmlkeds- s imdsggyjtemnye (1786), mely napjainkig igen nagyszm (negyven krli) kiadst rt meg. Szntiszta evangliumi vallsossgot lehel, egyszer eladsval gy hozz tudott frkzni a magyar reformtus np lelkhez, mint a Biblin s a zsoltrosknyvn kvl egyetlen ms munka sem. A lelkszek mellett elkel vilgiak is sikerrel forgattk a tollat. Rday Pl, a nagymveltsg reformtus vezrfrfi „Lelki hdols s istenes nekek" (1715) c. imdsgos s nekes gyjtemnyben adta gazdag vallsos letnek, klti s ri tehetsgnek megragad jelt. Klnsen buzgn rnveltk az htatossgi, st mg a theologiai irodalmat is az erdlyi fri trsadalom egyes kivl frfi- s ntagjai. Kimagaslik kzlk Telekin (rva) Bethlen Kata grfn szp imdsgos knyvvel s rendkvl vonz nletrsval.
A tudomnyos munka oroszlnrsze e korban a bibliai s trtneti mezre esik. Evanglikus tuds lelkszek (Torkos Andrs, Brny Gyrgy) j bibliafordtsok ltrehozsban fradoznak. Mindkt egyhz trtnelmnek kutatsa s fldolgozsa e korban virgzik fl elszr. Ekkor l s mkdik a magyar protestantizmus egyik legnagyobb trtnetrja: Bod Pter, magyarigeni reformtus lelkipsztor (1712–1769), aki ms mezkn is igen hasznos, a magyar irodalomtrtnetben Magyar Athens-val egyenesen alapvet irodalmi munkssgot fejtett ki. Szegnysors szkely fi volt, aki csak a legnagyobb nehzsgek kztt juthatott tanulshoz, pedig otthon, a csorda rzse kzben is g vgyat rzett a tudomny utn. A nagyenyedi kollgiumban hamar flismertk rendkvli tehetsgt s gy jutott ki Hollandiba is, ahol hrom vig tanult. Idehaza pedig rva Bethlen Kata grfn vette bkez tmogatsba. Bmulatos termkenysg irodalmi munkssgot fejtett ki. lete vgn, ers reformtus szellemben rt munkirt, ldzs indult meg ellene, amelytl csak a hall szabadtotta meg. Legnagyobb mve a Historia Hungarorum Ecclesiastica, a mig legnagyobb szabs magyar protestns egyhztrtnelem. Bod Pterrel veteked, de munkssguk javt nem a theologinak szentelt elsrang magyar tudsai e kornak Bl Mtys, pozsonyi ev. rector, majd lelksz (mh. 1749) s Benk Jzsef, a sokat hnyatott erdlyi reformtus lelkipsztor is (mh. 1814). Mg ez a kedveztlen korszak sem tudta teht megsemmisteni a magyar protestns szellem tudomnyos s irodalmi erejt s kapcsoldst az egyetemes mveldssel.
1 A 30., 57. s 80. krdsek.
|