10. HARMADIK FEJEZET A magyar protestantizmus egyhzi lete a felvilgosods korban
2013.12.01. 17:20
HARMADIK FEJEZET
A magyar protestantizmus egyhzi lete a felvilgosods korban
26. . SZERVEZETI S ALKOTMNYI VLTOZSOK S KZDELMEK 27. . VALLSI S ERKLCSI VISZONYOK
26. . SZERVEZETI S ALKOTMNYI VLTOZSOK S KZDELMEK
l. j tagozds; a vilgi elem rvnyeslse
A II. Carolina Resolutio intzkedse kvetkeztben a kt magyarorszgi protestns egyhz eladdig nagyobbszm superintendentiinak szma 4—4-re olvadt le (termszetesen a kln politikai s egyhzi kormnyzat alatt l Erdlyt nem rtve bele). gy jtt ltre a kt magyar protestns egyhznak az 1920-i trianoni bkektsig fennllott kerleti felosztsa (az evanglikusoknl a bnyai, a tiszai, a dunntli s dunninneni egyhzkerletek; a reformtusoknl a dunntli, a dunamellki, a tiszntli s tiszninneni egyhzkerletek).
Az tszervezs e munklataibl a „vilgi" uraknak jutott az oroszlnrsz. A II. Carolina Resolutio kiadsakor gyors intzkeds kellett: nem lehetett megvrni, mg az ezerflekppen zaklatott lelkszek, taln csak vek mlva, sszejnnek orszgos zsinatukra; ehhez klnben is kirlyi engedly kellett volna s ennek kieszkzlse hossz idbe telt volna s ktsges is volt. A kevsszm, de annl buzgbb s hvebb vilgi elkelknek mdjukban volt gyorsabban sszejnnik. Ha nem is az egyhzi alkotmny hagyomnyos formi kzt, de a szksg parancsolta mdon, k hajtottk vgre az tszervezst. Ezt az intz hatalmukat aztn a vilgi urak llandv akartk tenni. Egszen termszetes s mltnyos volt az az hajtsuk, hogy az az egyhz s az a lelkszi kar, amely minden bajban ignybevette segtsgket, adjon nekik helyet az egyhzalkotmnyban intzmnyesen is. A protestnsok helyzetk brmely kis knnyebblst hossz vtizedeken t csak vilgi elkelik tjn tudtk kieszkzlni az udvarnl s a hatsgoknl. A vilgiak egyhzvd munkja azonban csak akkor lehetett sikeres, ha rendszeresen megismerkedhettek s foglalkozhattak az egyhz gyeivel. Innen van, hogy az 1715–1791 kz es vtizedek folyamn mind a kt magyarorszgi protestns egyhz alkotmnyban betetzdik a megelz korszakban mr megindult fejlds: a vilgiak az egyhz alkotmnyban s kormnyzatban a lelkszekvel egyenl rang helyet nyernek.
Ez az evanglikusoknl meglehets simn, a reformtusoknl ellenben sok kzdelemmel ment. A reformtus vezet vilgi urak bodrogkeresztri gylse (1734-ben) erdlyi mintra f- s segdgondnoki llsokat szervezett az egyhzkerletek, illetleg megyk lre, valamint a ngy kerlet pspkbl s fgondnokbl ll egyetemes ftancsot s annak ln ll fgondnoki tisztsget is. E ktsgtelenl dvs intzkedseket azonban a lelkszekkel val elzetes rtekezs nlkl hoztk s ezzel flkeltettk a lelkszek egy jrsznek ellenszenvt a hagyomnyokkal ellenkez s nem trvnyes ton ltrejtt j rend ellen. vtizedes viszlyok indultak meg, klnsen a hatalmas tiszntli egyhzkerletben: ugyanis ennek a lelkszi kara rezte arnylag legkevsb az jts szksgt, mert itt az egyhzak tmaszai nem annyira a fldesurak voltak, mint inkbb a sr tmegekben egyttlak, jmd alfldi reformtus polgrsg s kznp. A harc 1791-ben, a tiszntli pspkvlasztson rte el tetpontjt, amidn kln-kln pspkt vlasztott a papi („hierarcha") s az „ri" („kyriarcha")1 prt. A hierarcha-prt pspke annak nagy tudomny, de szenvedelmesen elfogult vezre, Sinay Mkls debreczeni kollgiumi tanr lett, aki prtjval egytt vgl egyenesen a kirlynl keresett vdelmet a vilgiak „hatalmaskodsa" ellen. Emezek viszont utoljra csakugyan hatalmi krdst csinltak a dologbl s a lelkszi prt erszakos elhallgattatsra trekedtek. Sinayt hossz per utn pspki, majd tanri tiszttl megfosztottk s a nagyrdem tuds csak nehezen meneklt meg a koldusbottl. (Mh. 1808). A gyllkds izzsa kzben adta meg a kirly az engedlyt a kt egyhz jjszervezst vgrehajtand, rg hajtott orszgos zsinatok megtartsra.
2. A budai s pesti zsinatok
Az 1791 szn sszelt reformtus budai s ev. pesti zsinat izgalmas tancskozsok kztt, a vilgi urak mindvgig tlhatalmas befolysa alatt folyt le. A vilgiak az j egyhzalkotmnyhoz olyan klfldi mintt kerestek, amely minden ktsget kizrlag biztostja az „ri" elem flnyt a „papi" fltt: ezt pedig a maroknyi lengyel protestns egyhzak 1780-iki egyhzi trvnyknyvben, az n. „lengyel dissidens knonokban"2 talltk meg. Ez a munklat egy sebbel-lobbal ksztett tkolmny volt: az igazi protestns elv csak torzalakban rvnyeslt benne, valjban a tlteng lengyel nemesi nrzetet tkrzte. A magyar protestns vilgi urak mgis ezen a nyomon, a trtneti fejldssel majdnem teljesen szaktva akartk jjpteni egyhzaik alkotmnyt.
A kt zsinat, hosszas s elkeseredett vitk utn, a kt hitvalls magyar prot. egyhz szmra egy-egy, minden lnyeges pontjban teljesen azonos alkotmnyt dolgozott ki. Ez alkotmny legalsbb egysge a helyi presbyterium, magasabb tagozatai az egyhzmegyk, egyhzkerletek gylsei; cscspont az ev. s a reformtus egyhzak kzs egyetemes tancsa (consistorium generale v. conventus generalis) ln a reformtus s az ev. egyetemes fgondnokkal: ez azonban nem lland kormnyhatsg, csak az egyntet eljrs kedvrt idnknt sszehvott kzs gyls, melynek egyik fszerepe az, hogy a kzs protestns rdekeket a kormnnyal szemben egysgesen kpviselje. Trvnyhoz testlete mindkt egyhznak a 10 venknt sszel, kln-kln zsinat. A szervezet minden fokn ltszlag nagy gonddal keresztlvittk a lelkszi s vilgi elem kztti „paritst", de valjban a vilgi urak tlslya rvnyeslt, s a tnyleges helyzet az volt, hogy k „megengedik" a lelkszeknek az egyhzkormnyzatban val rszvtelt.
Azonban a vilgiak gyzelme nem volt teljes, mert a kirly sem a budai, sem pesti knonokat nem erstette meg, amiben a lelkszi prt felfolyamodsnak is rsze volt. Ezrt a trvnyek egszben vve egyik egyhzban sem jutottak ktelez rvnyre, csak egyes intzkedseik mentek t a gyakorlatba az egyhzkerletek s egyhzmegyk akaratbl. gy a budai s a pesti zsinatok csak flmunkt vgeztek. Azonban nagy rdemk, hogy igyekeztek megalkotni a kt protestns orszgos egyhzat s azok testvrisgt intzmnyes ktelkkel is prbltk ersteni (kzs ftancs); tovbb, hogy az egyhzalkotmny legfbb krvonalait: az n. „zsinat- presbyteri rendszert", a rszletekben elkvetett prtos tlzsok ellenre is, helyesen vontk meg.
1 A kyrios: r grg szbl.
2 Dissidens-eknek (eltrknek) hvtk Lengyelorszgban a nem rm. kath. (prot. s gr. kel.) ker. felekezeteket.
27. . VALLSI S ERKLCSI VISZONYOK
1. A magyarorszgi helyzet
A szenvedsek slya alatt a magyar protestnssgnak gy alsbb, mint magasabb trsadalmi osztlyaiban nagyon gyakori eset volt a hithagys. De a megmaradtak kettztt hsggel ragaszkodtak hitkhz s egyhzukhoz. A lelkipsztorok fennklt llekkel hordoztk a legtbbszr nsgesen javadalmazott llsuk nagy terheit. E korban mr nem alkalmazhattk az egyhzi fegyelmet oly szigorral, mint azeltt. Ezt fknt az a krlmny akadlyozta meg, hogy a fegyelmi intzkedsek foganatostsra vagy ppen nem llt rendelkezsre a vilgi hatsg, vagy nem a rgi kszsggel tbb. Most mr a lelkipsztoroknak csak lelki hatsokkal lehetett a npet magukhoz s az egyhzhoz kapcsolniok. Teht gyakoribb lett az egyni lelkigondozs zajtalan munkja, amire az elz korszakok lelkszei mg nem helyeztek elg slyt. A lelkszek buzglkodsa kvetkeztben rendszeress lettek a hzi hitatossgok (Biblia, nekesknyv, kegyes iratok olvasgatsa) — sok helyt egyetlen lelki menedke a templomtl, lelksztl, iskoltl megfosztott npnek. J pldaadsban versenyeztek a lelkszekkel a vilgiak is. Az olyan sziklahit, mly kegyessg ni lelkek, mint a hitvall rva Bethlen Kata (megh. 1759), vagy a hitkrt s egyhzukrt minden munkra s ldozatra ksz olyan vilgiak, mint a kivl vallsos klt, Rday Pl (megh. 1733), egyik egyhzban sem ritkk. rva Bethlen Katt, grf Teleki Jzsef zvegyt, rendkvli lelki s testi szenvedsei ltal formlta Isten keze a magyar reformtus keresztynsg egyik legnemesebb alakjv. Nemcsak, mint imdkoz s hite mellett minden ksrtsben megll llek rdemli csodlatunkat, de mint az irodalomban s annak prtolsban, a hasznos munkban s a kifogyhatatlan jcselekedetekben fradhatatlan nagyasszony is: egyebek kzt mg a szegny np orvoslsval is sikeresen foglalkozott. A nagytuds Rday Pl, II. Rkczi Ferenc kitn diplomatja, a maga korban a magyar reformtus egyhznak legnagyobb vdelmezje volt: mly vallsossga s tiszta jelleme a visszatrt Habsburg-uralom alatt mg rmai katholikus krkben is becsletet szerzett neki s egyhznak. Szerzetes tuds rja rla: „Vallst btran megvallotta, btran gyakorolta, btran vdelmezte... gyakran egsz napon, st jjelen t szent elmlkedsekbe mlyedt." De viszont akadtak az egyhzaknak olyan elkel tagjai is, akik csak hatalomvgyuk kielgtsre kveteltek maguknak vezet helyet. St arra is volt nhny szomor eset mind a lelkszek, mind a vilgiak kztt, hogy csak anyagi haszonrt szolgltk egyhzukat s mihelyt ez a haszon elmaradt, htra llottak: gy tett pl. Bessenyei Gyrgy, a klnben nagynev klt, aki, midn a reformtus egyetemes consistoriumnl viselt j javadalm titkri llst elvesztette (1779), meggyzdtt voltaire- ianus ltre is rmai katholikuss lett s Mria 'I'erzia kegydjn lt tovbb. Egyb trsadalmi krkben sem voltak szokatlanok az ilyen jelensgek. Fkpp a mveltebbek kztt kezdett lbrakapni bizonyos erklcsi lazasg s vallsi kzny, amelyeknek igazolst a Nyugatrl beszivrg „felvilgosult" eszmkben szerette megtallni nagyon sok retlen f.
2. Pietizmus s methodizmus
Ily jelensgek a klfld nagy protestns orszgaiban — Nmetorszgban, Angliban — is fllptek. Nmetorszgban a harmincves hbor lezgsa utn az egsz egyhzi let romokban hevert. A llektelen orthodoxia nem volt kpes j letet lehelni az elallt lelkekbe. A mveltek a kezdd felvilgosods hatsa alatt kezdtk lenzni az egyhzat. Az ltalnos sivrsg kzepette emeltk fel szavukat a pietistk3 (1675-tl). Ezek hatalmas hit, kegyes s munks lelkek — eleinte legnagyobbrszt ev. lelkszek voltak. Szemlyes tapasztalsuk alapjn rmutattak arra, hogy a vallsban nem a tan pontos tudsa s elhivse, hanem a „szv kegyessge" s az abbl szrmaz szent erklcsi letfolytats a fdolog. A mozgalom megindtja — rszben a rokon klvini puritn szellem hatsa alatt — Spener Flp Jakab drezdai, majd berlini udvari lelksz (1635–1705) volt. Igazi vezre ksbb Francke gost Hermann (1663–1727) hallei lelksz s egyetemi tanr lett. Ez a nagy keresztyn jellem a lehet legszernyebb kezdetekbl hatalmas s mig virgz nevel- s szeretetintzmnyek egsz sort hozta ltre.
A pietistk az orthodox, maradi lelkszek s tuds theologusok, meg a csfold vilgiak rszrl nagyon sok heves tmadsban rszesltek. Erre olykor tnyleg rszolgltak, mert ksbb nagyon sok lelki flszegsg burjnzott fel kzttk: gy pl. a megtrsnek naphoz, st rhoz ktse, a mveltsgnek s az let nemes rmeinek oktalan lebecslse, a betegessgig tlhajtott vallsos rzelgs, a farizeusi gg. De mindent sszevve, mgis mrhetetlenl sokat ksznhetett nekik a nmet protestantizmus: k tltttk el jra az Evanglium leterivel s k ellenslyoztk a felvilgosods tisztn rtelmi irnyt.
Hasonl termszet mozgalom volt Angliban a methodizmus.4 Megindti: a nagytehetsg anglikn pap, Wesley Jnos (1703–1791) testvrvel, az nekklt Krollyal s a csaposlegnybl pratlan hats bnbnathirdetv lett Whitefield Gyrgy (1714–1770). A methodizmus — a klvini szellemnek megfelelen — eleitl fogva sokkal nagyobb misszii lendlettel dolgozott, mint az inkbb kisebb krkre szortkoz pietizmus. Fkppen a nyomorba s bnbe sllyedt munkstmegek flrzsval s flemelsvel rt el maradand eredmnyeket. A pietizmus hibi azonban a methodizmusnl mg fokozottabb mrtkben megtallhatk. Annyira hangslyozta a megtrs emberi oldalt, hogy az isteni kegyelem mindenhatsgt, a predestinci bibliai sarkigazsgt teljesen elejtette. E miatt nagyon alkalmas talaja lett a vallsos magabzsnak, a „vallsos ember" flmagasztalsnak az l Istennel szemben.
E kt irny kzl Magyarorszgon maradandbb hatst csak a pietizmus tett, fknt az evanglikus egyhzban.
3 Ez a sz eredetileg gnynv, mellyel a folyton pietast, azaz l kegyessget kvetel frfiakat illettk ellenfeleik.
4 Eredetileg szintn gnynv, arrl a szigoran megszabott mdszerrl (methodus), melyet a kt Wesley-testvr mr dikkorban kvetett tanulmnyaiban s vallsos gyakorlataiban.
|