„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
8. II. RSZ A felvilgosods kora ELS FEJEZET A felvilgosods Eurpban
8. II. RSZ A felvilgosods kora ELS FEJEZET A felvilgosods Eurpban
2013.12.01. 17:08
II. RSZ A felvilgosods kora
ELS FEJEZET
A felvilgosods Eurpban
22. . A FELVILGOSODS EREDETE S JELLEMZSE 23. . A FELVILGOSODS LLAMA S EGYHZPOLITIKJA
22. . A FELVILGOSODS EREDETE S JELLEMZSE
A vres vallshborkba belefradt eurpai emberisg a XVII. szzad vgs vtizedei ta j szellemi irny vezetsre bzta magt. Ezt az j irnyt egy rgi elnevezssel felvilgosodsnak nevezzk. Az eurpai trsadalom ugyanis „felvilgosodott" arra nzve, hogy vallsi tteleknek s formknak nem szabad az embereket egymstl testvrtelenl elvlasztaniok, egyms gyllkd ellensgeiv tennik. A felvilgosods legfbb szloka az egyhzi tekintlytl fggetlen gondolkods kifejldse volt. Ez a gondolkozs mr a renaissanceban erteljesen megnyilvnult. De valdi hatalomm a szellemi let felett a XVI. szzad ta nagyszer fejldsnek indult termszettudomny s filozfia tette.
A termszettudomny (Kopernikus, Galilei, Kepler, Newton stb.) flfedezte a vilgmindensgben a trvny egyetemes uralmt. A filozfia pedig (Descartes, Spinoza, Leibniz stb.) megllaptotta, hogy az emberi sz is ugyanannak az egyetemes trvnyszersgnek hdol, amelynek a vilgmindensg. Ezzel a termszetes trvnyszersggel ismeri meg az emberi sz az igazsgot. Teht a valls legmagasabb igazsgaira is nnnerejbl jn r. Ebbl pedig az kvetkezik, hogy mindentt, ahol sz van, kell lennie vallsnak is. A valls formi, ttelei lehetnek nagyon klnbzk, de lnyegben, „termszetben" minden valls egy: tartalmt az Isten ltnek, a llek halhatatlansgnak s az erklcsi trvnyek egyetemes s „szszer" igazsgai alkotjk.
Ez a felfogs — elbb angol, utbb francia s nmet blcselk, rk, kltk vezetsvel — a XVIII. szzad kzepig Eurpa valamennyi akkori mvelt llamban meghonosult. Ennek kvetkeztben lehetetlenn vlt az egyhzi tekintlyek, a dogma, hitvallsok, papsg addig kizrlagos uralma. Az uralkod eszmny a msvilgi dv helyett a fldi halads s az ebbl szrmaz kzhaszon s boldogsg lett. A lelkek mr nem a vilg vgt s az Isten orszgt vrtk, hanem a fldi let vgtelenl tkletesthet voltban hittek s remnykedtek. A mvelt emberisg olyan tantkra hallgatott, amin volt a nagy nmet klt, Lessing (mh. 1781), aki az emberisg vallsi fejldsben Istennek mg vget nem rt nevel munkjt ltta — s akik, mint a francia r, Voltaire (mh. 1778), gyilkos gnnyal harcoltak mindenfle tteles valls, de elssorban a rmai katholikus egyhzi tekintly ellen.
A felvilgosodsnak nagy rdeme, hogy vallsi gyllkds erejt megtrte s hogy klnsen a rmai egyhz lelki nknyuralmt ppen a rmai katholikus valls npekben alsta. De ezrt az rdemrt nagy hibirl sem szabad elfelejtkeznnk. Az emberi szt flbe helyezte az isteni kijelentsnek. Azt hitte, hogy a Biblia rk igazsgai ptolhatk az emberi tudomny folyvst vltoz eredmnyeivel. A megvlt Krisztusban, az Isten egyszltt fiban val hitet egyre jobban elprologtatta az emberi szvekbl s okoskodsokkal s erklcsi jtancsokkal akarta helyettesteni. Az emberi haladst korltlannak gondolta. Mindezekkel elbizakodott tette az emberi szt, cskkentette az Isten dicssge eltt val meghdolst.
23. . A FELVILGOSODS LLAMA S EGYHZPOLITIKJA
A felvilgosods szellemnek uralkod befolysa all az llami let sem vonhatta ki magt. A felvilgosodott llamtudsok azt tantottk, hogy az llam egyetlen szszer, „termszetes" feladata a kzj, a kzrdek munklsa. Ezt a feladatot az llam semmifle ms rdektl, a valls s az egyhz rdekeitl sem teheti fggv. A tapasztalat s a jzan sz arra utal, hogy klnbz valls emberek egyarnt becsletes, munks s bks polgrok lehetnek: teht nem szszer s nem szksges egy llamban csak egy vallsnak uralkodnia. Az llam ezrt nem ldz tbb egy vallst s egyhzat sem, csak felgyel valamennyire a kzrend szempontjbl s ha szksg van r, llami rdekbl megrendszablyozza mindegyiket. „Az n orszgomban mindenkinek a maga mdjn kell dvzlnie" — mondotta a legnagyobb felvilgosult llamf, Nagy Frigyes (mh. 1786). Fkpp az pldja nyomn a legtbb eurpai uralkod szaktott a vallsldzs rendszervel s kisebb-nagyobb-fok „trelmessget" valstott meg orszgban.
Ez uralkodk legnagyobb rsze nknyesen — azaz a rendi alkotmny mellzsvel — uralkodott s ezrt „felvilgosult abszolutistknak" nevezzk ket; de — ellenttben a rgi knyurakkal — az llam els hivatalnokainak tekintettk rnagukat s buzgn munkltk a kzjt. Legdhsebb ellenllsra a rgi egyhzi tekintty legelszntabb kpviseli: a jezsuitk rszrl talltak. Ezek nemcsak a ppasg hatalmt fltettk az j szellem terjedstl, hanem a sajt risi befolysukat, gondosan polt anyagi rdekeiket is. Ezrt cselszvnyt cselszvnyre szttek, hogy az j rendszert megbuktassk. De a felvilgosult uralkodknak kezkre jtszott a jezsuitarend irnti ltalnos ellenszenv, amely a rmai katholikus orszgokban mg sokkal nagyobb volt, mint a protestnsokban. gy rviden s kmletlenl el tudtak bnni a lelki hivatsrl teljesen megfeledkezett, kapzsi s bkebont renddel; elbb orszgaikbl ztk ki a jezsuitkat, utbb pedig a ppasgot knyszertettk a rend teljes feloszlatsra. XIV. Kelemen ppa az 1773-ban kelt iratban, mellyel a rend feloszlatst kimondja, maga llaptja meg, hogy a Jzus-trsasgbl csaknem kezdettl fogva viszlykods s versengs csrzott ki; mkdse, klnsen erklcsi tantsai, az anyagi javakon val tlsgos kapdossa s egyb botrnyos dolgai a keresztyn vilgban lland vdak trgyai s ezrt nyilvnval, hogy „a trsasg tbb nem kpes megteremni azokat a gazdag s pomps gymlcsket, amelyekrt alapttatott". Ezt az intzkedst Eurpaszerte nagy megnyugvs fogadta. Utoljra mg (1787) Franciaorszg is felhagyott a hugenottk ldzsvel, akiket csodlatosan btor, blcs s h „pusztai prdiktoraik" (Court Antal, Rabaut Pl) a legrettentbb ldztets idejn rztak fel alltsgukbl s szerveztek titokban jj.
A nagy francia forradalom (1789-tl) trelmetlen mohsggal akarta letbelptetni a felvilgosods politikai s trsadalmi eszmit. A rmai katholikus egyhz addigi nagyhatalm politikai befolyst s gazdasgi tlerejt megtrte. Itt azonban nem llt meg, hanem a rmuralom lzban egyideig magval a keresztynsggel is hivatalosan szaktott s vad ldzjv lett annak. Ezzel a botorsggal aztn nemcsak a sajt srjt sta meg, hanem a felvilgosods hitelt is lejratta. Buksa vilgosan megmutatta, hogy egy rgi rossz vilgbl pusztn csak az emberi sz erejvel nem lehet jat s jobbat teremteni, mert az emberi sz nem kpes egymagban rr lenni a flszabadul alantas szenvedlyek fltt.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre